eeuwée 3£erkhode <Qetraite „Op jacht naar het leven .r J— Van de Orgelbank Historische beslissing VACANTIE-BRIEF 24 AUGUSTUS 1967 22c JAARGANG No. 7 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 vJ Jezus trok zich terug in het gebergte, geheel alleen. Joh. 6 15. Dat lezen we heel vaak in de evangelieën, dat de Here Jezus zich terug trok. Liefst in het gebergte. Soms staat er bij „om te bidden"maar niet altijd. Hij had. er behoefte aan om alleen te zijn. Om na te denken over zijn „weg" ett over zijn „uren"Dat was zeker geen retraite vol zalige meditatie. Maar vol innerlijke strijd en vol verzoekingen. Zo ook hier. Na de wonderbare spijziging hebben de mensen in Gallilea hem Koning willen maken. Met geweld nog wel. Wie weet, wat ze van dat Koningschap allemaal verwachtten De Here Jezus trok zich terug. Maakte zich los van al die enthousiaste mensen. Dat zal niet zo makkelijk zijn gegaan. Evenmin als het wegsturen van de discipelen. Maar dat moest, want de discipelen stonden al te zeer bloot aan de besmetting met de ideeën van die mensen. Zelf gaat hij het gebergte inalleen. Hij heeft weer een beslissing genomen. Hij heeft gekozen voor een ander Koningschap. Nu moet Hij die keus in de eenzaamheid verwerken met al de consequenties er van. Hij weetde consequentie van deze keus is het kruis. Die eenzaamheid is dus zeker geen heerlijke tijd geweest, maar veel meer een worsteling. Het zal geleken hebben op Gethsemané „Vader, niet mijn wil, maar Uw wil geschiede Ondertussen vergeet hij de zijnen niet. Midden in de nacht gaat Hij naar hen toe. Gaat hen achterna over de zee, lopende over de golven. Want zo'n Koning is de Zoon des mensen ook. Maar dat zal na de opstanding zijn vol ledig beslag krijgen, als hij de Naam boven alle naam ontvangt. A. D. zich zelf over had kunnen houden om te studeren. Niet alleen lukte dat laatste gewoon niet, maar ook 's avonds kwam er vaak niets van de studie. Sinds hij later werk had gekregen waarvoor hij zich veel meer met zijn capaciteiten moest inzetten (zonder nu de geringste kans te hebben om te stu deren in de tijd van de baas) kon hij 's avonds ook veel beter tot studie ko men. Hij was nu minder „moe" dan vroeger en had dus meer energie voor zijn studie. ,,Moe" zijn is namelijk helemaal niet zo'n alleen maar lichamelijke kwestie. Soms is het veel meer geestelijk, psy chisch van aard. Waarmee dan niet gezegd is, dat zo'n moeheid niet echt is. Integendeel. Zelf heb ik trouwens ook wel ondervonden, dat het echt niet meeviel om 's avonds weer in de boeken te duiken, als je ook onderuitgezakt met een lekkere kop kof fie naar de T.V. kon gaan zitten kijken. En die T.V.-neiging werd des te groter naarmate het werk vervelender was geweest. Het is overigens noch mijn taak noch mijn vak om dit complex van verschijn selen verder te onderzoeken en op z'n waarde te toetsen. Maar mijn indruk is wel, dat mensen die dit duffe en monotone werk moeten doen in zekere zin er door gestempeld worden, zó dat ze ook buiten het werk wat van dat duffe met zich blijven mee slepen. Ze leven ook in hun vrije tijd eigen lijk maar op een laag pitje. Je komt niet tot veel meer. Gevecht tegen het werk. De mensen zelf liebben het, misschien onbewust, ook wel enigszins in de gaten. Als je bijvoorbeeld eens vraagt „Praat je thuis wel eens over je werk?" hoor je ze stuk voor stuk ,,Nee" zeggen. Maar bijna op een vijandige, agressieve manier. Eén van deze mannen voegde er nog aan toe ,,Als je niet aan dit werk ka pot wilt gaan, moet je het niet mee naar huis nemen". En als ze onderling ergens over aan het praten waren, was het ook vrijwel nooit over het werk. Dit zijn wel aanwijzingen, hoe ze moeite doen om zich te ontworstelen aan de invloed, die er van het werk op hun leven uitgaat. Het is alsof ze voe len hoe dat werk, waar het léven uit is, zó aan hun bestaan hangt, alsof het ook De scholen zijn weer begonnen. Bidden wij voor onderwijzend personeel, leer lingen, schoolleiding. Vragen wij in het bijzonder Gods zegen voor het Chris telijk onderwijs. Wij bidden voor het werk, dat in de komende periode na de vakantie wordt hervat. Niet alleen het werk op het thuis front, maar ook op de zendingsterrei nen gaat weer volop beginnen na een periode van rust. Laten we bidden voor de kerkeraden, die in eerster instantie verantwoordelijk zijn voor het werk van de zending in de gemeente voor de zendingscommissies, de deputaten, het Zendingscentrum en het Zendingssemi narie. Moge God ons allen overtuigen van onze opdracht tot medewerking aan de Evangelieverkondiging in de hele wereld. We bidden ook voor al het werk op de zendingsterreinen voor de jonge kerken, met wie wij mogen samenwer ken voor alle takken van dienst in de zending kerkdiensten en catechisaties, lectuur- en radiowerk, medisch werk, kadervorming, sociaal-economisch werk, het onderwijs op lager, middelbaar en hoger niveau. We bidden om een zegen op deze veelzijdige arbeid en voor al len, die hierin een bijzondere taak heb ben. li (Slot) Invloed van het werk. De indruk, die ik gekregen heb over de mogelijkheid je om te schakelen van werk naar vrije tijd is niet rooskleurig. Werk dat ,,duf" is, maakt je ook ,,duf". Een goed voorbeeld hoorde ik van een jongen, die in de avonduren hard studeerde. Vroeger had hij erg suffig werk ge had, waarbij hij zich absoluut niet hoef de in te spannen. Hij had het daarbij zelfs wel zo kunnen regelen, dat hij tij dens de werkuren vrij veel tijd voor nog het leven uit de rest van dat be staan wil persen. Ruimte tussen hun werk en zichzelf is gewoon levensvoorwaarde. Maar of het lukt Ze noemden zich nogal eens de „ge- sjochte jongens". Wat ik daarin hoor is ,,Aan het korste eind trekken". Niet alleen in hun werk, maar ook in hun vrije tijd. Doordat ze het gevecht tegen de invloed van hun werk telkens ver liezen, glipt hun n.l. het leven in de vrije tijd óók door hun handen. Ze voelen zich op bijna alle fronten de verliezers. Materialisten En inmiddels gaan we maar door met onderhandelen over meer loon, korter werken en niet te vergeten meer vakan tiedagen. Dat zijn in de huidige situatie voor lopig nog de middelen tegen alle kwa len van de moderne arbeid. Maar het schijnt wel nooit genoeg te zijn. Het ligt dan ook erg voor de hand, om dus maar af te gaan geven op dat materialisme van tegenwoordig. Maar zit achter dit zogenaamde ma terialisme niet het vertwijfeld pogen om met alle middelen, waar men de hand op kan leggen, het leven alsnog onder bereik te krijgen, dat aan zovelen nu nog ontglipt Er wordt wel vaak hardnekkig ge vochten over de knikkers, maar het gaat ten diepste er om het spel van het leven mee te spelen. Het zijn de verwrongen uitingen van de jacht naar een menswaardig leven. „Niets maakt zo materialistisch als armoede" las ik eens ergens. En 't is waar. Als je niet veel hebt, moet je wel op de kleintjes passen. Zo zou je kunnen stellen, dat velen nog in heel belangrijk opzicht in ar moede leven. Met al onze welvaart misschien wel meer dan vele echte arme mensen. Ze hebben armoede aan leven, mens waardig leven En ook hier maakt niets zó materia listisch als armoede In ons land, waar de „gewone" ar moede dan gelukkig steeds zeldzamer wordt, is deze nieuwe armoede helaas nog geen historie. Het gevecht tegen het werk, met alle middelen die het huidige arbeidsbeleid kan verschaffen, is daartegen voorlopig het enige verweer. Maar zolang het probleem niet in de kern aangepakt wordt, bij het werk zelf, wórdt deze armoede ook geen his torie. Gelukkig begint er al wat te bewegen. De staatscommissie Verdam heeft de rechtsvorm van de onderneming eens onder de loupe genomen. Er wordt moeizaam gepraat over medezeggenschap. Te hopen valt zo nog dat het geen trieste historie wordt. P. C. MEIJER. Zaterdagmiddag 26 aug. willen we als organisten bij elkaar komen in de nieuwe Geref. Kerk te Arnemuiden aan de Kerk- laan 1. Als organisten zingen we uit de nieuwe Psalmberijming en de bundel 119 Gez. rond de speeltafel van het orgel. Tevens zal dan dhr. B. C. Wijnands uit Bennekom, vakoxganist, voor ons dia's vertonen over de orgelbouw met toelich ting. Bizondcr leerzaam, collega's, verzuim deze middag niet. Collega Wijnands is een specialist op dit gebied. U kunt hier ont zettend veel van leren. "En vragen stellen zoveel als U wilt. Ieder die hiervoor be langstelling heeft is hartelijk welkom Dit is echt de moeite waard deze middag. We hebben stoelen genoeg in onze mooie ver gaderlokaal naast de prachtige kerk. Dus allemaal op naar Arnemuiden, collega's Dit is een prachtige start na onze vakan tie voor onze Kring om met nieuwe en frisse energie weer te beginnen. In onze Zeeuwse Kerkbode heeft ds. Dondorp al geschreven over onze nieuwe Psalmberijming. Laten nu ook alle kerke- Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad Meditatie Kroniek algemeen kerkelijk actueel) Samenspraak (gesprekken met de lezers) In en om de wandelgangen van het parlement Interviews met bekende en onbekende mensen Onderwerpen van sociale aard Jeugd (over en voor de Jeugd) Kerkmuziek en zang T.V.- rubriek Uit de Pers Zeeuwse Historische figuren Wat gebeurt er in de R.K.-, Ned. Herv.- en andere Kerken Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront raden deze nieuwe berijming invoeren. Dit is een werk, dat van alle kanten is bekeken. Onze „jeugd" en „ouderen" hebben dit nodig, dus nu geen conservatisme a.u.b. meer Maar blij dit aanvaarden cri stude ren. Deze Psalmberijming is fris en duide lijk in een taal geschreven, die de mens van deze tijd verstaat en zo hoort het ook. Laten we tonen in deze v/ereld van tech niek, dat de Kerk niet achterloopt, maar op tijd is P. Th. v. B., Kringcorrespondent. De synode van Hervormden en Gereformeerden Met dichters en met Schriftgeleerden, Namen de nieuwe berijming aan, Die van zeventien drie en zeventig is nu afgedaan, Zij is hiermede van dienst ontslagen. Waarom zo zullen oud'ren vragen, Och, het waren van die oude dichtproducten Toch wel mooi voor armen en verdrukten „Beken van wellust" zullen niet meer dronken maken, Geen regels meer „om wortels in te maken" Door kenners van het vak wordt de nieuwe erg geprezen, Ook prachtig om ze zo maar eens te lezen. Geen vreemde wendingen als bij de oude, Voor samenstellers 't predicant „Cum Laude". De synode gaf fiat na rijp ber rad, Een resultaat, waar ieder achter staat. Op alle scholen en in alle kerken Zal men na aarzeling toch merken Deze berijming spreekt een ieder aan, Waarom dit jaren eerder niet gedaan De interkerkelijke commissie heeft hier jaren aan gewerkt, Maar wij als leken hebben dat zo niet bemerkt. Dat de Herv. kerk ze ook heeft aangenomen, Zou het begin kunnen zijn om dichter bij elkaar te komen. Wat een betekenis voor allerlei kerkelijke verbanden Voor christelijke scholen ontstaan er nauwe banden. We hopen, dat met dit resultaat verkregen Het school en kerk mag zijn tot zegen. v. Ast. (3) Amice, Onze derde vacantie-zondag was be stemd voor Werkendam. Voor wie een kerkelijk jaarboekje heeft, is 't een ge zellige bezigheid iets over zulk een ge meente aan de weet te komen. Ruim 1600 zielen. Er staat een prachtige nieu we kerk, in gebruik genomen in 1956, want de vorige was in de oorlog uit de weg geruimd, zo vernam ik. Twee predikanten doen er thans dienst. Van 1926 tot 1946 stond daar Ds. J. H. Jonker, nog in leven, 93 jaar oud. Verleden jaar heeft hij daar nog een dienst geleid, hetgeen als een bij zonder voorrecht mag worden aange merkt

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1