«lil
Koejomans
UW ZAAK
Provinciale Almanak voor Zeeland 1967
Ik, ellendig mens
I BAAYENS UW OPTICIEN! I
wenskaarten
BOEKHANDEL
FANOY
komt van BIJOU - Lange Delft44 Tel. 3172 M'burg
L.Janse de Jonge
Drukkerij Littooij Olthoff
NIEUWS
„ONDER DE KLOK
Heren- en Jongenskleding
VERSCHENEN
KWEKERIJ M. H. DEKKER
haarden en kachels 1
voor kolen, olie,
gas.
B. MIDAVAINE
begrafenissen
I. N. VERHULST
ook
voor de a.s. winter
Zowel voor Vader als Zoon
II weet het x
Lange Delft 19, Middelburg
HISTOR
VERVEN
ALTIJD
GOED
Spanjaardstraat 47
MIDDELBURG
Telefoon (01180) 24 38
vanwege de kerkeraad zitting heeft in
deze commissie.
Vacantie van de predikant. Vanaf vol
gende week donderdag 14 september zul
len mijn vrouw en ik met de kinderen niet
in Grijpskerke zijn. Onze afwezigheid zal
een week duren. Dat zal dan de laatste
week van de vier vacantieweken zijn. Ge
durende mijn vacantiedagen kan men zich,
indien dat nodig is, wenden tot de scriba,
br. C. Riemens.
De jeugdzondag. Zondag 17 september
dit jaar voor onze Kerken de „Jeugdzon
dag". Voor ons echter een week later
dit i.v.m. mijn afwezigheid op de 17de.
Op zondag 24 september zal één van beide
kerkdiensten een beetje bizonder zijn. Niet
alleen dat jeugdige gemeenteleden aan
deze kerkdienst meewerken, maar ook dat
opzettelijke aandacht zal worden geschon
ken aan jeugdverenigingen en catechisaties.
Over liturgie en vormgeving moet nog
overlegd worden.
Catechisaties. Ik ben van plan de woens
dagavond tot catechisatie-avond te maken.
Willen de catechisanten en adspirant-c \tc-
chisanten nü al daarmee rekening houden
De aanvangstijden voor de drie catechi
santenkringen zal ik nog bekend maken.
Zonder „tegenbericht" zal voor de eerste
keer catechisatie gehouden worden op
woensdagavond 27 september a.s.
Aa$ hen, die het voornemen hebben de
belijdeniscatechisatie te volgen, wil ik vra
gen dit aan' mij mondeling of schriftelijk
bekend te maken. Dinsdagavond 3 oktober
nodig ik de a.s. belijdeniscatechisanten uit
voor een bespreking over deze catechisatie
cursus ik verwacht hen om half acht in
de pastorie.
P. G. den Hengst.
Het is niet mogelijk iets wezenlijks
over de mens te zeggen buiten Jezus
Christus om. Want het eigenlijke ge
heim van de mens is zijn relatie tot God.
Om dus de mens te kennen, moet men
God kennen. Moet men geloven in de
Here Jezus en in Gods openbaring.
De psychologie en anthropologie zijn
wel in staat om belangrijke dingen over
de mens te zeggen, maar komen nooit
verder dan de werkelijke mens. De
wezenlijke mens blijft een verborgen
heid. Er is altijd een x, die slechts door
het geloof kan worden gekend.
Buitengewoon mooi vind ik dit alles
uiteengezet in het boek van Prof. Ber-
kouwer, over het Beeld Gods. Dit boek
is een dogmatische studie van grootse
allure, maar vraagt van de gemiddelde
lezer enige inspanning, die overigens
zeer de moeite waard is. Dezelfde ge
dachten vindt u in populaire vorm uit
eengezet in het boekje van Prof. Berk
hof ,,De mens onder weg".
Van belang is ook de al wat oudere
brochure van Prof. Rümke „Karakter
en aanleg in verband met het onge
loof". Daarin staat de stelling, dat het
ongeloof een ontwikkelingsstoornis is
van de mens. U begrijpt, hoe deze me
ning al heeft Prof. R. haar niet voor
de volle 100 gemeend in weten
schappelijke kringen is ingeslagen als
een ontploffende bom.
Ook hij betoogt in deze brochure, dat
in ieder mens, ook in de meest ontred
derde mens, de wezenlijke mens schuilt.
De drang naar God en naar de mede
mens, hoe ook verwrongen, ja omgesla
gen in het tegendeel, is bij iedereen
aanwezig.
Het bovenstaande wil niet zeggen,
dat er buiten de Here Jezus Christus
om, geen belangrijke dingen over het
raadsel „mens" gezegd zouden zijn.
Over de werkelijk mens is heel wat
aan het licht gebracht. Er zijn tal van
ontdekkingen gedaan over de oorzaken
van de gespletenheid, de onrust en de
conflicten in een mensenleven.
Freud ontdekte de buitengewoon
grote betekenis van het onbewuste en
de wetten van de lustorganisatie. Men
kan veel bezwaren hebben tegen de uit
gangspunten en de conclusies van
Freud, niemand kan meer ontkennen,
dat het sexuele een zeer belangrijke fac
tor is in het conflict tussen de natuur
lijke neiging van de mens en de norm
aan de mens, door wie of wat die norm
dan ook gesteld wordt.
Adler ontdekte, hoe het verborgen
mechanisme van het minderwaardig
heidsgevoel werkt. Legde Freud nadruk
op de sexuele elementen, Adler en zijn
leerling Künkel, wezen op het sociale
element.
Jung wees op het gemeenschappelijke
in het onderbewuste en werkte een leer
van de archetypen uit.
Archetypen noemt Jung de onbewus
te ideeën, die aan alle mensen eigen
zijn. Er is volgens hem een collectief-
onderbewuste van de mensheid. Daar
toe rekent hij ook de godsdienstige
ideeën.
De Amerikanen Fromm, Karen
Honrney en Margareth Mead wezen
op de culturele invloeden, die de mens
maken tot wat hij is.
Tenslotte noem ik nog Binswanger
als vertegenwoordiger van de „Dasein
sanalytici", die zeer interessante dingen
hebbengeschreven over het „Men",
over het „Zelf", over de „wij persoon
lijkheid" (huwelijk) en over de verhou
ding van deze drie componenten tot de
oergrond.
Wat moeten we als christenen nu
met al deze onderzoekingen
Allereerst goede nota nemen van de
feiten, die aan het licht worden ge
bracht. Hoe triest die feiten ook mogen
zijn. Ze illustreren uitstekend de men
selijke situatie, zoals de bijbel ons die
tekentde mens, die van nature ge
neigd is God en de naaste te haten.
Maar deze concrete mens mogen wij
zien in het licht van de mens Jezus,
d.w.z. in het licht van Gods genade.
Wij mogen getuigen van de rechtvaar
diging door het geloof. Het geloof in
de vrijspraak, d.w.z. het geloof in God,
die ons niet aanziet in onszelf, maar in
Christus niet in de gespletenheid van
ons werkelijk bestaan, maar in de nieu
we mens Christus, naar Wiens beeld
de Heilige Geest bezig is de gelovigen
te vernieuwen.
Er blijven de conflicten, de tweespalt
en het„Ik ellendig mens". Maar die
blijven niet voorgoed We hebben een
belofte. Ik weet, dat God mij vasthoudt
en dat de Here Jezus voor zondaren
stierf. Dat geeft mij moed. Als de Here
God mij aanvaardt, mag ik ook mijzelf
aanvaarden. Deze vrijmoedigheid van
het geloof ziet alle dingen in een be
paalde glans.
...Dat is de glans van de toekomst, zo
als iemand, die verliefd is, alles ziet in
de glans van later. „Zo God voor ons
is
Het „néant" van Sartre, het niet
eigenlijke zijn, het zinloze zijn, is er.
Het kan niet worden ontkend. Maar
het krijgt me toch lekker neit in zijn
wurgende greep.
Het geloof kent geen hopeloosheid,
omdat er geen grenzen zijn aan de
macht van de Here Jezus.
Er is wel angst, en eenzaamheid en
vertwijfeling, maar al deze dingen heb
ben geen duur. Die gaan voorbij Want
ook de Here Jezus kende de vervreem
ding en de angst. Hij werd ons gelijk
in de nood van onze gespletenheid.
Juist Hij kende die, meer dan wie ook,
omdat Hij de wezenlijke, de echte en
oorspronkelijke mens was, zoals God
ons heeft bedoeld.
In onze conflicten-situatie was Hij de
volmaakte mens, in volkomen zuivere
relatie tot God, tot Zichzelf, tot de
medemens en tot de natuur.
Daarom kon Hij ons bevrijden.
De psychologie moge ons helpen ons
een beetje beter aan te passen en de
situatie zo goed en zo kwaad als het
gaat, te beheersen, alleen het geloof in
de Here Jezus redt, verlost en maakt
zalig.
Daarom kon Paulus niet alleen zeg
gen „Ik, ellendig mens", maar ook
„Gode zij dank" door Jezus Christus,
onze Heer. (Rom. 7 23—25.)
A. D.
UIT DE
KERKEN
Beroepen te Ridderkerk (vac. A. C.
Mooy), te Varsseveld en te Siddeburen
F. de Jonge te Emmer-Compascuum te
LoppersumR. IJpma te Amersfoortte
Haamstede, Midwolda (Old.) en te Bel-
lingwolde K. Dijk, kand. te Amsterdam,
die geen verdere beroepen in overweging
kan nemen te Hoorn E. J. Oomkes te
Leeuwardente Gouda (vac. J. Henge-
veld): J. Nierop te Nijkerk te Schoone-
beek en te Boskoop (vac. G. Vesseur):
W. F. Koelé te Ens (N.O.P.); te Heer-
hugowaard H. Appers, kand. te 's-Gra-
venhage.
Beroepbaar. De heer H. Appers, theol.
kand., Haverschmidtstraat 98, Den Haag,
is met ingang van 8 september a.s. be
roepbaar.
Aangenomen naar 't Harde G. Brink
man te Kampen.
Bedankt voor Bovcnsmilde H. G. Ver-
haagen te Opperdoes voor Hattem H.
Tien te Ede voor Aalten (vac. L. J. Goe
de), voor Groningen-West (3c pred. pi.
voor Noordwijk aan Zee (vac. H. A. van
Bottenburg) en voor' Veenendaal (vac. D.
van Enk): J. Bosman te Vrouwenpolder,
die voorlopig geen verdere beroepen in
overweging kan nemen.
Examens. Aan de V.U. slaagde cum
laude voor het doctoraal examen Theolo
gie Ds. H. Eikelboom te Heinkenszand.
De classis Gorinchem heeft praeparatoir
geëxamineerd en beroepbaar verklaard
kand. H. Vollmuller, Van Baerlestraat 49
bis te Amsterdam.
Heden behaagde het de Here tot Zich te nemen, mijn geliefde
man en onze lieve en zorgzame vader en opa
CORNELIS DE WOLF,
op de leeftijd van 71 jaar.
P. DE WOLF—DE RUIJTER.
W. L. WILLEBOORDSE—DE WOLF.
L. WILLEBOORDSE.
W. P. DE WOLF.
C. DE WOLF—CORNELISSE.
P. DE WOLF.
C. DE WOLF.
N. M. DE WOLF—DEKKER.
L. WOUTERS—DE WOLF.
A. J. WOUTERS.
A. J. DE WOLF
en kleinkinderen.
Middelburg, 30 augustus 1967.
Oud Arnemuidsvoetpad 4.
De teraardebestelling heeft plaats gehad vrijdag 1 september
op de algemene begraafplaats te Middelburg.
Langevleleslngel 34-38, Middelburg - Tel. (01180) 52 53
Voor een exclusieve plant
Voor een bloemengroet
Voor steeds verse snijbloemen
en bloemwerk voor elke gelegenheid
Voor Uw sier-, moes- of groentetuin
UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN
I
LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159
Grote sortering
LANGEVIELE 62
MIDDELBURG.
ERKEND GASFITTER
Voor alle werkzaamheden
betreffende
kunt U zich wenden tot
p.a. Singelstraat 15
Gereformeerd Jeugdgebouw
Middelburg
1 Tel. (0 1180) 38 02 en 33 12.
Een grote collectie exclusieve
vindt U bij
NIEUWE BURG 26—28
MIDDELBURG
De betere stomerij, naast Postkantoor
levert U uitsluitend klassewerk
STOMEN
VERVEN
STOPPAGE
OVERHEMDEN REPARATIE
Stoomgoederen tot woensdag
4 uur gebracht, vrijdags klaar.
Gratis vormvast. Uw stomerij
DE LELIE MAARTENSE
(naast Postkantoor)
Middelburg, Tel. 32 86.
P.S. Zaterdags tot 6 uur geopend.
tt
Abonneert U op de Zeeuwse Kerkbode
TE KOOP GEVRAAGD: nette
gebruikte meubelen, ook antiek enz.
VAN HALEN, Gravenstraat 94,
Telefoon 39 76, Middelburg.
|K§ s&es/e/jptrfa/tst
DE VRIES
burg Langeviele 65
DROGISTERIJ
Lange Noordstraat 70
(hoek Hofplein), Middelburg.
Telefoon 24 19
OOK VOOR U
AUTORIJSCHOOL P. WATTEL
Lange Noordstraat 44
Telefoon 41 18, Middelburg.
Erkend en gediplomeerd
F.N.O.P. INSTRUCTEUR