„Oranje Boeken" Blankenburgh's woning-inrichting KOEJEMANS AANBIEDING Nylon Jacks 5 ml 9,95 Koejemans ZENDINGSAVOND te GRIJPSKERKE zijn cadeau boeken HAVENWEG 6 en 31, NIEUWDORP BAAYENS UW OPTICIEN! L.JansedeJonge Uw HANDTAS komt van BIJOU - Lange Delft 44 Tel. 3172 M'burg Kunt U tegen kritiek Dr. G. BRAAKMAN DE KERK in NIEUW GUINEA BOEKHANDELFAN0Y HISTOR VERVEN ALTIJD GOED KWEKERIJ M. H. DEKKER r~ Heren^ en Jongenskleding begrafenissen I. N. VERHULST haarden en kachels voor kolen, olie, gas. B. MIDAVAINE De deelnemers worden verwacht van zaterdag 28 oktober 15.00 uur tot zondag 29 oktober 20.30 uur (of tot maandagmor gen). Mej. G. Tel zal het weekend leiden. De kosten bedragen 15, Op 24 en 25 november van vrijdag 21.00 uur tot zaterdag 18.00 uur zullen we ons als weekclubleiding bezig houden met het spel op de clubs en samen zoeken naar mogelijkheden voor de verschillende leef tijdsgroepen. Kosten 13,50. In het komende seizoen worden een aan tal ontmoetingsdagen voor leiding van weekclubwerk (klimroos- en ridderwerk) georganiseerd in verschillende delen van ons land. Het onderwerp van deze dagen ishet programmeren op onze clubs. Naast een inleiding over dit onderwerp zult u praktisch bezig kunnen zijn met een te kiezen activiteit, zoals kleiwerk, schilde ren, papierwerk, figuurzagen, linoleum snij den en sieraden maken. Ook is er gelegenheid tot vragen stellen. U kunt terecht in Amsterdam zater dag 21 oktober 10.0016.30 uur Rotter dam zaterdag 4 november 10.0016.30 uur. Kosten 3,50 (incl. koffie, soep en thee). Aanmelding bij bureau „De Poort", Beukelsdijk 86, Rotteradm, tel. (0 10) 23 03 58, giro 58 12 71. Jongere leiding van 1824 jaar, die zondagsclubs leiden of daaraan meewerken, zijn welkom in het Evangelisatiecentrum van zaterdag 21 oktober 15.00 uur tot zondag 22 oktober 20.00 uur (met gelegen heid te logeren tot maandagmorgen). De leiding berust bij Mej. T. van Harten. Onderwerp het bijbelwoord bij het kind brengen. Deelnemersprijs 15, Voor alle conferenties (uitgezonderd de ontmoetingsdagen voor leiding van week clubwerk) geldt, dat men zich schriftelijk kan aanmelden bij het Evangelisatiecen trum, Postbus 71 te Baarn, waar men de verschuldigde kosten bij vooruitbetaling kan voldoen op giro 52 53 10. Evenals in geheel Indonesië beleeft ook in het voormalige Nieuw Guinea (thans Irian Barat) de christelijke kerk een pe riode van ongekend sterke groei. Nog in de Nederlandse tijd, tien jaar geleden, werd met medewerking van de kerken uit ons land in Nieuw Guinea de cvangelisch- christelijke kerk gesticht. Thans telt zij reeds 175.000 leden. Het aantal doopleden nam in deze tien jaar toe met 35.000. Er zijn in totaal 850 gemeenten deze tellen 120.000 belijdende leden. Er zijn 100 evangelisatie-posten. De kerk heeft 60 middelbaar opgeleide predikanten. Daar naast beschikken de gemeenten over 900 hulppredikanten. Bovendien heeft de kerk, via een onderwijsstichting, het beheer over 498 scholen met 807 onderwijzers. Veel onderwijzers zijn tevens voorganger van de gemeenten. Verder zijn er tal van mid delbare scholen, waaronder technische scholen, terwijl de kerk bovendien nog twee lepra-ziekenhuizen en een algemeen ziekenhuis beheert. De driejarige evangclistenschool wordt bezocht door 54 leerlingen en de zesjarige theologische school telt 46 studenten. Voor de theologische opleiding is een docent beschikbaar gesteld door de gereformeerde zending in Nederland. Ook studeren nog zestien jongeren uit Nieuw Guinea theolo gie aan universiteiten op Java. Deze cijfers verstrekte dr F. C. Kamma aan de generale synode van de gerefor meerde kerken te Lunteren tijdens de ont vangst van vertegenwoordigers van buiten landse kerken. Dr Kamma is adviseur van de evangelisch christelijke kerk in Irian Barat. Hij wees er op hoe de kerk sinds het vertrek van de Nederlanders op een min of meer geforceerde wijze moest leren op eigen benen te staan. En dat in een gebied, dat enerzijds in de kustgebieden verstedelijkt, met de daarmee gepaard gaande secularisatie, terwijl men in de zen- dingsgebieden in het binnenland nog kan nibalisme aantreft. In de stedelijke centra is grote behoefte aan godsdienstonderwijs op de scholen, zowel lagere als middelbare scholen en hogere. Bovendien vraagt de geestelijke verzorging in ziekenhuizen, internaten en gevangenissen grote aandacht. Daarnaast krijgt deze jonge kerk te maken met de invloed van sekten, zoals de Pinksterbe weging, het Adventisme en de Geloofs- zendingen. Binnenkerkelijk ontstaan her haaldelijk spanningen tussen de 50 ver schillende ethnische groeperingen waaruit de kerkgemeenschap is samengesteld. Ook kan „men constateren, dat de chris tenen in de jonge kerk vaak nog niet los zijn van voorouder-verering en magische praktijken. Maar, zo zei dr Kamma, torst ook de kerk in het westen niet de last van de geschiedenis, die eerwaarde en hoog eerwaarde voorgangers haar hebben nage laten en kan men ontkennen, dat ook dit soms een soort van voorouder-verering dicht nabij komt Zou men een waarde oordeel omtrent de christenen in de jonge kerk willen geven, dan past, aldus dr Kam ma, de uitspraak „Zij zijn nog niet, wat wij moesten zijn". Inmiddels neemt de evangelisch-christe- lijke kerk van Irian Barat actief deel aan allerlei internationale kerkelijke contacten. Zij is lid van de Raad van Kerken in In donesië, van de Kerkenconferentie van Zuidoost Azië en, sinds kort, van de We reldraad van Kerken. De geïsoleerde lig ging van Irian Barat, het gebrek aan goede verbindingen zouden een sfeer van afzon dering en „provincialisme" in de kerk kun nen veroorzaken. Door de internationale kerkelijke relaties verruimde de kerk ech ter haar blik. Die relaties kan zeker een jonge kerk, die plotseling zoveel vraagstuk ken verwerken moet en voor zoveel op drachten is gesteld bepaald niet missen. U moet vooral niet denken, dat on gelovigen allemaal oppervlakkige opti misten zijn. De somberste tonen worden gehoord uit het kamp der moderne fi losofen van na de oorlog. Maar aan de eigenlijke critiek komt ook dit existentialisme, of nihilisme, of hoe het zich ook noemt, niet toe. Daar is wel een tasten en een zoeken, maar ik moet altijd denken aan die blin de mannen van Sodom, die de deur niet vinden konden. Pas door de ontmoeting met God leert de mens, wat zonde is en leert hij, dat de fout van zijn leven in de wette loosheid zit en in de goddeloosheid. Het is trouwens niet mogelijk dat een mens zichzelf objectief zou kunnen be zien en beoordelen. Zelf critiek, hoe scherp, is altijd toch maar betrekkelijk. We moeten door een Ander beoor deeld worden. „Ken U zelf" zeiden de Grieken. Maar je draait in een cirkel rond. Want omdat je nooit tegelijk onderwerp èn voorwerp van dat kennen kunt zijn, is het onmogelijk. Je kent niet jezelf, maar je kent de je zelf kennende zelf en die zelf Zo blijf je aan de gang. Ik lag als kind te kijken naar een reclameplaat van blikgroenten, die toen in de mode kwa men. Op die plaat stond een tuinman met een blikje in de hand en op dat blikje stond datzelfde plaatje van die man met dat blikje en op dat blikje Zo kun je door blijven denken en al bent U nog zo spits, je komt nooit aan een eind. Je kunt immers ook niet voor het raam zitten en je zelf voorbij zien lopen? Maar Iemand andets bekijkt ons en beoordeelt ons doen en denken en dro men en ons hele bestaan. Die Ander is de Here God. In zijn wet zegt Hij ons precies, hoe Hij over ons denkt. Het komt er op aan, of U luisteren wilt naar Gods beoordeling. Kunt U er tegen Nu hangt bij critiek alles er van af, wie iets zegt. Als iemand mijn werk of mijn persoon beoordeelt, maar dat is iemand-van- niets, dan trek ik me van die critiek het meeste niet aan. Maar als hij, die mij beoordeelt hoog boven mij staat in karakter en in kennis. En bovendien mij ten volle genegen is, dan trek ik mij die critiek wel terdege aan. Laten we ons gezeggen door God Kunt U tegen critiek Niet maar tegen een paar opmerkin gen, doch tegen het oordeel, dat wij van nature tot alle kwaad geneigd zijn en onbekwaam tot enig goed. Vanzelf komt alles in ons in opstand tegen deze critiek, want hoe we ook over andere mensen mogen denken, met ons zelf hebben we het over 't algemeen nog al aardig getroffen. Wij zijn geneigd veel lelijks te ver bergen en te verbloemen, maar Gods wet zet ons te kijk als mensen, die het leven radicaal hebben bedorven. In de bijbel wordt ons portret gete kend. Durft U te kijken, hoe U er op staat? Nu begrijpt U, waarom de mensen ongelovig zijn en niets van de bijbel en van de prediking willen weten. Ze durven niet te kijken Ze willen niet weten, hoe ze er uit zien. Ze houden niet van de spiegel. Maar dat betekent, dat ze niet naar de dokter willen uit angst voor de diag nose. Wat een zegen, als we van die dwaasheid ons hebben bekeerd en ons laten gezeggen door Gods wet. Deze dokter stelt niet alleen haarfijn de diagnose van onze kwaal, maar is ook de Heiland, die ons genezen kan. Maar je moet beginnen met te aan vaarden, dat God je ellendige zondaar noemt. Dat moet je aanvaarden op Zijn ge- zag. Dat kun je alleen op de knieën. Zonder gebed en zonder knielen is alles toch maar theorie. En deze theorie is de meest geraffi neerde vlucht voor de dokter, uit vrees, dat ie er wat aan zal doen. A. D. Prinses Irene fotoalbum ƒ5,90 Ons Oranjekind 8,90 De Familie Von Amsberg 7,90 Prinses Margriet fotoalbum 4,90 Prinses Beatrix trouwt 6,90 De Heer en Mevrouw Van Vollenhove 6,90 Beatrix van baby tot bruid 4,90 Vijf generaties Oranje 6,90 Al is ons Prinsje nog zo Idein 6,90 Juliana Regina 1967 „3,75 NIEUWE BURG 26—28 MIDDDELBURG TELEFOON 21 14. Zondag 19 november en Oudejaar en Nieuwjaarsdag ben ik in de ge legenheid een gemeente in de buurt van Middelburg te dienen. Ds. De Nood, Emmastraat 7, Zwolle, tel. (0 5200) 1 72 60. DROGISTERIJ Lange Noordstraat 70 (hoek Hofplein), Middelburg. Telefoon 24 19 biedt U een grote sortering voor het volledig inrichten van uw woning BEZOEKT ONZE TOONZALEN of belt U op en wij komen U halen Telefoon (01196) 3 31 Langevlelesingel 34-38, Middelburg - Tel. (01180) 52 53 Voor een exclusieve plant Voor een bloemengroet Voor steeds verse snijbloemen en bloemwerk voor elke gelegenheid Voor Uw sier-, moes- of groentetuin UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159 OOK VOOR U AUTORIJSCHOOL P. WATTEL Lange Noordstraat 44 Telefoon 41 18, Middelburg. Erkend en gediplomeerd F.N.O.P. INSTRUCTEUR (kleine stijging per maat) Twee kleuren, bruin en groen Capuchon Niet doorgestikt Twee kanten te dragen Speciale wattering dus heel warm Vanaf 2 t/m 5 jaar LANGE DELFT 19, MIDDELBURG. „ONDER DE KLOK" P.S. Meer keus in hétere jongenskleding. MAANDAGAVOND 23 OKTOBER spreekt om half acht voormalig missionair arts in Indonesië. Met vertoning van dia's. IEDEREEN HARTELIJK WELKOM. Voor alle werkzaamheden betreffende kunt U zich wenden tot p.a. Singelstraat 15 Gereformeerd Jeugdgebouw Middelburg Tel. (0 1180) 38 02 en 33 12. jfcetfefiper/a/ts? DE VRIES Mi Vrr .Ti'f i" f- v-,1 M'burg Langeviele 65 Advontonnt In dn ZEEUWSE KERKBODE TE KOOP GEVRAAGD: nette gebruikte meubelen, ook antiek enz. VAN HALEN, Gravenstraat 94, Telefoon 39 76, Middelburg. Grote sortering LANGEVIELE 62 MIDDELBURG. ERKEND GASFITTER MOEDER HULP.. Wèllc meisje wil met mij samen onze 4 kinderen (waarvan 3 schoolgaand) en onze huishouding verzorgen Wij stellen ons voor dat zij volledig in ons gezin wordt opgenomen. Een eigen kamer is beschikbaar. Mevr. A. v. d. WAL—SWART, Soestdijkseweg 87-N, BILTHOVEN. Tel. (0 34 02) 33 53. Abonneert U op de Zeeuwse Kerkbode

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 4