Uit de Gemeenten DE ZUIGFLES SAMEN SPRAAK Amerikaanse jongeren op toernée door Nederland VAN EEN ARM DORP, DAT RIJK WERD Het door mij beloofde artikel over het Schriftgezag, als antwoord op een aan tal briefschrijvers, moest helaas worden uitgesteld. Het zal U misschien moeilijk vallen om het van een geëmeriteerde do minee te qeloven, maar ik had echt qeen tijd. A. D. Terwijl de synode om meer dan één reden zich niet geroepen en bevoegd acht de schuldigen aan deze oorlog aan te wij zen en te veroordelen, weet zij zich één met het streven dergenen, die niet in de weg van wapengeweld maar van onder handeling, internationaal overleg en rechts- handelen, de oplossing van het conflict zoeken. Zij ziet het als de roeping van de Ne derlandse regering en de politieke partijen in ons land om in de daarvoor aangewezen wegen alle overleg te bevorderen en alle druk uit te oefenen die tot een zodanige oplossing kunnen leiden en zij betuigt daar toe haar zedelijke steun voor iedere po ging, die ondernomen wordt om de inter nationale rechtsorde op te bouwen en te bevestigen en om aan de dreiging van een nieuwe wereldoorlog te ontkomen. De synode gevoelt met velen in de ker ken de moeite van het veelzins werkeloos moeten toezien, terwijl zowel in Vietman als in vele andere delen van de wereld geweldpleging en strijd, dood, lijden en verwoesting over mensen en landen wor den gebracht. Zij is ervan overtuigd, dat in dit alles een krachtige aansporing ligt voor de gemeente om niet te vertragen in het geloof en in het gebed, in het getuige nis van dat wat recht is, in het oproepen tot vrede en in het dienstbetoon aan al wat ellendig en op hulp is aangewezen ook voor iedere gelovige om het met zijn po litieke verantwoordelijkheid ernstig te ne men. Terwijl de kerken in dit alles moeten waken tegen verstarring en verslapping in haar roeping, zullen zij en haar leden, wanneer zij tot politieke oordeelvellingen, welke dan ook, en een daaruit voort vloeiende optreden menen te moeten ko men, tevens de zorgvuldigheid hebben te betrachten, opdat hetgeen in naam der kerk en met het beroep op het evangelie wordt verkondigd, de eis van het evangelie ook metterdaad op een geloofwaardige en on miskenbare wijze vertolkt. Ons mensenleven zit vol conflicten. Niet alleen onderling, maar ook in het eigen bestaan. Velen zijn zich dat niet bewust. De omgeving weet alleen, dat hij of zij iemand met een gebruiksaanwijzing" is. Of iemand, die met zichzelf in de knoop zit. Of alleen maar nerveus of moeilijk" is. Wanneer men zich niet of maar half bewust is van zijn innerlijke conflicten, is men onwillekeurig doende om aan die narigheid te ontkomen, maar men schuift die dan af op de omgeving. De anderen zitten er dan mee. Dat doet men niet bewust of opzet telijk, maar onwillekeurig. Het is een maar al te bekend verschijnsel, dat iemand die vol onbewuste zelfkritiek zit met zichzelf in de knoop zit, zijn ge voelens van onbehagen uit in scherpe critiek op anderen. Hij ergert zich aan iedereen. En aan van alles. Maar de achtergrond is, dat hij zich feitelijk ergert aan zichzelf. Op allerlei manieren kan een mens (onbewustproberen te ontkomen aan de narigheid van zijn innerlijk conflict. Door verdoving b.v. of vermijding of ontkenning enz. Deze vluchtpogingen zijn in hoofd zaak tweeërlei 1. Vaak zit er een streven naar macht in, naar een hoogmoedig zich la ten gelden. Hoe meer men zich onzeker voelt, hoe meer men gaat opscheppen en bazen. Hoe meer men in zichzelf teleurgesteld is, hoe meer men aanmer kingen maakt op anderen. Kijk maar om U heen kleine man netjes hebben vaak de grootste monden. Bange mensen zijn dikwijls zeer agres sief. 2. Een andere ontsnapping aan het innerlijke conflict is de resignatie, de berusting. Het verschil met de eerste methode is, dat men zich hier wél bewust is van wat er achter de ontstemmingen schuilt. Men heeft zichzelf dóór en aanvaardt dit met een zekere gelatenheid. Het ,,ik ellendig, mens" is geen nood kreet zoals bij Paulus, maar een zake lijke constatering van feiten, waar men zich bij neerlegt. Het is allemaal wel ellendig. Maar wat dan nog Deze mensen zijn in de samenleving heel wat makkelijker in het gebruik dan de eerste soort, die zichzelf niet dóór hebben, maar hun moeilijkheden afrea geren op anderen, zonder dit zelf te beseffen. Die resignatie is natuurlijk altijd meer of min triest. Je vindt er massa's voor beelden van in de moderne poëzie. Het is ook mogelijk een nieuw mens te worden. De bijbel heeft hier de woorden bekering, wedergeboorte, her schepping. Wanneer we door de geest van Christus ons laten genezen, leren we niet alleen onze ellende kennen, maar krijgen we ook een geestelijke ge zondheid. De Here leert ons ,,hoe wij wande len", dat is leven moeten. En Zijn raad (Ps. 73), Zijn advies luidt: dienen, helpen, zelfverloochening, offers. Kort om liefde. Ondanks alle gebrekkigheid is het werkelijk mogelijk, om deel -te hebben aan het nieuwe leven, dat een leven is, niet naar het vlees, maar naar de geest. Naar het vlees leven is de zuigfles mentaliteit. „Halen wat er van te halen is" Zoveel mogelijk genieten en almaar consumeren. Dit komt niet alleen in grove, maar ook in fijne vormen voor. Hoe vaak is vriendschap en conver satie alleen maar consumerend Zelfs huwelijken. Men consumeert elkaar tot wederzijds genoegen. Men is gelukkig door veel aandacht en liefde te krijgen. Maar de echte liefde is gelukkig door aandacht en ge negenheid te geven. Een collega begon eens een huwe lijksbevestiging door aan het bruidspaar de vraag te stellen trouwt U, om ge lukkig te worden, óf om gelukkig te maken Hier echter het geheim, dat je pas echt gelukkig wordt, door gelukkig te maken. Maar hoeveel mensen maken van de wereld, het huwelijk, het hele leven, ja van de Kerk (dominees achterna lo pen een grote zuigfles Wat heb ik er aan Wat koop ik er voor Wat kom ik er verder mee Dit zijn zo de vragen van de consu menten en de exploitanten. Deze onchristelijke levenshouding is ook door en door infantiek Vandaar dat ik deze mentaliteit on der het opschrift „De zuigfles" bracht. De christelijke levenshouding is daar entegen de dienende en de helpende, de houding, die de wereld, het leven, het huwelijk en de Kerk ziet als een taak. Deze houding is creatief. Hier wordt iets gerealiseerd van de oorsprong van en de bedoeling met de mens, voor wie God en de medemens niet een „hij" is en zeker niet een „het", maar een ,,gij". Ik heb wel enig bezwaar tegen het gebed van Prof. A. H. de Hartog „O, God, hang alle bakkers op", maar een feit is ondertussen, dat de schenkers de mensen zijn, die naar het beeld van de Here Jezus, de grote Schenker, worden vernieuwd. A. D. Nieuwerkerk. 1Jeugdappèldit is weer gehouden, 15 sept. 1.1. En we willen dat niet graag missen, als de startavond van het jeugd werk. Het is het sein voor de opmars. Hetgeen geboden werd was goed. „Het gaat niet om wat we hebben, maar om wat we zijn" (Ds. De Bruijne, van Goes). De voordrachtkunstenaar bracht alles in heel goede stijl, in 't tweede deel van de avond. Maar toch zijn er bezwaren, die een vol gend keer onder de ogen moeten worden gezien. Het zit in het woordje tede dub bele zaal was te grootde pauze te lang het werd te laaten de jongeren komen m.i. zelf te weinig aan bod. Er was nu or gelspel van br. D„ dat echter niet ieder verstaat. Wc hebben vroeger wel eens op een jeugdappèl een discussie gehad (niet te lang natuurlijk) of wat zang. Vrienden van het streekverband zou u dit eens willen be spreken (cc:i goed bezochte) bestuursver gadering De jeugd kan toch wel wat te- qenwoordiq Nu, veel succes. En tot ziens D.V. 1968. 2. Zieken gelukkig mocht Boukje Hou- kamp, uit Bruinisse, ook thuiskomen. Fijn. Wél ging nu Lydia WicbrensCapelle naar het ziekenhuis in Zierikzee, maar 't ging al heel goed. Verder het beste in deze dagen toegewenstNaar Goes ging zr. Daleboutvan de Zande (St. Joanna zie kenhuis, kamer 236). Wij wensen u ook van hier uit herstel toe, kracht van God, en genade. „Gij hoort hen, die uw heil verwachten, o Hoorder der gebeên." Laat dit woord veel in uw gedachten zijn. 3. Zendingja, we hebben er maar een speciale zendingspreek van gemaakt. Er is ook zo veel te vertellen. U kent toch het boekjeDe Geref. Zending in 1966, te koop bij het Zendingscentrum Ik dacht (vervolg op pagina 3) Gedurende de maanden september, ok tober en november van dit jaar organiseert de Interkerkelijke jeugdbeweging Youth for Christ-Nederland een grote aktie voor de Nederlandse tieners onder de naam „Aktie 60.000". Deze aktie de grootste sinds vele jaren is opgezet rondom een musicerend Amerikaans Tiener-Team, dat een 11 weken lange toernee door Neder land maakt. Het teen-team werkt mee aan jeugddiensten, zingt en getuigt tijdens ral lies op middelbare scholen, 's avonds in grote tienerbijeenkomsten overal in het land, enz., in oktober en november staan er bovendien 3 jeugdweekends op het pro gramma. De Nederlandse begeleiders en vertalers van de groep zijn o.a. Ds. Jaap Zijlstra, Ds. G. A. Brucks, Sipe van der Land en Ds. A. M. A. Hellendoorn. Het teen-eam komt naar Zeeland voor een aantal schoolrallies op 2, 3 en 4 ok tober a.s. Op woensdagavond 4 oktober is er een grote jeugdbijeenkomst in „De Gouden Poorte", Wagenaarstraat 12 te Middelburg onder leiding van Ds. Ton Hellendoorn. Toegang is vrij, terwijl van zelfsprekend veel jonge mensen hartelijk welkom zijn. Er wordt een vrolijk pro gramma gepresenteerd met negro-spirituals, gospel- en folksings, interviews, improvi satie enz. Aanvang 8 uur. In de „Aktie 60.000" werken veel jon geren uit allerlei kerken samen om het oude Evangelie op een nieuwe wijze aan de jeugd te laten zien in een vlotte tiener-stijl. De aktiviteiten liggen daarom helemaal in de sfeer van moderne jonge mensen. In het C.N.V. vakantie-oord „Bos en Duin" te Oostkapelle is een groots jeugd weekend gepland op 21 en 22 oktober. De leiding berust bij Ds. G. A. Brucks en Hans Cornclder. Voor dit weekend is nu reeds veel belangstelling, er wordt dan ook een groot aantal deelnemers verwacht. Het teen-team komt het weekend muzikaal op luisteren. Behalve de jongeren die aan het hele weekendprogramma willen deelnemen is er ook ruim plaats voor bezoekers op zaterdagavond 21- en zondagmiddag 22 oktober. Inlichtingen en opgaven kun je richten aan het kantoor: tel. (0 3404)16544 Stichting Youth for Christ-Nederland, Aristoteleslaan 17 te Zeist. Een speciale weekend-folder is beschikbaar, evenals de Teen-Teamfolder. Aan ditzelfde adres kun je een grammofoonplaat van het Teen- Team bestellen. Het is een 19 cm E.P., die 4 liederen bevat en f 5,75 kost (verzend kosten inbegrepen). De plaat is ook op de weekends enz. verkrijgbaar. De muzikale kwaliteit van het Teen- Team ligt zeer hoog. De groep werd ge selecteerd uit de meest muzikaal begaafde christen-jongeren uit verschillende kerken in de Verenigde Staten. Hun prestaties staan muziek-technisch op hoog niveau. Zij brengen hun liederen met de blijdschap van het geloof. Ook voor de radio zullen ze in de komende weken te horen zijn. Door samenwerking met allerlei kerkelijke jeugdverenigingen zal het jnogelijk zijn bij tenminste 60.000 Nederlandse jongeren te komen met het geloof in Jezus Christus. FEUILLETON door H. NOORMAN 64) „Over vijf, zes dagen. Voor een maand komt er dan een plaatsvervanger. Daarna word ik de dokter van Zeeduin en Landdorp." Hij zag bij deze mededeling Hertha diep in de ogen en bespeurde tot zijn vreugde, dat zij het gelaat afwendde. „Wordt u hier dokter vroeg Hertha nauw hoorbaar. Het hart klopte haar tot in de keel. „Verbaast u dat was de wedervraag. „Oom heeft het steeds gewild. Het lijkt mij ook de beste oplossing. Tenminste wanneer u er zich mee verenigen kunt," voegde hij er, met ogen, tintelend van ondeugendheid, aan toe. „Naar mijn oordeel zal wel niet gevraagd worden," meende Hertha. „Dat moet u niet zeggen. Ik Tot grote verlichting van Hertha verscheen op dat ogenblik juffrouw Saaman in het vertrek, zodat hij het gesprek afbrak en met veel tegenwoordigheid van geest over haar ziekte sprak, om vervolgens spoedig afscheid te nemen. Hertha kon zich niet herinneren, ooit zulk een zware nacht te hebben gehad, alsop die avond volgdeZij streed een ongekend hevige strijd, waarin Frederik van Binsbergen en Alfred van Stralen een rol speelden. De grootste rol speelde aanvankelijk evenwel de verleider van den beginne. Tot nat van tranen, Hertha's ogen omhoog staarden en zij stamelde „O, Here, laat mij U niet ontrouw worden". Dan besefte zij ook de werkelijkheid zij zou niet lang meer in Zeeduin zijnEn dat voelde zij bijna nog als de grootste smart HOOFDSTUK XVIII. Het leven ging zijn gewone gang. Het voorjaar was verstreken. En de zomer, die zeer veel pensiongasten in Zeeduin gebracht had, was eveneens verstreken. Het gure jaargetijde, met zijn ruwe vlagen, had intrede gedaan. Het leven ging zijn gewone gang. Het betekende ook, dat het werk werd voortgezet. Er mochten tijdens het zomerseizoen eens enkele leerlingen zijn, die de zondags school verzuimden, over het algemeen was er zeer getrouw bezoek, terwijl Hertha steeds even trouw op haar post was en ook de opvolger van Van Binsbergen meer en meer voor zijn taak berekend werd. Het leven ging zijn gewone gang. En het werk werd voortgezet. Geen enkele maal werd verzuimd, één avond in de week, in het Evangclisatiegebouw een dienst te hou den. En de opkomst was boven verwachting. Het leven ging zijn gewone gang. De zware grieptijd, die als een beklemming over de dorpen had gelegen, was wel niet geheel in het vergeetboek geraakt in gezinnen en families waren lege plaatsen ontstaan maar de gang van het leven eiste de mensen toch op. En al was de nieuwe dokter niet als de oude, zodat over dokter Van Leeuwen nog wel gesproken werd, zeker was, dat ook dokter Van Stralen langzamerhand een plaats in de harten der mensen ging innemen. Men kon het alleen slecht in hem dragen, dat hij on getrouwd was en bleef. Een dokter behoort getrouwd te wezen, zo werd geoordeeld. Even, heel even, was er een gerucht gegaan men weet soms zelf niet, waar het vandaan komtdat dokter Van Stralen en zuster Van Landen wel eens een paar konden worden. Misschien was de wens ook de vader der gedachte, want men zou zulk een verbintenis gaarne gezien hebben. Maar het praatje stierf weg. Want er gebeurde niets. Dokter en zuster werden nooit samen op de weg gezien. Alleen zo nu en dan bij patiënten, maar daarna ging elk zijns weegs. Eén patiënt wist later zelfs te vertellen, dat de zuster, toen de dokter haar voorstelde, met hem mee te gaan, had ge antwoord, dat zij voorlopig nog werk had. Het werk had bestaan in het maken van een praatje van wel een kwartier lang De patiënt had het goed opgemerkt. Met pijnlijke nauw gezetheid en nauwkeurigheid vermeed Hertha elk samen zijn met de jonge dokter, koesterende de stille hoop, dat hij zijn liefde voor haar begraven zou mogelijk wel een ander tot vrouw zou nemen. Nog tijdens haar ziekte in de dagen van de grieptijd was zij begonnen met zich op een afstand te houden, haar toch voor hem kloppend hart als in een pantser gevat houdend. Met veel tact had zij juffrouw Saaman verzocht, steeds in het vertrek aanwezig te zijn, als de dokter er vertoefde. Na haar herstel had zij een week vacantie genomen, terwijl zij de zomervacantie zó had weten te schikken, dat zij eerst drie weken vertrok en onmiddellijk daarop hij drie weken, zodat zij zes weken elkaar niet ontmoetten. En ook daarna zorgde zij angstvallig, dat er niet de minste toenadering kwam. Tóch gevoelde Hertha levendig, dat dit spel op de duur niet vol te houden was. Alfred van Stralen zou niet een man zijn, wanneer hij er op een gegeven moment niet een eind aan maakte. Bovendien schold zij zichzelf voor laf, om zó te spelen met een achtenswaardig persoon, op wie voor het uiterlijk niets aan te merken viel. Zij kon haar eigen houding niet goed verklaren. Zij begreep, dat het haar plicht was, de dokter af te wijzen, indien hij zich mocht verklaren. Maar dat betekende, dat zij een gevoelige snaar van haar hart brak, omdat haar hart naar hem uitging. En als het eens zo ver kwam en zij hem afwees, dan was het haar plicht Zeeduin vaarwel te zeg gen. Dan zou samenwerking niet meer mogelijk zijn en zij zou die ook niet begeren. Dan zou zij moeten verlaten het dorp, dat haar lief geworden was en waar zij nog zoveel kon doen. Al die overwegingen leidden Hertha er toe, om nu al maandenlang schuilevinkje te spelen. Nauwkeurig lette zij op de levensgewoonten van dokter Van Stralen en op de tijden, waarop hij zijn patiënten bezocht, voorkomend, met hem samen te zijn. Als hij in Zeeduin was, bezocht zij Landdorp en omgekeerd. Alleen in heel enkele geval len moesten zij samen bij een zieke zijn. Maar dan was er steeds gezelschap, terwijl Hertha er zorg voor droeg, dat zij altijd nog iets te verrichten had, als de dokter vertrok. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 2