eeuwée 3£erkhode
<Qetraite
„Op jacht naar het leven
.r
J—
Van de Orgelbank
Historische beslissing
VACANTIE-BRIEF
24 AUGUSTUS 1967
22c JAARGANG No. 7
,.Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo.
Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
vJ
Jezus trok zich terug in het gebergte, geheel alleen.
Joh. 6 15.
Dat lezen we heel vaak in de evangelieën, dat de Here Jezus zich terug trok.
Liefst in het gebergte. Soms staat er bij „om te bidden"maar niet altijd. Hij
had. er behoefte aan om alleen te zijn. Om na te denken over zijn „weg" ett
over zijn „uren"Dat was zeker geen retraite vol zalige meditatie. Maar vol
innerlijke strijd en vol verzoekingen.
Zo ook hier. Na de wonderbare spijziging hebben de mensen in Gallilea
hem Koning willen maken. Met geweld nog wel. Wie weet, wat ze van dat
Koningschap allemaal verwachtten
De Here Jezus trok zich terug. Maakte zich los van al die enthousiaste
mensen. Dat zal niet zo makkelijk zijn gegaan. Evenmin als het wegsturen van
de discipelen. Maar dat moest, want de discipelen stonden al te zeer bloot
aan de besmetting met de ideeën van die mensen.
Zelf gaat hij het gebergte inalleen.
Hij heeft weer een beslissing genomen.
Hij heeft gekozen voor een ander Koningschap.
Nu moet Hij die keus in de eenzaamheid verwerken met al de consequenties
er van.
Hij weetde consequentie van deze keus is het kruis.
Die eenzaamheid is dus zeker geen heerlijke tijd geweest, maar veel meer
een worsteling. Het zal geleken hebben op Gethsemané „Vader, niet mijn wil,
maar Uw wil geschiede
Ondertussen vergeet hij de zijnen niet. Midden in de nacht gaat Hij naar
hen toe. Gaat hen achterna over de zee, lopende over de golven. Want zo'n
Koning is de Zoon des mensen ook. Maar dat zal na de opstanding zijn vol
ledig beslag krijgen, als hij de Naam boven alle naam ontvangt.
A. D.
zich zelf over had kunnen houden om
te studeren.
Niet alleen lukte dat laatste gewoon
niet, maar ook 's avonds kwam er vaak
niets van de studie.
Sinds hij later werk had gekregen
waarvoor hij zich veel meer met zijn
capaciteiten moest inzetten (zonder nu
de geringste kans te hebben om te stu
deren in de tijd van de baas) kon hij
's avonds ook veel beter tot studie ko
men. Hij was nu minder „moe" dan
vroeger en had dus meer energie voor
zijn studie.
,,Moe" zijn is namelijk helemaal niet
zo'n alleen maar lichamelijke kwestie.
Soms is het veel meer geestelijk, psy
chisch van aard.
Waarmee dan niet gezegd is, dat zo'n
moeheid niet echt is. Integendeel. Zelf
heb ik trouwens ook wel ondervonden,
dat het echt niet meeviel om 's avonds
weer in de boeken te duiken, als je ook
onderuitgezakt met een lekkere kop kof
fie naar de T.V. kon gaan zitten kijken.
En die T.V.-neiging werd des te
groter naarmate het werk vervelender
was geweest.
Het is overigens noch mijn taak noch
mijn vak om dit complex van verschijn
selen verder te onderzoeken en op z'n
waarde te toetsen.
Maar mijn indruk is wel, dat mensen
die dit duffe en monotone werk moeten
doen in zekere zin er door gestempeld
worden, zó dat ze ook buiten het werk
wat van dat duffe met zich blijven mee
slepen.
Ze leven ook in hun vrije tijd eigen
lijk maar op een laag pitje.
Je komt niet tot veel meer.
Gevecht tegen het werk.
De mensen zelf liebben het, misschien
onbewust, ook wel enigszins in de gaten.
Als je bijvoorbeeld eens vraagt
„Praat je thuis wel eens over je werk?"
hoor je ze stuk voor stuk ,,Nee" zeggen.
Maar bijna op een vijandige, agressieve
manier.
Eén van deze mannen voegde er nog
aan toe ,,Als je niet aan dit werk ka
pot wilt gaan, moet je het niet mee naar
huis nemen".
En als ze onderling ergens over aan
het praten waren, was het ook vrijwel
nooit over het werk.
Dit zijn wel aanwijzingen, hoe ze
moeite doen om zich te ontworstelen
aan de invloed, die er van het werk op
hun leven uitgaat. Het is alsof ze voe
len hoe dat werk, waar het léven uit is,
zó aan hun bestaan hangt, alsof het ook
De scholen zijn weer begonnen. Bidden
wij voor onderwijzend personeel, leer
lingen, schoolleiding. Vragen wij in het
bijzonder Gods zegen voor het Chris
telijk onderwijs.
Wij bidden
voor het werk, dat in de komende
periode na de vakantie wordt hervat.
Niet alleen het werk op het thuis
front, maar ook op de zendingsterrei
nen gaat weer volop beginnen na een
periode van rust. Laten we bidden voor
de kerkeraden, die in eerster instantie
verantwoordelijk zijn voor het werk van
de zending in de gemeente voor de
zendingscommissies, de deputaten, het
Zendingscentrum en het Zendingssemi
narie. Moge God ons allen overtuigen
van onze opdracht tot medewerking aan
de Evangelieverkondiging in de hele
wereld.
We bidden ook voor al het werk op
de zendingsterreinen voor de jonge
kerken, met wie wij mogen samenwer
ken voor alle takken van dienst in de
zending kerkdiensten en catechisaties,
lectuur- en radiowerk, medisch werk,
kadervorming, sociaal-economisch werk,
het onderwijs op lager, middelbaar en
hoger niveau. We bidden om een zegen
op deze veelzijdige arbeid en voor al
len, die hierin een bijzondere taak heb
ben.
li
(Slot)
Invloed van het werk.
De indruk, die ik gekregen heb over
de mogelijkheid je om te schakelen van
werk naar vrije tijd is niet rooskleurig.
Werk dat ,,duf" is, maakt je ook
,,duf".
Een goed voorbeeld hoorde ik van
een jongen, die in de avonduren hard
studeerde.
Vroeger had hij erg suffig werk ge
had, waarbij hij zich absoluut niet hoef
de in te spannen. Hij had het daarbij
zelfs wel zo kunnen regelen, dat hij tij
dens de werkuren vrij veel tijd voor
nog het leven uit de rest van dat be
staan wil persen.
Ruimte tussen hun werk en zichzelf
is gewoon levensvoorwaarde.
Maar of het lukt
Ze noemden zich nogal eens de „ge-
sjochte jongens". Wat ik daarin hoor
is ,,Aan het korste eind trekken". Niet
alleen in hun werk, maar ook in hun
vrije tijd. Doordat ze het gevecht tegen
de invloed van hun werk telkens ver
liezen, glipt hun n.l. het leven in de vrije
tijd óók door hun handen.
Ze voelen zich op bijna alle fronten
de verliezers.
Materialisten
En inmiddels gaan we maar door met
onderhandelen over meer loon, korter
werken en niet te vergeten meer vakan
tiedagen.
Dat zijn in de huidige situatie voor
lopig nog de middelen tegen alle kwa
len van de moderne arbeid.
Maar het schijnt wel nooit genoeg
te zijn.
Het ligt dan ook erg voor de hand,
om dus maar af te gaan geven op dat
materialisme van tegenwoordig.
Maar zit achter dit zogenaamde ma
terialisme niet het vertwijfeld pogen om
met alle middelen, waar men de hand
op kan leggen, het leven alsnog onder
bereik te krijgen, dat aan zovelen nu
nog ontglipt
Er wordt wel vaak hardnekkig ge
vochten over de knikkers, maar het gaat
ten diepste er om het spel van het leven
mee te spelen.
Het zijn de verwrongen uitingen van
de jacht naar een menswaardig leven.
„Niets maakt zo materialistisch als
armoede" las ik eens ergens.
En 't is waar. Als je niet veel hebt,
moet je wel op de kleintjes passen.
Zo zou je kunnen stellen, dat velen
nog in heel belangrijk opzicht in ar
moede leven.
Met al onze welvaart misschien wel
meer dan vele echte arme mensen.
Ze hebben armoede aan leven, mens
waardig leven
En ook hier maakt niets zó materia
listisch als armoede
In ons land, waar de „gewone" ar
moede dan gelukkig steeds zeldzamer
wordt, is deze nieuwe armoede helaas
nog geen historie.
Het gevecht tegen het werk, met alle
middelen die het huidige arbeidsbeleid
kan verschaffen, is daartegen voorlopig
het enige verweer.
Maar zolang het probleem niet in de
kern aangepakt wordt, bij het werk
zelf, wórdt deze armoede ook geen his
torie.
Gelukkig begint er al wat te bewegen.
De staatscommissie Verdam heeft de
rechtsvorm van de onderneming eens
onder de loupe genomen.
Er wordt moeizaam gepraat over
medezeggenschap.
Te hopen valt zo nog dat het geen
trieste historie wordt.
P. C. MEIJER.
Zaterdagmiddag 26 aug. willen we als
organisten bij elkaar komen in de nieuwe
Geref. Kerk te Arnemuiden aan de Kerk-
laan 1.
Als organisten zingen we uit de nieuwe
Psalmberijming en de bundel 119 Gez. rond
de speeltafel van het orgel.
Tevens zal dan dhr. B. C. Wijnands uit
Bennekom, vakoxganist, voor ons dia's
vertonen over de orgelbouw met toelich
ting. Bizondcr leerzaam, collega's, verzuim
deze middag niet. Collega Wijnands is een
specialist op dit gebied. U kunt hier ont
zettend veel van leren. "En vragen stellen
zoveel als U wilt. Ieder die hiervoor be
langstelling heeft is hartelijk welkom Dit
is echt de moeite waard deze middag. We
hebben stoelen genoeg in onze mooie ver
gaderlokaal naast de prachtige kerk. Dus
allemaal op naar Arnemuiden, collega's
Dit is een prachtige start na onze vakan
tie voor onze Kring om met nieuwe en
frisse energie weer te beginnen.
In onze Zeeuwse Kerkbode heeft ds.
Dondorp al geschreven over onze nieuwe
Psalmberijming. Laten nu ook alle kerke-
Op regelmatige tijden worden de
volgende rubrieken opgenomen in
ons blad
Meditatie Kroniek algemeen
kerkelijk actueel) Samenspraak
(gesprekken met de lezers)
In en om de wandelgangen van
het parlement Interviews met
bekende en onbekende mensen
Onderwerpen van sociale aard
Jeugd (over en voor de Jeugd)
Kerkmuziek en zang T.V.-
rubriek Uit de Pers
Zeeuwse Historische figuren
Wat gebeurt er in de R.K.-, Ned.
Herv.- en andere Kerken
Kerkelijke Nieuwsdienst
Feuilleton Officiële kerkelijke
berichten Boeken-recensies
Berichten van het Zendingsfront
raden deze nieuwe berijming invoeren. Dit
is een werk, dat van alle kanten is bekeken.
Onze „jeugd" en „ouderen" hebben dit
nodig, dus nu geen conservatisme a.u.b.
meer Maar blij dit aanvaarden cri stude
ren. Deze Psalmberijming is fris en duide
lijk in een taal geschreven, die de mens
van deze tijd verstaat en zo hoort het ook.
Laten we tonen in deze v/ereld van tech
niek, dat de Kerk niet achterloopt, maar
op tijd is
P. Th. v. B., Kringcorrespondent.
De synode van Hervormden en
Gereformeerden
Met dichters en met Schriftgeleerden,
Namen de nieuwe berijming aan,
Die van zeventien drie en zeventig
is nu afgedaan,
Zij is hiermede van dienst ontslagen.
Waarom zo zullen oud'ren vragen,
Och, het waren van die oude
dichtproducten
Toch wel mooi voor armen en verdrukten
„Beken van wellust" zullen niet meer
dronken maken,
Geen regels meer „om wortels in te maken"
Door kenners van het vak wordt de
nieuwe erg geprezen,
Ook prachtig om ze zo maar eens te lezen.
Geen vreemde wendingen als bij de oude,
Voor samenstellers 't predicant
„Cum Laude".
De synode gaf fiat na rijp ber rad,
Een resultaat, waar ieder achter staat.
Op alle scholen en in alle kerken
Zal men na aarzeling toch merken
Deze berijming spreekt een ieder aan,
Waarom dit jaren eerder niet gedaan
De interkerkelijke commissie heeft hier
jaren aan gewerkt,
Maar wij als leken hebben dat zo niet
bemerkt.
Dat de Herv. kerk ze ook heeft
aangenomen,
Zou het begin kunnen zijn om dichter
bij elkaar te komen.
Wat een betekenis voor allerlei
kerkelijke verbanden
Voor christelijke scholen ontstaan er
nauwe banden.
We hopen, dat met dit resultaat verkregen
Het school en kerk mag zijn tot zegen.
v. Ast.
(3)
Amice,
Onze derde vacantie-zondag was be
stemd voor Werkendam. Voor wie een
kerkelijk jaarboekje heeft, is 't een ge
zellige bezigheid iets over zulk een ge
meente aan de weet te komen. Ruim
1600 zielen. Er staat een prachtige nieu
we kerk, in gebruik genomen in 1956,
want de vorige was in de oorlog uit de
weg geruimd, zo vernam ik.
Twee predikanten doen er thans
dienst. Van 1926 tot 1946 stond daar
Ds. J. H. Jonker, nog in leven, 93 jaar
oud. Verleden jaar heeft hij daar nog
een dienst geleid, hetgeen als een bij
zonder voorrecht mag worden aange
merkt