r Ik zie, ik zie RAAR, maar waar... INSPRAAK NASPRAAK Van de Orgelbank Predikbeurten zondag 29 oktober 1997 BLIJSPEL. HIRO. BLOOT. NOOIT SCHAMEN. NAAR HARTELUST. MAAK, DAT JE ER BIJ KOMT? Soms is de T.V. prachtig, soms ver velend, soms erger ik me blauw. Prachtig vond ik de documentaire over de grote rivieren. Wat is ons land toch buitengewoon mooi En nu zag ik dat moois alleen nog maar in zwart-wit. Ik was op een zaterdagavond nog al vroeg klaar in de studeerkamer en voeg de mij bij mijn huisgenoten in de zit kamer, die naar de T.V. keken. Natuurlijk naar de N.C.R.V., zo als het een domineesfamilie betaamt. We zagen een blijspel, een klucht. Maar het was verschrikkelijk, zó grof, zó flauw, zó ordinair! De jongens, die het speel den in de hoofdrollen vonden zichzelf blijkbaar heel erg geestig ze waren tenslotte lolbroeken van hun vak maar ze legden er niet een schepje op, maar grote scheppen, waardoor zij het stuk, dat wellicht qualiteiten had, vol ledig kapot maakten. Gelukkig stroom den er op het andere net grote rivieren door Nederland. Begrijp mij goed het hoeft van mij heus niet allemaal even christelijk te zijn. Ik behoor ook niet tot de D.E.O.- groep. (Daarover heeft Ds. Gispen be loofd te zullen schrijven.) De aardappelen, die ik eet hoeven ook niet christelijk te zijn, maar ze moe ten wel gaar wezen. En de soep moet lekker zijn. En zo moet een programma met een blijspel geestig zijn. Maar wat we die- zaterdagavond te zien kregen, leek nergens op. Nu zegt men wel de radiover. is een democratische aangelegenheid en de leden hebben hun inbrengen en recht van critiek. Maar ik weet van tevoren, welk antwoord ik krijg ,,De smaken zijn verschillend. Wat U niet om aan te horen vindt, vindt een ander prach tig. Elk wat wils". En zo ben je uitge praat. Toch geloof ik, dat er ook op dit gebied ergens een norm is. En wie de mening van de massa tot norm verheft, gooit zijn idealen in de prullemand. Dinsdagavond (van de vorige week als U dit leest) wilde ik zo graag Prof. De Jong horen over de geheime verbin dingen met Engeland tijdens de bezet ting. Maar dit interessante programma begon pas om ongeveer half elf. Waar om Dit hadden vooral onze jongeren moeten zien en horen. Maar erger was, dat het altijd boeiende verhaal van Prof. De Jong werd voorafgegaan door een uitzending van de H.I.R.O., dat on danks vele woorden niets zei. En door een gesprek in Nieuwspoort door een aantal politieke prominenten, dat nogal verward verliep. Ik ben er tenminste niet veel wijzer van geworden. De voor bereidingen van een nieuwe partijstruc tuur zijn m.i. ook een te ingewikkelde zaak en moeten zeer geduldig worden doorgesproken. Dit beraad kan niet doorkruist worden door een forum praatje voor de T.V. Je kreeg de indruk dat de deelnemers zelf er dan ook niet veel zin in hadden. Het meest teleurstellend was echter het Hiro-programma, dat we, in af wachting van beter, te zien kregen. Het waren een heleboel humanitaire en idea listische kreten over de broederschap van alle mensen, waar niemand tegen is. Even was ik nieuwsgierig. Want ik kende déze beweging niet. Maar uit deze eerste presentatie kreeg ik niet de indruk, dat het veel voorstelt. Gelukkig was er een vrij langdurige storing. Er is nog al wat deining in de kran ten over het Hoepla-geval van de V.P.R.O. Vroeg in de avond moet een blote jongedame te zien zijn geweest. Waarom het vroeg in de avond erger is dan later, is me niet, erg duidelijk. Ik dacht hoe jonger men is, hoe natuur lijker men in deze zaken reageert. Maar hoe dan ook, het was verkeerd, omdat dit blote optreden niet in een natuurlijkverband voorkwam Het was uitdagend. In ieder geval geloof ik, dat niemand het leuk zou vinden, als zijn eigen dochter zich zo vertoonde. Overigens is er méér onzedelijk dan alleen maar bloot. Dikwijls is het beetje kledij geraffineerder dan helemaal naakt. En al die moorden Lijken aan de lopende band in de spionage- en misdaadgeschiedenissen. Schieten en vechten in een programma wordt niet goed gemaakt door dat de boeven ten slotte altijd aan het kortste eind trekken. Ik wou, dat ze ook eens wat deden te gen de onzedelijkheid van het moorden. Vooral vroeg in de avond. A. D. In de Unie van Suid Afrika waren vele vrienden van het Nationaal-Socia- lisme, die dan ook bij iedere overwin ning van Adolf Hitler de vlag uitstaken en feest vierden. De leider van die Zuid Afrikaanse nazi's was een zekere van Rensburg. Iemand als onze Mus- sert. Het verschil was alleen, dat Mus- sert de kans wél en van Rensburg de kans niet kreeg. Voor deze „leider" is nu in Pretoria een gedenkteken opgericht. En wie heeft dit, dacht U, onthuld Niemand minder dan de premier, de heer Vorster in eigen persoon Hij sprak o.a. déze woorden ,,Men moet zich nooit voor de geschiedenis schamen". Hiermee gaf hij het stamverwante Nederland een felle slag in het gezicht. Ir. Van Dis meent, dat de radicale groeperingen in de K.V.P., A.R.P. en C.H.U. de naam „christelijk" of „evan gelisch" niet mogen gebruiken, omdat het een vlag is die een onchristelijke lading dekt, om verder naar hartelust de Satan te dienen. De heer Ir. Van Dis moest het door gronden van een hart aan Iemand an ders overlaten. In een van de weekbladen, die ik in de bibliotheek te Middelburg geregeld lees, kwam ik het bericht tegen, dat verschillende landen een geheime lijst hebben opgesteld van namen van men sen, voor wie het noodzakelijk is, dat zij een eventuele atoomoorlog overleven. Voor hen worden bijzondere maat regelen genomen. Niemand van hen weet, wie de anderen zijn, maar ik ver moed niet, dat het alleen een aantal oude heren of professoren of rijken zijn, die op deze lijsten prijken. Misschien van alles wat Zeker een aantal jonge echtparen Het lijkt me ontzettend om zon lijst klaar te maken. Ik zou het niet graag doen. Ik zou er ook niet op willen staan. Want het allerergste lijkt me om een dergelijke barbarij te moeten overleven. A. D. NOG EENS „ASSEN" Zo is dan de beslissing gevallen. Wat te vrezen stond is helaas op de vergadering van de Geref. Synode een feit geworden. Datgene, wat door onze voormannen op de Synode te Assen in 1926 is besloten ten aanzien van de opvatting van Dr. Geelkerken wat betreft het spreken van de slang, als zijnde niet zintuiglijk waarneem baar, zoals door Dr. Geelkerken werd be weerd, is door de beslissing van de laatst gehouden Synode der Geref. Kerken van zijn kracht beroofd. Lijnrecht tegenover de opvattingen dus van wijlen Dr. Geelkerken handhaafde de Synode van 1926 onverkort en onveran derd Gods Woord, daarbij als haar me ning te kennen gevend, dat de slang dus wel degelijk zintuiglijk waarneembaar ge sproken had. Deze laatste Synode heeft dus de uit spraak van 1926 krachteloos gemaakt. Wat volgt er nu Het spreken van de ezel van Bileam Of nog meer van wat Gods Almacht heeft gewrocht en waarop wij kleine mensjes geen antwoord weten en waarmee ook de wetenschap geen raad weet Maar waarvan wij alleen maar zeg gen ja stamelen „Wij zien het, maar doorgronden 't niet." Want dit is een hellend vlak. Hier blijft het niet bij. Gaan we hier niet die kant uit waarvoor eertijds in onze Kei ken zo ernstig werd gewaarschuwd Gaan we hier niet precies hetzelfde zeggen en in practijk brengen wat de vrijzinnigen leraren N.l. dat in de Bijbel Gods Woord is. Neen, zeiden terecht onze leiders. De ganse Bijbel is Gods Woord. Niets meer en niets minder. Mijns inziens is het laatste besluit van onze Synode een onmiskenbaar bewijs, dat we precies de vrijzinnige richting uitgaan. Want dit proces werkt door. Bedroevend is, dat vooral ook van onze geestelijke leiders, dit blijkbaar zonder meer aanvaard wordt. Behalve dan van een paar predi kanten, die hun stem tegen het besluit van de Synode hebben laten horen. Het ware te wensen, dat velen in onze Kerken nog eens mochten ontwaken uit hun geestelijke verstarring. Dat er, als dan de leiders falen, bij de kerkleden, bij oud en jong, door Gods Geest een geestelijke reveille geboren mocht worden. Dan zou er zijn een huivering om dat Woord te ontkrachten, om wat gedeelte van dat Woord dan ook disputabel te stellen. Dan zal er zijn een biddend buigen vöof' wat God ons in Zijn genade en wijsheid in Zijn Woord heeft geopenbaard. Dan zal er niet geluisterd worden, in de eerste plaats wat de wetenschap er van zegt, maar naar wat God ons in Zijn on eindige wijsheid en barmhartigheid in Zijn Woord te zeggen heeft. Dan zal er ook zijn een onvoorwaarde lijk aanvaarden van Gods openbaring, alles door Zijn Geest geïnspireerd. Daarom handen af van dat Woord. Wat geschreven is, dat is geschreven. Inzender is van zijn jeugd af aan in de Geref. Kerk opgevoed, gedoopt en belijde nis gedaan. Daarom vind ik het zo erg, dat dit is geschied. Want dat dit gevolgen zal hebben staat voor mij onherroepelijk vast. De geestelijke leiders onzer Kerken hebben hier een zeer grote verantwoorde lijkheid. Zij mogen toezien. Poortvliet N. H. Ik ben het met de schrijver van het bovenstaande helemaal niet eens. Ik plaats het, omdat het typerend is voor vele briefschrijvers. Maar ik doe het met grote droefheid. Zegt het artikel van Ds. Van Wouwe en mijn stukje over het Schriftgezag dan helemaal niets En al die afgevaardigden ter Synode, zijn dat allemaal loochenaars van Gods Woord in beginsel Eigenaardig, dat het bovenstaande wel vol met jammerklachten staat en oproepen tot bekering, maar geen enkel bewijs levert van onze afwijking van de Gereformeerde belijdenis. Mag men zo onverhoord oordelen Br. N. H. moet werkelijk eens lezen, wat Prof. Ridderbos van Kampen en Prof. Ber- kouwer van Amsterdam twee men sen, die op de Synode nog al wat in vloed hadden over het Schriftgezag hebben geschreven. Dan zou hij zijn be schuldigingen graag herroepen. A. D. „Predikant en Organist." Zaterdagmiddag 14 oktober waren de Geref. organisten van de Kring Zeeland in vergadering bijeen in de Lutherse Kerk te Vlissingen. Vooraf hadden we onze huishoudelijke zaken, waarna we als spreker in ons mid den hadden Ds. Den Hengst, Geref. pre dikant te Grijpskerke over „Organist en Liturgie". Wc luisterden als organisten aan dachtig naar deze causerie over dit actuele onderwerp. Voor dit onderwerp hadden we een van de predikanten genomen, om dat we als organisten en predikanten steeds meer gaan samenwerken voor de voorbe reiding van de Eredienst in onze kerken. De spreker van deze middag heeft dat ook duidelijk toegelicht, dat we daar steeds meer naar toe moeten groeien. Vroeger was de organist de man, die schuil ging letterlijk en figuurlijk, maar dit is helemaal onjuist, er moet samenspreking en overleg over de te houden dienst zijn. Eens per maand of twee maanden moet er met de predikant en organist besproken worden over de voorbereiding en indeling van de dienst. Van onze Synode is er een prach tig boekje verschenen bij Kok in Kampen „Orde van dienst". Daar kun je alles in vinden voor de indeling van de verschil lende diensten, laten we als organist en predikant dit goed bestuderen. De organist "N CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Van Wiigenburg. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Joosse. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Van Til. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Wessel te Middelburg, 2.30 uur Ds. Helderman. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 10.15 uur Ds. Joosse te Middelburg, 2.30 uur Ds. Musch te Breskens. Meliskerke 10.15 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 10 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder, 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9, 10.45 en 7 uur Ds. Groeneveld. Vrouwenpolder 10 uur Ds. Brederveld te Souburg, 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Wessel te Middelburg. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Pontier te Vlissingen. Axel 10 uur Ds. Heemskerk, 5 uur Ds. Vos te Gent. Breskens 9.30 en 5 uur Ds. Musch. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Vanhaelen te Mijdrecht. Sas van Gent 19 uur Ds. Gispen. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Noorloos. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Slomp te Vaassen. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Cand. de Fochert, Amsterdam Borssele Colijnsplaat 10.30 en 2.30 uur Ds. Mantz te Rozenburg „Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand, 2.30 uur Ds. Maaskant te Leiden. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Heuzeveldt. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. 'Heuzeveldt. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. De Bruijne, Goes. Heinkenszand 10 en 2.30 u. Ds. v. d. Berg, Amstelveen Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Tevel te Zwijndrecht. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9 uur Ds. Noordhof, 2.30 uur Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer, Bed. H. Av. Wemeldinge 10.30 en 3 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10.30 uur Ds. Maaskant te Leiden, 2.30 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Arntzen te 's-Gravendeel. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Adema te Rotterdam. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder. Halsteren 3.30 u. Ds Torenbeek te Anna Jacoba Polder Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. Bouma te Noordwijk. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. v. d. Klis, Kampen Oud-Vossemeer Poortvliet 10 uur Ds. Van Egmond te 's-Gravenzande, 2.30 uur Ds. Poppe te Naarden. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Kapteyn te Reeuwijk Tholen 10 uur Ds. Poppe te Naarden, 5 uur Ds. Van Egmond te 's-Gravenzande. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. v. d. Linde te Rijnsburg. Woensdag 1 nov. (Dankdag voor gewas en arbeid) 10 uur Ds. .Van Duinen te Voorburg. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Steen, Hardenberg (Ov.). Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Herdenking Hervorming. Woensdag 1 nov. (Dankdag voor gewas en arbeid) 10 uur Ds. Scholing te Scharendijke, 7 u. Ds. Becker Oosterland 10 en 3 uur Dhr. Blokland te Roosendaal. Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Scholing. Woensdag 1 nov. (Dankdag voor gewas en arbeid) 10 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire, 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Van Minnen te Utrecht. Zonnemaire (Hervormingsdag) 10 uur Ned. Herv. Kerk Dhr. Jansma, 2.30 uur Dhr. Jansma, Voorb. H. Av. Woensdag 1 nov. (Dankdag) 10 uur Ds. Nawijn, 7 uur Dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3