r ik zie, ik zie... Uit de Gemeenten Predikbeurten zondag 10 september 1967 WAT JIJ NIET ZIET De zomerprogramma's van de T.V. doen mij sterk denken aan het ant woord, gegeven op de vraag ,,Wat doe jij toch met je oude scheermesjes, waar laat je die (het was in de dagen van vóór de philishave). „Wat ik met mijn oude mesjes doe Daar scheer ik me mee." De informatieve programma's blijven altijd het meest boeiend. Zeer belang rijk waren vooral de vraaggesprekken met Arabische christenen. Ter aanvul ling van wat Prof. Berkhof zei over Is raël en de zgn. heilige plaatsen volgt hier een gedeelte van een artikel, dat hij in „In de Waagschaal" schreef. Zeer interessant voor alle heilige-land- lopers in verleden en toekomst. 1. De situering van de meeste heilige plaatsen is in het ergste geval onjuist en in het beste geval onzeker. (Als ik dat zeg, laat ik nog alle historisch-kritische vragen over de juistheid van sommige nieuw- testamentissche aardrijkskundige aanwij zingen ter zijde.) Wij weten niet waar de stal van Bethlehem en het veld van Efra- tha zich bevonden, waar Maria als meisje woonde en waar Josef zijn timmerwinkel had. Wij weten niet, welke berg de berg van de verheerlijking was of waar zich de haven van Kapernaüm bevond, waar Jezus zijn discipelen riep. Maar het heilige- plaatsen-bedrijf kan financieel van zulke onzekerheden niet leven. Er wordt dus op zulke plaatsen stelselmatig onwaarheid verteld. Kruisiging en opstanding situeert men op een plaats waarvan nu als zeer waarschijnlijk wordt aangenomen, dat hij ten tijde van Jezus binnen de stadsmuren lag de werkelijke plaats moet dan een stuk noordelijker hebben gelegen. Maar men kan de kerk van het heilige Graf toch niet sluiten of afbreken 2. Aangenomen dat de plaatsen toeval lig toch juist zouden zijn, dan wordt de indruk die ze zouden kunnen maken, toch geheel weggenomen door de lelijke en pompeuze kerken die er overheen zijn ge bouwd. Nü kan niemand meer zien, hoe de kale heuvel van Golgotha moet zijn ge weest, of de top van Taborberg of het echte Gethsemané. Ik heb *espect voor de trouwe en in verhouding tot anderen eer lijke wijze waarop de Franciscanen het beheer voeren over vele heilige plaatsen, maar hun massieve kerken nemen precies dat weg wat ze willen bewaren. Het meest krasse geval is de Geboortekerk in Bethle hem, waar niets is wat op een herberg of stal gelijkt, maar waar overeenkomstig de latere legende, een grot wordt getoond die natuurlijk ook door de enorme kerk er boven elk effect verliest. Eén plek heeft men met zijn vrome geknoei nog niet vol doende kunnen misvormen. Dat is de noordzijde van het meer van Galilea. Hoe wel dit gebied in de dagen van Jezus \teel dichter bevolkt moet zijn geweest, geven de heuvelen en de ruïnes, het meer en de vissersscheepjes, ondanks de kapellen her en der, nog een indruk van het landschap waarbinnen zich het galilese werk van Jezus voltrok. Hier was de natuur de vroomheid te machtig. 3. De heilige plaatsen zijn broeinesten van kwezelarij. De knielende en biddende pelgrims met hun kaarsen en kussens, om ringd door de handige priesters en de nog handiger gidsen, geven dagelijks aan de stroom van toeristen een beeld van het christelijk geloof dat ze van daaruit overal heen meedragen. Op vele plaatsen, vooral in de Geboortekerk en in de Grafkerk speurt men nog de bigotte geest van kei zerin Helena, de moeder van Constantijn de Grote, die tot dit naargeestige bedrijf heeft geïnspireerd. Het deed me bijzonder pijnlijk aan, te zien dat de Joden zich uit gerekend door dit christendom tot jaloers heid hebben laten verwekken en vlak bij de muren van de oude stad, op wat zij de berg Sion noemen, een dergelijk bedrijf onder de naam „graf van David" hebben gesticht, evenals bij de concurrerende fir ma compleet met kaarsen en andere ac cessoires. 4. De heilige plaatsen zijn demonstraties van de verdeeldheid der christenen. Dat geldt vooral van de „verzuilde" Geboorte kerk en nog meer van de Grafkerk, waar de éne kerk het graf heeft, de ander de heuvel Golgotha en een derde de plaats van de lijkafname. Er komen daar geregeld conflicten tussen de priesterscharen voor. Die werden tot voor kort door de mos limse grafpolitie onderdrukt Dat zullen nu wel Joden doen. Men kan zich Jezus, om wie dit alles heet te gaan, hierbij on mogelijk anders voorstellen dan als de ver toornde reiniger van dit tempelbedrijf, met zijn zweep in de hand. De protestanten spelen bij dit alles, als zo vaak, een secun daire en aarzelende rol. Er is een lutherse dienst in de kerst nacht vlak buiten de Geboortekerk. Er is een duits-lutherse kerk in de nabijheid van de Grafkerk. Daar heb ik een preek gehoord tegen de verering van heilige plaatsen DISCUSSIE (vervolg van pagina 2) In allerlei richting is er gezocht, zon der dat het antwoord bevredigt. Zit het in de dominees, die niet pre ken kunnen, of zit het in de mensen, die niet meer luisteren kunnen Of zit het dieper. Is het het begin van „de grote afval" die in onze generatie begon als „geestelijke verschraling". Of is het juist andersom en zoekt de Heilige Geest in deze tijd naar een nieuwe bed ding, naar nieuwe vormen, die beter zijn. Nu is het zeker waar dat we niet ge trouwd zijn aan de huidige vormen van kerkelijk leven. Het is zeker waar, dat in de beginperiode der christelijke kerk alles anders toeging dan zoals wij ge wend zijn. De moeilijkheid is o.a. deze, dat je met de kerk niet experimenteren kunt. Toch is het goed, dat er een voor bede is. In de ene gemeente kan er meer dan in de andere. Een van de nieuwe vormen voor de middagdienst is de preek-met-discussie. Na een korte preek krijgen de hoorders gelegenheid vragen te stellen en opmer kingen te maken. Die worden door de dominee beantwoord en door de ge meente verder besproken. Bij alle respect voor de poging en waardering voor de gemeenten, waar dit werkelijk goed gaat, sta ik er toch zeer gereserveerd tegenover. Gaat het niet al te spoedig lijken op een soort bijbelkring Er is alles voor om over een preek na te praten met elkander en met de dominee. Maar moet die discussie opge nomen worden in de dienst zelf? Wordt het niet licht een beetje laag-kerkelijk, om niet te zeggen stijlloos De een benadert de vragen op een verstandelijke manier, de ander trekt ze in de gevoelssfeer. Hoe voorkom je het„ik vind". Wat je krijgt, als je iedereen naar zijn of haar mening vraagt, ziet U op de T.V. Een kerkdienst is wel een dialoog, maar dat is wat anders dan een discus sie. Na de dienst moeten we proberen stil te zijn, opdat de ruimte voor dankbaar heid en blijdschap zo groot mogelijk zij. Daarin bewaren we de zegen van „ge nade en vrede" het beste. En dan kunnen we er later nog wel eens met elkaar over praten. Dat niet iedereen enthousiast is over de discussie-kerkdiensten bleek mij uit een anoniem gedicht in het Haarlemse Kerkblad van een paar weken geleden en waar boven stond MODERNE KERKDIENST klanken van een preek dwarrelen omlaag maar niemand raapt ze op. Ze blijven liggen als herfstbladeren ongezien vertrapt dood Leven in de regen. De dialoog is de kerk binnengekomen genummerde vromen discussiëren rapporteren jongleren met Gods Woord voor en tegen. Zij hebben verleerd te luisteren zij weten niet meer te verzamelen hoe te vangen klanten in een hand op een nat gezicht geheven in de regen. A. D. Nieuwerkerk. 1Huwelijk4 augustus had de huwe lijksbevestiging plaats van Albert Talen en Wilma van de Panne. We wensen hun ook van deze plaats Gods zegen en ge nade toe. Adres Salonwagen, Deltastraat. Op 8 september a.s., 3 uur, zal D.V. een huwelijksbevestiging plaats hebben van Wim van Putten en Truus Folmer, door Ds. P. Joosse van Middelburg. We wensen jullie geluk met de ondertrouw, en dat jullie veel jaren gelukkig en door God gezegend leven moogt. Voorlopig adres Poststraat 18. 2. HuisbezoekOp woensdag 30 augus tus zijn we daarmee begonnen. Om zo de gemeente weer rond te gaan. Laat er zijn 1. wederzijds gebed of de Here dat weer zegenen wil 2. bij elk een hart dat open staat voor de ander 3. begeerte om van „dat heil, die weldaan deelgenoot te zijn". Dan zal ook deze arbeid dienen mogen tot stichting der gemeente en tot eer van Gods Naam. Willen we trachten het zo te doen, brs en zrs 3. Ziekenhuisalle zieken in het zieken huis te Zierikzee mochten naar huis. Maar nu liggen in Goes zr Elenbaas en Boukje Honkamp, beiden uit Bruinisse, de eerste oud, de tweede jong. We wensen hun be terschap toe, ook nu van deze plaats. 4. Proficiateen gelukwens aan br. v. d. Weijden, die 87 jaar mocht worden en een rijke zegen onder het Woord, dat U nog steeds mag beluisteren in de kerk dienst. 5. Tenslotte een groet aan ouden, een zamen, zieken en verder aan allen, die dit lezen. N. J. H. B. Poortvliet. Kerkelijke huwelijksbevestiging is aan gevraagd door Jaap Uyl en Trudie Muller. De dienst zal plaats vinden 22 september a.s. en zal worden geleid door Ds. P. To renbeek te Anna Jacoba Polder. Zondag 17 september hopen wij Heilig Avondmaal te vieren. In de dienst van Woord en Sacrament hoopt voor te gaan Ds. Brederveld te Souburg, in verband hiermede zal zondag 10 september door Ds. D. Sloot te Rilland-Bath een voorberei dingspredikatie worden gehouden. Grijpskerke. Kerkelijke stand. Met attestatie ver trokken naar 's-Gravenhage (Geref. Kerk 's-Gravenhage-Escamp)Frans Dingeman- se. Als belijdende leden toegelaten en op genomen in de gemeente Jan Vlieger en zijn vrouw Johanna Vliegervan der Vorst (voorheen waren zij lid van de Ge reformeerde Gemeente te Oostkapelle) Eredienst. A.s. zondag zullen twee be sluiten van de kerkeraad betreffende de eredienst in praktijk gebracht worden. Ie. dat de gemeente gaat staan zodra de predikant bij de kansel gekomen is en een handdruk van de dienstdoende ouder ling heeft ontvangen, en blijft staan tot na het zingen van het aanvangslied. 2e. Dat na het uitspreken van het „onze hulp (Psalm 124:8) de gemeente antwoordt met „Amen". Eveneens dat de gemeente antwoordt met „Amen" na het uitspreken van de zegen aan het einde van de ere dienst. Beide keren zal het „Amen" ge zongen worden met orgelbegeleiding. De nieuwe Commissie van Beheer. Vorige week woensdag is de commissie van beheer voor het eerst in vergadering bijeen geweest. Het eerste deel van haar vergadering was met het moderamen van de kerkeraad, die samen met de leden van deze commissie de door de kerkeraad op gestelde „regeling van het beheer der stof felijke zaken" doorgenomen en besproken heeft. Nadat allerlei vragen, die zich bij deze bespreking voordeden, door het mo deramen beantwoord waren, heeft het mo deramen namens de kerkeraad aan de nieuwe commissie het startsein gegeven om met haar werkzaamheden te beginnen. Het zijn nog' niet alle werkzaamheden, waar zij mee beginnen kan dat komt eerst na 1 januari 1968, wanneer de huidige fi nanciële commissie haar opdracht beëin digd heeft met de afsluiting van het boek jaar 1967. De begroting voor het jaar 1968 zal nog wel door de financiële commissie worden opgesteld, maar in overleg en sa menwerking met de nieuwe commissie van beheer. Natuurlijk zal de jaarrekening over 1967 ook door de „oude" financiële com missie worden behandeld en voorgelegd aan de kerkeraad en gemeente. De commissie van beheer bestaat uit de volgende leden Joh. Koets, E. Marinus- sen, Jac. Boone, J. Francke Jr., C. P. van de Ree, A. Remeijnse en J. de Groot, die CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse. Bevestiging Ambtsdragers. 2.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Van Til. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Wessel. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Wessel. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. De Craene te St. Laurens. 5 uur Ds. Joosse. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema, Bediening Heilig Avondmaal. Domburg 9 uur Ds. Meijer te Meliskerke, 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg te Middelburg. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer (Jeugdzondag) Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 3 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10.30 en 7 u. Ds. De Craene (Jeugddienst) Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 uur Ds. Streefkerk (m.m.v. van de jeugd), 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9, 10.45 en 7 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 u. Ds. Van Wilgenburg, Middelburg, 7 uur Ds. Dondorp te Gapinge. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 uur Dhr. Musch, 3 uur Ds. Noorloos. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9 uur Ds. Noorloos, 5 uur Ds. Zwaan te Zaamslag. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Sas van Gent 11 uur Ds. Berger (Ned. Herv. Kerk). Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Manz te Rozenburg. Terneuzen 10 en 16.30 uur Ds. Gispen. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Boer te Woerden, 7 uur Ds. Noorloos te Aardenburg (Jeugddienst). Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui CLASSIS GOES. Baarland 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. Colijnsplaat 11 uur Ds. Maaskant te Leiden, 4 uur Ds. Juch te Kapelle. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge, 2.30 uur Ds. Maaskant te Leiden. Goes (Wcsterkerk) 10 uur Ds. De Bruijne, Bed. H. Av. 5 uur Ds. De Bruijne, Dankzegging H. Av. Oosterkerk) 9 uur Ds. Heuzeveldt, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Heuzeveldt, Dankzegging H. Av. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Jansen te Goes, Bed. H. Av. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Kamperland Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Cand. Warner. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 10 en 3 uur Ds. Fossen te Zwijndrecht. Wissenkerke 10 en 2.30 u. Ds. De Jong, 's-Gravenhage Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Boerkoel te Ede. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 u. Ds. De Kleer, Scheveningen Halsteren 5 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom, 15.30 uur Ds. Elderman te Dinteloord. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Vesseur, Den Haag Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath. Rilland-Bath Tholen 9 en 5 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse geen opgave ontvangen. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Boeyinga te Rijswijk. Nieuwerkerk 10 uur Ds. Becker (Jeugdpreek), 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Meeder. Scharendijke 9.30 uur Ds. Scholing, Voorber. H. Av., 2.30 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 uur Dhr. Jansma, 2.30 uur Ds. Scholing te Scharendijke.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3