eeuwóe 3£erkbocle Lijden aan de Kerk r cX)red de gemeente r J c~Uredeóberaad vr 22e JAARGANG No. 9 7 SEPTEMBER 1967 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 vJ De Hete zal zijn volk zegenen met wede. Psalm 29 11. Prachtig wordt in deze psalm de natuur bezongen. Niet de vriendelijke, maai de verschrikkelijke natuurde storm, het onweer en de tornado. Je hoort in deze psalm als het ware de aarde kraken. Maar het eigenaardige is, dat de dichter van dit zeer oude lied, de natuur niet ziet als een onafhankelijke macht op zichzelf. Er bestaat niets op zichzelf. Hij hoort in al dat geweld van storm en donder de stem van de Here. Zeven keer dat is geen toevallig getalleest U in deze psalm ,,De stem des Heren". Maar deze stem zégt niets. Er is geen sprake (Ps. 19:4)Om de woorden van de Heer te horen moet je niet in de natuur wezen, maar in zijn paleis vers 9). Alleen in de tempel wordt gesproken. Daar is het woord en het antwoord. Daar zegt de Here: „Vrede". En daar zegt het volk „Ere". Noch de natuur, noch de geschiedenis leveren ons die zegen des Heren op „Vrede zij U". De geschiedenis en de natuur zijn integendeel vol verschrikkelijk geweld. Maar in het Evangelie van Jezus Christus zegt de vreselijke God: Vrede. A. D. A.s. zondag is het ,,jeugdzondag". Laat ons bidden om een enthousiaste start van het jeugdwerk, voor gezegen de catechisatieuren. Moge het ook zo zijn, dat vele jongeren de beslissing kunnen nemen om naar de belijdenis catechisatie te gaan. Laten wij de Heer vragen hen bij die beslissing te helpen. ZOLANG ER MENSEN ZIJN OP AARDE Zolang er mensen zijn op aarde, zolang de aarde vruchten geeft, zolang zijt Gij ons aller Vader, wij danken U voor al wat leeft. Zolang de mensen woorden spreken, zolang wij voor elkaar bestaan, zolang zult Gij ons niet ontbreken, wij danken U in Jezus' naam. Gij voedt de vogels in de bomen, Gij kleedt de bloemen op het veld, o Heer, Gij zijt ons onderkomen en al mijn dagen zijn geteld. Gij zijt ons licht, en eeuwig leven, Gij redt de wereld van de dood. Gij hebt uw Zoon aan ons gegeven, zijn lichaam is het levend brood. Daarom moet alles U aanbidden, uw liefde heeft het voortgebracht, Vader, Gij zelf zijt in ons midden, o Heer, wij zijn van uw geslacht. Huub Oosterhuis Gezang 101 uit de proefbundel van de Ned. Hervormde Kerk) Vanaf 29 augustus komt de generale synode van de gereformeerde kerken bijeen in de Blije Werelt te Lunteren voor een vergaderperiode van vier we ken. Belangrijke punten op de agenda van deze synode zijn o.a. de toelating van de vrouw tot de kerkelijke ambten, het oorlogsvraagstuk, de stichting van een Raad van Kerken in Nederland, de vraag of de binding aan de leeruitspraak van de synode van Assen-1926 moet worden opgeheven en de hulp aan ont- wikkèlingslanden. Van de 433 rapporten van deputaat- schappen en brieven van kerkeraden, classes, particuliere synodes en gemeen teleden, die deze synode te behandelen krijgt, hebben er rond tachtig betrek king op de leeruitspraak van de synode Assen-1926. Daarin werd destijds vast gesteld, dat de boom „der kennis des goeds en des kwaads", de sprekende slang en de boom des levens in letter lijke zin moeten worden opgevat en dus zintuiglijk waarneembare werkelijkhe den waren. In 1964 stelde de synode van Gro ningen vast, dat deze leeruitspraak niet meer volledig kerkelijk functioneert en zij vroeg zich af of de uitspraak terzijde moest worden gesteld. De meerderheid (8 leden, onder wie de professoren Berkouwer, Gispen. Koole en Polman) van een voor deze zaak benoemd studie- deputaatschap adviseert de synode thans de binding aan deze uitspraak op te heffen, omdat uit het sinds 1926 voortgeschreden schriftonderzoek is ge bleken, dat Genesis 2 en 3 een ge schiedschrijving bevatten van zeer spe ciale aard. Er is ook een minderheids rapport ingediend door de emeritus predikant J. Schelhaas Hzn, waarin handhaving van de binding aan de ge noemde leeruitspraak wordt bepleit. UIT DE PERS (Slot) Prof. Thielicke. c. Ethiek studeren» Uiterst belangrijk is juist vandaag de nieuwere handboeken van de ethiek door te nemen. Prof. Thie- licke schreef een Theologische Ethiek in drie delen. En zegt er van „ik probeerde de mens en de werkelijkheid" van zijn we reld te interpreteren en daarmee de ver schillende gebieden van zijn bestaan af te tasten de wereld van de eigen-wettelijk heden en van de grenssituaties, de wereld van politiek en economie, van seksualiteit en kunstZo alleen meende ik de weg die uit het dccetisme voert te kunnen vin denZo hielp het werken aan de Ethik bij het preken" (pag. 84). Naast het ge noemde werk zijn te noemen boeken op ethisch gebied vanS0e, van Oyen, Bon- hoeffer, Brunner e.a. Het kennisnemen van de in deze werken gestelde problemen kan enorm helpen in het verstaan van onze moderne samenleving. En dit geldt even zeer andere theologische schrijvers, op dogmatisch gebied bijv. Die moeten gele zen en bestudeerd worden Denk nu eens aan de geruchtmakende ondertitel, welke dr. Söüe in haar boek „Plaatsbekleding" lanceerde. Ik heb het laatste halfjaar tenminste driemaal een voorganger met kennelijk afgrijzen daar iets over horen zeggen en las er ook een nogal krenterig kerkbodeartikel overzon der dat me ook maar één ogenblik duidelijk werd wat met de God-is-dood-theorie nu eigenlijk bedoeld wordt. Maar dit mag zo nietNiet alleen laat zulke ondeskundig heid een gevoel van ergernis in een men senhart achter het legt ook een donkere beklemming op de geester is iets ergs aan de hand en je kunt het niet onderken nen Dank zij de etherleergang en verschil lende publikaties is het nu wel wat duide lijker geworden. Ds. M. P. van Dijk schreef in 't Geref. Weekblad (juli 1966) een hel der artikel er over. Daaruit „Ook zij (dr. Sölle) spreekt van de dood van God. Hiermee bedoelt zij dus Gods bestaan niet te ontkennen (hier is dus geen atheïsme), maar aan te geven dat wij God niet meer zien, dat wij God niet meer te genkomen op de straten van deze wereld, ze bedoelt dat God volslagen onkenbaar geworden is, de grote X naar Wiens aan wezigheid we moeten raden en tasten. Wel laat God Zich vertegenwoordigen door de mens Jezus van Nazarethin Hem zien we wie God is, in Hem komen we God weer tegen en begrijpen we iets van Zijn bedoelingen. Hij vertegenwoordigt God bij de mensen". De kritiek op het schrijven van dr. Sölle moet zich heel ergens anders op richten dan op de nare ondertitel van haar boek dat ze het plaatsbekiedend offer van Chris tus ontkent. Maar 't is duidelijkna Auschwitz heb ben ontelbaar velen ook in de kerk moeite met Gods Vaderlijke Hand van zondag 10 van de catechismus. En de pre diking moet in die nood voorzien. Daarop ingaan. Het is mijn overtuiging dat kerkeraden voor zaken als deze de ogen wijd open zullen moeten hebben in de toekomst hun predikanten gelegenheid tot studie ge ven waar mogelijk ze stimuleren de pri- vatissima (werkgroepen van predikanten die onder leiding van een hoogleraar bij tanken) door onze theologische opleidin gen ingesteld, te volgen. De zaak is het waard De zondagse kerkdiensten zijn van on voorstelbaar belang En alles moet door allen gedaan worden dat ze aan het hoge doel beantwoorden. Opdat niet beschaamd worden zij die Hem verwachten A. B. Onlangs heeft zich een groep gere formeerden gevormd met het doel om zich te beraden op het benauwde vraag stuk van de oorlog nu en morgen en om „onze mensen" op te wekken tot ditzelfde beraad. Het blad „Regelrecht", dat als onder titel voert„Evangelische oriëntaties", heeft een apart nummer (april-mei) be steed aan deze zaak met artikelen van Prof. J. Verkuyl, Mr. Dr. de Gaay Fortman e.a. De eerstgenoemde schrijft, dat de groep, genaamd Vredesberaad, bij el kaar gebracht is door het besef, dat de beangstigende ontwikkeling van kern wapens, radiologische en chemische wa pens roept om nieuwe ethische bezin ning en om nieuwe beslissingen... Ze zijn van mening, dat men de rea liteit van deze moderne oorlogstechniek niet meer tegemoet kan treden met de onderscheidingen van de traditionele ethiek van oorlog en vrede en dat nieu we bezinning nodig is vanuit de hoofd som van het Evangelie en de Wet Gods... En dat gevraagd moet worden of wij niet moeten komen tot een ander politiek beleid. Tot nieuwe vormen van politiek denken en handelen. In een breedvoerig schrijven heeft de groep zich gewend tot onze synode. Het stuk loopt uit in een verzoek aan de synode, samengevat in acht punten. O.a. wordt aan de synode verzocht uit te spreken, dat elke oorlogsvoering, die inhoudt het verwoesten van bevol kingscentra en het onleefbaar maken van gehele gebieden een misdaad is te gen God en tegen de mensheid dat het willen instaan voor de zaak van gerechtigheid en vrede op aarde naar christelijke overtuiging niet met een dergelijke totale oorlogvoering in overeenstemming valt te brengen en er daarom bij de Nederlandse rege ring op aan te dringen, af te zien van het bezitten, van het beheren en van het op eigen grondgebied toelaten van kernwapenen Bovendien de kerken uit ons kerkver band te verzoeken zo mogelijk nog in 1967 een week van gebed om vrede en van vredesberaad te beleggen, dit opdat Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad Meditatie Kroniek algemeen kerkelijk actueel) Samenspraak (gesprekken met de lezers) In en om de wandelgangen van het parlement Interviews met bekende en onbekende mensen Onderwerpen van sociale aard Jeugd (over en voor de Jeugd) Kerkmuziek en zang T.V.- rubriek Uit de Pers Zeeuwse Historische figuren Wat gebeurt er in de R.K.-, Ned. Herv.- en andere Kerken Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront openhartige voorlichting, bijbelse bezin ning, broederlijke uitwisseling bij ver schil van inzicht gepaard ga met het samen zoeken van de christelijke ge dragslijn in de huidige situatie. Uit het artikel van Mr. Dr. de Gaay Fortman over oorlog, politiek en leger neem ik de volgende cijfers over „De technische ontwikkeling geeft ons een angstig gevoel. Wij weten niet waar het op uit zal draaien. De reden voor onze bezorgdheid schuilt voornamelijk in de enorme toename van de vernietigingsmoge lijkheden. Met name door de toepassing van de atoomsplitsing en de kernfusie is de vernietigingskracht ontzagwekkend toe genomen. Het onderstaande staatje wijst dit duidelijk uit. 1945: zwaarste „gewone" bom 11 ton TNT 1945 eerste atoombom 20.000 ton TNT 1954 20 megaton H-bom 20.000.000 ton TNT. In 1961 werd een waterstofbom van 57 megaton op Vova Zemblad tot ontploffing gebracht. Wie bedenkt dat in de tweede wereld oorlog de totale gebruikte bommenlast een vernietigingskracht van 3 megaton had en toen waren er alleen al bij het bom bardement op Dresden 35.000 doden en 12.000 gewonden moet wel ontsteld ra ken van 'onze huidige vernietingsmogelijk- heden. Amerika en de Sowjet-Unie bezitten beide een enorme „overkill", d.w.z. hun bommen kunnen vele malen de gehele aardebevolking doden. Uit militair-strate gisch oogpunt is niettemin de grens van de bewapeningswedloop nog niet bereikt." De Gaay Fortman concludeert „De mensheid kan thans collectief zelf moord plegen. Dit betekent, dat wij thans leven in een geheel nieuwe situatie. Het oorlogsvraagstuk zal dan ook geheel op nieuw doordacht moeten worden. Om met Einstein te spreken„Een nieuwe denk houding is nodig wil de mensheid voort bestaan." Evenals Prof. Verkuyl probeert de Gaay Fortman aan die nieuwe denk houding gestalte te geven. „Aan de orde komen dan de gevaren van het vertrouwen op de bom, van het ideologisch denken en de onverdraagzaam heid, van de enorme tegenstellingen tussen rijk en arm in de wereld, van rassendis criminatie en bevoogding. En hij tracht een weg te vinden waarop op een nieuwe manier conflicten kunnen worden uitgevochten, ontwapening kan worden gerealiseerd, en het leger strijd macht kan zijn, niet in dienst van de oor log, maar ten dienste van de vrede." Toen ik dit alles in Regelrecht las moest ik denken aan zo menig gesprek met mijn vriend Brillenburg Wurth. Hij is tot op zijn ziekbed bezig geweest met deze problemen. Hij heeft er onder ge leden, dat zijn opvatting zo weinig weerklank vond in onze kerken. Wat zou hij blij en dankbaar zijn geweest met dit „vredeberaad". Tenslotte geef ik een citaat door van Barbara Ward uit haar „Ben ik mijns broeders hoeder

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1