RAAR, maar waar... SAMEN SPRAAK Schriftgezag beriM&t VAN EEN ARM DORP, DAT RIJK WERD Uit tal van brieven, die ik ontving, en die ik met dit artikel probeer te be antwoorden, blijkt mij een groot misver stand ten opzichte van het Schriftgezag. Verschillende correspondenten zijn ver ontrust over wat er tegenwoordig in onze kerken allemaal gezegd en ge schreven wordt. Nu neem ik zeker niet alles voor mijn rekening. Er zijn van die onbekookte kreten, waar je maar het beste niet op reageert. Maar dan wil ik ook stellen, dat er ontzettend veel geroddeld en gelasterd wordt. Als men dan beweert op te ko men voor het Schriftgezag laat men dan beginnen met te buigen voor het negen de gebod. Dat staat ook in de bijbel Iemand schreef me, dat Prof. Berkou- wer vrijzinnig was en of ik maar eens tegen hem waarschuwen wou. Toen ik bewijs vroeg bleek mij, dat de broeder geen enkel boek van Berkou- wer gelezen had. Heel veel laster komt ook uit de hoek van sommige vrijge maakte broeders, die stokken zoeken om de niet vrijgemaakte hond te slaan. Eigenaardig dat men het met het Schriftgezag vaak veel nauwer neemt, waar het feitelijke mededelingen be treft, dan waar het om directe geboden gaat. Velen beklagen zich over de nieuwig heden, die via de Theol. School en de V.U. onze Kerken binnendringen. Dat is een misverstand. In de boeken van Berkouwer, Rid derbos, Kuitert, Koole enz. wordt ten opzichte van het Schriftgezag de lijn van ons allerleermeesters Kuyper en Bavinck doorgetrokken. Die hebben namelijk de organische inspiratie geleerd. D.w.z. dat de bijbel niet letterlijk, zelfs niet woordelijk door de Heilige Geest aan de bijbelschrijvers gedicteerd is geworden. Het karakter, de stijl, de tijdsomstandigheden, het wereldbeeld van de schrijvers werd door de goddelijke inspiratie niet opzij gezet, maar gehandhaafd. Dit is toch waarlijk geen nieuws Er zijn drie dingen van belang. 1. Wat staat er precies in de oor spronkelijke tekst, voorzover wij die kunnen benaderen. Want de oorspron kelijke handschriften zijn er niet meer. 2. Wat bedoelde de man, die dit schreef te zeggen Dat is een zeer moeilijke vraag. Want de mensen van duizenden jaren gele den, waren wel een beetje anders dan wij. Hun manier van denken en zeggen was anders. 3. Wat bedoelt de Here God er mee? Wat wil Hij daarmee tegen ons zeggen? Pas deze derde vraag brengt ons tot het eigenlijke geheim van de bijbel. Hij is namelijk geen boek, maar een woord. In de bijbel is God aan het woord. Daarom is hij de Heilige Schrift. God doet ons nooit mededelingen zonder meer. Die wij voor kennisgeving aan kunnen nemen. Gods Woord is niet alleen waar, maar het is waarach tig. Het zijn allemaal beloften en be velen. De waarheid geloven is de waar heid doen. Ik vind dan ook de onderscheiding die men nog al eens maakt tussen his torisch gezag en normatief gezag van de bijbel niet erg gelukkig. Trouwens de bijbel heeft geen gezag als boek op zichzelf, waarin allerlei be trouwbare dingen over God en zo in staan, maar het spreken van God is gezaghebbend. Dat spreken is vlees geworden in de Here Jezus; En dat spreken komt tot ons hier en nu door middel van de bijbel. De afstand tussen de Here Jezus toen en nu die 20 eeuwen wordt over brugd door de Heilige Geest en de Heilige Geest gebruikt daarvoor de bij bel. Het is dan ook altijd samen: Woord en Geest. De Geest openbaart zich in het incognito van de prediking. En het is een zeer juiste manier van spreken als men zegtde Here Jezus gaat vandaag in het gewaad van Schrift en prediking door de wereld. De bijbel is dus meer dan bronnen boek. Bevat meer dan de notulen wat God vroeger zei. De bijbel is geen hooi, maar gras. God heeft maar niet gesproken, maar hij spreekt. Tegenwoordige tijd. Hij is aan het woord in de bijbel. In de boekwinkel kunt U boeken ko pen met als titel alles over uw tuin, alles over uw hond. Maar de bijbel is niet een een dergelijk boek met alles over uw God. Sommige briefschrijvers stellen het me zo voor, dat je beginnen moet met in de bijbel te geloven. Alles wat daar in staat moet je aannemen. Welnu daar staat ook het een en ander in over zonde en genade en over de Here Jezus. Dat moet je dus ook geloven, want de bijbel deelt ons dat allemaal mee. Deze redenering gaat uit van een verkeerd geloofsbegrip. Geloven is niet het aannemen van een aantal waarhe den (,,wij geloven lekker veel meer" zei een opschepperig rooms jongetje tegen een van mijn kinderen ,,dan jullie"), maar is een ontmoeting en een dialoog. Geloven is geloven in de Here Jezus. Natuurlijk is hij de Christus der Schrif ten. Want buiten de bijbel om is er vrij wel niets bekend over hem. En in de Here Jezus ontmoet ik God. Buiten de Here Jezus om weet ik echt niet precies wie God is. Ik wil het zo stellen De kerk drukt mij met de neus op de bijbel. In de bijbel ontmoet ik de Elere Jezus. En in de Here Jezus, hoor ik en zie ik de levende God. Deze vier momenten, verdiepingen of hoe U het noemen wilt, moogt U geen ogenblik los maken van elkaar. Dit wordt bedoeld, als U leest of hoort, dat het bijbelgezag niet formeel, doch mate- riëel moet worden opgevat. Niet alleen dat iets er staat is belang rijk. Dat ook. Maar vooral: wat er staat. Dat brengt mee dat niet alles in de bijbel op het zelfde niveau van gezag staat. Dat is met alles wat leeft zo. Er zijn centrale delen en delen aan de rand. Hart en longen zijn onmisbaar. Hoofdhaar, blindedam en dergelijke ho ren wel echt hij ons lichaam, maar zijn niet onmisbaar. Zo is het ook met de edele en bijkomstige delen van de Schrift. Het is wel zo, dat er de laatste tijd meer nadruk gelegd wordt op het ma teriële gezag van de bijbel, dat is op het „Christelijke" karakter van dat ge zag dan vroeger, en dat wij niet alles op het zelfde niveau zien liggen. Maar dat is dan een vooruitgang. En dat ligt volkomen in de lijn van Kuyper en Ba vinck. U moogt ook teruggaan tot Luther en Calvijn. En dat onze laatste Synode losser en vrijer tegenover het Schriftgezag zou staan dan de Synode van Assen is dom geroddel. Ik ben mij bewust, dat' het hier bo venstaande een heleboel zaken heeft la ten liggen. Wie er meer van weten wil, leze en herleze de boeken van Prof. Berkouwer. Maar ik hoop toch een aan tal vragers, die mij schreven, zo goed mogelijk te hebben beantwoord. A. D. TENTEN. Op de Theologische Schooldag van de Vrijgemaakte Kerken in Kampen bleven de kerken van de vrijgemaakten in Kampen gesloten voor de duizenden belangstellenden, die van heinde en ver waren gekomen, zodat dezen een onder dak moesten zoeken in allerlei gebou wen en vooral in een geweldige tent. GEWICHT. Prof. Dr. K. Dijk verklaarde niet naar de Generale Synode in Lunteren te zijn gegaan, waar de quaestie Assen besproken werd, omdat hij het onjuist vond door zijn persoonlijke aanwezig heid gewicht in de schaal te leggen. BONDGENOOT. Onze Navo-bondgenoot, West-Duits- land, is bezig een vloot op te bouwen. Al die nieuwe oorlogsschepen hebben namen nodig. Eén schip werd reeds vernoemd naar de commandant van het slagschip „Bis marck", een echte nazi. Een tweede krijgt de naam van een piloot, die bom bardementservaringen opdeed in Span je. Een derde de naam van een nazi- generaal, die sneuvelde bij de overval op Polen. Gelukkig is er in Duitsland (een beetje) verzet tegen deze heldenver ering. Overigens is de Navo opgericht o.a. ter verdediging van de democratie. TURKEN IN TEXTIEL. Onze textielindustrie heeft het ont zettend moeilijk. Landen, naar wie wij grote massa's uitvoerden, hebben van ons de kunst afgekeken, maken hun eigen textiel en beconcureren ons op de wereldmacht. Vandaar de grote ellende in Twente, waar zo veel textielarbeiders geen werk meer hebben. Wat doet men nu Men haalt een aantal Turken naar Twente en stelt die te werk. A. D. (vervolg van pag. 1) diging, over lectuur, over materialen en over door de deelnemers gestelde vragen. De kosten van deelname voor zaterdag 21 oktober 1967 èn zaterdag 16 maart 1968, telkens van 10.15 tot 18.00 uur, bedragen 15,-. (Op 2/3 februari 1968 is er een weekend voor evangelisatie-ouderlingen met verkort programma, deelnemersprijs 13,50.) „Waar praten we over op het huisbe zoek is één van de vragen, die behan deld zullen worden op een bijeenkomst van twee zaterdagen. De bijeenkomst is be doeld voor huisbezoekers en wordt gehou den op de zaterdagen 14 oktober en 23 maart, beide malen van 10.00 tot 18.00 uur. Intekening voor de gecombineerde dagen 15,-. „Aller dienaar is het thema van de instructiedag voor leiding en hoofdleiding van (evangelisatie)bejaardensociëteiten, te houden op dinsdag 7 november van 10.15—17.15 uur. Besproken worden vragen alsWie leidt de sociëteit Bejaarden, ook onker kelijke bejaarden, in de leiding opnemen Mede-verantwoordelijkheid aan de leden geven Drs. J. Matse, deskundig op het gebied van het bejaardenwerk, houdt een causerie over „De levensomstandigheden van bejaarden uit een eenvoudig milieu". De leiding berust bij ds. H. H. Grosheide. U kunt deelnemen voor 8,50 (lunch pakket inbegrepen). Voor alle conferenties kan men zich schriftelijk melden bij het Evangelisatie centrum, Postbus 71, Baarn. Kosten bij vooruitbetaling voldoen op giro 52 53 10 Evangelisatiecentrum, Baarn. L.S. De vergadering van de Kerken in de Classis Zierikzee zal D.V. worden gehou den op woensdag 8 november 1967, des avonds 18.30 uur. Stukken voor het agendum te zenden aan de eerst-ondergetekende vóór 4 november 1967. Namens de samenroepende kerk van Scharendijke, Ds. H. SCHOLING, praeses. J. FOLMER, scriba. KORT VERSLAG vergadering Classis Middelburg, gehouden woensdagavond 13 september 1967 in de Getuigenis- kerk te Middelburg. 1. Opening. Ds. Ocgema opent de ver gadering namens de roepende kerk van Middelburg. Gezongen wordt Ps. 84:1, gelezen een gedeelte van Ps. 84. Daarna wordt gebeden. Praeses heet Ds. Hartholt van Oostkapelle, voor het eerst ter verga dering aanwezig, hartelijk welkom, wenst de kerk van Oostkapelle geluk, spreekt dankbaarheid uit voor het feit, dat Ds. Bosman bedankt heeft voor de op hem uit gebrachte beroepen. Ds. Meijer van Sou burg wordt gelukgewenst met de geboorte van een dochter. Praeses memoreert de eerste geslagen paal voor het nieuwe be jaardencentrum in Middelburg. Grijpskerke wordt gelukgewenst met ingebruikneming nieuw kerkgebouw. 2. Constituering van de vergadering. Uit de credentiebrieven blijkt, dat alle ker ken wettig vertegenwoordigd zijn. De ker ken van Domburg, Middelburg, Vlissingen en Westkapelle hebben een instructie. Het moderamen neemt zitting Ds. Ocgema, praeses Ds. P. C. Meijer, assessor Ds. (vervolg op pagina 3) F EU I L L E T O N door H. NOORMAN 66) „Hierheen, zuster. De trap op is onbegonnen werk. Het schelppad door. Daar staan de mensen," zei vrouw Vermeulen. Zij had gelijk. Al wat nog behoorlijk lopen kon in het dorp had zich door het schelppad naar een kom in de duinen begeven. En daar stond men opeengepakt. Het was een geroezemoes van stemmen. En allen tuurden zee in, waar in de duistere avond heel in de verte een donker silhouet zich aftekende de boot, die steeds om hulp riep. Vuurpijl na vuurpijl werd afgeschoten. „Ze klimmen al in de mastwerd er geroepen. En Hertha's scherpe ogen zagen het ook, toen een geweldige vloedgolf voorbijgevaren was, hoe gedaanten naar boven klommen. ,,'t Is onbegonnen werk voor Krijn, 'k Heb het nog zo meegemaakt," merkte een bejaarde schipper, vlak in Hertha's nabijheid op. Zij drong wat meer naar voren en zag met ontzetting naar de kokende zee. Torenhoge golven werden tegen het strand stukgeslagen en spatten, uiteen als één witte massa, schuimend en bruisend. Een veertienhonderd meters zee in sloegen zij over de gestrande boot, die zich al vaster in het zand groef. Het was duidelijk zichtbaar, dat het ach terschip omhoog stak. „Het ding breekt zo vast als wat," hoorde Hertha de bejaarde schipper weer zeggen. „Waarom gaat Krijn er niet uit?" vroeg een vrouw. „Stil nu, Krijn weet wel, wat hij doet," werd er ge antwoord. „Hij wacht patuurlijk het gunstigste ogenblik af." Hertha drong nog wat meer naar voren. Ondanks het ontzettende, dat zich op zee afspeelde een sterke boot op het punt uit elkaar geslagen te worden, terwijl de be manning misschien reddeloos verloren wasvoelde zij tóch bewondering voor de masjesteit Gods. De mens had niets te zeggen. Hier sprak God alleen. En de vele mensen van Zeeduin, die zich om God niet bekommerden, zwegen nu in angstig zwijgen Hertha keek naar rechts. Daar stond de loods van de reddingsboot, waar mannen, geheel gereed om uit te va ren oliepakken aan, zuidwesters op, gordels om de len denen, heen en weer liepen. Eén man stond een eind van de loods in zee te turen. Hij trotseerde de sterke wind. Hertha onderscheidde in de man de figuur van Krijn Ver meulen. Zij voelde de ontzaglijke verantwoordelijkheid, die op hem rusttzijn plicht was, zo mogelijk te redden de lieden, die in nood verkeerden maar hij moest ook denken aan de mannen van zijn boot. ,,'t Is onbegonnen werk voor Krijn," had de bejaarde schipper zoeven gezegd. Opeens kon Hertha het niet langer dragen. Zij liep in gezwinde pas terug, bereikte weer de voet der duinen en klom door een smal pad zó, dat zij weldra de achterzijde der loods bereikte liep er omheen en stond tussen de acht mannen, die wachtten op het bevel van hun schipper. Hertha wilde juist iets zeggen, toen de schipper nader de. Het verwonderde hem, Hertha te zien. Het was geen gewoonte op Zeeduin, dat zich iemand in de loods be vond dan de mannen van de boot. Maar hij maakte geen enkele aanmerking, omdat hij haar te hoge achting toe droeg. Hij bespeurde niet, hoe nog een andere gestalte naderde, die ook niets in de loods te maken had. De man ging enigszins op de achtergrond, maar hij stond toch in de onmiddellijke nabijheid van de schipper en van Hertha en kon woord voor woord het gesprek volgen. „Het is hard, zuster," zeide Krijn Vermeulen. „Kunt U niet uitvaren vroeg Hertha. „Nóg niet. Maar 'k hoop van spoedig. Liever ging ik onmiddellijk. Maar wij zouden niets bereiken." ,,'k Hoor, dat het heel erg is met het weer?" „Ongekend. En tóch moeten de mensen gered worden. Maar ik mag mijn eigen mensen er niet aan wagen." „En je zelf niet, Vermeulen." „Dat komt er niet zoveel op aan, zuster." Hij boog zich naar haar over en zeide, boven het geloei van de storm uit„Ik ga straks rustig aan het roer zitten. Dat deed ik altijd, maar dan dacht ik niet aan de dood. Nu denk ik er wel aan, maar ik ben niet bevreesd, wat er ook ge beurt. Ik dank je, zuster, dat je naar Zeeduin gekomen bent. Ik en zovele anderen hebben God daardoor gevon den. Je moet hier niet weggaan, zuster. Er is nog veel meer te doen." Hij verliet plotseling de loods. Het leek Hertha toe, dat zijn stem stokte. Maar zij kon zich ook wel vergist heb benWant enkele ogenblikken later keerde hij terug en zeide hij met een stentorstem, klinkend als metaal „Wij gaan, mannen. Zonder proberen, komen wij er nooit". Er volgde geen enkel woord van tegenspraak. De man nen gehoorzaamden, de lippen stijf op elkaar geklemd. Eén liep naar buiten de loods en schreeuwde wat tot de verzamelde menigte, waarop een groot getal mannen en jongens toeijlden, die met vereende krachten de boot over het strand in de zee reden. In een minimum van tijd dob berde de reddingsboot, waarin de bemanning ijlings plaats genomen had, op de golven. Acht mannen wierpen zich met volle kracht op de riemen, terwijl Krijn Vermeulen de roerpen omkneld hield. In een punt des tijds had zich dat alles afgespeeld. Vóór Hertha tot het besef kwam van wat er gebeurd was, waren de reddingspogingen aan gevangen. Toen zij opkeek, stond dokter Van Stralen naast haar „U hier?" vroeg zij met hese stem. „Ik zag U allen door het duin naar de loods dwalen en ben U gevolgd," zeide hij. „Er is hier overigens geen gevaar," meende Hertha, wat kort. Maar dan greep zij opeens de arm van de dok ter „O, kijk toch eens! Arme kerels!" „Het is niets bijzonders," stelde hij haar gerust. „De boot is er op gebouwd. En het zijn stoere, onverschrokken kerels. Men moet er de grootste bewondering voor koes teren." Wéér werd de reddingsboot opgenomen door een hoge golf om dan in de diepte gesmakt te worden. Het was niet zichtbaar, dat zij ook maar enige vordering maakte. „Zij komen er nooit," meende Hertha. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 2