RAAR, maar waar ONTROUW Uit de Gemeenten Zendinoscursus te iVfiddeiburg ANTWOORD r PRIJSVRAAG ProdlkbeuMeii jrnnrfag 27 ^usgiastus 1967 mm De volgende berichten knipte ik uit één en dezelfde krant (behalve het vijfde) 1. ,,De stichting tot handhaving van de Statenvertaling hoopt zaterdag 26 augustus een toogdag te houden in de Rehobothkerk te Barneveld". Waarom is er geen stichting om de Statenvertaling te vervangen door de oude DeuxAes bijbel Wat ontbrak er eigenlijk aan die vertrouwde ver taling, die zolang en met zoveel zegen gebruikt is door onze vrome vaders, lang voor die nieuwigheid van een Statenvertaling op de kansels kwam Als we de klok terugdraaien, laten we het dan goed doen 2. ,,Dr. Bruins Slot begrijpt maar niet, dat de oorlog van de Zuidvietna- mezen en de Amerikanen gerechtvaar digd is. Blijkbaar is hij ook gekomen onder invloed van de pacifistische mode" (ingezonden). Dat Ds. B. S. zo dom is, nu ja maar als er nu zoveel vooraanstaande Ame rikanen er net zo over denken, hoe dom moeten d i e dan niet zijn Nu is dom-zijn op zichzelf nog geen zonde. Maar pacifisme, dat is erg Dat ze zo iemand in Zandvoort als ouderling in de kerkeraad gehad heb ben Onbegrijpelijk. 3. De rijksvoorlichtingsdienst maakt bekend Droogvoevts. Een goed antwoord, niet op een be paald gezegde, maar op een zeer bij zondere situatie, gaf een dominee, die niet alleen in een hem vreemde kerk moest preken, maar er ook de doop moest bedienen. Men had daar de gewoonte, dat na de inzameling der gaven natuurlijk het zgn éne offer de predikant de weerkerende collectanten tegemoet ging met een grote mooie schaal, die op het podium op een tafeltje gereed stond. De collectanten legden dan daarin hun zakken, waarna de predikant de schaal weer terugzette en een gebed uitsprak voor de bestemming van de gaven. Dat was daar zo de gewoonte in die gemeente. Maar voor het zo ver was (dopen vóór de preek, collecteren na de preek) gebeurde het. Toen de dominee de preekstoel af kwam en de doopouders met hun kindje het podium opkwamen, stevende de do minee regelrecht naar die collecteschaal toe. Hij had niet gezien, dat er ergens aan de preekstoel een doopvont beves tigd zat. Niemand van de kerkeraad zei iets en de doopouders kwamen braaf naar de dominee toe. Maar toen hij zijn hand in de col lecteschaal deed om te dopen, bleek de vergissing. Had de koster soms het wa ter vergeten Hij raakte niet in paniek. Maar liet zich door de ouderling van dienst naar het doopvont leiden, doch niet dan na ,,In verband met de doop van Z.K.H. Prins Willem Alexander op 2 sept, is het uitoefenen van de burgerluchtvaart boven de gemeente 's-Gravenhage op die datum van 09.00—12.00. G.M.T. verboden". Ik vraag me af, hoe het moet met al die andere kinderen, die er op zondag in de diverse kerken in Den Haag ge doopt worden. Ik heb in Den Haag ook wel eens de doop bediend. Maar noch de babies, noch ik hadden last van de burgerluchtvaart. Blijkbaar is er in de lucht boven Den Haag sedert dien veel ten kwade veranderd. 4. ,,Zuid-Afrika verkent in de geest van zijn ontdekkers en trekkers, nieuwe zeeën bij het oplossen van zijn binnen landse vraagstukken" zo heeft het Tweede Kamerlid M. W. Schakel (A.R.) in Pretoria verklaard. Wat voor zeeën zouden dat zijn 5. In Duitsland is een bepaling afge komen, dat officieren boven een bepaal de rang niet tegelijk met een schoon maakster in de lift naar boven of naar beneden mogen gaan. Werksters en meerderen (belachelijk woord van lagere rang natuurlijk nijdig Misselijke discriminatie. Das Militar" heeft blijkbaar nog maar weinig geleerd. Ik denk aan de spreuk ,,een heer is iemand, die een ander het gevoel geeft een heer te zijn". A. D. deze woorden tot de gemeente gespro ken te hebben ,,De Israëlieten zijn er overigens ook droog doorgekomen". Kerk en Politie. Iemand zei, dat ze naar de kerk ging en kreeg toen dit van een kennis te horen ,,Ik ga nooit naar de kerk. Want de kerk en de politie, daar heb ik niets mee te maken". Wat moet je daar nu op zeggen A. D. Ziezo, de oogst is binnen. Een stapel brieven van jewelste. Ik had gevraagd een antwoord te geven en aan een on gelovige dokter, die in het ziekenhuis tegen een dominee opliep en zei ,,Die vrome mensen van jou daar snap ik nou net 'niks van. Ze hebben het altijd over de hemel, maar ze willen er niet naar toe". Verschillende echt mooie brieven ont ving ik over wat men zelf als zieke had meegemaakt. Ook zeer goede beschou wingen over stervensgenades.over het mysterie van de dood enz. Maar het ging me om een puntig antwoord, liefst met een weerhaak en in een taal, die die dokter verstond. De antwoorden die ik kreeg geven zeker stof voor meer dan één artikel voor het kerkblad. Ik hoop er uit aan te halen. Tenslotte dank ik allen voor de belangstelling en ook voor de vaak geuite waardering. U moest die waar dering voor het kerkblad eens omzetten in daden en abonné's proberen te wer ven Hier volgt het antwoord, dat ik het beste vond ,,Je hebt vast een massa kinderen in de wereld geholpen. Maar je hebt nog nooit een vrouw gehad, die de bevalling een lolletje vond. Dat is de dood ook niet. Ook niet voor een christen". De niet bekroonde inzenders zullen wel zo sportief zijn hun verlies te ne men, hoop ik, ook als ze mijn keus on juist vinden. Nog eens hartelijk dank. A. D. Vernieuwing behoeft geen ontrouw te betekenen. Juist zij zijn ontrouw die schijn baar getrouw het oud-vertrouwde onver teerd doorgeven. „Starheid en de daaruit voortvloeiende laksheid, zijn altijd on trouw. Soepelheid en de krachtsinspanning die deze vergt, getuigen integendeel van trouw en bewaren het contact" (Jean Oni- mus). Moeten wij dan geen eerbied voor Grijpskerke. Huwelijksbevestiging: vrijdagmiddag 18 augustus is het huwelijk van P.ieter Sinke (Koudekerke) en Levina Geschiere kerke lijk bevestigd. Zij beiden wonen nu in Vrouwenpolder, Pelgrimstraat 23. Niet in militaire dienst als legerpredikant: eind vorige week kreeg ik, geheel tegen mijn verwachting in, bericht, dat ik me disch gewogen en te licht bevonden dus afgekeurd ben. Dat was in zoverre een teleurstelling, omdat ik er mij al helemaal op had ingesteld, dat ik eind september voor één jaar en zes weken elders in het land als luchtmachtpredikant werkzaam zou zijn. Nu dit dus niet door gaat, heb ik mij alweer overgeschakeld op het ko mende werk in de gemeente. Data om te onthouden25 september (maandagavond) gemeentevergadering. Sprekerdr. A. Dondorp. Onderwerp Oecumene (verhouding Hervormd-Gere formeerd, Wereldraad van Kerken enz.) Aanvang half acht. 23 oktober (maandagavond) gemeente vergadering. Spreker de heer G. Braak man, arts, die jarenlang als missionair arts werkzaam is geweest in Indonesië. Dokter Braakman zal het een en ander uit zijn langdurig verblijf in Indonesië vertellen en dit illustreren met dia's. Aanvang half acht. Kerkelijke stand attestatie aangevraagd wegens vertrek naar Vrouwenpolder Le vina Sinke, geb. Geschiere. P. G. den Hengst. Het vorige jaar is het niet gelukt om hier de zendingscursus te laten geven. Toen waren de negen plaatsen reeds vol geboekt. Maar wij willen toch proberen het dit jaar te doen slagen. De zaak zit zo Enkele zendingsdeskun digen van het zendingscentrum te Baarn de vaderen hebben Jawel, maar er waren vaderen die aan heksen geloofden. Wij staan ergens anders dan de vaderen. ,,Hoe krijg ik een genadig God -dat was de grote vraag voor Luther, die daarin overigens onder invloed stond van de Mid deleeuwen, toen het voor de westerse kerk altijd ging om zonde en genade. Maar die tijd is voorbij, ook voor wie de heilsvraag niet relativeren wil. In de vragenrubriek van een jeugdblad wordt nooit de vraag gesteld hoe kom ik van mijn schuld af Wel voelt iedereen zich gcfrusteerd en verkreukeld, maar de eigenlijke vraag is nietkrijg ik wel vergeving De generatie die vooral daarover wilde spreken op het huisbezoek, is aan het uit sterven. Er komt nu een andere vraag naar voren is God er Ik bedoel nu niet de beschouwelijke vraag over de theore tische kwestie of er „een" God bestaat, maar de aanvechting van de moderne mens die met Gods Woord én met Gods zwijgen te doen krijgt. Nu kunt u zeggen Ik heb met de mo derne mens en wat hem aanspreekt niets te maken Ik heb te maken met de mens en die staat in alle tijden als een zondaar voor God. Hilversumsc Kerkbode. O. Jager. geven zulke mondelinge cursussen, daar waar er minstens twintig personen het voornemen te kennen geven deze cursus te willen volgen. Om de veertien dagen komt men dan bijeen, gedurende de maanden oktober tot en met april. Na afloop kun nen de deelnemers een examen afleggen het behoeft echter niet, maar wie het op prijs stelt kan hiervoor dus een diploma krijgen. Het komt mij voor dat het wel zin heeft dat u aan deze cursus deelneemt. Wij leven in een tijd, waarin de belangstelling sterk gericht is op de landen, waar zending ge dreven wordt. In het leader van de zending en ontwikkelingshulp gaan vooral jonge mensen naar deze landen toe. Misschien hebt u ook wel eens overwogen zo iets te doen. Het volgen van zo'n mondelinge cursus van mensen die op de zendings- velden gewerkt hebben, soms met verlof in Nederland zijn, brengt deze zaken veel dichter bij u. Maar nu komt het er maar op aan de limiet van twintig te bereiken. Wij hebben daarvoor Middelburg centraal gesteld. Mocht het echter zijn dat buiten Walche ren zich meer opgeven dan van Walche ren, dan zullen wij natuurlijk de bakens verzetten en het eventueel in Goes of Zierikzee gaan houden. Ik hoop zelfs, dat er genoeg zijn om op twee plaatsen zulk een cursus te organiseren, maar ben er niet zo zeker van of dat er wel in zit. De cursus zelf kunt u zonder enige kos ten volgen, misschien zal het geraden zijn er een boek voor te kopen, maar dat alles in nader overleg met de docenten. Wij hebben bericht gekregen van het Zendingscentrum, dat deze keer Zeeland voorrang zal hebben, omdat wij de vorige keer de boot gemist hebben. Wilt u zich nu opgeven vóór 6 septem ber a.s.'bij ds. P. van Til, Laan van Nieu- wenhové 4, Middelburg, tel. (0 1180)2691 óf I. van Noppen, Oosterscheldcstraat, Middelburg, tel. (0 1180)35 13 óf mej. Kingmans, IJsselstraat, Middelburg, tel. (0 1180) 37 28 (na kantooruren 62 73). PvT. ""N CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg 2.30 uur Ds. Wesscl. 5 uur Ds. Wessel. (Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Van Til. Gctuigeniskerk (Adriaen Lauwercijszstraat) 9.30 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Van Til. Plan Zuid Gymnastielchal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Arnemuiden 10 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Helderman, Voorber.- H. Av., 7 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 uur Ds. Oegema, 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 7 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10.30 en 3 uur Ds. De Craene. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Noorloos te Aardenburg. Vlissingen 9, 10.45 en 7 uur Ds. Groeneveld. Vrouwenpolder 10 c:i 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes Westkapeile 9.30 uur Ds. Bosman, 2.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN, Aardenburg 9.30 uur Dhr. Noorloos Sr., Geldermalsen, 3 uur Ds. Paksy- Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Paksy, 7 uur Dhr. Noorloos. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Sas van Gent 19 uur Ds. Gispen (Ned. Herv. Kerk). Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Dronkert, Leiden. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 11 uur Dhr. Musch te Breskens, 5 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Bohlmeijer te Maassluis. CLASSIS GOES. Baarland 10 uur Leesdienst, 7 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge. Borssele 10 uur Ds. Jansen te Goes, 5 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder. Colijnsplaat 11 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp, 4.30 uur Ds. Nawijn te Zierikzee. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 uur Ds. De Bruijne te Goes, 2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Heuzeveldt. 5 uur Ds. Van Rij te Hilversum. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Van Rij. 5 uur Ds. Jansen. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Berger, Terneuzen Heinkenszand 10 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Vreugdenhil, Den Haag Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch. Kruiningen 10.30 en 2.30 u. Ds. Noordhof, Wemeldinge Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Nieuwdorp 9 uur Ds. Kramer, 2.30 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand. Wemeldinge 9 en 2.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 11 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath, 4.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Slomp te Vaassen. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Joosse te Middelburg Halsteren 5 uur Ds. De Bruijne te Goes. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 uur Ds. Koolstra te Roosendaal, 3.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Klaauw, Rotterdam Oud-Vossemeer geen ppgave ontvangen. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder. Rilland-Bath Tholen 10 en 5 uur Cand. Nieuwenhuis, Leeuwarden. CLASSIS ZIERIKZEE, Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse geen opgave ontvangen. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Juch te Kapelle. Nieuwerkerk 10 uur Ds. Becker, 5 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire. Oosterland Ds. Fosseii. Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Offers te Sittard. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3