eeuwóe 3Cerkbode en vreemde ojjerte r Ar i de gem ee rite I Het Priestercelibaat Geestelijke opkikker bij 45 graden Celsius 22c JAARGANG No. 4 27 JULI 1967 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Cracne, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. LI. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Gij weet nietdat gij zijt de arme ik raad U aan van mij te kopen. Openb. 3 17, 18. ,,Ik raad U aan." Dat is een advies. Maar zeker geen vrijblijvend advies. Het is een advies van de ,,Amen, de Waarachtige" Wié deze raad in de wind slaat) zal het bezuren. Toch blijft het een raad. De Here Jezus wil, dat we zijn genade zelf aannemen. Geloven, dat kan niemand anders voor je doen. Wie zijn genade niet met beide handen aanneemt, verwerpt het evangelie. Je kunt het niet aannemen nu ja, dan zijn we van het gezeur af. Een beroemd boekje van Alexander Comrie heet,,Het a. b. c. van het ge loof" en dat begint met het woord aannemen" Maar dit aannemen kan alléén gebeuren met een dankbaar hart en met de graagte van verwonderde blijdschap. Ik raad Uen dan doet Christus zijn offer. Ik raad U, dat ge van mij koopt. Dat is toch wel een zeer vreemde transactie zo juist heeft Christus gezegd ,,gij zijt arm". Een vreemde handelDat waren ze in die handelsstad Laodicea zo niet gewend. ,,Gij armen, koopt goud van mij, opdat gij rijk moogt worden." Je hoort wel eens het gezegde ,,je arm kopen". Maar hier is het„je rijk kopen". We denken onwillekeurig aan een dergelijk woord van Jesaja „Komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk". In de handelswereld is dat de grootste onzin. Maar in Gods rijk is dit wijsheid. Want, wie met niets komt, die komt met alles. Die komt met z i c h - zelf en moet zich helemaal overgeven. Wie betaalt met geld of goed, hoeft niet van zijn voetstuk af. Maar wie niets heeft kan alleen maar kopen door zichzelf te geven. Wie alle gerechtigheid-van-zichzelf weggooit om Christus te winnen, geeft zich helemaal gewonnen aan Hem. Wie met niets betaalt, betaalt met zijn leven. Zonder prijs en zonder geld. Maar zijn leven verliest hij. Om het te behouden. En dan is dit de winstin de plaats van de armoe en de eenzaamheid van het leven in ongeloof, de rijkdom van Gods genade. In de plaats van de blindheid der eigen-wijsheid de verlichting met de Heilige Geest. In de plaats van zijn jammerlijke ellende de witte kleren van Christus' vol maakte zuiverheid. Kortomalle schatten van de Here Jezus worden gaven. Gaven, die hij mild en overvloedig geeft aan zijn behoeftig volk, dat in hun noden hulpeloos tot hem gevloden komt. A. D. Laat ons bidden voor allen die op het land werken. Voor hen is de oogsttijd aangebroken. Moge het een rijke oogst worden. Laat ons ook bidden om een goede oogst in de hongergebieden. Vragen wij om een wereldomspan nende inspanning om dat te bereiken. LEVEN VOORGOED doodop word ik nooit zomaar leven de handen vrij altijd beschikbaar, aan de orde zijn voldoen aan mijn naam tegenstrijdig wezen moeten ingaan tegen de draad van mijn bloed om dood van te gaan maar het moet ik ben genoemd ben ter hand genomen aan het licht gekomen moet leven voorgoed. Hans Bouma UitWennen aan de aarde (ver schijnt dit jaar bij J. H. Kok, Kampen). V. De manier waarop op het tweede Vaticaans concilie het vraagstuk van het celibaat (het niet gehuwd zijn van de priester in de Westerse r.k. kerk) van de tafel werd geveegd, liet vermoe den dat dit vraagstuk wel achter ge sloten deuren zou worden behandeld. Temeer ook, daar 'n dergelijk iets ook gebeurde op het Nederlands pastoraal concilie. Dat we niet verkeerd hebben geoor deeld blijkt nu wel duidelijk uit de ency cliek (wereldbrief) die de paus heeft gericht aan de ganse r.k. gemeenschap. Hierin wordt de celibaatswet voor de r.k. Westerlijke geestelijkheid nogmaals speciaal onderlijnd en wordt de ver plichting hiervan in zeer scherpe vor men naar voren gebracht. In tegenstelling tot deze e'ncycliek moet gezegd, dat reeds de dag na het uitkomen van deze encycliek er in Ne derland in de r.k. wereld er 'n groot verzet ontstond tegenover deze ency cliek. De zaterdagmorgen, nadat de encycliek de vrijdag was uitgegeven, zei reeds 'n zekere weleerw. heer Ver beek, priester te Nijmegen, o.a. het vol gende tijdens de door hem gehouden overweging dat deze encycliek is 'n teken voor de bekrompenheid waarmede Rome meent de ganse rooms katholieke wereld te moeten regeren. Hij bracht hulde aan de priesters, die deze be krompenheid hadden getrotseerd door ten koste van hun ambt, toch te huwen. De rooms katholiek priesterstudenten van Warmond ('n zestiental) liet er ook geen gras over groeien en de rooms katholieke studenten noemde de paus 'n man die niet boven een Italiaanse sexuele moraal uit kan denken. ,,Wij zijn", aldus deze studenten, .minder bang voor een. Nederlands schisma dan voor de kloof, die er nu meer en meer ontstaat tussen kerkelijke overheid en r.k. jongeren." Als reformatorische christenen kun nen we ons afvragen wie nu tenslotte het bij het kortste eind heeft Het is duidelijk, dat de paus in heel zijn ency cliek geen enkel deugdelijk theologisch argument naar voren brengt, heel een voudig, omdat die er ook niet zijn. Zijn argumentering dat het celibaat de pries ter dichter bij Christus zou brengen, moet wel 'n harde noot zijn voor de priesters van de Oosterse ritus, van wie de paus nochtans zegt, dat hij deze priesters hoogacht en respecteert Al met al kunnen we zeggen, dat het enigste argument dat uit deze brief naar voren komt, uitsluitend en alleen 'n tra ditie-argument is. Voor de rest moeten wij vaststellen, dat er mooi omheen ge praat wordt, maar dat het hout, waaruit men planken zaagt, volledig ontbreekt. Vandaar ook dat men in Nederland zo iets niet langer neemt, tenminste bij de jeugd niet. Dat het natuurlijk niet zo'n vaart zal lopen dat er voor morgen reeds 'n schisma op de plank staat, is ook wel waar. Het is echter kenmerkend dat men vandaag de dag dit woord durft te noe men. Het is immers duidelijk, dat men zó aanvalt, datgene waarmede Rome en waarin Rome zich altijd het sterkst heeft gevoeld, de ^eenheid. Voor iemand die lang binnen rooms katholieke gren zen heeft geleefd, is het wel duidelijk dat binnen Rome ook niet alles koek en ei is. Dat het zich echter zo vroeg zou openbaren, had ik persoonlijk nooit ge dacht. Niet dat mij zo iets verheugt, alsof ik daar vreugde zou aan beleven, tenzij in deze zin, dat het evangelie ook bij Rome, of liever, bij 'n gedeelte van de rooms katholieke christenen nu meer gezag gaat krijgen dan van de man, aldus de r.k. Nieuwe Linie, die de ene blunder na de andere begaat. De lijst, aldus de Nieuwe Linie, van misgrepen wordt langzamerhand wel erg groot het gechicaneer met de befaamde Ver klarende Nota bij de dogmatische Con stitutie over de kerk, het onverwacht uitroepen van Maria tot Moeder van de kerk, het getraineer met de verkla ring over de geboorteregeling, de half slachtige beslissing over het gemengde huwelijk, de reis van de paus naar Fa- tima, de benoeming van het zoveelste contingent afgeleefde Italiaanse kardi nalen en tenslotte 'n teleurstellende encycliek, die drs. Burinik, priester van het seminarie te Apeldoorn, 'n slecht werkstuk en 'n pastorale blunder noemt, zijn enkele van die blunders. Als eerste jaarsstudenten, aldus Bunnik, dit werk stuk zouden inleveren, zou de docent in kwestie ze waarschijnlijk prijzen om hun grote ijver, maar hun tegelijk drin gend verzoeken het geheel nog eens to taal om te werken, daarbij gebruik ma kend van de literatuur van de laatste vijf jaar, waarvan ze zich het bestaan kennelijk niet bewust waren. Dat er van de 378 studenten van drie J—1 Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad Meditatie Kroniek algemeen kerkelijk actueel) Samenspraak (gesprekken met de lezers) - ln en om de wandelgangen van het parlement Interviews met bekende en onbekende mensen Onderwerpen van sociale aard Jeugd (over en voor de Jeugd) Kerkmuziek en zang T.V.- rubriek Uit de Pers Zeeuwse Historische figuren Wat gebeurt er in de R.K.-, Ned. Herv.- en andere Kerken Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront hier wel heeft gelezen wat de literatuur over dit onderwerp gedurende de laat ste vijf jaar geboden heeft. Dat men in andere landen als Italië, Oostenrijk, Spanje, Portugal, Zuid- Amerika en Afrika 'n loopje neemt met de celibaatswet is, aldus dr. Bunnik, meer dan duidelijk. „Moeten wij", aldus zijn vraag, ,,in Nederland dan ook maar 'n eind maken aan onze formalistische en rigoureuze trouw aan de wet Er is dus, zo mogen wij besluiten, binnen Rome wel degelijk iets aan de hand. De vraag die echter rijst is wel ke van de twee groepen zal het winnen. Zij, die meer en meer evangelisch wil len leven, of zij, die traditiegetrouw het Roma locuta, causa finita (Rome heeft gesproken, de zaak heeft afgedaan) zullen hanteren. Het is duidelijk, dat noch de eerste groep, noch de tweede zijn gezicht hoeft te verliezen omwille van deze wereldbrief. Zo'n encycliek is van de vijf groot-seminaries (waar men dus zijn laatste theologische opleiding ontvangt) er zegge en schrijven zeven voor het celibaat zijn, bewijst, dat men geen dogmatisering en kan, dat bewijst de geschiedenis der encyclieken, reeds onder 'n volgende paus als afgedaan en achterhaald door de feiten, afgevoerd worden als zijnde zonder meer 'n ver ouderd document. Het is intussen wel duidelijk, dat deze paus als diplpmaat regeert. Datgene wat hij wilt, decre teert hij, al moet hij tenslotte daarvoor 'n heel college van bisschoppen de mist in zenden. De Collegialiteit, zo hoog ge roemd door het tweede Vaticaans con cilie, wordt meer en meer 'n dode letter. Het met de bisschoppen regeren, en zo doende met de clerus en het volk Gods, zoals Vatcanum II het uitdrukte, wordt meer en meer 'n regeren over dit alles en vaak tegen dit alles in. Moge dit de evangelische vleugel in de rooms-katho- lieke kerk niet verlammen, maar ze veel eer sterken in de door hen ingeslagen weg. M. V. J. DE CRAENE. Juni is de maand voor de kleine ker- kedagen of concentions op het platte land van Pakistan, wanneer de mensen even op adem komen van de oogstwerk- zaamheden. Maar groot of klein, de voorbereidingen en de intensiteit van de deelname blijft gelijk. De eerste conven tion dit jaar was van 2 5 juni in Fe- roza. Feroza is het uiterste puntje van ons terrein als A.R. Presbyterian Mis sion, een dagreis van Sahiwal of wel 8 a 9 uur in de sneltrein. Maar ik prefe reer het om bij 112 graden Fahrenheit de ruim 430 kilometer per trein af te leggen in plaats van zelf te rijden, ook al zijn de treinen heet en vol. Om acht uur komen we in Feroza aan waar evangelist Hidayat en andere vrienden ds. Alexander David (de voor zitter van de synode, die in november Nederland bezocht) en mij opwachten. Voor de bagage, bestaande o.a. uit een koffer boeken en een zware batterij (bij gebrek aan electra) voor de diaverto ningen, worden op de gereedstaande tonga geladen. De vermoeide reizigers mogen ook plaats nemen, terwijl de an deren te voet gaan. Maar we zijn nog maar even onderweg op het tweewielige koetsje of daar breekt bij het passeren van een watergoot in de zandweg, de as van de enige tonga die Feroza sedert 6 maanden rijk was. Het is alsof de dui vel er mee speelt. Want als eindelijk een ossekar de bagage heeft overgeno men en we bij de pastorie aankomen is het te laat geworden voor een diapro gramma over het leven van Jezus. Ge lukkig kunnen we de beide volgende avonden onze schade inhalen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1