r RAAR, maar waar... SPANJE Predikbeurten zondag 12 november 1967 zal toestaan dat de poorten der hel haar overweldigen. Maar dat verlost ons nog niet van onze verantwoordelijkheid. Het wezen van de kerkdiensten zal onveranderd moeten blijven, en dat be staat, als ik het goed zie, uit vier sim pele elementen woorden en daden van Gods kant en woorden en daden van onze kant. Alleen de manier, waarop dat toe nu toe gaat, is niet van deze tijd. En wil de kerk ,,bij" blijven, dan zul len die vormen ook aan 'n voortdurende herziening onderworpen moeten blijven. Waarom verlangen we wel van een dominee, dat hij in zijn preekwerk blijk geeft de tijd waarin we leven te ver staan, daarin kan hij nog geen jaar ach ter lopen eigenlijk. Maar in de liturgie zijn we wat dat aangaat vaak van een onbezorgde na- iviteit die aan het ongelofelijke grenst. En als die liturgie dan het voortdu rend onderwerp zal zijn van aandacht laten dan toch niet enkele algemeen be kende en geachte hoogvliegers in het liturgisch denken de toon moeten aan geven, maar laten ook doodgewone en nuchter-critische gemeenteleden daar hun stem eens in mogen geven. En dat zal gemeentesgewijs nog het beste kun nen. 5) Het geminimaliseerde Avondmaal. Meer dan tot nog toe zal het Avond maal een echte plaats in de kerkdiensten moeten kunnen krijgen. In een tijd waarin we overstroomd worden met al lerlei goede, betere en beste woorden en bedoelingen is het zo hard nodig dat deze ,,daad" van Gods kant de woor denstroom onderbreekt. En dat is dan eens niet modern, maar dat staat al in de Bijbel. Tenslotte. Als niet onbelangrijkste punt zou hier nog heel wat op te merken zijn over de preek op zichzelf, maar daarmee hebben zich al zoveel, veel beter bekwame, men sen dan ik bemoeid, dat ik voor alle wensen over de preek daar naar mag verwijzen. Het is trouwens langzamer hand wel bekend. Gezocht nu nog de dominee die het allemaal in de practijk kan klaarspelen. Ongetwijfeld zou er nog veel meer te noemen zijn. Voorlopig meen ik echter genoeg overhoop gehaald te hebben. P. C. MEIJER. Hoe langer hoe meer mensen gaan hun vacantie in Spanje doorbrengen. Je hebt er zelfs kolonies van Nederlanders, die er zich voorgoed hebben gevestigd vanwege het mooie weer. Over het al gemeen weten wij van Spanje en de Spanjaarden weinig af. De geschiedenis tussen Philips II, de Koning van Hi- spanje" uit het Wilhelmus en de Spaan se arbeiders in onze industrie, is in ons achterhoofd vrijwel blanco. Maar twee dingen moeten wij ont houden 1. De manier waarop Franco op zijn dictatoriale troon geklommen is en de democratie om zeep heeft gebracht, ter wijl Europa toekeek, is meer dan be schamend. Terwijl Hitier hem hielp met grote vloten, bommenwerpers, hebben wij, de vrije volken van het Westen, de Spaanse vrijheid opgeofferd aan onze eigen belangetjes. Wie aan de Gosta Brava van de zon geniet mag dit niet vergeten. 2. De Roomse Kerk in Spanje is anti-oecumenisch en door staatssteun oppermachtig. De protestantse kerken hebben het er zeer benauwd. De „evan- gelischen" worden niet als personen vervolgd, maar hun kerkelijk leven wordt wel legaal en illegaal onderdrukt. Hun vergaderplaatsen zijn haast niet te vinden en het valt voor touristen vaak niet mee om in contact met hen te ko men. Wij winden ons op over het commu nistische regiem van bepaalde landen, en terecht maar het fascisme is even afschuwelijk, vooral als het zich de hulp aanmeet van een Kerk, wier organisatie permanent aan dictatoriale verzoekin gen bloot staat. Ik schrijf dit stukje over Spanje, om dat het volgend jaar een eeuw geleden zal zijn dat de eerste evangelische kerk er gesticht werd het eerste protestantse kerkje van Sevilla. Er zijn er nu 400. Met plm. 300 pre dikanten en evangelisten. De kerkjes zijn er maar klein, want het gezamenlijk ledental is 30.000. Dat betekent dus nog geen 100 zielen per gemeente. Volgend jaar zal deze katakomben- kerk haar eeuwfeest vieren. Dat zal ze ker op een eenvoudige, dus christelijke- manier gebeuren. We moesten wat meer aan deze broe ders en zusters denken en er wat meer voor bidden. A. D. LICHAAM EN GEEST. Ergens in Nederland besloot de ge meenteraad een zwembad aan te leg gen. Drie raadsleden stemden tegen op grond van het aldus geformuleerde be zwaar ,,Een zwembad dient de geestelijke be langen van onze gemeente niet. De raad zij gewaarschuwd Eens zult gij reken schap moeten afleggen van uw rentmees terschap." PARADIJS. In een uitzending over Luther konden we horen, dat Columbus, Westwaarts zeilende op zoek naar Indië, per (on)- geluk Amerika ontdekte. Dat wist U al. Maar wist U ook, dat hij iemand, die goed Hebreeuws ver stond bij zich aan boord had, voor het geval dat zij ergens" het Paradijs zou den tegenkomen Men ging er namelijk van uit, dat daar Hebreeuws werd ge sproken. Mij lijkt het echter allesbehalve zalig, om voortdurend via een tolk te moeten converseren. VUILE BROEK. In het Geref. Weekblad schreef mijn goede vriend G. W. von Meyenfeldt over de finantiën en de organisatie van ons kerkelijk leven en eindigde met de volgende schone vergelijking ,,Wat is trouwens dc kerk, de kerk als „instituut", weinig anders dan in zekere zin óók ons oude bewaarschooltje, waar we vallend en opstaand, nu eens met een vuile broek, dan weer met een snotneus, knoeiend en kliederend, toch met de vaste wil bezeten waren zelfs zeer spoedig en met lof op de grote school van Gods we reld terecht te komen, om daar in Gods Naam en in Zijn Kracht te leren, niéts an ders dan staaltjes van volwassen levens kunst te laten zien, èn dót vooral, tot heil van die wereld en zó tot heil van onszelf. C. W. von Meyenfeldt." BEELDSPRAAK. Uit. het Kerkblad van de Classis Kol- lum plukte ik het volgende stijlbloempje van een dominee, die in zijn preek klaagde over de jeugd-van-tegenwoor- dig ,,De meisjes hebben tegenwoordig bijna niets anders aan hun hoofd dan hun lichaam". KERKERAAD. Op verzoek van Ds. X. te Y. preekte pastoor Z. op zondag 29 oktober (Re formatieherdenking) in de Geref. Kerk over Catechismus Zondag 35, die over beeldendienst handelt. Ik heb twee vragen 1. Heeft Ds. X. te Y. geen kerkeraad 2. Staat er in de Kerkenorde niet iets over „daartoe bevoegde" personen CULTUUR. Prof. Polak sprak op een congres over de revolutionaire veranderingen, die de automatisering teweeg zal bren gen in gezin en maatschappij. Hij voor spelde, „dat het onderscheid tussen mens en machine zal vervagen en dat er een sterke verschuiving zal komen naar de cultuur en de recreatie". De wijsgeer Kant beweerde „Ik heb het weten beperkt om plaats te maken voor het geloof".Maar als Prof. Gee- sink deze woorden aanhaalde, voegde hij er steevast aan toe „Het was me er dan ook een geloof naar". Zo zou ik naar aanleiding van de voorspelling van Prof. Polak willen zeggen dat zal me er ook een cultuur naar wezen A. D. KORTE NOTULEN van de Classis- vergadering, gehouden in lokaal achter de Geref. Kerk te Goes. Westwal op donderdag 12 oktober 1967, Precies op tijd, 1.15 uur, opent Ds. Jan sen deze vergadering namens de roepende kerk van Geersdijk. Laat zingen Ps. 72 vs 2, leest Jesaja 35 en gaat voor in gebed. De notulen van de vorige vergadering worden gelezen en goedgekeurd. Credentiebrieven worden nagezien door kerk van Goes en in orde bevonden. 't Moderamen wordt geïnstitueerd. Ds. Juch, praeses Ds. Van der Veen, asses sor Ds. Van den Berg, le scriba Ds. De Bruijne, 2e scriba. De praeses heet allen hartelijk welkom. Inzonderheid cand. Blokland, beroepen predikant te Colijnsplaat, Geersdijk en Wissenkerke, voorts de deptt. art. 53 en Dr. Kramer, die het eerst de Classisver- gadering bijwoont. Leedwezen wordt uitgesproken over het a.s. vertrek van Ds. Eikelboom naar Brus sel. De vacante kerken worden bemoedigd met het oog op hun beroepingswerk. Ds. K. Kramer van Nieuwdorp tekent het formulier van verbintenis. Het examen wordt afgenomen. Geen van de leden van de classis of van deptt. ad examina heeft bezwaar candidaat Blok land toe te laten tot de dienst des Woords en der Sacramenten in onze kerken. Hij tekent het formulier. Dc praeses feliciteert hem met de goede uitslag en wenst hem in alles Gods zegen toe, ook de resp. kerken worden hiermee gelukgewenst. Gezongen wordt Gezang 8 vs. 3. Namens deptt. feliciteert Ds. Van Til de candidaat en de kerken, die nu weer een eigen predikant ontvangen. De praeses dankt de deptt. voor hun werk in dezen verricht. In de voortgezette avondvergadering fe liciteert de praeses Ds. Eikelboom met zijn doctoraal examen. De assessor grijpt de gelegenheid aan om Ds. Juch te feliciteren met gezinsuitbreiding. De classis besluit verkiezing afgevaar digden voor Part. Synode uit te stellen tot januariclassis. De eerste scriba leest een brief voor, waarin hij Ds. Radder namens de classis nogmaals hartelijk dank zegt voor al het werk, dat deze in de classis verricht heeft en spreekt de hartelijke wens uit, dat God hem en zijn vrouw nog rijkelijk mag ze genen. Ingekomen zijn de Handelingen van de Part. Synode, alsmede een schrijven van de classis Tholen. Van Alg. Bureau be treffende nog niet afgedragen collectes. Voorts een bezwaarschrift van de heer Tom. Dit wordt voor kennisgeving aan genomen. Classis Tholen vraagt consulent voor de kerk van Rilland Bath. In verband met de schaarste aan predikanten in dat ressort, besluit de classis voor een bepaalde tijd (zolang dat mogelijk is) er een aan te wij zen. Voorts verzoekt ze de classis Tholen duidelijker te doen uitkomen, dat Ds. Sloot beroepbaar is in onze kerken. Hierna volgt bespreking over het rapport Regeling predikbeurten. De classis besluit de voorstellen van het rapport aan te ne men. In plaats van de gewone regeling va caturebeurten komt er nu een bureau. De kerken, die dat wensen, kunnen daar te recht. De kerken staan hun predikant 8 zondagen per jaar hiervoor af, die minimaal 16 beurten zullen waarnemen. Voor feest dagen wil het bureau genabuurde kerken eventueel combineren. Het adres van het bureau predikbeurten wordt zo gauw mo gelijk bekend gemaakt. De aanvragen moe ten 6 maanden van tevoren binnen zijn. Rapporten. Ds. Juch brengt verslag uit van Prov. Evangelisatie, spreekt de nood zakelijkheid uit, dat ook de classis Goes classicale deptt. aanwijst. Ds. Blokland. Ds. Juch en de heer Van Sant worden aangewezen. Ds. Van der Veen rapporteert militaire zaken. In plaats van de gebruikelijke voor jaarsvergadering zal gezien de geringe op komst van de recruten, in 1968 een na- jaarsrecrutendag gehouden worden om streeks november. Laten toch de kerken meewerken om de jongens daar ook te krij gen. Voorts wijst Ds. Van der Veen op het schreiend gebrek aan legerpredikanten. Van de kerken wordt een offer gevraagd. Men wil daar vaak niet aan. De predikan ten hebben vele vonden gezocht om de dans te ontspringen. Men ziet voorbij, dat dit een unieke kans is om jonge mensen bij Jezus te brengen. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Wessel. 2.30 uur Ds. Bakker te Elburg. 5 uur Ds. Bakker te Elburg. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Wilgenburg. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Bakker te Elburg. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Brederveld te Souburg. 5 uur Ds. Wessel. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Van Til te Middelburg, 2.30 uur Ds. Helderman. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 10 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9 en 10.45 uur Ds. Groeneveld, 7 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur Ds. Musch, 3 uur Ds. Paksy. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos, 5 uur Ds. Musch. Hoek 10 en 2.30 uur Dhr. Blokland te Roosendaal. Sas van Gent Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Van Bottenburg te Voorburg. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 uur Ds. Paksy, 3 uur Ds. Noorloos. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 11 uur Ds. Zwaan te Zaamslag, 3 uur Ds. Musch. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Cand. Dronkert te Leiden. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Colijnsplaat 11 uur Ds. Heuzeveldt te Goes, 4.30 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. Kramer. Geersdijk 10 en 2.30 uur Dhr. Blokland. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. De Bruijne. 5 uur Ds. Heuzeveldt. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Heuzeveldt. 5 uur Ds. De Bruijne. 's-Gravenpolder 10 uur Ds. Kornet te Vlissingen, 2.30 uur Cand. Dronkert te Leiden. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kapelle 9 en 5 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Oegema te Den Helder Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Driebergen Wemeldinge 10.30 en 3 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10.30 en 2.30 uur Ds. De Jong, den Haag Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra te Roosendaal. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Baayen te Rijnsburg. Halsteren 3.30 uur Ds. Baayen te Rijnsburg. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. Krabbendijke 10 en 2.30 uur Ds. Groenenberg te Den Haag. Oud-Vossemeer Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Richel te Heemstede. Rilland-feath 10 en 2.30 uur Ds. Schenkelveld te Doorn Tholen 10 en 5 uur Ds. Schouten, em. pr. te Heemstede Woensdag 15 nov. (Dankdag voor Gewas en Arbeid) 10 en 5 uur Ds. Schaafsma te Utrecht. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 3 uur Ds. Koffrie te Spijkenisse. Haamstede 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 2.45 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn, Bed. H. Avondmaal Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3