NIEUWS Predikbeurten zondag 26 en woensdag 29 nov. 1967 (DANKDAG) TOEKOMST*) Hoe houd ik de dominé te vriend voorstellingen van de leer van het dui zendjarig rijk van Christus. Samenvattend kunnen we constate ren, dat het jammer is geweest, dat zo'n grote geest als ds. de Labedie zich niet heeft gevoegd onder de belijdenisschrif ten der kerk, om door samenspreking met collega's en professoren in de god geleerdheid een beter inzicht te verkrij gen van de Calvinistische beginselen, iets dat hij miste door zijn roomse op voeding. Geschiedschrijvers verklaarden: ,,Dat het besluit van de synode om ds. de La bedie te schorsen en af te zetten, op grond van afwijkende opvattingen, ach teraf bezien juist was geweest. Want steeds week hij verder af van de gel dende belijdenis. Jan van Westhove. Meestal wordt er gedacht en gespro ken over ,,de toekomst" zonder meer. En vraagt men zich af, hoe de wereld er later uit zal zien of hoe het met ons en met onze kinderen gaan zal. Feitelijk zijn wij daar voortdurend mee bezig. De een is meer optimist en de ander pessimist, maar we zien allemaal voor uit. En niet zonder een zekere nieuws gierigheid. Dit is echter heel iets anders dan verwachting. Wanneer wij iets of iemand verwach ten, zijn wij ook met de toekomst bezig, maar dan krijgt dit woord toe-komst" pas zijn eigenlijke betekenis er komt iets of iemand naar ons toe. En we we ten, wie het is. Daarom verwachten we hem. Dan is er niet zo zeer een beweging van hier naar daar van nu naar straks, doch een beweging van daar naar hier, omdat er iets op komst is. Omdat er iemand naar ons toekomt. Deze verwachting is een der meest kenmerkende trekken van het christelijk leven. En dit geeft ons een bepaalde houding tegenover de tijd. Het is, wanneer we daar eens rustig over nadenken, een wonderlijke zaak met die tijd. Grote wijsgeren hebben er hun verstand bijna stuk op gedacht om dit probleem te doorgronden. De ge leerdheid, die zij over het „wezen van de tijd" hebben meegedeeld, is voor ons, gewone mensen, haast niet te bevatten. Maar we voelen daar allemaal wel wat van, dat het zeer wonderlijk is met dat verleden en die toekomst, waar we tussen zitten. Of liever we zitten hier niet, maar we schuiven. We zeggen wel „nu", maar meteen is dat gezegde weer verleden tijd. Alles vloeit. Mozes sprak in Ps. 90, de oudejaarsavond-psalm ,,Wij vlie gen heen". Niet de dagen vliegen, of de tijd vliegt voorbij, maar wij vliegen voorbij. En de vraag is gesteld of er wel iets anders bestond dan een voortdurend „worden" en of er wel gesproken mocht worden van een wezenlijk „zijn". Wanneer er geen bepaalde verwach ting is, moet het leven wel een zinloze geschiedenis lijken. Wat gaat er gebeuren Wat komt er van terecht Voor velen zijn de gebeurtenissen net een zak erwten, die uitgegooid wor den. De erwten rollen door elkander. En er is niet de minste kijk op, hoe het zaakje rolt. De een heeft pech gehad en de ander geluk. Veel meer is er niet over te zeggen. Dat dit tot fatalisme leidt, is duidelijk. Maar ook dat dit fatalisme ontzettend somber is. Leven zonder verwachting is triest. Men redt zich dan door te leven op korte termijn. Men kijkt alleen naar wat binnen de greep ligt van het ogenblik en denkt verder niet door. Een kind leeft in de verwachting van later. Ook als men groter is, blijft er die hang naar „straks". Maar wie dóór denkt, merkt al gauw, dat het leven niet anders is dan een opgaan, blinken en verzinken. En dat het allemaal ijdel- heid is, omdat het alles uitloopt op de dood. Met zijn gespannenheid op „straks" werkt men zich naar de dood toe. En zoals dat is met de afzonderlijke mens, zo zal het ook wel zijn met de mensheid en met de wereld. In de vorige eeuw tot de eerste wereldoorlog dacht men veel meer optimistisch. Maar men rekende ook veel te weinig met de afschuwelijke wer kelijkheid van de dood. Men redeneer de net of er geen vergankelijkheid be stond. De enkeling was dan wel pnder- worpen aan de wet van het vergaan, de mensheid daarentegen en de wereld waren onderweg naar een schitterende toekomst. De ontwikkeling verliep langs vaste banen naar de volmaaktheid. Het was de eeuw van het evolutie- geloof. Als je lette op onze afkomst uit de dierenwereld, dan hadden we het al aardig ver gebrachtWat er nog hier en daar ontbrak, zou op de duur ook wel goed komen. De maatschappij zou zich vanzelf ontwikkelen tot een heilstaat. Vooral van de technische wetenschap ver wachtte men wonder wat. Het doet ons wat vreemd aan die lof zangen uit de vorige eeuw te lezen. Want de stemming is na twee wereld oorlogen radicaal veranderd. Men verwacht veeleer een catastro fale vernietiging of een degeneratie der cultuur. Ook vroeger waren er, die de ogen open hielden voor de realiteit en die de vergankelijkheid niet krampachtig ne geerden. Zij zochten te komen tot een wijze berusting (resiguatie) en legden zich neer bij het onvermijdelijke. Dit was evenmin christelijk als dat optimisme, al liet men het er dikwijls voor doorgaan. Tegenwoordig maken we de verbees ting van het leven mee. Mondo cane. Voor velen is er geen ander alternatief dan de technische zelfmoord van alle leven op aarde óf de algehele mechani sering van het leven, gepaard gaande met de vervuiling der cultuur. (New brave world somaparadijs.) In andere kringen is onder invloed van het veldwinnende buddhisme de gedachte aan de kringloop geliefd. Zoals iedere morgen de dag weer keert om in de avond weer onder te gaan, zo is er een eindeloos rythme van werelden en culturen, die ondergaan en weer opkomen. Wij vinden deze gedachte vooral bij de Oosterse religies. Zij vormt ook de achtergrond van vele bekende sprook jes. Roodkapje's grootmoeder wordt opgegeten door de' wolf, maar komt weer uit z'n buik te voorschijn. Enz. Dit uitzicht is het meest troosteloos. Dit is om gek te worden. Te denken dat de tijd eindeloos is Een stomme herhaling, die alles bij het oude laat. Een eeuwige repetitie. Dit is erger dan het geloof, dat op een bepaald moment alles ineens afknappen zal en wegzak ken in het niets. Maar ook die eindeloze ontwikkeling van het optimisme stelt voor vragen Weer naar toe Wat is het uiteindelijk doel van dat „excelsior" Op deze vragen geeft de bijbel een duidelijk antwoord. Ik verwacht de Here Jezus, die terug zal komen op de aarde en die alles nieuw zal maken. Die heel het schema van deze wereld en van dit leven zal veranderen. Daar gaat alles naar toe. Door die toekomst van Jezus Christus wordt de geschiedenis beheerst. We varen maar niet een eind weg of draaien maar wat rond, maar we zijn op weg. Ergens naar toe. Er is een tenslotte. Een voleinding. En een vaste hand bestuurt de geschie denis en stuwt de tijden daar naar toe. A. D. Ik schreef dit stukje onder de diepe indruk van het boek van Prof. Molt- man „Theologie van de Hoop". Uit de Kerkbode van Scheveningen knipte ik een stukje uit een interessant (maar te lang) artikel van Ds. de Kier. „Voor de goede verhouding tusccn ge meentelid en predikant is het ook zo nodig dat de dominee berichten over blijde of droeve zaken niet van de straat moet op rapen. Hoe vaak wordt er niet op aange drongen om de dominee toch van één en ander op de hoogte te stellen, maar even zovele keren haalt het niets uit. U moet zich toch kunnen voorstellen, dat de do minee met een zekere geprikkelheid bij u binnenstapt, als hij via via heeft moeten horen, dat de dokter al heel wat visites bij u heeft gemaakt en u hém wel, maar uw wijkpredikant niet gewaarschuwd hebt. En dan is de boot helemaal aan wanneer u dan ook nog verzuchteindelijk, ik dacht al waar blijft de dominee. Zulke dingen maken wij herhaaldelijk mee. Om daar dan je goede humeur niet bij te verliezen, dat kost een bovenmenselijke inspanning. Krie belig word ik ook wanneer als uitvlucht dan ook wel eens wordt gezegd och ja, ik dachtdominee heeft het toch al zo druk. Nee, op die manier blijven we geen goede maatjes, dat voelt u zo wel. Aan de andere kant verlang ik helemaal niet, dat ik bij de minste verkoudheid een op roep krijg om aan uw sponde te verschij nen, Dat is weer het andere uiterste. Wat al evenmin plezierig aandoet is wanneer bijv. bij een begrafenis de familie alles al heeft geregeld zonder met de betreffende wijkpredikant overleg te plegen. Die heeft zich zonder meer naar de dag en het uur te schikken en de zelf opgestelde liturgie maar even uit te voeren. Dit zijn dingen, die gebeuren. Dominee is wel een knecht, maar dan van zijn Meester, en niet van de familie. U voelt toch wel, dat door der gelijke dingen de goede verhouding ge schaad wordt. Wij willen ons werk ook graag met plezier doen." UIT DE KERKEN Beroepen te Geldermalsen J. A. Wa penaar te Makkum en Cornwerd te Vol- lenhove-stad en Kraggenburg, te Leens c.a., te Koudum en te Ter ApelJ. Bult huis, kand. te Assen te Bodegraven (vac. C. J. Tissink): J. W. de Roo te St. Anna Parochie te Nijkerk (vac. J. Koppe): L. Buitenhuis te Oosterwolde te Groningen- Noord (als missionair predikant in Brazi lië): F. L. Schalkwijk, tijdelijk woonachtig te Soestte Amstcrdam-Slotermeer-Geu- zenveld (vac. wijlen A. Ferwerda): P. Kooij te St. Pancras te Fontenay-le Com- te (Fr.) (Eglise Rcformée): P. van Vliet, laatstelijk predikant te Algiers, die dit be roep ook aannam. Aangenomen naar Groningen-Noord (als missionair predikant in Brazilië): F. L. Schalkwijk, tijdelijk woonachtig te Soest naar Rotterdam-Alcxandcrstad (2c pred. pk): W. B. v d. Meulen te Uithuizermee- den, die bedankte voor Rocrmand (vac. P. Boonstra). Bedankt voor Alphen aan de Rijn (vac. K. H. Schuring) en voor Rotterdam-Hille- gersberg (vav. J. van Reeven): H. J. Lug- tigheid te Hengelo (Ov.); voor Groote- gast (vac. S. van der Linde): J. W. de Roo te St. Anna Parochie voor Harme ien en Linschoten, voor Hecrhugowaard en voor Monster (vac. J. Rowaan): J. Goldschmeding te Dussen (N.B.). Beroepbaarstelling. Kandidaat J. Bult huis, Anreperstraat 162 te Assen is be roepbaar. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofplcinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. (Oostkerk) 9 uur Ds. Joosse. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat 9.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Joosse. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Meijer te Meliskerke. 5 uur Ds. Van Til. Woensdag 29 november (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse. 2.30 uur Ds. Van Til. 7.30 uur Ds. Van Til. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegcma. 29 nov. 2.30 uur Ds. Hartholt te Oostkapelle. Domburg 10 uur Ds. Streefkerk te Veere, 2.30 uur Ds. Helderman. 29 nov. 10 uur Ds. Helderman, 7 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. 29 nov. 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst, 29 nov. 10 uur Ds. De Craene te St. Laurens, 7.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 10 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10.15 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Reinders te Baarn. Zendingszondag 29 nov. 10 uur Ds. Hartholt, 7 uur Ds. Oegema te Arnemuiden. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. 29 nov. 10 uur Ds. Van Wouwe, 7.30 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene, 29 nov. 10 uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke, 7 uur Ds. De Craene. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld. 29 nov. 7.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Baayens te Treebeek. 29 nov. 10 en 7 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 uur Ds. Groeneveld, 5 uur Ds. Kornet 29 nov. 8 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. 29 nov. 10 uur Ds. Bosman, 7.30 uur Ds. Dondorp te Gapinge. Westkapelle 10 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Streefkerk te Veere. 29 nov. 2.30 uur Ds. De Craene te St. Laurens, 7.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Noorloos. Axel 10 uur Ds. Gispen te Tcrneuzen, 5 uur Ds. Berger te Terneuzen. Breskens 9.30 uur Dhr. Noorloos, 5 uur Ds. Musch. Hoek 10 uur Ds. Musch te Breskens, 2.30 uur Dhr. Noorloos te Geldermalsen. Schoondijke 10 en 2.30 u. Ds. Rozendal, legerpredikant te Harderwijk. (Ndmiddag dankuur voor gewas en arbeid.) Sas van Gent Terneuzen 10 uur Ds. Berger, 4.30 uur Ds. Heemskerk te Axel. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Heemskerk. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Wessel te Middelburg. CLASSIS GOES. Baarland 10.30 en 2.30 uur Ds. Warnink, Slikkerveer 29 nov. 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg. Borssele 10.30 en 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. 29 nov. 10 uur Ds. Wilschut te Dordrecht, 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat 10.30 en 2.30 uur Ds. Eikelboom te 29 nov. 2.30 uur Ds. Blokland, 7 uur Ds. Schaafsma Heinkenszand. te Rotterdam. Driewegen 9 en 2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. 29 nov. 10 uur Ds. v. d. Veen, 2.30 uur Ds. Wilschut te Dordrecht. Geersdijk 10.30 en 2.30 uur Cand. Boonstra, Dordrecht 29 nov. 10 uur Ds. Blokland, 2.30 u. Ds. Schaafsma te Rotterdam. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. De Bruijne. (Oosterkerk) 9 uur Ds. De Bruijne, 5 uur Ds. Jansen 29 nov. (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 7.30 uur Ds. De Bruijne. 's-Gravenpolder 10 en 2 uur Ds. Groenenberg te Den Haag. 29 nov. 10 en 2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Heinkenszand 10.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes, .2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. 29 nov. 10 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge. Kamperland 10.15 en 2.30 uur Ds. Schaafsma, Utrecht 29 nov. 10 uur Ds. Jansen te Goes, 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Driewegen. 29 nov. 10 uur Ds. v. d. Molen, 2.30 uur Ds. Juch te Kapelle. Lewedorp Nieuwdorp 9 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand, 2.30 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen. 29 nov. 10 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Blokland. 29 nov. 7 uur Ds. Blokland. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. 29 nov. 10 en 2.30 uur Ds. Van Duinen, Den Haag. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Oosterhout te Capelle aan de Yssel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3 uur Ds. Richel te Heemstede. Krabbendijke 10 en 2.30 u. Ds. Hartholt te Oostkapelle 29 nov., 10 en 2.30 uur Ds. Wouters te Pijnacker. Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Stoel. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. d. Schaft te Oud-Beijerland. 29 nov. 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra te Roosendaal. Rilland-Bath Tholen 10 en 5 uur Ds. v. d. Schaft, Oud-Beijerland CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10.30 uur Dhr. Jansma, 2.30 uur Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Nawijn te Zierikzee. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Scholing te Scharendijke. Nieuwerkerk 10 uur Dienst des Woords, 3 uur Ds. Nawijn te Zierikzee. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Becker. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Linde, Rijnsburg Zierikzee 10 en 5 uur Ds. De Jager te Rotterdam. Zonnemaire 9 en 2.30 uur Dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3