Arbeidsinvloed en Kerkdienst r ik zie, ik zie... Wat hebben ouderen en Jengeien elkaar te zeggen Predikbeurten zondag november $967 PRACHTIG Buitengewoon heb ik genoten van het programma „Zingend geloven" op zon dagavond. Niet alleen omdat het uitge zonden werd uit Zeeland (Aardenburg) en niet alleen omdat het zo oecumenisch was Geref. en Herv. zondagsschool kinderen Hervormde- en Roomse kerk koren. Ook niet, omdat het internatio naal was Zeeuws Vlaanderen en Bel gisch Vlaanderen doch omdat het zo maar prachtig was. Om te horen en om te zien Die overgegeven ernst op gezichten van kinderen en oude mensen Dat blijde jubelen tot lof van de Heer! En die magnifieke teksten van nieu we gezangen en nieuwe psalmberijmin- gen. Het had echt al iets van de nieuwe aarde, waar wij met al de heiligen sa men de Here een nieuw lied zullen zin- gen. Vroeger luisterden we altijd naar „De zingende Kerk", een radioprogram ma. Maar de T.V. is toch wel veel en veel rijker dan de radio, door het samen gaan van horen en zien Om zulke programma's benje geneigd de T.V. veel te vergeven. En dan ineens terwijl alles nazingt in je ziel de sportwedstrijden. Ik heb geen bezwaar tegen sport, ook niet tegen sportprogramma's. Ik kijk er echt graag naar, als het niet te woest gaat. Alleen kan het me niet schelen, wie er wint. Maar het was wel een overgang uit die mooie oude kerk van Aardenburg ineens naar het voetbalveld Al die songfestivals en beatgroepen en zingende zusjes kunnen me gestolen worden in vergelijking met die echte kerkmuziek, waar Frits Mehrtens ons op tracteerde. A. D. OFFICIEEL (vervolg van pagina 2) CLASSIS GOES. De Classis Goes heeft een timmerfabriek geadopteerd voor een bedrag van 15.000,- per jaar. Om niet alleen de ouderen voor dit be drag te laten zorgen is door de C.J.V. van Heinkenszand uit haar ieden een werkcom- missie Ruanda benoemd. In het seizoen 1967'68 zullen allerlei activiteiten op touw worden gezet door deze wcrkcom- missie. Op 4 nov. is de start-avond in het Ver enigingsgebouw te 's Heer Arendskerke. Op het programma staan o.m. opvoering van een toneelstukje „Het Kroegje". In dit stukje zal de ontwikkelingshulp in breder verband worden uiteengezet. Muziek door Jan Bosselaar en zo mogelijk een interview met Piet Geelhoed, Cabaret, Pauze met verloting. Ieder, in 't bizonder de jeugd, is van harte welkom. I. Het mag wel als bekend worden ver ondersteld, dat de moderne arbeid en arbeidsomstandigheden vaak echt niet ideaal te noemen zijn. Het mag dan ook logisch heten, dat iemand die daar dag in dag uitmee heeft te leven, er op de een of andere manier wel een tik van beet krijgt. (Uitvoeriger schreef ik hierover in de Zeeuwse Kerk bode van 13 juli en 17 en 24 augustus van dit jaar). Al zal de situatie van plaats tot plaats en van bedrijf tot bedrijf wel weer ver schillen, maar ontkomen aan deze ver schijnselen doet vrijwel niemand, ook niet in ons goede Zeeland. En dan is het naar mijn mening ook onzinnig om te denken, dat het hele ge bied van een mensenleven, dat wij dan het „geestelijk leven" noemen, of het „geloofsleven" (wat een wonderlijke scheiding overigens alsof je geest en lichaam ook maar een ogenblik zou kun nen scheiden zonder te sterven alsof geloof een zaak is die geen enkel ver band heeft met de rest van ons leven) ook niet de invloed zou ondergaan van deze bovengenoemde tik van de arbeids- molen. Gaan we dat begrijpen, dan zou er wel eens weer eens een heel ander licht kunnen gaan vallen op allerlei pro blemen waar we telkens weer in ons kerkelijk leven tegen opbotsten het huisbezoek, de kerkdienst, de reente ring van kerkelijke medewerkers en ambtsdragers e.d. Niet dat dit inzicht dan de steen dei- wijzen zal zijn, waar alle vragen mee opgelost kunnen worden, maar het zou in elk geval een richting voor de oplos sing kunnen geven. In dit verband zou ik dan een paar opmerkingen willen maken over de kerkdienst. De problematische kerkdienst. Het probleem is wel ongeveer bekend (en we zitten er allemaal op z'n tijd mee, of je nu op de kansel staat of er onder zit): de kerkdienst is teveel one- man-show, de „tweede" kerkdienst met alles wat daaraan vast zit, de vormge ving van de kerkdienst als vaak maar een schijnbaar volkomen willekeurige aaneenrijging van versjes en stereotype uitspraken-met-antiquarische-waarde ter garnering van de preek, kinderen wèl of niét of gedeeltelijk een kerkdienst laten meemaken (kinderdienst, kinder-neven- dienst), de preek, kerkdiensten samen met andere kerken, om maar eens en kele kreten op te noemen, zonder het idee te hebben volledig te zijn geweest. Parallellen tussen Kerk en werk. Samen met zoveel anderen moet dan de man, die de hele week zich al heeft moeten aanpassen aan een gemeenschap met allemaal andere mensen, op zondag weer in één gareel lopen met zoveel anderen. Net zo min als door de week wordt hij weer naar zijn mening gevraagd, maar mag hij luisteren. Als de kansel baas dat wil moet hij op commando gaan zingen of bidden en staan of blij- "ven zitten en moet hij zich met z'n por- temonnaie bezig houden of met zijn 'zonden. En net als in de week kan hij het idee krijgen, dat hij als eigengeaard individu er eigenlijk helemaal niet toe doet. In de fabriek moet het werk gebeuren en of dat nu gebeurt door Jansen of door Pietersen, is niet van belang, als dat werk maar klaar komt en als het maar goed gebeurt. In de kerk gaat het dan weer om an- der werk, het werk van God of het werk in Gods wijngaard of in Gods Ko ninkrijk of hoe het dan ook allemaal mag heten, en dat werk schijnt al even hard te moeten gebeuren. En je krijgt weer allerlei opdrachten je bekeren en geloven en bidden en bijbellezen enz. Dat wordt dan allemaal over je hoofd uitgestort vanuit het uitgangspunt het evangelie dat God van ons houdt. Op gevaar af voor een grove profa- nist te worden versleten, zou ik nu de vergelijking ook hier nog door willen trekken Ook de fabrieksdirectie, die iets heeft begrepen van de moderne ontwikkelingen op personeelsgebied, zal constant zijn beste beentje voor zetten óm te laten merken, dat hij echt het beste voor heeft met zijn werknemers, die daarom ook tegenwoordig geen ar beiders meer genoemd worden, ook al vaak geen werknemers meer, maar medewerkers. Maar het trieste is, dat, al is de be nadering en benaming van de mensen die in het bedrijf werken veranderd, in wezen er nog niet zóveel veranderd is, dat een mens tegenwoordig zichzelf echt kwijt kan in zijn werk, er plezier in kan hebben. Is het dan niet begrijpelijk, dat de doorsnee werkende mens vaak steeds minder aantrekkingskracht voelt uitgaan van die kerkdiensten Want hij ver keert in zekere zin weer in een zelfde situatie als op z'n werk. 't Is misschien niet voor niets dat on der de vrouwen nog de meeste kerke lijke trouw gevonden wordt. Die leven immers in ons land ten minste meestal alleen voor kinderen en huishouding. Zij staan niet in die teleurstellende omgeving van de modèrne arbeid. En vanuit allerlei verzet daartegen is er öok bij hen niet die weerslag ten aan zien van de kerkdienst. Tenminste, dit is maar een veronder stelling van mij, die overigens nog eens deugdelijk op z'n waarde onderzocht zou moeten worden. Kerkdienst als vrijetijdsverslinder. Dat die kerkdienst dan ook nog plaats vindt op één van de zeer bijzondere da gen van de week, als men n.l. niet hoeft te werken, maakt het er nog niet beter op. Want van één van die twee dagen breekt die kerkdienst een heel stuk af. En dat is. niet alleen maar een uurtje, al wordt dat vaak gezegd, want na de kerkdienst van 10 uur, kun je met de morgen niet veel meer beginnen. En als er dan nog een tweede dienst is (waar je dan eigenlijk ook nog heen zou moeten is je geleerd), wat blijft er dan van die zondag over Is die kerkdienst om half drie, zoals in veel dorpen, dan kun je eigenlijk al leen nog na vieren iets gaan onderne men. Maar in een gezin met kleine kinde ren is dat ook niet veel meer, want om streeks zeven uur moeten de kinderen in hun bed verzeilen. Is die kerkdienst om 5 uur, dan lijkt het iets beter. Maar als je bijvoorbeeld 's middags eens naar het bos wil of naar het strand dan is de vreugde ook maar kort. Je kunt toch moeilijk in een short en op sandalen naar de kerk gaan. Dus moet je op tijd terug, om te ver kleden. Niet voor niets zie je dan ook, dat juist badplaatsen b.v. de avond dienst op 17 uur zetten, dan blijft zowel de avond nog vrijwel in tact, als ook de middag. De rooms-katholieke kerk is in dit op zicht nog verder gegaan in plaats van je „kerkelijke verplichtingen" op zondag te voldoen, kunnen de gelovigen ook al op diverse plaatsen op zaterdagavond naar de mis, en dan zijn ze 's zondags „vrij". Nou begint dat laatste me net wat teveel op de noodsprong van een winke lier in moeilijkheden te lijken, die ook in z'n verplichte winkelsluitingsmiddag niet weg durft te gaan, want er zou wel eens een klant achter om kunnen ko men, en als hij dan niet thuis is gaat die klant misschien wel naar een ander. Als je winkelier of kerk zó je klanten moeten houden, dan trek je op de duur toch aan het kortste eind. Wil je niet aan het kortste eind trekken, dan zul je je rekenschap moeten geven, wat er aan je zaak ontbreekt. (Wordt vervolgd) P. C. MEIJER. In het huisorgaan van Kapelle-Bieze- linge „Christus Triomfat" bespreekt Ds. Juch een nieuwe opzet voor bijbelkrin gen. Een zelfde practisch probleem wordt in de prediking aan de orde gesteld (met nabespreking) én op de catechisa ties èn op de jeugdverenigingen én in de bijbelkringen. Heel de gemeente wordt er dus tegelijk met de neus op gedrukt. Ik geef dit verhaal door, opdat ook andere kerken er hun winst mee kunnen doen. „Dit jaar gaan we weer een andere op zet volgen. Het is de bedoeling, dat we een praktisch probleem bespreken. Ditzelfde probleem zal tevens aan de orde gesteld worden op de catechisaties of in een be spreking met de jongeren na de kerkdienst. Dit samengaan is een gevolg van een ver zoek van de G.J.V. Hoe gaan we het aan de orde stellen Dit gaat in verschillende stadia gebeuren a. Er zal een groepje gevormd worden bestaande uiteen deelnemer aan een bij belkring met echtgenote, een kerkeraadslid met echtgenote, een leid (st) er van een club van 1216 jaar, en 3 of 4 jongeren van de G.J.V. Deze groep zal elke keer uit CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 u. Ds. v. Wilgenburg 2.30 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Wessel. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Til, Jeugddienst. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Van Til. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. De Craene te St. Laurens. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. (Engelse Kerk) 19.30 uur Zangdienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 9 uur Ds. Dondorp te Gapinge, 7 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Koudekerke 9 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen, 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10.30 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 9 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder, 2.30 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen. Vlissingen 9 en 10.45 uur Ds. Kornet, 7 uur Ds. Groeneveld. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman, Vrouwen polder. Westkapelle 9.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke, 2.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur Ds. Noorloos, 2.30 uur Ds. Musch Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Musch, 5 uur Ds. Noorloos. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Tiemens te IJmuiden-Oost. Sas van Gent 19 uur Ds. Berger. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. 'Hommes te Rotterdam Terneuzen 10 en 4.30 uur Dsn Gispen. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. 'Berger. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy (Dankstond voor het gewas) Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 11 en 3 uur Ds. De Kleer te Scheveningen. CLASSIS GOES. Baarland 10.30 en 5 uur Ds. Noordhof, Wemcldinge. Bediening Heilig Avondmaal. Borssele 10.30 uur Ds. Juch te Kapelle, 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Colijnsplaat (in de Ned. Herv. Kerk te Colijnsplaat) 11 uur Ds. Herder te Onstwedde Bevestiging, 5 uur Intrede van Cand. Blpkland. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk (in de Ned. Herv. Kerk te Colijnsplaat) 11 uur Ds. Herder te Onstwedde, Bevestiging, 5 uur Intrede van Cand. BlÖkland. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen, 5 uur Ds. De Bruijne. (Oosterkerk) 9 uur Ds. De fjlruijne, 5 uur Ds. Jansen 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Warnink te Slikkerveer. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kapelle 9 en 2.30 uur Ds. Jucih. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Bosch te Pijnacker Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 10 en 2.30 u. Ds. v. d. Molen, Kruiningen Wissenkerke (in de Ned. Herv. Kerk te Colijnsplaat) 11 uur Ds. Herder te Onstwedde, Bevestiging, 5 uur Intrede van Cand. Blokland. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Gilhuis te Den Haag. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Stoel. Halsteren 3.30 uur Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. Fossen te Dordrecht. Krabbendijke 9.30 uur Ds. Torenbeek te Vroomshoop, 5 uur Cand. Dronlcert te Leiden. Oud-Vossemeer Poortvliet 10 en 2.30 uur Cand. Dronlcert te Leiden. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Schenkelveldt te Doorn Tholen 10 en 5 uur Ds. Bijleveld te Rijnsburg. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. v. d^ Heiden te Numansdorp Haamstede 10 en 5 uur Ds. Van Duinen te Voorburg Nieuwerkerk 10.30 en 5 u. Dhr. Jansma te Zonnemaire Oosterland 9 uur Dhr. Jansma, 6 uur Ds. Becker. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn, Voorber. H. Av. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Becker, Bed. H. Av.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3