r Zo maar een gedachte PLAKBOEK JA ZUSTER, NEE ZUSTER Prodikbourton zondag 23 juli 1967 zijn. En het is mij een voorrecht en een blijdschap die aan te hangen, en voor te staan. Niemand moet denken, de Schrift zelf onbevooroordeeld te laten spreken. Ook, ik aarzel niet het uit te spreken, ook het boek Klare wijn", van de Ned. Herv. Synode, geeft een bepaalde Schriftbeschouwing. Zo is er ook een bepaalde kerkbeschouwing enz. En de Here zegent hier en ginds in zijn grote mildheid, maar ik heb mij af te vragen wat vraagt de Here van mij, ten aanzien van de Schrift, de kerk, Zijn dag, en noem maar op. En zo mo gen ook de Gereformeerde Kerken hun eigen geluid doen horen. Dat is zelfs nog roeping. En nu kom ik waar ik tenslotte heen wil. En dat is een heel andere kant van Assen, 1926. En wilt u mij als 't u blieft, daarin even volgen De Gereformeerde Synode van 1926 deed een uitspraak, en zei: ,,dit is de Gereformeerde Schrift beschouwing". En nu weet ik niet, hoe anderen hier over denken, maar 't moet er dan toch maar uitWaarom in 1926 zich daar niet aan onderworpen Ik be lijd toch als ambtsdrager, dat ik instem met de leer der Gereformeerde Kerken? En heb dat toch ondertekend Heeft zulk een handtekening dan nooit eens kracht, als er een crisis ontstaat, een moeilijkheid, een verschil Maar, zal iemand zeggen, er werd toch T- toen en later een handteke ning onder een nieuwe verklaring ge- eist Ja, inderdaad, en ik meen dat dit ook niet had moeten zijn. We moeten wel terugkomen, dacht ik, op het eisen van handtekeningen onder dit, en onder dat, naast de belijdenis-geschriften. Geen sprankje zon kwam in de straat, waar ik gisteren doorheen liep. De hui zen stonden er als groteske clowns bij en het leek wel of ze moeite hadden zich overeind te houden. De ramen schenen mij met reuze ogen te vragen wat ik in hun domein kwam doen. Schichtig keek ik om mij heen en hui verend dook ik dieper in mijn regenjas. Mijn horloge stond op drie uur, maar het leek wel tien uur, zo somber en naargeestig was het. Plotseling bleef ik stil staan. Voor mij, op de stoeprand, zat een meisje van, naar ik schatte, een jaar of vijftien, zestien. Ze zat met een stokje te roeren in een brij, gevormd door water, zand en steentjes. Je kon zien dat ze alles gedachtenloos deed. Ze staarde met nietsziende ogen voor zich. Na een poosje hief ze haar ge zichtje op en ik keek in een wereld van verdriet. Overmaand door medelijden ging ik zomaar naast haar zitten en zei verder niets. Na een poosje keek ze mij aan en zei fluisterend ,,Mijn broertje is dood". En ze vertelde me van het on geluk wat haar broertje was overkomen, van de ruzies thuis dat er geen geld was voor een goede begrafenis. Ik liet haar rustig uitpraten. Ik kende deze omstandigheden maar al te goed. Toen ze klaar was begon ik haar te vertellen over God en de Here Jezus. Ik vertelde haar, dat alles nu in orde was en dat haar broertje geen pijn meer had en dat Hierdoor komen de gewetens-conflicten, komt alles zo scherp te staan, komt de impasse. Maar, dit kan wèl, dacht ik, dat van iemand, deze verklaring ge vraagd wordtik ben persoonlijk wel van dit of dat gevoelen, maar ik wil 't niet beter weten dan heel een synode, en daarom onderwerp ik mij als Gere formeerde aan de uitspraak van de Gereformeerde Synode, en zal ik mijn persoonlijk gevoelen niet propageren. Misschien merkt iemand op sommi gen waren in 1926 bereid dit te doen, maar onder voorwaarde, dat het Schrift- vraagstuk dan ook zou worden onder zocht. Mijn antwoord we moeten in zulk een geladen uur geen tegeneisen stellen. Eén vraag nog en Luther dan bijvoorbeeld. Die stond toch ook alleen tegenover een concilie Ja, maar toen ging het over het geweldige Genade alleen, of niet. Samenvattend, meen ik, dat een Ge reformeerde Synode mag vragen Wilt u Gereformeerd zijn Dan moet u zich ook aan de Gereformeerde Synode on derwerpen. Waarom wordt deze weg zo weinig bewandeld Zich onderwer pen, de uitkomsten geheel aan de Here overlatend. Moet het zo ook niet 's be keken worden, en heeft een Synode het altijd alleen maar gedaan Lezers, lezeressen, zal er bij u veel gebed zijn voor de Gereformeerde Ker ken, en voor de Synode 1967, en voor allen, die met dit alles veel te maken hebben gehad, of nog hebben, ja voor allen, die we maar de Here willen op dragen Nieuwerkerk Dr. J. H. BECKER. hij het nu beter had dan wij. Ook zou de Heer wel voor een op lossing bij haar thuis zorgen. Als ze het maar geloofde en er voor bad. ,,Ik bid al van kind af aan en heb altijd naar andere omstandigheden gevraagd. Nooit is mijn gebed verhoord, integen deel, nu is mijn broertje ook nog van mij weggenomen Moest ik haar op dit moment gaan vertellen wat Job allemaal heeft moeten doorstaan Eerlijk, ik kon het niet. Misschien heb ik als mens gefaald, doch ik kon niets anders doen dan haar het beste te wensen en weg te gaan. Wat kan onmacht dan een pijn doen. Ik had er die avond weer een vraagteken bij. Misschien krijg het antwoord nog wel eens. (Haarlems Kerkblad) Neus. Huisbezoek. Veel mensen houden er een plakboek op na. Een soort dagboek in plaatjes. Allerlei beelden uit het verleden werden vastgelegd in opgeplakte foto's, uitknip sels, menukaarten, entreebiljetten enz. Ik bezit een hele stapel van zulke boe ken en het is bijzonder prettig daar in te bladeren. Maar ik heb ook een plakboek in mijn achterhoofd. Daar bewaar ik allerlei beelden uit het verleden, die op de een of andere manier vast zijn blijven plak ken in mijn herinnering. Het geheugen is een wonderlijke zaak eigenlijk. Het heeft (gelukkig het vermogen om een heleboel te vergeten. Maar het is moeilijk te verstaan, waar om juist het éne wel en het andere niet bewaard is gebleven. Soms onthoud je de meest onbenullige dingen en vergeet zeer belangrijke zaken. Ik zie ze nog voor mij, die twee ouderlingen, die met mijn vader en moe der zaten te praten. We ontvingen huisbezoek. Dat hebben wij maar heel weinig meegemaakt, want toen mijn vader ouderling werd, was het afgelopen. Ik zal een jaar of tien zijn geweest. De jongeren waren al naar bed. Van het gesprek en het „dankgebed" her inner ik me niets. Ik zie ze alleen voor me. Ik zat er zo'n beetje bij met een boek Toen de broeders afscheid namen, werd één van de heren zich van mijn aanwezigheid bewust. Het was tenslotte hais-bezoek en daar hoorde ik ook bij. Hij hield bij het groeten mijn hand een poos vast en vroeg „Heb jij God er wel eens voor gedankt, dat je in een christelijk gezin geboren bent En met zijn hoofd een beetje schuin naar me toe -ik zie het nog voor me, terwijl Op de laatste Generale Synode van onze kerken werd besloten de ambten ook voor vrouwen open te stellen. Maar omdat vrouwen nu eenmaal anders zijn dan mannen (alsof er ook onder de mannen niet oneindig veel verschillen worden gevonden moest er gezocht worden naar taken, die voor de vrouwelijke ambtsdragers „geëigend" waren. Vanwege die differentiatie. Om die speciaal vrouwelijke taken in - het ambt aan te wijzen, werd een nieuw deputaatschap benoemd. Dit biedt aan de nu zittende Synode de volgende, weinig verrassende, voor stellen aan 1. a. Het diakenambt kan zonder nieer voor de vrouw worden opengesteld, b. wat het ambt van ouderling betreft, dient aan de vrouw met name een pastorale en zielszorgelijke taak te worden opgedragen, c. wat het predikambt betreft, zal de vrouw als regel niet geroepen wor den om in een bepaalde gemeente het volledige werk van een dienaar des Woords te verrichten, maar als predikante met een bijzondere op dracht door een of meer gemeenten in dienst worden gesteld. 2. Vrouwelijke ambtsdragers zullen in volle rechten kunnen deelnemen aan de gemeenschappelijke taak van kerkelijke vergaderingen. 3. Bij de bevestiging van de vrouw in het ambt van ouderling of van dienaar des Woords zal zowel het volwaardige als het speciale karakter van haar ambts bediening tot uitdrukking worden ge bracht. 4. Een vrouwelijke predikant zal indien zij een huwelijk wenst aan te gaan, in afwachting van een nadere kerkorde- lijke bepaling in dezen, haar ambt ter beschikking stellen, waarna kerkelijke vergaderingen zullen oordelen, of zij hij mé vrij stevig in mijn vingers kneep „Want dat heb jij niet zelf uitgezocht Ik ben nu ouder dan die man toen, maar ik ben dat goede gezicht en die goede woorden nooit vergeten. Dat éne zinnetje is van grote beteke nis geweest voor mijn jongensgeloof. Ik heb al vroeg begrepen, dat het ge loof geen zaakje van ons met God was, maar van God met ons. En dat wij geroepen worden. Dat God het eerste woord heeft en dat wij mogen en moe ten antwoorden. Stel je voor, dat ik in de binnenlan den van Nieuw-Guinea of van Amster dam was geboren en dat mijn vader en moeder goddeloos waren geweest Ik ben in de kerk geboren. Dat was geen keus van mij dat was geen toe val, maar dat was genade. De paar woorden van een eenvoudige man hebben dat in mij losgemaakt. Ik weet zijn naam niet. Maar als ik hem op de nieuwe aarde tegenkom, zal ik hem dit toch eens vertellen. Men vraagt tegenwoordig dikwijls naar het nut van het traditionele huis bezoek en overweegt nieuwe methoden. En daar kan ik volledig inkomen, maar ik blijf toch dankbaar voor dat plaatje in mijn dagboek. A. D. van haar ambt dient te worden ont heven, dan wel of zij om bijzondere redenen haar ambt kan blijven vervul len. Wanneer ik voorzichtig de weg pro beer te vinden tussen het enerzijds eri het anderzijds, ontkom ik niet aan de indruk dat de zusters het volgens deze voorstellen toch niet verder zullen bren gen dan tot hulp-ouderlingen en hulp predikanten. Dat is op zichzelf geen bezwaar, want we zijn allemaal, als het goed is, nooit meer dan hulpen tegenover elkaar. Maar het doet me toch denken aan een kerkelijke commissie, waarin ik eens zitting had, met enige andere broeders èn zuster Prof. Dr. G. van der Molen. Voor we aan het werk gingen moes ten de rollen worden verdeeld. Ik stelde voor, dat Prof. Van der Molen voor zitter zou zijn. Dat sprak wel haast van zelf. Toch maakte een broeder bezwaar. Vanwege de voor de vrouw geëigende taak. Een vrouw mocht niet presideren Overigens -het ware te wensen, dat onze Kerken wat meer aandacht be steden gingen aan de differentiatie tus sen mannen en mannen Niet iedereen is voor alles de juiste man op de juiste plaats. Als er volgens de apostel verschei denheid van gaven is, dan moet er ook verscheidenheid van taken zijn. Niet iedereen kan alles. Zelfs mannen niet. Tenslotte er zijn mannen met een levensgrote anima (noemde iemand het predikantschap niet een typisch vrou welijk beroep hij moet gevraagd wor den, moét in de smaak vallen, moet al tijd lief en zacht zijn) en er zijn vrou wen met een geweldige animus. Mijn advies wordt niet gevraagd, maar ik zou zeggen kijk, wat iemand waard is, wat hij of zij kan, maar laat de „kunne" er buiten. A. D. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Tissink te Amsterdam. 2.30 uur Ds. Koetsveld. 5 uur Ds. Koetsveld. (Deze dienst wordt uitgezonden naar 't Gasthuis.) (Noorderkerk) 10.15 uur Ds. De Jonge. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Koetsveld te Wapenveld. 5 uur Ds. De Jonge. Plan Zuid (Gymnastielchal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. De Jonge te Emmer-Compascuum. 5 uur Ds. Tissink. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10.15 uur Ds. Heuzeveldt te Goes, 7 uur Ds. Helderman. Gapinge 9 en 2.30 uur Ds. Schout, Legerpredikant. Grijpskerke 10 uur Ds. Harms, 2.30 u. Ds. Den Hengst Koudekerke 9.30 en 7 uur Ds. Snel te Oude- en Nieuwe Bildzijl. Meliskerke 10 en 7 uur Ds. Molenaar te Breda. Oostkapelle 9, 10.30 en 7 uur Ds. Bouwknegt te Den Haag. Serooskerke 9 uur Ds. Heuzeveldt te Goes, 2.30. uur Ds. De Bruijne te Goes. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 7 uur Ds. De Vries te Hoofddorp. Vlissingen 9 en 10.45 uur Ds. Groeneveld, 7 uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke. Vrouwenpolder 8.45 uur Ds. De Craene, 10.30 uur Ds. Schout te Dussen, 7 uur Ds. Tissink, Amsterdam Westkapelle 9.30 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Snel te Oude- en Nieuwe Bildzijl. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos, 3 uur Ds. Paksy. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 en 7 uur Dhr. Musch. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Haaksma, Nieuw-Amsterdam Sas van Gent 19 uur Ds. Gispen. Sehoondijke 9.30 en 2.30 u. Ds. Nagelkerke, Dordrecht Terneuzen 10 en 16.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 11 en 5 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan, Voorber. H. Av. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. v. d. Berg te Ermelo. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Hofland te Den Haag. Borssele 10 uur 2.30 uur Ds. Molenaar te Breda. Colijnsplaat (in de Ned. Herv. Kerk) 11 en 4 uur Ds. Juch te Kapelle. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10.30 en 2.30 uur Ds. Juch te Kapelle, Bediening Heilig Avondmaal. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. De Bruijne. 5 uur Ds. Meijer te Souburg. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Meijer. 5 uur Ds. Heuzeveldt. 's-Gravenpolder 10 uur Leesdienst, 5 u. Ds. v. d. Molen te Kruiningen. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. De Jong te Rutten. Kapelle 10.30 uur Ds. Hoekstra te Lewedorp, 2.30 uur Ds. Nawijn te Zierikzee. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 en 2.30 u. Ds. Hoekstra, Voorbereiding Heilig Avondmaal. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer, Voorb. H. Av. Wemeldinge 9 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer te Bolnes. Wissenkerke 10.30 en 4 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand. Wolphaartsdijk 10.30 uur Ds. Hoogkamer te Bolnes, 2.30 uur Ds. Noordhof. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond, Oosterbeek. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 uur Ds. Tissink te Ridderkerk, 5 uur Ds. Vonk te Den Haag. Halsteren 5 uur Ds. Tissink. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 uur Ds. Vonk, 3.30 uur Ds. Tissink. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Blokland te Noordeloos. Oud-Vossemeer 10 e:i 3 uur Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Van Duinen te Wassenaar. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Peddemors te Nieuw- Vennep. Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Duinen te Wassenaar. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Joosse te Middelburg. Haamstede 9, 10.30 en 7 uur Ds. Wijngaarden te Barendrecht. Nieuwerkerk 9 uur Ds. Joosse te Middelburg, 5 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Plug te Huis ter Heide. Renesse 7 uur Ds. Feunekes te Zonnemaire. Scharendijke 9 en 10.30 uur Ds. Scholing, 7 uur Ds. Roodenburg in het eigen kerkgebouw. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Van Wilgenburg te Middelburg. Zonnemaire 10 en 2.30 uur

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3