Wacht niet tot het koud wordt Koejemans Naamplaten BAAYENS UW OPTICIEN! wenskaarten BOEKHANDEL L. Jansede Jonge Uw PARAPLU komt van BIJOU, Laip Peilt 44, Tel. 3172, MMelbiiio LITTOOIJ 0LTH0FF Geboortekaartjes NIEUWS KWEKERIJ M. H. DEKKER HISTOR VERVEN ALTIJD GOED prachtige collectie WINTERKLEDING Jassen, Truien, Colberts, Costuums, Heren- en Jongenskleding Van de OOGARTS naar HELDER DIRVEN voor uw bril OUD VERTROUWD ADRES. haarden en kachels voor kolen, olie, gas. B. MIDAVAINE VOOR NAAR begrafenissen I. N. VERHULST Na op één maand na twee jaar met gro te toewijding verzorgd en verpleegd te zijn door haar bepaald niet meer jeugdige dochter en schoonzoon, br. en zr. J. Francke, is onze medezuster Verhage ge storven. Zij, die een bijzonder aktieve en levendige geest had en bovendien sterk van lichaam was, heeft het maar moeilijk kunnen aanvaarden, dat zij bedlegerig moest zijn. Zij heeft heel vaak gemeend, dat zij daardoor haar bejaarde dochter en schoonzoon tot last was. En hoe vaak heeft zij mij niet gezegd, dat zij hoopte, dat de Heer haar spoedig bij zich zou roe pen. Zij was dankbaar voor het leven wat zij had mogen leven en zij verlangde er naar om bij de Heer te zijn. En zij is ,,in de Heer" gestorven. Bijzondere kerkdienst. Zondagmiddag, 24 september, is er een bijzondere kerk dienst, waarmee officiéél het verenigings seizoen van de jeugdclubs en van de G.J.V. en het begin van de catechisaties wordt ingeluid. Voorafgaand aan en ook in de dienst zullen een aantal eigentijdse geeste lijke liederen gezonden worden. Na afloop zingen we het nieuwe bondslied van de bond van gereformeerde jeugdverenigingen. Medewerking verleent de heer J. Snijders met zijn trompet. De bijdrage van de jeugd bestaat hierin, dat er een zangkoortje is gevormd, wat samen met de gemeente in beurtzang zal zingen. Alle jeugd van de gemeente wordt hartelijk uitgenodigd in de ontmoetingsruimte na afloop van de kerkdienst koffie te drinken en gezellig samen te zijn. Catechisaties. Woensdag 27 september beginnen de catechisaties. De groep 12 tot 14-jarigen verwacht ik om half 7 in de vergaderzaal, de groep 15 tot 17-jarigen om half 8 en de 18 jarigen en ouderen om half 9. Zij, die mee willen doen aan de belijde niscatechisatie verwacht ik op dinsdag avond 3 oktober om half 8 bij mij thuis. Voorbereiding viering Heilig Avond maal. Zondag 1 oktober zullen wij ons in het bijzonder voorbereiden op de viering van het avondmaal, wat, zoals gewoonlijk een week later, op zondag 8 oktober zal gebeuren. Vacantie predikant. Als u dit leest zijn mijn vrouw en ik al weer onderweg naar huis, na 5 dagen in Berlijn te zijn geweest, waar wij de banden met de Nederlandse (kerkelijke) Gemeente in West- en Oost- Berlijn opnieuw verstevigd hebben. Gemeentevergadering. Nogmaals wil ik er aan herinneren, dat maandagavond 25 september een gemeentevergadering gehou den wordt, die gewijd zal zijn aan het on derwerp „Oecumene". SprekerDr. A. Dondorp. Aanvang half 8. Vooral aan dacht zal krijgen de verhouding Hervormd- Gereformeerd. Gesprekskring. De in maart van dit jaar gestarte gesprekskring zal worden voort gezet in de maand oktober. Wanneer dat zal nader worden bekend gemaakt. Ik stel mij voor Bijbelstudie, bespreking van artikelen uit verschillende tijdschriften en gesprek over aktuele vragen in afwisselen de volgorde als programma te nemen. Ik weet, het klinkt nog wat vraag, maar na m'n vacantie zal ik met meer lconkrete mededelingen komen. P. G. den Hengst. UIT DE KERKEN Beroepen te Breskens (Z. VI.) met bij zondere opdracht voor de Classis Zeeuws- VlaanderenW. J. 'Musch te Breskens, die dit beroep ook aannam te Baarland- 's-Gravenpolder, Haastrecht en te Kame- rikH. Appers, kand. te 's-Gravenhage, die geen verdere beroepen in overweging kan nemen te Kampen S. S. van Dijk, laatstelijk predikant te Buenos Aires, woonachtig te Ermelo te De Lier (vac. B. Wentsel): M. E. van Heesen te Uden- Grave te Nieuweroord W. B. van der Meulen te Uithuizermceden te Veendam en te Nieuwe PekelaF. de Jonge te Emmer-Compascuum. Benoemingen. Drs. H. van der Laan te Vleuten-Meern is door de generale zen- dingsdeputaten voorgedragen ter benoe ming als docent aan de Theologische Hogeschool te Makassar idem ter benoe ming als docente aan de opleidingsschool voor vrouwelijke evangelisten te Magelang (op Midden Java): Mej. E. C. v. Benthem te Lunteren. Aangenomeh naar Oostwold (Old.): K. Dijk, kand. te Amsterdam. Bedankt voor Siddeburen, Ridderkerk (vac. A. C. Mooy) en voor Varsseveld F. de Jonge te Emmer-Compascuum voor Hoogvliet (vac. H. Riezebos) en voor Gouda (vac. J. Hengeveld): J. Nierop te, Nijkerk voor Haamstede, Ooster-Nijkerk, Visvliet, Wcsteremden-Zijldijk en voor Midwolda (Old.), Bellingwolde K. Dijk, kand. te Amsterdam. MEESTER, MEN ZOEKT. Velen vragen Men heeft deze eeuw wel eens genoemd de eeuw van de rassenstrijd en inderdaad, overal in de wereld worden de scheids lijnen scherper getrokken en blijken kloven nog dieper tc worden. Anderen leggen het accent weer ergens anders. Deze eeuw zou de eeuw zijn van de ruimtevluchten, of van de clcctronica of van de massa-media. Wie echter zoekt naar een diepere tekening van de trekken, die onze tijd kenmerken, stuit op dit on loochenbare feit, dat nog nooit in de we reld zoveel vragen zich losmaakten. Overal is de onvrede opgekomen met het bestaan de. Alles moet op de helling. Niets blijft onaangetast. In de theologie, de politiek, op het sociale vlak, overal zoekt men naar vernieuwing. Overal breekt het zich baan en het manifesteerde zich niet alleen om het „lieverdje". Nog niet zo heel lang geleden was het, dat groepen en hele volkeren, of ze nu kapitalistisch of communistisch georiën teerd waren, leefden uit de diepe overtui ging, dat de weg naar de vooruitgang voor hen open lag. Velen leefden in de onaan tastbare zekerheid, dat zij het rechte ant woord gevonden hadden op alle vragen van het leven. In de oude godsdiensten nam men zonder meer de waarheid van die overgeleverde dogmata aan. Niet alleen in het christen dom ging men daarvan uit. Ook in de andere wereldgodsdiensten bouwde men op de oude fundamenten. Veranderingen daarin waren voor velen eeuwenlang on denkbaar, onaanvaardbaar ook. Wie in eigen land om zich heen kijkt, kan ook af en toe zijn ogen niet geloven. Ik denk even aan de politieke situatie. Aanvallen op de christelijk-politike partij vorming nemen in hevigheid toe. En het ziet er inderdaad naar uit, dat hier alle hens aan dek zullen moeten worden geroe pen om het wezenlijke van deze erfenis uit het verleden door de stroomversnellingen heen te brengen. En als de vragen om deze kernproblemen dan ook nog vertroebeld worden door mensen, die nu meer dan ooit een lijn zouden moeten trekken, dan maakt dat de verwarring alleen nog maar groter. De onzekerheid brengt dan steeds meerderen in de mist. Het is een schrale troost* dat overal dit- zelde verschijnsel zich voordoet. Wie het pastoraal concilie van dichtbij volgt, ont dekt daar, en zeker niet tot zijn vreugde, meer vragen dan een klaar en duidelijk antwoord. Wie over de grenzen kijkt ziet in de communistische wereld de volkeren ieder voor zich een ander antwoord zoeken op de vraag naar de toekomst van het marxis tisch ideaal. De grote culturele revolutie in China is toch ook één worsteling in de onzekerheid over de weg naar het grote doel. Indonesia is een andere illustratie. Mil joenen hebben daar jarenlang Soekarno op het schild geheven. Hij heeft ook veel bij gedragen tot de eenheid van de vele stam men, volkeren en rassen van dit machtige rijk. Zijn vijf zuilen, de Pantja-Sila wezen Indonesia de weg naar de eenheid, de vrij heid en de sociale gerechtigheid. Maar van al deze idealen is niets tercht gekomen. Steeds meerderen gingen een vraagteken zetten achter de figuur, die zichzelf zag als de redder van Indonesia. De jongere generatie heeft thans vragen gesteld, die gesteld moesten worden. Toen is de liefde voor de grote revolutionaire leider omgeslagen in haat. Wie zal het antwoord geven? Nu staat Indonesia voor een onvoorstel bare zware taak, de erfenis van Soekarno oplossen is een taak van jaren. Waar zijn de krachten te vinden, die de ontbindende krachten een halt kunnen toeroepen Dat is de alles beslissende vraag voor de toe komst van dit miljoenen rijk. (Slot volgt) BOEKBESPREKING. A. MiddeldorpHet Dantemeisje. Uit geverij De Bezige Bij, Amsterdam 1967 Het merendeel van de verhalen in de bundel „Het Dantemeisje" van A. Middel dorp speelt zich af in een oorlog. Een enkele maal raakt de situatie als zodanig ons nauwelijks, doordat ze veraf ligt in de tijd (Tweede Wereldoorlog) of een vaag gehouden burgeroorlog betreft. De schrijver laat ons dan, ondanks de juist in zijn soberheid voortreffelijke stijl en knappe verteltechniek, het vreselijke van een oorlog niet ervaren. Twee keer voelen we ons zelf in de situatie betrokken, doordat we dan lezen van de Tweede Wereldoorlog en de Duit sers. Maar ook in deze gevallen worden we weinig gewaar van de uiterste crisis die een oorlog is. Formeel mag dit hier geen tekort heten, omdat de ik-figuur van beide verhalen een jongen van ongeveer 12 jaar is. De gegevens van de achterflap leren ons echter dat de schrijver van mei 1940 indrukken moet hebben van een 19- jarige. Het is alsof Middeldorp de proble men van geweld en liefde met opzet ont loopt. Dat geldt in feite ook voor de ver dere verhalen van deze bundel. Het resul taat is weliswaar dat de al te grote aan dacht, die deze kanten van het leven in veel voortbrengselen der moderne litera tuur krijgen, vermeden wordt. Maar even zeer als het teveel bij Van het Rcve en Wolkers moet deze onthouding van Mid deldorp een literair tekort genoemd wor den. Wel zijn hierdoor deze verhalen voor een eerste kennismaking met onze moderne verhaalkunst aanbevelenswaardiger dan het werk van Wolkers en Van het Reve. Wat echter geen advies is laatstgenoemde schrij vers voor altijd ongelezen te laten. M. Beinema. Heden nam God tot Zich, tot onze diepe droefheid, mijn geliefde man en onze lieve vader, behuwd- en grootvader LOURENS DAVIDSE, in de ouderdom van ruim 87 jaar. „Wcest getrouw tot de dood en Ik zal U geven de Kroon des levens" Middelburg C. C. DAVIDSEVOS. P. DAVIDSE. M. DAVIDSE—MEIJERS. P. DAVIDSE. A. DAVIDSE. P. DAVIDSE—DE KAM. T. DAVIDSE. J. DAVIDSE. W. DAVIDSEMALJAARS en kleinkinderen. Middelburg, 14 september 1967. Oude Koudekerkseweg 40. De begrafenis heeft plaats gehad op maandag 18 september. Nieuw- en St. Joosland Middelburg Arapoti Brazilië Middelburg Middelburg Langevleleslngel 34-38, Middelburg - Tel. (01180) 52 53 Voor een exclusieve plant Voor een bloemengroet Voor steeds verse snijbloemen en bloemwerk voor elke gelegenheid Voor Uw sier-, moes- ol groentetuin UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159 Een grote collectie exclusieve vindt U bij NIEUWE BURG 26—28 MIDDELBURG DE VRIES SP M'burg Langevieïr^ DROGISTERIJ Lange Noordstraat 70 (hoek Hofplein), Middelburg. Telefoon 24 19 TE KOOP GEVRAAGD: nette gebruikte meubelen, ook antiek enz. VAN HALEN, Gravenstraat 94, Telefoon 39 76, Middelburg. Reeds nu hebben wij voor U een zoals: zowel voor vader als zoon Nu kopen betekent een zeer ruime keus LANGE DELFT 19, MIDDELBURG. „ONDER DE KLOK" P.S. Meer keus in bétere jongenskleding. LANGE DELFT (tegenover V 6 D), Middelburg. LEVERANCIER DER ZIEKENFONDSEN. Grote sortering MONTURENin élke prijsklas. Gratis ultra-sonisch reinigen van uw bril terwijl u wacht Abonneert U op de Zeeuwse Kerkbode Grote sortering LANGEVIELE 62 MIDDELBURG. ERKEND GASFITTER De betere stomerij, naast Postkantoor levert U uitsluitend klassewerk J STOMEN 0 VERVEN STOPPAGE 0 OVERHEMDEN REPARATIE Stoomgoederen tot woensdag 4 uur gebracht, vrijdags klaar. Gratis vormvast. Uw stomerij DE LELIE MAARTENSE (naast Postkantoor) Middelburg, Tel. 32 86. P.S. Zaterdags tot 6 uur geopend. Spanjaardstraat, Middelburg. de nieuwste soorten. LITTOOIJ OLTHOFF Spanjaardstraat, Middelburg OOK VOOR U AUTORIJSCHOOL P. WATTEL Lange Noordstraat 44 Telefoon 41 18, Middelburg. Erkend en gediplomeerd F.N.O.P. INSTRUCTEUR Voor alle werkzaamheden betreffende kunt U zich wenden tot p.a. Singelstraat 15 Gereformeerd Jeugdgebouw Middelburg Tel. (0 1180) 38 02 en 33 12.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 4