SIGNALEN
PHILADELPHIA
Predikbeurten zondag 3 december 1967
i
Aan vele lezers van dit blad is deze
naam wel bekend uit het boek der
Openbaring, als een van de zeven
Klein-Aziatische gemeenten.
Maar velen zullen deze naam ook in
ander verband kennen, omdat dit woord
de laatste jaren nog al een en ander
maal in pers, radio en T.V.-uitzending
is genoemd.
De naam Philadelphia mag op het
eerste gezicht wat vreemd aandoen als
naam van een vereniging, bij nader in
zien is die naam toch wel goed gekozen,
want het woord betekent „Broeder
liefde", of „Die zijn broeder liefheeft".
Philadelphia is een Protestants-
Christelijke vereniging van ouders en
vrienden van het afwijkende kind. En
dat in die sector van het menselijk leven
de liefde moet worden betracht, is wel
duidelijk.
Het is nog niet zo lang geleden, dat
voor gezinnen met een geestelijk ge
stoord kind niets werd gedaan. Het is
eigenlijk pas 75 jaar geleden dat dit
probleem enigermate werd aangepakt.
Toen is de vereniging „tot opvoeding
en verpleging van geesteszwakken" op
gericht.
Tot voor luttele jaren was het hebben
van een geestelijk gestoord kind in veler
oog een rechtstreekse straf van God,
en de ouders van zo'n kind werden
meermalen met minachting bejegend.
Geen wonder, dat veel van deze kinde
ren werden weggestopt en thuis gehou
den.
De reeds hierboven genoemde ver
eniging begon zich het lot van deze zo
zeer verwaarloosde mensen aan te trek
ken. Er werden inrichtingen geopend,
o.a. 's Heerenloo en Lozenoord te Er-
melo en de Van de Brghstichting te
Noordwijk-binnen, om slechts een en
kele te noemen.
Hoewel deze inrichtingen prachtig
werk hebben gedaan en nog doen, is
het werk van de hulp aan de geestelijk
gestoorden zó omvangrijk, dat deze in
richtingen het werk in de verste verte
niet aan konden.
Voor de tienduizenden geestelijk
gestoorden, die noodzakelijk in een in
richting dienen te worden opgenomen,
bestonden en bestaan nog steeds veel te
weinig mogelijkheden.
Er móést geholpen worden. Zowel de
ouders als hun kinderen hebben daar
recht op.
Want er was iets scheef in de ver
zorging van gehandicapte mensen. Wel
was men al tot het inzicht gekomen, dat
lichamelijk gehandicapte mensen gehol
pen moesten worden en recht hadden
op een doelmatige hulp denk aan de
blinden en doofstommen.
Daarom werd het hoog tijd, dat ook
een geestelijk gestoorde niet langer als
een minderwaardig schepsel werd ge
zien, maar ook als een mens. Zelfs als
een beelddrager Gods, zij het iets meer
geschonden dan wij, normale mensen.
En zo kwam men tot het stichten van
een vereniging, waarvan in de eerste
plaats ouders van geestelijk gehandi
capte kinderen toetraden, maar daar
naast vele duizenden vrienden, die ge
voelden, dat hier een groot brok naas
tenliefde te vervullen was.
Want de ouders hebben de steun van
anderen wel nodig. Vele ouders zijn
soms ten einde raad met hun kind.
Philadelphia (en de andere ouderver
enigingen, een neutrale en een Katho
lieke) hebben deze ouders de steun ge
boden die ze zo bitter behoefden. Deze
vaak zo eenzame ouders kwamen in
contact met andere ouders en konden
vaak troost vinden bij elkaar. Maar
naar buiten werd in pers en radio dit
probleem ook besproken en bekendheid
gegeven en zo leerden heel velen de
ontstellende nood kennen, die vóórdien
veelal verborgen was.
Dr. Ronner, psychiater, lid van het
hoofdbestuur van Philadelphia, schreef
een paar jaar geleden „Wij stuitten
op de nood van honderden kinderen,
die door te weinig (op hun speciale be
hoeften afgestemde) verzorging, ang
stig, chaotisch, soms contactafwerend
of in slechte lichamelijke conditie ver
keerden. En in bijzondere gevallen be
waard werden binnen prikkeldraad om
heining, varkensschuur of met blik be
slagen zolderkamers".
Zoals elke belangengroep alleen door
zich te verenigen sterk staat (individu
eel staat men immers altijd machteloos)
zo ook hier. Hier móésten ouders zich
wel verenigen, niet ter verbetering van
eigen positie, maar om als ouders de
belangen van een groep machteloze kin
deren te behartigen de levensbelangen
en levensmogelijkheden van tienduizen
den, op zich zelf weerloze schepselen.
Deze kinderen mogen niet langer bui
ten de gemeenschap staan of gestoten
worden. Ze moeten in de gemeenschap
worden gehaald. Veel te lang heeft men
deze dingen schromelijk verwaarloosd.
Wonderen zijn de wereld uit, zegt de
volksmond. Hier ligt voor ons, die bij
de bijbel willen leven een moeilijkheid.
Want in de bijbel gebeuren er telkens
en telkens weer de meest geweldige
wonderen.
Waarom gebeuren ze vandaag niet
meer Of is het soms niet waar, wat de
volksmond zegt en zijn ze de wereld
niet uit.
Kinderen, aan wie we uit de bijbel
vertellen geloven onmiddellijk, dat de
allerwonderlijste dingen mogelijk zijn.
Ze zijn zelfs zó ontvankelijk voor het
wonder, dat Volwassenen moeten op
passen daar geen misbruik van te ma
ken.
Het is nodig, dat we weten, wat die
bijbelse woorden eigenlijk bedoelen.
Want het gaat om meer dan om een
mooi verhaal over vroeger, toen er „nog
wonderen gebeurden".
Wanneer we van een wonder lezen,
vooral van één, dat de Here Jezus ver
richtte, voelen we ons echt midden in
het Evangelie de nood van de mensen
en daar dwars door heen de barmhar
tigheid en de macht van de Here Jezus.
In al die geschiedenissen wordt ook
de eis tot het geloof duidelijk.
Ik laat in het midden of het geloof
van zo'n zieke, die genezen werd, een
Want iemand die geestelijk beneden
de maat is, heeft toch evengoed als
iedereen zijn rechten
Een geestelijk gehandicapte is óók
Nederlands staatsburger en heeft even
veel recht op werk als ieder ander mens.
En al zal het werk van deze mens min
der zijn dan normaal, het récht blijft
evengoed bestaan.
Ook heeft het geestelijk gestoorde
kind recht op kosteloos onderwijs, even
als elk Nederlands kind. Iedereen is
daarvan overtuigd, al geldt voor vele
ouders het woord „kosteloos" helaas
niet voor 100 omdat vele ouders nog
altijd buskosten moeten betalen als ze
hun kind passend onderwijs willen laten
geven op de daartoe geëigende scholen
voor Buitengewoon Lager Onderwijs.
Dat voor de „gewone" jeugd gym
nastiekzalen en zwembaden worden ge
bouwd, jeugdherbergen worden gesticht
of ontspanningsgelegenheden, alsmede
sportterreinen, vindt ieder weldenkend
mens tegenwoordig heel gewoon en
gewenst. Maar aan vele van deze
dingen kan een geestelijk gestoorde niet
meedoen. En wat krijgt die daarvoor
in de plaats Eigenlijk niets, hoewel ze
toch ook wel recht hebben op ontspan
ning en vrijetijdsvulling.
Laten deze kinderen dan tenminste
een goede medische begeleiding ontvan
gen, door de meest deskundige mensen,
die aan de kinderen een optimale ver
zorging waarborgt en de ouders steun
geeft bij hun zo moeilijke taak. Die des
kundigen kunnen, met de geestelijke
verzorgers, de ouders misschien ook
over hun verdriet en teleurstelling heen
helpen.
G. Noback,
Secr. Afd. Walcheren
van Philadelphia.
wondergeloof dan wel een zaligmakend
geloof was, want de aandacht valt in
de bijbel op de Here Jezus en niet op
de gelovigen.
Van al die mensen, die genezen wer
den, weten we maar bitter weinig.
Wat ging er in hen om Wat is er
later van hen terecht gekomen
Vergeet ook niet, dat we met de ge
schiedenissen van de Evangelieën, ons
nog bevinden in de Oud-Testamenti-
sche situatie. Alles gebeurt nog vóór de
uitstorting van de Heilige Geest.
In het bijbelse spraakgebruik wordt
met een wonder altijd een teken be
doeld. Een wonder vestigt de aandacht
niet zozeer op de wonderbare geschie
denis zelf, maar wijst naar iets andets.
Een wonder zegt altijd iets. Het is
een signaal.
Helaas liepen de Joden de Here Je
zus indertijd achterna om de wonderen
op zichzelf en keken niet in de richting,
waarheen die tekenen wezen.
Daarom was de Here Jezus met zijn
wonderen eer sober dan uitbundig.
In zijn ontmoeting met de ellende is
hij diep ontroerd. Hij is vol ontferming
over zo'n stakker, maar hij zoekt het
wondervolle niet.
En geneest zeker niet systhematisch.
Neem die genezing op sabbath in dat
zgn. ziekenhuis Bethesda. Het lag daar
vol met ellendigen. Maar de Heer ge
nas maar één. U moet U eens indenken
wat dat voor al die anderen geweest
moet zijn.
Het is volkomen duidelijk, dat de
Here Jezus een hele massa zieken niet
beter heeft gemaakt.
Door de poort van de tempel, waar
na het Pinksterfeest Johannes en Petrus
een kreupele bedelaar vinden is de
Here Jezus zeker vaak doorgekomen,
terwijl die man er toen zeker ook al zat.
We moeten er op letten, hoe voor
zichtig de Heer zijn wonderen verricht
te. Liefst onopgemerkt en in de kring
van hen, die aanvankelijk in hem ge
loofden.
Telkens leest U, dat de Here Jezus
de genezene nadrukkelijk verbiedt
ruchtbaarheid aan het gebeurde te ge
ven.
Op de bruiloft te Kana had de hof
meester geen erg in wat er gebeurd was.
En als Petrus een vis ophaalt uit het
water met een goudstuk in zijn kieuwen,
denken de omstanders alleen maar, dat
Petrus bofte. Maar Petrus zelf wist
beter.
De wonderen wezen naar de Mes
siaanse glorie.
Ze zeggen straks zal bij alle ellende
en alle gevolgen van de zonde wegne
men en alles nieuw maken.
Van deze toekomstige glorie stonden
de profetieën vol, maar bij die de pre
tentie voerde, dat al die profetieën in
hem vervuld werden, vertoonde precies
het tegenovergestelde van Messiaanse
glorie.
De Joden van Jezus' dagen verston
den de schriften slecht en ook de dis
cipelen hadden van het Messiaanse lij
den geen notie. Zij begrepen maar niet,
dat hij eerst moest lijden.
De vraag van Johannes de Doper lag
hun allen voor in de mond.
„Zijt gij het nu heus Of verwach
ten we nog iemand anders."
De wonderen waren de tekenen, die
zeiden, dat hij het inderdaad was. Ver
gelijk het antwoord dat Johannes de
Doper kreeg.
Wonderen wijzen naar de toekomst.
Naar die andere „ure", die er nog niet
is, maar die vast en zeker komt.
Wonderen zijn verbindingslijnen die
om het een beetje dogmatisch te zeg
gen de vernedering van Christus
verbinden aan de staat van zijn verho
ging.
Een wonder is altijd eschatologisch,
d.w.z. het wijst naar de „laatste din
gen".
Het was nog al eens mijn taak om
proeflessen bij te wonen van sollicite
rende onderwijzers en onderwijzeressen.
Daar heb ik veel van geleerd.
Hoe het moet. Maar ook hoe het niet
moet. Een misverstand, dat ik vaak te
gen kwam was de opvatting, als zouden
de wonderen bewijzen, dat de Here
Jezus Gods Zoon was. Het ligt zo voor
de hand om te betogen „dat kon de
Here Jezus makkelijk, omdat hij eigen
lijk God was". Maar het gaat helemaal
niet om de twee naturen van de Here
Jezus (God en mens), maar om de staat
van zijn vernedering en die van zijn
verhoging.
Het behoort namelijk tot de bevoegd-
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg
2.30 uur Ds. Wessel.
5 uur Ds. Wessel.
(OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Til.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur
Ds. Wessel.
5 uur Ds. Van Til.,
Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Dondorp te Gapinge.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 uur Ds. Helderman, Voorber. H. Av„
2.30 uur Ds. De Craene te St. Laurens.
Gapinge 10.15 en 2.30 uur Ds. Dondorp.
Grijpskerke 10 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder,
2.30 uur Ds. Den Hengst.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Dragt te Tilburg.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. v. Egmond, Oosterbeek
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9.30 uur Ds. Kornet, 5 uur Ds. Groeneveld.
Vrouwenpolder 10 uur Ds. Den Hengst,
2.30 uur Ds. Bosman, Voorber. Heilig Avondmaal.
Westkapelle 10 uur Ds. De Craene te St. Laurens
2.30 uur Ds. Helderman.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 10 uur Ds. Musch, 3 uur Ds. Noorloos.
Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos, 5 uur Ds. Musch.
Hoek 10 en 2.30 uur Dhr. Noorloos te Geldermalsen.
Sas van Gent 10 uur Ds. Berger.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Vrugging, Apeldoorn.
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen.
(Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger.
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan.
Zoutespui 10 uur Ds. Groenveld te Vlissingen,
3 uur Ds. Kornet te Vlissingen.
CLASSIS GOES.
Baarland 9 uur Ds. v. d. Veen te Driewegen,
3 uur Ds. Nawijn te Zierikzee.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Colijnsplaat 10.30 en 2.30 uur Ds. Maaskant te Leiden
Driewegen 9 uur Ds. Kramer, 2.30 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Blokland.
Goes Westerkerk) 10 uur Ds. Heuzeveldt,
Voorbereiding Heilig Avondmaal.
5 uur Ds. De Bruijne.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Heuzeveldt.
's-Gravenpolder 10 uur 2 uur Ds. Musch, Breskens,
Voorbereiding Heilig Avondmaal.
Heinkenszand
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen.
Lewedorp 9.15 uur Ds. De Bruijne, 2.30 uur Ds. Jansen
Nieuwdorp 10.30 en 2.30 uur Ds. Kramer.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhof.
Wissenkerke 10.30 en 2.30 uur Ds. Firet, Scherpenzeel
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10.30 en 2.30 uur Ds. Terhaak, Puttershoek.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Stoel.
Halsteren
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds.
Adema te Rotterdam.
Krabbendijke 9 uur Ds. Terhaak te Puttershoek,
Voorbereiding Heilig Avondmaal,
2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes.
Oud-Vossemeer
Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Kalces te Zwijndrecht.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Kerk te Putten.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Wouters, em. pr. te Dordrecht
CLASSIS ZIERIKZEE,
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 3 uur Ds. Bredervéld te Souburg.
Haamstede 10 en 5 uur Cand. Vallmuller te Vianen.
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Brederveld
te Souburg.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma.