Boerderij voor Blinden in Perzië Uit de Gemeenten Ds VAN WOUWEHEIBAAS Na-zomer of herfst Predikbeurten zondag 24 september 1967 (Cliché P.Z.C. dat op ons verzoek ter onzer beschikking werd gesteld) Meditatie bij een heipaal. Tijdens een eindexamen op een mid delbare school kwam het gesprek eens op zegswijzen in onze taal. De examen- candidate noemde „De lente van het leven". Vraag van de gecommiteerde „In welk seizoen verkeer ik dan De man had nog enige restanten grijs haar en een pracht kollektie rimpels. Het antwoord van de candidate was: „Mijn heer, u bent in de na-zomer". Dit charmante antwoord schoot me vorige week te binnen op het bouwter rein voor het nieuwe bejaardentehuis voor de Classis Middelburg. Misschien kwam dat een beetje door het optreden van de tijdelijk heibaas op die middag Ds. S. van Wouwe. Hij heeft met een voorbeeldige rust een solide begin ge maakt voor de fundering. En daarmee sloot hij een periode van vier jaar voor zitterschap af. Vier jaren, onderver deeld in een jaar denkwerk, twee jaren zoekwerk en nog een jaar voor-werk. Dat lijkt een hele tijd. Maar terecht kon collega Van Wouwe later memoreren, dat dit toch een record-tijd is. De voor spellingen luidden, dat het wel tien jaar kon duren voor de stichting bejaarden zorg aan bouwen toe zou komen. En een andere optimist had al eens gewaar schuwd, dat de meeste plannen ook nooit verder dan plannen komen. In zoverre was er dus, alle reden om op 13 september heel tevreden te zijn en dank baar voor deze start. Die datum zal ook wel meegewerkt hebben aan dat idee van de na-zomer. Het was ook echt zo'n dag tussen de zomer en de herfst in tussen regen en droog, warm en kil in. Des te beter dan ook was het, dat er na de laatste dave rende klap van het heiblok (dank zij enkele pakken vuurwerk) een onder komen was in de Getuigeniskerk. Daar kon iedereen horen en zien wat de uit eindelijke bedoeling is van al die sleu ven, gaten en kleihopen op het bouw terrein. Hoewel, ik moet erbij zeggen, dat je als leek denktstel je voor, dat een bouwtekening net zoveel uitleg toe staat als een bijbeltekst. Dan moet je ook nog maar afwachten, wat er straks te zien zal zijn. Maar het is vooral de bestemming van zo'n gebouw, dat je aan het denken zet. Voor wie bouw je dat Voor men sen in de na-zomer van het leven Of ben je daar pas rijp voor in de herfst, als je duidelijk tekenen van aftakeling gaat vertonen Of moet je nog langer wachten, tot er zo iets van winterse koudheid en stijfheid in je leden komt Dat is een wezenlijke vraag. Er zijn mensen, voor wie de drempel van een bejaardentehuis (figuurlijk dan, want echte zijn er niet) te hoog is. Be grijpelijk, want je sluit feitelijk je vol ledig zelfstandige bestaan voor goed af. 't Is ook een vraag voor de tehuis- besturen, die soms twee kamers voor drie mensen hebben. Dan moet er be slist worden, wie het eerst in aanmer king komt. Ik dacht, dat dan niet altijd het levens-seizoen beslist, maar de le vensomstandigheden. Of om nog even terug te komen op de toespraak van Ds. Van Wouwe het gaat er om, dat we gestalte kunnen geven aan de barmhartigheid van Jezus Christus. En die barmhartigheid betekent niet, dat iemand nog net de minimum kansen krijgt om te leven, maar dat al het mo gelijke gedaan wordt om aan mensen te geven, dat ze in het na-seizoen van hun leven genieten kunnen van Gods goed heid. Als dat straks werkelijkheid wordt, dan zijn zelfs hei-palen .symbolen. J. WESSEL. Door totaal onvoldoende gezondheids zorg en door slechte hygiënische toestan den zijn er in Perzië veel meer blinden dan bij ons. In Nederland telt men op 12 mil joen inwoners rond 6.000 blinden. Daarbij zijn ook de gevallen van gedeeltelijke blind heid meegerekend. In Perzië echter zijn op 24 miljoen inwoners ruim 60.000 blinden, en dat zijn dan allemaal mensen die totaal blind zijn. Vooral in de arme boerendorpen van Perzië zijn veel blinden. Van meet afvroeg dr Van Weelden zich af wat hij voor hen kon doen, met name voor de jongeren. Dit leidde tot het plan voor een oefenboerderij. Een lid van de kerk stelde zijn huis met een grote tuin terbeschikking en daar is het werk begonnen, dat nu tot het resultaat van een groot opgezet boerenbedrijf heeft geleid. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat waren blinden onder goede leiding bezig in de tuinen en in de stallen. Dr Van Weelden ging zelf met hele vrachten eieren, slachtkippen, groenten, abrikozen, kersen, appels, noten en andere vruchten naar de marktgrossiers en de grote winkels en hij maakte er goede prijzen voor z'n produk- ten. Van de melk bereidde z'n vrouw yoghurt, die ook in de stad werd verkocht. Niet alleen de blinden leerden er veel, maar ook dr Van Weelden en zijn perzi- sche medewerkers. Ze zagen al werkende hoe het niet moest, maar ook hoe ze een goed bedrijf voor dit werk zouden kunnen opzetten. Door bittere tegenslagen lieten ze zich niet ontmoedigen. Geduldig werk ten ze door. En zo ontstond langzaam maar zeker het plan, dat nu uitgevoerd wordt een boerenbedrijf met een goede deskun dige vakman als leider. Op de nieuwe boerderij worden de vruchtbomen straks allemaal laag gesnoeid, zodat de blinden gemakkelijk de -vruchten kunnen plukken. In de moderne fruitteelt worden de bomen trouwens overal laag gesnoeid. Dc groentebedden in de tuinen worden zo klein, dat men met één snee de hele breedte kan bestrijken. Naar perzi- sche gewoonte zitten de tuinders bij hun werk op de hurken. In de kippenhokken en veestallen spant men eerst lijnen, totdat de blinden zelf de weg hebben leren vinden bij het rapen van de eieren en het melken van de koeien. Praktisch alles kunnen ze leren, zo bleek in het oude bedrijf. Ze hielden de stallen schoon, ze slachten kippen en maakten ze schoon voor panklare verkoop, ze ver plaatsen grond met hun kruiwagens en ezeltjes, zelfs bewerkten ze de harde grond met grote pikhouwelen en nooit raakten ze, waar dr Van Weelden eerst bang voor was, hun voeten of benen met het scherpe werktuig. Jongeren, maar ook ouderen van de klei ne christelijke gemeente in Isfahan brengen de zondag na de kerkdienst graag samen door. Straks op de grote boerderij krijgen ze een groot pic-nic terrein. Daar vinden ze schaduwrijke plekken onder de bomen en ze kunnen er zwemmen in het water bekken van de irrigatiekanalen. Jeugdclubs zullen er bijeen komen. Ook de blinde jon geren kunnen daar aan meedoen. Op het ogenblik wordt het dorre woes tijnland van het toekomstige boerenbedrijf in cultuur gebracht. Waterkanalen worden aangelegd en het eerste jaar wordt er koren verbouwd. Inmiddels worden ook pavil joens voor de leerlingen, huizen voor de gezinnen van de medewerkers en stallen voor het vee gebouwd. Deskundigen van de Nederlandse Heidemaatschappij, die in Perzië waren, hebben voor het wereld- diakonaat een rapport gemaakt en bere kend dat, als er geen tegenslagen komen, het bedrijf over vijf jaar zoveel opbrengt, dat het zonder steun verder kan draaien. In elk gevalgoede leiding is er. Daar twijfelt niemand aan, die weet wat Hansen ^o.a. al presteerde bij landbouwwerk in Ni geria. Jac. B. Looijen. SPREKEN OVER GOD (vervolg van pagina 2) Er is trouwens een bijbelboek dat Gods ,naam niet noemt. Dit kan ons een waar schuwing zijn. Dat boek Esther behoort ook tot de openbaring van God. Wil men het is een bijbelboek en het moet dus wel vroom zijn. Men kan dus wel vroom zijn zonder de naam van God te noemen. De buurman, ongelovig als hij is, zal nooit zeggen Ik ben jaloers op je, omdat je zoveel over God spreekt. Wel zal hij opmerken, dat iemand niet angstig is, als hij zelf van bangheid geen raad meer weet. Of hij observeert ons na een sterfgeval en begrijpt niet, dat we het niet uitgillen van verdriet, maar kennelijk getroost zijn. En als hij daarnaar vraagt, zullen we dc naam van God noemen dat kan best de eerste keer zijn. De christen had dan toch van God gesproken, maar op de manier van het boek Esther. Er is ook een bijbelboek waarin Gods naam maar éénmaal genoemd wordt. Het spreekt vanzelf, dat het op die plaats ge beurt waar de gedachtengang zijn hoogte punt bereikt. Het is het boek Hooglied. En daar wordt dan gezegd, dat de gloed der liefde tussen een man en een jonge vrouw van God afkomstig is. De eroos wordt genoemd „vlammen des Heren". Voor sommige, vooral graag vermanen de mensen is dit wel een vreemde ontdek king. Ze vinden het maar een heel aards en weinig geestelijk iets, die erotiek. „Be denk liever wat meer de goddelijke en geestelijke zaken", zouden ze die jonge mensen willen toeroepen. En daar zegt me die bijbel ineens, dat ze juist bezig zijn met de vlammen des Heren We moeten nog wel een en ander leren inzake het spreken over God. (UitUtrechts Kerkblad) N. Warner. G r ij p s k e r k e. Kerkelijke stand. Vertrokken met doop- attest naar 's-Gravenpolder Willem Teu- nis Kok. Overleden in deouderdom van 96 jaar Christina Vreelce, weduwe van Lambertus Verhage, zondag 10 september. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg 2.30 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Wessel. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Til. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Van Til. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Meijer te Meliskerke. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. De Zwart te Brcukelen. Grijpskerke 10 uur Ds. De Craene te St. Laurens, 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen Meliskerke 10.15 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Hartholt, Bediening Heilig Avondmaal. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10v uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke, 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9, 10.45 en 7 uur Ds. Groeneveld. Vrouwenpolder 10 uur Ds. Bosman (Jeugddienst), 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 uur Ds. Meijer te Souburg, 2.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos, 3 uur Ds. Paksy, Voorbereiding Heilig Avondmaal. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 11 uur Ds. Noorloos, 5 uur Ds. Langcler te Valkenburg Z. H. Hoek 10 en 2.30 uur Dhr. Noorloos te Geldermalsen. Sas van Gent 19 uur Ds. Gispen. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur ÏDs. Langeler te Valken burg (Z.H.). Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 uur Ds. Paksy, 3 uur Ds. Noorloos te Aardenburg. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen te Driewegen Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp te Gapinge. Colijnsplaat 11 en 4 uur Ds. Groenenberg, Den Haag. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Geersdijk 10.45 en 2.30 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp (bevestiging Ambtsdragers). Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. De Bruijne. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Dc Bruijne. 5 uur Ds. Jansen. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek te Hoek. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Elshout te Koudekerke Kapelle 10 uur Ds. Slingenberg te Goes, 5 uur Ds. Juch Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand, 2.30 uur Ds. Juch te Kapelle. n Nieuwdorp 9 uur Ds. Kramer, 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg. Wemeldinge 10 en 2.30 u. Ds. Steunenberg, Rotterdam Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Firet te Scherpenzeel Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Terlaak, Krimpen a.d. IJssel CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom (Zendingszondag) Halsteren 5 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 15.30 uur Ds. Fossen te Dordrecht. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Kampherbeek te Meeden. Oud-Vossemeer 10 en 3 u. Ds. Groenendijk, Sleeuwijk Poortvliet 10 uur Leesdiénst, 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Riliand-Bath geen opgave ontvangen. Tholen 10 en 5 uur Ds. Joosse te Middelburg. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 9 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire, 2.30 uur Ds. Scholing te Scharendijke. Bruinisse 10.30 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire, 5 uur Ds. Heule te Rotterdam. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Hoogkamer te Bolnes, Viering Heilig Avondmaal. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10.30 en 3 uur Dhr. Vreugdenhil te Zwartewaal. Scharendijke 9.30 uur Ds. Scholing (bevestiging ambtsdragers), 2.30 u. Ds. Wentsel, Brouwershaven Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 uur Ds. Wentsel te Brouwershaven, 2.30 uur Dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3