RAAR, maar waar... 0$Uvële> foüMwt HUISBEZOEK Predikbeurten zondag 3 september 1967 gebed is, dat je je concentreert op wat er gebeuren gaatdat je de ramen en de deuren zo wijd mogelijk open zet van je geest en je gedachten aftrekt van de goede of minder goede dingen, waar je zo vol mee zit. De mensen wen sen elkaar wel eens bij het naar de kerk- gaan „goede aandacht" toe. Daar gaat het om Om de aandacht, die je niet zo maar aanwaait, en die niet gefor ceerd moet worden door de boeiende talenten van de prediker, maar waar je je zelf met een uitgesproken of onuit gesproken gebed van binnen op instel len moet. U vindt het in de psalmen, dat stil worden en dat stil zijn van het hart tot God. Het is het attent en disponibel af wachten „Spreek Here, Uw knecht hoort". Horen is een grote kunst En wat het Avondmaal betreft, het komt mij voor, dat alles gezamenlijk dient te gebeuren. In een beetje gere geld gezin danken we toch ook na de maal,tijd samen. Dat komt natuurlijk door die vermenigvuldiging der tafels vanwege een verkeerde kerkbouw. Er zijn maar weinig kerken, waar bij de bouw serieus gerekend werd met de Avondmaalsviering. Hoe meer zitplaat sen, hoe beter Desnoods twee galerijen boven elkaar In veel kerken zoekt men nu een uitweg in deze richting, dat de mensen op hun plaats blijven en de ouderlingen en diakenen brood en be kers rond laten gaan. Dan is er maar één tafel. En kan alles samen en tege lijk gebeuren. Het mooiste zal dit zijn, als de kerk zo gebouwd is, dat de men sen toch al iedere zondag rondom een tafel zijn gezeten. Ik houd niet van langwerpige kerken. Als het al te smal en te lang is, spreekt men van pijpenladen. Maar het erge van dit soort kerken is, dat men van elkaar alleen maar de ruggen ziet. Zo wel bij het binnenkomen als bij het weg gaan. Als er thuis of ergens ander een sa menkomst is, gaan we toch ook niet achter elkaar zitten Het beste lijkt mij daarom een meer of min ronde of vier kante kerk met een bankenplan, dat om een tafel is geconcentreerd. Bij de Avondmaalsviering zit men dan ook allemaal tegelijk en samen aan één tafel. Dat komt nog mooier uit, wanneer aan de éne kant van die tafel, dus met hun gezicht naar de gemeente, ook Avond- maalsgangers plaats nemen. De tafel moet dan voor deze dienst een goed stuk verlengd kunnen worden. Mijn antwoord gaat iets verder dan de vrager misschien bedoelde, maar het is goed om hier eens over na te denken en samen te spreken. A. D. KNEUSJES In het Centraal Weekblad schreef Dr. B. Rietveld een goed artikel over de misère van het beroepingswerk. Ik ben geen defaitist, maar ik vrees dat, ofschoon iedereen het er mee eens is, deze stem niettemin een roepen in de woestijn zal zijn. De plaatselijke autonomie van onze kerkeraden is een groot goed, maar ook een groot kwaad. Het gebeurde ergens in ons vader land in een gemeente met 5 predikants plaatsen, waarvan er één vacant was. De beroepingscommissie was na veel omzwervingen en teleurstellingen einde lijk klaar gekomen. De kerkeraad had haar advies overgenomen en bracht het voorstel in een gemeentevergadering om Ds. X. te Y. te beroepen. Uitvoerig werd de persoon van Ds\ X. geprezen en werden zijn gaven ge roemd. Zijn vrouw, zijn kinderen enz. U kent dat. Geen wonder ook, want anders had den ze hem immers niet aan de gemeen te voorgesteld. Sommige gemeenteleden leken deze rapporten wat al te mooi. De vier predikanten zaten met beschei den gezichten het alles aan te horen. Ze realiseerden zich dat zij indertijd, vóór dat ze naar Z. gingen, ook zo op gehemeld moesten zijn. Ze konden het zich maar moeilijk indenken, dat de rapporten over hen vandaag nog zo hooggestemd zouden uitvallen. „Heeft iemand nog iets te vragen Ja, wat moest men vragen Alles was toch immers boven alle lof verhe ven. Toch kwam er een vrager naar vo ren. „Ik begrijp het niet meer," sprak de broeder, „bij vorige gelegenheden heeft de beroepingscommissie minstens zulke uitstekende rapporten uitgebracht. Wie garandeert me dat het werkelijk alle maal zo mooi is Want even zo vrolijk zitten we hier nou toch met vier kneus jes. En daar zullen we wel mee blijven zitten ook." Gelukkig hadden die vier kneusjes een goede dosis humor. Bovendien kon den ze reusachtig met elkaar opschie ten. En dit verhaal hebben ze mij zelf onder qrote hilariteit verteld. A. D. AGENDUM van de vergadering der Classis Middelburg van de Gerefor meerde Kerken in Nederland, te hou den op woensdag 13 september 1967 in de Getuigeniskerk, Adriaen Lauwe - reijszstraat, Middelburg. Aanvang 7,30 uur n.m. 1Opening. 2. Nazien der crcdentiebrieven door de roepende kerk wordt mededeling gedaan over de presentie der kerken. 3. Constituering der vergadering. 4. Vaststelling agendum. 5. Bespreking notulen der Classisver- gadering van 9 mei 1967. 6. Mededelingen over gevoerde corres pondentie. 7. Ingekomen stukken. 8. Instructieso.a. een verzoek van de K.A.Z. der Geref. Kerk Middelburg de Dankdag voortaan te houden op de eerste woensdag in november. 9. Rapporten a. Zending b. Evangelisatie c. Commissie voor onderzoek naar adoptie projekt Werelddiakonaat. 10. Indiening der begroting. 11. Regeling vacaturebeurten over 1968. 12. Rondvraag Art. 48 K.O. 13. Persoonlijke rondvraag. 14. Vaststelling van de volgende ver gadering. 15. Voorlezing kort verslag. 16. Sluiting. Moderamen Ds. G. S. OEGEMA, praeses. Ds. P. C. MEIJER, assessor. Ds. P. G. DEN HENGST, scriba I. Ds. J. C. STREEFKERK, scriba II. Namens de roepende kerk van Middelburg, Ds. P. JOOSSE, praeses. B. H. LAVOOIJ, scriba. Als het jacht- en visseizoen wordt geopend sluit de Kerk geruisloos haar huisbezoek tijd af. Kwaadwillige tongen beweren, dat huisbezoekers mensen zijn met een jacht- en visakte voor zielen. Maar dat is dan een misverstand. Er is in het af gelopen jaar echt niet op u gejaagd. Uw geestelijk leven werd niet vogelvrij verklaard voor de eerste de beste schut terige dominee of ouderling. Er is ook niet aanhoudend of onuitputtelijk ge vist naar van alles en nog wat en meest al achter het net. De ambtsdrager die bij u op bezoek kwam ging er echt niet van uit, dat u nog in het wild leefde of dat er allerlei troebel water bij u ver borgen zat. Stille waters hebben diepe gronden is immers een spreekwoord met een haast bijbelse diepte. Het kan wij zen naar de onuitsprekelijke diepten van het werk van de Heilige Geest, waar een mens niet te veel achter mag pro beren te komen. De status van het huisbezoek is soms moeilijk te bepalen. Op de mannenver- eniging hebben we daar op maandag 8 mei een bijzonder indringend gesprek over gehad. (Jammer dat u er weer niet bij was.) Wat is eigenlijk het doel van dit stuk kerkelijk werk Drie mogelijk heden werden genoemd a. Het gaat om het contact met de ge meente. Het leven, zoals dat reilt en zeilt wordt dan besproken. Het alle daagse leven verschijnt dan even de gezichtskring van de Kerk. Het is daar niet te min of te banaal voor. Heeft Christus ook niet onder ons gewoond Het gesprek hoeft daar bij niet voortdurend het geestelijke te raken. Want ook in het natuur lijke zit iets geestelijks. Het gebed AGENDA van de vergadering der Classis Zierikzee der Gereformeerde Kerken in Nederland, D.V, woensdag 13 sep tember 1967 te Zierikzee, in het Ver enigingsgebouw der Geref. Kerk, St. Domusstraat, des avonds 18.30 uur. 1. Opening door de samenroepende kerk van Oosterland. 2. Nazien der crcdentiebrieven door de kerk van Scharendijke. 3. Constituering van de vergadering en het moderamenPraesesDs. B. Wentscl Scriba Dr. J. H. Becker Assessor Ds. J. H. Nawijn Actua- rius br. J. M. de Waal. 4. Vaststelling der notulen. 5. Ingekomen stukken. 6. Instructies en voorstellen. 7. Rapporten. 8. Benoemingen. 9. Rondvraag naar art. 48 K.O. Regeling vacaturebeurten. 11Hoofdelijke rondvraag. 12. Aanwijzing van de samenroepende kerk. 13. Vaststelling van de datum der volgen de vergadering en het aanwijzen van het moderamen. 14. Persverslag. 15. Sluiting. Namens de samenroepende kerk van Oosterland, J. L. Edelschaap, Praeses. A. J. Rotte, Scriba. om het dagelijks brood is een onmis baar stuk „Onze Vader". b. Het gaat in het huisbezoek vooral om de vermaning, de tucht. De na druk valt daarbij vooral op het Avondmaal en de kerkgang. Waar om gaat u wel of niet naar het Avondmaal Hoe komt het dat u de kerkdiensten nogal eens verzuimt Daar zit natuurlijk een gevaarlijke kant aan. Bepaalde gemeenteleden weten al van te voren wat hen staat te wachten. Goed geprepareerd en dus ook een beetje verstard - zitten ze in hun stoel te wachten, boordevol van de argumenten van vorig jaar. Het gesprek bevriest dan al bij voorbaat. Overal wordt wat achter gezocht. Het wemelt van de schijnbewegingen. Voortdurend draait de discussie rond een allang dood (gepraat) middelpunt. c. Het gaat om een onderzoek naar de stand van het geestelijk leven. Is er vooruitgang bemerkbaar of is er al leen sprake van een geruisloze ach teruitgang. Trouwens ook stilstand is in het rijk van God achteruitgang. Dat is ongetwijfeld een belangrijk element van het huisbezoek. Wij zoeken bij elkaar de vruchten van de Geest. Er zit ook een gevaarlijke kant aan. Kunnen wij die constate ren Dat geldt naar twee kanten. Naar de kant van de bezochte en naar die van de bezoeker. De bezoeker moet er voor oppassen dat hij niet heimelijk de plaats van God inneemt. Behagelijk achterover leunend in de voor hem gereserveerde „luie stoel" gaat hij al gauw op de plaats van God zitten. Hij heeft zijn oordeel al bij voorbaat klaar. De bezochte beleeft he. bezoek als A CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Wessel. 2.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Joosse. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Wilgenburg. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Streefkerk te Veere. 5 uur Ds. Wessel. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. 's Morgens bevestiging ambtsdragers en Voorbereiding Heilig Avondmaal. Domburg 10 en 2.30 uur Ds. Helderman, Bed. H. Av. en Dankzegging. Gapinge 10.30 uur Ds. Heuscveldt te Goes, 2.30 uur Ds. Jansen te Goes. Grijpskerke 10 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds. Hartholt te Oostkapclle. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Reinders te Baarn (Zendingszondag) Oostkapelle 10 en 7 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. (Bed. Heilig Avondmaal en Dankzegging) St, Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10.30 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9, 10.45 en 7 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman, Bediening Heilig Avondmaal. Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Noorloos. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 en 5 uur Dhr. Noorloos. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Sas van Gent 19 uur Ds. Gispen (Ncd. Herv. Kerk). Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Offers. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger, bevestiging van ambtsdragers. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Van Egmond te Oosterbeck. CLASSIS GOES. Baarland 10.30 en 2.30 uur Ds. Warninck, Slikkerveer Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen (Jeugddienst) Colijnsplaat 11 en 4 uur Ds. Schippers te Amsterdam Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. De Bruijne. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Heuzeveldt. 5 uur Ds. De Bruijne. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Hauw te Roosendaal ('s middags Voorber. Heilig Avondm.) Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Dragt te Tilburg. Kapelle 10 en 5 uur Ds. v. d. Linde te Rijnsburg. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 9.30 uur Ds. Schippers te Amsterdam, 4 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Berkhof te Glanerbrug. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba PoldeV 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Stoel. Halsteren 5 uur Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 15.30 uur Ds. Flinterman te Den Haag. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Ros te Harderwijk. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Melse te Boechout. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Maaskant te Leiden. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Kapteyn, Reeuwijk. Tholen 10 en 5 uur Ds. Adema te Rotterdam. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse geen opgave ontvangen. Haamstede 10 uur Ds. Boerma te Rotterdam, 5 uur Ds. Becker te Nieuwerkerk. Nieuwerkerk 10 uur Ds. Becker, 5 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Scholing. Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Boes te Nieuw- Loosdrecht. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 9 en 2.30 uur Dhr. Jansma. K

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3