Kritisch kommentaartje Raar, maar waar Uit de Gemeenten Prodikfo&urten zoudag 13 augustus 1367 c^Danóende czApev\ r~ onwaarschijnlijk jeugdig uit zag. Ter nauwernood volwassen. De man in het debat stelde deze vraag „Ik kan met de beste wil van de wereld van dat stukkie brood dat mijn rantsoen is, niet meer dan vijf sneedjes snijden. En nou moet dat domineetje daar maar eens vertellen of hij er met zijn geloof soms meer van snijden kan". ,,Dat kan ik zeker", zei Ds. Wiersin- ga. ,,Ik snij er wel tien van. Maar U moet niet vergeten, dat ik niet zo'n grote bek heb als U." A. D. Nog niet zo lang geleden preekte in onze kerk een dominee, laten we hem maar dominee D. noemen. Dominee D. had zo al eens geïnformeerd naar de zitplaatsen van de kerkgangers en be sloot de kerk van voren af te beginnen te vullen. De kerkeraad was het met deze mening van de dominee helemaal niet eens en raadde de dominee dan ook aan om de mensen maar rustig op hun plaatsen te laten zitten. Als dominee wilde hij toch wel het laatste woord hebben en besloot de discussie met de opmerking „Leer hen om naar voren te komen, dat moet kunnen, je kunt wel een aap leren dansen". Hierna begon de dienst. Na de dienst werd er door een van de ouderlingen gedankt. Na het danken zei de dominee „Brs., wisten jullie, dat ik wel eens in een kerk kom, waar de ouderlingen niet danken na de dienst Eén van de ouderlingen maakt de opmerking „Dat begrijp ik nu niet dominee, dat ze dat niet voor U doen. Dat kunt U ze toch wel leren U kunt zelfs wel een aap leren dansen Achter dit onderwerp werd een punt gezet, doordat er geen commentaar meer kwam. Gereformeerde dominees zijn soms rare mensen. Yoko. Ik ken toevallig die Ds. D. ook de kerk, die te groot was en waar de kerk gangers hier en daar verspreid zaten. En ik ken ook de gemeente, waar voor en na de diensten niet in de consistorie kamer wordt gebeden en gedankt. Niet om het laatste woord te hebben, wil ik enig commentaar leveren op het stukje van Yoko (waar ken ik die naam toch van Soms van een stripverhaal voor de jeugd?) Wat de achtergrond is van het ver spreid willen zitten in de kerk, is niet doorzichtig wel wat de motivering is van het nalaten van het gebed in de consitoriekamer. Wat de bedoeling is en wat.de mis bruiken zijn van dit consistoriegebed mag - na alles wat daar in het ouder lingenblad in de loop der jaren over geschreven is wel bekend worden geacht. Minder bekend is echter, hoe dit ge bruik is ontstaan. Het dankt zijn oor sprong uit de tijd der Hagepreken en der clandestiene samenkomsten der ge meente. In de begintijd der reformatie ging men in Zeeland wel met schepen de Schelde op en hield op een moeilijk toegankelijke plaats kerkdienst. Gevaar voor verstoring door de overheden was altijd aanwezig. Ergere dingen nog kon den de gevolgen zijn. Daarom werd er voor de dienst gebeden om en er na gedankt voor een ongestoord samenzijn. Me dunkt, dat men in de tijd na de afscheiding in de vorige eeuw de zin van deze gebeden weer goed heeft be grepen, toen de bij Koninklijk besluit verboden diensten, menig keer door de huzaren werden uiteen gejaagd. Van daar de naam „Gereformeerde Kerk onder-het-Kruis". Ik denk ook aan de kerkdiensten, die we in het concentratiekamp in Vught in het geheim hielden en aan de schuil kerk, die in Heemstede voor onderdui kers werd georganiseerd, op een plaats die alleen aan ingewijden bekend was. Onvergetelijk zijn voor mij die diensten in een pyamafabriek gedurende de hon gerwinter, toen de diaken blokjes hout collecteerden voor de kachel op de vol gende zondag. Het consistoriegebed had in die tijd zin. Het was geen gewoonte, maar een iedere keer weer diep gevoelde behoef te. Meer dan tegenwoordig, nu we het als kerken beter getroffen hebben met hen „die in hoogheid zijn gezeten". A. D. Niemand behoeft bang te zijn dat wat hier volgt een stevige polemiek met de een of ander zijn zal. Wel wil ik enkele aanvullingen of korrekties geven op hetgeen anderen dezer dagen schre ven. Ik denk dan allereerst aan hetgeen ik vond in „In de rechte straat" van de hand van de bekende ds. Hegger (de Here trooste hem en zijn vrouw bij het tijdens de vacantie zo plotselinge ster ven van hun jongste dochtertje). Ds. Hegger vertelt ons „een vreemde erva ring", zoals hij het noemt, met een ko peren kruis. Hij schrijft o.a. „Toen ik nog in Denderleeuw predikant was, kocht ik in Brugge een klein kruis van gedreven koper. Ik was onder de indruk gekomen van verschillende predikanten, die meenden dat het kruis als symbool thuis hoorde op de studeerkamer. Bezoekers uit het roomse land zouden het kunnen zien als een herkenningste ken van het algemene christelijke ge loof. Ds. Hegger vertelt dan verder, dat hij eerst geen last had van dit kruis, dat rustig aan de wand hing, in zijn soberheid een mooie versiering van de studeerkamer. Langzamerhand echter werd hij er onrustig onder als hij er naar keek zó onrustig, dat hij naar de oorzaak van zijn onrust zocht. Hij vond deze in zijn vroegere beeldenverering. Deze, zo zag hij het achteraf, bracht hem in aanraking met een wereld van demonen heiligen, d.w.z. gestorven mensen. Ds. Hegger wil niet zeggen dat deze verering op zich zelf satanisch is, maar er is een wereld van angst, van misvorming van het religieus gevoel, van geestelijke onreinheid. Dat koperen kruis, zo de eertijds roomse leraar, was voor mij dus blijkbaar een associatie een verbindingsmiddel voor het on derbewustzijn) met mijn vroegere ang sten en onzekerheden. Toen ik dit merkwaardige en m.i. zo eerlijke en begrijpelijke stukje van ds. Hegger las, kwam me een verhaal in gedachten dat prof. Bavinck, toen nog predikant op Java, meermalen vertelde. Ook hij sprak van een vreemde erva ring, maar dan niet van hemzelf, doch van zijn ouderlingen, die blijkbaar het zelfde beleefden als hetgeen ds. H. ver telt. Ds. Bavinck was namelijk een groot bewonderaar van het z.g. Javaanse Wa jangspel Javaans toneel met gama- lan). Hierin speelt Ardjoena de rol van Verlosser. Toen dit spel eens op de kerkeraad ter sprake kwam en ds. Ba vinck de cultuurwaarde van de Javaan se traditie prees, kwamen enkele ouder lingen met hun tegenwerpingen. Zij hadden niet het minste bezwaar, dat ds. naar deze voorstellingen ging kijken. Hem toch zou het geen kwaad doen hij kon het hebben, zij echter beslist niet. Zij vreesden weer in de ban van het verleden te geraken. Ze hadden nu angst voor de misleidende verlossers- figuur, die hen als christenen uiteraard niets deed. Men werd het toen goed eens, dat Javaanse christenen zulke voorstellingen niet moesten bijwonen, maar dat ds. gerust zijn gang kon gaan. Hier is, dunkt me, eenzelfde ver schijnsel als het door ds. Hegger be leefde. Op zichzelf behoeft dat Wa jangspel niet als satanisch gesignaleerd te worden, ofschoon het met de wereld der demonen verband houdt. De vreemde ervaring is dus niet zo vreemd, maar zielkundig te verklaren uit beider verleden een waaraan beiden dankbaar zijn ontkomen de één uit de roomse de ander uit de heidense tra ditie. Een tweede kritische noot wilde ik plaatsen bij een mededeling die ds. Ringnalda geeft in een beschouwing over het Amsterdamse kerkelijke verle den betreffende de lange duur van de vroegere kerkdiensten die wel twee vol le uren moesten duren. Dr. B. Wielen- ga brak als eerste met deze gang van zaken. Nu kan ik hier ook over mee spreken en merk dan op hoe en ik vond dit als jong persoon zo eigenaar dig de twee uur juist nooit gehaald werden, 't Werd altijd kwart voor twaalf. 'k Heb er in mijn eentje meermalen om gelachen, dat je altijd net vóór twaalven buiten was. Nu lag dit niet alleen aan het lange preken vergeet vooral niet het z.g. lange gebed. Er wa ren dominees, die zeker twintig minuten nodig hadden om daar klaar mee te ko men. Als kind al vond ik het verschrik kelijk en viel soms in slaap, hetgeen me een lichamelijke tuchting van mijn vader thuis dan bezorgde. De eerste die met deze lange geschie denis brak was m.i. niet genoemde dr. B. Wielenga, maar prof. dr. Van Gel deren, de oude testamenticus van de V.U. Hij zei om half twaalf Amen. Er hing toen nog een klok in de Plan- tagekerk, zodat de controle van de tijd gemakkelijk was. „Nou", zeiden de mensen, „nou, d.i. nu een professor. Hij weet zeker niets meer. 't Is de moeite niet waard om je schoenen er voor te verslijten." Zo, d.i. dit en nu nog even dit als derde noot Het woord „zalig", „woordeke" zou je met de Catechismus moeten schrij ven. In de Realencyclopedie lees ik, dat het terug gaat op het Gotische sêls, dat goed, deugdelijk betekent. In het Angel saksisch is het „sal" met een „e" er boven heil in oud-Noords sala (óók met e), middelhoog-Duits saelde geluk. Zoals gewoonlijk verschillen de autoriteiten dus-ook hier bij hun ver klaringen. Misschien mag ik tenslotte het hooggeleerde gezelschap, hetwelk dr. A. D. in de kerkbode ten tonele voerde van de Woltjers, de Korfkers en A. D. zelf, als begeleiding een stelletje Amsterdamse jongens voorstellen. Als we in de jaren omstreeks 1900 een dronken man op straat zagen slin geren, hadden we daar ondeugend genoeg schik in. Op zijn Amsterdams riepen we dan achter hem aan lopend hè, kaik, die fent is salig. We bedoel den dan, dat hij te veel op had dus te vol was met drank. Hoe het nu ligt laat ik in het midden. Door stemming is 't niet uit te maken. Maar zalig worden, ja, daar moet ons hart op uit zijn en dat vooral en voorop tot Gods eer. Brouwershaven B. WENTSEL. Vlissingen. Ds. G. J. Ponticr, Gcrcf. predikant te Vlissingen verhuist 29 augustus naar Koudekerlcseweg 76. Zoutespui. In verband met het overlijden van br. J. J. Ruytenburg is door de kerkeraad be noemd tot boekhouder br. G. v. d. Berg, Spui D 20, post Terncuzen. Namens de kerkeraad, P. J. van Fraeijenhove. Poortvliet. De aktie „Abonnéwerving voor de Zeeuwse Kerkbode" is in onze gemeente een volledig succes geworden, op een en keling na, komt de kerkbode nu in ieder gezin van onze gemeente. Mocht een evenredig succes worden ge boekt in geheel Zeeland, dan zal mede hierdoor de Zeeuwse Kerkbode in staat worden gesteld zijn taak als „Kerkbode" voor het Gereformeerd volksdeel van Zee land, te blijven vervullen. De vergadering van de kerken in de Classis Zierikzee zal D.V. worden gehou den op woensdag 13 september 1967 te Zierikzee, 18.30 uur. Stukken voor het agendum te zenden aan de cerst-ondcrgetekende vóór 9 september 1967. Namens de samenroepende kerk van Oosterland, J. L. Edelschaap, praeses. A. J. Rotte, scriba. KORT VERSLAG van de vergadering van de Classis Zeeuws-Vlaanderen op 2 mei 1967 te Schoondijke. 1. Opening door ds. Verbeek namens de samenroepende kerk van Hoek. 2. De credeiitiebrievcn worden nagezien door de afgevaardigden van Zoutespui. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse. 2.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Van Til. (Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Wessel. Getuigeniskerk (Adriacn Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Wessel. Plan Zuid Gymnastickhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Joosse. Arnemuiden 10 uur 2.30 uur Ds. Juch te Kapclle. Domburg 10 uur Ds. Helderman, 7 uur Ds. Leene te Barendrecht. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 7 uur Ds. Ytsma te Veenendaal. Meliskerke 10 en 7 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 8.45 uur Ds. Dondorp, 10.30 uur Ds. Oegema (bevestiging van Ds. Hartholt), 7 uur Intrede Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Heuzevcldt te Goes. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 10 en 7 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9 en 10.45 uur Ds. Groeneveld, 7 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 9, 10.30 en 7 uur Ds. Goslinga te Amsterdam. Westkapelle 9.30 uur Ds. Leene te Barendrecht. 2.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur (in de Ncd. Hervormde Kerk) Ds. Noorloos, 3 uur (in de Geref. Kerk) Dhr. Musch Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Dhr. Musch, 7 uur Ds. Noorloos. Hoek 10 en 2.30 uur Dhr. Noorloos te Geldermalsen. Sas van Gent 10.30 uur Ds. Stern (Ned. H. Kerk). Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Van Vliet te Baarn Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger. Oostburg 11 uur Ds. Noorloos te Aardenburg, 5 uur Dhr. Musch te Breskens. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Spoelstra te Boskoop. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur dienst. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Bakker, Kiclwindeweer. Colijnsplaat (in de Ned. Herv. Kerk) 9.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen (gezamenlijke dienst), 5 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Driewegen 10 uur dienst, 2.30 uur Ds. Heuzeveldt. Geersdijk 11 uur Ds. Kornet te Vlissingen, 4.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Goes (Wcsterkerk) 10 uur Ds. De Bruijne. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. De Bruijne. 's-Gravenpolder 10.30 en 2.30 uur Ds. Groenenberg te Den Haag. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Nawijn te Zierikzee. Kapelle 10 en 5 uur ,Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. Lewedorp 9.15 en 5 uur Ds. Hoekstra (Afscheid). Nieuwdorp 9.30 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. Wissenkerke 11 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp, 5 uur Ds. Helderman te Domburg. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerselce 9 uur Ds. Ponticr te Vlissingen, 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Dragt te Tilburg. Halsteren 5 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. Hoogerheide (Schapendrcef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Richel, Heemstede, Bed. H. Av. en Dankzegging. Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. Wilgen burg te Middelburg. Rilland-Bath 10.30 en 2.30 uur Ds. Pontier, Vlissingen Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Wilgenburg, Middelburg ('s morgens bevestiging ouderling). CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse geen opgave ontvangen. Haamstede 9, 10.30 en 7 uur Ds. v. d. Linde, Rijnsburg Nieuwerkerk Oosterland 10 uur Leesdienst, 6.30 uur Ds. Nawijn. Rcnesse 7 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand. Scharendijke 9, 10.30 en 7 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Ds. Kamper te Zoctermeer Zonnemaire

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3