r Uit de Gemeenten Predikbeurten zondag 19 november 1967 Dreigende wolken punten. „En als ik deze drie gedachten nader zal hebben ontvouwd, hoop ik met een woord van toepassing overeenkom stig de aard dezer stof voor dit morgen-, middag-, avonduur te besluiten." Spoedig werd in kerkelijk Nederland bekend, welk een begaafd predikant de kerk van Nieuwdorp bezat. Als U ker kelijke bladen uit de jaren rond de eeuwwisseling nasnuffelt zult U gewaar worden hoeveel beroepen op hem wer den uitgebracht. Maar hij bedankte steeds. Men fluisterde in Zeeland dat de pastor van Nieuwdorp de aangewezen opvolger was van Ds. A. Littooij te Middelburg A, als deze eerlang met emeritaat zou gaan. Toch scheen het, dat deze vermoedens onjuist waren, want tegen aller verwachting in nam hij in 1906 het beroep naar Breda aan. Als echter in 1908 Ds. A. Littooij zijn werk in Middelburg neerlegt, is het toch de eerste, die beroepen wordt, Ds. J. H. Donner te Breda. Geen wonder. Heel Middelburg Gereformeerde Kerk A achtte hem bijzonder hoog. Eens ver vulde hij een avonddienst in de Gast- huiskerk. De kerk stroomde reeds lang voor het aanvangsuur vol. Enige jonge lui hadden zich zelfs een plaats ver overd op de bedekking van de achter- gallerij op het eind van de kerk. Tot de voorlezer W. A. de Rijke verscheen om zijn werk te doen, maar met duidelijke stem gebood, dat deze plaatsen om het gevaar moeten worden ontruimd. Wat dan ook geschiedde. Men moest met een staanplaats ge noegen nemen. Welke staanplaats bij de tussenzang werd omgewisseld voor voor een bereidwillig afgestane zit plaats. MaarDs. Donner bedankte voor dit beroep. We zullen maar niet in bij zonderheden treden, welke factoren bij dit bedanken een rol hebben gespeeld. Hij heeft ze later niet verzwegen. Doch er was nog iets anders gebeurd, waardoor Ds. Donner voor Zeeland een man van grote betekenis zou worden. In 1904 was voornamelijk op zijn ini tiatief opgericht de Vereniging, welke nu de naam draagt van Vereniging tot Christelijke verzorging van Geestes- en Zenuwzieken in Zeeland" en waarvan het in 1909 geopende Psychiatrisch ziekenhuis „Vrederust" te Bergen op Zoom uitgaat. Ds. Donner was de bezielende voor zitter van het Bestuur. Hij bracht de voorbeeldig goed functionerende samen werking van diverse kerkgemeenschap pen tot stand. Ds. Donner werd in 1909 emeritus predikant van Breda en nam de geeste lijke verzorging van deze inrichting op zich. Juist door deze dubbele functie heeft hij in Zeeland grote bekendheid, maar ook hartelijke sympathie verwormen. Op vele plaatsen heeft hij de belangen van dit werk in brede kring gepropa geerd. Als geestelijk verzorger is hij voor velen een echte pastor geweest. De cursussen voor het verplegend per soneel, voor wat betreft de godsdien stige vakken, waren colleges, waaraan nu nog met grote waardering wordt te ruggedacht. Echter het geestelijk-verzorger zijn was overeenkomstig zijn bedoeling slechts tijdelijk van aard. In 1912 werd een full-time predikant voor dit werk benoemd en Ds. Donner trad terug, om zich als voorzitter van het bestuur blij vend verdienstelijk te maken. Zo werd hij reizend predikant, want geen zondag ging voorbij zonder preken. Doch de Synode van de Gerefor meerde Kerken vond deze figuur in het kerkelijk leven toch niet helemaal in overeenstemming met de beginselen van het Gereformeerd Kerkrecht. Maar geen nood. Breda was weer vakant en in 1920 werd Ds. Donner voor de tweede maal hun predikant. Hij bleef als voorzitter van het Be stuur voor deze Zeeuwse Inrichting de stuwende kracht. Bijzonder hartelijk werkte hij samen met Ds. N. M. de Ligt, Ned. Herv. Predikant te Middelburg, die 2e voorzitter was. Er bestond tussen deze beide predikanten, die toch zo veel van karakter verschilden een hartelijke samenwerking. Op dinsdag 6 december 1927 was Ds. Donner voor zijn wekelijks bezoek op „Vrederust" toen het bericht door kwam, dat Ds. De Ligt was overleden. Dit bericht greep hem zeer aan. Zaterdag 10 december 1927 werd Ds. De Ligt op de begraafplaats te Middel burg ter aarde besteld. De laatste spreker aan het graf was Ds. Donner. Hij besloot zijn toespraak met het Schriftwoord uit 1 Joh. 5:12: „Die de Zoon heeft, heeft het leven". Per rijtuig keerde men van de be graafplaats naar het sterfhuis terug. In het laatste rijtuig zaten Ds. Donner en Ds. A. de Voogd, Ned. Herv. Predi kant te 's-Heer Arendskerke, 2e voor zitter van „Kinderzorg", waarvan Ds/ De Ligt voorzitter was. Toen het rijtuig het station Middel burg voorbij reed, schoof Ds. Donner het gordijntje een weinig op zij en zeide: „Wij zijn bij het station". Het waren zijn laatste woorden. Hij viel in de ar men van Ds. De Voogd en blies de laatste adem uit. Groot was alom de ontroering toen dit overlijdensbericht door kwam. Onder grote belangstelling werd Ds. Donner op 14 december 1927 van uit de kerk op „Vrederust", waar een rouwdienst werd gehouden, begraven, op de begraafplaats van „Vrederust". Een eenvoudig gedenkteken werd op zijn graf geplaatst, waarin ook de bo vengenoemde tekst werd gebeiteld. La ter is ook Mevrouw Donner daar be graven. Zij hadden geen kinderen. Ds. Donner heeft voor velen in Zee land met rijke zegen mogen arbeiden. J.J. BOON. ,,U hebt in het zendingsblad gelezen het artikelIndonesia, het nieuwe doelwit van de christenheid. Hierin werden kerken en zending gezien als ,,'n sluipende bedreiging voor het Indonesische volk". De Islam heeft jarenlang moeten toezien, hoe onder de Pantja-Sila de rode vloedgolf op kwam zetten. De communistische pro paganda nam hand over hand toe. Op po litiek gebied werden de Islamitische par tijen veelal schaakmat gezet, zo niet ver boden. Machteloos stonden de Muslim tegen deze wassende stroom. Vele posten in het land werden door communisten bezet en met stijgende zorg merkten zij, dat de com munisten feller tegen de Islam zich keer den. Zij wisten wat in een communistisch land hun godsdienst te wachten stond. Dan volgt de communistische coup en de mislukking daarvan. De Islam ziet dan zijn kansen schoon en verbreekt met een slag de boeien waarin hij jarenlang zich geboeid heeft gevoeld. De explosie was verschrikkelijk. De slachting van de tien duizenden communisten was hun reactie op al de opgekropte haat en ressentimen ten. Allah had hun immers steeds de over winning verzekerd op al hun vijanden en Hij faalt niet. „Waarlijk Allahs garanties vallen nooit verkeerd uit. Alle garanties, vanwaar ook afkomstig en hoe sterk ook kunnen falen, behalve de garanties van Allah, de Almachtige." De mislukte coup was hun het bewijs, dat Allah met hen is en dat voortaan de banier van de Islam weer ontplooid zal worden boven Indone sia. Op weg naar de herovering van de oude bolwerken ontmoet de Islam het christen dom. Het evangelie heeft na de coup in brede kring gehoor gevonden en de Islam heeft met ontzetting ontdekt, dat vele dui zenden het evangelie stelden boven de Koran. Dat heeft in de Islam een sterke reactie wakker geroepen, die zich nu keert tegen het christendom. Fel is de toon in de pers. De Islam verdraagt het eenvoudig niet langer dat andere machten zich tegen hem keren. Overgevoelig geworden na alle frustaties in de tijd voor de mislukte coup, weigert de Islam pertinent om zich grenzen gesteld te zien. Tot in de verste dessa's ging hij al over tot de aanval. Niet-gelovi- gen worden onder pressie gebracht. Men wil de mensen onder dwang naar de mos kee brengen. Op Zuid-Sulawesi trekken groepen Islamitische jongeren het binnen land in om de bevolking weer tot de Islam te bekeren. Ook op Java spelen deze zelfde dingen. Alleen, men laat zich niet meer zo ge- ipakkelijk dwingen. In het zelfstandige In donesia was vrijheid van godsdienst een groot goed. Bij het zien van dit optreden van de Islam vragen velen zich af, of gods dienst en dwang zich met elkaar .verdragen. 'n Nieuwe vloedgolf komt op van hen, die onder die druk vandaan de vrijheid zoeken en daarom aan het evangelie de voorkeur geven boven de leringen van de Islam. Ook hierop moest wel reactie komen. De Islam kan dit niet over zijn kant laten gaan. De rode vloedgolf is op het laatste moment gestuit. Nu een andere opkomt, weet de Islam maar één antwoord. Op nieuw worden de massa's gemobiliseerd. Het artikel in het zendingsblad was niet eens het felste. Nog onlangs werden in een Islamitische courant in de stad Djocjakarta echt niet de meest fel-Islamitische stad de christenen gewaarschuwd niet verder op te rukken, want dat de Islam de eerste vloedgolf, de rode, in bloed had gesmoord en ook andere machten wel aan durfde. Tot een uitbarsting kwam het in Makas sar. Daar was in een persartikel een felle aanval gedaan op een christen-godsdienst onderwijzer, die de Islam had durven be ledigen. Dat was blijkbaar de vonk in het kruitvat. Groepen opgewonden Islamieten vielen overal in de stad de kerken aan. 20 van de 24 christelijke kerken vielen ten prooi aan deze haatuitbarsting. Ook het huis van de studenten-predikant ds. Schip per moest het ontgelden. Gelukkig warén de bewoners niet thuis. De beweging richt te zich overigens niet tegen personen. Slechts een van de jongens van een chinese dominee werd gewond. Verder 'zijn geen slachtoffers gevallen. Ook de kapel van de theologische hoge school moest het ontgelden. Vanuit hun studeerkamer moesten dr. en mevrouw Honig het aanzien, hoe 's nachts om 1 uur heel de kapel werd vernield. In een half uur tijd was het gebeurd. Toen kwam de politie en verjoeg de bende. Maatregelen zijn nu getroffen om herhaling te voor komen. Gelukkig schijnt men in de Islamitische kring ook geschrokken te zijn van deze uitbarsting. De preek uit de centrale mos kee in Makassar had de volgende vrijdag tot tekst„Allah heeft geen welgevallen in de mens, die vernieling aanricht". 'k Weet wel niet waar deze tekst in de Koran te vinden is, maar de tendens is duidelijk. Het is nog niet bekend of dit alles tot Makassar is gebleven. Het is een bijzon dere adat in Indonesia, dat deze kringen van de ene stad naar de andere overslaan. Verwacht moet worden, dat kerken en zending een zware tijd tegemoet gaan in Indonesia. De dreiging is dichterbij geko men en de tegenstander zal niet aflaten. Veel zal afhangen van de maatregelen, die de regering durft nemen. In het zelfstandige Indonesia werd de godsdienstvrijheid in de grondwet gewaar borgd en gehandhaafd. De vraag is of de Islam het zover zal kunnen brengen, dat hij de regering in handen krijgt. Dan be staat het grote gevaar, dat Indonesia echt een Islamitisch land zal worden, waarbin nen de godsdienstvrijheid een schone droom blijft. Intussen gaan onze gedachten uit naar onze broeders en zusters daarginds, die midden in de spanningen moeten leven en werken. De jonge christenen daar worden direct wel op de proef gesteld. Wie nu voor Jezus kiest, weet wie hij tegenover zich zal vinden. 'k Denk ook even aan hen, die klaar staan om uit te gaan of zich nog op uit zending voorbereiden, onze zendingsarbei ders in opleiding. Toen Jezus de laatste opdracht gaf, heeft Hij geweten in welke wereld de Zijnen uitzond, als schapen on der wolven. Niet het minst daarom voegde Hij aan dit bevel Zijn blijvende belofte toe „Zie, Ik ben met U alle dagen Wij moeten maar veel Hem vragen om al Zijn kinderen in Indonesia de troost van Zijn nabijheid te doen ervaren om zo trouw aan het werk te blijven, gehoorzaam aan de blijvende opdracht. J. van der Linden." Nieuwerkerk. 1Dankdag-collecteEen nagekomen gift van 100,bracht het bedrag voor de Kerk op 2032,61. Verblijdend 2. Ziekenwe blijven hen, die in het ziekenhuis vertoeven én die thuis zijn, aan de Here opdragen heel ze toch, o God, genees hen toch. Smeekgebed en dankge bed zijn telkens op hun plaats. Maddij Steketee (uit Bruinisse) mocht weer thuis komen. En Wilma Talenv. d. Panne kon ook weer naar eigen home terugkeren. 3. Jongensclub: jongens van 812 jaar, de club wordt weer hervatTwee leiders zijn er Koos Overbeeke en Wim van der Male willen het doen. Maak er dan een fijn clubje vaneerst de bijbel open schets, of bespreking, of vertelling, en CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkcrk) 9.30 uur Ds. Richel te Heemstede. 2.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Van Til. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Dondorp te Gapinge. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Wessel. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Richel. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Domburg 10 uur Ds. Van der Bom, Vlootprcdikant, 2.30 uur Ds. Oegema te Arnemuiden. Gapinge 10.15 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Griipskerke 10 en 2.30 uur Ds. v. Wouwe, Serooskerke Koudekerke 9.30 en 2.30 u. Ds. De Craenc, St. Laurens Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Bosmaji, Vrouwenpolder Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk te Veere. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke. Vlissingen 9.30 uur Ds. Bavinck te Haren, 5 uur Ds. Groeneveld. Vrouwenpolder 10 en 2.30 u. Ds. Elshout, Koudekerke Westkapelle 10 uur Ds. Oegema te Arnemuiden, 2.30 uur Ds. Van der Bom, Vlootpredikant. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur Ds. Paksy, 3 uur Ds. Noorloos. Axel 11 uur Ds. Berger te Terneuzen, 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 en 5 uur Ds. Musch. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Dragt te Tilburg. Sas van Gent Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen. (Mozarthof) 9.30 en 19 uur Welkomdienst) Ds. Berger. Woensdag 22 nov. 19.30 uur Ds. Berger, Dankuur. Oostburg 10 uur Ds. Noorloos, 3 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Heemskerk te Axel. CLASSIS GOES. Baarland 10.30 en 2.30 uur Ds. Moolenaar te Breda. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berge. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Blokland. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen, 4.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Heuzeveldt. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Heuzeveldt. 's-Grav.enpolder 10 en 2.30 uur Ds. Jansen te Goes. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Steunenberg, Rotterdam Kapelle 10 en 14.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur D^. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 uur Ds. Pontier, 2.30 u. Ds. Heuzeveldt Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg te Middelburg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra te Roosendaal. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Stoel. Halsteren Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. v. d. Hauw te Roosendaal. Krabbendijke 10 en 2.30 uur Ds. Winter te Den Haag Oud-Vossemeer Poortvliet 10 en 2.30 uur Dhr. Noorloos, Geldermalsen Rilland-Bath Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Halsema te Gorinchem. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 3 uur Ds. De Keur te Scheveningen. Haamstede 10 en 5 uur Cand. De Bruyn, Amsterdam Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Lcesdienst, 3 uur Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3