r
Ik zie, ik zie
RAAR, maar waar...
INSPRAAK
NASPRAAK
Van de Orgelbank
Predikbeurten zondag 29 oktober 1997
BLIJSPEL.
HIRO.
BLOOT.
NOOIT SCHAMEN.
NAAR HARTELUST.
MAAK, DAT JE ER BIJ KOMT?
Soms is de T.V. prachtig, soms ver
velend, soms erger ik me blauw.
Prachtig vond ik de documentaire
over de grote rivieren. Wat is ons land
toch buitengewoon mooi En nu zag ik
dat moois alleen nog maar in zwart-wit.
Ik was op een zaterdagavond nog al
vroeg klaar in de studeerkamer en voeg
de mij bij mijn huisgenoten in de zit
kamer, die naar de T.V. keken.
Natuurlijk naar de N.C.R.V., zo als
het een domineesfamilie betaamt. We
zagen een blijspel, een klucht. Maar het
was verschrikkelijk, zó grof, zó flauw,
zó ordinair! De jongens, die het speel
den in de hoofdrollen vonden zichzelf
blijkbaar heel erg geestig ze waren
tenslotte lolbroeken van hun vak
maar ze legden er niet een schepje op,
maar grote scheppen, waardoor zij het
stuk, dat wellicht qualiteiten had, vol
ledig kapot maakten. Gelukkig stroom
den er op het andere net grote rivieren
door Nederland.
Begrijp mij goed het hoeft van mij
heus niet allemaal even christelijk te
zijn. Ik behoor ook niet tot de D.E.O.-
groep. (Daarover heeft Ds. Gispen be
loofd te zullen schrijven.)
De aardappelen, die ik eet hoeven
ook niet christelijk te zijn, maar ze moe
ten wel gaar wezen. En de soep moet
lekker zijn. En zo moet een programma
met een blijspel geestig zijn. Maar wat
we die- zaterdagavond te zien kregen,
leek nergens op.
Nu zegt men wel de radiover. is
een democratische aangelegenheid en
de leden hebben hun inbrengen en recht
van critiek. Maar ik weet van tevoren,
welk antwoord ik krijg ,,De smaken
zijn verschillend. Wat U niet om aan
te horen vindt, vindt een ander prach
tig. Elk wat wils". En zo ben je uitge
praat. Toch geloof ik, dat er ook op dit
gebied ergens een norm is. En wie de
mening van de massa tot norm verheft,
gooit zijn idealen in de prullemand.
Dinsdagavond (van de vorige week
als U dit leest) wilde ik zo graag Prof.
De Jong horen over de geheime verbin
dingen met Engeland tijdens de bezet
ting. Maar dit interessante programma
begon pas om ongeveer half elf. Waar
om Dit hadden vooral onze jongeren
moeten zien en horen. Maar erger was,
dat het altijd boeiende verhaal van Prof.
De Jong werd voorafgegaan door een
uitzending van de H.I.R.O., dat on
danks vele woorden niets zei. En door
een gesprek in Nieuwspoort door een
aantal politieke prominenten, dat nogal
verward verliep. Ik ben er tenminste
niet veel wijzer van geworden. De voor
bereidingen van een nieuwe partijstruc
tuur zijn m.i. ook een te ingewikkelde
zaak en moeten zeer geduldig worden
doorgesproken. Dit beraad kan niet
doorkruist worden door een forum
praatje voor de T.V. Je kreeg de indruk
dat de deelnemers zelf er dan ook niet
veel zin in hadden.
Het meest teleurstellend was echter
het Hiro-programma, dat we, in af
wachting van beter, te zien kregen. Het
waren een heleboel humanitaire en idea
listische kreten over de broederschap
van alle mensen, waar niemand tegen
is. Even was ik nieuwsgierig. Want ik
kende déze beweging niet. Maar uit
deze eerste presentatie kreeg ik niet de
indruk, dat het veel voorstelt. Gelukkig
was er een vrij langdurige storing.
Er is nog al wat deining in de kran
ten over het Hoepla-geval van de
V.P.R.O. Vroeg in de avond moet een
blote jongedame te zien zijn geweest.
Waarom het vroeg in de avond erger
is dan later, is me niet, erg duidelijk. Ik
dacht hoe jonger men is, hoe natuur
lijker men in deze zaken reageert.
Maar hoe dan ook, het was verkeerd,
omdat dit blote optreden niet in een
natuurlijkverband voorkwam
Het was uitdagend. In ieder geval
geloof ik, dat niemand het leuk zou
vinden, als zijn eigen dochter zich zo
vertoonde.
Overigens is er méér onzedelijk dan
alleen maar bloot. Dikwijls is het beetje
kledij geraffineerder dan helemaal
naakt. En al die moorden Lijken aan
de lopende band in de spionage- en
misdaadgeschiedenissen. Schieten en
vechten in een programma wordt niet
goed gemaakt door dat de boeven ten
slotte altijd aan het kortste eind trekken.
Ik wou, dat ze ook eens wat deden te
gen de onzedelijkheid van het moorden.
Vooral vroeg in de avond.
A. D.
In de Unie van Suid Afrika waren
vele vrienden van het Nationaal-Socia-
lisme, die dan ook bij iedere overwin
ning van Adolf Hitler de vlag uitstaken
en feest vierden. De leider van die
Zuid Afrikaanse nazi's was een zekere
van Rensburg. Iemand als onze Mus-
sert. Het verschil was alleen, dat Mus-
sert de kans wél en van Rensburg de
kans niet kreeg.
Voor deze „leider" is nu in Pretoria
een gedenkteken opgericht. En wie
heeft dit, dacht U, onthuld Niemand
minder dan de premier, de heer Vorster
in eigen persoon Hij sprak o.a. déze
woorden ,,Men moet zich nooit voor
de geschiedenis schamen". Hiermee gaf
hij het stamverwante Nederland een
felle slag in het gezicht.
Ir. Van Dis meent, dat de radicale
groeperingen in de K.V.P., A.R.P. en
C.H.U. de naam „christelijk" of „evan
gelisch" niet mogen gebruiken, omdat
het een vlag is die een onchristelijke
lading dekt, om verder naar hartelust
de Satan te dienen.
De heer Ir. Van Dis moest het door
gronden van een hart aan Iemand an
ders overlaten.
In een van de weekbladen, die ik in
de bibliotheek te Middelburg geregeld
lees, kwam ik het bericht tegen, dat
verschillende landen een geheime lijst
hebben opgesteld van namen van men
sen, voor wie het noodzakelijk is, dat
zij een eventuele atoomoorlog overleven.
Voor hen worden bijzondere maat
regelen genomen. Niemand van hen
weet, wie de anderen zijn, maar ik ver
moed niet, dat het alleen een aantal
oude heren of professoren of rijken zijn,
die op deze lijsten prijken.
Misschien van alles wat
Zeker een aantal jonge echtparen
Het lijkt me ontzettend om zon lijst
klaar te maken. Ik zou het niet graag
doen. Ik zou er ook niet op willen staan.
Want het allerergste lijkt me om een
dergelijke barbarij te moeten overleven.
A. D.
NOG EENS „ASSEN"
Zo is dan de beslissing gevallen. Wat
te vrezen stond is helaas op de vergadering
van de Geref. Synode een feit geworden.
Datgene, wat door onze voormannen op
de Synode te Assen in 1926 is besloten
ten aanzien van de opvatting van Dr.
Geelkerken wat betreft het spreken van de
slang, als zijnde niet zintuiglijk waarneem
baar, zoals door Dr. Geelkerken werd be
weerd, is door de beslissing van de laatst
gehouden Synode der Geref. Kerken van
zijn kracht beroofd.
Lijnrecht tegenover de opvattingen dus
van wijlen Dr. Geelkerken handhaafde de
Synode van 1926 onverkort en onveran
derd Gods Woord, daarbij als haar me
ning te kennen gevend, dat de slang dus
wel degelijk zintuiglijk waarneembaar ge
sproken had.
Deze laatste Synode heeft dus de uit
spraak van 1926 krachteloos gemaakt.
Wat volgt er nu Het spreken van de
ezel van Bileam Of nog meer van wat
Gods Almacht heeft gewrocht en waarop
wij kleine mensjes geen antwoord weten en
waarmee ook de wetenschap geen raad
weet Maar waarvan wij alleen maar zeg
gen ja stamelen
„Wij zien het, maar doorgronden 't niet."
Want dit is een hellend vlak. Hier blijft
het niet bij. Gaan we hier niet die kant
uit waarvoor eertijds in onze Kei ken zo
ernstig werd gewaarschuwd Gaan we hier
niet precies hetzelfde zeggen en in practijk
brengen wat de vrijzinnigen leraren N.l.
dat in de Bijbel Gods Woord is.
Neen, zeiden terecht onze leiders. De
ganse Bijbel is Gods Woord. Niets meer
en niets minder.
Mijns inziens is het laatste besluit van
onze Synode een onmiskenbaar bewijs, dat
we precies de vrijzinnige richting uitgaan.
Want dit proces werkt door. Bedroevend
is, dat vooral ook van onze geestelijke
leiders, dit blijkbaar zonder meer aanvaard
wordt. Behalve dan van een paar predi
kanten, die hun stem tegen het besluit van
de Synode hebben laten horen.
Het ware te wensen, dat velen in onze
Kerken nog eens mochten ontwaken uit
hun geestelijke verstarring. Dat er, als dan
de leiders falen, bij de kerkleden, bij oud
en jong, door Gods Geest een geestelijke
reveille geboren mocht worden.
Dan zou er zijn een huivering om dat
Woord te ontkrachten, om wat gedeelte
van dat Woord dan ook disputabel te
stellen.
Dan zal er zijn een biddend buigen vöof'
wat God ons in Zijn genade en wijsheid
in Zijn Woord heeft geopenbaard.
Dan zal er niet geluisterd worden, in de
eerste plaats wat de wetenschap er van
zegt, maar naar wat God ons in Zijn on
eindige wijsheid en barmhartigheid in Zijn
Woord te zeggen heeft.
Dan zal er ook zijn een onvoorwaarde
lijk aanvaarden van Gods openbaring, alles
door Zijn Geest geïnspireerd.
Daarom handen af van dat Woord. Wat
geschreven is, dat is geschreven.
Inzender is van zijn jeugd af aan in de
Geref. Kerk opgevoed, gedoopt en belijde
nis gedaan. Daarom vind ik het zo erg,
dat dit is geschied. Want dat dit gevolgen
zal hebben staat voor mij onherroepelijk
vast. De geestelijke leiders onzer Kerken
hebben hier een zeer grote verantwoorde
lijkheid. Zij mogen toezien.
Poortvliet N. H.
Ik ben het met de schrijver van het
bovenstaande helemaal niet eens. Ik
plaats het, omdat het typerend is voor
vele briefschrijvers. Maar ik doe het met
grote droefheid. Zegt het artikel van
Ds. Van Wouwe en mijn stukje over
het Schriftgezag dan helemaal niets
En al die afgevaardigden ter Synode,
zijn dat allemaal loochenaars van Gods
Woord in beginsel
Eigenaardig, dat het bovenstaande
wel vol met jammerklachten staat en
oproepen tot bekering, maar geen enkel
bewijs levert van onze afwijking van
de Gereformeerde belijdenis. Mag men
zo onverhoord oordelen Br. N. H.
moet werkelijk eens lezen, wat Prof.
Ridderbos van Kampen en Prof. Ber-
kouwer van Amsterdam twee men
sen, die op de Synode nog al wat in
vloed hadden over het Schriftgezag
hebben geschreven. Dan zou hij zijn be
schuldigingen graag herroepen.
A. D.
„Predikant en Organist."
Zaterdagmiddag 14 oktober waren de
Geref. organisten van de Kring Zeeland
in vergadering bijeen in de Lutherse Kerk
te Vlissingen.
Vooraf hadden we onze huishoudelijke
zaken, waarna we als spreker in ons mid
den hadden Ds. Den Hengst, Geref. pre
dikant te Grijpskerke over „Organist en
Liturgie". Wc luisterden als organisten aan
dachtig naar deze causerie over dit actuele
onderwerp. Voor dit onderwerp hadden
we een van de predikanten genomen, om
dat we als organisten en predikanten steeds
meer gaan samenwerken voor de voorbe
reiding van de Eredienst in onze kerken.
De spreker van deze middag heeft dat ook
duidelijk toegelicht, dat we daar steeds
meer naar toe moeten groeien. Vroeger
was de organist de man, die schuil ging
letterlijk en figuurlijk, maar dit is helemaal
onjuist, er moet samenspreking en overleg
over de te houden dienst zijn. Eens per
maand of twee maanden moet er met de
predikant en organist besproken worden
over de voorbereiding en indeling van de
dienst. Van onze Synode is er een prach
tig boekje verschenen bij Kok in Kampen
„Orde van dienst". Daar kun je alles in
vinden voor de indeling van de verschil
lende diensten, laten we als organist en
predikant dit goed bestuderen. De organist
"N
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til.
2.30 uur Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Van Wiigenburg.
(OOSTKERK) 9 uur Ds. Meijer te Meliskerke.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur
Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Joosse.
Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Joosse.
5 uur Ds. Van Til.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 uur Ds. Wessel te Middelburg,
2.30 uur Ds. Helderman.
Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst.
Koudekerke 10.15 uur Ds. Joosse te Middelburg,
2.30 uur Ds. Musch te Breskens.
Meliskerke 10.15 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 10 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder,
2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9, 10.45 en 7 uur Ds. Groeneveld.
Vrouwenpolder 10 uur Ds. Brederveld te Souburg,
2.30 uur Ds. Bosman.
Westkapelle 9.30 uur Ds. Helderman,
2.30 uur Ds. Wessel te Middelburg.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Pontier te Vlissingen.
Axel 10 uur Ds. Heemskerk, 5 uur Ds. Vos te Gent.
Breskens 9.30 en 5 uur Ds. Musch.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Vanhaelen te Mijdrecht.
Sas van Gent 19 uur Ds. Gispen.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Noorloos.
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger.
(Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Slomp te Vaassen.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Cand. de Fochert, Amsterdam
Borssele
Colijnsplaat 10.30 en 2.30 uur Ds. Mantz te Rozenburg
„Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 10 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand,
2.30 uur Ds. Maaskant te Leiden.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Heuzeveldt.
5 uur Ds. Jansen.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. 'Heuzeveldt.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. De Bruijne, Goes.
Heinkenszand 10 en 2.30 u. Ds. v. d. Berg, Amstelveen
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Tevel te Zwijndrecht.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen.
Lewedorp 9 uur Ds. Noordhof, 2.30 uur
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer, Bed. H. Av.
Wemeldinge 10.30 en 3 uur Ds. Noordhof.
Wissenkerke 10.30 uur Ds. Maaskant te Leiden,
2.30 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Arntzen te 's-Gravendeel.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Adema te
Rotterdam.
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Torenbeek te
Anna Jacoba Polder.
Halsteren 3.30 u. Ds Torenbeek te Anna Jacoba Polder
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur
Ds. Bouma te Noordwijk.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. v. d. Klis, Kampen
Oud-Vossemeer
Poortvliet 10 uur Ds. Van Egmond te 's-Gravenzande,
2.30 uur Ds. Poppe te Naarden.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Kapteyn te Reeuwijk
Tholen 10 uur Ds. Poppe te Naarden,
5 uur Ds. Van Egmond te 's-Gravenzande.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. v. d. Linde te Rijnsburg.
Woensdag 1 nov. (Dankdag voor gewas en arbeid)
10 uur Ds. .Van Duinen te Voorburg.
Haamstede 10 en 5 uur Ds. Steen, Hardenberg (Ov.).
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Herdenking
Hervorming.
Woensdag 1 nov. (Dankdag voor gewas en arbeid)
10 uur Ds. Scholing te Scharendijke, 7 u. Ds. Becker
Oosterland 10 en 3 uur Dhr. Blokland te Roosendaal.
Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Woensdag 1 nov. (Dankdag voor gewas en arbeid)
10 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire,
2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Van Minnen te Utrecht.
Zonnemaire (Hervormingsdag) 10 uur Ned. Herv. Kerk
Dhr. Jansma, 2.30 uur Dhr. Jansma, Voorb. H. Av.
Woensdag 1 nov. (Dankdag) 10 uur Ds. Nawijn,
7 uur Dhr. Jansma.