eeuwóe 5Cerkbocle Vier momenten uit Zacharias Visioenen i De Evangelische Omroep i J' r officieel orgaan ten dienste van de gereformeerde kerk in zeeland. De Bisschoppensynode van de R.K. Kerk 22e JAARGANG No. 20 23 NOVEMBER 1967 „Ik worstel en ontkom" Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Cracne, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v VIERDE MOMENT. hij zal de gevelsteen naar voren brengen onder het gejubelheil, heil zij hem Zach. 4 7b. We horen of lezen vaak van een eerstesteenlegging. Maar hier gaat het nu eens over een laatste steenlegging. U weet hetin dit visioen gaat het over de tempelbouw door Zerubbabel, de leider van het Joodse volk in die dagen. Die bouw ging gepaard met strub beling, tegenwerking, en pijn. Maar het volk wordt bemoedigd door een Gods-woord Ik zorg er voor. Ik ijver voor Jeruzalem. Voor wie het heil des Heren wachten zijn bergen vlak. ,,Wie zijt gij, grote berg? Voor het aange zicht van Zerubbabel wordt gij een vlakte(Zach. 4:7a). En dan komt terstond daar achter, ons versgedeelte, vs. 7b, over die gevel steen, die sluitsteen. En wat wordt daar dan over gezegd? Wel, dit: het komt goedDe tempelbouw zal voltooid worden. Zerubbabel mocht het fundament leggen, hij mag het ook voltooien (vs. 9). En nu is het dan zover. Het is 515 vóór Christus. De laatste steenlegging] zal plaats hebben. Dat wil zeggen de gevelsteen wordt nu aangebracht. De sluitsteen. Zerubbabel geeft opdrachtsterke mannen halen de gevelsteen uit de werkplaats. Ze brengen hem omhoog daar moet hij worden aangebracht. Veel volk is er om heen. Als het ogenblik daar is, en de mooie sluitsteen in de gevel is aangebracht, dan breekt het volk uit in gejubelZe klappen in de handen Ze roepen „heil zij deze steen „Gods gunst zij over Zijn huis, Zijn tempel En nu past het om uit te roepen God is Zijn gunst-volk goed. Of ditdie dit alles gebouwd heeft, is God. Dat is ook onze hoop in deze tijd, van ontzaglijke verwarring. De Here zal Zijn Kerk bouwen. Zijn Geest zal dit doen, ook door veel tegenstand, afval, en beroering heen. Eens wordt ook aan Zijn Kerk de laatste uitverkorene toe gevoegd. En zo mogen we uitkomen bij die wonderschone regels uit die bekende psalm Ik weet, hoe 't vast gebouw van uw gunstbewijzen Naar uw gemaakt bestek in eeuwigheid zal rijzen. Nieuwerkerk JH. BECKER. bijeenkwam, reeds 'n uitgemaakte zaak. Zo was het van in de beginne duidelijk, dat niemand er zou mogen spreken over het celibaat. De paus zelf had in zijn encycliek over het celibaat nog eens de puntjes op de r.k. i's gezet en daarmee was de zaak uit. Katholiek Archief' (nr. 44, 1967) merkt dan ook ,,ad rem" op, dat de zaal waarin de synode ge houden werd niet voor niets de naam kreeg van de ,,zaal der afgeslagen kop pen". Al was deze naam letterlijk be doeld (het was n.l. 'n gewezen opberg- hok, waar men alle afgedankte beelden in opborg), figuurlijk deed hij wel de gelijk z'n naam eer aan. Ook over hu welijk en gezin mocht niet worden ge sproken. Wel zou de paus over dit on derwerp schriftelijke opmerkingen aan vaarden, maar het onderwerp van 'n gesprek mocht het niet worden. Het was dan ook te begrijpen, dat men 'n synode met zoveel beperkingen niet belangrijk genoeg vond om de pers de besprekingen te laten verslaan. Al leen mgr. Vallainc, directeur van het persbureau van de Heilige Stoel, zou zo nu en dan 'n perscommuniqué uitge ven. Men had echter buiten de waard gerekend. Al spoedig bleek, dat meer dan één bisschop z'n mond niet houden kon en 'n onafhankelijk persbureau, ge leid door de Ierse leek Hogan, versloeg reeds de tweede dag van de zitting al les wat er op deze bisschoppensynode besproken werd. Aan die informatiebron is het dan ook te danken dat we weten dat er b.v. toch gesproken is over het gemengde huwelijk. Voor dit echter aan de orde kwam, had men 'n hele kluif aan het r.k. kerkelijk wetboek dat maar 2414 canones of regels bevatEen omstreden punt bleef de kwestie of men voor de ganse universele (lees r.k. universele) kerk één wetboek moest uitgeven of niet Vanuit het oosten kwam oppositie en het wantrouwen tegenover het wes ten (aldus Katholiek Archief") is blij ven bestaan, dit niettegenstaand Vati- canum II. De conclusie was dan ook, dat men aan 'n commissie opdroeg gans de zaak nog eens te bekijken en advies uit te brengen. Dat de romeinse curie geen vrede heeft met Vaticanum II blijkt hieruit doordat het schema over de geloofschat, Op de laatste zondag in het kerkelijk jaar geven wij ons over aan de grote verwachtingen, waarbij wij leven. Daarvan vervuld, kunnen wij oud worden en onze bejaarden omringen met een blijmoedige vertroosting en van onze gestorvenen belijden, dat zij met lichaam en ziel het eigendom zijn in de Heer, die komt. Bidden wij om een waarachtig vervuld zijn met de hoop voor onszelf, de onzen en onze wereld. Wij bidden vandaag voor de gezinnen van de zendingsarbeiders. Als we over zendingsarbeiders spreken, dan denken we meestal aan de mannen, niet in de eerste plaats aan hun vrouwen en kinderen. Verschillende gezinnen moesten één of meer kinderen in Neder land achterlaten of naar Nederland stu ren in verband met studie. Dit is een niet geringe opgave. Voor velen is dit het probleem om in de zending te gaan of te blijven. Er worden hier ingrijpende beslissingen gevraagd, die niet gemak kelijk te nemen zijn. Laten we bidden, of God telkens de juiste weg wil laten zien, zowel bij de overwegingen om in zendingsdienst uit te gaan, als bij de vraag of men in zendingsdienst kan en mag blijven. De 197 leden van de eerste r.k. bis schoppensynode zijn naar huis gegaan. De vraag die men zich redelijkerwijze stelt is Wat is nu het resultaat van deze bisschoppensynode Het is, om te beginnen, duidelijk, dat de paus zelf de eigenlijke werkzaam heden van de synode heeft voorgeschre ven. Wat wél en wat niét zou worden besproken, was vóór dat deze synode dat op het concilie zonder meer onder tafel verdween, weer op de synode van de bisschoppen aan de orde werd ge steld, en wel door de zeer conservatieve rechterhand van Ottaviani, pater M. Browne, kardinaal. Doch hierop werd geen definitief besluit genomen en men zou bijna gaan aannemen, dat heel deze bisschoppensynode in het teken stond van de ziekte van de paus, als daar niet ter elfder ure toch nog gesproken werd over het gemengde huwelijk. Hier ook leed de vooruitstrevende groep, met kardinaal Alfrink aan het hoofd, 'n onprettige nederlaag. De sug gestie, om van de niet katholieke partij niet langer meer te eisen dat zijn kinde ren r.k. moesten worden gedoopt en opgevoed, werd immers meerderheid te gen minderheid afgewezen, zodat tot- nog toe de r.k. kerk in zijn geheel deze eis handhaaft. Besluitend kunnen we zeggen, dat deze bisschoppensynode geen nieuw ge luid heeft laten horen, we zouden zelfs durven zeggen, het was conservatiever dan het tweede Vaticaans concilie. Werd daarom misschien van het begin af aan de pers geweerd M. V. J. DE CRAENE. I ONZE VRAGEN AAN „DEO Reageren op de aktie van ,,D.E.O." is beslist geen eenvoudige zaak. Want wij moeten een paar kritische vragen stellen. Niet alleen aan deze nieuwe stichting. Maar ook aan ons zelf. ,,Deo" is een uitdaging. Een groep bewogen, enthousiaste mensen, die zich het beste thuis voelen in de kring van de Revival. Een opwekkingsbeweging dus. En wekkers h,ebben altijd iets irrite- rends. Je wilt er niet aan, dat het de hoog ste tijd is. Iets van dat irriterende zit in elke opwekkingsbeweging. Dat is gewoon, essentiëel voor „Deo". Daar naast moet het me van het hart, dat het ,,Deo"-project ook wat irritant over haar wensen en idealen spreekt. Van het begin af, is heel de diskussie rondom deze vragen vertroebeld door het creëren van een m.i. onjuiste tegen stelling. ,,Deo" contra N.C.R.V. Nu is het waar, dat deze groep van veront rusten tevreden zou zijn met een eigen plaats binnen 't raam van de N.C.R.V. Maar als ik het eerste nummer van hun blad .Vizier" doorblader, valt mij meteen een artikel.N.C.R.V. is een onmogelijke construktie" en Ontevre denheid over Hilversum, N.C.R.V. is afgedwaald", op. Hoewel men met titels altijd voor zichtig moet omspringen, spreken ze toch wel boekdelen. Wat is nu precies de tegenstelling tussen De Evangelische Omroep en de N.C.R.V. Scherp geformuleerd D.E.O. eist alle aandacht op voor één aspect van een Christelijke Omroepvereniging, dat volgens haar niet tot zijn recht komt, n.l. de direkte evangelieverkondiging via radio en T.V. En daarbij valt op te merken, dat De Evangelische Omroep een ietwat felle en geprononceerde opvatting heeft over de inhoud van zo'n direkte verkondi ging. Maar daarover later. Eerst de vraag Kan en mag de Evangelische Omroep van een instelling als de N.C.R.V. verwachten, dat al haar pro gramma's een duidelijker verkondigings karakter dragen Is dat een reële eis Er zijn toch programma's genoeg, die duidelijk in die richting wijzen. Bijvoor beeld de incognitorubriek ,,Op de man af". De indringende en bewogen pastorale gesprekken van de Hoogte- zon-dominé. Verzoekplaten-program- ma's voor de zieken, Dagopeningen. En wat dacht u van een programma als ,,Te Deum Laudamus Wat dacht u van de programma's van Dr. O. Jager Wat dacht u van de hoorspelen Bovendien zou men dan ook het I.K.O.R. niet in het gesprek moeten be trekken Het I.K.O.R. met zijn radio-pastor Ds. Klamer, die m.i. als geen ander de gave heeft om essentiëel pastoraat per radio te bedrijven Niet alleen in zijn radiodiensten, maar ook in een rubriek als „Mensen". Ik zou aan De Evangelische Omroep de vraag willen voorleggen „Kunt u de hele dag een radio- of T.V.-pro- gramma brengen, dat niet alleen wat het verkondigingselement betreft, maar ook technisch en artistiek verantwoord is Dat is immers een onmogelijke op dracht En bovendien dacht u dat alleen een direkte verkondiging het evangelische element van een omroepvereniging be vatte Ik vraag mij in alle ernst af, of „Deo" niet is bezweken voor de verleiding van een felle, maar eenzijdige kritiek op de N.C.R.V. Het doel van een radio-vereniging omvat veel meer dan direkte evangeli satie-uitzendingen. (vervolg op pag. 2) LITURGISCHE HANDREIKING Proefpagina uit de Gebedshulp om goede moed voor allen die tegen de draad in leven uit liefde voor Uw beloften om verbeeldingskracht bij de machtigen, dat ze niet prat zullen gaan op de vernietigingskracht in hun handen want dat weten wij nu wel, en dat hebben we altijd kunnen weten, het is de stem uit de afgrond, de öngeest, die niet wil laten varen de werken van zijn handen, de afbraak van Uw schepping om eenvoudige daden bidden wij van goede wil, om aandacht voor het leven naar Uw welbehagen om wijsheid bij degenen, die de huiskamers beheersen, die het beeld helpen vormen van ons bestaan, de mensen óp en achter de schermen bij televisie en radio, dat ze de stilte niet schuwen en niemand nodeloos verblinden of verdoven om eerbied en beschroomdheid bidden wij, dat niet hand over hand de waanwijze gezindheid toeneemt, dat een mens maar toetasten mag, zich toe-eigenen wat binnen zijn bereik komt, dat wij maar kunnen doen wat wij willen om critische zin vragen wij U, dat we niet klakkeloos na zullen praten wat een echo is van onze eigenwilligheid, tot in het duizendvoudige weerkaatst om dankbaarheid vanwege het leven, waaraan wij deel hebben gekregen dat het gestalte krijgt gelijk Gij dat gewild hebt in Uw wijsheid van den beginne. (Herkomst„Didachè"-diensten, Rozendaal, G.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1