„Oranje Boeken"
Blankenburgh's
woning-inrichting
KOEJEMANS AANBIEDING
Nylon Jacks 5 ml 9,95
Koejemans
ZENDINGSAVOND te GRIJPSKERKE
zijn cadeau boeken
HAVENWEG 6 en 31, NIEUWDORP
BAAYENS UW OPTICIEN!
L.JansedeJonge
Uw HANDTAS komt van BIJOU - Lange Delft 44 Tel. 3172 M'burg
Kunt U tegen kritiek
Dr. G. BRAAKMAN
DE KERK in NIEUW GUINEA
BOEKHANDELFAN0Y
HISTOR
VERVEN
ALTIJD
GOED
KWEKERIJ M. H. DEKKER
r~
Heren^ en Jongenskleding
begrafenissen
I. N. VERHULST
haarden en kachels
voor kolen, olie,
gas.
B. MIDAVAINE
De deelnemers worden verwacht van
zaterdag 28 oktober 15.00 uur tot zondag
29 oktober 20.30 uur (of tot maandagmor
gen).
Mej. G. Tel zal het weekend leiden. De
kosten bedragen 15,
Op 24 en 25 november van vrijdag 21.00
uur tot zaterdag 18.00 uur zullen we ons
als weekclubleiding bezig houden met het
spel op de clubs en samen zoeken naar
mogelijkheden voor de verschillende leef
tijdsgroepen. Kosten 13,50.
In het komende seizoen worden een aan
tal ontmoetingsdagen voor leiding van
weekclubwerk (klimroos- en ridderwerk)
georganiseerd in verschillende delen van
ons land. Het onderwerp van deze dagen
ishet programmeren op onze clubs.
Naast een inleiding over dit onderwerp zult
u praktisch bezig kunnen zijn met een te
kiezen activiteit, zoals kleiwerk, schilde
ren, papierwerk, figuurzagen, linoleum snij
den en sieraden maken.
Ook is er gelegenheid tot vragen stellen.
U kunt terecht in Amsterdam zater
dag 21 oktober 10.0016.30 uur Rotter
dam zaterdag 4 november 10.0016.30
uur. Kosten 3,50 (incl. koffie, soep en
thee). Aanmelding bij bureau „De Poort",
Beukelsdijk 86, Rotteradm, tel. (0 10)
23 03 58, giro 58 12 71.
Jongere leiding van 1824 jaar, die
zondagsclubs leiden of daaraan meewerken,
zijn welkom in het Evangelisatiecentrum
van zaterdag 21 oktober 15.00 uur tot
zondag 22 oktober 20.00 uur (met gelegen
heid te logeren tot maandagmorgen). De
leiding berust bij Mej. T. van Harten.
Onderwerp het bijbelwoord bij het kind
brengen. Deelnemersprijs 15,
Voor alle conferenties (uitgezonderd de
ontmoetingsdagen voor leiding van week
clubwerk) geldt, dat men zich schriftelijk
kan aanmelden bij het Evangelisatiecen
trum, Postbus 71 te Baarn, waar men de
verschuldigde kosten bij vooruitbetaling
kan voldoen op giro 52 53 10.
Evenals in geheel Indonesië beleeft ook
in het voormalige Nieuw Guinea (thans
Irian Barat) de christelijke kerk een pe
riode van ongekend sterke groei. Nog in
de Nederlandse tijd, tien jaar geleden,
werd met medewerking van de kerken uit
ons land in Nieuw Guinea de cvangelisch-
christelijke kerk gesticht. Thans telt zij
reeds 175.000 leden. Het aantal doopleden
nam in deze tien jaar toe met 35.000.
Er zijn in totaal 850 gemeenten deze
tellen 120.000 belijdende leden. Er zijn 100
evangelisatie-posten. De kerk heeft 60
middelbaar opgeleide predikanten. Daar
naast beschikken de gemeenten over 900
hulppredikanten. Bovendien heeft de kerk,
via een onderwijsstichting, het beheer over
498 scholen met 807 onderwijzers. Veel
onderwijzers zijn tevens voorganger van
de gemeenten. Verder zijn er tal van mid
delbare scholen, waaronder technische
scholen, terwijl de kerk bovendien nog
twee lepra-ziekenhuizen en een algemeen
ziekenhuis beheert.
De driejarige evangclistenschool wordt
bezocht door 54 leerlingen en de zesjarige
theologische school telt 46 studenten. Voor
de theologische opleiding is een docent
beschikbaar gesteld door de gereformeerde
zending in Nederland. Ook studeren nog
zestien jongeren uit Nieuw Guinea theolo
gie aan universiteiten op Java.
Deze cijfers verstrekte dr F. C. Kamma
aan de generale synode van de gerefor
meerde kerken te Lunteren tijdens de ont
vangst van vertegenwoordigers van buiten
landse kerken. Dr Kamma is adviseur van
de evangelisch christelijke kerk in Irian
Barat. Hij wees er op hoe de kerk sinds
het vertrek van de Nederlanders op een
min of meer geforceerde wijze moest leren
op eigen benen te staan. En dat in een
gebied, dat enerzijds in de kustgebieden
verstedelijkt, met de daarmee gepaard
gaande secularisatie, terwijl men in de zen-
dingsgebieden in het binnenland nog kan
nibalisme aantreft.
In de stedelijke centra is grote behoefte
aan godsdienstonderwijs op de scholen,
zowel lagere als middelbare scholen en
hogere. Bovendien vraagt de geestelijke
verzorging in ziekenhuizen, internaten en
gevangenissen grote aandacht. Daarnaast
krijgt deze jonge kerk te maken met de
invloed van sekten, zoals de Pinksterbe
weging, het Adventisme en de Geloofs-
zendingen. Binnenkerkelijk ontstaan her
haaldelijk spanningen tussen de 50 ver
schillende ethnische groeperingen waaruit
de kerkgemeenschap is samengesteld.
Ook kan „men constateren, dat de chris
tenen in de jonge kerk vaak nog niet los
zijn van voorouder-verering en magische
praktijken. Maar, zo zei dr Kamma, torst
ook de kerk in het westen niet de last van
de geschiedenis, die eerwaarde en hoog
eerwaarde voorgangers haar hebben nage
laten en kan men ontkennen, dat ook dit
soms een soort van voorouder-verering
dicht nabij komt Zou men een waarde
oordeel omtrent de christenen in de jonge
kerk willen geven, dan past, aldus dr Kam
ma, de uitspraak „Zij zijn nog niet, wat
wij moesten zijn".
Inmiddels neemt de evangelisch-christe-
lijke kerk van Irian Barat actief deel aan
allerlei internationale kerkelijke contacten.
Zij is lid van de Raad van Kerken in In
donesië, van de Kerkenconferentie van
Zuidoost Azië en, sinds kort, van de We
reldraad van Kerken. De geïsoleerde lig
ging van Irian Barat, het gebrek aan goede
verbindingen zouden een sfeer van afzon
dering en „provincialisme" in de kerk kun
nen veroorzaken. Door de internationale
kerkelijke relaties verruimde de kerk ech
ter haar blik. Die relaties kan zeker een
jonge kerk, die plotseling zoveel vraagstuk
ken verwerken moet en voor zoveel op
drachten is gesteld bepaald niet missen.
U moet vooral niet denken, dat on
gelovigen allemaal oppervlakkige opti
misten zijn. De somberste tonen worden
gehoord uit het kamp der moderne fi
losofen van na de oorlog.
Maar aan de eigenlijke critiek komt
ook dit existentialisme, of nihilisme, of
hoe het zich ook noemt, niet toe.
Daar is wel een tasten en een zoeken,
maar ik moet altijd denken aan die blin
de mannen van Sodom, die de deur niet
vinden konden.
Pas door de ontmoeting met God
leert de mens, wat zonde is en leert hij,
dat de fout van zijn leven in de wette
loosheid zit en in de goddeloosheid.
Het is trouwens niet mogelijk dat een
mens zichzelf objectief zou kunnen be
zien en beoordelen.
Zelf critiek, hoe scherp, is altijd toch
maar betrekkelijk.
We moeten door een Ander beoor
deeld worden.
„Ken U zelf" zeiden de Grieken.
Maar je draait in een cirkel rond. Want
omdat je nooit tegelijk onderwerp èn
voorwerp van dat kennen kunt zijn, is
het onmogelijk.
Je kent niet jezelf, maar je kent de
je zelf kennende zelf en die zelf
Zo blijf je aan de gang. Ik lag als kind
te kijken naar een reclameplaat van
blikgroenten, die toen in de mode kwa
men.
Op die plaat stond een tuinman met
een blikje in de hand en op dat blikje
stond datzelfde plaatje van die man met
dat blikje en op dat blikje
Zo kun je door blijven denken en al
bent U nog zo spits, je komt nooit aan
een eind.
Je kunt immers ook niet voor het
raam zitten en je zelf voorbij zien lopen?
Maar Iemand andets bekijkt ons en
beoordeelt ons doen en denken en dro
men en ons hele bestaan.
Die Ander is de Here God.
In zijn wet zegt Hij ons precies, hoe
Hij over ons denkt.
Het komt er op aan, of U luisteren
wilt naar Gods beoordeling.
Kunt U er tegen
Nu hangt bij critiek alles er van af,
wie iets zegt.
Als iemand mijn werk of mijn persoon
beoordeelt, maar dat is iemand-van-
niets, dan trek ik me van die critiek het
meeste niet aan.
Maar als hij, die mij beoordeelt hoog
boven mij staat in karakter en in kennis.
En bovendien mij ten volle genegen is,
dan trek ik mij die critiek wel terdege
aan.
Laten we ons gezeggen door God
Kunt U tegen critiek
Niet maar tegen een paar opmerkin
gen, doch tegen het oordeel, dat wij van
nature tot alle kwaad geneigd zijn en
onbekwaam tot enig goed.
Vanzelf komt alles in ons in opstand
tegen deze critiek, want hoe we ook
over andere mensen mogen denken, met
ons zelf hebben we het over 't algemeen
nog al aardig getroffen.
Wij zijn geneigd veel lelijks te ver
bergen en te verbloemen, maar Gods
wet zet ons te kijk als mensen, die het
leven radicaal hebben bedorven.
In de bijbel wordt ons portret gete
kend.
Durft U te kijken, hoe U er op staat?
Nu begrijpt U, waarom de mensen
ongelovig zijn en niets van de bijbel en
van de prediking willen weten.
Ze durven niet te kijken
Ze willen niet weten, hoe ze er uit
zien.
Ze houden niet van de spiegel.
Maar dat betekent, dat ze niet naar
de dokter willen uit angst voor de diag
nose.
Wat een zegen, als we van die
dwaasheid ons hebben bekeerd en ons
laten gezeggen door Gods wet.
Deze dokter stelt niet alleen haarfijn
de diagnose van onze kwaal, maar is
ook de Heiland, die ons genezen kan.
Maar je moet beginnen met te aan
vaarden, dat God je ellendige zondaar
noemt.
Dat moet je aanvaarden op Zijn ge-
zag.
Dat kun je alleen op de knieën.
Zonder gebed en zonder knielen is
alles toch maar theorie.
En deze theorie is de meest geraffi
neerde vlucht voor de dokter, uit vrees,
dat ie er wat aan zal doen.
A. D.
Prinses Irene fotoalbum ƒ5,90
Ons Oranjekind 8,90
De Familie
Von Amsberg 7,90
Prinses Margriet
fotoalbum 4,90
Prinses Beatrix trouwt 6,90
De Heer en Mevrouw
Van Vollenhove 6,90
Beatrix van baby
tot bruid 4,90
Vijf generaties Oranje 6,90
Al is ons Prinsje
nog zo Idein 6,90
Juliana Regina 1967 „3,75
NIEUWE BURG 26—28
MIDDDELBURG
TELEFOON 21 14.
Zondag 19 november en Oudejaar
en Nieuwjaarsdag ben ik in de ge
legenheid een gemeente in de buurt
van Middelburg te dienen.
Ds. De Nood, Emmastraat 7,
Zwolle, tel. (0 5200) 1 72 60.
DROGISTERIJ
Lange Noordstraat 70
(hoek Hofplein), Middelburg.
Telefoon 24 19
biedt U een grote sortering voor het
volledig inrichten van uw woning
BEZOEKT ONZE TOONZALEN
of belt U op en wij komen U halen
Telefoon (01196) 3 31
Langevlelesingel 34-38, Middelburg - Tel. (01180) 52 53
Voor een exclusieve plant
Voor een bloemengroet
Voor steeds verse snijbloemen
en bloemwerk voor elke gelegenheid
Voor Uw sier-, moes- of groentetuin
UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN
LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159
OOK VOOR U
AUTORIJSCHOOL P. WATTEL
Lange Noordstraat 44
Telefoon 41 18, Middelburg.
Erkend en gediplomeerd
F.N.O.P. INSTRUCTEUR
(kleine stijging per maat)
Twee kleuren, bruin en groen Capuchon
Niet doorgestikt Twee kanten te dragen
Speciale wattering dus heel warm Vanaf 2 t/m 5 jaar
LANGE DELFT 19, MIDDELBURG.
„ONDER DE KLOK"
P.S. Meer keus in hétere jongenskleding.
MAANDAGAVOND 23 OKTOBER
spreekt om half acht
voormalig missionair arts in Indonesië.
Met vertoning van dia's.
IEDEREEN HARTELIJK WELKOM.
Voor alle werkzaamheden
betreffende
kunt U zich wenden tot
p.a. Singelstraat 15
Gereformeerd Jeugdgebouw
Middelburg
Tel. (0 1180) 38 02 en 33 12.
jfcetfefiper/a/ts?
DE VRIES Mi
Vrr .Ti'f i" f- v-,1
M'burg Langeviele 65
Advontonnt In dn
ZEEUWSE KERKBODE
TE KOOP GEVRAAGD: nette
gebruikte meubelen, ook antiek enz.
VAN HALEN, Gravenstraat 94,
Telefoon 39 76, Middelburg.
Grote sortering
LANGEVIELE 62
MIDDELBURG.
ERKEND GASFITTER
MOEDER HULP..
Wèllc meisje wil met mij samen onze
4 kinderen (waarvan 3 schoolgaand)
en onze huishouding verzorgen
Wij stellen ons voor dat zij volledig
in ons gezin wordt opgenomen. Een
eigen kamer is beschikbaar.
Mevr. A. v. d. WAL—SWART,
Soestdijkseweg 87-N, BILTHOVEN.
Tel. (0 34 02) 33 53.
Abonneert U
op de Zeeuwse Kerkbode