fk zie, ik zie... UIT DE PERS r PfmSSkismsrton zussdug IS juii IBS 7 Raar, maar waar Midden-Oosten. Ellende, ellende, onvoorstelbare el lende. Honderdduizenden mensen zonder middelen van bestaan, zonder eten, zon der huizen. Vluchtelingen, overgeleverd aan de barmhartigheid van de wereld. We kunnen over de oorzaken van hun vlucht discussieren, maar het be klemmende feit van zoveel ellende blijft. En altijd weer worden de massa's kleine mensen dupe van een stuk of wat grote mannen en hun politiek. En de Verenigde Naties praten maar en praten en nemen resoluties aan of verwerpen ze Hoe meer ellende, hoe meer haat. Welvarende volken zullen tegen woordig niet zo licht meer oorlogen gaan voeren. Ze hebben te veel te ver liezen Het Sinterklaasversje „Eerlijk zullen we alles delen" is een beter re cept dan het heidense „si vis pacem, para bellum" (als je vrede wilt, bereidt je dan voor op oorlog). Het Christelijk Evangelie staat altijd aan de kant van de armen. Daarom ging onze bewogenheid eerst uit naar het kleine bedreigde Israël, maar nu naar de Palesteinse vluchtelingen, waar niemand een oplossing voor weet. Het is de moeite waard juist nu kennis te nemen van de situatie der christelijke kerken in de Arabische lan den. Daarvoor kan het boekje (Boeket reeks, Kok, Kampen, kost een krats) van Tijmen Knecht U van dienst zijn. Hij beschreef „ontmoetingen met pro testantse minderheden in morgen- en avondland" onder de titel „Ik weet uw verdrukking". Morgenland is een andere naam voor Midden-Oosten Syrië, Libanon, Irak, Jordanië enz. Beschamende lectuur Want wat weten wij feitelijk van de verdrukking van onze Arabische broeders en zusters? Geld terug. Wat doet U met uw voordeeltje door de belastingverlaging Schuld afbetalen Nieuw banksstel kopen Van de winter naar de wintersport Weest er voorzichtig mee. Want ik heb mensen gekend, die een erfenis (je) kregen van een paar honderd gulden en zich voor duizend gulden meubelen aanschaften en toen voor het eerst van hun leven in finantiële perikelen kwa men te zitten. Dank zij die erfenis van tante. Als we dit voordeeltje eens niet voor ons zelf gebruikten, maar afstonden voor de ontwikkelingshulp' aan de arme landen Dan verzamelden wij een schat in de hemel. Op deze manier financieren wij het „witte leger" dat voor de wereldvrede meer betekent dan tanks en straaljagers. De grote vijand, die bestreden moet worden is de ellende in de wereld. Be lasting op frisdranken maakt je bijdrage zo onpersoonlijk. Alleen de finantiëel zeer zwakken zullen daar iets van mer ken. Alleen offers hebben betekenis. In de eerste plaats voor Onszelf. Dood of Rood. Door al het nieuws over het Midden- Oosten raakt het Verre-Oosten wat op de achtergrond van de beeldbuis. Maar onder tussen gaat die gruwe lijke uitzichtloze oorlog maar door en sneuvelen Amerikanen en Vietnamezen aan de lopende band. Waarom Om de Vietnamezen te beschermen tegen de gevaren van het communisme. Maar als deze oorlog zo door blijft gaan, zullen die mensen daar zeker niet „rood" worden om de eenvoudige re den, dat ze er niet meer zijn. Niet rood, maar dood. A. D. In de Catechismus staat, dat wij bid den moeten, dat de Here Jezus zijn Kerk op aarde zal bewaren èn vermeerderen. Dat is geen tegenstelling Isolement en apostolaat moeten sa menhangen. Anders deugt hetgeen van beide. Als de Kerk alleen maar consu meert (geniet en achter gesloten muren vroom zit te zijn) wordt ze net als de dode zee, waar het inkomt doch niet doorstroomt. Maar als de Kerk alleen maar weet van apostolaat en van medemenselijk heid (functioneren) dan verloopt ze zich in allerlei activiteiten, en raakt uit geput. De Here Jezus riep zijn discipelen tot zich. En Hij zond ze uit. Allebei. Hierover schreef M. P. v. D. in de Friese Kerkbode. Hem geef ik nu het woord CONSUMEREN. Het woord consumeren vult tegenwoor dig heel dikwijls. Je hebt een consumenten bond, maar zo bedoel ik het niet. De ge lovige mens wordt door sommigen voorge steld als consument van stichtelijke artike len, terwijl daar dan tegenover gesteld wordt dat hij niet moet consumeren, maar iets voor anderen moet betekenen. Daar willen we graag iets over schrijven. In boven aangeduide kritiek zit een waarheidselement. Als wij alleen maar consumeren in de kerk dan is de kerk in feite niet meer dan een consumentenbond en de predikant le verancier op bestelling van stichtelijkheden tegen betaling. Soms moet hij in korte tijd op bestelling contractueel is dat vast gelegd heel wat leveren. Ik denk aan het Kerstfeest, aan Pasen en Pinksteren. En dan wordt er ook heel wat verorberd. U begrijpt wat ik bedoel. Wanneer wij de kerk zo laten verworden dat ieder zijn portie op tijd krijgt opgediend, dan hebben wij ten voeten uit dat hatelijke woord, „consumeren" voor ons gekregen. En dan kan ik mij voorstellen dat er mensen zijn die zeggen laten we daar als 't u blieft mee ophouden. Laten wij in 's hemels naam aan het werk gaan. Ieder mens moet natuurlijk wat tot zich nemen, maar hij doet dat om in staat te zijn iets voor anderen te betekenen. Het kve:i van de christen hangt niet van ijsjes snoepen aan elkaar. De kerk geen bond van win kelende dames die hun inkopen larderen met het eten van gebakjes ei. taartjes. Wij zijn het met elkaar eens het woord consumeren moeten wij uit ons woorden boek schrappen. Toch vraag ik me af of we er daarmee zijn. Ik bedoel dat het een algemene wet is, dat er eerst iets in moet komen voor er iets uitgaat. Gebruiken wij het woord consumeren niet, dan kunnen wij toch het woord voe ding gebruiken en ik meen dat dat een bijbels woord is. Petrus spreekt van de redelijke onvervalste melk Vc-.n het woord. Jezus van ingaan en uitgaan en weide vin den. Sommige mensen zien de poorten van Jeruzalem alleen maar als poorten om er uit te gaan. En dan vallen de woorden mede-menselijkheid, openheid, solidariteit. Niet gaarne zouden we deze woorden prijsgeven. Maar poorten zijn er niet al leen om de stad te verlaten. Ook om de stad binnen te treden. „Wij treden uwe poorten in." Kijk, ik krijg soms het gevoel dat som mige mensen het liefst deze woorden maar overslaan. Ze spreken van de „functionali teit" van de kerk. De kerk moet functio neren naar buiten. Ze is niets inzichzelf. De kerk is haar functie. De kerk is wat ze doet. Ga maar aan het werk. Ga maar evangeliseren. Ga de wijk maar in. Werk onder de gehandicapten. Daar zijn wij het allemaal mee eens. De kerk kan ontzaglijk „introvert" zijn in zichzelf gekeerd, de wereld ligt alléén bin nen haar gezichtskring als vijandig en vreemd, het asociale gezin in de buurt zoekt men niet op en een zuivere heidin doet de was, er is geen openheid, geen besef van solidariteit met dc nood en de honger in India, de kerk lijdt niet mee met de wereld, is niet langer het geweten van de wereld. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hier tegenaan trappen en smalend spre ken van consumeren. Altijd en eeuwig, iedere zondag consumeren. En wat komt er uit de bus Doen we iets Zijn we iets Hebben wij begrip voor de ander Toch ben ik van mening dat zowel de mensen die alleen maar consumeren stichtelijkheden, want dat zijn het in dit geval, voor, stichtelijkheden na tegen be taling van contributie van de consumenten bond als de mensen die alleen maar willen functioneren, er naast zijn. Er moet inderdaad iets in voor er iets uit komt. Wij moeten gevoed. Niet met consumptieartikelen ijsjes, gebakjes, snoepjes maar met het leven de Woord. Er moet iets in. Anders krijgen we een geestelijke ma gerte en zijn we alleen maar medemense lijk, zoals ook de humanist medemenselijk kan zijn. Wij moeten, als we de kerk uit zijn, het weer weten. Op een fundament staan, ge bouwd zijn. Christus hebbep gegeten en gedronken. Christus consumeren we niet, excuus voor het woord in dit verband. Christus consumeren we niet aan de lo pende band van de stichtelijkheden die vanuit de fabriek in eendere regelmaat worden aangevoerd. Christus eten en drinken wc. En dan zo kunnen wij dc poorten uit en zien wij dc Filistijn, de Tyriër, de Moor. Psalm 87 verbindt het ene met het an dere. Al mijn bronnen zijn in U.. In U, dat is in Jeruzalem, dat is in de kerk. Als woonplaats van de levende Heer. Maar dan liggen in het perspectief van deze psalm tegelijk de uitersten der aarde. Deze en die is daar geboren. In Jeruzalem. In de kerk. Nergens de overspanning van de zgn. functionaliteit. En toch ligt de wereld open. Dat is heel merkwaardig, want we zou den dit niet verwachten. Dezelfde kerk die „consumeert" om dat hatelijke woord te gebruiken, functioneert. Op hetzelfde moment. Tongen als van vuur. Tongen, dat wijst op spreken. Het hele huis werd vervuld. En tegelijk slaat de vlam naar buiten uit. Dat bewijst hoezeer onze moderne pro bleemstellingen aan de bijbel worden op gedrongen. Hoezeer we fout gaan als we smalend spreken van consumeren. Zeker, men kan dat goed bedoelen. Maar men kan ook van een achtergrond uit spreken die niet bijbels is. „Mijn beker is overvloeiende", deze woorden moeten we niet uit ons woorden boek schrappen. „Gij richt voor mij een dis aan", idem. Want dat gaat dan allemaal behoren tot het consumeren, waarop men alleen maar kritiek heeft. Ik geloof dat een kerk die niet meer „consumeert" ten dode is opgeschreven. Foto's van de leden van zulk een kerk zouden veel lijken op de foto's van hon gerige kinderen uit India. Dorsten naar God Het mag niet meer. Want drinken is consumeren. En je moet alleen maar medemenselijk zijn. Ik begrijp wel wat men bedoelt. Maar men moet niet overdrijven en uit reactie een andere pool bereiken die even min met dc Schrift overeenkomt." A. D. Kijken Ik vind het belachelijk, wat dezer dagen in de Betuwe gebeurt. Mensen zijn toch rare wezens. Zij rijden uren lang file langs de smalle binnenwegen om in Tricht en Weil te komen. Wat gaan ze daar doen Kijken Alleen maar kijken. Kijken naar de verwoeste huizen en de vernielde boomgaarden. En lekker griezelen het moet je maar gebeuren. In mijn vorige gemeente was er pre cies op 10 mei in een groot gezin een nieuwe baby geboren. Omdat er in die woelige dagen zoveel te doen was, kwam ik iets later dan gewoonlijk op kraambezoek. Maar alleen de kinderen waren thuis. Die pasten op elkaar. Waar waren vader en moeder Later vernam ik dat vader en moeder een tandem hadden gehuurd en naar Rotterdam waren gereden om de roken de puinhopen van de gebombardeerde binnenstad te kijken. Agent Het volgende speelde zich af in het rustige, deftige Apeldoorn op zondag morgen 11 uur. Dat is de tijd, dat er. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofplcinkerk) 9.30 uur Ds. Van Andel te Rotterdam. 2.30 uur Ds. Joossc. 5 uur Ds. Joossc. (Noorderkerk) 10.15 uur Ds. De Boer te Hengelo. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. De Boer. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. De Boer. 5 uur Ds. Van Andel. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Cozijnzen te Ouderkerk aan de AmsteL Domburg 10 uur Ds. Helderman, 7 uur Ds. Dondorp te Rotterdam. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp, Bed. H. Av. en Dankzegging. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst, Bed. Heilig Avondmaal. Koudekerke 10.30 en 7 uur Ds. Bouwknegt, Den Haag Meliskerke 10 en 7 uur Ds. Van Heesen te Uden. Oostkapeile 9, 10.30 en 7 uur Ds. Koetsveld te Wapenveld. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 10 en 7 uur Ds. Harms te Eindhoven. Vlissingen 9 en 10.45 uur Ds. Groeneveld, 7 uur Ds. Helderman te Domburg. Vrouwenpolder 9 en 10.30 uur Ds. Bosman, 7 uur Ds. Dondorp te Gapinge. Westkapelle 9.30 uur Ds. Dondorp te Rotterdam, 2.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos, 3 uur Dhr. Musch Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk, Bed. H. Av. in beide diensten en Dankzegging. Breskens 9.30 uur Ds. Suurmond te Baarn, 7 uur Ds. Noorloos. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Sas van Gent 10.30 uur Ds. Gispen (Ned. H. Kerk). Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Haaksma te Nieuw- Amsterdam. Terneuzen 10 uur Ds. Berger, 16.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 11 uur Ds. Noorloos te Aardenburg, 5 uur Dhr. Musch te Breskens. Zaamslag 10 uur Ds. L. Zwaan te Amerongen (Bevestiging), 7 uur Ds. Zwaan (Intrede). Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Poelman te Berlikum. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Heuseveld te Goes. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat (in de Ned. Herv. Kerk) 11 en 4 uur Ds. v. d. Berg te Wolfaartsdijk, Bed. H. Av. Driewegen 10 en 2.30 uur Geersdijk 10 uur Ds. Scholing te Scharendijke, 2.30 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Tissink te Amsterdam 5 uur Ds. Juch te Kapelle. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Juch. 5 uur Ds. Tissink. 's-Gravenpolder 10.30 uur Ds. Juch te Kapelle, 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Hofland te Den Haag. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Molenaar te Breda. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond te 's-Gravenzande. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10 uur Ds. Hoekstra (bevestiging Ds. Kramer), 5 uur Ds. Kramer (Intrede). Wemeldinge 10 uur Ds. Pontier te Vlissingen, 2.30 uur Ds. Bouwknegt te Den Haag. Wissenkerke 10 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire, 2.30 uur Ds. Scholing te Scharendijke. Wolphaartsdijk 10.30 uur Ds. Heuseveld te Goes, 7 uur Ds. De Bruijne. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Peddemors te Nieuw- Vennep. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 uur Ds. Baayen te Rijnsburg, 17 uur Ds. Koenekoop te Rotterdam. Halsteren 17 uur Ds. Baayen te Rijnsburg. Hoogerheide (Schapcndreef 21) 9.45 u. Ds. Koenekoop te Rotterdam, 5.30 uur Ds. Baayen te Rijnsburg. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Groeneveld te Groningen. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. d. Berg te Ermelo. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Tholen 10 en 5 uur Ds. v. d. Berg te Ermelo. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Veeneman te Groningen. Haamstede 9 uur Ds. De Jong te Dokkum, 10.30 uur Cand. v. d. Brink te Groningen. Nieuwerkerk 10 uur Dienst des Woords, 5 uur Ds. v. d. Ree te Fijnaart. Oosterland 10 en 3 uur Ds. v. d. Ree te Fijnaart. Renesse 7 uur Ds. De Jong te Dokkum. Scharendijke 9, 10.30 en 7 uur Ds. Kamper, Zoetermeer Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Becker.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3