Koejemans Naamplaten Littoolj lOlthoff KWALITEIT SERVICE BAAYENS UW OPTICIEN! r wenskaarten BOEKHANDEL FANOY Uw PARAPLU komt van BIJOU, Lange Delft 44, Tel. 3172, Middelburg LJansedeJonge Geboortekaartjes HEBT U ZO NIET ZO JA LITTOOIJ OLTHOFF LITTOOIJ OLTHOFF VISITEKAARTJES LITT00IJ 0LTH0FF Komt U eens kijken Heren- en Jongenskleding VOOR NAAR KWEKERIJ M. H. DEKKER Specialiteit v*. haarden en kachels voor kolen, olie, gas. B. MIDAVAINE begrafenissen I. N. VERHULST HISTOR VERVEN ALTIJD GOED een bezoeking. Hij wordt gedwongen van de vruchten van zijn geloof te to nen. Kan hij dat doen zonder dat ze in zijn hand verschrompelen. Wankelt hij zo niet op de rand van het Farizeïsme Een moeilijke vraag lijkt mij. Ik denk bijv. aan de gelijkenis van Mattheüs 25 over het laatste oordeel. Daar zeggen de schapen Wanneer hebben wij u te drinken gegeven en in de gevangenis bezocht Daar zit iets van een evangelische on schuld in die het huisbezoek nooit mag proberen op te lossen. Als je het op de jongste dag nog niet kunt weten, mag je het dan nu al zeker weten Aan de andere kant is het duidelijk, dat er in het huisbezoek een geestelijke kern zit. Wij komen niet om over koetjes en kalfjes te praten, ook niet om oude koeien eindeloos uit de sloot te halen. Wij komen om samen het levende Woord te horen. Er moet in dat ge sprek altijd iets objectiefs zitten Wij mogen niet te persoonlijk worden. Dat leidt tot geestelijke onkuisheid of op schepperij. Maar er moet in dat gesprek ook iets persoonlijks zitten Wij kun nen ook te objectief en te algemeen blij ven. Dan praten wij over een historisch geloof, dat uit niets anders bestaat dan een aantal algemene waarheden en dog matische zekerheden. Misschien bereik je het meeste samen met een thema, zoals wij dat nu 2 keer hebben gehad. De eerste keer (1964) ging het over de Gemeente als lichaam van Christus", de tweede maal over de „Lezing van het Woord" (1965). Dit jaar ontbrak het thema en dat heeft zich wel gewroken, vind ik zelf. Een thema verenigt n.l. het algemene en het persoonlijke. Je kunt bijv. niet spreken over het lezen van de bijbel zonder bij de vraag aan te komen Hoe lees ik zelf de bijbel en wat doe ik er mee. Voor sommige mensen is het huisbe zoek niet meer dan een klachtenboek. Een avondje vrijblijvend kritiseren. Zij houden zich de grote aanklacht van het evangelie tegen hun eigen leven van het lijf met alle mogelijke kleine klachten. De kerkeraad is er voor om deze bittere pil dan maar te vergulden of te slikken. Dat betekent natuurlijk niet dat er op een huisbezoek geen ruimte voor kritiek zou zijn. Kritiek naar beide kanten dan. Want echte opbouwende liefde-volle kritiek is altijd eerst door de smeltkroes van de zelfkritiek heengegaan. Je mag nooit oordelen om jezelf vrij te pleiten. Wie echt oordeelt, gaat daarmee tege lijk zelf onder het oordeel van Jezus staan. Hij stelt zichzelf niet buiten schot. Anders wordt zijn oordeel een boemerang. Het komt met dezelfde kracht waarmee hij het naar de ander geworpen heeft op zijn eigen hoofd te rug. Kritiek is een wapen dat zich, zo zegt Jezus, altijd in de eerste plaats te gen onszelf keert. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de gemeente, maar ook voor de kerke raad. Het mes snijdt hier aan twee kan ten. Wat mij weer is opgevallen, is dat de meeste kritiek te laat komt. Ze is in het vat verzuurd. Wie kritiek heeft, moet niet rustig afwachten tot het zijn beurt is voor het huisbezoek, om ze dan als gal te spuien. Hij moet er direct mee komen. Dan valt er nog over te praten. Of er dan zoveel kritiek was Nee Dat is een van de meest opvallende trekken van het huisbezoek van dit jaar. En wij zijn daar natuurlijk wel gelukkig mee. Maar geen kritiek kan ook bete kenen de dood in de pot. Wij zitten tenslotte ook verlegen om goede, stimu lerende ideeën. Vragen en opmerkin gen. De kerkeraad kan het echt niet alleen. Ze wil het trouwens ook niet alleen. Nog sterker ze mag het niet eens. (Ds. Eikelboom in het kerkelijk mededelingenblad van Heinkenszand.) Carry van BruggenDe Verlatene. Een roman uit het Joodse leven. Uitge geven door Em. Querido als Sala mander-pocket, Amsterdam 1966. In Carry van Bruggen'o roman ,,De Verlatene" is het niet alleen de oude Sa muel Lehren, die door zijn kinderen ver laten wordtook de door hem beleden orthodoxe Joodse godsdienst laten zij los. De verstandelijk zeer begaafde Daan breekt met de „slaafse sleur" en de „ver schrompelde vormen" van het geloof van zijn vaderen, maar vindt buiten zijn oude milieu geen blijvende aansluiting, geïso leerd als hij wordt door zijn eerzucht „die hem dreef tot buitensporige studie, met geen ander doel dan zich eenmaal te dóën gelden, dan de anderen, de hoogmoedigen, de geringschattcnden, de spottenden een maal door daden te doen weten, zó zeker en fel, dat geen ontkennen zou baten, dat hij, de Jood, hun aller meerdere was, en ze allemaal met die meerderheid neer te slaan" (196). Zijn oudere, meer met beide benen op de grond staande broer Josef past zich, als hij gehuwd is met een vrij zinnig Joods meisje, geleidelijk aan bij de familie van zijn vrouw en ook voor hem wordt de breuk met zijn vader definitief als hij zijn jonggeboren zoon niet laat be snijden. De jongste dochter Esther uitzonder lijk als Daan, maar op andere wijze wordt van kindsbeen af verteerd door het verlangen bij de „andereen" te horen, de niet-Joden, de rijken cn voornamen, om te kunnen „verachten en vertrappen op haar beurt". Ze loopt als jong meisje van zeven tien weg met een oudere, al afgeleefde, maar wel rijke man. Haar vader betreurt haar als een dode, door, volgens voor schrift, zeven dagen op de grond te zitten. Roosje tenslotte, weer meer gewoon als Josef, blijft lange jaren haar oude vader verzorgen, tot ze, vervuld van een late idylle met een jonge, niet-Joodse fabrikant, zich te laat herinnert dat ze met haar va der Seideravond, de vooravond van het grote feest, Pesach (Pasen), had moeten vieren. Als de oude man in zijn eenzaam heid de viering begonnen is, wordt hij ge troffen door een hartaanval. De karakters en gebeurtenissen zijn vaak in te schrille kleuren geschilderd en de samenhang van het verhaal is wel wat los jes. Toch geeft Carry van Bruggen (1881- 1932) in deze roman waarvan de eerste druk in 1909 verscheen een boeiend en sfeervol beeld van het Joodse leven in Nederland rond 1900 en van de reacties van buitenstaanders en ingewijden daarop. Enerzijds het onbereneerde, gevoelsmatige antisemitisme - dat sterker was dan we nu willen weten en anderzijds, binnen het Jodendom, de vervreemding van de oude orthodoxie. Bij dat laatste verschijnsel was de schrijf ster zeer wezenlijk betrokken. Zowel" zij zelf als haar broer, de dichter Jacob Israël de Haan, hebben gebroken met het geloof van hun vader, de gazzan (godsdienst onderwijzer) Izak de Haan. Haar beschrij ving van deze vervreemding is, vooral bij Daan, dan ook tegelijkertijd een zelfrecht vaardiging met alle voor- en nadelen van dien„Alles, het verhevene en het vul gaire, het zinloze zo goed als het zinvolle, alles tezamen was het bijeengeklickt tot een plompe en bezwaarlijke vormendienst, die iedereen slaafs volgde of listig te ont duiken zocht" (117). Het onbezield raken van oude vormen en formuleringen is een gevaar dat elke orthodoxie kent. Ook daarom lean het voor christelijke lezers verrijkend zijn dit boek te lezen en te overdenken. Hoe aktuecl overigens het hoofdthema in „De Verlatene" voor het Joodse volk nog is, leert een citaat uit een artikel over het huidige Israël„Twee voor ieder volk onontbeerlijke groepen keren zich steeds meer van het jodendom af de jeugd en de intelligentsia. De steeds afnemende belang stelling komt tot uiting in het tanende le ven van joodse verenigingen, de lege club lokalen en de nauwelijks door jongeren bezochte synagogen. Nog steeds wordt de jeugd toegesproken op dezelfde wijze als hun grootouders en ouders". (Trouw, 19 juli 1967.) M. BEINEMA. Er is vreugde in ons huis, want in ons wiegje ligt een Godsgeschenk door de geboorte van FRANK AARNOUD. J. B. BIJLEVELD. M. M. BIJLEVELD— OVEREEM. ROBERT. MARJOLEIN. MONIQUE. Middelburg, 25 augustus 1967. Lange Delft 19. Heden is in volle vrede ont slapen, onze innig geliefde zorgzame man, vader en schoonvader CORNELIS DEKKER Lzn., op de leeftijd van 70 jaar. Maar Ik heb voor U gebeden, dat Uw geloof niet ophoude. Luc. 22:32. J. DEKKER—KOOLE. A. L. HUIJSMAN— DEKKER. A. HUIJSMAN. Koudekerkc, 24 augustus 1967 Middelburgsestraat 7. De teraardebestelling heeft plaats gehad op maandag 28 augustus op de begraafplaats te Koudekerke. Wegens ziekte liever geen bezoek. OOK VOOR U AUTORIJSCHOOL P. WATTEL Lange Noordstraat 44 Telefoon 41 18, Middelburg. Erkend en gediplomeerd F.N.O.P. INSTRUCTEUR Abonneert U op de Zeeuwse Kerkbode nodig Ga dan naar Drukkerij Spanjaardstraat 47 Middelburg Telef. (01180) 24 38 deze week onze speciale kinderetalage gezien dan nodigen wij U uit binnen onze omvang rijke jongenscollectie te bekijken. dan bent U er van overtuigd, dat KOEJE- MANS een prachtige sortering heeft. Wij staan U met raad en daad terzijde. LANGE DELFT 19, MIDDELBURG. „ONDER DE KLOK" P.S. Meer keus in bétere jongenskleding. Een grote collectie exclusieve vindt U bij NIEUWE BURG 26—28 MIDDELBURG Spanjaardstraat, Middelburg. Langevleleslnge! 34-38, Middelburg - Tel. (01180) 52 53 Voor een exclusieve plant Voor een bloemengroet Voor steeds verse snijbloemen en bloemwerk voor elke gelegenheid Voor Uw sier-, moes- ol groentetuin UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159 MOGEN WIJ DE ADVERTEN TIES, DIE U IN ANDERE BLADEN WILT PLAATSEN, VOOR U DOORGEVEN? HET KOST U NIETS MEER EN MET EENMAAL SCHRIJ VEN IS U VAN ALLES AF. AD VERTEN TIE-BUREAU Spanjaardstraat, Middelburg. Drukkers sinds 1894 Grote sortering LANGEVIELE 62 MIDDELBURG. ERKEND GASFITTER M 'burg Langcviele 65 AdRfGB°tG®ist 9n Jo ZEEUWSE KERKBODE Voor alle werkzaamheden betreffende kunt U zich wenden tot p.a. Singelstraat 15 Gereformeerd Jeugdgebouw Middelburg Tel. (0 1180) 38 02 en 33 12. DROGISTERIJ Lange Noordstraat 70 (hoek Hofplein), Middelburg, Telefoon 24 19 TE KOOP GEVRAAGD: nette gebruikte meubelen, ook antiek enz. VAN HALEN, Gravenstraat 94, Telefoon 39 76, Middelburg. de nieuwste soorten. LITTOOIJ 6 OLTHOFF Spanjaardstraat, Middelburg

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 4