fk zie,
ik zie...
UIT DE PERS
r
PfmSSkismsrton zussdug IS juii IBS 7
Raar, maar waar
Midden-Oosten.
Ellende, ellende, onvoorstelbare el
lende.
Honderdduizenden mensen zonder
middelen van bestaan, zonder eten, zon
der huizen. Vluchtelingen, overgeleverd
aan de barmhartigheid van de wereld.
We kunnen over de oorzaken van
hun vlucht discussieren, maar het be
klemmende feit van zoveel ellende blijft.
En altijd weer worden de massa's kleine
mensen dupe van een stuk of wat grote
mannen en hun politiek.
En de Verenigde Naties praten maar
en praten en nemen resoluties aan of
verwerpen ze
Hoe meer ellende, hoe meer haat.
Welvarende volken zullen tegen
woordig niet zo licht meer oorlogen
gaan voeren. Ze hebben te veel te ver
liezen Het Sinterklaasversje „Eerlijk
zullen we alles delen" is een beter re
cept dan het heidense „si vis pacem,
para bellum" (als je vrede wilt, bereidt
je dan voor op oorlog).
Het Christelijk Evangelie staat altijd
aan de kant van de armen. Daarom
ging onze bewogenheid eerst uit naar
het kleine bedreigde Israël, maar nu
naar de Palesteinse vluchtelingen, waar
niemand een oplossing voor weet.
Het is de moeite waard juist nu
kennis te nemen van de situatie der
christelijke kerken in de Arabische lan
den.
Daarvoor kan het boekje (Boeket
reeks, Kok, Kampen, kost een krats)
van Tijmen Knecht U van dienst zijn.
Hij beschreef „ontmoetingen met pro
testantse minderheden in morgen- en
avondland" onder de titel „Ik weet uw
verdrukking".
Morgenland is een andere naam voor
Midden-Oosten Syrië, Libanon, Irak,
Jordanië enz.
Beschamende lectuur Want wat
weten wij feitelijk van de verdrukking
van onze Arabische broeders en zusters?
Geld terug.
Wat doet U met uw voordeeltje door
de belastingverlaging
Schuld afbetalen
Nieuw banksstel kopen
Van de winter naar de wintersport
Weest er voorzichtig mee. Want ik
heb mensen gekend, die een erfenis (je)
kregen van een paar honderd gulden en
zich voor duizend gulden meubelen
aanschaften en toen voor het eerst van
hun leven in finantiële perikelen kwa
men te zitten.
Dank zij die erfenis van tante.
Als we dit voordeeltje eens niet voor
ons zelf gebruikten, maar afstonden
voor de ontwikkelingshulp' aan de arme
landen
Dan verzamelden wij een schat in de
hemel.
Op deze manier financieren wij het
„witte leger" dat voor de wereldvrede
meer betekent dan tanks en straaljagers.
De grote vijand, die bestreden moet
worden is de ellende in de wereld. Be
lasting op frisdranken maakt je bijdrage
zo onpersoonlijk. Alleen de finantiëel
zeer zwakken zullen daar iets van mer
ken.
Alleen offers hebben betekenis.
In de eerste plaats voor Onszelf.
Dood of Rood.
Door al het nieuws over het Midden-
Oosten raakt het Verre-Oosten wat op
de achtergrond van de beeldbuis.
Maar onder tussen gaat die gruwe
lijke uitzichtloze oorlog maar door en
sneuvelen Amerikanen en Vietnamezen
aan de lopende band.
Waarom
Om de Vietnamezen te beschermen
tegen de gevaren van het communisme.
Maar als deze oorlog zo door blijft
gaan, zullen die mensen daar zeker niet
„rood" worden om de eenvoudige re
den, dat ze er niet meer zijn. Niet rood,
maar dood. A. D.
In de Catechismus staat, dat wij bid
den moeten, dat de Here Jezus zijn Kerk
op aarde zal bewaren èn vermeerderen.
Dat is geen tegenstelling
Isolement en apostolaat moeten sa
menhangen. Anders deugt hetgeen van
beide. Als de Kerk alleen maar consu
meert (geniet en achter gesloten muren
vroom zit te zijn) wordt ze net als de
dode zee, waar het inkomt doch niet
doorstroomt.
Maar als de Kerk alleen maar weet
van apostolaat en van medemenselijk
heid (functioneren) dan verloopt ze
zich in allerlei activiteiten, en raakt uit
geput.
De Here Jezus riep zijn discipelen
tot zich. En Hij zond ze uit.
Allebei.
Hierover schreef M. P. v. D. in de
Friese Kerkbode. Hem geef ik nu het
woord
CONSUMEREN.
Het woord consumeren vult tegenwoor
dig heel dikwijls. Je hebt een consumenten
bond, maar zo bedoel ik het niet. De ge
lovige mens wordt door sommigen voorge
steld als consument van stichtelijke artike
len, terwijl daar dan tegenover gesteld
wordt dat hij niet moet consumeren, maar
iets voor anderen moet betekenen.
Daar willen we graag iets over schrijven.
In boven aangeduide kritiek zit een
waarheidselement.
Als wij alleen maar consumeren in de
kerk dan is de kerk in feite niet meer dan
een consumentenbond en de predikant le
verancier op bestelling van stichtelijkheden
tegen betaling. Soms moet hij in korte tijd
op bestelling contractueel is dat vast
gelegd heel wat leveren. Ik denk aan
het Kerstfeest, aan Pasen en Pinksteren.
En dan wordt er ook heel wat verorberd.
U begrijpt wat ik bedoel. Wanneer wij
de kerk zo laten verworden dat ieder zijn
portie op tijd krijgt opgediend, dan hebben
wij ten voeten uit dat hatelijke woord,
„consumeren" voor ons gekregen.
En dan kan ik mij voorstellen dat er
mensen zijn die zeggen laten we daar als
't u blieft mee ophouden. Laten wij in
's hemels naam aan het werk gaan. Ieder
mens moet natuurlijk wat tot zich nemen,
maar hij doet dat om in staat te zijn iets
voor anderen te betekenen. Het kve:i van
de christen hangt niet van ijsjes snoepen
aan elkaar. De kerk geen bond van win
kelende dames die hun inkopen larderen
met het eten van gebakjes ei. taartjes.
Wij zijn het met elkaar eens het woord
consumeren moeten wij uit ons woorden
boek schrappen.
Toch vraag ik me af of we er daarmee
zijn.
Ik bedoel dat het een algemene wet is,
dat er eerst iets in moet komen voor er
iets uitgaat.
Gebruiken wij het woord consumeren
niet, dan kunnen wij toch het woord voe
ding gebruiken en ik meen dat dat een
bijbels woord is. Petrus spreekt van de
redelijke onvervalste melk Vc-.n het woord.
Jezus van ingaan en uitgaan en weide vin
den.
Sommige mensen zien de poorten van
Jeruzalem alleen maar als poorten om er
uit te gaan. En dan vallen de woorden
mede-menselijkheid, openheid, solidariteit.
Niet gaarne zouden we deze woorden
prijsgeven. Maar poorten zijn er niet al
leen om de stad te verlaten. Ook om de
stad binnen te treden.
„Wij treden uwe poorten in."
Kijk, ik krijg soms het gevoel dat som
mige mensen het liefst deze woorden maar
overslaan. Ze spreken van de „functionali
teit" van de kerk. De kerk moet functio
neren naar buiten. Ze is niets inzichzelf.
De kerk is haar functie. De kerk is wat
ze doet. Ga maar aan het werk. Ga maar
evangeliseren. Ga de wijk maar in. Werk
onder de gehandicapten.
Daar zijn wij het allemaal mee eens. De
kerk kan ontzaglijk „introvert" zijn in
zichzelf gekeerd, de wereld ligt alléén bin
nen haar gezichtskring als vijandig en
vreemd, het asociale gezin in de buurt
zoekt men niet op en een zuivere heidin
doet de was, er is geen openheid, geen
besef van solidariteit met dc nood en de
honger in India, de kerk lijdt niet mee met
de wereld, is niet langer het geweten van
de wereld.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn
die hier tegenaan trappen en smalend spre
ken van consumeren. Altijd en eeuwig,
iedere zondag consumeren. En wat komt er
uit de bus Doen we iets Zijn we iets
Hebben wij begrip voor de ander
Toch ben ik van mening dat zowel de
mensen die alleen maar consumeren
stichtelijkheden, want dat zijn het in dit
geval, voor, stichtelijkheden na tegen be
taling van contributie van de consumenten
bond als de mensen die alleen maar
willen functioneren, er naast zijn.
Er moet inderdaad iets in voor er iets
uit komt.
Wij moeten gevoed.
Niet met consumptieartikelen ijsjes,
gebakjes, snoepjes maar met het leven
de Woord.
Er moet iets in.
Anders krijgen we een geestelijke ma
gerte en zijn we alleen maar medemense
lijk, zoals ook de humanist medemenselijk
kan zijn.
Wij moeten, als we de kerk uit zijn, het
weer weten. Op een fundament staan, ge
bouwd zijn. Christus hebbep gegeten en
gedronken.
Christus consumeren we niet, excuus
voor het woord in dit verband.
Christus consumeren we niet aan de lo
pende band van de stichtelijkheden die
vanuit de fabriek in eendere regelmaat
worden aangevoerd.
Christus eten en drinken wc.
En dan zo kunnen wij dc poorten uit en
zien wij dc Filistijn, de Tyriër, de Moor.
Psalm 87 verbindt het ene met het an
dere.
Al mijn bronnen zijn in U..
In U, dat is in Jeruzalem, dat is in de
kerk.
Als woonplaats van de levende Heer.
Maar dan liggen in het perspectief van
deze psalm tegelijk de uitersten der aarde.
Deze en die is daar geboren.
In Jeruzalem.
In de kerk.
Nergens de overspanning van de zgn.
functionaliteit.
En toch ligt de wereld open.
Dat is heel merkwaardig, want we zou
den dit niet verwachten.
Dezelfde kerk die „consumeert" om dat
hatelijke woord te gebruiken, functioneert.
Op hetzelfde moment.
Tongen als van vuur.
Tongen, dat wijst op spreken.
Het hele huis werd vervuld.
En tegelijk slaat de vlam naar buiten uit.
Dat bewijst hoezeer onze moderne pro
bleemstellingen aan de bijbel worden op
gedrongen. Hoezeer we fout gaan als we
smalend spreken van consumeren.
Zeker, men kan dat goed bedoelen.
Maar men kan ook van een achtergrond
uit spreken die niet bijbels is.
„Mijn beker is overvloeiende", deze
woorden moeten we niet uit ons woorden
boek schrappen.
„Gij richt voor mij een dis aan", idem.
Want dat gaat dan allemaal behoren tot
het consumeren, waarop men alleen maar
kritiek heeft.
Ik geloof dat een kerk die niet meer
„consumeert" ten dode is opgeschreven.
Foto's van de leden van zulk een kerk
zouden veel lijken op de foto's van hon
gerige kinderen uit India.
Dorsten naar God
Het mag niet meer.
Want drinken is consumeren.
En je moet alleen maar medemenselijk
zijn.
Ik begrijp wel wat men bedoelt.
Maar men moet niet overdrijven en uit
reactie een andere pool bereiken die even
min met dc Schrift overeenkomt."
A. D.
Kijken
Ik vind het belachelijk, wat dezer
dagen in de Betuwe gebeurt.
Mensen zijn toch rare wezens.
Zij rijden uren lang file langs de
smalle binnenwegen om in Tricht en
Weil te komen.
Wat gaan ze daar doen
Kijken
Alleen maar kijken.
Kijken naar de verwoeste huizen en
de vernielde boomgaarden.
En lekker griezelen het moet je maar
gebeuren.
In mijn vorige gemeente was er pre
cies op 10 mei in een groot gezin een
nieuwe baby geboren. Omdat er in die
woelige dagen zoveel te doen was,
kwam ik iets later dan gewoonlijk op
kraambezoek. Maar alleen de kinderen
waren thuis. Die pasten op elkaar.
Waar waren vader en moeder
Later vernam ik dat vader en moeder
een tandem hadden gehuurd en naar
Rotterdam waren gereden om de roken
de puinhopen van de gebombardeerde
binnenstad te kijken.
Agent
Het volgende speelde zich af in het
rustige, deftige Apeldoorn op zondag
morgen 11 uur. Dat is de tijd, dat er.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofplcinkerk) 9.30 uur Ds. Van Andel
te Rotterdam.
2.30 uur Ds. Joossc.
5 uur Ds. Joossc.
(Noorderkerk) 10.15 uur Ds. De Boer te Hengelo.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur
Ds. Joosse.
5 uur Ds. De Boer.
Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. De Boer.
5 uur Ds. Van Andel.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Cozijnzen te Ouderkerk
aan de AmsteL
Domburg 10 uur Ds. Helderman, 7 uur Ds. Dondorp
te Rotterdam.
Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp, Bed. H. Av. en
Dankzegging.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst,
Bed. Heilig Avondmaal.
Koudekerke 10.30 en 7 uur Ds. Bouwknegt, Den Haag
Meliskerke 10 en 7 uur Ds. Van Heesen te Uden.
Oostkapeile 9, 10.30 en 7 uur Ds. Koetsveld te
Wapenveld.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Veere 10 en 7 uur Ds. Harms te Eindhoven.
Vlissingen 9 en 10.45 uur Ds. Groeneveld, 7 uur Ds.
Helderman te Domburg.
Vrouwenpolder 9 en 10.30 uur Ds. Bosman, 7 uur Ds.
Dondorp te Gapinge.
Westkapelle 9.30 uur Ds. Dondorp te Rotterdam,
2.30 uur Ds. Helderman.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos, 3 uur Dhr. Musch
Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk, Bed. H. Av. in beide
diensten en Dankzegging.
Breskens 9.30 uur Ds. Suurmond te Baarn, 7 uur
Ds. Noorloos.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Sas van Gent 10.30 uur Ds. Gispen (Ned. H. Kerk).
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Haaksma te Nieuw-
Amsterdam.
Terneuzen 10 uur Ds. Berger, 16.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 11 uur Ds. Noorloos te Aardenburg, 5 uur
Dhr. Musch te Breskens.
Zaamslag 10 uur Ds. L. Zwaan te Amerongen
(Bevestiging), 7 uur Ds. Zwaan (Intrede).
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Poelman te Berlikum.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Heuseveld te Goes.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Colijnsplaat (in de Ned. Herv. Kerk) 11 en 4 uur
Ds. v. d. Berg te Wolfaartsdijk, Bed. H. Av.
Driewegen 10 en 2.30 uur
Geersdijk 10 uur Ds. Scholing te Scharendijke,
2.30 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Tissink te Amsterdam
5 uur Ds. Juch te Kapelle.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Juch.
5 uur Ds. Tissink.
's-Gravenpolder 10.30 uur Ds. Juch te Kapelle,
2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Hofland te Den Haag.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. Molenaar te Breda.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Van Egmond te
's-Gravenzande.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra.
Nieuwdorp 10 uur Ds. Hoekstra (bevestiging Ds.
Kramer), 5 uur Ds. Kramer (Intrede).
Wemeldinge 10 uur Ds. Pontier te Vlissingen,
2.30 uur Ds. Bouwknegt te Den Haag.
Wissenkerke 10 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire,
2.30 uur Ds. Scholing te Scharendijke.
Wolphaartsdijk 10.30 uur Ds. Heuseveld te Goes,
7 uur Ds. De Bruijne.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Peddemors te Nieuw-
Vennep.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 10 uur Ds. Baayen te Rijnsburg,
17 uur Ds. Koenekoop te Rotterdam.
Halsteren 17 uur Ds. Baayen te Rijnsburg.
Hoogerheide (Schapcndreef 21) 9.45 u. Ds. Koenekoop
te Rotterdam, 5.30 uur Ds. Baayen te Rijnsburg.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Groeneveld te
Groningen.
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. v. d. Berg
te Ermelo.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Tholen 10 en 5 uur Ds. v. d. Berg te Ermelo.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Veeneman te Groningen.
Haamstede 9 uur Ds. De Jong te Dokkum, 10.30 uur
Cand. v. d. Brink te Groningen.
Nieuwerkerk 10 uur Dienst des Woords, 5 uur Ds.
v. d. Ree te Fijnaart.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. v. d. Ree te Fijnaart.
Renesse 7 uur Ds. De Jong te Dokkum.
Scharendijke 9, 10.30 en 7 uur Ds. Kamper, Zoetermeer
Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Becker.