eeuwóe 3Cerkbod& I NES AMMIM bouwt verder WOORD EN ANTWOORD Vier momenten uit Zacharias Visioenen SCHAPEN OUDERLINGEN enz. KINDERDIENST de gemeente 22e JAARGANG No. 19 16 NOVEMBER 1967 j§§sS ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs.'J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v. DERDE MOMENT Ik zie een kandelaar. en twee olijfbomen. Zach. 4 2, 3. Dit moment is uit het vijfde gezicht. Het gaat over een kandelaar. U kent deze wel uit afbeeldingenof uit kunst zaken hier, de z e s -armige kandelaar, zoals het volk Israël die had in de taber nakel en tempel. Geheel van goud. Zeven lampen in totaal. Salomo had wel tien kandelaren staan. Maar het bijzondere van de kandelaar in dit visioen is, dat er aan de top een oliehouder is aangebracht, een oliereservoir, dat door zeven toevoerbuizen verbonden is met de zeven lampen. En die oliehouder krijgt op zijn beurt die olie toegevloeid via twee buizen uit de olijftakken van de twee olijfbomen, die er boven uitsteken, één links, en één rechts. Verstaat u het De lampen behoeven door mensenhanden niet te worden gevuld en aangestoken. Neen de goudkleurige olie vloeit steeds maar toe uit de takken der olijfbomen, vanzelfEn nu gaat de engel het uitleggen Niet door kracht, noch door geweld, maar door m ij n Geest, zegt de Here der heirscharen. Dit woord wordt gesproken tot Zerubbabel, de leider van het volk Gods in die dagen. I'Iij is bezig met de tempelbouwde nieuwe tempel. Er is veel tegen stand. Veel moeite. En nu komt het geweldige troostwoord God zegtIk zorg er voor. Niet door menselijke kracht, nog veel minder door geweld zal het geschieden. Ge moet het uiteindelijk aan Mijn Geest overlaten. Kerk, in onze dagen, wat zijt ge aangewezen op die Geest des Heren. In het persoonlijk geestelijk leven bij veel matheid mag daar het gebed zijn om het licht en de kracht van die Geest. En voor het ge zinsleven: er is maar één hoop o Here, uw GeestEn voor het leven der kerk zij er één roep omhoog Kom, Schepper, Geest, bezoek uw Kerk Nieuwerkerk H. BECKER. 444 Laat ons bidden voor allen, die be trokken zijn bij het communicatiebedrijf: krant, radio, televisie, reclame, informa- tiebureaux. Altijd weer is er op dit ter rein de verzoeking te spelen" op ver keerde sentimenten, de hele of halve leugen te betrachten, de karikatuur te bevorderen. Vragen wij om eerlijkheid en ook om de bereidheid, waar mogelijk, de zonde en het kwade te bedekken i.p.v. uit te stallen. Wij bidden voor de opleiding van radiopersoneel. Één van de taken, waarvoor de jonge kerken staan, is het brengen van het Evangelie via de massa-communicatie- middelen, waarbij radio en t.v. een be langrijke plaats innemen. Op een on langs gehouden internationale conferen tie voor christelijke omroeporganisaties werd besloten spoedig te beginnen met de opleiding van radiopersoneel in de ontwikkelingslanden. Verschillende lan den in Azië, Afrika en Latijns-Amerika hebben vele mogelijkheden tot radio uitzendingen, waarin het Evangelie doorklinkt. Er is echter weinig getraind personeel voor dit werk. Laten we bidden voor allen, die hier voor verantwoordelijk zijn, om de juiste mensen op de juiste plaatsen en om wijsheid voor de kerken, die hierin van grote betekenis kunnen zijn. Ik las eens van een psycholoog, die de menselijke karakters in drieën ver deelde. Er waren volgens hem maar drie soorten van mensen mensen als hon den, als katten en als paarden. Zoekt U maar eens uit in hoeverre deze indeling klopt. In de bijbel is ergens een man aan het woord, die zichzëlf een schaap noemt. Honden en paarden desnoods kat ten, dat is nog tot daaraan toe, maar een schaap, zo'n kuddedier daar willen we' ons bij voorkeur toch liever niet mee vergelijken. Toch doet de man, die Psalm 23 ge maakt heeft, dit wel. Weet U waarom Om twee redenen hij wil zo graag ergens bij horen. En hij wil van iemand zijn. Eigenaardig, dat juist deze Psalm 23 zo bekende en zo geliefd is geworden. Mensen, die overigens van de bijbel niets afweten, kennen toch nog de woorden ,,De Heer is mijn herder". Het herder-schaap motief heeft ook een zeer grote plaats gekregen in de kunst en in de literatuur van alle landen. Als U maar oppast voor de zoete ro mantiek van ,,de herdertjes". Want de bijbelse herder heeft niets te maken met een sentimentele pastorale idylle. In het Oosten was het werk van een herder ontzaggelijk zwaar en gevaarlijk. Streept U gerust alle „lievigheid" maar door. Ook wanneer U denkt aan de Here Jezus, de Goede Herder. Bij alle minachting voor schapen en rinocerossen en critiek op kuddedieren, hunkert ons hart niettemin naar gebor genheid en veiligheid. Door al ons in dividualisme en onze zelfstandigheid en vrijheid voelen we ons maar al te een zaam. Hoe veel moderne mensen tobben er niet met het gevoel van een steeds toe nemende vervreemding. Ze horen alleen maar bij zichzelf. En ze zijn van niemand anders dan van zichzelf. Wat een verlatenheid In Psalm 23 zegt de dichter ,.Ik ben van de Here". En dat ben ik niet al leen. Er zijn nog veel meer schapen en daar hoor ik ook bij. ,,De Here is mijn Herder". Dit geeft hem zelfs zo'n gevoel van veiligheid en geborgenheid, dat hij er aan toevoegt,,Mij ontbreekt niets". Als je dit zo leest, wrijf je toch wel even je ogen uit Dat is toch zeker schromelijk over dreven Of staat die man misschien, 'k weet niet hoe ver, buiten het leven Er ont breekt toch altijd en overal zo ontzet tend veel aan. Is er wel iemand, die dat kan nazeggen ,,Mij ontbreekt niets" De zegswijze ,,Je kunt niet alles heb ben" kunnen we beter waarderen. Of hoogstens het neutrale ,,Ilc mag niet mopperen". En vader Cats zei al ,,'t Is nooit zo kant en klaar of het hapert hier en daar". Tóch mogen we echt niet zeggen, dat de bijbel buiten het leven staat, li moet de psalmen maar eens lezenWat wordt daarin een nood geklaagd. En ook Psalm 23. Daar is in v. 4 met zo veel woorden sprake van het ,,Dal der diepe duisternis", d.w.z. van de dood. Maar ook dan hoeven schapen van de 'goede Herder geen kwaad te vrezen. Ook daar zal het die schapen aan niets ontbreken Want in leven en in ster ven deze twee zijn immers nooit te scheiden zorgt de Herder. Hoe Alleen reeds door na-bij te zijn. Door mee te gaan en voor te gaan. ,,Mij ontbreekt niets" betekent dus helemaal niet, wat het vrome liedje zingt ,,De Heer is mijn Herder, '/c heb al wat mij lust". Want wat we allemaal lusten daar is geen eind aan Maar het betekent 'k Heb al wat ik nodig heb om welgetroost te leven en te sterven. Daar gaat het maar om. Zonder dat zijn we grote stakkers, ook al kunnen we kopen ,,al wat ons lust". Met dat zijn we gelukkige mensen, ook al moeten we een heleboel opgeven en missen. Het eigenlijke, dat een mens nodig heeft, is niet te koop. Gelukkig maar Het is wèl te krijgen. Maar dan moeten we schaap willen zijn en bij de kudde willen horen. Bij de kudde van de goede Herder. Het is wèl te krijgen. Maar dan moeten we er om vragen. En dan moet U Uw handen leeg maken. Anders kunt U immers niets aanpakken en vasthouden A. D. Zaterdag 18 november wordt de na jaarsmiddagvergadering gehouden van de Zeeuwse Ouderlingenconferentie. Hebt U de mooie nieuwe Gerefor meerde Kerk van Arnemuiden al eens van binnen gezien Daar komen we uit heel Zeeland sa men, 's middags om half 3, om het re feraat van Ds. E. Jansen (Goes) te horen en te bespreken over „Verant woorde gezinsvorming". Niet alleen ouderlingen zijn welkom. Maar iedereen Want het is van be lang, dat U niet alleen Gezond Gezin leest, maar ook hoort, wat Ds. Jansen er over zegt. A. D. Op zondagmiddag 10 december om 4 uur zal er een kerkdienst worden ge houden in Middelburg in de Ontmoe- tingskerlc (N. H.), Oosterscheldestraat, voor (geestelijk) gehandicapte jongens en meisjes met hun ouders. Het is een proef. We hopen, dat ieder, die dit aangaat, deze datum vast noteert, zodat deze bijzondere kerk dienst op gezette tijden kan worden herhaald. A. D. De christelijke nederzetting Nes Ammim in Galilea met als doel o.m. het helpen bij de opbouw van het land Israël (art. 2 sta tuten) ontwikkelt zich gestadig. In de rozenkassen en op de katoen- en tarwevelden (110 ha) werken enkele Ne derlandse gezinnen en voorts verricht dok ter J. J. Pilon medisch werk. Ondertussen is er behoefte aan nog een arts. De rozenexport ontwikkelt zich goed en dit wijst er op, dat een levenskrachtige nederzetting mogelijk is. Dank zij de extra steun van de Ned. Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken kan worden begonnen met de bouw van vier dubbele woningen (naast de bestaande barakken) onder leiding van de architect D. Egberts te Hilversum. Mede daardoor is het mogelijk dat de Rot terdamse zakenman G. Polet zich deze da gen met zijn gezin in Nes Ammim vestigt als bedrijfsleider. Voorts is o.a. nog nodig een landbouwer- tractorist, een rozenkweker en z.g.n. tijde lijke kibboctswerkers, die zelf de reis ver zorgen. Met het oog op de vele taken zoekt het bestuur van Nes Ammim Nederland vrij willige medewerk (st)ers voor internatio naal, nationaal en plaatselijk werk. Wie belangstelling heeft voor het ver vullen van bovengenoemde vakatures of voor ,Nes Ammim in het algemeen kan in lichtingen krijgen bij Bureau Nes Ammim, Noordsingel 11, Rotterdam, tel. (0 10) 24 16 61 (na 19.00 uur: tel. (0 70)55 59 61), waar tevens de verzorging van klankbeeld avonden over Israël en Nes Ammim kan worden aangevraagd. De kerkdienst is een samenkomst. We komen er samen met de Here en samen met elkaar. Dat kunnen we natuurlijk ook thuis wel. En in allerlei verbanden. Maar 's zondags doen we dat als gemeente van de Here Jezus Christus. Niet met de onzen. Maar met de zijnen. En de zijnen worden dan en daar ook de onzen. We noemen elkaar broeders en zusters de familie van Jezus. Het symbool van dit „samen" is de tafel. Niet de preekstoel, maar de tafel is het centrum van het kerkgebouw. Een kerk is geen gehoorzaal, waar de men sen in rijen achter elkaar zitten, maar een huiskamer, waar het gezin om de tafel zit. De kerk is de kamer van Gods huis huiskamer. De kerkmensen moeten elkaar kun nen zien en groeten. In vele kerken zien de mensen van elkaar alleen maar de ruggen. Ook bij binnenkomen en weggaan. Het is maar een kleinigheid, doch het scheelt al veel wanneer men niet achter in, maar voorin binnenkomt in een kerk. Wie binnenkomt ziet de anderen, die al gezeten zijn en wordt door hen gegroet. Toen onze kinderen klein waren, hadden we in Heemstede twee kerken. Duidelijk toonden ze hun voorkeur voor één van die twee. Hun argument was daar zijn de mensen veel vriendelijker. Lange tijd heb ik dat niet begrepen. Dat was natuurlijk onzin dat van die vrien delijkheid. Tot ik het dóór kreeg. Bij de éne kerk kwam je voorin binnen en bij de andere achterin. Bij de ene zag je bij het binnenkomen gezichten bij de andere enkele ruggen. Het beste is de banken en stoelen in kringen rondom het centrum te plaatsen. Pijpenladen zijn liturgische monsters. Het grote geheim van de kerkdienst is niet alleen het „samen" komen van de gemeente met elkaar, maar ook het samen komen van de Here met ons. Deze samenkomst voltrekt zich niet in alle stilte, maar in de samen-spraak van de Here met zijn gemeente. En van de gemeente met haar Heer. Een kerkdienst is een voortdurend heen en weer van woord en antwoord. We gaan niet alleen naar de kerk om te luisteren, maar ook om aan de ere dienst deel te nemen. Gods Woord komt tot ons in de ver schillende Schriftlezingen, in de predi king en in de zegen. Ons antwoord daarop wordt gespro ken of gezongen in de geloofsbelijdenis, de gebeden en de verschillende respon- sie's. De predikant bedient Gods Woord. Hij gaat voor in de prediking, bedient de Sacramenten en spreekt de zegen uit. De zegen ontvangt de gemeente aan het einde van de dienst, waarna zij eigenlijk zingende het kerkgebouw ver laten moet. Deze zegening is heel iets anders dan de groet bij de aanvang van de dienst. Natuurlijk groet de predikant na het binnenkomen (introïtus) de ge meente. Maar dat is iets anders dan de zegen. Hij 2egt natuurlijk nietgoede morgen (hoewel deze woorden feitelijk zeer diep-zinnig zijn!), want hij groet de gemeente in de naam des Heren en steekt daarbij meestal een hand op ten groet. De samen-spraak gaat beginnen. Vreemd is echter, dat in de meeste ere-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1