Uit de Gemeenten
G^Uvite- fatiMzn
ProdËkÊa&arton zondag 17 soptemêser IB6 7
Lekepraat over politiek
en predikanten
Dat weet ik ook, beter dan wie ook. Maar
al die anderen dan, die er net zoveel schuld
aan hebben. Hoeven die niet gestraft te
worden
Maar laat ik bij het begin beginnen. Ik
trouwde met Kees, omdat ik van hem hield.
Nergens anders om het was geen „moet
je", helemaal niet. We hadden een paar
jaar moeten wachten op een huis, maar
dat gaf niet, we hadden toch nog geen
geld. Kees was een beste vent, en dat is-ie
nog. Hij heeft een zwak karakter, zeker
als het om geld gaat. Hij is graag haantje-
de-voorste bij zijn vrienden, geeft graag
een rondje weg. Maar zijn loon was niet
groot genoeg om zich dat allemaal te ver
oorloven. Tenslotte moesten we toch ook
nog leven, nietwaar.
Hoe gaat dat dan hij leende hier een
tientje en daar 25 gulden en op een ge
geven moment zat hij in de schulden. Je
kunt heel lang het ene gat met het andere
stoppen, maar, dan blijft er opeens een
groot gat over. Hij leende bij een bank,
maar toen hij twee betalingen over tijd
was, belden ze zijn baas, die weigerde bij
te springen en hem buiten schopte. „Hij
wilde niets te maken hebben met oneer
lijke mensen", zei hij.
Kees ging naar zijn „vrienden" om een
pilsje te drinken. Hij moest en hij zou de
schijn ophouden. Maar één van die snui
ters had in de gaten, dat er iets aan de
hand was. Hij nam Kees apart en vroeg
of hij wat wilde bijverdienen. Wat dacht
u Kees trapte er in.
Later bleek, dat het om een kraakje ging.
Een amateursgroep. Na vijf dagen had de
politie er een te pakken en die sloeg door.
Kees kreeg drie weken.
Toen hij weer vrij was, kwam er iemand
van de reclassering op bezoek. Een rare
vent, dachten we in het begin. We moes
ten er geen van tweeën iets van hebben.
Zo'n bemoeial, die alles van ons wilde
weten, die zich bemoeide met ons leven.
Ik moet eerlijk zijn, gaandeweg ging het
beter en op een gegeven moment wees die
man Kees de weg naar een baantje.
De ellende was over, dachten we. Maar
we hadden buiten de mensen gerekend. De
buren, de collega's van Kees. Het verhaal
tje van de paar weken vakantie geloofden
de buren van het begin af aan niet. We
werden nergens meer gevraagd. Hun kin
deren mochten niet meer spelen met die
van ons. We lagen er uit. In het begin
denk je, dat het je niets kan schelen, dat
je die andere mensen niet nodig hebt. Maar
op den duur merk je, dat het niet zo is.
Dat je je niet kunt opsluiten.
Kees ging er aan kapot. Zijn werk leed
er onder en de een of andere rotzak had
op het werk iets laten vallen over „gevan
genisboef Daarna bestond Kees ook op
z'n werk niet meer voor z'n collega's. Al
leen in het café kon het ze niks schelen.
En dus kwam Kees er steeds vaker. En
dat kostte weer veel geld en dat was er
niet. Enfin, het oude liedje begon van vo
ren af aan.
Het eindigde ook hetzelfde.
Nu zit Kees weer. Langer dan de vorige
keer hij had nu een strafregister. Hij was
recidivist.
De buren zijn veranderd, dat wel. Maar
ik weet niet wat erger is uitgestoten te
zijn of overladen te worden met dat half
zachte medelijden. Met voorzichtige sug
gesties of het niet beter zou zijn om van
Kees weg te gaan. Weten zij veel, dat ik
nu eenmaal van hem houd.
Weet u, ik ben bang voor de dag, dat
Kees weer vrij komt. Wat moeten we dan
beginnen. Als we geluk hebben komt er
weer iemand van de reclassering, vindt
Kees misschien weer een baantje. Maar
hoe zal het met de mensen gaan.
Blijven we weer in de kou staan
Blijven we weer alleen
Moeten we persé ergens anders gaan
wonen
Of zal er deze keer wel iemand zijn, die
zomaar eens langs komt om thuis een pilsje
te drinken
Zal er wel iemand zijn, die de kinderen
meeneemt als zij toch naar de speeltuin
gaat?
Het antwoord daarop kan ik niet geven.
N.B. De nationale reclasseringsdag
wordt in de meeste gemeenten gehouden
op zaterdag 30 september a.s., terwijl de
actieperiode loopt van 18 september tot
en met 1 oktober.
In A.R. Staatkunde van mei 1967 is
een bijdrage tot de discussie „over chris
telijke politiek en christelijke partijvor
ming" verschenen, waarin enkele ge
dachten geuit worden, die zonder be
zwaar als christelijk-radicaal getypeerd
kunnen worden. Want niet alleen heb
ben enkele van de zes schrijvers van
deze bijdrage adhaesie betuigd met het
streven van de werkgroep Christen-
Radicaal, maar ook heeft deze werk
groep het artikel in gestencilde vorm
aan haar sympathisanten doen toeko
men. Op de doelstellingen van Christen-
Radicaal hoop ik, na het in november
a.s. daarover te organiseren congres,
nog terug te komen. Nu het een en an
der n.a.v. de genoemde bijdrage.
In dat artikel stellen Prof. Albeda
c.s. dat de hedendaagse christen „in on
derscheiding met zijn voorgeslacht thans
zeker meer op het hiernamaals gericht
is dan op het hiernamaals. De vernieuw
de aarde waarop hij hoopt, verwacht
hij niet meer zo maar uit de lucht te
zien vallen. Hij ziet het als zijn opdracht
zelf aan die hernieuwing mee te werken
en niet maar zijn ziel in lijdzaamheid
te bezitten. Veel minder dan vroeger
ook, is de christen van thans bezig met
eigen zieleheil. Mee te mogen werken
aan de opzet van een zo menselijk mo
gelijke menselijke samenleving is voor
hem belangrijker geworden".
Nu is het uitgangspunt, in dit citaat
geformuleerd, meer een door mij ge
deelde wensdroom dan een feitelijke
toestand. DE christen van thans bestaat
niet. Wel leven er veel christenen die,
meer dan in een vorige periode het ge
val was, oog hebben voor deze aardse
samenleving, maar er zijn evengoed nog
vele christenen die alleen maar bezig
zijn met eigen en anderer zieleheil. Wie
nu, uitgaande van het evangelie, meent
dat een eenzijdig vergeestelijken de
volheid van het evangelie niet tot zijn
recht laat komen, zal een beroep moe
ten doen op hen, die dat evangelie ver
klaren en verkondigen. En dat zijn, niet
alleen, maar wel allereerst, de predikan
ten.
Ik weet, dat in het verleden de be
moeienissen van predikanten met de
politiek noch voor de kerk noch voor
de partijen tot een voortdurende zegen
zijn geweest. Maar dat hoeft niet tot
gevolg te hebben dat theologen en po
litici nog steeds in een schrikreactie met
een wijde boog om elkaar heen lopen.
Een politicus die uitgaat van een
christelijk geloofsstandpunt, doet zich
zelf en zijn partij tekort als hij geen
rekening wil houden met theologische
visies op maatschappelijke en politieke
problemen. Hunnerzijds mogen dié
theologen die ervan overtuigd zijn en
overtuigd raken, dat deze problemen
binnen hun gezichtskring dienen te val
len, het samenspreken en samenwerken
met de christelijke politici niet ontlopen.
Want onderwerpen als gezag, eigen
dom, oorlog en vrede etc. zijn niet
voorbehouden aan de politici die er in
hun praktijk, en aan de juristen, econo
men en sociologen die er in hun weten
schap mee bezig zijn. Zij moeten vanuit
hun werkelijkheid vragen stellen aan en
in hun werk niet geleid, maar wel bege
leid worden dóór de theologen met hun
bijbelstudie, want de bijbel is weliswaar
geen handboek voor de sociale weten
schappen, maar heeft op die gebieden
wel iets te zeggen.
Een dergelijke samenwerking en wis
selwerking tussen politici en theologen
is in beider belang. De eerste groep kan
zo leren beter te luisteren naar de stem
van de bijbel dan naar de stem van de
kiezer de tweede groep kan er zo voor
behoed worden de bijbel op zondag ver
re te houden van de wereld van alledag.
Dit alles geldt niet alleen voor vraag
stukken van internationaal en nationaal
belang, maar ook voor onderwerpen die
meer van gewestelijke en plaatselijke
betekenis zijn. Ik denk bijv. aan de zon
dagsrust.
Het zal de opmerkzame lezer intussen
niet ontgaan zijn, dat kerkvolk en kie
zers niet lang meer buiten spel gezet
kunnen blijven. Daarover een volgende
maal. Tussentijdse reacties, ook van
niet-leken predikanten en politici
dus -in dit blad of op de Zeeuwse
pagina van „Nederlandsche Gedachten"
zijn mij, en naar ik hoop ook de hoofd
redacteur, van harte welkom.
M. BEINEMA.
Nieuwerkerk.
1. De oogstcollecte voor de Kerk (in
september) bracht op de verblijdende som
van 1316,78. De kerkeraad is erkentelijk
voor deze offervaardigheid.
2. A.s. vrijdag 15 sept, is er weer het
gebruikelijke jeugdappèl in Zierikzec, Ned.
Herv. Verenigingsgebouw, 's av. half 8.
Spreker Ds. C. W. de Bruyne te Goes.
Belangstellenden zijn welkom, maar vooral
natuurlijk de jongere en grotere jeugd.
Moge dit een goede start zijn voor het
verenigingswerk.
3. Onze Jeugdvereniging is deze zondag
10 sept, van start gegaan. Ik wens jullie,
jongens en meisjes, een fijn verenigingsjaar
toe, naar de tekst van de jeugdpreek Ge
denk uw SchepperPred. 12 la.
4. De belijdenis-catechisatie zal D.V.
beginnen a.s. zaterdag, 's av. 7 uur, in het
vergaderlokaal.
5. Het ene offer enkele brs hebben de
inkomsten nagegaan in dit kwartaal. Nu,
deze proefneming was gunstig. Daarom
gaan we met deze proef nog weer verder
tot einde dit jaar.
6. Zendinga.s. zondag 17 september
ene offer voor de zending, welke wij wel
zeer hartelijk bij li aanbevelen. Er is veel
nodig, om ons quotum te kunnen opzenden,
's Morgens hoop ik de prediking te stellen
in het teken van de zending.
7. Vrouv/en-vereniging begint a.s. don
derdag 14 september. Begint weer met
nieuwe moed, zusters
8. Bond tegen het vloeken 50 jaar ge
leden opgericht. Er is dankbaarheid over
het verrichtte werk. Moge het gouden ju
bileum deze Bond aansporen tot voortgaan.
Niet alleen ter verheffing van de publieke
wellevendheid in de samenleving, maar
vooral opdat de bede worde vervuld Uw
Naam worde geheiligd,
9. Zieken in Bruinisse gelukkig mocht
zr Elenbaas naar huis en gaat 't met Bouk-
je Houkamp goed vooruit.
Een groet aan allen. J. H. B.
Poortvliet.
Kort verslag lcerkcraadsvergadering van
datum 1 september.
Na gebed en Schriftlezing werd een kort
welkomstwoord gesproken.
De notulen werden gelezen en de inge
komen stukken behandeld.
Een teleurstelling was het bericht van
Ds. Torenbeek, dat het voor hem onmo
gelijk is het consulentschap voor onze ge
meente waar te nemen. Er dient dus een
oplossing gezocht te worden voor het ge
ven van catechetisch onderwijs aan onze
jeugd.
Ten aanzien van het winterseizoen zal
getracht worden een tweetal gezinsavonden
te organiseren met als programma een
korte inleiding, waarna in groepsverband
de voorkomende vragen zullen worden be
sproken, terwijl een forum zal worden ge
vormd ter beantwoording.
Ook werd nog besloten de verkiezing
van ambtsdragers een maand te vervroe
gen, omreden het wenselijk is bij het ont
breken van een eigen predikant, de even
tueel nieuw gekozen br. zich tijdig kan
inwerken ten opzichte van het gemeente
werk deze winter. Periodiek aftredend is
ouderling J. Uyl. De gemeente zal worden
gevraagd per briefje namen van personen
aan te wijzen, die zij willen voordragen,
om eventueel op een tweetal te worden
gesteld.
RECTIFICATIE.
De Classis Goes vergadert niet maan
dag 23 oktober, maar donderdag 12 okto
ber.
Stukken voor het agendum 3 weken van
te voren opgeven aan de heer J. C. Kou-
wer, Westweg 7, Geersdijk.
Namens de roepende kerk te
Geersdijk.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til.
2.30 uur Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
(OOSTKERK) 9 uur Ds. Dondorp te Gapinge.
Getuigeniskerk (Adiiaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur
Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Joosse.
Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Joosse.
5 uur Ds. Van Til.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 uur Ds. Kornet te Vlissingen,
2.30 uur Ds. Visser te Rossum.
Gapinge 10.15 en 2.30 uur Ds. Dondorp.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Dijkstra te Nigtcvecht.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Streefkerk te Veere.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Elshout te Koudekerke.
Oostkapelle 10 en 2.30 u. Ds. Hartholt, Voorb. H. Av.
Serooskerke 10 en 2.30 u. Ds. Bosman, Vrouwenpolder
St. Laurens 10 uur Ds. De Craene, Bevestiging Ambts
dragers, 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. v. Wouwe te Serooskerke.
Vlissingen 9 en 10.45 uur Ds. Groeneveld, 7 uur Ds.
Kornet.
Vrouwenpolder 10 uur Ds. Meijer te Meliskerke,
2.30 uur Ds. De Craene te St. Laurens.
Westkapelle 9.30 uur Ds. Visser te Rossum, 2.30 uur
Ds. Kornet te Vlissingen.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 uur Dhr. Noorloos te Geldermalsen,
3 uur Dhr. Musch.
Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 9.30 uur Dhr. Musch, 5 uur Ds. Noorloos.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Sas van Gent 11 uur Ds. Stern (Ned. Herv. Kerk).
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Rienks te Zeist.
Terneuzen 10 en 16.30 uur Ds. Gispen.
(Mozarthof) 11.00 uur Ds. Berger, 19 u. Ds. Gispen
Welkomdienst)
Oostburg 10 uur Ds. Noorloos te Aardenburg,
3 uur Dhr. Noorloos te Geldermalsen.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan.
Zoutespui 9.30 en 3 uur Ds. Berger te Terneuzen,
Bediening Heilig Avondmaal).
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. De Regt te Nieuwendijk.
Borssele 9 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp, 2.30 uur
Colijnsplaat 11 en 4 uur Ds. Krabbe te Den Haag.
Driewegen 10.30 en 2.30 u. Ds. Noordhof, Wemeldinge
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Wessel te Middelburg.
Goes (Westerkerk) (Jeugdzondag)
10 uur Ds. Heuzeveldt, 5 uur Ds. Jansen.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen,
5 uur Ds. Heuzeveldt.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen te
Kruiningen.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Booy te-Utrecht.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Oosterhoff te Holten.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch (Jeugdzondag).
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Adema te Rotterdam.
Lewedorp 9.15 uur Ds. De Bruijne te Goes,
2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes.
Nieuwdorp 10.30 en 2.30 uur Ds. Kramer.
Wemeldinge 9 en 5 uur Ds. Noordhof.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Driewegen
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 10 uur Ds. v. d. Veen te Roosendaal,
5 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder.
Halsteren 5 uur Ds. Tissink te Ridderkerk.
Hoogerheide (Schapendreef-2110 en 15.30 uur Ds.
Tissink te Ridderkerk.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Warner, Utrecht
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Groenenberg te
Den Haag.
Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg,
Bediening Heilig Avondmaal.
Rilland-Bath geen opgave ontvangen.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Swierts te Enkhuizen.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Barten te Haarlem.
Haamstede 10.30 en 5 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 uur Lecsdienst, 3 uur Ds. Becker.
Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Scholing,
Bed. Heilig Avondmaal en Dankzegging.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 9 en 2.30 uur Dhr. Jansma.
MSSB