eeuwée 5Cerkbod& 0pclat cjij geioojt r JV. „DEZE KERK zal zijn tot het einde toe" Vrijdagavondgebed Uit de Gemeenten VACANTIE BRIEF ar 31 AUGUSTUS 1967 22e JAARGANG No. 8 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. r Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 vy Deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God Joh. 19:31. Dat geldt niet alleen voor de tekenen, die Johannes heeft beschreven, maar voor alle vier de evangelieën. En voor de hele heilige schrift. Al die geschiede nissen in Oud- en Nieuw Testament zijn tekenen. Ze zijn natuurlijk ook waar gebeurd, maar daar gaat het niet om. Tekenen wijzen nooit naar zichzelf, maar altijd van zichzelf af naar iets anders. Als U ergens langs de weg een wegwijzer ziet staan, bedoelt dat bord niet LI te vertellen, dat het daar werkelijk staat. Ook niet, dat LI het ding bewon dert, maar het staat er, opdat ge de goede richting zult gaan. Alles in de bijbel wijst naar de Here Jezus en wil U bewegen tot het geloof. Natuurlijk doet niet alles in de bijbel dat even duidelijk. Er zijn hoofdzaken en bijzaken, maar het is alles gericht op Jezus Christus, de Zoon van God. Je kunt dan ook niet in de bijbel geloven zonder echt in de Here Jezus te geloven. Ook omgekeerd nietHistorisch geloof is hier waardeloos. Erger, het is een soort van ongeloof. Geloven is nooit weten zonder meer. Maar het is kennis en vertrouwen tegelijk. Het staat zo mooi in onze catechismus een stellige kennis van wat God in zijn Woord heeft geopenbaard. En een vast daarop vertrouwen. Maar wat heeft God ons dan geopenbaard in zijn Woord en waarop moeten wij vast vertrouwen ,,Dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid door God geschonken is. Dat is geloven. En gelovende het leven hebben in de naam van de Here Jezus. Daar gaat het om in de bijbel. En daar gaat het om in de prediking. A. D. Ps. 122 Ik was verheugd toen ik het hoorde ,,Wij gaan op weg rïaar^het huis van de Heer". En nu staan wij voor uw poorten op uw grond, Jeruzalem. Stad van mijn hart, Jeruzalem, met uw huizen schouder aan schouder. Alle stammen van Israël trekken erheen, in karavanen, om de Naam van de Heer te vieren, dat is onze heilige plicht. Daar staan de zetels van het gerecht, daar staat de koningstroon van David. Bid om vrede voor deze stad, wens haar kindren alle zegen stad van vrede, in uw midden mag een mens gelukkig zijn. Alle voorspoed wens ik jou, lieve woning van mijn vrienden, stad van God, ik wens je vrede, vrede voor altijd. Vertaling van ITuub Oosterhuis en Michel v. d. Plas. VJ 'k Ben er niet zo zeker van dat de meerderheid van onze kerkleden deze uitdrukking kent en herkent als ont leend aan Art. 27 van de N.G.B. Deze toch spreekt van ,,de algemene Chris telijke kerk" als van een heilige ver gadering der ware Christgelovigen". U kunt het dus zelf opzoeken en nalezen, hetgeen altijd nog de moeite wel waard is. Nu las ik deze dagen een tweetal me ningen aangaande de Katholieke of al gemene kerk, zowel van Protestantse als van Roomse zijde. Hierbij kwam dan ook nog hetgeen volgens de bladen een aantal Indonesi sche christen-studenten over de kerk in het Westen zeiden. De bekende prof. Miskotte gaf in een interview als zijn mening te ken nen dat, zoals hij 't uitdrukte, ,,de kerk blijft krimpen". Hij verwacht" een nog In alle kerken gaat het werk weer starten. Nieuwe ambtsdragers zijn of worden in hun ambt bevestigd. De eer ste kerkeraadsvergaderingen kondigen zich weer aan. Geve God, dat, na ge noten rust, allen weer vol moed de ker kelijke arbeid aanvangen. Zijn Geest geve volharding, vindingrijkheid en bo venal het vuur, dat aantrekkelijk werkt en de gemeenten toerust tot dienstbe toon. Te beginnen vrijdag 1 september a.s. heeft te Middelburg weer wekelijks het Vrijdagavondgebed plaats. De diensten worden zowel door predikanten en priesters als door leken geleid. De orde van dienst is die van het traditionele avondgebed. De dienst wordt gehouden in de Engelse Kerk en duurt van 19.15 tot 19.45 uur. verdere reductie van de actieradius van kerk en christendom". Heel anders dus als onze bede gewoonlijk vraagt „be waar en vermeerder uw kerk". Van Rooms-Katholieke zijde las ik geciteerd uit het opzienbarende boek van pater Adolfs ,,Het graf van God", de vraag heeft de kerk nog toekomst v Dit „enfant terrible" van de Roomse kerk, die zich in ruime mate de ongunst van de curie te Rome op de hals ge haald heeft, is dienaangaande al even min gerust als prof. Miskotte, en met vrees vervuld tenzij de kerk een hele slag om, haar draai neemt. De pater kent uiteeraard Jezus be lofte „Ik zal met U zijn alle dagen tot aan het einde der tijden". Maar, al dus de pater, Jezus heeft niet gezegd Ik zal met dit instituut in deze vorm zijn tot het eind der tijden. Als derde gedachte dan die van de studenten uit Indonesië „Het is ons tegengevallen. Als je de lege kerken hier ziet, vraag je je af, of het allemaal wel klopt. We dachten, dat we in Euro pa ons geloof zouden kunnen verdiepen door het contact met de Westerse chris tenen". Aldus gaven deze jonge mensen hun hart lucht in wel heel sombere woorden. Trouwens, als we de drie meningsuitingen op een hoopje leggen, komt er heel geen blij en vrolijk geluid uit te voorschijn. Van betekenis is wel het feit, dat hier nu niet de vijandschap van kerk- haters aan Jiet woord is. maar een drie voudig getuigenis, en dat onafhankelijk van elkaar, van christenen die de kerk liefhebben. 't Is b.v. niet een Vestdijk, die al lang afgerekend heeft met kerk en christen dom, maar 't zijn gedoopte, belijdende en vooraanstaande kerkmensen die zo spreken. Het zijn leiders en a.s. leiders die deze sombere tonen met smart doen horen. Allen hebben hierbij wel het oog op de kerk als instituut, zoals deze zicht baar in mensenlevens en hoorbaar in de prediking des Evangelies zich ken nen doet. 't Gaat deze mensen over de kerk in haar uiterlijk waarneembare ge stalte en in haar het Woord luidbaar maken in de gehele wereld. De profes sor en de pater zien er voorshands niet zoveel meer in en de studenten moeten hun teleurstelling nog verwerken. En wat gaan wij nu van deze uitin gen zeggen Ze kleineren Ze bagate- liseren Zeggen dat het toch maar een paar lieden zijn die zo spreken Dat wellicht ergens anderen er anders over denken Ik dacht niet, dat we dit moeten doen. We zullen hun zeggen ernstig nemen. Het als een waarschuwing opvatten en er mee tot onszelf inkeren. De apostel Johannes heeft in zijn openbaring het woord van Jezus moeten neerschrijven, dat ons evenzeer waarschuwt voor een afschuwelijke mogelijkheid Ik zal ko men en uw kandelaar van zijn plaats nemen. Een woord, dat stellig niet als (4) De vierde vacantie-zondag voerde ons naar Tilburg. Ditmaal dus niet naar het onder Tilburg ressorterende Oister- wijk, maar nu naar deze stad zelf. Wel vertoefden we in Oisterwijk, en vandaar reden we met gezin en gast op de zon dagmorgen, onder een fikse regenbui, naar het kerkgebouw, waar de dienst zou plaats hebben de Opstandings- kerk, aan de Prof. Cobbenhagenlaan. Als het tien uur is, zingt de gemeente vooraf: „Heilig, heilig, heilig" (Gez. 49). Daarna vangt de dienst aan. We mogen de gemeente bepalen bij de rijk dom van de kerkdienstaan alle plaats, waar Ik mijn naam doe gedenken zal Ik tot u komen en u zegenen (Ex. 20 24b). Een woord, dat zeer gepast zou kunnen dienen als opschrift boven kan sel of kerkdeuren. Als de dienst is beëindigd, maakt de plensende regen het bijna niet mogelijk het kerkgebouw te verlaten. Velen ma ken in het gebouw een praatje met el kaar. Het is zelfs op de eerste zondag der maand gewoonte om dit te doen, onder een kop koffie (want men komt van de omtrek óók hier). Dat is dus nu niet. Wij rijden dus weer terug naar ons hotel in O. Om vijf uur is de tweede dienst in T„ in dezelfde kerk, waar we de ge meente mogen bepalen bij roeping en voorrecht, te midden van veel verwar ring, de Here te zoeken en lief te heb ben, en dit aan ons gezin en aan allen, die ons zijn toevertrouwd vóór-te-leven, in een belijnd en beleefd geloof. Hiermee waren de vacantie-diensten beëindigd. Nog enkele dagen in O., en dan weer terug naar pastorie enge meente, om, Deo Volente, het werk te hervatten in dat deel van de wijngaard des Heren, waarheen Hij eenmaal riep. Met een hartelijke groet, de uwe Dr. J. H. BECKER. Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad Meditatie Kroniek algemeen kerkelijk actueel) Samenspraak (gesprekken met de lezers) In en om de wandelgangen van het parlement Interviews met bekende en onbekende mensen Onderwerpen van sociale aard Jeugd (over en voor de Jeugd) Kerkmuziek en zang T.V.- rubriek Uit de Pers Zeeuwse Historische figuren Wat gebeurt er in de R.K.-, Ned. Herv.- en andere Kerken Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront een schrikbeeld bedoeld is en verlam mend op ons zou werken. Integendeel hetgeen Ik u zeg, zeg Ik u allen waakt, hetwelk ook een woord des Herep is. We moeten vasthouden aan de kerk gemeenschap en niet menen, dat Chris tus' belofte kerkleden geldt en niet het instituut, alsof er wel steeds christenen ergens ter wereld zouden zijn, maar geen kerkgemeente. Mij dunkt, dat de belofte vasthoudt aan de kerk die als Zijn gemeente door Christus is geïnsti tueerd in het Apostolaat en al wat daar na volgde. Of er dan geen vormveran dering mogelijk is laten we in het mid den en dat er ter anderer plaatse een kerkplanting zou kunnen komen die het Westerse verval beschaamt, zouden we niet willen betwisten. Hoe het ook zij de bovengenoemde bede om bewaring en vermeerdering der kerk dient wel in hoge mate de onze te zijn. Brouwershaven B. WENTSEL. DANKBARE GROET AAN EEN GEËMERITEERDE. Voor Ds. A. J. Radder Op de juni-vergadering heeft de classis Goes aan Ds. Radder van Kamperland eervol emeritaat verleend. Zo'n bericht verschijnt er op zeker tijdstip van heel veel predikanten. Misschien wekt dit even een reaktie van hé, die ook al, wat gaat de tijd toch enorm snel. Maar hebben wij er notie van, wat er aan het loslaten van een ambtelijke loopbaan, in ons lief geworden en gebleven is, vast zit Nu heeft Ds. Radder emeritaat moeten aanvragen enkele jaren voor de 65-jarig? leeftijd. Uit gezondheidsoverwegingen. Wie Ds. Radder goed kent, weet, dat hij daar op niet te veel aandacht wil laten vallen. Maar wij willen er even stil aan denken, omdat wij weten dat deze beslissing niet zo maar genomen is. En wij weten, dat hij zelf heel eenvoudig zou zeggen dit moet een mens ook uit Gods hand aanvaarden. Nu mij gevraagd is, iets in de Kerkbode te schrijven bij dit afscheid, wil ik graag iets van onze gevoelens openbaren. 'k Mag wel beginnen met uit naam van de collega's, in classis en Zeeuwse provin cie, hartelijk te danken voor zo veel, dat je aan ons in deze jaren hebt gegeven. Beste collega, je hebt je nooit opgedrongen, nooit voor je zelf reclame gemaakt, maar wij hebben veel van je ontvangen, van je wijsheid, van je door rijke en diepe er varing gekenmerkte raadgevingen. Je was echt een dienaar van Jezus Christus door dat je zo goed op de hoogte was, was je ook zeer bescheiden wij zullen je missen straks als een veilige gids, als een harte lijke, trouwe kameraad. Je hebt ons laten zien, wat dienen is. Geen aandacht vragen voor je zelf, maar voor de Heiland. En daar is ook de bredere kring de gemeenten, die je hebt gediend, de kerken in de classis Goes en in Zeeland. Och, ons werk wordt, menselijk getaxeerd, zo gauw vergeten, maar wat een dienaar van Jezus gedaan heeft in ononderbroken pastorale toewijding, in altijd weer terugkerende zorg om het evangelie in zijn volle diepte te

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1