Uit de Gemeenten G^Uvite- fatiMzn ProdËkÊa&arton zondag 17 soptemêser IB6 7 Lekepraat over politiek en predikanten Dat weet ik ook, beter dan wie ook. Maar al die anderen dan, die er net zoveel schuld aan hebben. Hoeven die niet gestraft te worden Maar laat ik bij het begin beginnen. Ik trouwde met Kees, omdat ik van hem hield. Nergens anders om het was geen „moet je", helemaal niet. We hadden een paar jaar moeten wachten op een huis, maar dat gaf niet, we hadden toch nog geen geld. Kees was een beste vent, en dat is-ie nog. Hij heeft een zwak karakter, zeker als het om geld gaat. Hij is graag haantje- de-voorste bij zijn vrienden, geeft graag een rondje weg. Maar zijn loon was niet groot genoeg om zich dat allemaal te ver oorloven. Tenslotte moesten we toch ook nog leven, nietwaar. Hoe gaat dat dan hij leende hier een tientje en daar 25 gulden en op een ge geven moment zat hij in de schulden. Je kunt heel lang het ene gat met het andere stoppen, maar, dan blijft er opeens een groot gat over. Hij leende bij een bank, maar toen hij twee betalingen over tijd was, belden ze zijn baas, die weigerde bij te springen en hem buiten schopte. „Hij wilde niets te maken hebben met oneer lijke mensen", zei hij. Kees ging naar zijn „vrienden" om een pilsje te drinken. Hij moest en hij zou de schijn ophouden. Maar één van die snui ters had in de gaten, dat er iets aan de hand was. Hij nam Kees apart en vroeg of hij wat wilde bijverdienen. Wat dacht u Kees trapte er in. Later bleek, dat het om een kraakje ging. Een amateursgroep. Na vijf dagen had de politie er een te pakken en die sloeg door. Kees kreeg drie weken. Toen hij weer vrij was, kwam er iemand van de reclassering op bezoek. Een rare vent, dachten we in het begin. We moes ten er geen van tweeën iets van hebben. Zo'n bemoeial, die alles van ons wilde weten, die zich bemoeide met ons leven. Ik moet eerlijk zijn, gaandeweg ging het beter en op een gegeven moment wees die man Kees de weg naar een baantje. De ellende was over, dachten we. Maar we hadden buiten de mensen gerekend. De buren, de collega's van Kees. Het verhaal tje van de paar weken vakantie geloofden de buren van het begin af aan niet. We werden nergens meer gevraagd. Hun kin deren mochten niet meer spelen met die van ons. We lagen er uit. In het begin denk je, dat het je niets kan schelen, dat je die andere mensen niet nodig hebt. Maar op den duur merk je, dat het niet zo is. Dat je je niet kunt opsluiten. Kees ging er aan kapot. Zijn werk leed er onder en de een of andere rotzak had op het werk iets laten vallen over „gevan genisboef Daarna bestond Kees ook op z'n werk niet meer voor z'n collega's. Al leen in het café kon het ze niks schelen. En dus kwam Kees er steeds vaker. En dat kostte weer veel geld en dat was er niet. Enfin, het oude liedje begon van vo ren af aan. Het eindigde ook hetzelfde. Nu zit Kees weer. Langer dan de vorige keer hij had nu een strafregister. Hij was recidivist. De buren zijn veranderd, dat wel. Maar ik weet niet wat erger is uitgestoten te zijn of overladen te worden met dat half zachte medelijden. Met voorzichtige sug gesties of het niet beter zou zijn om van Kees weg te gaan. Weten zij veel, dat ik nu eenmaal van hem houd. Weet u, ik ben bang voor de dag, dat Kees weer vrij komt. Wat moeten we dan beginnen. Als we geluk hebben komt er weer iemand van de reclassering, vindt Kees misschien weer een baantje. Maar hoe zal het met de mensen gaan. Blijven we weer in de kou staan Blijven we weer alleen Moeten we persé ergens anders gaan wonen Of zal er deze keer wel iemand zijn, die zomaar eens langs komt om thuis een pilsje te drinken Zal er wel iemand zijn, die de kinderen meeneemt als zij toch naar de speeltuin gaat? Het antwoord daarop kan ik niet geven. N.B. De nationale reclasseringsdag wordt in de meeste gemeenten gehouden op zaterdag 30 september a.s., terwijl de actieperiode loopt van 18 september tot en met 1 oktober. In A.R. Staatkunde van mei 1967 is een bijdrage tot de discussie „over chris telijke politiek en christelijke partijvor ming" verschenen, waarin enkele ge dachten geuit worden, die zonder be zwaar als christelijk-radicaal getypeerd kunnen worden. Want niet alleen heb ben enkele van de zes schrijvers van deze bijdrage adhaesie betuigd met het streven van de werkgroep Christen- Radicaal, maar ook heeft deze werk groep het artikel in gestencilde vorm aan haar sympathisanten doen toeko men. Op de doelstellingen van Christen- Radicaal hoop ik, na het in november a.s. daarover te organiseren congres, nog terug te komen. Nu het een en an der n.a.v. de genoemde bijdrage. In dat artikel stellen Prof. Albeda c.s. dat de hedendaagse christen „in on derscheiding met zijn voorgeslacht thans zeker meer op het hiernamaals gericht is dan op het hiernamaals. De vernieuw de aarde waarop hij hoopt, verwacht hij niet meer zo maar uit de lucht te zien vallen. Hij ziet het als zijn opdracht zelf aan die hernieuwing mee te werken en niet maar zijn ziel in lijdzaamheid te bezitten. Veel minder dan vroeger ook, is de christen van thans bezig met eigen zieleheil. Mee te mogen werken aan de opzet van een zo menselijk mo gelijke menselijke samenleving is voor hem belangrijker geworden". Nu is het uitgangspunt, in dit citaat geformuleerd, meer een door mij ge deelde wensdroom dan een feitelijke toestand. DE christen van thans bestaat niet. Wel leven er veel christenen die, meer dan in een vorige periode het ge val was, oog hebben voor deze aardse samenleving, maar er zijn evengoed nog vele christenen die alleen maar bezig zijn met eigen en anderer zieleheil. Wie nu, uitgaande van het evangelie, meent dat een eenzijdig vergeestelijken de volheid van het evangelie niet tot zijn recht laat komen, zal een beroep moe ten doen op hen, die dat evangelie ver klaren en verkondigen. En dat zijn, niet alleen, maar wel allereerst, de predikan ten. Ik weet, dat in het verleden de be moeienissen van predikanten met de politiek noch voor de kerk noch voor de partijen tot een voortdurende zegen zijn geweest. Maar dat hoeft niet tot gevolg te hebben dat theologen en po litici nog steeds in een schrikreactie met een wijde boog om elkaar heen lopen. Een politicus die uitgaat van een christelijk geloofsstandpunt, doet zich zelf en zijn partij tekort als hij geen rekening wil houden met theologische visies op maatschappelijke en politieke problemen. Hunnerzijds mogen dié theologen die ervan overtuigd zijn en overtuigd raken, dat deze problemen binnen hun gezichtskring dienen te val len, het samenspreken en samenwerken met de christelijke politici niet ontlopen. Want onderwerpen als gezag, eigen dom, oorlog en vrede etc. zijn niet voorbehouden aan de politici die er in hun praktijk, en aan de juristen, econo men en sociologen die er in hun weten schap mee bezig zijn. Zij moeten vanuit hun werkelijkheid vragen stellen aan en in hun werk niet geleid, maar wel bege leid worden dóór de theologen met hun bijbelstudie, want de bijbel is weliswaar geen handboek voor de sociale weten schappen, maar heeft op die gebieden wel iets te zeggen. Een dergelijke samenwerking en wis selwerking tussen politici en theologen is in beider belang. De eerste groep kan zo leren beter te luisteren naar de stem van de bijbel dan naar de stem van de kiezer de tweede groep kan er zo voor behoed worden de bijbel op zondag ver re te houden van de wereld van alledag. Dit alles geldt niet alleen voor vraag stukken van internationaal en nationaal belang, maar ook voor onderwerpen die meer van gewestelijke en plaatselijke betekenis zijn. Ik denk bijv. aan de zon dagsrust. Het zal de opmerkzame lezer intussen niet ontgaan zijn, dat kerkvolk en kie zers niet lang meer buiten spel gezet kunnen blijven. Daarover een volgende maal. Tussentijdse reacties, ook van niet-leken predikanten en politici dus -in dit blad of op de Zeeuwse pagina van „Nederlandsche Gedachten" zijn mij, en naar ik hoop ook de hoofd redacteur, van harte welkom. M. BEINEMA. Nieuwerkerk. 1. De oogstcollecte voor de Kerk (in september) bracht op de verblijdende som van 1316,78. De kerkeraad is erkentelijk voor deze offervaardigheid. 2. A.s. vrijdag 15 sept, is er weer het gebruikelijke jeugdappèl in Zierikzec, Ned. Herv. Verenigingsgebouw, 's av. half 8. Spreker Ds. C. W. de Bruyne te Goes. Belangstellenden zijn welkom, maar vooral natuurlijk de jongere en grotere jeugd. Moge dit een goede start zijn voor het verenigingswerk. 3. Onze Jeugdvereniging is deze zondag 10 sept, van start gegaan. Ik wens jullie, jongens en meisjes, een fijn verenigingsjaar toe, naar de tekst van de jeugdpreek Ge denk uw SchepperPred. 12 la. 4. De belijdenis-catechisatie zal D.V. beginnen a.s. zaterdag, 's av. 7 uur, in het vergaderlokaal. 5. Het ene offer enkele brs hebben de inkomsten nagegaan in dit kwartaal. Nu, deze proefneming was gunstig. Daarom gaan we met deze proef nog weer verder tot einde dit jaar. 6. Zendinga.s. zondag 17 september ene offer voor de zending, welke wij wel zeer hartelijk bij li aanbevelen. Er is veel nodig, om ons quotum te kunnen opzenden, 's Morgens hoop ik de prediking te stellen in het teken van de zending. 7. Vrouv/en-vereniging begint a.s. don derdag 14 september. Begint weer met nieuwe moed, zusters 8. Bond tegen het vloeken 50 jaar ge leden opgericht. Er is dankbaarheid over het verrichtte werk. Moge het gouden ju bileum deze Bond aansporen tot voortgaan. Niet alleen ter verheffing van de publieke wellevendheid in de samenleving, maar vooral opdat de bede worde vervuld Uw Naam worde geheiligd, 9. Zieken in Bruinisse gelukkig mocht zr Elenbaas naar huis en gaat 't met Bouk- je Houkamp goed vooruit. Een groet aan allen. J. H. B. Poortvliet. Kort verslag lcerkcraadsvergadering van datum 1 september. Na gebed en Schriftlezing werd een kort welkomstwoord gesproken. De notulen werden gelezen en de inge komen stukken behandeld. Een teleurstelling was het bericht van Ds. Torenbeek, dat het voor hem onmo gelijk is het consulentschap voor onze ge meente waar te nemen. Er dient dus een oplossing gezocht te worden voor het ge ven van catechetisch onderwijs aan onze jeugd. Ten aanzien van het winterseizoen zal getracht worden een tweetal gezinsavonden te organiseren met als programma een korte inleiding, waarna in groepsverband de voorkomende vragen zullen worden be sproken, terwijl een forum zal worden ge vormd ter beantwoording. Ook werd nog besloten de verkiezing van ambtsdragers een maand te vervroe gen, omreden het wenselijk is bij het ont breken van een eigen predikant, de even tueel nieuw gekozen br. zich tijdig kan inwerken ten opzichte van het gemeente werk deze winter. Periodiek aftredend is ouderling J. Uyl. De gemeente zal worden gevraagd per briefje namen van personen aan te wijzen, die zij willen voordragen, om eventueel op een tweetal te worden gesteld. RECTIFICATIE. De Classis Goes vergadert niet maan dag 23 oktober, maar donderdag 12 okto ber. Stukken voor het agendum 3 weken van te voren opgeven aan de heer J. C. Kou- wer, Westweg 7, Geersdijk. Namens de roepende kerk te Geersdijk. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Dondorp te Gapinge. Getuigeniskerk (Adiiaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Joosse. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Van Til. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Kornet te Vlissingen, 2.30 uur Ds. Visser te Rossum. Gapinge 10.15 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Dijkstra te Nigtcvecht. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Streefkerk te Veere. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Elshout te Koudekerke. Oostkapelle 10 en 2.30 u. Ds. Hartholt, Voorb. H. Av. Serooskerke 10 en 2.30 u. Ds. Bosman, Vrouwenpolder St. Laurens 10 uur Ds. De Craene, Bevestiging Ambts dragers, 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. v. Wouwe te Serooskerke. Vlissingen 9 en 10.45 uur Ds. Groeneveld, 7 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 uur Ds. Meijer te Meliskerke, 2.30 uur Ds. De Craene te St. Laurens. Westkapelle 9.30 uur Ds. Visser te Rossum, 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 uur Dhr. Noorloos te Geldermalsen, 3 uur Dhr. Musch. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Dhr. Musch, 5 uur Ds. Noorloos. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Sas van Gent 11 uur Ds. Stern (Ned. Herv. Kerk). Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Rienks te Zeist. Terneuzen 10 en 16.30 uur Ds. Gispen. (Mozarthof) 11.00 uur Ds. Berger, 19 u. Ds. Gispen Welkomdienst) Oostburg 10 uur Ds. Noorloos te Aardenburg, 3 uur Dhr. Noorloos te Geldermalsen. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 9.30 en 3 uur Ds. Berger te Terneuzen, Bediening Heilig Avondmaal). CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. De Regt te Nieuwendijk. Borssele 9 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp, 2.30 uur Colijnsplaat 11 en 4 uur Ds. Krabbe te Den Haag. Driewegen 10.30 en 2.30 u. Ds. Noordhof, Wemeldinge Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Wessel te Middelburg. Goes (Westerkerk) (Jeugdzondag) 10 uur Ds. Heuzeveldt, 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen, 5 uur Ds. Heuzeveldt. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen te Kruiningen. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Booy te-Utrecht. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Oosterhoff te Holten. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch (Jeugdzondag). Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Adema te Rotterdam. Lewedorp 9.15 uur Ds. De Bruijne te Goes, 2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Nieuwdorp 10.30 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 9 en 5 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Driewegen Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 uur Ds. v. d. Veen te Roosendaal, 5 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder. Halsteren 5 uur Ds. Tissink te Ridderkerk. Hoogerheide (Schapendreef-2110 en 15.30 uur Ds. Tissink te Ridderkerk. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Warner, Utrecht Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Groenenberg te Den Haag. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg, Bediening Heilig Avondmaal. Rilland-Bath geen opgave ontvangen. Tholen 10 en 5 uur Ds. Swierts te Enkhuizen. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Barten te Haarlem. Haamstede 10.30 en 5 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Lecsdienst, 3 uur Ds. Becker. Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Scholing, Bed. Heilig Avondmaal en Dankzegging. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 9 en 2.30 uur Dhr. Jansma. MSSB

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3