RAAR, maar waar...
0$Uvële> foüMwt
HUISBEZOEK
Predikbeurten zondag 3 september 1967
gebed is, dat je je concentreert op wat
er gebeuren gaatdat je de ramen en
de deuren zo wijd mogelijk open zet
van je geest en je gedachten aftrekt
van de goede of minder goede dingen,
waar je zo vol mee zit. De mensen wen
sen elkaar wel eens bij het naar de kerk-
gaan „goede aandacht" toe. Daar gaat
het om Om de aandacht, die je niet
zo maar aanwaait, en die niet gefor
ceerd moet worden door de boeiende
talenten van de prediker, maar waar je
je zelf met een uitgesproken of onuit
gesproken gebed van binnen op instel
len moet.
U vindt het in de psalmen, dat stil
worden en dat stil zijn van het hart tot
God. Het is het attent en disponibel af
wachten „Spreek Here, Uw knecht
hoort".
Horen is een grote kunst
En wat het Avondmaal betreft, het
komt mij voor, dat alles gezamenlijk
dient te gebeuren. In een beetje gere
geld gezin danken we toch ook na de
maal,tijd samen. Dat komt natuurlijk
door die vermenigvuldiging der tafels
vanwege een verkeerde kerkbouw. Er
zijn maar weinig kerken, waar bij de
bouw serieus gerekend werd met de
Avondmaalsviering. Hoe meer zitplaat
sen, hoe beter Desnoods twee galerijen
boven elkaar In veel kerken zoekt men
nu een uitweg in deze richting, dat de
mensen op hun plaats blijven en de
ouderlingen en diakenen brood en be
kers rond laten gaan. Dan is er maar
één tafel. En kan alles samen en tege
lijk gebeuren. Het mooiste zal dit zijn,
als de kerk zo gebouwd is, dat de men
sen toch al iedere zondag rondom een
tafel zijn gezeten.
Ik houd niet van langwerpige kerken.
Als het al te smal en te lang is, spreekt
men van pijpenladen. Maar het erge
van dit soort kerken is, dat men van
elkaar alleen maar de ruggen ziet. Zo
wel bij het binnenkomen als bij het weg
gaan.
Als er thuis of ergens ander een sa
menkomst is, gaan we toch ook niet
achter elkaar zitten Het beste lijkt mij
daarom een meer of min ronde of vier
kante kerk met een bankenplan, dat om
een tafel is geconcentreerd. Bij de
Avondmaalsviering zit men dan ook
allemaal tegelijk en samen aan één tafel.
Dat komt nog mooier uit, wanneer aan
de éne kant van die tafel, dus met hun
gezicht naar de gemeente, ook Avond-
maalsgangers plaats nemen. De tafel
moet dan voor deze dienst een goed
stuk verlengd kunnen worden.
Mijn antwoord gaat iets verder dan
de vrager misschien bedoelde, maar het
is goed om hier eens over na te denken
en samen te spreken. A. D.
KNEUSJES
In het Centraal Weekblad schreef
Dr. B. Rietveld een goed artikel over
de misère van het beroepingswerk.
Ik ben geen defaitist, maar ik vrees
dat, ofschoon iedereen het er mee eens
is, deze stem niettemin een roepen in
de woestijn zal zijn. De plaatselijke
autonomie van onze kerkeraden is een
groot goed, maar ook een groot kwaad.
Het gebeurde ergens in ons vader
land in een gemeente met 5 predikants
plaatsen, waarvan er één vacant was.
De beroepingscommissie was na veel
omzwervingen en teleurstellingen einde
lijk klaar gekomen. De kerkeraad had
haar advies overgenomen en bracht het
voorstel in een gemeentevergadering
om Ds. X. te Y. te beroepen.
Uitvoerig werd de persoon van Ds\
X. geprezen en werden zijn gaven ge
roemd. Zijn vrouw, zijn kinderen enz.
U kent dat.
Geen wonder ook, want anders had
den ze hem immers niet aan de gemeen
te voorgesteld. Sommige gemeenteleden
leken deze rapporten wat al te mooi.
De vier predikanten zaten met beschei
den gezichten het alles aan te horen.
Ze realiseerden zich dat zij indertijd,
vóór dat ze naar Z. gingen, ook zo op
gehemeld moesten zijn. Ze konden het
zich maar moeilijk indenken, dat de
rapporten over hen vandaag nog zo
hooggestemd zouden uitvallen.
„Heeft iemand nog iets te vragen
Ja, wat moest men vragen Alles
was toch immers boven alle lof verhe
ven.
Toch kwam er een vrager naar vo
ren.
„Ik begrijp het niet meer," sprak de
broeder, „bij vorige gelegenheden heeft
de beroepingscommissie minstens zulke
uitstekende rapporten uitgebracht. Wie
garandeert me dat het werkelijk alle
maal zo mooi is Want even zo vrolijk
zitten we hier nou toch met vier kneus
jes. En daar zullen we wel mee blijven
zitten ook."
Gelukkig hadden die vier kneusjes
een goede dosis humor. Bovendien kon
den ze reusachtig met elkaar opschie
ten. En dit verhaal hebben ze mij zelf
onder qrote hilariteit verteld.
A. D.
AGENDUM van de vergadering der
Classis Middelburg van de Gerefor
meerde Kerken in Nederland, te hou
den op woensdag 13 september 1967
in de Getuigeniskerk, Adriaen Lauwe -
reijszstraat, Middelburg.
Aanvang 7,30 uur n.m.
1Opening.
2. Nazien der crcdentiebrieven door
de roepende kerk wordt mededeling
gedaan over de presentie der kerken.
3. Constituering der vergadering.
4. Vaststelling agendum.
5. Bespreking notulen der Classisver-
gadering van 9 mei 1967.
6. Mededelingen over gevoerde corres
pondentie.
7. Ingekomen stukken.
8. Instructieso.a. een verzoek van de
K.A.Z. der Geref. Kerk Middelburg
de Dankdag voortaan te houden op
de eerste woensdag in november.
9. Rapporten
a. Zending
b. Evangelisatie
c. Commissie voor onderzoek naar
adoptie projekt Werelddiakonaat.
10. Indiening der begroting.
11. Regeling vacaturebeurten over 1968.
12. Rondvraag Art. 48 K.O.
13. Persoonlijke rondvraag.
14. Vaststelling van de volgende ver
gadering.
15. Voorlezing kort verslag.
16. Sluiting.
Moderamen
Ds. G. S. OEGEMA, praeses.
Ds. P. C. MEIJER, assessor.
Ds. P. G. DEN HENGST, scriba I.
Ds. J. C. STREEFKERK, scriba II.
Namens de roepende kerk van
Middelburg,
Ds. P. JOOSSE, praeses.
B. H. LAVOOIJ, scriba.
Als het jacht- en visseizoen wordt
geopend sluit de Kerk geruisloos haar
huisbezoek tijd af.
Kwaadwillige tongen beweren, dat
huisbezoekers mensen zijn met een
jacht- en visakte voor zielen. Maar dat
is dan een misverstand. Er is in het af
gelopen jaar echt niet op u gejaagd.
Uw geestelijk leven werd niet vogelvrij
verklaard voor de eerste de beste schut
terige dominee of ouderling. Er is ook
niet aanhoudend of onuitputtelijk ge
vist naar van alles en nog wat en meest
al achter het net. De ambtsdrager die
bij u op bezoek kwam ging er echt niet
van uit, dat u nog in het wild leefde of
dat er allerlei troebel water bij u ver
borgen zat. Stille waters hebben diepe
gronden is immers een spreekwoord met
een haast bijbelse diepte. Het kan wij
zen naar de onuitsprekelijke diepten van
het werk van de Heilige Geest, waar
een mens niet te veel achter mag pro
beren te komen.
De status van het huisbezoek is soms
moeilijk te bepalen. Op de mannenver-
eniging hebben we daar op maandag 8
mei een bijzonder indringend gesprek
over gehad. (Jammer dat u er weer niet
bij was.) Wat is eigenlijk het doel van
dit stuk kerkelijk werk Drie mogelijk
heden werden genoemd
a. Het gaat om het contact met de ge
meente. Het leven, zoals dat reilt en
zeilt wordt dan besproken. Het alle
daagse leven verschijnt dan even
de gezichtskring van de Kerk. Het
is daar niet te min of te banaal voor.
Heeft Christus ook niet onder ons
gewoond Het gesprek hoeft daar
bij niet voortdurend het geestelijke
te raken. Want ook in het natuur
lijke zit iets geestelijks. Het gebed
AGENDA van de vergadering der Classis
Zierikzee der Gereformeerde Kerken
in Nederland, D.V, woensdag 13 sep
tember 1967 te Zierikzee, in het Ver
enigingsgebouw der Geref. Kerk, St.
Domusstraat, des avonds 18.30 uur.
1. Opening door de samenroepende kerk
van Oosterland.
2. Nazien der crcdentiebrieven door de
kerk van Scharendijke.
3. Constituering van de vergadering en
het moderamenPraesesDs. B.
Wentscl Scriba Dr. J. H. Becker
Assessor Ds. J. H. Nawijn Actua-
rius br. J. M. de Waal.
4. Vaststelling der notulen.
5. Ingekomen stukken.
6. Instructies en voorstellen.
7. Rapporten.
8. Benoemingen.
9. Rondvraag naar art. 48 K.O.
Regeling vacaturebeurten.
11Hoofdelijke rondvraag.
12. Aanwijzing van de samenroepende
kerk.
13. Vaststelling van de datum der volgen
de vergadering en het aanwijzen van
het moderamen.
14. Persverslag.
15. Sluiting.
Namens de samenroepende kerk
van Oosterland,
J. L. Edelschaap, Praeses.
A. J. Rotte, Scriba.
om het dagelijks brood is een onmis
baar stuk „Onze Vader".
b. Het gaat in het huisbezoek vooral
om de vermaning, de tucht. De na
druk valt daarbij vooral op het
Avondmaal en de kerkgang. Waar
om gaat u wel of niet naar het
Avondmaal Hoe komt het dat u de
kerkdiensten nogal eens verzuimt
Daar zit natuurlijk een gevaarlijke
kant aan. Bepaalde gemeenteleden
weten al van te voren wat hen staat
te wachten. Goed geprepareerd
en dus ook een beetje verstard -
zitten ze in hun stoel te wachten,
boordevol van de argumenten
van vorig jaar. Het gesprek bevriest
dan al bij voorbaat. Overal wordt
wat achter gezocht. Het wemelt van
de schijnbewegingen. Voortdurend
draait de discussie rond een allang
dood (gepraat) middelpunt.
c. Het gaat om een onderzoek naar de
stand van het geestelijk leven. Is er
vooruitgang bemerkbaar of is er al
leen sprake van een geruisloze ach
teruitgang. Trouwens ook stilstand
is in het rijk van God achteruitgang.
Dat is ongetwijfeld een belangrijk
element van het huisbezoek. Wij
zoeken bij elkaar de vruchten van
de Geest. Er zit ook een gevaarlijke
kant aan. Kunnen wij die constate
ren Dat geldt naar twee kanten.
Naar de kant van de bezochte en
naar die van de bezoeker.
De bezoeker moet er voor oppassen
dat hij niet heimelijk de plaats van God
inneemt. Behagelijk achterover leunend
in de voor hem gereserveerde „luie
stoel" gaat hij al gauw op de plaats van
God zitten. Hij heeft zijn oordeel al bij
voorbaat klaar.
De bezochte beleeft he. bezoek als
A
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Wessel.
2.30 uur Ds. Joosse.
5 uur Ds. Joosse.
(OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Wilgenburg.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur
Ds. Joosse.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Streefkerk te Veere.
5 uur Ds. Wessel.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
's Morgens bevestiging ambtsdragers en
Voorbereiding Heilig Avondmaal.
Domburg 10 en 2.30 uur Ds. Helderman, Bed. H. Av.
en Dankzegging.
Gapinge 10.30 uur Ds. Heuscveldt te Goes, 2.30 uur
Ds. Jansen te Goes.
Grijpskerke 10 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds.
Hartholt te Oostkapclle.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Reinders te Baarn
(Zendingszondag)
Oostkapelle 10 en 7 uur Ds. Hartholt.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
(Bed. Heilig Avondmaal en Dankzegging)
St, Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10.30 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9, 10.45 en 7 uur Ds. Kornet.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman, Bediening
Heilig Avondmaal.
Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Noorloos.
Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 9.30 en 5 uur Dhr. Noorloos.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Sas van Gent 19 uur Ds. Gispen (Ncd. Herv. Kerk).
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Offers.
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger, bevestiging van
ambtsdragers.
(Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Van Egmond te Oosterbeck.
CLASSIS GOES.
Baarland 10.30 en 2.30 uur Ds. Warninck, Slikkerveer
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen (Jeugddienst)
Colijnsplaat 11 en 4 uur Ds. Schippers te Amsterdam
Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. De Bruijne.
5 uur Ds. Jansen.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Heuzeveldt.
5 uur Ds. De Bruijne.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Hauw te
Roosendaal ('s middags Voorber. Heilig Avondm.)
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Dragt te Tilburg.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. v. d. Linde te Rijnsburg.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhof.
Wissenkerke 9.30 uur Ds. Schippers te Amsterdam,
4 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Berkhof te Glanerbrug.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba PoldeV 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Stoel.
Halsteren 5 uur
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 15.30 uur Ds.
Flinterman te Den Haag.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Ros te Harderwijk.
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Melse te Boechout.
Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Maaskant te Leiden.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Kapteyn, Reeuwijk.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Adema te Rotterdam.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse geen opgave ontvangen.
Haamstede 10 uur Ds. Boerma te Rotterdam, 5 uur
Ds. Becker te Nieuwerkerk.
Nieuwerkerk 10 uur Ds. Becker, 5 uur Ds. Noordhof
te Wemeldinge.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Scholing.
Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Boes te Nieuw-
Loosdrecht.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 9 en 2.30 uur Dhr. Jansma.
K