maar waar... „Een televisie-programma over Homofilie" NIEUWS fyfcci'élz tedMen r Predikbeurten zondag I oktober 1967 ARM HELPT RIJK. KERK EN STAAT. (vervolg van pagina 2) zo, met de tekst uit Hand. 18 711, aan de voortgang van Gods Koninkrijk, ook door de arbeid van Paulus, toen. In de voorbereiding (huis en synagoge naast el kaar, ook de bewoners T. J. en Cr.). In de voortgang (velen van de Corinthiërs In het vooruitzicht (Ik heb veel volk in deze stad). En zo is het ook nu: 3000 toegebracht (Toradja's). Dit werk heeft onze voortdurende belangstelling in gave en gebed nodig. De zendingscollecte van zondag 17 sept. 1.1. heeft ons bijzonder verblijdde op brengst was ruim 300,En van de schoolbusjes kwam 125, 4. Bruidspaarwe feliciteren Leen van de Cingel en Lenie Bouwman met hun hu welijk, op vrijdag 22 september. Daar jul lie na de huwelijksbevestiging hier komen wonen, Esdoornstraat 22, hartelijk welkom, in ons dorp en in ons kerkelijk leven. God zegene jullie en Hij stelle tot een zegen. 5. H. Avondmaal. Voorber. predicatie en Avondmaal zijn weer aanstaande. Het is onze hartelijke bede, dat velen heilbe gerig zullen zijn naar de middelen der ge nade, die de Here verordend heeft. Doe alles weg, wat zou kunnen hinderen of schaden. En zeg het met de tollenaar o God, wees mij zondaar genadig. En let dan op de zaligspreking over hem, uit Jezus mond. 6. Ik groet u allen. Dr. J. H. Becker. Verschillende Afrikaanse kerken stu ren geldelijke steun naar Amerika, om negerkinderen in Missisippi van de hongersnood te redden. Enkele Ameri kaanse kerken staakten of verminder den hun steun aan de slachtoffers om toch vooral hun gezicht niet te verlie zen" bij de blanke kerken in het Zuiden van de Verenigde Staten. Ik ontving een vriendelijke uitnodi ging van een collega om een vergade ring van een predikantencontact bij te wonen in een ongefrankeerde envelop pe met opdruk Dienst. Ministerie van Financiën. Vandaar het tekort bij de P.T.T. A. D. UIT DE KERKEN Beroepen te Bussum (vac. wijlen A. van der Weg): P. van den Berg te Olde- boorn te Beverwijk-Heemskerk W. ten Kate te Huizen (N. H.); te Heemse, Bo- vensmilde, Rhoon en te ZuidwoldeF. de Jonge te Emmercompascuum te Hoo- geveen (vac. W. Struijs): R. Ypma te Amersfoortte Lemmer H. G. Verhaage te Oppedoes. Benoemd tot hulpprediker te Papen- drcchtS. Wouters, a.s. em. pred. te Dordrecht. Aangenomen naar SchoonrewoerdF. Ledegang, kand. te Baarn naar Bussum (vac. wijlen A. van der Weg): P. van den Berg te Oldeboorn. Bedankt voor Loppersum R. Ypma te Amersfoortvoor Hantum, Poortvliet, Rottevalle en voor Schipluiden F. Lede gang, kand. te Baarn voor Grootegast (vac. S. van der Linde) en voor Den Hel der (vac. M. Hamming): P. van den Berg te Oldeboorn. Velen van U hebben waarschijnlijk, lichtelijk geshockeerd, op dinsdagavond 12 september naar een N.T.S. program ma over de homofilie gekeken. Een der gelijke uitzending roept ongetwijfeld vragen op. Meer vragen ook dan zich in het korte bestek van een kerkbode artikel laten behandelen. Ik kan mij voorstellen, dat U liever had dat over dergelijke onderwerpen in het openbaar maar werd gezwegen. Elk spreken roept immers iets op. Zodra iets bij de naam wordt genoemd is het er ook. Het wordt daardoor onontkoombaar. Het woord heeft een scheppende bete kenis. Maar dat kan niet meer. Homo filie begint ,,in" te raken. Tot dusver was homo-sexualiteit een randverschijn sel en een samenleving die uit louter hetero-sexuelen (een afschuwelijk woord overigens, dat van een regel een uitzondering lijkt te maken) leek te be staan. De homofiel was een duistere, ge heimzinnige ongrijpbare figuur, die met allerlei perversiteiten in verband werd gebracht. Het is goed, dat daar althans een einde aan is gekomen. Een maatschap pij, die bepaalde in haar optredende levensvormen systematisch verdringt, moet op een gegeven moment de reke ning voor dit verdringingsproces gepre senteerd krijgen. Bovendien leidt angst tot discriminatie. En wat is discrimina tie anders dan een moderne uiting voor de middeleeuwse heksenjacht Wij zullen altijd moeten beginnen met de ander in zijn anders zijn te nemen, zo als hij of zij is. Anders hebben wij hem of haar niets meer te geven. Het is nooit goed om al bij voorbaat met een oordeel klaar te staan. Een dergelijk oordeel is immers niet meer dan een voor-oordeel en voor een voor-oordeel is het typerend, dat het zichzelf door geen enkel oordeel meer laat achter halen. Het blijft een voor-oordeel. Met de vragen rond de homofilie zijn wij waarschijnlijk te gauw klaar ge weest. De kerk heeft zich alle eeuwen door al bij voorbaat van hem afgemaakt. Hij had geen recht van spreken. Hij werd zonder meer in het zondaarsbank je gezet, waarin je alleen maar recht hebt om te antwoorden op vragen, die anderen voor je verzinnen. En daar is het vraagstuk van de homo-sexualiteit nu net te ingewikkeld voor. Het N.T.S. programma maakte dat weer duidelijk. Er zijn kernhomofielen, die nooit een totale ook sexueel gerichte relatie tot het andere geslacht lijken te kunnen hebben. Zij zijn als het ware vanaf hun geboorte gekwalificeerd en gepredesti neerd tot een anders zijn dan anderen. Hun lichamelijke belevingen vallen te rug op het eigen geslacht. Zodra ze gaan trouwen leggen ze de basis voor een echtscheiding. En hoeveel huwelij ken zijn er waarschijnlijk al door een dergelijke aanleg van de levenspartner stuk gegaan. De enige vraag, die dan ook gesteld moet worden is hoe geven wij aan de homofiel een legitieme plaats in de maatschappij, zodat zijn sexuele relaties en belevingen gelijkwaardig zijn aan die van heterosexuelen. Eén van de antwoorden is het zgn. homo fielenhuwelijk. De homofiel mag niet van de ene levenspartner op de andere overspringen. Hij dient te erkennen, dat trouw een essentiëel element van liefde is. Hij moet van de verhoudingen die hij aangaat dezelfde maatstaven durven aanleggen als aan een huwelijk, anders wordt zijn liefde te goedkoop, te vrij blijvend. Hij moet als het ware door de relaties, die hij heeft, zelf bewijzen, dat zijn liefdesverhouding volwaardig is. De maatstaf voor deze volwaardig heid is dan het huwelijk. Ik vind een dergelijke benadering in ieder geval een grote vooruitgang. Hier kan over gepraat worden. Het onder werp is nu niet langer licht- en mensen schuw. Toch blijf ik met een hoop vra gen zitten. Ik moet voor die vragen bij het pro gramma aanknopen. Als U het niet ge zien hebt, is dat uiteraard een bezwaar. 1. Wordt er niet te gemakkelijk en te gauw over kernhomofilie gesproken Een niet anders kunnen op grond van een anders zijn. Het wetenschappe lijk onderzoek blijft hier erg vaag. Me disch is dit anders-zijn nog steeds niet aangetoond. Is het waar, dat kernhomo filie een natuurlijk alternatief is voor een verhouding tot het andere geslacht? Of gaat het hier om een toevallige on bewust ontstane deformatie Om mi lieu-invloeden, opvoedingsfouten en on gezonde bindingen En mag je jezelf daar dan bij neerleggen Het feit, dat iets nu eenmaal zo is, betekent niet, dat het niet anders had kunnen wezen. Het valt mij in de vele benaderingen van de homofilie, als een positief te waarderen verschijnsel, telkens weer op, dat men te gemakkelijk en te snel om deze vraag heenloopt. Heel vaak vindt men ook, dat deze vraag eigenlijk niet eens gesteld mag worden. Zij is op zich zelf al discriminerend. Alles wat leeft, heeft immers het recht, om er op zijn eigen manier te zijn. Het wil alleen ge accepteerd worden. Pas daarna valt er dan eventueel nog te praten over de vorm, die gekozen moet worden. Maar bestaan er dan geen tegen natuurlijke levensvormen 2. Hier volgt mijn tweede kritisch kommentaar bij de N.T.S. uitzending. In de loop van de discussie maakte een vertegenwoordiger, van wat je als een Belgisch humanistisch verbond zou kunnen omschrijven, de opmerking, dat de natuur ons geen enkele maatstaf aan de hand doet. De natuur is geen norm. Zij is hoogstens een gegeven, een uit gangspunt. Want de natuur staat nooit vast. Zij is eindeloos in beweging. Zij schept zichzelf telkens nieuwe variaties. Zij is in principe open voor elke moge lijkheid. Niemand kon zich dus in een discussie over de homosexualiteit be roepen op de menselijke natuur, als een conditio sine qua non. Men zou wat toegespitst kunnen zeg gen „Alles wat is, is daarmee natuur lijk". Daar zit ongetwijfeld een belangrijk waarheidselement in. Wij praten vaak te statisch en te abstract over de mense lijke natuur. Ongemerkt hanteren wij daarbij onze eigen bestaanswijze als norm. Dat is altijd het begin van een nog verborgen discriminatie. Zo be schouwt het blanke ras zichzelf als een maatstaf voor het negroide. Alles wat buiten zijn eigen kader valt, is „wild", onkruid, hoogstens te veel natuur. De natuur wordt dan beperkt tot de ge woonte. Ze wordt gedefiniëerd vanuit de cultuur. En dat is ergens de omge keerde weg. Maar daar is weer niet alles mee gezegd. Tenslotte kent ook de na tuur haar vaste patronen, die zichzelf haast als natuurwetten laten omschrij ven. De natuur is meer dan een eindeloos arsenaal van een onbeperkt aantal te genstrijdige mogelijkheden. Er zit ook een eenheid in. Niemand kan tegen de natuur inleven zonder zichzelf onmoge lijk te maken. Hij zaagt dan de tak door, waar hij zelf op zit. Hij maakt van zijn leven een voortdurende creatio ex nihilo (schepping uit het niets). Het is bovendien tegenstrijdig om uitgerekend dit argument in deze dis cussie te hanteren. Want wat moet je dan nog'beginnen met de homofilie als een onontkoombaar natuurlijk gegeven Gaat datgene, wat van de natuur in het groot geldt, dan niet op van de natuur in het klein Is homofilie bovendien een natuur- of een cultuurproduct Dat staat nog te be zien. Homofilie is „in". Het dreigt een modeverschijnsel te worden. Dat kan zijn oorzaak hierin hebben, dat wij door oververzadiging en overprikkeling het andere geslacht moe zijn geworden. Het doet ons niets meer. Ontstellend hoog zijn de aantallen van hen, die voor dat ze getrouwd zijn eindeloos met el kaar experimenteren. De reactie is de verveling, de collectieve afkeer, de te genzin. Wat er uitgehaald werd, zit er niet meer in De geslachtsgemeenschap be vredigt niet meer. De ander wordt steeds meer onbereikbaar. Heel snel moet je dan op jezelf terugvallen, op het eigen geslacht. Homofilie kon wel eens het bijpro- dukt zijn van een cultuur, die op de ander is uitgekeken, omdat zij hem of haar nooit echt heeft gezien. Dat is ten slotte wel vaker gebeurd. Alle vrucht baarheidsreligies, die drijven op sexuele riten, mythen en ervaring, kennen de homofilie als een laatste mogelijkheid, als de enige variatie op een al te be kend en al te vaak gespeeld thema. (Slot volgt) H. EIKELBOOM. KORT VERSLAG van de vergadering van de Classis Zeeuws-Vlaanderen, gehouden 12 september 1967 te Ter- neuzen, Opening. Te 2 uur opent br. J. Dekker de vergadering namens de samenroepende CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Joosse, Voorb. H. Av. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Joosse. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Brederveld te Souburg, Voorber. H. Av. 5 uur Ds. Van Til. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Scholing, Scharendijke Domburg 10 uur Ds. Elshout, 2.30 uur Ds. Helderman Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen, Voorber. H. Avondmaal. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer, Voorber. H. Av. Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10.30 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer, Voorber. H. Av. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond te Oosterbeek. Vlissingen 9,. 10.45 Ds. Kornet, Voorber. H. Av., 7 uur Ds. Hartholt te Oostkapelle. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 uur Ds. Helderman, Voorber. H. Av., 2.30 uur Ds. Elshout te Koudekerke. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Noorloos (viering Heilig Avondmaal). Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk, Voorber. H. Av. Breskens 9.30 en 5 uur Ds. Musch, Voorber. H. Av. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Sas van Gent 19 uur Ds. Berger. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Mulder, Badhoevëdorp, Voorber. H. Av. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Scheele te Hollandse Rading. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Palcsy, Voorber. H. Av. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Wessel te Middelburg. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Dragt te Tilburg. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat 10.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes, 5 uur Ds. Van Rheenen te Maartensdijk (Inwijding nieuw kerkgebouw). Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Geersdijk 10 uur Ds. Van Rheenen te Maartensdijk, 4.30 uur Ds. Noordhof te Wcmeldinge. Goes Evangelisatiezondag (Westerkerk) 10 uur Ds. De Bruijne en 5 uur Ds. Heuzeveldt. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Heuzeveldt en 5 uur Ds. De Bruijne. In Westerkerk 10 uur Kinderncvendienst. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Oegema te Arnemuiden. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 9 uur Ds. Juch te Kapelle, 5 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Kapelle 10.30 en 5 uur Ds. Juch, Voorber. H. Av. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra, Voorb. H.Av. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 10.30 en 3 uur Ds. Noordhof, Voorber. Heilig Avondmaal. Wissenkerke 9 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge, 2.30 uur Ds. Van Rheenen te Maartensdijk. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Beverwijk. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 17 uur Ds. v. d. Stoel, Voorber. Heilig Avondmaal. Halsteren 5 uur Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 15.30 Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Kempenaar te Buitenpost. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. De Wit, Rotterdam Poortvliet 10 en 2.30 uur Cand. Greven te Amsterdam Rilland-Bath geen opgave ontvangen. Tholen 10 en 5 uur Ds. Kuypers te Gorinchem, Voorbereiding Heilig Avondmaal. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel, Voorbereiding Heilig Avondmaal. Bruinisse 10.30 en 5 uur Ds. Bakker te Rotterdam, Voorbereiding Heilig Avondmaal. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Poppe te Naarden. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Voorber. H. Av. Oosterland 9.15 uur Ds. Bakker te Rotterdam, 3 uur Ds. Becker te Nieuwerkerk. Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Linde, Rijnsburg Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire geen opgave ontvangen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3