r
Zo maar een gedachte
PLAKBOEK
JA ZUSTER, NEE ZUSTER
Prodikbourton zondag 23 juli 1967
zijn. En het is mij een voorrecht en een
blijdschap die aan te hangen, en voor
te staan. Niemand moet denken, de
Schrift zelf onbevooroordeeld te laten
spreken. Ook, ik aarzel niet het uit te
spreken, ook het boek Klare wijn",
van de Ned. Herv. Synode, geeft een
bepaalde Schriftbeschouwing. Zo is er
ook een bepaalde kerkbeschouwing enz.
En de Here zegent hier en ginds in zijn
grote mildheid, maar ik heb mij af te
vragen wat vraagt de Here van mij,
ten aanzien van de Schrift, de kerk,
Zijn dag, en noem maar op. En zo mo
gen ook de Gereformeerde Kerken hun
eigen geluid doen horen. Dat is zelfs
nog roeping.
En nu kom ik waar ik tenslotte heen
wil. En dat is een heel andere kant van
Assen, 1926. En wilt u mij als 't u blieft,
daarin even volgen De Gereformeerde
Synode van 1926 deed een uitspraak,
en zei: ,,dit is de Gereformeerde Schrift
beschouwing". En nu weet ik niet, hoe
anderen hier over denken, maar 't moet
er dan toch maar uitWaarom in 1926
zich daar niet aan onderworpen Ik be
lijd toch als ambtsdrager, dat ik instem
met de leer der Gereformeerde Kerken?
En heb dat toch ondertekend Heeft
zulk een handtekening dan nooit eens
kracht, als er een crisis ontstaat, een
moeilijkheid, een verschil
Maar, zal iemand zeggen, er werd
toch T- toen en later een handteke
ning onder een nieuwe verklaring ge-
eist Ja, inderdaad, en ik meen dat dit
ook niet had moeten zijn. We moeten
wel terugkomen, dacht ik, op het eisen
van handtekeningen onder dit, en onder
dat, naast de belijdenis-geschriften.
Geen sprankje zon kwam in de straat,
waar ik gisteren doorheen liep. De hui
zen stonden er als groteske clowns bij
en het leek wel of ze moeite hadden
zich overeind te houden. De ramen
schenen mij met reuze ogen te vragen
wat ik in hun domein kwam doen.
Schichtig keek ik om mij heen en hui
verend dook ik dieper in mijn regenjas.
Mijn horloge stond op drie uur, maar
het leek wel tien uur, zo somber en
naargeestig was het. Plotseling bleef ik
stil staan. Voor mij, op de stoeprand,
zat een meisje van, naar ik schatte, een
jaar of vijftien, zestien. Ze zat met een
stokje te roeren in een brij, gevormd
door water, zand en steentjes. Je kon
zien dat ze alles gedachtenloos deed.
Ze staarde met nietsziende ogen voor
zich. Na een poosje hief ze haar ge
zichtje op en ik keek in een wereld van
verdriet. Overmaand door medelijden
ging ik zomaar naast haar zitten en zei
verder niets. Na een poosje keek ze mij
aan en zei fluisterend ,,Mijn broertje
is dood". En ze vertelde me van het on
geluk wat haar broertje was overkomen,
van de ruzies thuis dat er geen geld
was voor een goede begrafenis. Ik liet
haar rustig uitpraten. Ik kende deze
omstandigheden maar al te goed. Toen
ze klaar was begon ik haar te vertellen
over God en de Here Jezus. Ik vertelde
haar, dat alles nu in orde was en dat
haar broertje geen pijn meer had en dat
Hierdoor komen de gewetens-conflicten,
komt alles zo scherp te staan, komt de
impasse. Maar, dit kan wèl, dacht ik,
dat van iemand, deze verklaring ge
vraagd wordtik ben persoonlijk wel
van dit of dat gevoelen, maar ik wil 't
niet beter weten dan heel een synode,
en daarom onderwerp ik mij als Gere
formeerde aan de uitspraak van de
Gereformeerde Synode, en zal ik mijn
persoonlijk gevoelen niet propageren.
Misschien merkt iemand op sommi
gen waren in 1926 bereid dit te doen,
maar onder voorwaarde, dat het Schrift-
vraagstuk dan ook zou worden onder
zocht. Mijn antwoord we moeten in
zulk een geladen uur geen tegeneisen
stellen. Eén vraag nog en Luther dan
bijvoorbeeld. Die stond toch ook alleen
tegenover een concilie Ja, maar toen
ging het over het geweldige Genade
alleen, of niet.
Samenvattend, meen ik, dat een Ge
reformeerde Synode mag vragen Wilt
u Gereformeerd zijn Dan moet u zich
ook aan de Gereformeerde Synode on
derwerpen. Waarom wordt deze weg
zo weinig bewandeld Zich onderwer
pen, de uitkomsten geheel aan de Here
overlatend. Moet het zo ook niet 's be
keken worden, en heeft een Synode het
altijd alleen maar gedaan
Lezers, lezeressen, zal er bij u veel
gebed zijn voor de Gereformeerde Ker
ken, en voor de Synode 1967, en voor
allen, die met dit alles veel te maken
hebben gehad, of nog hebben, ja voor
allen, die we maar de Here willen op
dragen
Nieuwerkerk Dr. J. H. BECKER.
hij het nu beter had dan wij.
Ook zou de Heer wel voor een op
lossing bij haar thuis zorgen. Als ze het
maar geloofde en er voor bad. ,,Ik bid
al van kind af aan en heb altijd naar
andere omstandigheden gevraagd.
Nooit is mijn gebed verhoord, integen
deel, nu is mijn broertje ook nog van
mij weggenomen
Moest ik haar op dit moment gaan
vertellen wat Job allemaal heeft moeten
doorstaan Eerlijk, ik kon het niet.
Misschien heb ik als mens gefaald, doch
ik kon niets anders doen dan haar het
beste te wensen en weg te gaan. Wat
kan onmacht dan een pijn doen. Ik had
er die avond weer een vraagteken bij.
Misschien krijg het antwoord nog wel
eens.
(Haarlems Kerkblad) Neus.
Huisbezoek.
Veel mensen houden er een plakboek
op na. Een soort dagboek in plaatjes.
Allerlei beelden uit het verleden werden
vastgelegd in opgeplakte foto's, uitknip
sels, menukaarten, entreebiljetten enz.
Ik bezit een hele stapel van zulke boe
ken en het is bijzonder prettig daar in
te bladeren.
Maar ik heb ook een plakboek in mijn
achterhoofd. Daar bewaar ik allerlei
beelden uit het verleden, die op de een
of andere manier vast zijn blijven plak
ken in mijn herinnering.
Het geheugen is een wonderlijke zaak
eigenlijk. Het heeft (gelukkig het
vermogen om een heleboel te vergeten.
Maar het is moeilijk te verstaan, waar
om juist het éne wel en het andere niet
bewaard is gebleven. Soms onthoud je
de meest onbenullige dingen en vergeet
zeer belangrijke zaken.
Ik zie ze nog voor mij, die twee
ouderlingen, die met mijn vader en moe
der zaten te praten. We ontvingen
huisbezoek.
Dat hebben wij maar heel weinig
meegemaakt, want toen mijn vader
ouderling werd, was het afgelopen.
Ik zal een jaar of tien zijn geweest.
De jongeren waren al naar bed. Van
het gesprek en het „dankgebed" her
inner ik me niets. Ik zie ze alleen voor
me. Ik zat er zo'n beetje bij met een
boek
Toen de broeders afscheid namen,
werd één van de heren zich van mijn
aanwezigheid bewust. Het was tenslotte
hais-bezoek en daar hoorde ik ook bij.
Hij hield bij het groeten mijn hand
een poos vast en vroeg „Heb jij God
er wel eens voor gedankt, dat je in een
christelijk gezin geboren bent En met
zijn hoofd een beetje schuin naar me
toe -ik zie het nog voor me, terwijl
Op de laatste Generale Synode van
onze kerken werd besloten de ambten
ook voor vrouwen open te stellen.
Maar omdat vrouwen nu eenmaal
anders zijn dan mannen (alsof er ook
onder de mannen niet oneindig veel
verschillen worden gevonden moest
er gezocht worden naar taken, die voor
de vrouwelijke ambtsdragers „geëigend"
waren. Vanwege die differentiatie.
Om die speciaal vrouwelijke taken in -
het ambt aan te wijzen, werd een nieuw
deputaatschap benoemd.
Dit biedt aan de nu zittende Synode
de volgende, weinig verrassende, voor
stellen aan
1. a. Het diakenambt kan zonder nieer
voor de vrouw worden opengesteld,
b. wat het ambt van ouderling betreft,
dient aan de vrouw met name een
pastorale en zielszorgelijke taak te
worden opgedragen,
c. wat het predikambt betreft, zal de
vrouw als regel niet geroepen wor
den om in een bepaalde gemeente
het volledige werk van een dienaar
des Woords te verrichten, maar als
predikante met een bijzondere op
dracht door een of meer gemeenten
in dienst worden gesteld.
2. Vrouwelijke ambtsdragers zullen in
volle rechten kunnen deelnemen aan de
gemeenschappelijke taak van kerkelijke
vergaderingen.
3. Bij de bevestiging van de vrouw in het
ambt van ouderling of van dienaar des
Woords zal zowel het volwaardige als
het speciale karakter van haar ambts
bediening tot uitdrukking worden ge
bracht.
4. Een vrouwelijke predikant zal indien
zij een huwelijk wenst aan te gaan, in
afwachting van een nadere kerkorde-
lijke bepaling in dezen, haar ambt ter
beschikking stellen, waarna kerkelijke
vergaderingen zullen oordelen, of zij
hij mé vrij stevig in mijn vingers kneep
„Want dat heb jij niet zelf uitgezocht
Ik ben nu ouder dan die man toen,
maar ik ben dat goede gezicht en die
goede woorden nooit vergeten.
Dat éne zinnetje is van grote beteke
nis geweest voor mijn jongensgeloof.
Ik heb al vroeg begrepen, dat het ge
loof geen zaakje van ons met God was,
maar van God met ons. En dat wij
geroepen worden. Dat God het eerste
woord heeft en dat wij mogen en moe
ten antwoorden.
Stel je voor, dat ik in de binnenlan
den van Nieuw-Guinea of van Amster
dam was geboren en dat mijn vader en
moeder goddeloos waren geweest
Ik ben in de kerk geboren. Dat was
geen keus van mij dat was geen toe
val, maar dat was genade.
De paar woorden van een eenvoudige
man hebben dat in mij losgemaakt.
Ik weet zijn naam niet. Maar als ik
hem op de nieuwe aarde tegenkom, zal
ik hem dit toch eens vertellen.
Men vraagt tegenwoordig dikwijls
naar het nut van het traditionele huis
bezoek en overweegt nieuwe methoden.
En daar kan ik volledig inkomen, maar
ik blijf toch dankbaar voor dat plaatje
in mijn dagboek. A. D.
van haar ambt dient te worden ont
heven, dan wel of zij om bijzondere
redenen haar ambt kan blijven vervul
len.
Wanneer ik voorzichtig de weg pro
beer te vinden tussen het enerzijds eri
het anderzijds, ontkom ik niet aan de
indruk dat de zusters het volgens deze
voorstellen toch niet verder zullen bren
gen dan tot hulp-ouderlingen en hulp
predikanten.
Dat is op zichzelf geen bezwaar, want
we zijn allemaal, als het goed is, nooit
meer dan hulpen tegenover elkaar.
Maar het doet me toch denken aan een
kerkelijke commissie, waarin ik eens
zitting had, met enige andere broeders
èn zuster Prof. Dr. G. van der Molen.
Voor we aan het werk gingen moes
ten de rollen worden verdeeld. Ik stelde
voor, dat Prof. Van der Molen voor
zitter zou zijn. Dat sprak wel haast van
zelf. Toch maakte een broeder bezwaar.
Vanwege de voor de vrouw geëigende
taak. Een vrouw mocht niet presideren
Overigens -het ware te wensen,
dat onze Kerken wat meer aandacht be
steden gingen aan de differentiatie tus
sen mannen en mannen
Niet iedereen is voor alles de juiste
man op de juiste plaats.
Als er volgens de apostel verschei
denheid van gaven is, dan moet er ook
verscheidenheid van taken zijn. Niet
iedereen kan alles. Zelfs mannen niet.
Tenslotte er zijn mannen met een
levensgrote anima (noemde iemand het
predikantschap niet een typisch vrou
welijk beroep hij moet gevraagd wor
den, moét in de smaak vallen, moet al
tijd lief en zacht zijn) en er zijn vrou
wen met een geweldige animus.
Mijn advies wordt niet gevraagd,
maar ik zou zeggen kijk, wat iemand
waard is, wat hij of zij kan, maar laat
de „kunne" er buiten. A. D.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Tissink te
Amsterdam.
2.30 uur Ds. Koetsveld.
5 uur Ds. Koetsveld. (Deze dienst wordt uitgezonden
naar 't Gasthuis.)
(Noorderkerk) 10.15 uur Ds. De Jonge.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur
Ds. Koetsveld te Wapenveld.
5 uur Ds. De Jonge.
Plan Zuid (Gymnastielchal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. De Jonge te Emmer-Compascuum.
5 uur Ds. Tissink.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10.15 uur Ds. Heuzeveldt te Goes, 7 uur
Ds. Helderman.
Gapinge 9 en 2.30 uur Ds. Schout, Legerpredikant.
Grijpskerke 10 uur Ds. Harms, 2.30 u. Ds. Den Hengst
Koudekerke 9.30 en 7 uur Ds. Snel te Oude- en Nieuwe
Bildzijl.
Meliskerke 10 en 7 uur Ds. Molenaar te Breda.
Oostkapelle 9, 10.30 en 7 uur Ds. Bouwknegt te
Den Haag.
Serooskerke 9 uur Ds. Heuzeveldt te Goes, 2.30. uur
Ds. De Bruijne te Goes.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 7 uur Ds. De Vries te Hoofddorp.
Vlissingen 9 en 10.45 uur Ds. Groeneveld, 7 uur Ds.
Den Hengst te Grijpskerke.
Vrouwenpolder 8.45 uur Ds. De Craene, 10.30 uur
Ds. Schout te Dussen, 7 uur Ds. Tissink, Amsterdam
Westkapelle 9.30 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds.
Snel te Oude- en Nieuwe Bildzijl.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos, 3 uur Ds. Paksy.
Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 9.30 en 7 uur Dhr. Musch.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Haaksma, Nieuw-Amsterdam
Sas van Gent 19 uur Ds. Gispen.
Sehoondijke 9.30 en 2.30 u. Ds. Nagelkerke, Dordrecht
Terneuzen 10 en 16.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 11 en 5 uur Ds. Paksy.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan, Voorber. H. Av.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. v. d. Berg te Ermelo.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Hofland te Den Haag.
Borssele 10 uur 2.30 uur Ds. Molenaar te Breda.
Colijnsplaat (in de Ned. Herv. Kerk) 11 en 4 uur
Ds. Juch te Kapelle.
Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 10.30 en 2.30 uur Ds. Juch te Kapelle,
Bediening Heilig Avondmaal.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. De Bruijne.
5 uur Ds. Meijer te Souburg.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Meijer.
5 uur Ds. Heuzeveldt.
's-Gravenpolder 10 uur Leesdienst, 5 u. Ds. v. d. Molen
te Kruiningen.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. De Jong te Rutten.
Kapelle 10.30 uur Ds. Hoekstra te Lewedorp,
2.30 uur Ds. Nawijn te Zierikzee.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen.
Lewedorp 9.15 en 2.30 u. Ds. Hoekstra, Voorbereiding
Heilig Avondmaal.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer, Voorb. H. Av.
Wemeldinge 9 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer te Bolnes.
Wissenkerke 10.30 en 4 uur Ds. Eikelboom te
Heinkenszand.
Wolphaartsdijk 10.30 uur Ds. Hoogkamer te Bolnes,
2.30 uur Ds. Noordhof.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond, Oosterbeek.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 10 uur Ds. Tissink te Ridderkerk,
5 uur Ds. Vonk te Den Haag.
Halsteren 5 uur Ds. Tissink.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 uur Ds. Vonk,
3.30 uur Ds. Tissink.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Blokland te
Noordeloos.
Oud-Vossemeer 10 e:i 3 uur
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Van Duinen
te Wassenaar.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Peddemors te Nieuw-
Vennep.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Duinen te Wassenaar.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Joosse te Middelburg.
Haamstede 9, 10.30 en 7 uur Ds. Wijngaarden te
Barendrecht.
Nieuwerkerk 9 uur Ds. Joosse te Middelburg, 5 uur
Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Plug te Huis ter Heide.
Renesse 7 uur Ds. Feunekes te Zonnemaire.
Scharendijke 9 en 10.30 uur Ds. Scholing, 7 uur Ds.
Roodenburg in het eigen kerkgebouw.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Van Wilgenburg te
Middelburg.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur