r Ik zie, ik zie... Vrede en Welvaart Predskbeerteo zondssg 8 oktober 1967 HONGERWINTER Bij het zien van de prachtig gespeelde film, die gemaakt is naar aanleiding van het beroemde boek van Galsworthy „The Forsyte Sage" kwamen bij ons onweerstaanbaar beelden uit het verle den in herinnering. Stel U voor een vrijwel donkere kamer. Een klein pitje op tafel, dat een beetje licht geeft. Een stompje kaars op een fles of een sput terende, aan en uit ploffende carbied- lamp van amateuristisch maaksel. Ver spreid in de kamer zo'n tien tot twaalf mensen. De eigen bijna-volwassen kin deren, een jodin, onderduikers, twee door de spoorwegstaking bij ons ge strande familieleden uit Zeeland. Soms ook nog buren. Allemaal hadden we jassen aan, want de kachel was na dat het eten (koek van tulpenbollen meel, gemengd met suikerbietenschraap sel) gekookt was, uitgegaan. Want de enige brandstof die er was, bestond uit hout, dat uit bossen en parken was ge kapt (gekaapt). Er werd niets gezegd. Allen zaten urenlang haast roerloos. We luisterden. Eén zat er aan tafel bij het lichtpuntje en las voor uit de Forsyte Sage. In ons gezin zijn de figuren uit deze roman net zo populair als die uit de Camera Obscura en tal van gezegden hebben wij er uit overgenomen. In Zeeland heeft men de verschrik kingen van de oorlog en van het water aan den lijve gevoeld. Maar in Holland wij woonden toen in Heemstede op de rand van Haarlem heeft de honger winter, diepe groeven gebijteld in onze herinnering. Bij het zien van de speelfilm gingen onze gedachten terug naar die wonder lijke winter vol verschrikkingen en vol zegeningen. ARMOEDE Maar ik moest ook denken aan de grote familieroman van Annie Boudier- Bakker „De klop op de deur". Heel andere figuren en vooral een heel an der milieu, maar sterk gelijkend van op zet. Ook de uitgebreide familie Craets beleeft op haar manier het einde van de vorige eeuw en het begin van een nieuwe tijd. Onwillekeurig vergelijk je de Forsy te's met de Craetsen. En Londen met Amsterdam. Maar wat deze boeken verbindt is de ontstellende armoede van mensen, die leven buiten de lichtkring van het Evan gelie van Gods genade. Ze moeten het doen met de krachten van de traditie en van de beschaving. Maar op critieke momenten laten die je in de steek. Men verbergt dan het menselijk tekort achter schijnheilig fatsoen of trekt zich terug in een weemoedige berusting. Eén van Boudier-Bakkers vele ro mans heeft tot titel „Armoede". Dat is niet bedoeld als maatschappelijk leed, want haar romans spelen zich voor het grootste gedeelte af in goed gesitueerde families, de zgn. „betere" kringen (bah, wat een afschuwelijke hoogmoedige aanduiding Het is bedoeld als inner lijke armoede en als geestelijke leegte. Eigenlijk hadden al de romans van Boudier-Bakker „armoede" kunnen he ten. Levend geloof, bijbel of kerk komen er niet aan te pas. Maar in zoverre zijn deze echt-Engelse en echt-Nederlandse romans toch christelijk, omdat ze eerlijk zijn. Je ziet de waarachtigheid van het Evangelie als op het negatief van een foto. Je leest het tussen de regels door. Een enkele keer worden het met even zovele woorden gezegd. In de „Klop op de deur" is ergens een passage, dat de oude heer Craets op de pont over het Y bij Amsterdam staat te praten met zijn dochters. Het gesprek gaat als volgt ik haal het uit het hoofd aan „U en moeder hebben ons werkelijk alles gegeven. Al les, wat U had. En tochmoet er iets meer zijn". „Hoe bedoel je Godsdienst of zo Ik zou niet weten." „Nee, dat niet, of misschien toch..." VRIJE TIJDSBES TEDING Jammer, dat de mensen tegenwoordig geen tijd of liever geen rust meer heb ben om zulke dikke boeken te lezen, als de „De klop op de deur" of „De Forsyte Sage" (met vervolg delen). Ik dacht, dat de vorige generatie, die deze boeken, verslond, toch ook niet be paald zwom in de vrije tijd. Eigenaardig hoe in je herinnering vaak bepaalde perioden vast haken aan bepaalde boeken, die je toen gelezen hebt. Zo zal de zomer van '67 in mijn herinnering blijven als de tijd, waarin ik „The Source" van James Michener gelezen heb. Meer dan 1000 bladzijden, maar boeiend van de eerste tot de laat ste. Een prachtboek Vindt U het ook zo gezellig als de T.V. eens een avond zulke snertpro- gramma's heeft, dat het de moeite niet waard is een knop om te draaien Kassie-kijken is niet de enige vrije tijdsbesteding A. D. (vervolg van pagina 2) denering Vindt hier geen vermorali sering achteraf plaats van een verhouding, die eerst schijnbaar is erkend en goedgepraat 4. In de kerk heeft niet de natuur, maar het gebod het laatste woord. Wij zouden niet weten, wat de natuur was, als wij het gebod niet hadden. Flet ge bod is een voortdurende oproep tot het natuurlijke leven van de goede schep ping. In de bijbel staat de homofilie heel erg laag genoteerd. Paulus spreekt er in Romeinen over als een cultische uit spatting in dienst van vreemde, onechte goden. Het gaat daar over een verdrin gen van het beeld van de ware, levende God. De waarheid gaat kopje onder in de ongerechtigheid. Trouwens ook in het scheppingsverhaal heeft het beeld van God alles te maken met de goede verhouding tussen man en vrouw. Alles staat of valt daarmee. Die verhouding is nog zonder meer niet hetzelfde als getrouwd zijn. Hij valt niet samen met een huwelijk. De ongetrouwden lopen niet rond met een incompleet beeld van God. Het zijn geen voortijdig beschadigde beelddra gers. Want ook het ongetrouwd zijn speelt zich in allerlei vormen af in de relatie man-vrouw. Hij of zij kan daar niet uit weg lopen. Ik dacht, dat dit onontkoombare bijbelse structuren waren, die wij niet kunnen wegpraten. In het N.T.S. programma van dins dag 12 september zei de bekende I.K.O.R. predikant Ds. Klamer„Het gaat er niet om of je homo-sexueel of hetero-sexueel bent, het gaat er om of je mens bent. Jezus nam de mensen zo als ze waren hij stelde geen voorwaar den, hij vroeg niet van hen, dat zij eerst van natuur verwisselden. Hij at met tollenaars en zondaren". Afgezien nog van de voor homofielen toch wel zeer kwetsende vergelijking met tollenaren en zondaren, is dit het punt niet. Inderdaad neemt Jezus de mensen zoals ze zijn maar laat Hij ze ook zo? Wat is er bijvoorbeeld met Zacheüs gebeurd En wat betekent het bijbelse woord bekering dat met iedere ontmoeting met Jezus samen valt Het wordt in één adem genoemd met het Koninkrijk, met heil, met nieuwe aarde en nieuwe intermenselijke verhoudingen. 5. Een moeilijk probleem blijft het dan toch maar, die homofilie. Zo moei lijk, dat ik er niet over geschreven zou hebben, als dat programma er niet was geweest. Een dergelijke uitzending vraagt in al zijn rustige objectieve een zijdigheid om een weerwoord. „Wat kun je er aan doen als je zo bent Ben je geroepen om je leven lang gefrustiëerd te worden Je zelf op te sluiten in belevingen, die niet over draagbaar, niet mededeelbaar zijn Dat klinkt erg griezelig. Wat voor recht heeft iemand of iets of de kerk om iemand te verbieden te zijn, zoals hij of zij is Bovendien, wat doet de oor sprong er toe als de gewoonte tot een tweede natuur geworden is, die zich niet langer de wet laat opleggen Dat zijn klemmende vragen. Het is in ieder geval verboden om elkaar als mens homo-sexueel of hetero-sexu eel niet serieus te nemen, om elkaar niet als gelijkwaardig en gelijkberech tigd te beschouwen. Maar neem je iemand echt serieus, als je hem alleen maar neemt zoals hij zelf denkt, dat hij is Gaat een bijbels woord als „roe ping" niet ver boven een dergelijke ver onderstelde en voor een deel gereali seerde natuuraanleg uit Worden wij door God en Jezus niet telkens aange sproken op wat wij nog niet zijn Mis schien klinkt dit erg stichtelijk te ge makkelijk gezegd door iemand die het probleem zelf niet aan den lijve onder vonden heeft. Ik zou het ook anders kunnen zeggen: Hebben wij het huwelijk niet te veel verabsoluteerd als het hoogste geluk, de enige echte menselijke bestaans wijze Het huwelijk is inderdaad veel, heel veel zelfs, maar niet alles In de opstanding huwen zij niet en worden zij niet ten huwelijk gegeven. Het huwelijk heeft niet de vanzelfsprekendheid van 's werelds beloop en van de stem van het bloed. Het is een charisma, een niet vanzelfsprekende genadegave. En er bestaat ook een charisma voor de onge huwde staat. Alle discussies over het coelibaat mogen ons dat niet doen ver geten. Niet iedereen is in de wieg ge legd om te trouwen. Een versexualiseerde samenleving drijft hen, die zich niet geroepen weten tot het huwelijk al gauw in de hoek van een anders gestructureerde sexualiteit. Sex is tenslotte een statussymbool aan het worden. Je moet er aan mee doen, hoe dan ook. Anders tel je niet langer mee. Ieder mens is door zijn geboorte verplicht deze ervaring te ondergaan. Hier schrijft de natuur ons de weg voor. Is dat waar Er zal in de kerk beter, dieper, hardnekkiger moeten worden nagedacht over de betekenis van het coelibaat. Niet als een van buiten op gelegde en aan een bepaalde geestelijke stand gekoppelde verordening, maar als een van binnen ontstaan en gegroeid zelfbesef. Een roeping, die ons in be slag neemt met alle vezels van ons be staan. Tenslotte betekent mens zijn echt niets meer dan dat je je zelf bent, uit je leven haalt, wat er in zit, voortbouwt op voor de hand liggende mogelijkhe den. Of moeten wij ook onder het kruis door Prof. Rothuizen heeft eens ge zegd, dat er in het christen-zijn een ge zond stuk frustratie zit. Een christen heeft als het goed is een tik voor het kruis te pakken, die een beetje op een tic kan lijken. Leven is niet maar doen, wat je hart je ingeeft. Integendeel. Leven kan ook zijn dat juist niet doen. Het „uitleven" en het „eeuwige leven" staan sinds Goede Vrijdag op een gespannen voet met elkaar. Tenslotte is sex ook niet alles. Gelukkig dat er meer is. H. EIKELBOOM. Wij herdenken van vieren is geen sprake dit jaar de oktoberrevolutie in Rusland. Het was in 1917 dat het radeloze en redeloze Russische volk in opstand kwam tegen de uitbuiting door groot grondeigenaars, adel en andere bezit ters. Sindsdien heerst in Rusland het communisme, als sociaal-oeconomisch systeem. Maar naarmate de welvaart er toeneemt, gaan de scherpe kanten van het communisme er af. Daardoor is de mogelijkheid van co-existentie gekomen en de hoop de koude oorlog tussen Oost en West te kunnen beëindigen. Van weerskanten wordt er geroepen om dialoog. Omdat in 1917 het kerkelijk Chris tendom in Rusland solidair was met de bezittende klasse en de bestaande toe standen zegende, keerde de revolutie zich ook tegen de kerk, die onlosmake lijk van het kapitalisme was. Het .communisme is daardoor van huis uit anti-godsdienstig, atheïstisch. Hoewel dat huis van herkomst niet Rus sisch was, maar Duits. De grote profeet CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 u. Ds. v. Wilgenburg, Voorbereiding Heilig Avondmaal. 2.30 uur Ds. Wessel. 5 uur geen dienst. OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Til, Bed. H. Av., 17 uur Ds. Van Til, Dankzegging. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Wessel, Voorbereiding Heilig Avondmaal. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Dondorp, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Dondorp, Bed. H. Av. en Dankzegging. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Den Hengst, Grijpskerke Gapinge 10.15 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10.45 uur Ds. Den Hengst, 7 uur Ds. Joosse te Middelburg. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout, Bed. H. Av. en Dankzegging. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer, Bed. H. Av. en Dankzegging. Oostkapelle 9.15 en 2.15 uur Ds. Zelle te Leeuwarden Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 7 uur Ds. De Craene. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer, Bed. H. Av. en Dankzegging. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 6.30 uur Ds. Groeneveld, Bed. H. Av. en Dankzegging. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Helderman, Bed. H. Av. en Dankzegging. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur Ds. Noorloos, 3 uur Ds. Vos te Gent. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk, Bed. H. Av. en Dankzegging. Breskens 9.30 en 5 uur Ds. Musch, Bed. H. Av. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek, Bed. H. Av. Sas van Gent 10.30 uur Ds. Stern (N. H. Kerk). Sehoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld, Souburg, Bed. H. Av. en Dankzegging. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen, Bed. H. Av. en Dankzegging. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger, Bed. H. Av. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy, Bed. H. Av. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Joosse te Middelburg. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Warnink te Slikkerveer. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Bed. H. Av. Colijnsplaat 11 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp, 4 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge. Driewegen 10 uur dienst, 2.30 uur Ds. Heuzeveldt. Geersdijk 11 en 4 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Heuzeveldt, 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Heuzeveldt. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt te Oostkapelle. Heinkenszand 10 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds. v. d. Berg te Wolphaartsdijk. Kamperland geen opgave ontvangen. Kapelle 9 en 10.30 uur Ds. Juch, Bed. H. Av., 17 uur Ds. Juch, Dankzegging H. Av. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen, Bed. H. Av. Lewedorp 9 en 2.30 uur Ds. De Bruijne, Bed. H. Av. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 10 en 3 uur Ds. Noordhof, Bed. H. Av. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Brunsting te Baarn. Wolphaartsdijk 10 uur Ds. v. d. Berg, 2.30 uur Ds. Eikelboom. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra te Roosendaal. CLASSIS THOLEN. Anna Jaeoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 17 uur Ds. v. d. Stoel, Bediening Heilig Avondmaal. Halsteren 5 uur Hoogerheide (Schapendrcef 21) 10 en 15.30 uur Ds. Slingenberg te Goes, Voorber. H. Avondmaal. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Vollmuller te Vianen, Voorber. H. Avondmaal. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Krabbe te Den Haag Poortvliet 10 en 2.30 uur Cand. Dronkert te Leiden. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Voorber. H. Av. Tholen 10 en 5 uur Ds. Vrolijk te Rotterdam, Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 u. Ds. Wentsel, Bed. H. Av.. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Bohlmeijer, Bed. H. Av. en Dankzegging. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Homans te Eindhoven. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Bed. H. Av. en Dankzegging. Oosterland 10 uur Leesdienst, 6 uur Ds. Wentsel te Brouwershaven. Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma. S3B

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3