Het PriesterceSibaat
Een uitbreker, ook op bezoek bij Dominee
Uit de Gemeenten
V.
.J
NIEUWS
Predikbeurten zondag 2O augustus 1967
DE NIEUWE R.K. CATECHISMUS
IN HET GEDRANG.
r~'
ook niet alles is". God heeft ons niet
geschapen voor de hemel, maar voor de
aarde. Wij zijn geen zielen, maar men
sen. Daarom is het sterven, ook voor
een christen, iets afschuwelijks. Ons li
chaam hoort er helemaal bij en is voor
de volle 100 het eigendom van de
Here Jezus. In Ps. 116 staat, dat in de
ogen des Heren het sterven van zijn
kinderen „kostbaar" is. D.w.z. erg, vre
selijk het kost hem heel wat
Ik vind die passage in het boek van
Felix Timmerman „Boerenpsalm" (moet
U lezen zo mooi: Wortel is stervende
en krijgt bezoek van mijnheer Pastoor.
Hij wordt „bediend", zoals dat heet.
Hij ontvangt het sacrament der sterven
den. Tijdens het klaarzetten van een en
ander, vraagt Wortel „Meneer Pas
toor, er zal in de hemel toch wel een
stukje land wezen
„Waarom vraagt ge dat, Wortel
„Wel, meneer Pastoor" Wortel
haalt zijn handen, van die hele grote
werkhanden, boven de dekens „wat
moet ik anders met mijn handen doen
Ik wil maar zeggen, dat er in veel
brieven naar mijn smaak veel te „gees
telijk" over de hemel werd geschreven
en te weinig werd gedacht aan de blijde
boodschap van de opstanding des vle-
ses en van de nieuwe aarde.
Een tweede opmerking, die me nu al
vast van het hart moet is deze, dat je
op de trap van het ziekenhuis tegen zon
dokter geen uitvoerig betoog kunt staan
houden en dat je zeker de vrome taal
niet kunt gebruiken, die hij niet kent,
en die hij, als hij ze wèl kent des te
erger niet lust. A. D.
Het zetduiveltje heeft de drukker in
mijn artikel van 27 juli '67 nogal lelijk
bij de neus genomen. Enkele schoon
heidsfoutjes zult u waarschijnlijk wel
zelf, al lezende, hebben hersteld, maar
op enkele plaatsen ging het toch echt
wel meer op 'n rebus dan op 'n artikel
lijken. Daarom de volgende correcties.
De derde kolom onderaan dient als
volgt gelezen
Dat er van de 378 studenten van
drie van de vijf van de groot-seminaries,
er zegge en schrijve zeven voor het ce
libaat zijn, bewijst, dat men hier wel
heeft gelezen wat de literatuur over dit
onderwerp gedurende de laatste vijf
jaar geboden heeft.
De vierde kolom moet dan gelezen
als volgt
Zo'n encycliek is geen dogmatisering
enz.
Niet minder dan vijftien dwalingen,
zo luidt het besluit van de congregatie
op de geloofsleer, zouden de nieuwe
rooms-katholieke catechismus ontsieren.
In Nederland had men van r.k. zijde
gedacht, dat, ofschoon dit de bevinding
was van enkele oude kardinalen, men
wel kon doorgaan met enkele vertalin
gen die reeds op stapel stonden, maar
dat men buiten de waard gerekend had,
is wel duidelijk.
Allereerst was er de „confrontatie"-
groep, 'n zeer conservatieve groep, die
te Rome meer in de pap te brokkelen
heeft, dan men aanvankelijk zou ver
moeden. Dat de paus er als laatste
meende er zijn zegje over te zeggen,
door de vertalingen ongecorrigeerd, af
te gelasten, deed wel de emmer over
lopen, maar maakte toch dat iedere ver
taling voorlopig van de baan is.
Zijn er dan, zo zouden wij ons kun
nen afvragen, werkelijk zoveel dwalin
gen in de nieuwe catechismus en hebben
de bisschoppen deze dwalingen zonder
meer over het hoofd gezien
Allereerst is het 'n feit, dat deze
catechismus niet alleen nieuw is door
zijn manier van uitwerking, maar ook
door zijn inhoud. Hij is meer de neer
slag van het huidige theologisch denken
in Nederland dan b.v. 'n leerboek, sa
mengesteld naar het concept van het
concilie van Trente.
Wanneer ik b.v. op pagina 538 „de
biecht zeer verschillend in de loop der
tijden" neem, dan is het wel duidelijk,
dat ik hierin hoor 'wat wij twintig jaar
geleden reeds op de college's te verwer
ken kregen. Daar wordt immers duide
lijk gezegd, dat „onder invloed van
Oosterse en Ierse monnikken, rond 600,
de biecht enigszins de vorm begon aan
te nemen, die ze nu heeft. Dat men met
het verschil in zonde „dodelijke zonde"
en „vergefelijke zonde" toen al niet
goed weg kon, is duidelijk, maar even
duidelijk is, dat men dit niet aan de leek
vertelde. Ik herinner mij nog goed hoe
ik hiervoor, omdat ik gezegd had, dat
niet het verschil in zonden mij interes
seerde, omdat dit menselijke maaksels
waren, mij eens op het matje brachten
bij de bisschop. De bisschop was het
met mij eens, toen ik alles gezegd had,
maar men moest de massa maar dom
latenDe massa is echter niet dom
geblevenen nu tracht men begrij
pelijker wijze het tij te keren door toé
te geven, dat het om de gesteldheid van
het hart gaat. Wonderlijk genoeg is het
daar bij Rome altijd om gegaan, maar
met de moraalboekjesvan, dat en
dat is doodzonde, en dat dagelijkse (of
vergevelijke) die niet gebiecht moest
worden, kwam men tot de vaststelling,
de goede niet te na gesproken, dat velen
zich afvroegen, hoever kan ik gaan,
zonder te moeten biechten
Dat het „vagevuur", evenals de „af
laat", de mist ingaat, is ook wel duide
lijk. Het „vagevuur", het „veeg-vuur"
wordt geschetst als van oud-Germaanse
oorsprongDat met het vcgevuur
ook de aflaat het zou laten afweten, is
altijd duidelijk geweest. In 'n speciaal
schrijven heeft de paus de aflaat nog
'n beetje opgeknapt, maar de nieuwe
catechismus heeft de aflaat behandeld
als 'n aflopende zaak
We hebben bij voorkeur ietwat min
dere bekende passages uit de nieuwe
catechismus genomen, omdat iedereen
uit de krant enz. nu wel weet, dat de
aanklacht van confrontatie zich vooral
richt tegen de manier waarop de erf
zonde, de maagdelijke geboorte, de
aanwezigheid van Christus in de eucha
ristie en andere hoofdzaken richt. Er
zullen in het r.k. kamp nog heel wat
harde noten moeten worden gekraakt
voor de nieuwe catechismus zijn Engelse
en Franse uitgave zal kennen, en nu
maar wachten, hoe die er zal uitzien.
M. V. J. DE CRAENE.
Eén van vier ontsnapte gevangenen
U hebt het allen gelezen -heeft,
het achtervolgd worden moe, aangebeld
bij een pastoor. Ik dacht zou een
protestant dat ook gedaan hebben bij
een dominé Och, heden, dat zou niet
eens, stel dat hij het al wilde, zo ge
makkelijk zijn. Waar is zijn kerk? Waar
is de pastorie Hier ben ik toch wel
even jaloers op de R.K. Kerk. Voor een
R.K. dolend mens is het direkt duide
lijk dit is mijn kerk en hiernaast is de
pastorie, daar woont de geestelijke.
Weer een stuk pijn openbaar over onze
protestantse verdeeldheid. Waar moet
de protestantse uitbreker heen
Maar over die uiterlijke herken
ning van zijn pastorie wil ik het nog
niet eens verder hebben. Zou er ook
enige begeerte zijn, behoefte, aanslui
ting, om een dominé op te zoeken. Ik
hoop van harte van wel. Is het niet een
hoogtepunt in ons dominees-bestaan, en
in ons pastoraal werk, als eens iemand
aanbelt, of opbelt ik heb u nodig, ik
wil met u praten, wil u eens even bij
mij komen Wat is 't dan een zegen,
een voorrecht iets voor een ander te
mogen zijn, pastoraal iets te kunnen
doen leiden, begeleiden, doorhelpen,
bemoedigen, heenwijzen naar de Grote
Hoorder van 't gebed
Hier kom ik aan een knelpunt, een
gevaar. Ik bedoel dit wij komen te zit
ten in een commissie zus, deputaatschap
zo, in classicaal of provinciaal, of soms
ook in generaal verband. Er zijn con
sulentschappen, N.B.G., V.U., enz.
doen een beroep op ons, collecten-orga
nisaties, noem maar op, maar nu dat
eigenlijkedat mooiste werk, dat pasto
rale, dat herderlijke werk Soms vraagt
men hebt u wel tijd voor mij Dan
zou ik willen antwoorden voor heb
ik altijd tijd, al zou het 's nachts zijn.
Ach, hóevelen hebben ergens een
woordje nodig In de kerk, of buiten
de kerk. Al die andere arbeid is nuttig,
nodig, maar een woordje, een gesprekje,
een gebed, het is ook werk voor de
eeuwigheid, voor de hemel wellicht.
Zo kwam ik, via die uitbreker, bel
lende aan de R.K. pastorie, terecht bij
ons pastoraal werk, ons werk in de
dienst van God. Ik hoop dat velen, in
welke grotere of kleinere nood ook naar
de pastorie zullen gaan. Maar niet als
leen in nood. Ook om van een vreugde
te vertellen, of van een uitredding, of
van een voornemen. En dat ook de jon
geren dit zullen doen.
Dat 'n ieder dit zal doen. Ergens
voor, of, zo maar eens
Ik weet 't, men zegt wel eens de
herder moet de schapen opzoeken. Na
tuurlijk. Vooral als ze zelf niet kunnen
komen, door ziekte, ouderdom, of wat
ook. Toch, dat wederkerige doet ook
zo goed Een bezoekje, een visite, een
vraag, een opgave, aan de pastorie. Is
het niet leuk als een klein parmantig
meiske aan de deur komt en zegt zou
u zondag dit of dat vers willen laten
zingen, want dat ken ik nou, of dat
vindt moeder zo mooi Och, de grote
Herder der schapen moge bekwamen,
herder en gemeente samen-binden, en
vrijmoedigheid, over en weer, elkander
op te zoeken.
Nieuwerkerk J. H. BECKER.
Arnemuiden.
ScribaS. C. Klaasse, Langstraat 69,
Telefoon (0 1182)3 69.
Begin september worden de kwitan
ties verzonden voor het abonnements
geld 2e halfjaar 1967,
De inningskosten bedragen 1,
totaal bedrag van de kwitantie dus
5,-.
Gireert U vóór 1 september op
rekening 4 22 80, t.n.v. Littooij
Olthoff, Middelburg, dan spaart U
L-.
De administratie.
UIT DE
KERKEN
Beroepen tc Bovensmilde H. G. Ver-
haagen te Opperdoes.
Aangenomen naar Heerde (vac. A. A.
Klapwijk): E. BosXvijk te Jutrijp-Hom-
merts naar Rotterdam-Yssclmonde (vac.
P. v. d. Spek) (2e beroep): D. Bouw-
knegt te 's-Gravenhage-Moerwijk.
Bedankt voor Roermond E. Boswijk te
Jutrijp-Hommerts.
Benoemd tot lerend ouderling te Lan-
geslag D. Tigchclaar te Sexbierum, die
deze benoeming ook aannam.
Kamperland.
De Geref. Kerk van Kamperland deelt
LI mede, dat het scribaat thans berust bij
J. J. de Kam, Vcerweg 61, Kamperland,
Telefoon (0 1107)2 98.
ORGELBESPELINGEN
TE ZIERIKZEE.
Op de vrijdagen 18 en 25 augustus geeft
de orgelist Dirk Jansz. Zwart de laatste
orgelbespelingen van dit seizoen te Zierik-
zee. In het middaguur om kwart over 12
bespeelt hij het orgel van de Gasthuiskcrk
des avonds van 8 tot 9 uur kan men het
machtige instrument van de Grote Kerk
beluisteren. De programma's voor de be
spelingen van 18 augustus bestaan uit
werken van Bacil, Handel, Martini, Boell-
mann (Suite Gothique) cn Jan Zwart. Die
van de 25ste augustus vermelden werken
van Walthcr, Liszt (fantasie op de naam
Bach), Jan Zwart en de concertgever.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkcrk) 9.30 uur Ds. Van Til.
2.30 uur Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Van Wilgehburg.
(Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Joosse.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur
Ds. Van Wilgenburg.
5 uur Ds. Joosse.
Plan Zuid Gymnastickhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Joosse.
5 uur Ds. Van Til.
Arnemuiden 10 cn 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 uur Ds. Wessel tc Middelburg,
7 uur gemeenschappelijke dienst met de Herv. Kerk,
Liturgie Ds. Duk (Herv.), Predikatie Ds. Helderman
(Geref.)
Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Vreugdenhil, Ruinerwold
Oostkapelle 10 en 7 uur Ds. Hartholt.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 11 uur Ds. Dondorp, 3 uur Ds. Van Til.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Veere 10 en 7 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9, 10.45 cn 7 uur Ds. Kornet.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman.
Westkapelle 9.30 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds.
Wessel te Middelburg.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Noorloos.
Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 9.30 en 7 uur Dhr. Noorloos.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Sas van Gent 10.30 uur Ds. Gispen (Ncd. Herv. Kerk)
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Groencveld te
Barneveld.
Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 11 en 5 uur Ds. Paksy.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Groencveld tc Vlissingen.
CLASSIS GOES.
Baarland 10.30 en 5 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge
Borssele
Colijnsplaat 11 en 4 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire.
Driewegen 10 uur Ds. De Bruijnc te Goes, 2.30 uur
Ds. Juch.
Geersdijk 9.30 en 2.30 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Brederveld te Souburg
5 uur Ds. De Bruijne.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Heuzevcldt.
5 uur Ds. Brederveld.
's-Gravenpolder 9 uur Ds. Eikelboom, 2.30 uur Ds.
De Bruijne te Goes.
Heinkenszand 10.30 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Bakker te Doorn.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Pontier.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Oosterhoff, cm. pred.
te Holten.
Wemeldinge 9 en 2.30 uur Ds. Noordhof.
Wissenkerke 11 en 2.30 uur Ds. Heuzeveldt tc Goes.
Wolphaartsdijk 10 cn 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 10 cn 5 uur Ds. v. d. Stoel.
Halsteren 5 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds.
Sloot tc Rilland-Bath.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Besselaar, Eindhoven
Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Cand. Dronkert
te Leiden.
Rilland-Bath
Tholen 10 en 5 uur Cand. Dronkert te Leiden.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds.
Schravendeel te Middelharnis.
Bruinisse geen opgave ontvangen.
Haamstede 9, 10.30 cn 7 uur Ds. Bocyinga te Rijswijk
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. De Valk te
Stad en Haringvliet.
Renesse 7 uur Ds. Van Liere te Renesse.
Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Rabbers, Leeuwarden
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Greving te Haren (Gr.).
Zonnemaire