KOEJEMANS AANBIEDING NylonJackssi»19,95 Koejemans BAAYENS UW OPTICIEN! Geboortekaartjes L.JansedeJonge NIEUWS BOEKHANDELFAN0Y GODSDIENSTIGE ARGUMENTEN TEGEN DE PIL Het Gereformeerde Volkbespot KWEKERIJ M. H. DEKKER begrafenissen I. N. VERHULST HULP IN DE HUISHOUDING Herent en Jongenskleding Prinses Irene Fotoalbum haarden en kachels voor kolen, olie, gas- B- MIDAVAINE HISTOR VERVEN ALTIJD GOED 3. Kerkeraad deze vergaderde donder dag 5 oktober '67. Tot scriba werd geko zen (in de plaats van de afgetr. br. Den Haan: br. F. van der Male, Poststraat 14. Onder de kerkelijke stand werd vermeld: ingekomen met bel. att. uit Scheveningen Miep v. d. Mcyden, en uit Haamstede liet jonge echtpaar L. v. d. Cingel en L. v. d. C.Bouwman. Allen welkom. De vredesboodschap zal bij ons zondag 15 okt. 's morgens worden voorgelezen, en het gebed voor de vrede gebeden wor den. Wat gebouwen betrefthet houtwerk van het grote raam van de kerk zal een vernis-beurt krijgen. De tweede dienst op Dankdag zal 's avonds om 7 uur zijn. In de morgendienst zal, in ruildienst, voor gaan Ds. Scholing. Huisbezoeker zijn 26 huisbezoeken ge bracht. Het was vaak een uur, waarop we wederzijds werden bemoedigd in het ge loof. Dit was maar een enkele greep uit de vergadering. Br. Rotte eindigde. Volgende vergadering D.V. donderdag 2 november a.s., half 8. 4. Catechisatie de gewone catechisaties zijn als volgtOosterland maandag 6.45 uur (jongeren), 7.30 uur: groteren; Nieu- werkerkdinsdag 7 uur (jongeren), 8 uur groteren. Bruinissewoensdag 7 uur (jon geren, 8 uur groteren. Voor de belijd, catechisanten (of hen, die zich in de weg daartoe willen stellen) zijn of worden daarvoor afspraken ge maakt. Onze bede is, dat de Koning der Kerk moge bekwamen tot dit werk de ontmoe ting van pastor en jeugd der kerk. Laten wij getrouw zijn, ieder in zijn roeping, op dat deze jeugd ingeleid worde in de leer der Godzaligheid, om de Here te zijn toe gewijd. 5. Dankzeggingen: 1. Sam Wiebren en zijn vrouw Lydia W.Capelle in Brui nisse werden verblijd door de geboorte van Eline, hun eersteling. We waren bij het kraambezoek getuige van hun blijdschap. God zegenc jullie drieën, bovenal met Zijn genade, om te denken aan Psalm 128, die ik voorlaswe zien daar getekend het gezegende gezin waarin de vrees des He ren woont. Nogmaals gefeliciteerd 2. In Nieuwerkerk vierde zaterdag 7 oktober Wed. FolmerOverbeeke haar 90ste verjaardag, dankbaar voor Gods ze geningen, met een hart dat uitgaat naar het heil des Heren. Voor deze weldaad moch ten we Hem danken in haar huis, en in het midden der gemeente. Hij zegene u verder, en uw dochter bij u thuis, en al de uwen. 6. VoorbiddingenVoor alle zieken (ouderen en jongeren). In het bijzonder is steeds ons gebed met en voor zr. Dalebout in het St. Joanna ziekenhuis te Goes, en voor zr. v. DijkeBouwman thuis. Zij uw verwachting maar steeds van de Here, die 't gezegd heeftIk ben uw Heelmeester. 7. Tenslotte een groet aan allen. Aan enkelen moet ik nog een brief schrijven ten antwoord. Laten we veel lezen in Psalm 119: wat een grote liefde is daarin voor het Woord Gods op te merken. Nieuwerkerk Dr. J. H. Becker. „Gezond Gezin", het maandblad van de Protestantse Stichting ter bevordering van Verantwoorde Gezinsvorming is in het septembernummer vrij diep ingegaan op een aantal godsdienstige bezwaren tegen het gebruik van de pil in het bijzonder en van voorbehoedmiddelen in het algemeen. Dergelijke bezwaren komen nog steeds voor en we willen ze graag serieus nemen, zo schrijft het blad, omdat ze vaak een ondertoon van diepe levensernst hebben. Aanleiding tot de publikatie is een aan tal ingezonden brieven in het blad „De Rotterdammer", waarin een groot aantal lezers op grond van diverse bijbelteksten het gebruik van voorbehoedmiddelen ver oordelen. De titel „Zij, die bidden, hebben de pil niet nodig" is aan een van de brieven ont leend. „Gezond Gezin" wijst deze uitspraak als hooghartig af. Het is, zo schrijft het blad, alsof men degenen die de pil wel ge bruiken, er van verdenkt ten onrechte te bidden. Laten we liever bidden voor een goed gebruik van de pil, aldus „Gezond Gezin". En, aldus het blad, laat men beseffen, dat christenen die de pil verwelkomen dat niet doen uit een zucht naar zo weinig mogelijk kinderen of zoveel mogelijk ge not nee het is het verlangen naar een rijke, innige band tussen man en vrouw. Het gaat in de eerste plaats om die door God gelegde band. In de tweede plaats komt de vraag aan bod met hoeveel kin deren en hoeveel bevrediging men die hu welijksruimte het innigste en rijkst vult. Dank zij de voorbehoedmiddel is dat geen tegenstelling meer. Vooral het „Gaat heen en vermenigvul digt U", is door briefschrijvers aangegre pen als een argument tegen geboorterege ling. De GG-rcdachteur ds. B. Rietveld schrijft daarvan dat hier niet in de eerste plaats sprake is van een bevel, maar van een zegen die de mensen zullen aanvaarden en waaraan ze zullen meewerken. Het ge bruik van deze zegen krijgt zijn richting in een ander woord van God „Gij zult Uw naaste liefhebben als Uzelf" en dat be trekt ds. Rietveld op de constitutie van de vrouw, op de sociale situatie enz. Een ander veel gehoord argument in de brieven was „God zal wel zorgen" of va riaties daarvan. Ds. Rietveld sturen wij alle bouwvakkers met vakantie omdat „God het huis wel bouwt" „Het lijkt blasfemisch (godslasterlijk) om zo te schrij ven, maar het misverstand van de lijdelijk heid is in wezen blasfemisch", aldus ds. Rietveld. „Gezond Gezin" besteedt in dit nummer verder veel aandacht aan de vraag of het gezin in deze maatschappij bezig is uiteen te vallen. Verder is een redactiegesprek gepubliceerd over de vraag of en hoe voorlichting over voorbehoedmiddelen in een moderne christelijke opvoeding moet worden opgenomen. Het antwoord van de redactie is in principe een volmondig „ja". „Gezond Gezin" zetelt op Duinweg 23 in Den Haag. Een jaarabonnement kost 7,70. Ja, zo noem ik het. Bespot. Uitge rekend door niemand anders dan door Prof. Smits, die we al kennen uit dat woord over Christus' plaatsvervangend lijden. U weet het welProf. Smits wil daar niets van weten. Deze professor schreef (en het is aangehaald via via in het Centr. Week blad d.d. 9 sept. 1.1.): „We zien hier een ander Jericho instorten het Jericho van de Vrije Universiteit, die nu bijna een eeuw geleden door Abraham Kuy- per gesticht werd om de moderne bijbel kritiek schaakmat te zetten. De priesters van de wetenschappelijke bijbelstudie zijn rustig op hun bazuinen blijven bla zen en wij zien de resultaten vandaag in de studies van Koole en anderen". Tot zover dit citaat van Prof. Smits, overgenomen uit „Kerk en Wereld" (no. niet vermeld). Ik noem dit spotten met het Gerefor meerde volk, met de V.U., met Dr. Kuy- per. Dit moeten wij niet zo maar lezen en rustig verder gaan. Dit is een herleving van de strijd uit de 19de en begin 20ste eeuw. Toch wil ik op dit ogenblik iets an ders zeggen. Moeten wij met dit woord niet tot ons zelf inkeren Zijn er wel eens niet uitdrukkingen gebruikt die aanleiding geven tot de spottende op merking van Prof. Smits En dan is dat toch wel uitgerekend al wat er zo hier en daar eens gezegd is over de muren van Jericho. Ik con stateer een zekere toegefelijkheid tegen over de critische bijbelwetenschappen. Moeten wij de zekerheden van He breeën elf (en van Jozua zes) inruilen voor vraagstellingen der wetenschap Laat de overeenstemming tussen Gods Woord en der eeuwen getuigenis in de opgravingen niet duidelijk zijn, en tus sen „wat de bijbel en de spade" zeggen er voor ons niet zijn, laten we nooit ze kerheden inruilen voor onzekerheden Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen. Dat staat er geschre ven. En ook in Jozua 6. Symbolisch kan het niet zijnomdat heel de geschiedenis van Rachab er ten volle in verweven is. Zij is met haar familie in een bepaald huis gebleven, en zo gespaard, in dat huis, waar zij de verspieders verborgen had. En boven dien heeft Achan van het verbannene uit Jericho gestolen, vóór de verovering van de volgende plaats Ai, enz. Er is geen reden om het symbolisch te verstaan. De instorting van Jericho is een gans verweven stuk geschiedenis, en vervloekt zou zijn de man, die Jeri cho zou herbouwen, een eed, die Jozua te dien tijde (6 26) uitsprak. Daarom laten wij als Gereformeer den ons eigen geluid blijven geven. Vooral in datwat er is gezegd. En wat staat er geschreven Nieuwerkerk J. H. BECKER. UIT DE KERKEN Beroepen te Emmen-Angelso en te Hille- gom (2e pred. pl): A. Prins te Dokkum te Brede voortD. van Santen te Suawou- de te Tzum F. Dijkstra te Hijum te Ureterp C. W. Kempenaar, kand. te Bui tenpost te Utrecht-OostR. J. de Jong te Groningen-Zuid te Rotterdam (als studentenpred.): H. Steendam te Wage- ningen. Benoemd tot legerpreoikant in lang ver band voor 4 jaar met standplaats Ede W. Fokkens te Veenwoudsterv/al. Aangenomen naar Groningen-West (als studentenpredikant) (vac. C. Klapwijk): C. Stam, vlootpredikant te Den Helder naar HaastrechtH. Appers, kand. te 's-Gravenhage naar Ureterp C. W. Kempenaar, kand. te Buitenpost. Bedankt voor Baarland-'s-Gravenpolder, Heerhugowaard en voor Kamerik H. Ap pers, kand. te 's-Gravenhage voor Uit huizen G. Assies te IJmuiden voor Nieu- weroord W. B. van der Meulen te Uit- huizermeeden. Examens. De classis Amsterdam heeft geëxamineerd en beroepbaar verklaard W. B. Obbink, kand. te Amsterdam-West. Afscheid en intrede. Wegens vertrek naar Beverwijk nam Ds. B. Wentsel af scheid van De Lier met 2 Thess. 2:17, om a.s. zondag intrede te doen, na beves tiging door zijn vader Ds. B. Wentsel, em. pred. te Brouwershaven. Ds. K. H. Schuring van Alphen aan de Rijn deed in trede te Schiedam met Phil. 3 14a. Na bevestiging door Ds. P. L. Smilde van Hilversum met 1 Cor. 1 17, deed Ds. C. Goeman van Utrecht-Oost intrede te Hil versum met 1 Cor. 2 13a. Na bevesti ging door Ds. O. C. Broek Roelofs van Zuidlaren deed Ds. J. Jurgens van Vries (Dr.) intrede te Deventer met 1 Cor. 13. Wegens vertrek naar Sneek nam Ds. J. D. B. van der Meulen afscheid van Ommen met Hebr. 13 8. Wegens ver kregen emeritaat nam Ds. J. A. Meyer af scheid van Gerkesklooster-Stroobos met Judas vers 20 en 21. Na bevestiging door Ds. P. J. S. Barends van Heerenveen- Zuid deed Ds. J. B. F. van der Brink in trede te Nieuwleusen met Psalm 34 4. Wegens verkregen emeritaat nam Ds. G. J. Cozijnscn afscheid van Ouderkerk aan de Amstel met Hand. 20 32. Ds. A. Griffioen te Rhoon is voornemens a.s. zondag intrede te doen te Doorn, na be vestiging door Ds. R. Akkerman te Drie bergen. Ds. L. J. Wolthuis te Woerden is voornemens 29 oktober intrede te doen te Drachten. Ds. K. W. Derclcsen te Maassluis is voornemens 1 februari a.s. met emeritaat te gaan. Ds. Derckscn, die 26 januari 1903 werd geboren, stond van 1929 tot 1941 in Maastricht. Vanaf 1941 dient hij zijn te genwoordige gemeente. H D.V. woensdag 18 oktober hopen onze ouders jf Ds. D. J. COUVÉE en MEVROUW P. H. J. COUVÉE—OUDKERK M te gedenken, dat zij 50 jaar geleden in het huwelijk traden. Jf D.V. zaterdag 28 oktober is het de dag, dat Vader 50 jaar 1| geleden als predikant aan zijn eerste gemeente Ridderkerk M verbonden werd. H Vader en Moeder zullen op donderdagmiddag 26 oktober JF recipiëren van 45.30 uur in de kleine zaal van Lommerrijk, M Straatweg 99 te Rotterdam-Hillegersberg. Namens kinderen en kleinkinderen, M J. COUVÉE. Langevleleslngei 34-38, Middelburg - Tel. (01180) 52 53 Voor een exclusieve plant Voor een bloemengroet Voor steeds verse snijbloemen en bloemwerk voor elke gelegenheid Voor Uw sier-, moes- of groentetuin UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN Voor alle werkzaamheden betreffende kunt U zich wenden tot p.a. Singelstraat 15 Gereformeerd Jeugdgebouw Middelburg Tel. (0 1180) 38 02 en 33 12. LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159 Mevrouw Boom, Boulevard Evertsen 14, Vlissingen, vraagt voor zo spoe dig mogelijk een nette voor hele of halve dagen, leeftijd liefst niet beneden de 17 jaar. Aanmelden 's avonds na 7 uur. OOK VOOR U AUTORIJSCHOOL P. WATTEL Lange Noordstraat 44 Telefoon 41 18, Middelburg. Erkend en gediplomeerd F.N.O.P. INSTRUCTEUR Adworteort In do MEEUW SE KERKBODE De betere stomerij, naast Postkantoor levert U uitsluitend klassewerk I STOMEN VERVEN m STOPPAGE OVERHEMDEN REPARATIE Stoomgoederen tot woensdag 4 uur gebracht, vrijdags klaar. Gratis vormvast. Uw stomerij DE LELIE MAARTENSE (naast Postkantoor) Middelburg, Tel. 32 86. P.S. Zaterdags tot 6 uur geopend. Twee kleuren, bruin en groen Niet doorgestikt Speciale wattering dus heel warm (kleine stijging per maat) Capuchon Twee kanten te dragen Vanaf 2 t/m 5 jaar LANGE DELFT 19, MIDDELBURG. „ONDER DE KLOK" P.S. Meer keus in bétere jongenskleding. 4 OKTOBER verschijnt Een treffend beeld in foto's en tekst van onze charmante Prinses. Met ldeurenfoto's uit Spanje 5,90. NIEUWE BURG 26—28 TELEFOON (0 1180) 21 14. 'burg Langeviele 65 Grote sortering LANGEVIELE 62 MIDDELBURG. ERKEND GASFITTER de nieuwste soorten. LITTOOIJ OLTHOFF Spanjaardstraat, Middelburg DROGISTERIJ Lange Noordstraat 70 (hoek Hofplein), Middelburg. Telefoon 24 19 TE KOOP GEVRAAGD: nette gebruikte meubelen, ook antiek enz, VAN HALEN, Gravenstraat 94, Telefoon 39 76, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 4