eeuwóe 3£erkbocle Öater Generale Synode i J 22e JAARGANG No. 11 21 SEPTEMBER 1967 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekcrke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v Indien iemand dorst heeft, hij kome tot mij en drinke. Johannes 737. Tijdens de viering van het Loofhuttenfeest herdachten de Israëlieten hun tocht door de woestijn. Als in een serie historische tableaux voerden zij de wonderen op, die de Here gedurende die veertig jaren voor zijn volk had ge daan. Hij had licht gegeven in de duisternis, brood uit de hemel en water uit de rotssteen. Het was een geweldige pretentie, wat de Here Jezus op dat Loofhuttenfeest in Jeruzalem dorst te beweren ,,lk ben het brood des levens en ,,wie dorst heeft, die kome tot Mij De priesters waren gewoon grote kruiken met water uit de beek naar boven te laten dragen naar het tempelplein en die dan tegen elkaar stuk te slaan, zo dat water naar alle kanten spetterde. Zo bedacht men het wonder van het water, dat uit de rots, waar Mozes opgeslagen had, stroomde en stromen bleef. Want die rots, of liever het water uit die rots, volgde. Daar stond de Here Jezus bij, toen Hij riep ,,Bij M ij moet je wezen, als je dorst hebt naar levend water. Al die wonderen van weleer wezen naar M ij". Sommigen, die het hoorden, zeiden „Dat is de Messias". Anderen twijfelden daaraan. Weer anderen vonden het een godslasterlijke taal en zouden hem wel willen grijpen. Ondertussen zag Jezus de stuk geslagen kruiken en wist wat die scherven en die geslagen rots in de woestijn betekende. Maar ook wat dat levende water betekende, dat uit die rots was gevloeid en was blijven stromen. A. D. OP REIS. Hier staan wij samen op een rij, o Lieve Heer, wees goed voor mij Dat vraag ik niet voor mij alleen voor alle mensen om mij heen Waar pelgrims gaan is veel woestijn. Laten wij samen vrolijk zijn als kindren van het paradijs, want wij zijn met elkaar op reis. Hoog op de berg daar brandt een vuur God heeft de hemel op een kier Hij is 't die ons de weg aanwijst, want wij zijn met elkaar op reis. Wat staat op tafel uitgestald Manna dat uit de hemel valt o Here, zegen deze spijs, want wij zijn met elkaar op reis. O Grote Zoon van Abraham, priester van God en pascha-lam, U zingen wij „kyrieleis", want wij zijn met elkaar op reis. Met vredespalmen in de hand gaan wij naar het Beloofde Land. Het was een lange, lange reis Nu zingen wij een andere wijs Ook hebben wij een huis gebouwd, dat heeft hij aan ons toevertrouwd. Daar zijn wij allen kind aan huis, want wij zijn met elkaar op reis. Te zingen op de wijs van Psalm 134. W. Barnard. Uit „De tale Kanaans" Telkens weer duiken er in de pers berichten op, die er op wijzen, dat er Kerken onder het Kruis" zijn. Zo zou in Albanië het laatste bedehuis gesloten zijn. Zelfs al zou maar de helft van alle berichten waar zijn, dan nog is het dui delijk, dat de Kerk in dat land bijzonder zwaar te lijden heeft onder de druk van het aan het bewind zijnde staatsregiem. En dan is er de Kerk b.v. in China en zijn er de (protestantse) Kerken in sommige Rooms-Katholieke landen, die ook een zware weg gaan. Laten wij onze broeders en zusters op deze weg omringen met onze gebeden. We bidden voor de kerkelijke eenheid in Pakistan. Eén van de grote problemen in West Pakistan is de dreigende kerkscheuring in de United Presbyterian Church, die ongeveer de helft van alle protestanten in Pakistan bevat. Er is een onderlinge verdeeldheid, waarvan de inzet is de macht over de verschillende zendings instellingen. Alle werk dreigt onder mijnd te worden, als hiervoor geen op lossing komt. Er zijn vergevorderde plannen om in 1969 te komen tot een Church Union, maar als de scheuring binnen de United Presbyterian Church zou doorgaan, zou ook dit werk weinig betekenis hebben. Laten we bidden om de leiding van Gods Geest, om ootmoed bij alle partijen en om het wonder van gebroken harten en ineengeslagen han den. PERSONALIA Met blijdschap vermelden wij twee heugelijke feitenDs. Bosman van Vrouwenpolder blijft in Zeeland. Ds. Eikelboom van Heinkenszand slaagde cum laude voor het doctoraal examen in de theologie. Niet het minst de Zeeuwse Kerkbode nam met dankbaarheid kennis van deze goede berichten. A. D. Br. W. J. Musch van Breskens slaag de naar Artikel 6 voor het classicale examen. Wij wensen hem hiermede van harte geluk en komen hierop in het volgend nummer nader terug. Redactie. ZENDING. Bij een bezoek, aan een der rusthuizen op Walcheren ontving ik van een mij on bekende broeder 100,voor een be paald zendingsdoel op Java. Ik heb het bedrag doorgezonden naar Baarn. Nog eens hartelijk dank. A. D. VREDESZONDAG Gezamenlijk met de andere kerken in ons land zullen de gereformeerde kerken op de eerste zondag van oktober in een kanselboodschap een oproep doen tot be vordering van de vrede tussen de volkeren. De oproep richt zich zowel tot regering en parlement als tot alle kerldeden per soonlijk om zich duidelijker dan tot nu toe in te zetten voor de vrede in de wereld. Dit is besloten door de generale synode van de gereformeerde kerken in Lunteren, waar de synode bijeen is gekomen voor een vergaderperiode van vier weken. Over de inhoud van de vredesboodschap, die in interkerkelijk overleg is opgesteld, sprak de synode uitvoerig. Velen vonden het ge tuigenis te vlak en te weinig evangelisch gefundeerd. Het feit echter, dat de kerken zich thans gezamenlijk uitspreken achtte men van zo groot belang, "Hat men de door sommige synodeleden geopperde gedachte aan een eigen boodschap liet varen. De synode aanvaardde de boodschap tenslotte met 48 tegen 19 stemmen mèt de overweging, dat de politiek-sociale vrede, waarom het in de boodschap gaat, uiteraard in het evangelie ligt besloten, maar dat de kern van het evangelie gelegen is in de vrede van Christus, die dieper gaat en verder strekt. Ook besloot de synode een krachtig be roep te doen op de gereformeerde kerken om zich in de vredesweek ernstig te be zinnen op de vragen van oorlog en vrede en op de vredeszondag hieraan bijzondere aandacht te schenken in prediking en ge bed. DIAKONAAT De nieuwe ontwikkelingen in het diako- naat, met name de bevordering van het persoonlijk dienstbetoon en van het we- relddiakonaat kregen van de synode een kerkordelijke formulering. Daarin staat, dat het de taak van de diakenen is aan de leden van de gemeente en ook aan an deren zowel in eigen omgeving als elders in de wereld christelijke barmhartigheid te bewijzen met raad cn daad. Ook moeten de diakenen de leden van de gemeente opwekken zich persoonlijk in te zetten voor deze barmhartigheid. Deze nieuwe, ruimere taakomschrijving van het diako- naat in de kerkorde, zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de plaatselijke kerkeraden. Inmiddels kreeg de synode in haar eerste zittingen ook reeds te maken met de prak tijk van de hulpverlening. Goedgekeurd werden voorstellen tot hulpverlening aan de kleine Evangelisch Rcformierte Landes- kirche in Oostenrijk, aan de beide Ambo- nese kerken in ons land en aan Hongaarse vluchtelingen en studenten. De pastorale zorg voor de Hongaren in Nederland is in handen van ds I. Tüski, wiens werk mede-gefinancierd wordt door de hervorm de kerk en de christelijke gereformeerde kerken. Met rond 700 Hongaren yi ons land heeft hij contact. DOVEN Voor het eerst was er een rapport over het werk van de nieuwe predikant voor de doven, ds P. L. Schuddebeurs. Hij is thans bezig heel Nederland te verkennen en hij kwam reeds herhaaldelijk gevallen tegen van doven, die in hun isolement vol komen dreigen te vereenzamen, mensen, die door hun handicap ook alle contact met de kerk hadden verloren. De doven te bereiken in hun eigen gedachtenwereld is een uiterst moeilijke opgave, temeer om dat de communicatiemogelijkheid technisch gezien nog altijd zeer gebrekkig is. Ds. Schuddebeurs leidt 'regelmatig kerkdien sten, doopdiensten en trouwdiensten voor doven. Ook gaat hij wel voor in normale kerkdiensten, waarbij doven aanwezig zijn zij worden op die manier betrokken in de gewone kerkelijke gemeenschap, en ook dat is belangrijk, door deze diensten krij gen de horenden meer aandacht voor de gehandicapte mensen. VORMING Uitvoerig discussieerde de synode over de noodzaak van vormingswerk voor ambtsdragers en voor andere werkers in kerkelijke arbeid. Reeds werden binnen de gereformeerde kerken de eerste vormings centra gesticht. Resultaat van de synodale discussie was, dat er nu een gereformeerde raad voor vormingswerk zal komen, waar alle instanties die reeds vormingswerk (in internaatsverband) verrichtten, aan zullen deelnemen. Deze raad dient, zo oordeelde de sy node, een voorlopig karakter' te dragen men kan immers de toekomstige organisa tie van het vormingswerk nog niet over zien. De Stichting Steun Kerkbouw kreeg van de synode het verzoek om te bekijken of financiële steun mogelijk is bij de bouw van vormingscentra. Ook besloot de sy node het werk van de stichting „Gemeente- toerusting" te blijven begeleiden door de benoeming van synodale waarnemers in het stichtingsbestuur. ROOMS-KATHOLIEK Bij de bespreking van het evangelisatie rapport van Noordbrabant en Limburg, rees de vraag welke gevolgen de nieuwe ontwikkelingen in de rooms-katholieke kerk hebben voor de evangelisatie, die vanouds speciaal voor afgedwaalde rooms- katholieken in „het donkere zuiden" was bedoeld. Thans zijn er plaatsen in dit ge bied, waar reformatorische kerken samen met de rooms-katholieke kerk evangelisa tiewerk organiseren voor buitenkerkelijken. Het oecumenisch overleg groeit sterk en daardoor ontstaan totaal andere verhou dingen. Inmiddels is het synodale gesprek hierover nog niet afgerond het stuk zal in de komende weken opnieuw op tafel komen. Nog andere vragen werden gesteld over de verhouding met de rooms-katholieke kerk. Destijds adviseerde het moderamen van de synode om wel deel te nemen aan het beraad van het pastoraal concilie, maar niet aan de openingsdiensten van dit con cilie, voor zover deze het karakter droegen van een rooms-katholieke eredienst. De classis Hilversum en de classis 's-Hertogen- bosch lieten thans de synode weten, dat zij teleurgesteld waren over dit advies. De synode besloot echter de handelwijze van het moderamen goed te keuren, omdat er geen officieel geregelde betrekkingen be staan tussen de gereformeerde kerken en de rooms-katholieke kerk. Hiervoor is eerst een synodebesluit nodig. Overigens zal in een der volgende zittingen gespro ken worden over de mogelijkheden van een regeling voor het contact met de rooms-katholieke kerk. SCHULDBELIJDENIS Na een bewogen discussie heeft de ge nerale synode van de gereformeerde ker ken besloten zich tot de vrijgemaakte ge reformeerde kerken te richten met een schuldbelijdenis over het kerkelijk conflict, dat in 1944 leidde tot een scheuring in de gereformeerde kerken. De synode sprak uit, dat de gerefor meerde kerken er verre van zijn, de schuld aan het conflict van 1944 en volgende ja ren eenzijdig te zoeken bij hen, over wie in die jaren in enige vorm het schuldig werd uitgesproken. De gereformeerde kerken willen integen deel 7aldus de synodale uitspraak hunnerzijds ootmoedig belijden, dat zij zelf in het geheel van de schuldige broeder twist, waardoor de Geest der gemeenschap werd bedroefd, niet vrijuit gaan. In de derde plaats sprak de synode uit, dat de gereformeerde kerken de vrijge maakte zusterkerken van harte vragen, haar te vergeven al wat in die conflict situatie en met name in haar tuchtmaat regelen en haar houding en optreden niet was naar de Geest van Christus en niet beantwoordde aan de katholiciteit van de kerk. De synode besloot deze uitspraak ter kennis te brengen van de vrijgemaakte kerken in Nederland en de eigen kerken op te wekken, in de geest van deze uit spraak ook plaatselijk de verzoening met vrijgemaakte zusterkerken te zoeken en te blijven zoeken. Aan de synode der vrijge maakte gereformeerde kerken zal een brief gezonden worden met het synodebe sluit en het rapport van de synodecom missie. Brieven van de kerkeraden van Zeist, Wapenveld, Amsterdam-Zuid cn Nagele en verder van elf studenten uit Kampen en een aantal predikanten en gemeente leden uit verschillende plaatsen vormden de aanleiding tot het gesprek over deze zaak in de generale synode. Ten aanzien van de schuldvraag, die in deze brieven aan de orde werd gesteld overwoog de synode, dat een zuiver on derscheidend oordeel hierover onmogelijk is, omdat diverse factoren in het complex van de schuldige broedertwist elkaar over en weer hebben beïnvloed. Het besluit van de synode werd met slechts één stem tegen genomen. TENSLOTTE Verder werd definitief in de kerkorde vastgesteld, dat de kerk in en buiten rechte vertegenwoordigd wordt door de praeses en de scriba van de kerkeraad. Wat het beroepen van emeritus-predikanten in tij delijke dienst betrefthiervoor komen al leen kerken met niet meer dan 300 zielen in aanmerking en er is goedkeuring voor nodig van de classis, waartoe de betref fende kerk behoort. Verder mag men ten hoogste voor een periode van twee jaar een emeritus-predikant beroepen voor verlenging van deze termijn is steeds een nieuwe beslissing nodig.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1