^ieeuwóe 3£erkbocle Vier momenten uit Zacharias visioenen ROME - REFORMATIE J r OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. PT Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand ϧ1||| Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen ""v Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. en ontkom" Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. 22e JAARGANG No. 17 2 NOVEMBER 1967 EERSTE MOMENT. Zie, de gehele aarde verkeert in volkomen rust. (Zach. 1 11c) De aarde verkeert in rust, in volkomen rust nog wel. We zijn geneigd om te zeggen dat is wel zeldzaam. Wie zou dat echter niet willen Dat er eens overal rust was op aarde. Geen spanningen in het Midden-Oosten, geen Viet nam, geen rassenstrijd, noem maar op. En toch wordt 't hier vermeld, als een feit, waarover men zich niet kan verblijden. Het blijft jammer genoeg nog maar steeds rustigDrukkend stil. De ruiters op de paarden hebben de aarde door kruist en ze brengen een ongunstig rapport uitde Here heeft nog geen red ding gebracht voor zijn volk. En die redding zal de Here brengen door de beroeringen in de volkeren-wereld, zodat de ene wéreldmacht de andere wereldmacht vernietigt. Want een groot deel van het volk Gods zuchtte nog in ballingschap. Er zijn nog kinderen Gods in deze wereld, die zuchten onder verdrukking. Wij denken daar niet altijd aan. Maar wat zijn er vele gelovigen omgebracht, onder druk gezet, geboycot, in deze wereld. Ook nu. Wat is er van veel chris tenen geworden in China, in Rusland, in de landen achter het ijzeren gordijn, in Oost-Duitsland Wellicht zeggen zij ook de aarde verkeert nog in rust. God is nog niet gekomen met zijn alles onderstbovenkeren.de daden, tot onze bevrijding. Eenmaal zal het toch komen God leidt zijn volk uit Egypte, uit Babel, uit de verdrukking. Want wat staat er DitPredik, zo zegt de Here der heir- scharen Ik ben voor Jeruzalem in grote ijver ontbrandNog zal de Here Sion troosten(Zach. 1 15, 17). Er is voor de kerk maar één hoop, één uitzicht, dat God er is. Ook in onze tijd. De Here zal Jeruzalem nog verkiezen Nieuwerkerk H. BECKER. r Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Laat ons danken voor wat God ons schonk aan stoffelijke zegen voor de oogst op de velden, de zegen op onze arbeid, voor ons dagelijks brood. Laat ons smeken om daadwerkelijke bereid heid onze welvaart en rijkdom te delen met de misdeelden op aarde. Vragen wij om wegen, waarlangs onze gaven, ons vernuft, onze mogelijkheden dienst baar gemaakt kunnen worden aan de opheffing van de armoede. Laat ons bidden voor minister Udink. DE WORTELSTOK VREDE Onder mijn dag de wortelstok vrede. Alles is tegen hagelbuien ergernissen en het oordeelsmes wind wreken zich bovengronds met stuifzand waanwijze woorden, zich haastend hetgeen er mocht resten te verleugenen tot woestijn en dieper God kent mijn schaamte de vrieskou van mijn eigen verraad toch onder mijn dag de wortelstok vrede blijvend winterhard. Inge Lie vaart uit Met de voelhoorn verwachting) In het kader van de herdenking van de Kerkhervorming bracht het Centraal Weekblad in een nummer van 16 pagi na's een keur van artikelen van een aan tal theologen e.a. uit verschillende ker ken bijéén. Ik heb schaar en gluton- kwast genomen en een boeket citaten voor U samengelezen. Waarom Waarom staat de R.K. nu anders te genover de reformatie dan 50 jaar ge leden Prof. D. Nauta antwoordt ,,Met deze vraag die de redactie van Centraal Weekblad mij voorlegde, weet ik geen raad. Vooral als wij deze vraag wat scherper toespitsenwaarom moest het vier eeuwen duren, voordat een waar achtige geloofsontmoeting tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de Kerken van de Reformatie mogelijk werd Ja, waarom Ik weet het niet. Maar waarom begint het ideaal van het verenigde Europa nu pas en nog zwak tot de verbeelding van kleine groepen te spreken, terwijl de waan zin van de vele Europese burgeroorlogen vooral de laatste twee, ieder weldenkend mens in vuur en vlam voor dit ideaal had moeten zetten Waarom inspireert onze verantwoordelijkheid voor de ontwikke lingslanden van Afrika en Azië ons nu pas tot de overigens nog beschamende fooi van 1 van ons nationaal inkomen, terwijl reeds eeuwenlang zendelingen en missiona rissen ons christelijk geweten hebben aan geklaagd Prof. H. Fiolet, een R.K. theoloog, plaatst èn de R.K. Kerk èn de Protes tantse Kerken gezamenlijk onder de crisis van Gods Woord. ,,In de Katholieke Kerk begint aan vankelijk nog aarzelend op het tweede Va ticaanse Concilie, doch nu reeds zeer be wust op het Pastoraal Concilie in Neder land het geloosbewustzijn door te drin gen, dat zij zich niet meer als de enige ware Kerk tegenover de andere Kerken kan opstellen met de uitnodiging tot terugkeer. Door thans de andere Kerken uit te nodi gen tot deelname aan haar Pastoraal Con cilie, heeft zij uiting gegeven aan haar ge groeid geloofsinzicht, dat zij in haar heilig isolement alléén deze oecumenische op dracht niet kan vervullen. De Katholieke Kerk is zich bewust ge worden, dat zij de andere christenen en de andere Kerken nodig heeft om samen in volheid Kerk van Jezus Christus te worden. Zij kan niet langer haar traditioneel-apo- logetisthe stelling handhaven, dat in de 11e en 16e eeuw weliswaar grote geloofs gemeenschappen zich van haar hebben af gescheiden, maar dat zij zelf de enig ware Kerk van Jezus Christus is gebleven. Het is schriftuurlijk niet te handhaven dat na de scheuring één bepaalde Kerk exclusief in de trouw van Christus zou blijven en dat andere Kerken zouden ophouden het heilsinstrument van de Heer te zijn. De Kerk van Jezus Christus is één. Zolang deze eenheid in de afzonderlijke Kerken op verdeelde wijze wordt beleefd, zijn alle ge loofsgemeenschappen in het volle Kerk-zijn aangetast en staan zij alle schuldig aan de vóórt-durende scheuring." Dr. C. Graafland (Ned. Herv.) schrijft over de Ergernis, die de prediking van het sola-gratia (alleen door genade) oproept bij de na tuurlijke mens van alle tijden. ,,Wij kunnen stellen, dat de verticale geloofshouding, de mens tegenover God, onmisbaar is in het leven van de christen. Maar hoe maken wij dit voor de zozeer horizontaal levende mens duidelijk Met het woord „duidelijk" bedoel ik dan, dat de onmisbare kracht van deze verticale verhouding ook voelbaar wordt gemaakt, in prediking en theologie en in kerkelijk bedrijf. Als wij daar opnieuw ernst mee gaan maken, zal dit grote gevolgen hebben. Wij zullen dan oog krijgen voor de grote een zijdigheid, waarin wij in de theologie en de prediking zijn terechtgekomen. We zul len opnieuw moeten gaan reformeren. Dat betekent danweer oog en hart krijgen voor het essentiële, waarmee de kerk staat of valt, èn een mond om het vrijmoedig en ter zake te verkondigen." Ds. J. Overduin schrijft over het Lutherprobleem en de moderne mens. ,,Hoe krijg ik een genadige God Is dat vandaag nog een vraag of spreekt het vanzelf Hij antwoordt, dat ook de moderne mens ontdekt moet worden aan zichzelf en zet ook deze mens voor De Spiegel. „De mens mag in de loop der eeuwen nog zo veranderen, maar ten diepste is hij dezelfde mens, die als zondaar zich door God moet laten veroordelen en door die zelfde God zich laten vrijspreken. Blind, opdat wij ziende worden. Maar wie vol houdt, ondanks een ontmoeting met Chris tus, dat hij ziende is, blijft in de zonde van zelfverblinding en zelfgenoegzaamheid. Wanneer een zieke geen inzicht heeft in zijn situatie en blijft volhouden dat hij kern gezond is, dan maakt hij zichzelf onhelp- baar. De eerste dienst der barmhartigheid is, „ontdekt worden aan zichzelf", zien in de spiegel, die Christus voorhoudt. Die spiegel geeft een veel eerlijker en dieper beeld dan alle spiegels van moderne romans, psychologen en psychiaters. En daarbij werkt deze spiegel ook nog posi tief. Een jubel van vrije en volle genade." Dr. R. H. Bremmer (Vrijgemaakt) roept op tot Gesprek. „De reformatie zal ook thans nuchter en waakzaam, liefdevol en actief, de mo gelijkheden tot gesprek met de in beweging gekomen Catholica moeten aangrijpen. Haar eigen spiritualiteit in de reformatori sche verkondiging van de diepten van zon de en genade handhaven, zal zij zich mo gen verlaten op de belofte, die in Paulus' triomfantelijk getuigenis besloten ligt het Woord Gods is niet qeboeid (2 Tim. 8:9b)." Prof. J. A. Diepenhorst schrijft over de Lutherse reformatie en de Staat. Luther heeft aan de Kerk een (begin van een) zelfstandige plaats gegeven in de Staat. Wel heeft zijn tegenstelling tussen het rijk van de gerechtigheid (Staat) en het rijk van de liefde (Kerk) fatale invloed gehad. De politiek be hoorde bij de éne wereld, het geloof bij de andere. Prof. Diepenhorst becriti- ceert dit Dualisme en vervolgt „Hoe dit wezen mag, de Lutherse refor matie heeft een beslissende schrede op de weg naar de verzelfstandiging van de staat in zijn meer moderne gedaante gezet. Wel bleek het door de loop der tijden helaas goed uitvoerbaar, om aan de staat zulk een eigen wettelijkheid toe te kennen, dat hij de doorwerking van het evangelie in de weg stond, maar toch is het Luther's eigen lijke bedoeling geweest hem in een onmid dellijke betrekking tot God te plaatsen, waarbij hij in ruime mate oog toonde voor aan de overheid gestelde grenzen. Misschien worden de denkbeelden van de hervormer aldus het meest zuiver weer gegeven, dat hij de staat en zijn overheden als waarborgers van orde en rust voor de tijdelijke samenleving hoog waardeert, hen verankerend in de goedheid Gods, zonder ze evenwel met het eeuwig koninkrijk van Christus in verband te brengen. Doordat hij in het algemeen wereldlijke en geestelijke macht scheidt en dikwijls zich tegen statelijke dwang in geloofszaken verzet, is Luther het kan van weinig gestalten uit de kerkgeschiedenis worden gezegd baanbrekend geweest voor nieu we verhoudingen, voor een nieuwe ontwik keling van het staatsleven." Drs. M. Geerink Bakker schrijft over Maarten Luther en het Geref. gezang boek. Hij betreurt het, dat zo weinig teksten en melodieën van Luther een plaats hebben gevonden in de 119 Ge zangen. Hij pleit voor herstel van Het Klassieke Kerklied „Neemt men in aanmerking, dat de bun del „Honderdnegentien Gezangen" voor meer dan de helft bestaat uit teksten en melodieën uit het tijdperk van piëtisme en verlichting, dan is er alle reden voor een „vrome wens", deze dat de herdenking van de reformatie opnieuw aanleiding mag geven om ook in gereformeerde kring de klassieke tijd van het kerklied te onderzoe ken, te beginnen bij Maarten Luther." Dr. H. J. Jaanus (Luthers) schrijft over De Invloed van Luther in Nederland „De invloed van Luther is na circa 1870 wassende. Ook al omdat men opnieuw in Luther de grote en door het Evangelie gegrepen persoonlijkheid ging honoreren. Misschien was 't eerder zijn persoon dan de structuur van zijn theologie waardoor men geboeid raakte." Tenslotte Paultje (10 jaar). Op een R.K. lagere school had de meester over Maarten Luther verteld. Na de vertelling moesten de kinderen in een opstelletje de vertelling met eigen woorden weergeven. Een der leerlingen schreef Luther was een geleerde fanatiekeling. Maar omdat hij te fanatiek was, werd hij vogelvrij verklaard. Hij heeft vele goede dingen gezegd, maar ook veel slechte. En de slechte dingen die hij zei waren te slecht, hij ging te* ver. In Duitsland en Scandinavië kreeg hij erg veel aanhang. Ergens in Frankrijk woonde Calvijn. Hij geloofde er helemaal niet meer in. En stichtte „het zware geloof", een hogeschool (internationaal) voor dominees." Laten we Paul niet te boos aankijken. De schuld ligt niet bij hem, maar bij zijn meester. Toen ik eens op een maandagmorgen in de trein naar huis zat, liep mijn coupé vol met meisjes van de U.L.O. in een nabijgelegen stad. Ze waren nog al zenuwachtig in verband met een zware repetitie geschiedenis. Ze hadden er tijdens het weekend blijkbaar niet veel aan gedaan. De stof liep over het begin van de tachtigjarige oorlog. Ik bood aan hen te overhoren en de stof met hen door te nemen. Ik kreeg het dictaat, dat ze moesten leren. Eerst begreep ik niet in welke historie ik terecht gekomen was. Wat een on zin Was dat serieus Toen ontdekte ik, dat het een R.K. dictaat was. De geschiedenis was op zo'n belachelijke manier vertekend, dat ik er geen touw aan vast maken kon. De vernieuwingen in de R.K. en het veranderde inzicht inzake de reformatie is blijkbaar nog niet diep in de lagere regionen doorgedrongen. Het deed me denken aan het verhaal, dat in Italiaanse kranten stond over de opening van de Staten Generaal j.l. september„In tegenwoordigheid van haar rijksgroten at de Koningin een rauwe haring op plechtige wijze op". A. D. AMBON. Het Interkerkelijk Comité voor Ambone zen vraagt voor een a.s. moeder een tafel tje of commode o.i.d. waar de baby op geholpen kan worden. Wie kan helpen Graag bericht aan Mevr. Batten, Sprenck- laan 3, tel. 24 83.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1