eeuwóe
3Cerkbod&
I
NES AMMIM bouwt verder
WOORD EN ANTWOORD
Vier momenten uit Zacharias Visioenen
SCHAPEN
OUDERLINGEN enz.
KINDERDIENST
de gemeente
22e JAARGANG No. 19
16 NOVEMBER 1967
j§§sS
,.Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs.'J. Vlaardingerbroek, Ermelo.
Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
v.
DERDE MOMENT
Ik zie een kandelaar.
en twee olijfbomen.
Zach. 4 2, 3.
Dit moment is uit het vijfde gezicht.
Het gaat over een kandelaar. U kent deze wel uit afbeeldingenof uit kunst
zaken hier, de z e s -armige kandelaar, zoals het volk Israël die had in de taber
nakel en tempel. Geheel van goud. Zeven lampen in totaal. Salomo had wel
tien kandelaren staan. Maar het bijzondere van de kandelaar in dit visioen is,
dat er aan de top een oliehouder is aangebracht, een oliereservoir, dat door
zeven toevoerbuizen verbonden is met de zeven lampen. En die oliehouder
krijgt op zijn beurt die olie toegevloeid via twee buizen uit de olijftakken van
de twee olijfbomen, die er boven uitsteken, één links, en één rechts.
Verstaat u het De lampen behoeven door mensenhanden niet te worden
gevuld en aangestoken. Neen de goudkleurige olie vloeit steeds maar toe
uit de takken der olijfbomen, vanzelfEn nu gaat de engel het uitleggen
Niet door kracht, noch door geweld, maar door
m ij n Geest, zegt de Here der heirscharen.
Dit woord wordt gesproken tot Zerubbabel, de leider van het volk Gods in
die dagen. I'Iij is bezig met de tempelbouwde nieuwe tempel. Er is veel tegen
stand. Veel moeite. En nu komt het geweldige troostwoord God zegtIk
zorg er voor. Niet door menselijke kracht, nog veel minder door geweld zal
het geschieden. Ge moet het uiteindelijk aan Mijn Geest overlaten.
Kerk, in onze dagen, wat zijt ge aangewezen op die Geest des Heren. In het
persoonlijk geestelijk leven bij veel matheid mag daar het gebed zijn
om het licht en de kracht van die Geest. En voor het ge zinsleven: er
is maar één hoop o Here, uw GeestEn voor het leven der kerk zij er één
roep omhoog Kom, Schepper, Geest, bezoek uw Kerk
Nieuwerkerk H. BECKER.
444
Laat ons bidden voor allen, die be
trokken zijn bij het communicatiebedrijf:
krant, radio, televisie, reclame, informa-
tiebureaux. Altijd weer is er op dit ter
rein de verzoeking te spelen" op ver
keerde sentimenten, de hele of halve
leugen te betrachten, de karikatuur te
bevorderen. Vragen wij om eerlijkheid
en ook om de bereidheid, waar mogelijk,
de zonde en het kwade te bedekken
i.p.v. uit te stallen.
Wij bidden
voor de opleiding van radiopersoneel.
Één van de taken, waarvoor de jonge
kerken staan, is het brengen van het
Evangelie via de massa-communicatie-
middelen, waarbij radio en t.v. een be
langrijke plaats innemen. Op een on
langs gehouden internationale conferen
tie voor christelijke omroeporganisaties
werd besloten spoedig te beginnen met
de opleiding van radiopersoneel in de
ontwikkelingslanden. Verschillende lan
den in Azië, Afrika en Latijns-Amerika
hebben vele mogelijkheden tot radio
uitzendingen, waarin het Evangelie
doorklinkt. Er is echter weinig getraind
personeel voor dit werk.
Laten we bidden voor allen, die hier
voor verantwoordelijk zijn, om de juiste
mensen op de juiste plaatsen en om
wijsheid voor de kerken, die hierin van
grote betekenis kunnen zijn.
Ik las eens van een psycholoog, die
de menselijke karakters in drieën ver
deelde.
Er waren volgens hem maar drie
soorten van mensen mensen als hon
den, als katten en als paarden.
Zoekt U maar eens uit in hoeverre
deze indeling klopt.
In de bijbel is ergens een man aan
het woord, die zichzëlf een schaap
noemt.
Honden en paarden desnoods kat
ten, dat is nog tot daaraan toe, maar
een schaap, zo'n kuddedier daar
willen we' ons bij voorkeur toch liever
niet mee vergelijken.
Toch doet de man, die Psalm 23 ge
maakt heeft, dit wel.
Weet U waarom
Om twee redenen hij wil zo graag
ergens bij horen. En hij wil van iemand
zijn.
Eigenaardig, dat juist deze Psalm 23
zo bekende en zo geliefd is geworden.
Mensen, die overigens van de bijbel
niets afweten, kennen toch nog de
woorden ,,De Heer is mijn herder".
Het herder-schaap motief heeft ook
een zeer grote plaats gekregen in de
kunst en in de literatuur van alle landen.
Als U maar oppast voor de zoete ro
mantiek van ,,de herdertjes". Want de
bijbelse herder heeft niets te maken met
een sentimentele pastorale idylle. In het
Oosten was het werk van een herder
ontzaggelijk zwaar en gevaarlijk.
Streept U gerust alle „lievigheid" maar
door. Ook wanneer U denkt aan de
Here Jezus, de Goede Herder.
Bij alle minachting voor schapen en
rinocerossen en critiek op kuddedieren,
hunkert ons hart niettemin naar gebor
genheid en veiligheid. Door al ons in
dividualisme en onze zelfstandigheid en
vrijheid voelen we ons maar al te een
zaam.
Hoe veel moderne mensen tobben er
niet met het gevoel van een steeds toe
nemende vervreemding.
Ze horen alleen maar bij zichzelf.
En ze zijn van niemand anders dan
van zichzelf.
Wat een verlatenheid
In Psalm 23 zegt de dichter ,.Ik ben
van de Here". En dat ben ik niet al
leen. Er zijn nog veel meer schapen en
daar hoor ik ook bij. ,,De Here is mijn
Herder".
Dit geeft hem zelfs zo'n gevoel van
veiligheid en geborgenheid, dat hij er
aan toevoegt,,Mij ontbreekt niets".
Als je dit zo leest, wrijf je toch wel
even je ogen uit
Dat is toch zeker schromelijk over
dreven
Of staat die man misschien, 'k weet
niet hoe ver, buiten het leven Er ont
breekt toch altijd en overal zo ontzet
tend veel aan. Is er wel iemand, die dat
kan nazeggen ,,Mij ontbreekt niets"
De zegswijze ,,Je kunt niet alles heb
ben" kunnen we beter waarderen. Of
hoogstens het neutrale ,,Ilc mag niet
mopperen". En vader Cats zei al ,,'t Is
nooit zo kant en klaar of het hapert
hier en daar".
Tóch mogen we echt niet zeggen, dat
de bijbel buiten het leven staat, li moet
de psalmen maar eens lezenWat
wordt daarin een nood geklaagd. En
ook Psalm 23. Daar is in v. 4 met zo
veel woorden sprake van het ,,Dal der
diepe duisternis", d.w.z. van de dood.
Maar ook dan hoeven schapen van
de 'goede Herder geen kwaad te vrezen.
Ook daar zal het die schapen aan niets
ontbreken Want in leven en in ster
ven deze twee zijn immers nooit te
scheiden zorgt de Herder.
Hoe
Alleen reeds door na-bij te zijn. Door
mee te gaan en voor te gaan.
,,Mij ontbreekt niets" betekent dus
helemaal niet, wat het vrome liedje
zingt ,,De Heer is mijn Herder, '/c heb
al wat mij lust". Want wat we allemaal
lusten daar is geen eind aan
Maar het betekent 'k Heb al wat ik
nodig heb om welgetroost te leven en
te sterven.
Daar gaat het maar om.
Zonder dat zijn we grote stakkers,
ook al kunnen we kopen ,,al wat ons
lust".
Met dat zijn we gelukkige mensen,
ook al moeten we een heleboel opgeven
en missen.
Het eigenlijke, dat een mens nodig
heeft, is niet te koop.
Gelukkig maar
Het is wèl te krijgen.
Maar dan moeten we schaap willen
zijn en bij de kudde willen horen. Bij
de kudde van de goede Herder.
Het is wèl te krijgen.
Maar dan moeten we er om vragen.
En dan moet U Uw handen leeg maken.
Anders kunt U immers niets aanpakken
en vasthouden A. D.
Zaterdag 18 november wordt de na
jaarsmiddagvergadering gehouden van
de Zeeuwse Ouderlingenconferentie.
Hebt U de mooie nieuwe Gerefor
meerde Kerk van Arnemuiden al eens
van binnen gezien
Daar komen we uit heel Zeeland sa
men, 's middags om half 3, om het re
feraat van Ds. E. Jansen (Goes) te
horen en te bespreken over „Verant
woorde gezinsvorming".
Niet alleen ouderlingen zijn welkom.
Maar iedereen Want het is van be
lang, dat U niet alleen Gezond Gezin
leest, maar ook hoort, wat Ds. Jansen
er over zegt. A. D.
Op zondagmiddag 10 december om
4 uur zal er een kerkdienst worden ge
houden in Middelburg in de Ontmoe-
tingskerlc (N. H.), Oosterscheldestraat,
voor (geestelijk) gehandicapte jongens
en meisjes met hun ouders.
Het is een proef. We hopen, dat
ieder, die dit aangaat, deze datum vast
noteert, zodat deze bijzondere kerk
dienst op gezette tijden kan worden
herhaald. A. D.
De christelijke nederzetting Nes Ammim
in Galilea met als doel o.m. het helpen bij
de opbouw van het land Israël (art. 2 sta
tuten) ontwikkelt zich gestadig.
In de rozenkassen en op de katoen- en
tarwevelden (110 ha) werken enkele Ne
derlandse gezinnen en voorts verricht dok
ter J. J. Pilon medisch werk. Ondertussen
is er behoefte aan nog een arts.
De rozenexport ontwikkelt zich goed en
dit wijst er op, dat een levenskrachtige
nederzetting mogelijk is.
Dank zij de extra steun van de Ned.
Hervormde Kerk en de Gereformeerde
Kerken kan worden begonnen met de
bouw van vier dubbele woningen (naast
de bestaande barakken) onder leiding van
de architect D. Egberts te Hilversum.
Mede daardoor is het mogelijk dat de Rot
terdamse zakenman G. Polet zich deze da
gen met zijn gezin in Nes Ammim vestigt
als bedrijfsleider.
Voorts is o.a. nog nodig een landbouwer-
tractorist, een rozenkweker en z.g.n. tijde
lijke kibboctswerkers, die zelf de reis ver
zorgen.
Met het oog op de vele taken zoekt het
bestuur van Nes Ammim Nederland vrij
willige medewerk (st)ers voor internatio
naal, nationaal en plaatselijk werk.
Wie belangstelling heeft voor het ver
vullen van bovengenoemde vakatures of
voor ,Nes Ammim in het algemeen kan in
lichtingen krijgen bij Bureau Nes Ammim,
Noordsingel 11, Rotterdam, tel. (0 10)
24 16 61 (na 19.00 uur: tel. (0 70)55 59 61),
waar tevens de verzorging van klankbeeld
avonden over Israël en Nes Ammim kan
worden aangevraagd.
De kerkdienst is een samenkomst.
We komen er samen met de Here en
samen met elkaar.
Dat kunnen we natuurlijk ook thuis
wel. En in allerlei verbanden. Maar
's zondags doen we dat als gemeente
van de Here Jezus Christus. Niet met
de onzen. Maar met de zijnen. En de
zijnen worden dan en daar ook de
onzen. We noemen elkaar broeders en
zusters de familie van Jezus.
Het symbool van dit „samen" is de
tafel. Niet de preekstoel, maar de tafel
is het centrum van het kerkgebouw. Een
kerk is geen gehoorzaal, waar de men
sen in rijen achter elkaar zitten, maar
een huiskamer, waar het gezin om de
tafel zit. De kerk is de kamer van Gods
huis huiskamer.
De kerkmensen moeten elkaar kun
nen zien en groeten.
In vele kerken zien de mensen van
elkaar alleen maar de ruggen. Ook bij
binnenkomen en weggaan.
Het is maar een kleinigheid, doch het
scheelt al veel wanneer men niet achter
in, maar voorin binnenkomt in een kerk.
Wie binnenkomt ziet de anderen, die al
gezeten zijn en wordt door hen gegroet.
Toen onze kinderen klein waren,
hadden we in Heemstede twee kerken.
Duidelijk toonden ze hun voorkeur voor
één van die twee. Hun argument was
daar zijn de mensen veel vriendelijker.
Lange tijd heb ik dat niet begrepen. Dat
was natuurlijk onzin dat van die vrien
delijkheid. Tot ik het dóór kreeg. Bij
de éne kerk kwam je voorin binnen en
bij de andere achterin. Bij de ene zag
je bij het binnenkomen gezichten bij
de andere enkele ruggen.
Het beste is de banken en stoelen in
kringen rondom het centrum te plaatsen.
Pijpenladen zijn liturgische monsters.
Het grote geheim van de kerkdienst
is niet alleen het „samen" komen van
de gemeente met elkaar, maar ook het
samen komen van de Here met ons.
Deze samenkomst voltrekt zich niet in
alle stilte, maar in de samen-spraak van
de Here met zijn gemeente. En van de
gemeente met haar Heer.
Een kerkdienst is een voortdurend
heen en weer van woord en antwoord.
We gaan niet alleen naar de kerk om
te luisteren, maar ook om aan de ere
dienst deel te nemen.
Gods Woord komt tot ons in de ver
schillende Schriftlezingen, in de predi
king en in de zegen.
Ons antwoord daarop wordt gespro
ken of gezongen in de geloofsbelijdenis,
de gebeden en de verschillende respon-
sie's.
De predikant bedient Gods Woord.
Hij gaat voor in de prediking, bedient
de Sacramenten en spreekt de zegen uit.
De zegen ontvangt de gemeente aan
het einde van de dienst, waarna zij
eigenlijk zingende het kerkgebouw ver
laten moet. Deze zegening is heel iets
anders dan de groet bij de aanvang van
de dienst. Natuurlijk groet de predikant
na het binnenkomen (introïtus) de ge
meente. Maar dat is iets anders dan de
zegen. Hij 2egt natuurlijk nietgoede
morgen (hoewel deze woorden feitelijk
zeer diep-zinnig zijn!), want hij groet
de gemeente in de naam des Heren en
steekt daarbij meestal een hand op ten
groet. De samen-spraak gaat beginnen.
Vreemd is echter, dat in de meeste ere-