Boerderij voor Blinden in Perzië
Uit de Gemeenten
Ds VAN WOUWEHEIBAAS
Na-zomer of herfst
Predikbeurten zondag 24 september 1967
(Cliché P.Z.C. dat op ons verzoek ter onzer beschikking werd gesteld)
Meditatie bij een heipaal.
Tijdens een eindexamen op een mid
delbare school kwam het gesprek eens
op zegswijzen in onze taal. De examen-
candidate noemde „De lente van het
leven". Vraag van de gecommiteerde
„In welk seizoen verkeer ik dan De
man had nog enige restanten grijs haar
en een pracht kollektie rimpels. Het
antwoord van de candidate was: „Mijn
heer, u bent in de na-zomer".
Dit charmante antwoord schoot me
vorige week te binnen op het bouwter
rein voor het nieuwe bejaardentehuis
voor de Classis Middelburg. Misschien
kwam dat een beetje door het optreden
van de tijdelijk heibaas op die middag
Ds. S. van Wouwe. Hij heeft met een
voorbeeldige rust een solide begin ge
maakt voor de fundering. En daarmee
sloot hij een periode van vier jaar voor
zitterschap af. Vier jaren, onderver
deeld in een jaar denkwerk, twee jaren
zoekwerk en nog een jaar voor-werk.
Dat lijkt een hele tijd. Maar terecht kon
collega Van Wouwe later memoreren,
dat dit toch een record-tijd is. De voor
spellingen luidden, dat het wel tien jaar
kon duren voor de stichting bejaarden
zorg aan bouwen toe zou komen. En
een andere optimist had al eens gewaar
schuwd, dat de meeste plannen ook
nooit verder dan plannen komen. In
zoverre was er dus, alle reden om op 13
september heel tevreden te zijn en dank
baar voor deze start.
Die datum zal ook wel meegewerkt
hebben aan dat idee van de na-zomer.
Het was ook echt zo'n dag tussen de
zomer en de herfst in tussen regen en
droog, warm en kil in. Des te beter dan
ook was het, dat er na de laatste dave
rende klap van het heiblok (dank zij
enkele pakken vuurwerk) een onder
komen was in de Getuigeniskerk. Daar
kon iedereen horen en zien wat de uit
eindelijke bedoeling is van al die sleu
ven, gaten en kleihopen op het bouw
terrein. Hoewel, ik moet erbij zeggen,
dat je als leek denktstel je voor, dat
een bouwtekening net zoveel uitleg toe
staat als een bijbeltekst. Dan moet je
ook nog maar afwachten, wat er straks
te zien zal zijn.
Maar het is vooral de bestemming
van zo'n gebouw, dat je aan het denken
zet. Voor wie bouw je dat Voor men
sen in de na-zomer van het leven Of
ben je daar pas rijp voor in de herfst,
als je duidelijk tekenen van aftakeling
gaat vertonen Of moet je nog langer
wachten, tot er zo iets van winterse
koudheid en stijfheid in je leden komt
Dat is een wezenlijke vraag.
Er zijn mensen, voor wie de drempel
van een bejaardentehuis (figuurlijk dan,
want echte zijn er niet) te hoog is. Be
grijpelijk, want je sluit feitelijk je vol
ledig zelfstandige bestaan voor goed af.
't Is ook een vraag voor de tehuis-
besturen, die soms twee kamers voor
drie mensen hebben. Dan moet er be
slist worden, wie het eerst in aanmer
king komt. Ik dacht, dat dan niet altijd
het levens-seizoen beslist, maar de le
vensomstandigheden. Of om nog
even terug te komen op de toespraak
van Ds. Van Wouwe het gaat er
om, dat we gestalte kunnen geven aan
de barmhartigheid van Jezus Christus.
En die barmhartigheid betekent niet,
dat iemand nog net de minimum kansen
krijgt om te leven, maar dat al het mo
gelijke gedaan wordt om aan mensen te
geven, dat ze in het na-seizoen van hun
leven genieten kunnen van Gods goed
heid.
Als dat straks werkelijkheid wordt,
dan zijn zelfs hei-palen .symbolen.
J. WESSEL.
Door totaal onvoldoende gezondheids
zorg en door slechte hygiënische toestan
den zijn er in Perzië veel meer blinden dan
bij ons. In Nederland telt men op 12 mil
joen inwoners rond 6.000 blinden. Daarbij
zijn ook de gevallen van gedeeltelijke blind
heid meegerekend. In Perzië echter zijn op
24 miljoen inwoners ruim 60.000 blinden,
en dat zijn dan allemaal mensen die totaal
blind zijn.
Vooral in de arme boerendorpen van
Perzië zijn veel blinden. Van meet afvroeg
dr Van Weelden zich af wat hij voor hen
kon doen, met name voor de jongeren. Dit
leidde tot het plan voor een oefenboerderij.
Een lid van de kerk stelde zijn huis met
een grote tuin terbeschikking en daar is
het werk begonnen, dat nu tot het resultaat
van een groot opgezet boerenbedrijf heeft
geleid.
Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat
waren blinden onder goede leiding bezig
in de tuinen en in de stallen. Dr Van
Weelden ging zelf met hele vrachten eieren,
slachtkippen, groenten, abrikozen, kersen,
appels, noten en andere vruchten naar de
marktgrossiers en de grote winkels en hij
maakte er goede prijzen voor z'n produk-
ten. Van de melk bereidde z'n vrouw
yoghurt, die ook in de stad werd verkocht.
Niet alleen de blinden leerden er veel,
maar ook dr Van Weelden en zijn perzi-
sche medewerkers. Ze zagen al werkende
hoe het niet moest, maar ook hoe ze een
goed bedrijf voor dit werk zouden kunnen
opzetten. Door bittere tegenslagen lieten
ze zich niet ontmoedigen. Geduldig werk
ten ze door. En zo ontstond langzaam maar
zeker het plan, dat nu uitgevoerd wordt
een boerenbedrijf met een goede deskun
dige vakman als leider.
Op de nieuwe boerderij worden de
vruchtbomen straks allemaal laag gesnoeid,
zodat de blinden gemakkelijk de -vruchten
kunnen plukken. In de moderne fruitteelt
worden de bomen trouwens overal laag
gesnoeid. Dc groentebedden in de tuinen
worden zo klein, dat men met één snee de
hele breedte kan bestrijken. Naar perzi-
sche gewoonte zitten de tuinders bij hun
werk op de hurken.
In de kippenhokken en veestallen spant
men eerst lijnen, totdat de blinden zelf de
weg hebben leren vinden bij het rapen van
de eieren en het melken van de koeien.
Praktisch alles kunnen ze leren, zo bleek
in het oude bedrijf. Ze hielden de stallen
schoon, ze slachten kippen en maakten ze
schoon voor panklare verkoop, ze ver
plaatsen grond met hun kruiwagens en
ezeltjes, zelfs bewerkten ze de harde grond
met grote pikhouwelen en nooit raakten ze,
waar dr Van Weelden eerst bang voor
was, hun voeten of benen met het scherpe
werktuig.
Jongeren, maar ook ouderen van de klei
ne christelijke gemeente in Isfahan brengen
de zondag na de kerkdienst graag samen
door. Straks op de grote boerderij krijgen
ze een groot pic-nic terrein. Daar vinden
ze schaduwrijke plekken onder de bomen
en ze kunnen er zwemmen in het water
bekken van de irrigatiekanalen. Jeugdclubs
zullen er bijeen komen. Ook de blinde jon
geren kunnen daar aan meedoen.
Op het ogenblik wordt het dorre woes
tijnland van het toekomstige boerenbedrijf
in cultuur gebracht. Waterkanalen worden
aangelegd en het eerste jaar wordt er koren
verbouwd. Inmiddels worden ook pavil
joens voor de leerlingen, huizen voor de
gezinnen van de medewerkers en stallen
voor het vee gebouwd. Deskundigen van
de Nederlandse Heidemaatschappij, die in
Perzië waren, hebben voor het wereld-
diakonaat een rapport gemaakt en bere
kend dat, als er geen tegenslagen komen,
het bedrijf over vijf jaar zoveel opbrengt,
dat het zonder steun verder kan draaien.
In elk gevalgoede leiding is er. Daar
twijfelt niemand aan, die weet wat Hansen
^o.a. al presteerde bij landbouwwerk in Ni
geria.
Jac. B. Looijen.
SPREKEN OVER GOD
(vervolg van pagina 2)
Er is trouwens een bijbelboek dat Gods
,naam niet noemt. Dit kan ons een waar
schuwing zijn. Dat boek Esther behoort
ook tot de openbaring van God. Wil men
het is een bijbelboek en het moet dus wel
vroom zijn. Men kan dus wel vroom zijn
zonder de naam van God te noemen.
De buurman, ongelovig als hij is, zal
nooit zeggen Ik ben jaloers op je, omdat
je zoveel over God spreekt. Wel zal hij
opmerken, dat iemand niet angstig is, als
hij zelf van bangheid geen raad meer weet.
Of hij observeert ons na een sterfgeval en
begrijpt niet, dat we het niet uitgillen van
verdriet, maar kennelijk getroost zijn. En
als hij daarnaar vraagt, zullen we dc naam
van God noemen dat kan best de eerste
keer zijn. De christen had dan toch van
God gesproken, maar op de manier van
het boek Esther.
Er is ook een bijbelboek waarin Gods
naam maar éénmaal genoemd wordt. Het
spreekt vanzelf, dat het op die plaats ge
beurt waar de gedachtengang zijn hoogte
punt bereikt. Het is het boek Hooglied.
En daar wordt dan gezegd, dat de gloed
der liefde tussen een man en een jonge
vrouw van God afkomstig is. De eroos
wordt genoemd „vlammen des Heren".
Voor sommige, vooral graag vermanen
de mensen is dit wel een vreemde ontdek
king. Ze vinden het maar een heel aards
en weinig geestelijk iets, die erotiek. „Be
denk liever wat meer de goddelijke en
geestelijke zaken", zouden ze die jonge
mensen willen toeroepen. En daar zegt me
die bijbel ineens, dat ze juist bezig zijn met
de vlammen des Heren
We moeten nog wel een en ander leren
inzake het spreken over God.
(UitUtrechts Kerkblad) N. Warner.
G r ij p s k e r k e.
Kerkelijke stand. Vertrokken met doop-
attest naar 's-Gravenpolder Willem Teu-
nis Kok. Overleden in deouderdom van
96 jaar Christina Vreelce, weduwe van
Lambertus Verhage, zondag 10 september.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg
2.30 uur Ds. Wessel.
5 uur Ds. Wessel.
(OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Til.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur
Ds. Wessel.
5 uur Ds. Van Til.
Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Meijer te Meliskerke.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Meijer
te Souburg.
Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. De Zwart te Brcukelen.
Grijpskerke 10 uur Ds. De Craene te St. Laurens,
2.30 uur Ds. Den Hengst.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen
Meliskerke 10.15 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Hartholt,
Bediening Heilig Avondmaal.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10v uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke,
2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9, 10.45 en 7 uur Ds. Groeneveld.
Vrouwenpolder 10 uur Ds. Bosman (Jeugddienst),
2.30 uur Ds. Bosman.
Westkapelle 9.30 uur Ds. Meijer te Souburg, 2.30 uur
Ds. Helderman.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos, 3 uur Ds. Paksy,
Voorbereiding Heilig Avondmaal.
Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 11 uur Ds. Noorloos, 5 uur Ds. Langcler te
Valkenburg Z. H.
Hoek 10 en 2.30 uur Dhr. Noorloos te Geldermalsen.
Sas van Gent 19 uur Ds. Gispen.
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur ÏDs. Langeler te Valken
burg (Z.H.).
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger.
(Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 10 uur Ds. Paksy, 3 uur Ds. Noorloos te
Aardenburg.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Heuzeveldt te Goes.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen te Driewegen
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp te Gapinge.
Colijnsplaat 11 en 4 uur Ds. Groenenberg, Den Haag.
Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Geersdijk 10.45 en 2.30 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp
(bevestiging Ambtsdragers).
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. De Bruijne.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Dc Bruijne.
5 uur Ds. Jansen.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek te Hoek.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Elshout te Koudekerke
Kapelle 10 uur Ds. Slingenberg te Goes, 5 uur Ds. Juch
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen.
Lewedorp 9 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand,
2.30 uur Ds. Juch te Kapelle.
n
Nieuwdorp 9 uur Ds. Kramer, 2.30 uur Ds. Van Til
te Middelburg.
Wemeldinge 10 en 2.30 u. Ds. Steunenberg, Rotterdam
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Firet te Scherpenzeel
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Terlaak, Krimpen a.d. IJssel
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom (Zendingszondag)
Halsteren 5 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder
Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 15.30 uur Ds.
Fossen te Dordrecht.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Kampherbeek te
Meeden.
Oud-Vossemeer 10 en 3 u. Ds. Groenendijk, Sleeuwijk
Poortvliet 10 uur Leesdiénst, 2.30 uur Ds. Joosse te
Middelburg.
Riliand-Bath geen opgave ontvangen.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Joosse te Middelburg.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire,
2.30 uur Ds. Scholing te Scharendijke.
Bruinisse 10.30 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire,
5 uur Ds. Heule te Rotterdam.
Haamstede 10 en 5 uur Ds. Hoogkamer te Bolnes,
Viering Heilig Avondmaal.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Oosterland 10.30 en 3 uur Dhr. Vreugdenhil te
Zwartewaal.
Scharendijke 9.30 uur Ds. Scholing (bevestiging
ambtsdragers), 2.30 u. Ds. Wentsel, Brouwershaven
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 10 uur Ds. Wentsel te Brouwershaven,
2.30 uur Dhr. Jansma.