3£erkbode tol cXvZ eeuwóe k vSlaapt (§ocl Nogmaals: Ds Musch... de gemeente JL___ Openingsdienst Geref. Kerk Colijnsplaat en zijn entrée bij de Geref. Kerken VORMINGSWERK I 22e JAARGANG No. 14 12 OKTOBER 1967 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs ƒ4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 vy 'NAAR 1 CORINTHE 13:1^7^ EN 13. 1. Al kon ik alle talen spreken van hemel en aarde, wanneer de liefde zou ontbreken, wat had het voor waarde Mijn woord was niets dan loos gerucht, luid schallende metalen, schel klinkende cymbalen, beroering in de lucht. 2. Al kon ik in de toekomst lezen, geheimen ontvouwen en met één blik het waren wezen der dingen doorschouwen had ik volmaakt geloof, zodat ik bergen kon doen wijken hoe nietig zou ik blijken, als ik geen liefde had. 3. Verdeelde ik mijn goed en have, ja, zou ik mijn leven in onverschrokken overgave als martelaar geven wanneer het niet uit liefde was, geen vuurdoop zou mij baten, niets zou ik achterlaten dan vruchteloze as. 4. O liefde, dochter der genade, hoe schoon zijn de deugden die met u gaan op al uw paden, een reidans van vreugden geduld en welgezindheid gaan met eenvoud, wil tot vrede en lust in recht en rede, waarheid en trouw tesaam. 5. O liefde, gij neemt haat en boosheid en zelfzucht en schande in ongeveinsde argeloosheid de wapens uit handen. Gij dekt de schulden toe. Gij zijt, vol hoop het hoogste wagend, gelovig alles dragend, het leven toegewijd. 6. Geloof en hoop en liefde worden nooit van ons genomen gedrieën bouwen zij de orde die God zal doen komen dan vieren wij het bruiloftsfeest en mogen blijde zingen van drie verheven dingen, maar van de liefde 't meest. JAN WIT ^Loflied op de liefde. Laat ons bidden voor de kunstenaars, een vaak vergeten en in elk geval onder gewaardeerde groep in onze samenle ving. De gaven, die zij ontvingen, zijn Goddelijke gaven, hun geschonken, ons ten zegen. Mogen wij ons er door laten zege nen. Vragen wij om echte ruimte en een eerlijke kans voor deze mannen en vrouwen, ouderen en jongeren zeer in het bijzonder ook in ons midden, die immers belijdt de gemeente te zijn van Hem, die de grote Kunstenaar is. We bidden voor de arbeid van onze kerken onder Israël. De dwingende eis tot bezuiniging, door de Generale Synode gesteld, ver eist van de deputaten voor de Evange lieverkondiging onder Israël bijzondere wijsheid, opdat het werk zelf zo min mogelijk schade ondervindt. Bovendien is de keuze van een op volger voor ds J. M. Snoek in Tiberias geen eenvoudige zaak. Redenen, waarom we vragen het werk van deze deputaten bijzonder in het gebed te willen gedenken. Zondag 1 oktober werd om 5 uur de Geref. Kerk te Colijnsplaat met een feest dienst geopend. Ds. Van Rheenen, de vo rige predikant uit Colijnsplaat, nu in Maar tensdijk, leidde deze dienst. De kerk, die feestelijk aandeed door dc vele en mooie bloemstukken van aannemers en leveran- cies was bijna geheel gevuld. Ds. Van 'Rheenen had als tekst gekozen Efeziërs 2 21—22. ,,Wij staan", aldus Ds. Van Rheenen, ,,in velerlei opzicht aan een nieuw begin. Een gerestaureerde kerk, straks (5 nov.) een nieuwe predikant (Ds. Blokland) en dan de nieuwe combinatie van 3 gemeen ten (Colijnsplaat, Geersdijk en Wissen- kerke). Alles heeft, als we dit prachtige gebouw bezien, weer perspectief. We kunnen weer vooruit." Natuurlijk zijn er vragen. Zal de combinatie slagen Zal het alle maal lukken Problemen kunnen zich op stapelen. Alles is èen klein stukje van Gods grote bouwplan. Laten we alles bezien als een klein on derdeel van Gods alles omvattende werk. Dat kan ons bewaren voor zelfoverschat ting. We mogen als kerk trots zijn op dit gebouw, maar ook kritisch. De kerk, ook deze kerk, is maar middel, 't Gaat om God. „Geen succes zonder Jezus." Gods werk gaat door. Wc kunnen ons wapenen tegen moedeloosheid. De basis ligt voor ons allen in Jezus Christus. Wij zijn onderweg. Wij zullen het samen moeten doen. Niemand kan ge mist worden. We moeten samen op pad. Samen met de buurkerken en andere kerk genootschappen. Samen naar Gods finale Na het beëindigen van de kerkdienst sprak de praeses nog enkele woorden. Hij memoreerde hoe het alles tot stand geko- Ja, een beleving was het. Een volle Kerk de Herv. Kerk van Breskens. Een kinderkoor, dat o.l.v. Mevr. Bak ker kwinkeleerde en zong. Zó blij, zó enthousiast, dat wij er zelf blij van wer den. Dat was dan de jeugd op de gaanderij Dan de bevestiging door Ds. Heule, vlootpredikant te Rotterdam, over de tekst „Want Gods mede arbeiders zijn wij Gods akker, Gods bouwwerk zijt gij En al luisterend konden wij ons voorstellen, dat Ds. Musch deze dominé had gevraagd om hem te bevestigen. Beiden willen ze in de taal van onze tijd oude woorden een nieuwe klank geven. Toen volgde de bevestiging. Vreemd moet 't zijn, om in een fraktie van een sekonde te beleven en te ervaren, waar je jaren naar verlangd hebt. Wij als predikanten hebben in deze dienst allen aan de handoplegging deelgeno men. Na de handoplegging verzocht Ds. Heule ons om Ps. 138 3 te zingen. Dat werd even een moeilijk moment. Want geen van pns kon deze Psalm uit z'n hoofd zingen. Maar na drie regels scherp luisteren konden we bij de vierde regel spontaan invallen. Daarna preekte Ds. Musch zijn in trede over de tekst „Doch gij zijt van Christus, maar Christus is van God". Het werd een warme, enthousiaste preek. Ds. Musch zei weinig over zich zelf of over zijn eigen gevoelens. Hij greep zijn kans. Hij bracht het evange lie. Daarbij viel het ons eens te meer op, dat deze dominé „de Kerk op straat" wil hebben. Hij wil met hart en ziel midden in het leven staan. Nee, hij wil aantonen en ons er van overtuigen, dat de Heer Christus midden in het leven staat. Het is een rijke dienst geworden, daar in Breskens. En een mooie samenkomst daarna. Collega's boden hem een boek aan. Wika C. v. Ginkel was er voor over gekomen uit Amsterdam om één van de pioniers geluk te wensen op 't gebied van de rekreatie. De waarnemend pastoor van Bres kens, Kapl. J. Guilliet, noemde hem men was. Hij sprak dank uit voor de aan wezigheid van Ds. en Mevr. Van Rheenen. Bouwfonds, Vrouwenver. en Jeugdvereni gingen werden hartelijk dank gezegd. Een bijzonder woord van dank sprak hij uit voor de Herv. kerkeraad, die hun kerk gebouw gedurende maanden beschikbaar hebben - gesteld. Hij hoopte, dat er een nauwe samenwerking zal blijven. Namens dc classis sprak dhr. J. C. Fos- sen. Ds. Ytsma (Colijnplaat) sprak na mens de Herv. Kerk. Ook werden er na mens de burgerlijke gemeente gelukwensen uitgesproken. Na deze felicitaties werden de aanwezigen nog in dc gelegenheid ge steld om de kerk te bezichtigen. Alles bij elkaar een feestelijke dienst, die hoop geeft voor de toekomst. Namens de buurkerken, J. C. Kouwer, Geersdijk. ,De man met de roos" die door de stra ten van Parijs wandelde. En bood hem een mooi stukje beeldhouwwerk aan. Hij is tegelijk geestelijke en beeldhou wer. De direkteur van 't rekreatie-centrum „Zeebad" gaf onomwonden blijk van z'n waardering voor het werk van Ds. Musch. „Mijn geschepk", zei hij, „be staat uit de vele brieven van dankbare en enthousiaste vakantiegangers". Breskens' burgemeester sprak een warm en hartelijk woord. En hij de kenner van veel artikelen was blij, dat hij er weer een artikel bij had leren kennen (Artikel 6). Wilma Musch, de dochter van de nieuwe predikant, sprak een persoonlijk woord, waarin ze heel eerlijk en zon der veel opsmuk sprak over haar eigen geloof en twijfel. Een vorm van getuige, die ons aan denken zet. Ook vandaag blijft gelden „uw jongelingen zullen gezichten zien Het is laat geworden, die avond. Het is gewoon nacht geworden, toen Ds. Musch met een enkel woord bedankte. Toen begonnen alle gewone werkda gen in het leven van deze nieuwe pre dikant. Onze w'ens is, dat hij werken mag in Gods kracht en velen tot zegen mag zijn. W. H. GISPEN. Evangelisatiecentrum Baarn. Tweemaal in oktober is er een instructie dag voor leidsters van vrouwenkringen, nl. op 10 en 24 oktober van 10.3016.00 uur. Welkom is ieder, die leiding geeft of gaat geven aan een vrouwengroep of -kring, al of niet in samenwerking met het jeugdwerk. De deelnemersprijs is inclusief de warme maaltijd 7,voor één van deze dagen (met gelijk programma). De eerste dag is reeds volgeboekt. Het weekend voor leden van evangeli satiecommissies van vrijdag 27 oktober 21.00 uur tot zaterdag 28 oktober 18.00 uur zal worden gewijd aan het welkom- werk „Hoe zoeken we contact met nieu- webuurt bewoners De deelname kost 13,50. Wij nodigen evangelisatie-ouderlingen voor tweemaal een dag (voortgezet pro gramma) over dc inhoud van de verkon- vervolg op pag. 2) Waarom slaapt Gij, Here Psalm 44 24. Deze psalm durft heel wat te zeggen tegen God„Sta op en wordt eens wakker en doe er eens wat aan" vers 27). U moet niet vergeten in wat een grote nood dit lied geboren is. Tot twee keer toe (vs. 12 en vs. 23) is er sprake van „slachtvee" In deze psalm is geen God-is-dood-theoloog aan het woord, die bestsellers schrijft, maar een mens, die er aangaat, tot en met. En die niet berusten kan in de gang van zaken, omdat het niet klopt met Gods beloften. Hij moet toch antwoorden op de vraag van „men" Waar is uw God Waar blijft die nu Die uitdrukking „slachtvee" is geen overdrijving. Meer dan eens, zowel voor als na de komst van de Here Jezus in de wereld, zijn de Joden bij duizenden en millioenen op een beestachtige manier vermoord. Door heidenen en door Christenen. En dan denk ik nog niet eens aan Hitier. Wat de kruistochten hebben uitgehaald is niet minder afschuwelijk. Het is te begrijpen, dat de Joden het niet konden rijmen met Gods beloften van onverbrekelijke trouw, zoals o.a. Jesaja, die onder woorden had moeten brengen. Ook de Christelijke Kerk heeft met dit probleem geworsteld, toen Gods kin deren voor de leeuwen werden gegooid in de Romeinse arena's en later, toen in de tijd der inquisitie de brandstapels rookten, en weer later, toen het chris tenvolk der Armeniërs door de Turken werd afgeslacht en weer later enz. enz. Laat God dat allemaal maar toe Doet Hij soms zijn ogen dicht en slaapt Hij, terwijl zijn volk dreigt uitge roeid te worden van de aarde Waarom Dat is het grote probleem van de geschiedenis. Niet de moderne natuurwetenschap of het veranderde wereldbeeld stellen mij voor de vraag „Waar is uw God (Ps. 42 en 43)maar wal er allemaal gebeurt en gebeurd is. Midden in die „geschiedenis" staat het Kruis van Jezus Christus. Daar is uw God En op onze geschiedenis is niet alleen het stempel gedrukt van de opstanding, maar ook van het Kruis. Maar dat God niet slaapt bleek op de Paasmorgen. En blijkt nu. En dan. En telkens weer. Tot de Dag komt. A. D. M

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1