maar waar...
„Een televisie-programma
over Homofilie"
NIEUWS
fyfcci'élz tedMen
r
Predikbeurten zondag I oktober 1967
ARM HELPT RIJK.
KERK EN STAAT.
(vervolg van pagina 2)
zo, met de tekst uit Hand. 18 711, aan
de voortgang van Gods Koninkrijk, ook
door de arbeid van Paulus, toen. In de
voorbereiding (huis en synagoge naast el
kaar, ook de bewoners T. J. en Cr.). In
de voortgang (velen van de Corinthiërs
In het vooruitzicht (Ik heb veel volk in
deze stad). En zo is het ook nu: 3000
toegebracht (Toradja's). Dit werk heeft
onze voortdurende belangstelling in gave
en gebed nodig.
De zendingscollecte van zondag 17 sept.
1.1. heeft ons bijzonder verblijdde op
brengst was ruim 300,En van de
schoolbusjes kwam 125,
4. Bruidspaarwe feliciteren Leen van
de Cingel en Lenie Bouwman met hun hu
welijk, op vrijdag 22 september. Daar jul
lie na de huwelijksbevestiging hier komen
wonen, Esdoornstraat 22, hartelijk welkom,
in ons dorp en in ons kerkelijk leven. God
zegene jullie en Hij stelle tot een zegen.
5. H. Avondmaal. Voorber. predicatie
en Avondmaal zijn weer aanstaande. Het
is onze hartelijke bede, dat velen heilbe
gerig zullen zijn naar de middelen der ge
nade, die de Here verordend heeft. Doe
alles weg, wat zou kunnen hinderen of
schaden. En zeg het met de tollenaar o
God, wees mij zondaar genadig. En let
dan op de zaligspreking over hem, uit
Jezus mond.
6. Ik groet u allen.
Dr. J. H. Becker.
Verschillende Afrikaanse kerken stu
ren geldelijke steun naar Amerika, om
negerkinderen in Missisippi van de
hongersnood te redden. Enkele Ameri
kaanse kerken staakten of verminder
den hun steun aan de slachtoffers om
toch vooral hun gezicht niet te verlie
zen" bij de blanke kerken in het Zuiden
van de Verenigde Staten.
Ik ontving een vriendelijke uitnodi
ging van een collega om een vergade
ring van een predikantencontact bij te
wonen in een ongefrankeerde envelop
pe met opdruk Dienst. Ministerie van
Financiën. Vandaar het tekort bij de
P.T.T. A. D.
UIT DE
KERKEN
Beroepen te Bussum (vac. wijlen A.
van der Weg): P. van den Berg te Olde-
boorn te Beverwijk-Heemskerk W. ten
Kate te Huizen (N. H.); te Heemse, Bo-
vensmilde, Rhoon en te ZuidwoldeF.
de Jonge te Emmercompascuum te Hoo-
geveen (vac. W. Struijs): R. Ypma te
Amersfoortte Lemmer H. G. Verhaage
te Oppedoes.
Benoemd tot hulpprediker te Papen-
drcchtS. Wouters, a.s. em. pred. te
Dordrecht.
Aangenomen naar SchoonrewoerdF.
Ledegang, kand. te Baarn naar Bussum
(vac. wijlen A. van der Weg): P. van den
Berg te Oldeboorn.
Bedankt voor Loppersum R. Ypma te
Amersfoortvoor Hantum, Poortvliet,
Rottevalle en voor Schipluiden F. Lede
gang, kand. te Baarn voor Grootegast
(vac. S. van der Linde) en voor Den Hel
der (vac. M. Hamming): P. van den Berg
te Oldeboorn.
Velen van U hebben waarschijnlijk,
lichtelijk geshockeerd, op dinsdagavond
12 september naar een N.T.S. program
ma over de homofilie gekeken. Een der
gelijke uitzending roept ongetwijfeld
vragen op. Meer vragen ook dan zich
in het korte bestek van een kerkbode
artikel laten behandelen. Ik kan mij
voorstellen, dat U liever had dat over
dergelijke onderwerpen in het openbaar
maar werd gezwegen. Elk spreken
roept immers iets op. Zodra iets bij de
naam wordt genoemd is het er ook.
Het wordt daardoor onontkoombaar.
Het woord heeft een scheppende bete
kenis. Maar dat kan niet meer. Homo
filie begint ,,in" te raken. Tot dusver
was homo-sexualiteit een randverschijn
sel en een samenleving die uit louter
hetero-sexuelen (een afschuwelijk
woord overigens, dat van een regel een
uitzondering lijkt te maken) leek te be
staan.
De homofiel was een duistere, ge
heimzinnige ongrijpbare figuur, die met
allerlei perversiteiten in verband werd
gebracht.
Het is goed, dat daar althans een
einde aan is gekomen. Een maatschap
pij, die bepaalde in haar optredende
levensvormen systematisch verdringt,
moet op een gegeven moment de reke
ning voor dit verdringingsproces gepre
senteerd krijgen. Bovendien leidt angst
tot discriminatie. En wat is discrimina
tie anders dan een moderne uiting voor
de middeleeuwse heksenjacht Wij
zullen altijd moeten beginnen met de
ander in zijn anders zijn te nemen, zo
als hij of zij is. Anders hebben wij hem
of haar niets meer te geven. Het is
nooit goed om al bij voorbaat met een
oordeel klaar te staan. Een dergelijk
oordeel is immers niet meer dan een
voor-oordeel en voor een voor-oordeel
is het typerend, dat het zichzelf door
geen enkel oordeel meer laat achter
halen. Het blijft een voor-oordeel.
Met de vragen rond de homofilie zijn
wij waarschijnlijk te gauw klaar ge
weest. De kerk heeft zich alle eeuwen
door al bij voorbaat van hem afgemaakt.
Hij had geen recht van spreken. Hij
werd zonder meer in het zondaarsbank
je gezet, waarin je alleen maar recht
hebt om te antwoorden op vragen, die
anderen voor je verzinnen. En daar is
het vraagstuk van de homo-sexualiteit
nu net te ingewikkeld voor. Het N.T.S.
programma maakte dat weer duidelijk.
Er zijn kernhomofielen, die nooit een
totale ook sexueel gerichte relatie
tot het andere geslacht lijken te kunnen
hebben. Zij zijn als het ware vanaf hun
geboorte gekwalificeerd en gepredesti
neerd tot een anders zijn dan anderen.
Hun lichamelijke belevingen vallen te
rug op het eigen geslacht. Zodra ze
gaan trouwen leggen ze de basis voor
een echtscheiding. En hoeveel huwelij
ken zijn er waarschijnlijk al door een
dergelijke aanleg van de levenspartner
stuk gegaan. De enige vraag, die dan
ook gesteld moet worden is hoe geven
wij aan de homofiel een legitieme plaats
in de maatschappij, zodat zijn sexuele
relaties en belevingen gelijkwaardig
zijn aan die van heterosexuelen. Eén
van de antwoorden is het zgn. homo
fielenhuwelijk. De homofiel mag niet
van de ene levenspartner op de andere
overspringen. Hij dient te erkennen, dat
trouw een essentiëel element van liefde
is. Hij moet van de verhoudingen die
hij aangaat dezelfde maatstaven durven
aanleggen als aan een huwelijk, anders
wordt zijn liefde te goedkoop, te vrij
blijvend. Hij moet als het ware door
de relaties, die hij heeft, zelf bewijzen,
dat zijn liefdesverhouding volwaardig
is. De maatstaf voor deze volwaardig
heid is dan het huwelijk.
Ik vind een dergelijke benadering in
ieder geval een grote vooruitgang. Hier
kan over gepraat worden. Het onder
werp is nu niet langer licht- en mensen
schuw. Toch blijf ik met een hoop vra
gen zitten.
Ik moet voor die vragen bij het pro
gramma aanknopen. Als U het niet ge
zien hebt, is dat uiteraard een bezwaar.
1. Wordt er niet te gemakkelijk en
te gauw over kernhomofilie gesproken
Een niet anders kunnen op grond
van een anders zijn. Het wetenschappe
lijk onderzoek blijft hier erg vaag. Me
disch is dit anders-zijn nog steeds niet
aangetoond. Is het waar, dat kernhomo
filie een natuurlijk alternatief is voor
een verhouding tot het andere geslacht?
Of gaat het hier om een toevallige on
bewust ontstane deformatie Om mi
lieu-invloeden, opvoedingsfouten en on
gezonde bindingen En mag je jezelf
daar dan bij neerleggen Het feit, dat
iets nu eenmaal zo is, betekent niet, dat
het niet anders had kunnen wezen.
Het valt mij in de vele benaderingen
van de homofilie, als een positief te
waarderen verschijnsel, telkens weer op,
dat men te gemakkelijk en te snel om
deze vraag heenloopt. Heel vaak vindt
men ook, dat deze vraag eigenlijk niet
eens gesteld mag worden. Zij is op zich
zelf al discriminerend. Alles wat leeft,
heeft immers het recht, om er op zijn
eigen manier te zijn. Het wil alleen ge
accepteerd worden. Pas daarna valt er
dan eventueel nog te praten over de
vorm, die gekozen moet worden.
Maar bestaan er dan geen tegen
natuurlijke levensvormen
2. Hier volgt mijn tweede kritisch
kommentaar bij de N.T.S. uitzending.
In de loop van de discussie maakte
een vertegenwoordiger, van wat je als
een Belgisch humanistisch verbond zou
kunnen omschrijven, de opmerking, dat
de natuur ons geen enkele maatstaf aan
de hand doet. De natuur is geen norm.
Zij is hoogstens een gegeven, een uit
gangspunt. Want de natuur staat nooit
vast. Zij is eindeloos in beweging. Zij
schept zichzelf telkens nieuwe variaties.
Zij is in principe open voor elke moge
lijkheid. Niemand kon zich dus in een
discussie over de homosexualiteit be
roepen op de menselijke natuur, als een
conditio sine qua non.
Men zou wat toegespitst kunnen zeg
gen „Alles wat is, is daarmee natuur
lijk".
Daar zit ongetwijfeld een belangrijk
waarheidselement in. Wij praten vaak
te statisch en te abstract over de mense
lijke natuur. Ongemerkt hanteren wij
daarbij onze eigen bestaanswijze als
norm. Dat is altijd het begin van een
nog verborgen discriminatie. Zo be
schouwt het blanke ras zichzelf als een
maatstaf voor het negroide. Alles wat
buiten zijn eigen kader valt, is „wild",
onkruid, hoogstens te veel natuur. De
natuur wordt dan beperkt tot de ge
woonte. Ze wordt gedefiniëerd vanuit
de cultuur. En dat is ergens de omge
keerde weg.
Maar daar is weer niet alles
mee gezegd. Tenslotte kent ook de na
tuur haar vaste patronen, die zichzelf
haast als natuurwetten laten omschrij
ven.
De natuur is meer dan een eindeloos
arsenaal van een onbeperkt aantal te
genstrijdige mogelijkheden. Er zit ook
een eenheid in. Niemand kan tegen de
natuur inleven zonder zichzelf onmoge
lijk te maken.
Hij zaagt dan de tak door, waar hij
zelf op zit. Hij maakt van zijn leven
een voortdurende creatio ex nihilo
(schepping uit het niets).
Het is bovendien tegenstrijdig om
uitgerekend dit argument in deze dis
cussie te hanteren.
Want wat moet je dan nog'beginnen
met de homofilie als een onontkoombaar
natuurlijk gegeven Gaat datgene, wat
van de natuur in het groot geldt, dan
niet op van de natuur in het klein Is
homofilie bovendien een natuur- of een
cultuurproduct Dat staat nog te be
zien. Homofilie is „in". Het dreigt een
modeverschijnsel te worden. Dat kan
zijn oorzaak hierin hebben, dat wij door
oververzadiging en overprikkeling het
andere geslacht moe zijn geworden.
Het doet ons niets meer. Ontstellend
hoog zijn de aantallen van hen, die voor
dat ze getrouwd zijn eindeloos met el
kaar experimenteren. De reactie is de
verveling, de collectieve afkeer, de te
genzin.
Wat er uitgehaald werd, zit er niet
meer in De geslachtsgemeenschap be
vredigt niet meer. De ander wordt
steeds meer onbereikbaar. Heel snel
moet je dan op jezelf terugvallen, op
het eigen geslacht.
Homofilie kon wel eens het bijpro-
dukt zijn van een cultuur, die op de
ander is uitgekeken, omdat zij hem of
haar nooit echt heeft gezien. Dat is ten
slotte wel vaker gebeurd. Alle vrucht
baarheidsreligies, die drijven op sexuele
riten, mythen en ervaring, kennen de
homofilie als een laatste mogelijkheid,
als de enige variatie op een al te be
kend en al te vaak gespeeld thema.
(Slot volgt) H. EIKELBOOM.
KORT VERSLAG van de vergadering
van de Classis Zeeuws-Vlaanderen,
gehouden 12 september 1967 te Ter-
neuzen,
Opening. Te 2 uur opent br. J. Dekker
de vergadering namens de samenroepende
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til.
2.30 uur Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
(OOSTKERK) 9 uur Ds. Joosse, Voorb. H. Av.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur
Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Joosse.
Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Brederveld te Souburg, Voorber. H. Av.
5 uur Ds. Van Til.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Scholing, Scharendijke
Domburg 10 uur Ds. Elshout, 2.30 uur Ds. Helderman
Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Groeneveld te
Vlissingen, Voorber. H. Avondmaal.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer, Voorber. H. Av.
Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Hartholt.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10.30 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer, Voorber. H. Av.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond te Oosterbeek.
Vlissingen 9,. 10.45 Ds. Kornet, Voorber. H. Av.,
7 uur Ds. Hartholt te Oostkapelle.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman.
Westkapelle 9.30 uur Ds. Helderman, Voorber. H. Av.,
2.30 uur Ds. Elshout te Koudekerke.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Noorloos (viering
Heilig Avondmaal).
Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk, Voorber. H. Av.
Breskens 9.30 en 5 uur Ds. Musch, Voorber. H. Av.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Sas van Gent 19 uur Ds. Berger.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Mulder, Badhoevëdorp,
Voorber. H. Av.
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Scheele te Hollandse
Rading.
(Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger.
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Palcsy, Voorber. H. Av.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Wessel te Middelburg.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Dragt te Tilburg.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Colijnsplaat 10.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes,
5 uur Ds. Van Rheenen te Maartensdijk (Inwijding
nieuw kerkgebouw).
Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen.
Geersdijk 10 uur Ds. Van Rheenen te Maartensdijk,
4.30 uur Ds. Noordhof te Wcmeldinge.
Goes Evangelisatiezondag (Westerkerk) 10 uur Ds.
De Bruijne en 5 uur Ds. Heuzeveldt.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Heuzeveldt en
5 uur Ds. De Bruijne.
In Westerkerk 10 uur Kinderncvendienst.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Oegema te
Arnemuiden.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 9 uur Ds. Juch te Kapelle, 5 uur Ds. Meijer
te Meliskerke.
Kapelle 10.30 en 5 uur Ds. Juch, Voorber. H. Av.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra, Voorb. H.Av.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer.
Wemeldinge 10.30 en 3 uur Ds. Noordhof, Voorber.
Heilig Avondmaal.
Wissenkerke 9 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge,
2.30 uur Ds. Van Rheenen te Maartensdijk.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Beverwijk.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 10 en 17 uur Ds. v. d. Stoel, Voorber.
Heilig Avondmaal.
Halsteren 5 uur
Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 15.30
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Kempenaar te
Buitenpost.
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. De Wit, Rotterdam
Poortvliet 10 en 2.30 uur Cand. Greven te Amsterdam
Rilland-Bath geen opgave ontvangen.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Kuypers te Gorinchem,
Voorbereiding Heilig Avondmaal.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel,
Voorbereiding Heilig Avondmaal.
Bruinisse 10.30 en 5 uur Ds. Bakker te Rotterdam,
Voorbereiding Heilig Avondmaal.
Haamstede 10 en 5 uur Ds. Poppe te Naarden.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Voorber. H. Av.
Oosterland 9.15 uur Ds. Bakker te Rotterdam,
3 uur Ds. Becker te Nieuwerkerk.
Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Linde, Rijnsburg
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire geen opgave ontvangen.