SIGNALEN PHILADELPHIA Predikbeurten zondag 3 december 1967 i Aan vele lezers van dit blad is deze naam wel bekend uit het boek der Openbaring, als een van de zeven Klein-Aziatische gemeenten. Maar velen zullen deze naam ook in ander verband kennen, omdat dit woord de laatste jaren nog al een en ander maal in pers, radio en T.V.-uitzending is genoemd. De naam Philadelphia mag op het eerste gezicht wat vreemd aandoen als naam van een vereniging, bij nader in zien is die naam toch wel goed gekozen, want het woord betekent „Broeder liefde", of „Die zijn broeder liefheeft". Philadelphia is een Protestants- Christelijke vereniging van ouders en vrienden van het afwijkende kind. En dat in die sector van het menselijk leven de liefde moet worden betracht, is wel duidelijk. Het is nog niet zo lang geleden, dat voor gezinnen met een geestelijk ge stoord kind niets werd gedaan. Het is eigenlijk pas 75 jaar geleden dat dit probleem enigermate werd aangepakt. Toen is de vereniging „tot opvoeding en verpleging van geesteszwakken" op gericht. Tot voor luttele jaren was het hebben van een geestelijk gestoord kind in veler oog een rechtstreekse straf van God, en de ouders van zo'n kind werden meermalen met minachting bejegend. Geen wonder, dat veel van deze kinde ren werden weggestopt en thuis gehou den. De reeds hierboven genoemde ver eniging begon zich het lot van deze zo zeer verwaarloosde mensen aan te trek ken. Er werden inrichtingen geopend, o.a. 's Heerenloo en Lozenoord te Er- melo en de Van de Brghstichting te Noordwijk-binnen, om slechts een en kele te noemen. Hoewel deze inrichtingen prachtig werk hebben gedaan en nog doen, is het werk van de hulp aan de geestelijk gestoorden zó omvangrijk, dat deze in richtingen het werk in de verste verte niet aan konden. Voor de tienduizenden geestelijk gestoorden, die noodzakelijk in een in richting dienen te worden opgenomen, bestonden en bestaan nog steeds veel te weinig mogelijkheden. Er móést geholpen worden. Zowel de ouders als hun kinderen hebben daar recht op. Want er was iets scheef in de ver zorging van gehandicapte mensen. Wel was men al tot het inzicht gekomen, dat lichamelijk gehandicapte mensen gehol pen moesten worden en recht hadden op een doelmatige hulp denk aan de blinden en doofstommen. Daarom werd het hoog tijd, dat ook een geestelijk gestoorde niet langer als een minderwaardig schepsel werd ge zien, maar ook als een mens. Zelfs als een beelddrager Gods, zij het iets meer geschonden dan wij, normale mensen. En zo kwam men tot het stichten van een vereniging, waarvan in de eerste plaats ouders van geestelijk gehandi capte kinderen toetraden, maar daar naast vele duizenden vrienden, die ge voelden, dat hier een groot brok naas tenliefde te vervullen was. Want de ouders hebben de steun van anderen wel nodig. Vele ouders zijn soms ten einde raad met hun kind. Philadelphia (en de andere ouderver enigingen, een neutrale en een Katho lieke) hebben deze ouders de steun ge boden die ze zo bitter behoefden. Deze vaak zo eenzame ouders kwamen in contact met andere ouders en konden vaak troost vinden bij elkaar. Maar naar buiten werd in pers en radio dit probleem ook besproken en bekendheid gegeven en zo leerden heel velen de ontstellende nood kennen, die vóórdien veelal verborgen was. Dr. Ronner, psychiater, lid van het hoofdbestuur van Philadelphia, schreef een paar jaar geleden „Wij stuitten op de nood van honderden kinderen, die door te weinig (op hun speciale be hoeften afgestemde) verzorging, ang stig, chaotisch, soms contactafwerend of in slechte lichamelijke conditie ver keerden. En in bijzondere gevallen be waard werden binnen prikkeldraad om heining, varkensschuur of met blik be slagen zolderkamers". Zoals elke belangengroep alleen door zich te verenigen sterk staat (individu eel staat men immers altijd machteloos) zo ook hier. Hier móésten ouders zich wel verenigen, niet ter verbetering van eigen positie, maar om als ouders de belangen van een groep machteloze kin deren te behartigen de levensbelangen en levensmogelijkheden van tienduizen den, op zich zelf weerloze schepselen. Deze kinderen mogen niet langer bui ten de gemeenschap staan of gestoten worden. Ze moeten in de gemeenschap worden gehaald. Veel te lang heeft men deze dingen schromelijk verwaarloosd. Wonderen zijn de wereld uit, zegt de volksmond. Hier ligt voor ons, die bij de bijbel willen leven een moeilijkheid. Want in de bijbel gebeuren er telkens en telkens weer de meest geweldige wonderen. Waarom gebeuren ze vandaag niet meer Of is het soms niet waar, wat de volksmond zegt en zijn ze de wereld niet uit. Kinderen, aan wie we uit de bijbel vertellen geloven onmiddellijk, dat de allerwonderlijste dingen mogelijk zijn. Ze zijn zelfs zó ontvankelijk voor het wonder, dat Volwassenen moeten op passen daar geen misbruik van te ma ken. Het is nodig, dat we weten, wat die bijbelse woorden eigenlijk bedoelen. Want het gaat om meer dan om een mooi verhaal over vroeger, toen er „nog wonderen gebeurden". Wanneer we van een wonder lezen, vooral van één, dat de Here Jezus ver richtte, voelen we ons echt midden in het Evangelie de nood van de mensen en daar dwars door heen de barmhar tigheid en de macht van de Here Jezus. In al die geschiedenissen wordt ook de eis tot het geloof duidelijk. Ik laat in het midden of het geloof van zo'n zieke, die genezen werd, een Want iemand die geestelijk beneden de maat is, heeft toch evengoed als iedereen zijn rechten Een geestelijk gehandicapte is óók Nederlands staatsburger en heeft even veel recht op werk als ieder ander mens. En al zal het werk van deze mens min der zijn dan normaal, het récht blijft evengoed bestaan. Ook heeft het geestelijk gestoorde kind recht op kosteloos onderwijs, even als elk Nederlands kind. Iedereen is daarvan overtuigd, al geldt voor vele ouders het woord „kosteloos" helaas niet voor 100 omdat vele ouders nog altijd buskosten moeten betalen als ze hun kind passend onderwijs willen laten geven op de daartoe geëigende scholen voor Buitengewoon Lager Onderwijs. Dat voor de „gewone" jeugd gym nastiekzalen en zwembaden worden ge bouwd, jeugdherbergen worden gesticht of ontspanningsgelegenheden, alsmede sportterreinen, vindt ieder weldenkend mens tegenwoordig heel gewoon en gewenst. Maar aan vele van deze dingen kan een geestelijk gestoorde niet meedoen. En wat krijgt die daarvoor in de plaats Eigenlijk niets, hoewel ze toch ook wel recht hebben op ontspan ning en vrijetijdsvulling. Laten deze kinderen dan tenminste een goede medische begeleiding ontvan gen, door de meest deskundige mensen, die aan de kinderen een optimale ver zorging waarborgt en de ouders steun geeft bij hun zo moeilijke taak. Die des kundigen kunnen, met de geestelijke verzorgers, de ouders misschien ook over hun verdriet en teleurstelling heen helpen. G. Noback, Secr. Afd. Walcheren van Philadelphia. wondergeloof dan wel een zaligmakend geloof was, want de aandacht valt in de bijbel op de Here Jezus en niet op de gelovigen. Van al die mensen, die genezen wer den, weten we maar bitter weinig. Wat ging er in hen om Wat is er later van hen terecht gekomen Vergeet ook niet, dat we met de ge schiedenissen van de Evangelieën, ons nog bevinden in de Oud-Testamenti- sche situatie. Alles gebeurt nog vóór de uitstorting van de Heilige Geest. In het bijbelse spraakgebruik wordt met een wonder altijd een teken be doeld. Een wonder vestigt de aandacht niet zozeer op de wonderbare geschie denis zelf, maar wijst naar iets andets. Een wonder zegt altijd iets. Het is een signaal. Helaas liepen de Joden de Here Je zus indertijd achterna om de wonderen op zichzelf en keken niet in de richting, waarheen die tekenen wezen. Daarom was de Here Jezus met zijn wonderen eer sober dan uitbundig. In zijn ontmoeting met de ellende is hij diep ontroerd. Hij is vol ontferming over zo'n stakker, maar hij zoekt het wondervolle niet. En geneest zeker niet systhematisch. Neem die genezing op sabbath in dat zgn. ziekenhuis Bethesda. Het lag daar vol met ellendigen. Maar de Heer ge nas maar één. U moet U eens indenken wat dat voor al die anderen geweest moet zijn. Het is volkomen duidelijk, dat de Here Jezus een hele massa zieken niet beter heeft gemaakt. Door de poort van de tempel, waar na het Pinksterfeest Johannes en Petrus een kreupele bedelaar vinden is de Here Jezus zeker vaak doorgekomen, terwijl die man er toen zeker ook al zat. We moeten er op letten, hoe voor zichtig de Heer zijn wonderen verricht te. Liefst onopgemerkt en in de kring van hen, die aanvankelijk in hem ge loofden. Telkens leest U, dat de Here Jezus de genezene nadrukkelijk verbiedt ruchtbaarheid aan het gebeurde te ge ven. Op de bruiloft te Kana had de hof meester geen erg in wat er gebeurd was. En als Petrus een vis ophaalt uit het water met een goudstuk in zijn kieuwen, denken de omstanders alleen maar, dat Petrus bofte. Maar Petrus zelf wist beter. De wonderen wezen naar de Mes siaanse glorie. Ze zeggen straks zal bij alle ellende en alle gevolgen van de zonde wegne men en alles nieuw maken. Van deze toekomstige glorie stonden de profetieën vol, maar bij die de pre tentie voerde, dat al die profetieën in hem vervuld werden, vertoonde precies het tegenovergestelde van Messiaanse glorie. De Joden van Jezus' dagen verston den de schriften slecht en ook de dis cipelen hadden van het Messiaanse lij den geen notie. Zij begrepen maar niet, dat hij eerst moest lijden. De vraag van Johannes de Doper lag hun allen voor in de mond. „Zijt gij het nu heus Of verwach ten we nog iemand anders." De wonderen waren de tekenen, die zeiden, dat hij het inderdaad was. Ver gelijk het antwoord dat Johannes de Doper kreeg. Wonderen wijzen naar de toekomst. Naar die andere „ure", die er nog niet is, maar die vast en zeker komt. Wonderen zijn verbindingslijnen die om het een beetje dogmatisch te zeg gen de vernedering van Christus verbinden aan de staat van zijn verho ging. Een wonder is altijd eschatologisch, d.w.z. het wijst naar de „laatste din gen". Het was nog al eens mijn taak om proeflessen bij te wonen van sollicite rende onderwijzers en onderwijzeressen. Daar heb ik veel van geleerd. Hoe het moet. Maar ook hoe het niet moet. Een misverstand, dat ik vaak te gen kwam was de opvatting, als zouden de wonderen bewijzen, dat de Here Jezus Gods Zoon was. Het ligt zo voor de hand om te betogen „dat kon de Here Jezus makkelijk, omdat hij eigen lijk God was". Maar het gaat helemaal niet om de twee naturen van de Here Jezus (God en mens), maar om de staat van zijn vernedering en die van zijn verhoging. Het behoort namelijk tot de bevoegd- CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg 2.30 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Wessel. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Til. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Van Til., Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Dondorp te Gapinge. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Helderman, Voorber. H. Av„ 2.30 uur Ds. De Craene te St. Laurens. Gapinge 10.15 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder, 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Dragt te Tilburg. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. v. Egmond, Oosterbeek Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 uur Ds. Kornet, 5 uur Ds. Groeneveld. Vrouwenpolder 10 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds. Bosman, Voorber. Heilig Avondmaal. Westkapelle 10 uur Ds. De Craene te St. Laurens 2.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur Ds. Musch, 3 uur Ds. Noorloos. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos, 5 uur Ds. Musch. Hoek 10 en 2.30 uur Dhr. Noorloos te Geldermalsen. Sas van Gent 10 uur Ds. Berger. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Vrugging, Apeldoorn. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 uur Ds. Groenveld te Vlissingen, 3 uur Ds. Kornet te Vlissingen. CLASSIS GOES. Baarland 9 uur Ds. v. d. Veen te Driewegen, 3 uur Ds. Nawijn te Zierikzee. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat 10.30 en 2.30 uur Ds. Maaskant te Leiden Driewegen 9 uur Ds. Kramer, 2.30 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Blokland. Goes Westerkerk) 10 uur Ds. Heuzeveldt, Voorbereiding Heilig Avondmaal. 5 uur Ds. De Bruijne. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Heuzeveldt. 's-Gravenpolder 10 uur 2 uur Ds. Musch, Breskens, Voorbereiding Heilig Avondmaal. Heinkenszand Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 uur Ds. De Bruijne, 2.30 uur Ds. Jansen Nieuwdorp 10.30 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10.30 en 2.30 uur Ds. Firet, Scherpenzeel Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10.30 en 2.30 uur Ds. Terhaak, Puttershoek. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Stoel. Halsteren Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. Adema te Rotterdam. Krabbendijke 9 uur Ds. Terhaak te Puttershoek, Voorbereiding Heilig Avondmaal, 2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Oud-Vossemeer Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Kalces te Zwijndrecht. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Kerk te Putten. Tholen 10 en 5 uur Ds. Wouters, em. pr. te Dordrecht CLASSIS ZIERIKZEE, Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 3 uur Ds. Bredervéld te Souburg. Haamstede 10 en 5 uur Cand. Vallmuller te Vianen. Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Brederveld te Souburg. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3