Het PriesterceSibaat Een uitbreker, ook op bezoek bij Dominee Uit de Gemeenten V. .J NIEUWS Predikbeurten zondag 2O augustus 1967 DE NIEUWE R.K. CATECHISMUS IN HET GEDRANG. r~' ook niet alles is". God heeft ons niet geschapen voor de hemel, maar voor de aarde. Wij zijn geen zielen, maar men sen. Daarom is het sterven, ook voor een christen, iets afschuwelijks. Ons li chaam hoort er helemaal bij en is voor de volle 100 het eigendom van de Here Jezus. In Ps. 116 staat, dat in de ogen des Heren het sterven van zijn kinderen „kostbaar" is. D.w.z. erg, vre selijk het kost hem heel wat Ik vind die passage in het boek van Felix Timmerman „Boerenpsalm" (moet U lezen zo mooi: Wortel is stervende en krijgt bezoek van mijnheer Pastoor. Hij wordt „bediend", zoals dat heet. Hij ontvangt het sacrament der sterven den. Tijdens het klaarzetten van een en ander, vraagt Wortel „Meneer Pas toor, er zal in de hemel toch wel een stukje land wezen „Waarom vraagt ge dat, Wortel „Wel, meneer Pastoor" Wortel haalt zijn handen, van die hele grote werkhanden, boven de dekens „wat moet ik anders met mijn handen doen Ik wil maar zeggen, dat er in veel brieven naar mijn smaak veel te „gees telijk" over de hemel werd geschreven en te weinig werd gedacht aan de blijde boodschap van de opstanding des vle- ses en van de nieuwe aarde. Een tweede opmerking, die me nu al vast van het hart moet is deze, dat je op de trap van het ziekenhuis tegen zon dokter geen uitvoerig betoog kunt staan houden en dat je zeker de vrome taal niet kunt gebruiken, die hij niet kent, en die hij, als hij ze wèl kent des te erger niet lust. A. D. Het zetduiveltje heeft de drukker in mijn artikel van 27 juli '67 nogal lelijk bij de neus genomen. Enkele schoon heidsfoutjes zult u waarschijnlijk wel zelf, al lezende, hebben hersteld, maar op enkele plaatsen ging het toch echt wel meer op 'n rebus dan op 'n artikel lijken. Daarom de volgende correcties. De derde kolom onderaan dient als volgt gelezen Dat er van de 378 studenten van drie van de vijf van de groot-seminaries, er zegge en schrijve zeven voor het ce libaat zijn, bewijst, dat men hier wel heeft gelezen wat de literatuur over dit onderwerp gedurende de laatste vijf jaar geboden heeft. De vierde kolom moet dan gelezen als volgt Zo'n encycliek is geen dogmatisering enz. Niet minder dan vijftien dwalingen, zo luidt het besluit van de congregatie op de geloofsleer, zouden de nieuwe rooms-katholieke catechismus ontsieren. In Nederland had men van r.k. zijde gedacht, dat, ofschoon dit de bevinding was van enkele oude kardinalen, men wel kon doorgaan met enkele vertalin gen die reeds op stapel stonden, maar dat men buiten de waard gerekend had, is wel duidelijk. Allereerst was er de „confrontatie"- groep, 'n zeer conservatieve groep, die te Rome meer in de pap te brokkelen heeft, dan men aanvankelijk zou ver moeden. Dat de paus er als laatste meende er zijn zegje over te zeggen, door de vertalingen ongecorrigeerd, af te gelasten, deed wel de emmer over lopen, maar maakte toch dat iedere ver taling voorlopig van de baan is. Zijn er dan, zo zouden wij ons kun nen afvragen, werkelijk zoveel dwalin gen in de nieuwe catechismus en hebben de bisschoppen deze dwalingen zonder meer over het hoofd gezien Allereerst is het 'n feit, dat deze catechismus niet alleen nieuw is door zijn manier van uitwerking, maar ook door zijn inhoud. Hij is meer de neer slag van het huidige theologisch denken in Nederland dan b.v. 'n leerboek, sa mengesteld naar het concept van het concilie van Trente. Wanneer ik b.v. op pagina 538 „de biecht zeer verschillend in de loop der tijden" neem, dan is het wel duidelijk, dat ik hierin hoor 'wat wij twintig jaar geleden reeds op de college's te verwer ken kregen. Daar wordt immers duide lijk gezegd, dat „onder invloed van Oosterse en Ierse monnikken, rond 600, de biecht enigszins de vorm begon aan te nemen, die ze nu heeft. Dat men met het verschil in zonde „dodelijke zonde" en „vergefelijke zonde" toen al niet goed weg kon, is duidelijk, maar even duidelijk is, dat men dit niet aan de leek vertelde. Ik herinner mij nog goed hoe ik hiervoor, omdat ik gezegd had, dat niet het verschil in zonden mij interes seerde, omdat dit menselijke maaksels waren, mij eens op het matje brachten bij de bisschop. De bisschop was het met mij eens, toen ik alles gezegd had, maar men moest de massa maar dom latenDe massa is echter niet dom geblevenen nu tracht men begrij pelijker wijze het tij te keren door toé te geven, dat het om de gesteldheid van het hart gaat. Wonderlijk genoeg is het daar bij Rome altijd om gegaan, maar met de moraalboekjesvan, dat en dat is doodzonde, en dat dagelijkse (of vergevelijke) die niet gebiecht moest worden, kwam men tot de vaststelling, de goede niet te na gesproken, dat velen zich afvroegen, hoever kan ik gaan, zonder te moeten biechten Dat het „vagevuur", evenals de „af laat", de mist ingaat, is ook wel duide lijk. Het „vagevuur", het „veeg-vuur" wordt geschetst als van oud-Germaanse oorsprongDat met het vcgevuur ook de aflaat het zou laten afweten, is altijd duidelijk geweest. In 'n speciaal schrijven heeft de paus de aflaat nog 'n beetje opgeknapt, maar de nieuwe catechismus heeft de aflaat behandeld als 'n aflopende zaak We hebben bij voorkeur ietwat min dere bekende passages uit de nieuwe catechismus genomen, omdat iedereen uit de krant enz. nu wel weet, dat de aanklacht van confrontatie zich vooral richt tegen de manier waarop de erf zonde, de maagdelijke geboorte, de aanwezigheid van Christus in de eucha ristie en andere hoofdzaken richt. Er zullen in het r.k. kamp nog heel wat harde noten moeten worden gekraakt voor de nieuwe catechismus zijn Engelse en Franse uitgave zal kennen, en nu maar wachten, hoe die er zal uitzien. M. V. J. DE CRAENE. Eén van vier ontsnapte gevangenen U hebt het allen gelezen -heeft, het achtervolgd worden moe, aangebeld bij een pastoor. Ik dacht zou een protestant dat ook gedaan hebben bij een dominé Och, heden, dat zou niet eens, stel dat hij het al wilde, zo ge makkelijk zijn. Waar is zijn kerk? Waar is de pastorie Hier ben ik toch wel even jaloers op de R.K. Kerk. Voor een R.K. dolend mens is het direkt duide lijk dit is mijn kerk en hiernaast is de pastorie, daar woont de geestelijke. Weer een stuk pijn openbaar over onze protestantse verdeeldheid. Waar moet de protestantse uitbreker heen Maar over die uiterlijke herken ning van zijn pastorie wil ik het nog niet eens verder hebben. Zou er ook enige begeerte zijn, behoefte, aanslui ting, om een dominé op te zoeken. Ik hoop van harte van wel. Is het niet een hoogtepunt in ons dominees-bestaan, en in ons pastoraal werk, als eens iemand aanbelt, of opbelt ik heb u nodig, ik wil met u praten, wil u eens even bij mij komen Wat is 't dan een zegen, een voorrecht iets voor een ander te mogen zijn, pastoraal iets te kunnen doen leiden, begeleiden, doorhelpen, bemoedigen, heenwijzen naar de Grote Hoorder van 't gebed Hier kom ik aan een knelpunt, een gevaar. Ik bedoel dit wij komen te zit ten in een commissie zus, deputaatschap zo, in classicaal of provinciaal, of soms ook in generaal verband. Er zijn con sulentschappen, N.B.G., V.U., enz. doen een beroep op ons, collecten-orga nisaties, noem maar op, maar nu dat eigenlijkedat mooiste werk, dat pasto rale, dat herderlijke werk Soms vraagt men hebt u wel tijd voor mij Dan zou ik willen antwoorden voor heb ik altijd tijd, al zou het 's nachts zijn. Ach, hóevelen hebben ergens een woordje nodig In de kerk, of buiten de kerk. Al die andere arbeid is nuttig, nodig, maar een woordje, een gesprekje, een gebed, het is ook werk voor de eeuwigheid, voor de hemel wellicht. Zo kwam ik, via die uitbreker, bel lende aan de R.K. pastorie, terecht bij ons pastoraal werk, ons werk in de dienst van God. Ik hoop dat velen, in welke grotere of kleinere nood ook naar de pastorie zullen gaan. Maar niet als leen in nood. Ook om van een vreugde te vertellen, of van een uitredding, of van een voornemen. En dat ook de jon geren dit zullen doen. Dat 'n ieder dit zal doen. Ergens voor, of, zo maar eens Ik weet 't, men zegt wel eens de herder moet de schapen opzoeken. Na tuurlijk. Vooral als ze zelf niet kunnen komen, door ziekte, ouderdom, of wat ook. Toch, dat wederkerige doet ook zo goed Een bezoekje, een visite, een vraag, een opgave, aan de pastorie. Is het niet leuk als een klein parmantig meiske aan de deur komt en zegt zou u zondag dit of dat vers willen laten zingen, want dat ken ik nou, of dat vindt moeder zo mooi Och, de grote Herder der schapen moge bekwamen, herder en gemeente samen-binden, en vrijmoedigheid, over en weer, elkander op te zoeken. Nieuwerkerk J. H. BECKER. Arnemuiden. ScribaS. C. Klaasse, Langstraat 69, Telefoon (0 1182)3 69. Begin september worden de kwitan ties verzonden voor het abonnements geld 2e halfjaar 1967, De inningskosten bedragen 1, totaal bedrag van de kwitantie dus 5,-. Gireert U vóór 1 september op rekening 4 22 80, t.n.v. Littooij Olthoff, Middelburg, dan spaart U L-. De administratie. UIT DE KERKEN Beroepen tc Bovensmilde H. G. Ver- haagen te Opperdoes. Aangenomen naar Heerde (vac. A. A. Klapwijk): E. BosXvijk te Jutrijp-Hom- merts naar Rotterdam-Yssclmonde (vac. P. v. d. Spek) (2e beroep): D. Bouw- knegt te 's-Gravenhage-Moerwijk. Bedankt voor Roermond E. Boswijk te Jutrijp-Hommerts. Benoemd tot lerend ouderling te Lan- geslag D. Tigchclaar te Sexbierum, die deze benoeming ook aannam. Kamperland. De Geref. Kerk van Kamperland deelt LI mede, dat het scribaat thans berust bij J. J. de Kam, Vcerweg 61, Kamperland, Telefoon (0 1107)2 98. ORGELBESPELINGEN TE ZIERIKZEE. Op de vrijdagen 18 en 25 augustus geeft de orgelist Dirk Jansz. Zwart de laatste orgelbespelingen van dit seizoen te Zierik- zee. In het middaguur om kwart over 12 bespeelt hij het orgel van de Gasthuiskcrk des avonds van 8 tot 9 uur kan men het machtige instrument van de Grote Kerk beluisteren. De programma's voor de be spelingen van 18 augustus bestaan uit werken van Bacil, Handel, Martini, Boell- mann (Suite Gothique) cn Jan Zwart. Die van de 25ste augustus vermelden werken van Walthcr, Liszt (fantasie op de naam Bach), Jan Zwart en de concertgever. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkcrk) 9.30 uur Ds. Van Til. 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Van Wilgehburg. (Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Joosse. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Joosse. Plan Zuid Gymnastickhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Van Til. Arnemuiden 10 cn 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Wessel tc Middelburg, 7 uur gemeenschappelijke dienst met de Herv. Kerk, Liturgie Ds. Duk (Herv.), Predikatie Ds. Helderman (Geref.) Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vreugdenhil, Ruinerwold Oostkapelle 10 en 7 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 11 uur Ds. Dondorp, 3 uur Ds. Van Til. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 10 en 7 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9, 10.45 cn 7 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Wessel te Middelburg. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Noorloos. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 en 7 uur Dhr. Noorloos. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Sas van Gent 10.30 uur Ds. Gispen (Ncd. Herv. Kerk) Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Groencveld te Barneveld. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 11 en 5 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Groencveld tc Vlissingen. CLASSIS GOES. Baarland 10.30 en 5 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge Borssele Colijnsplaat 11 en 4 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire. Driewegen 10 uur Ds. De Bruijnc te Goes, 2.30 uur Ds. Juch. Geersdijk 9.30 en 2.30 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Brederveld te Souburg 5 uur Ds. De Bruijne. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Heuzevcldt. 5 uur Ds. Brederveld. 's-Gravenpolder 9 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. Heinkenszand 10.30 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Bakker te Doorn. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Pontier. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Oosterhoff, cm. pred. te Holten. Wemeldinge 9 en 2.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 11 en 2.30 uur Ds. Heuzeveldt tc Goes. Wolphaartsdijk 10 cn 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 cn 5 uur Ds. v. d. Stoel. Halsteren 5 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. Sloot tc Rilland-Bath. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Besselaar, Eindhoven Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Cand. Dronkert te Leiden. Rilland-Bath Tholen 10 en 5 uur Cand. Dronkert te Leiden. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Schravendeel te Middelharnis. Bruinisse geen opgave ontvangen. Haamstede 9, 10.30 cn 7 uur Ds. Bocyinga te Rijswijk Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. De Valk te Stad en Haringvliet. Renesse 7 uur Ds. Van Liere te Renesse. Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Rabbers, Leeuwarden Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Greving te Haren (Gr.). Zonnemaire

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3