eeuwóe
5Cerkbocle
Vier momenten uit Zacharias Visioenen
i De Evangelische Omroep i
J'
r
officieel orgaan ten dienste van de gereformeerde kerk in zeeland.
De Bisschoppensynode
van de R.K. Kerk
22e JAARGANG No. 20
23 NOVEMBER 1967
„Ik worstel
en ontkom"
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Cracne, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo.
Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
v
VIERDE MOMENT.
hij zal de gevelsteen naar voren brengen
onder het gejubelheil, heil zij hem
Zach. 4 7b.
We horen of lezen vaak van een eerstesteenlegging. Maar hier gaat het nu
eens over een laatste steenlegging.
U weet hetin dit visioen gaat het over de tempelbouw door Zerubbabel,
de leider van het Joodse volk in die dagen. Die bouw ging gepaard met strub
beling, tegenwerking, en pijn. Maar het volk wordt bemoedigd door een
Gods-woord Ik zorg er voor. Ik ijver voor Jeruzalem. Voor wie het heil des
Heren wachten zijn bergen vlak. ,,Wie zijt gij, grote berg? Voor het aange
zicht van Zerubbabel wordt gij een vlakte(Zach. 4:7a).
En dan komt terstond daar achter, ons versgedeelte, vs. 7b, over die gevel
steen, die sluitsteen.
En wat wordt daar dan over gezegd? Wel, dit: het komt goedDe
tempelbouw zal voltooid worden. Zerubbabel mocht het
fundament leggen, hij mag het ook voltooien (vs. 9).
En nu is het dan zover. Het is 515 vóór Christus. De laatste steenlegging]
zal plaats hebben. Dat wil zeggen de gevelsteen wordt nu
aangebracht. De sluitsteen. Zerubbabel geeft opdrachtsterke mannen
halen de gevelsteen uit de werkplaats. Ze brengen hem omhoog daar moet
hij worden aangebracht. Veel volk is er om heen. Als het ogenblik daar is,
en de mooie sluitsteen in de gevel is aangebracht, dan breekt het volk uit in
gejubelZe klappen in de handen Ze roepen „heil zij deze steen „Gods
gunst zij over Zijn huis, Zijn tempel
En nu past het om uit te roepen God is Zijn gunst-volk goed. Of ditdie
dit alles gebouwd heeft, is God.
Dat is ook onze hoop in deze tijd, van ontzaglijke verwarring. De Here zal
Zijn Kerk bouwen. Zijn Geest zal dit doen, ook door veel tegenstand, afval,
en beroering heen. Eens wordt ook aan Zijn Kerk de laatste uitverkorene toe
gevoegd. En zo mogen we uitkomen bij die wonderschone regels uit die bekende
psalm
Ik weet, hoe 't vast gebouw van uw gunstbewijzen
Naar uw gemaakt bestek in eeuwigheid zal rijzen.
Nieuwerkerk JH. BECKER.
bijeenkwam, reeds 'n uitgemaakte zaak.
Zo was het van in de beginne duidelijk,
dat niemand er zou mogen spreken over
het celibaat. De paus zelf had in zijn
encycliek over het celibaat nog eens de
puntjes op de r.k. i's gezet en daarmee
was de zaak uit. Katholiek Archief'
(nr. 44, 1967) merkt dan ook ,,ad rem"
op, dat de zaal waarin de synode ge
houden werd niet voor niets de naam
kreeg van de ,,zaal der afgeslagen kop
pen". Al was deze naam letterlijk be
doeld (het was n.l. 'n gewezen opberg-
hok, waar men alle afgedankte beelden
in opborg), figuurlijk deed hij wel de
gelijk z'n naam eer aan. Ook over hu
welijk en gezin mocht niet worden ge
sproken. Wel zou de paus over dit on
derwerp schriftelijke opmerkingen aan
vaarden, maar het onderwerp van 'n
gesprek mocht het niet worden.
Het was dan ook te begrijpen, dat
men 'n synode met zoveel beperkingen
niet belangrijk genoeg vond om de pers
de besprekingen te laten verslaan. Al
leen mgr. Vallainc, directeur van het
persbureau van de Heilige Stoel, zou
zo nu en dan 'n perscommuniqué uitge
ven. Men had echter buiten de waard
gerekend. Al spoedig bleek, dat meer
dan één bisschop z'n mond niet houden
kon en 'n onafhankelijk persbureau, ge
leid door de Ierse leek Hogan, versloeg
reeds de tweede dag van de zitting al
les wat er op deze bisschoppensynode
besproken werd.
Aan die informatiebron is het dan
ook te danken dat we weten dat er b.v.
toch gesproken is over het gemengde
huwelijk. Voor dit echter aan de orde
kwam, had men 'n hele kluif aan het
r.k. kerkelijk wetboek dat maar 2414
canones of regels bevatEen omstreden
punt bleef de kwestie of men voor de
ganse universele (lees r.k. universele)
kerk één wetboek moest uitgeven of
niet Vanuit het oosten kwam oppositie
en het wantrouwen tegenover het wes
ten (aldus Katholiek Archief") is blij
ven bestaan, dit niettegenstaand Vati-
canum II. De conclusie was dan ook,
dat men aan 'n commissie opdroeg gans
de zaak nog eens te bekijken en advies
uit te brengen.
Dat de romeinse curie geen vrede
heeft met Vaticanum II blijkt hieruit
doordat het schema over de geloofschat,
Op de laatste zondag in het kerkelijk
jaar geven wij ons over aan de grote
verwachtingen, waarbij wij leven.
Daarvan vervuld, kunnen wij oud
worden en onze bejaarden omringen
met een blijmoedige vertroosting en van
onze gestorvenen belijden, dat zij met
lichaam en ziel het eigendom zijn in de
Heer, die komt. Bidden wij om een
waarachtig vervuld zijn met de hoop
voor onszelf, de onzen en onze wereld.
Wij bidden
vandaag voor de gezinnen van de
zendingsarbeiders.
Als we over zendingsarbeiders spreken,
dan denken we meestal aan de mannen,
niet in de eerste plaats aan hun vrouwen
en kinderen. Verschillende gezinnen
moesten één of meer kinderen in Neder
land achterlaten of naar Nederland stu
ren in verband met studie. Dit is een
niet geringe opgave. Voor velen is dit
het probleem om in de zending te gaan
of te blijven. Er worden hier ingrijpende
beslissingen gevraagd, die niet gemak
kelijk te nemen zijn. Laten we bidden,
of God telkens de juiste weg wil laten
zien, zowel bij de overwegingen om in
zendingsdienst uit te gaan, als bij de
vraag of men in zendingsdienst kan en
mag blijven.
De 197 leden van de eerste r.k. bis
schoppensynode zijn naar huis gegaan.
De vraag die men zich redelijkerwijze
stelt is Wat is nu het resultaat van
deze bisschoppensynode
Het is, om te beginnen, duidelijk, dat
de paus zelf de eigenlijke werkzaam
heden van de synode heeft voorgeschre
ven. Wat wél en wat niét zou worden
besproken, was vóór dat deze synode
dat op het concilie zonder meer onder
tafel verdween, weer op de synode van
de bisschoppen aan de orde werd ge
steld, en wel door de zeer conservatieve
rechterhand van Ottaviani, pater M.
Browne, kardinaal. Doch hierop werd
geen definitief besluit genomen en men
zou bijna gaan aannemen, dat heel deze
bisschoppensynode in het teken stond
van de ziekte van de paus, als daar niet
ter elfder ure toch nog gesproken werd
over het gemengde huwelijk.
Hier ook leed de vooruitstrevende
groep, met kardinaal Alfrink aan het
hoofd, 'n onprettige nederlaag. De sug
gestie, om van de niet katholieke partij
niet langer meer te eisen dat zijn kinde
ren r.k. moesten worden gedoopt en
opgevoed, werd immers meerderheid te
gen minderheid afgewezen, zodat tot-
nog toe de r.k. kerk in zijn geheel deze
eis handhaaft.
Besluitend kunnen we zeggen, dat
deze bisschoppensynode geen nieuw ge
luid heeft laten horen, we zouden zelfs
durven zeggen, het was conservatiever
dan het tweede Vaticaans concilie.
Werd daarom misschien van het begin
af aan de pers geweerd
M. V. J. DE CRAENE.
I
ONZE VRAGEN AAN „DEO
Reageren op de aktie van ,,D.E.O."
is beslist geen eenvoudige zaak.
Want wij moeten een paar kritische
vragen stellen. Niet alleen aan deze
nieuwe stichting. Maar ook aan ons zelf.
,,Deo" is een uitdaging. Een groep
bewogen, enthousiaste mensen, die zich
het beste thuis voelen in de kring van
de Revival.
Een opwekkingsbeweging dus.
En wekkers h,ebben altijd iets irrite-
rends.
Je wilt er niet aan, dat het de hoog
ste tijd is. Iets van dat irriterende zit
in elke opwekkingsbeweging. Dat is
gewoon, essentiëel voor „Deo". Daar
naast moet het me van het hart, dat het
,,Deo"-project ook wat irritant over
haar wensen en idealen spreekt.
Van het begin af, is heel de diskussie
rondom deze vragen vertroebeld door
het creëren van een m.i. onjuiste tegen
stelling. ,,Deo" contra N.C.R.V. Nu
is het waar, dat deze groep van veront
rusten tevreden zou zijn met een eigen
plaats binnen 't raam van de N.C.R.V.
Maar als ik het eerste nummer van
hun blad .Vizier" doorblader, valt mij
meteen een artikel.N.C.R.V. is een
onmogelijke construktie" en Ontevre
denheid over Hilversum, N.C.R.V. is
afgedwaald", op.
Hoewel men met titels altijd voor
zichtig moet omspringen, spreken ze
toch wel boekdelen.
Wat is nu precies de tegenstelling
tussen De Evangelische Omroep en de
N.C.R.V.
Scherp geformuleerd D.E.O. eist
alle aandacht op voor één aspect van
een Christelijke Omroepvereniging, dat
volgens haar niet tot zijn recht komt,
n.l. de direkte evangelieverkondiging
via radio en T.V.
En daarbij valt op te merken, dat De
Evangelische Omroep een ietwat felle
en geprononceerde opvatting heeft over
de inhoud van zo'n direkte verkondi
ging. Maar daarover later. Eerst de
vraag Kan en mag de Evangelische
Omroep van een instelling als de
N.C.R.V. verwachten, dat al haar pro
gramma's een duidelijker verkondigings
karakter dragen Is dat een reële eis
Er zijn toch programma's genoeg, die
duidelijk in die richting wijzen. Bijvoor
beeld de incognitorubriek ,,Op de
man af". De indringende en bewogen
pastorale gesprekken van de Hoogte-
zon-dominé. Verzoekplaten-program-
ma's voor de zieken, Dagopeningen.
En wat dacht u van een programma
als ,,Te Deum Laudamus
Wat dacht u van de programma's
van Dr. O. Jager Wat dacht u van de
hoorspelen
Bovendien zou men dan ook het
I.K.O.R. niet in het gesprek moeten be
trekken
Het I.K.O.R. met zijn radio-pastor
Ds. Klamer, die m.i. als geen ander de
gave heeft om essentiëel pastoraat per
radio te bedrijven Niet alleen in zijn
radiodiensten, maar ook in een rubriek
als „Mensen".
Ik zou aan De Evangelische Omroep
de vraag willen voorleggen „Kunt u
de hele dag een radio- of T.V.-pro-
gramma brengen, dat niet alleen wat
het verkondigingselement betreft, maar
ook technisch en artistiek verantwoord
is Dat is immers een onmogelijke op
dracht
En bovendien dacht u dat alleen een
direkte verkondiging het evangelische
element van een omroepvereniging be
vatte
Ik vraag mij in alle ernst af, of „Deo"
niet is bezweken voor de verleiding van
een felle, maar eenzijdige kritiek op de
N.C.R.V.
Het doel van een radio-vereniging
omvat veel meer dan direkte evangeli
satie-uitzendingen.
(vervolg op pag. 2)
LITURGISCHE
HANDREIKING
Proefpagina uit de Gebedshulp
om goede moed voor allen
die tegen de draad in leven
uit liefde voor Uw beloften
om verbeeldingskracht bij de
machtigen,
dat ze niet prat zullen gaan
op de vernietigingskracht in
hun handen
want dat weten wij nu wel,
en dat hebben we altijd
kunnen weten,
het is de stem uit de afgrond,
de öngeest, die niet wil laten varen
de werken van zijn handen,
de afbraak van Uw schepping
om eenvoudige daden bidden wij
van goede wil,
om aandacht voor het leven
naar Uw welbehagen
om wijsheid bij degenen,
die de huiskamers beheersen,
die het beeld helpen vormen
van ons bestaan,
de mensen óp en achter de
schermen bij televisie en radio,
dat ze de stilte niet schuwen
en niemand nodeloos verblinden
of verdoven
om eerbied en beschroomdheid
bidden wij,
dat niet hand over hand
de waanwijze gezindheid
toeneemt,
dat een mens maar toetasten mag,
zich toe-eigenen wat binnen
zijn bereik komt,
dat wij maar kunnen doen wat
wij willen
om critische zin vragen wij U,
dat we niet klakkeloos na zullen
praten
wat een echo is van onze
eigenwilligheid,
tot in het duizendvoudige
weerkaatst
om dankbaarheid
vanwege het leven,
waaraan wij deel hebben
gekregen
dat het gestalte krijgt
gelijk Gij dat gewild hebt
in Uw wijsheid van den beginne.
(Herkomst„Didachè"-diensten,
Rozendaal, G.)