3£erkbode
tol cXvZ
eeuwóe
k
vSlaapt (§ocl
Nogmaals: Ds Musch...
de gemeente JL___
Openingsdienst
Geref. Kerk Colijnsplaat
en zijn entrée
bij de Geref. Kerken
VORMINGSWERK I
22e JAARGANG No. 14
12 OKTOBER 1967
,.Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo.
Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Abonnementsprijs
ƒ4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
vy
'NAAR 1 CORINTHE 13:1^7^
EN 13.
1.
Al kon ik alle talen spreken
van hemel en aarde,
wanneer de liefde zou ontbreken,
wat had het voor waarde
Mijn woord was niets dan loos
gerucht,
luid schallende metalen,
schel klinkende cymbalen,
beroering in de lucht.
2.
Al kon ik in de toekomst lezen,
geheimen ontvouwen
en met één blik het waren wezen
der dingen doorschouwen
had ik volmaakt geloof, zodat
ik bergen kon doen wijken
hoe nietig zou ik blijken,
als ik geen liefde had.
3.
Verdeelde ik mijn goed en have,
ja, zou ik mijn leven
in onverschrokken overgave
als martelaar geven
wanneer het niet uit liefde was,
geen vuurdoop zou mij baten,
niets zou ik achterlaten
dan vruchteloze as.
4.
O liefde, dochter der genade,
hoe schoon zijn de deugden
die met u gaan op al uw paden,
een reidans van vreugden
geduld en welgezindheid gaan
met eenvoud, wil tot vrede
en lust in recht en rede,
waarheid en trouw tesaam.
5.
O liefde, gij neemt haat en
boosheid
en zelfzucht en schande
in ongeveinsde argeloosheid
de wapens uit handen.
Gij dekt de schulden toe. Gij zijt,
vol hoop het hoogste wagend,
gelovig alles dragend,
het leven toegewijd.
6.
Geloof en hoop en liefde worden
nooit van ons genomen
gedrieën bouwen zij de orde
die God zal doen komen
dan vieren wij het bruiloftsfeest
en mogen blijde zingen
van drie verheven dingen,
maar van de liefde 't meest.
JAN WIT
^Loflied op de liefde.
Laat ons bidden voor de kunstenaars,
een vaak vergeten en in elk geval onder
gewaardeerde groep in onze samenle
ving. De gaven, die zij ontvingen, zijn
Goddelijke gaven, hun geschonken, ons
ten zegen.
Mogen wij ons er door laten zege
nen. Vragen wij om echte ruimte en
een eerlijke kans voor deze mannen en
vrouwen, ouderen en jongeren zeer
in het bijzonder ook in ons midden, die
immers belijdt de gemeente te zijn van
Hem, die de grote Kunstenaar is.
We bidden voor de arbeid van onze
kerken onder Israël.
De dwingende eis tot bezuiniging,
door de Generale Synode gesteld, ver
eist van de deputaten voor de Evange
lieverkondiging onder Israël bijzondere
wijsheid, opdat het werk zelf zo min
mogelijk schade ondervindt.
Bovendien is de keuze van een op
volger voor ds J. M. Snoek in Tiberias
geen eenvoudige zaak.
Redenen, waarom we vragen het
werk van deze deputaten bijzonder in
het gebed te willen gedenken.
Zondag 1 oktober werd om 5 uur de
Geref. Kerk te Colijnsplaat met een feest
dienst geopend. Ds. Van Rheenen, de vo
rige predikant uit Colijnsplaat, nu in Maar
tensdijk, leidde deze dienst. De kerk, die
feestelijk aandeed door dc vele en mooie
bloemstukken van aannemers en leveran-
cies was bijna geheel gevuld.
Ds. Van 'Rheenen had als tekst gekozen
Efeziërs 2 21—22.
,,Wij staan", aldus Ds. Van Rheenen,
,,in velerlei opzicht aan een nieuw begin.
Een gerestaureerde kerk, straks (5 nov.)
een nieuwe predikant (Ds. Blokland) en
dan de nieuwe combinatie van 3 gemeen
ten (Colijnsplaat, Geersdijk en Wissen-
kerke). Alles heeft, als we dit prachtige
gebouw bezien, weer perspectief. We
kunnen weer vooruit."
Natuurlijk zijn er vragen.
Zal de combinatie slagen Zal het alle
maal lukken Problemen kunnen zich op
stapelen.
Alles is èen klein stukje van Gods grote
bouwplan.
Laten we alles bezien als een klein on
derdeel van Gods alles omvattende werk.
Dat kan ons bewaren voor zelfoverschat
ting. We mogen als kerk trots zijn op dit
gebouw, maar ook kritisch. De kerk, ook
deze kerk, is maar middel, 't Gaat om
God. „Geen succes zonder Jezus."
Gods werk gaat door. Wc kunnen ons
wapenen tegen moedeloosheid.
De basis ligt voor ons allen in Jezus
Christus. Wij zijn onderweg. Wij zullen
het samen moeten doen. Niemand kan ge
mist worden. We moeten samen op pad.
Samen met de buurkerken en andere kerk
genootschappen. Samen naar Gods finale
Na het beëindigen van de kerkdienst
sprak de praeses nog enkele woorden. Hij
memoreerde hoe het alles tot stand geko-
Ja, een beleving was het. Een volle
Kerk de Herv. Kerk van Breskens.
Een kinderkoor, dat o.l.v. Mevr. Bak
ker kwinkeleerde en zong. Zó blij, zó
enthousiast, dat wij er zelf blij van wer
den. Dat was dan de jeugd op de
gaanderij Dan de bevestiging door
Ds. Heule, vlootpredikant te Rotterdam,
over de tekst „Want Gods mede
arbeiders zijn wij Gods akker, Gods
bouwwerk zijt gij
En al luisterend konden wij ons
voorstellen, dat Ds. Musch deze dominé
had gevraagd om hem te bevestigen.
Beiden willen ze in de taal van onze tijd
oude woorden een nieuwe klank geven.
Toen volgde de bevestiging. Vreemd
moet 't zijn, om in een fraktie van een
sekonde te beleven en te ervaren, waar
je jaren naar verlangd hebt. Wij als
predikanten hebben in deze dienst
allen aan de handoplegging deelgeno
men. Na de handoplegging verzocht
Ds. Heule ons om Ps. 138 3 te zingen.
Dat werd even een moeilijk moment.
Want geen van pns kon deze Psalm uit
z'n hoofd zingen. Maar na drie regels
scherp luisteren konden we bij de vierde
regel spontaan invallen.
Daarna preekte Ds. Musch zijn in
trede over de tekst „Doch gij zijt van
Christus, maar Christus is van God".
Het werd een warme, enthousiaste
preek. Ds. Musch zei weinig over zich
zelf of over zijn eigen gevoelens. Hij
greep zijn kans. Hij bracht het evange
lie. Daarbij viel het ons eens te meer
op, dat deze dominé „de Kerk op straat"
wil hebben. Hij wil met hart en ziel
midden in het leven staan. Nee, hij wil
aantonen en ons er van overtuigen, dat
de Heer Christus midden in het leven
staat.
Het is een rijke dienst geworden, daar
in Breskens. En een mooie samenkomst
daarna. Collega's boden hem een boek
aan. Wika C. v. Ginkel was er voor
over gekomen uit Amsterdam om één
van de pioniers geluk te wensen op 't
gebied van de rekreatie.
De waarnemend pastoor van Bres
kens, Kapl. J. Guilliet, noemde hem
men was. Hij sprak dank uit voor de aan
wezigheid van Ds. en Mevr. Van Rheenen.
Bouwfonds, Vrouwenver. en Jeugdvereni
gingen werden hartelijk dank gezegd.
Een bijzonder woord van dank sprak hij
uit voor de Herv. kerkeraad, die hun kerk
gebouw gedurende maanden beschikbaar
hebben - gesteld. Hij hoopte, dat er een
nauwe samenwerking zal blijven.
Namens dc classis sprak dhr. J. C. Fos-
sen. Ds. Ytsma (Colijnplaat) sprak na
mens de Herv. Kerk. Ook werden er na
mens de burgerlijke gemeente gelukwensen
uitgesproken. Na deze felicitaties werden
de aanwezigen nog in dc gelegenheid ge
steld om de kerk te bezichtigen.
Alles bij elkaar een feestelijke dienst, die
hoop geeft voor de toekomst.
Namens de buurkerken,
J. C. Kouwer, Geersdijk.
,De man met de roos" die door de stra
ten van Parijs wandelde. En bood hem
een mooi stukje beeldhouwwerk aan.
Hij is tegelijk geestelijke en beeldhou
wer.
De direkteur van 't rekreatie-centrum
„Zeebad" gaf onomwonden blijk van
z'n waardering voor het werk van Ds.
Musch. „Mijn geschepk", zei hij, „be
staat uit de vele brieven van dankbare
en enthousiaste vakantiegangers".
Breskens' burgemeester sprak een
warm en hartelijk woord. En hij de
kenner van veel artikelen was blij,
dat hij er weer een artikel bij had leren
kennen (Artikel 6).
Wilma Musch, de dochter van de
nieuwe predikant, sprak een persoonlijk
woord, waarin ze heel eerlijk en zon
der veel opsmuk sprak over haar
eigen geloof en twijfel. Een vorm van
getuige, die ons aan denken zet. Ook
vandaag blijft gelden „uw jongelingen
zullen gezichten zien
Het is laat geworden, die avond. Het
is gewoon nacht geworden, toen Ds.
Musch met een enkel woord bedankte.
Toen begonnen alle gewone werkda
gen in het leven van deze nieuwe pre
dikant.
Onze w'ens is, dat hij werken mag in
Gods kracht en velen tot zegen mag
zijn.
W. H. GISPEN.
Evangelisatiecentrum Baarn.
Tweemaal in oktober is er een instructie
dag voor leidsters van vrouwenkringen,
nl. op 10 en 24 oktober van 10.3016.00
uur. Welkom is ieder, die leiding geeft of
gaat geven aan een vrouwengroep of
-kring, al of niet in samenwerking met het
jeugdwerk. De deelnemersprijs is inclusief
de warme maaltijd 7,voor één van
deze dagen (met gelijk programma). De
eerste dag is reeds volgeboekt.
Het weekend voor leden van evangeli
satiecommissies van vrijdag 27 oktober
21.00 uur tot zaterdag 28 oktober 18.00
uur zal worden gewijd aan het welkom-
werk „Hoe zoeken we contact met nieu-
webuurt bewoners De deelname kost
13,50.
Wij nodigen evangelisatie-ouderlingen
voor tweemaal een dag (voortgezet pro
gramma) over dc inhoud van de verkon-
vervolg op pag. 2)
Waarom slaapt Gij, Here
Psalm 44 24.
Deze psalm durft heel wat te zeggen tegen God„Sta op en wordt eens
wakker en doe er eens wat aan" vers 27).
U moet niet vergeten in wat een grote nood dit lied geboren is. Tot twee
keer toe (vs. 12 en vs. 23) is er sprake van „slachtvee"
In deze psalm is geen God-is-dood-theoloog aan het woord, die bestsellers
schrijft, maar een mens, die er aangaat, tot en met. En die niet berusten kan
in de gang van zaken, omdat het niet klopt met Gods beloften. Hij moet toch
antwoorden op de vraag van „men" Waar is uw God Waar blijft die nu
Die uitdrukking „slachtvee" is geen overdrijving. Meer dan eens, zowel voor
als na de komst van de Here Jezus in de wereld, zijn de Joden bij duizenden
en millioenen op een beestachtige manier vermoord. Door heidenen en door
Christenen. En dan denk ik nog niet eens aan Hitier. Wat de kruistochten
hebben uitgehaald is niet minder afschuwelijk.
Het is te begrijpen, dat de Joden het niet konden rijmen met Gods beloften
van onverbrekelijke trouw, zoals o.a. Jesaja, die onder woorden had moeten
brengen.
Ook de Christelijke Kerk heeft met dit probleem geworsteld, toen Gods kin
deren voor de leeuwen werden gegooid in de Romeinse arena's en later, toen
in de tijd der inquisitie de brandstapels rookten, en weer later, toen het chris
tenvolk der Armeniërs door de Turken werd afgeslacht en weer later enz. enz.
Laat God dat allemaal maar toe
Doet Hij soms zijn ogen dicht en slaapt Hij, terwijl zijn volk dreigt uitge
roeid te worden van de aarde
Waarom
Dat is het grote probleem van de geschiedenis.
Niet de moderne natuurwetenschap of het veranderde wereldbeeld stellen
mij voor de vraag „Waar is uw God (Ps. 42 en 43)maar wal er allemaal
gebeurt en gebeurd is.
Midden in die „geschiedenis" staat het Kruis van Jezus Christus.
Daar is uw God
En op onze geschiedenis is niet alleen het stempel gedrukt van de opstanding,
maar ook van het Kruis.
Maar dat God niet slaapt bleek op de Paasmorgen.
En blijkt nu. En dan. En telkens weer.
Tot de Dag komt. A. D.
M