«lil Koejomans UW ZAAK Provinciale Almanak voor Zeeland 1967 Ik, ellendig mens I BAAYENS UW OPTICIEN! I wenskaarten BOEKHANDEL FANOY komt van BIJOU - Lange Delft44 Tel. 3172 M'burg L.Janse de Jonge Drukkerij Littooij Olthoff NIEUWS „ONDER DE KLOK Heren- en Jongenskleding VERSCHENEN KWEKERIJ M. H. DEKKER haarden en kachels 1 voor kolen, olie, gas. B. MIDAVAINE begrafenissen I. N. VERHULST ook voor de a.s. winter Zowel voor Vader als Zoon II weet het x Lange Delft 19, Middelburg HISTOR VERVEN ALTIJD GOED Spanjaardstraat 47 MIDDELBURG Telefoon (01180) 24 38 vanwege de kerkeraad zitting heeft in deze commissie. Vacantie van de predikant. Vanaf vol gende week donderdag 14 september zul len mijn vrouw en ik met de kinderen niet in Grijpskerke zijn. Onze afwezigheid zal een week duren. Dat zal dan de laatste week van de vier vacantieweken zijn. Ge durende mijn vacantiedagen kan men zich, indien dat nodig is, wenden tot de scriba, br. C. Riemens. De jeugdzondag. Zondag 17 september dit jaar voor onze Kerken de „Jeugdzon dag". Voor ons echter een week later dit i.v.m. mijn afwezigheid op de 17de. Op zondag 24 september zal één van beide kerkdiensten een beetje bizonder zijn. Niet alleen dat jeugdige gemeenteleden aan deze kerkdienst meewerken, maar ook dat opzettelijke aandacht zal worden geschon ken aan jeugdverenigingen en catechisaties. Over liturgie en vormgeving moet nog overlegd worden. Catechisaties. Ik ben van plan de woens dagavond tot catechisatie-avond te maken. Willen de catechisanten en adspirant-c \tc- chisanten nü al daarmee rekening houden De aanvangstijden voor de drie catechi santenkringen zal ik nog bekend maken. Zonder „tegenbericht" zal voor de eerste keer catechisatie gehouden worden op woensdagavond 27 september a.s. Aa$ hen, die het voornemen hebben de belijdeniscatechisatie te volgen, wil ik vra gen dit aan' mij mondeling of schriftelijk bekend te maken. Dinsdagavond 3 oktober nodig ik de a.s. belijdeniscatechisanten uit voor een bespreking over deze catechisatie cursus ik verwacht hen om half acht in de pastorie. P. G. den Hengst. Het is niet mogelijk iets wezenlijks over de mens te zeggen buiten Jezus Christus om. Want het eigenlijke ge heim van de mens is zijn relatie tot God. Om dus de mens te kennen, moet men God kennen. Moet men geloven in de Here Jezus en in Gods openbaring. De psychologie en anthropologie zijn wel in staat om belangrijke dingen over de mens te zeggen, maar komen nooit verder dan de werkelijke mens. De wezenlijke mens blijft een verborgen heid. Er is altijd een x, die slechts door het geloof kan worden gekend. Buitengewoon mooi vind ik dit alles uiteengezet in het boek van Prof. Ber- kouwer, over het Beeld Gods. Dit boek is een dogmatische studie van grootse allure, maar vraagt van de gemiddelde lezer enige inspanning, die overigens zeer de moeite waard is. Dezelfde ge dachten vindt u in populaire vorm uit eengezet in het boekje van Prof. Berk hof ,,De mens onder weg". Van belang is ook de al wat oudere brochure van Prof. Rümke „Karakter en aanleg in verband met het onge loof". Daarin staat de stelling, dat het ongeloof een ontwikkelingsstoornis is van de mens. U begrijpt, hoe deze me ning al heeft Prof. R. haar niet voor de volle 100 gemeend in weten schappelijke kringen is ingeslagen als een ontploffende bom. Ook hij betoogt in deze brochure, dat in ieder mens, ook in de meest ontred derde mens, de wezenlijke mens schuilt. De drang naar God en naar de mede mens, hoe ook verwrongen, ja omgesla gen in het tegendeel, is bij iedereen aanwezig. Het bovenstaande wil niet zeggen, dat er buiten de Here Jezus Christus om, geen belangrijke dingen over het raadsel „mens" gezegd zouden zijn. Over de werkelijk mens is heel wat aan het licht gebracht. Er zijn tal van ontdekkingen gedaan over de oorzaken van de gespletenheid, de onrust en de conflicten in een mensenleven. Freud ontdekte de buitengewoon grote betekenis van het onbewuste en de wetten van de lustorganisatie. Men kan veel bezwaren hebben tegen de uit gangspunten en de conclusies van Freud, niemand kan meer ontkennen, dat het sexuele een zeer belangrijke fac tor is in het conflict tussen de natuur lijke neiging van de mens en de norm aan de mens, door wie of wat die norm dan ook gesteld wordt. Adler ontdekte, hoe het verborgen mechanisme van het minderwaardig heidsgevoel werkt. Legde Freud nadruk op de sexuele elementen, Adler en zijn leerling Künkel, wezen op het sociale element. Jung wees op het gemeenschappelijke in het onderbewuste en werkte een leer van de archetypen uit. Archetypen noemt Jung de onbewus te ideeën, die aan alle mensen eigen zijn. Er is volgens hem een collectief- onderbewuste van de mensheid. Daar toe rekent hij ook de godsdienstige ideeën. De Amerikanen Fromm, Karen Honrney en Margareth Mead wezen op de culturele invloeden, die de mens maken tot wat hij is. Tenslotte noem ik nog Binswanger als vertegenwoordiger van de „Dasein sanalytici", die zeer interessante dingen hebbengeschreven over het „Men", over het „Zelf", over de „wij persoon lijkheid" (huwelijk) en over de verhou ding van deze drie componenten tot de oergrond. Wat moeten we als christenen nu met al deze onderzoekingen Allereerst goede nota nemen van de feiten, die aan het licht worden ge bracht. Hoe triest die feiten ook mogen zijn. Ze illustreren uitstekend de men selijke situatie, zoals de bijbel ons die tekentde mens, die van nature ge neigd is God en de naaste te haten. Maar deze concrete mens mogen wij zien in het licht van de mens Jezus, d.w.z. in het licht van Gods genade. Wij mogen getuigen van de rechtvaar diging door het geloof. Het geloof in de vrijspraak, d.w.z. het geloof in God, die ons niet aanziet in onszelf, maar in Christus niet in de gespletenheid van ons werkelijk bestaan, maar in de nieu we mens Christus, naar Wiens beeld de Heilige Geest bezig is de gelovigen te vernieuwen. Er blijven de conflicten, de tweespalt en het„Ik ellendig mens". Maar die blijven niet voorgoed We hebben een belofte. Ik weet, dat God mij vasthoudt en dat de Here Jezus voor zondaren stierf. Dat geeft mij moed. Als de Here God mij aanvaardt, mag ik ook mijzelf aanvaarden. Deze vrijmoedigheid van het geloof ziet alle dingen in een be paalde glans. ...Dat is de glans van de toekomst, zo als iemand, die verliefd is, alles ziet in de glans van later. „Zo God voor ons is Het „néant" van Sartre, het niet eigenlijke zijn, het zinloze zijn, is er. Het kan niet worden ontkend. Maar het krijgt me toch lekker neit in zijn wurgende greep. Het geloof kent geen hopeloosheid, omdat er geen grenzen zijn aan de macht van de Here Jezus. Er is wel angst, en eenzaamheid en vertwijfeling, maar al deze dingen heb ben geen duur. Die gaan voorbij Want ook de Here Jezus kende de vervreem ding en de angst. Hij werd ons gelijk in de nood van onze gespletenheid. Juist Hij kende die, meer dan wie ook, omdat Hij de wezenlijke, de echte en oorspronkelijke mens was, zoals God ons heeft bedoeld. In onze conflicten-situatie was Hij de volmaakte mens, in volkomen zuivere relatie tot God, tot Zichzelf, tot de medemens en tot de natuur. Daarom kon Hij ons bevrijden. De psychologie moge ons helpen ons een beetje beter aan te passen en de situatie zo goed en zo kwaad als het gaat, te beheersen, alleen het geloof in de Here Jezus redt, verlost en maakt zalig. Daarom kon Paulus niet alleen zeg gen „Ik, ellendig mens", maar ook „Gode zij dank" door Jezus Christus, onze Heer. (Rom. 7 23—25.) A. D. UIT DE KERKEN Beroepen te Ridderkerk (vac. A. C. Mooy), te Varsseveld en te Siddeburen F. de Jonge te Emmer-Compascuum te LoppersumR. IJpma te Amersfoortte Haamstede, Midwolda (Old.) en te Bel- lingwolde K. Dijk, kand. te Amsterdam, die geen verdere beroepen in overweging kan nemen te Hoorn E. J. Oomkes te Leeuwardente Gouda (vac. J. Henge- veld): J. Nierop te Nijkerk te Schoone- beek en te Boskoop (vac. G. Vesseur): W. F. Koelé te Ens (N.O.P.); te Heer- hugowaard H. Appers, kand. te 's-Gra- venhage. Beroepbaar. De heer H. Appers, theol. kand., Haverschmidtstraat 98, Den Haag, is met ingang van 8 september a.s. be roepbaar. Aangenomen naar 't Harde G. Brink man te Kampen. Bedankt voor Bovcnsmilde H. G. Ver- haagen te Opperdoes voor Hattem H. Tien te Ede voor Aalten (vac. L. J. Goe de), voor Groningen-West (3c pred. pi. voor Noordwijk aan Zee (vac. H. A. van Bottenburg) en voor' Veenendaal (vac. D. van Enk): J. Bosman te Vrouwenpolder, die voorlopig geen verdere beroepen in overweging kan nemen. Examens. Aan de V.U. slaagde cum laude voor het doctoraal examen Theolo gie Ds. H. Eikelboom te Heinkenszand. De classis Gorinchem heeft praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar verklaard kand. H. Vollmuller, Van Baerlestraat 49 bis te Amsterdam. Heden behaagde het de Here tot Zich te nemen, mijn geliefde man en onze lieve en zorgzame vader en opa CORNELIS DE WOLF, op de leeftijd van 71 jaar. P. DE WOLF—DE RUIJTER. W. L. WILLEBOORDSE—DE WOLF. L. WILLEBOORDSE. W. P. DE WOLF. C. DE WOLF—CORNELISSE. P. DE WOLF. C. DE WOLF. N. M. DE WOLF—DEKKER. L. WOUTERS—DE WOLF. A. J. WOUTERS. A. J. DE WOLF en kleinkinderen. Middelburg, 30 augustus 1967. Oud Arnemuidsvoetpad 4. De teraardebestelling heeft plaats gehad vrijdag 1 september op de algemene begraafplaats te Middelburg. Langevleleslngel 34-38, Middelburg - Tel. (01180) 52 53 Voor een exclusieve plant Voor een bloemengroet Voor steeds verse snijbloemen en bloemwerk voor elke gelegenheid Voor Uw sier-, moes- of groentetuin UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN I LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159 Grote sortering LANGEVIELE 62 MIDDELBURG. ERKEND GASFITTER Voor alle werkzaamheden betreffende kunt U zich wenden tot p.a. Singelstraat 15 Gereformeerd Jeugdgebouw Middelburg 1 Tel. (0 1180) 38 02 en 33 12. Een grote collectie exclusieve vindt U bij NIEUWE BURG 26—28 MIDDELBURG De betere stomerij, naast Postkantoor levert U uitsluitend klassewerk STOMEN VERVEN STOPPAGE OVERHEMDEN REPARATIE Stoomgoederen tot woensdag 4 uur gebracht, vrijdags klaar. Gratis vormvast. Uw stomerij DE LELIE MAARTENSE (naast Postkantoor) Middelburg, Tel. 32 86. P.S. Zaterdags tot 6 uur geopend. tt Abonneert U op de Zeeuwse Kerkbode TE KOOP GEVRAAGD: nette gebruikte meubelen, ook antiek enz. VAN HALEN, Gravenstraat 94, Telefoon 39 76, Middelburg. |K§ s&es/e/jptrfa/tst DE VRIES burg Langeviele 65 DROGISTERIJ Lange Noordstraat 70 (hoek Hofplein), Middelburg. Telefoon 24 19 OOK VOOR U AUTORIJSCHOOL P. WATTEL Lange Noordstraat 44 Telefoon 41 18, Middelburg. Erkend en gediplomeerd F.N.O.P. INSTRUCTEUR

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 4