Ik zie, ik zie Vergeet de lompen niet NIEUWS Prodikb&urtan zondag 2 juli 196 7 DE WERELD IN EEN KASTJE. Een T.V.-toestel is een gevaarlijk bezit. De zonde zit natuurlijk niet in het toestel, maar zit van nature in ons hart. Men kan verkeerd kijken men kan verkeerd horen (radio) men kan ook verkeerd lezen (slechte lectuur). Welk gebruik kan men nu maken van de T.V.. zo dat het mag strekken tot eer van God Is bij de T.V. niet alles gericht op de mens. op sensatie en op de harts tochten van de jeugd Bij uitzondering misschien is er eens iets positiefs, dat niet zondig is. Wat een gevaren voor onze jonge mensen Moest een dominee onlangs niet de ouders waarschuwen, dat er op een ca techisatieles (woensdagsavonds) slechts de helft van de jongens aanwezig was Vanwege de voetbalwedstrijd, "die door de T.V. werd uitgezonden. En ga zo maar door. Moeten wij niet concluderen, dat de wereldgelijkvormig heid hand over hand toeneemt Er zijn gevallen bekend, dat er zelfs op de rustdag, de dag des Heren, door leden van de geref. kerken, ja zelfs door voorgangers, naar gekeken wordt. Paulus schreef, dat we ter wille van de zwakken geen vlees moeten eten, in dien dit een oorzaak van ergernis zou zijn. Daarom zullen we zeker als voor gangers van de gemeente, ons te ont houden hebben van het bezit en het ge bruik van de T.V., opdat we andere mensen niet bemoeilijken in hun taak der opvoeding van de jeugd. Wanneer we werkelijk leven bij de dingen van Gods Koninkrijk, hebben we toch werkelijk geen enkele behoefte aan dergelijke wereldse vermaken. Het bovenstaande is een samenvat ting van een brief van br. T. te A. Ik wil een paar dingen naar aanleiding daarvan opmerken. 1. Het wereldse karakter van veel T.V.-programma's zit m.i. in het ver velende, ordinaire en kinderachtige. De smaak en het intellectuele peil van het kijkende publiek wordt blijkbaar niet hoog aangeslagen. Maar het is voor iedereen, die op de hoogte is, duidelijk, dat de programma's van de N.C.R.V. dikwijls een gunstige uitzondering vor men. 2. Wat mij het meest ergert is de puberocratie. Daaronder versta ik de gewoonte om de mening van jeug digen tot norm te verheffen. De smaak van halfvolwassenen is toonaangevend in mode, muziek en ro mans. Ook dit vind ik een werelds verschijn sel. 3. Wie zijn .vermaak" zoekt bij de T.V. komt echt niet aan zijn trekken. Tenzij men het vermakelijk vindt om te kijken in de wijd-open monden van blèrrende juffrouwen, in de hoop, dat het valse bovengebit naar beneden komt. Het gevaar van de T.V. is m.i. het grootst voor de ouderen, die de T.V. gebruiken om hun verveling te bestrij den en stomweg zitten te kijken naar iedere uitzending. Jongens vinden kastje kijken meestal erg vervelend. Veel jongens en meisjes, die door E.H.E.O. van de straat ge haald worden, zijn het ouderlijk huis ontvlucht, omdat er niets gedaan of ge zegd mocht worden vanwege de T.V. 4. Mijn briefschrijver onderschat de positieve waarde van veel documentaire programma's. Wat is het niet prachtig dat je a la minute geïnformeerd wordt over alle dingen die er gebeuren Zeker ook over dingen, die je niet bijster interesseren. Maar neem nu de wereldpolitiek. Je woont gewoon de vergadering van de V.N. bij En er zijn zo nu en dan toch ook magnifieke muziekprogramma's U kunt de dag des Heren heel goed heiligen door te kijken en te luisteren naar „Zingend geloven" op zondag avond. En zo is er nog veel meer 5. Laten we nooit vergeten, dat het bijbelse woord wereldgelijkvormig een beetje naar één bepaalde kant (ver maak) verschoven is. In de bijbel is „werelds" vooral lief deloos, humeurig, koppig, gierig (wij zeggen meestal: zuinig), kletserig, dwars. 6. Vermaak is een moeilijke zaak. „Christelijk" vermaak wat is dat eigenlijk Volksfeesten, bruiloften en dergelijke zakken o zo makkelijk af tot een ordinair peil. Iemand heeft eens gezegd, dat een christen zich beter thuis voelt on een begrafenis dan op een bruiloft. Want op een begrafenis kan hij zich laten gaanzonder bang te zijn. waar hij terecht komt. Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Juist op een bruiloft is een christen thuis. God is geen God van doden, maar van levenden Maar het is zo moeilijk aan ons ver maak een goede stijl te geven Laten wij daarom de N.C.R.V. niet verwijten als het vaak mislukt (zater dagavond-programma Ze doen hun best. 7. Van de boekdrukkunst werd ge zegd dat het een reuzenstap ten hemel en ter hel was. Dat kan van alles gezegd worden. En zeker van de T.V. Maar je moet kunnen kiezen, toetsen en beslissen. Dat moet je zelf doen. Vroeger werd er voor je beslist, wat je mocht en wat je niet mocht. Lang werden niet-christelijke boeken uit onze huiskamer gehouden. En de bioscoop was zonder meer taboe. Nu moeten we veel meer zelf beslis sen wat we doen of niet doen. En kie zen. In eigen verantwoordelijkheid. Want met de T.V. is de wereld in de huiskamer gekomen. Zowel de wereld, die God alzo lief had, maar ook de wereld, die zich tegen zijn geboden en beloften verzet. Maar er zitten knoppen aan het toe stel A. D. Dat we helpen en hoe wij helpen staat wel zeer nauw met elkaar in ver band. Llit het „hoe" blijkt de bereidheid tot het „dat". Bij de Ethiopiër Ebed-Melech zijn het „dat" en het „hoe" op een prach tige wijze gecombineerd. Het is, naar we lezen in Jeremia 38, een daad. die van moed getuigt, dat Ebed-Melech het voor de profeet Jeremia op neemt. Er is in Jeruzalem een Hetze tegen Jeremia. Deze boet-prediker moet van het toneel verdwijnen, koning noch volk willen gewaarschuwd zijn. En haat-gedachten laten in de regel niet lang op de uit voering wachten. Jeremia wordt in een modderige put geworpen, waar hem een langzame, maar zekere dood wacht. Ja, een daad van moed, dat Ebel- Melech, een hoveling, naar de koning gaat en toestemming durft te vragen om Jeremia te bevrijden. Zedekia, de windhaan-koning, vandaag zo en mor gen anders, geeft deze toestemming. Het bevrijdingswerk geschiedt heel zorgvuldig. Niet alleen laat Ebed-Me lech touwen naar beneden zakken om er Jeremia aan omhoog te trekken, maar hij werpt ook lompen in de put. Die lompen moet Jeremia onder de oksels van zijn armen leggen. De scherpe tou wen zouden bij het omhoogtrekken kunnen knellen en snijden in Jeremia's huid. Dat kan en dat moet vermeden worden. Bij de touwen ook de lompen, niet alleen het „dat", maar ook het „hoe" van onze daad is van betekenis. We hadden weer de diaconale con ferentie. Naar de regel om de zoveel jaar nu in Middelburg. Ook heus geen ongezellige gastvrouw. Een zeer goede opkomst. Moet wel vermeld worden, dat er, behalve de spreker, 's morgens drie en 's middags slechts twee predi kanten waren. Dit is toch wat te triest. Misschien wel ter compensatie er waren enkele dames. Onder meer af gevaardigden van de gereformeerde vrouwenverenigingen. De presidente van de kring Walcheren kwam zelfs als rapportrice uit een der discussie groepen naar voren. Voor het A.D.B. en het jubileum fonds diaconieën spraken de heren Hoekstra en Van Oeveren. Br. v. d. Driest en br. Dominicus gaan het bestuur verlaten. Tot nieuwe bestuursleden werden gekozen br. P. W. Jansen van Tholen en br. Doeselaar uit Axel. Br. Looise en Ds. Tiemersma zorgden resp. voor een zeer goede leiding en een van a tot z te volgen referaat. Ds. Tie mersma is stam-spreker op conferenties. Wat heel wel te verklaren is. Bij hem geen woord te weinig en geen woord te veel. Diaconaal werk is niet geval len behandelen, maar mensen hel pen. Nog ligt de structuur van de ge meente in het hiërarchische vlak. In de kerk moet het diaconaal besef levendig gemaakt worden. Het kerk-lid kan slechts dan mens Gods zijn, als hij dia conaal bezig is. Neen, Ds. Tiemersma heeft Jeremia 38 niet geciteerd. Maar het klonk door heel z'n referaat heen, dat bij de touwen de lompen niet ont breken mogen. De conferentie was in vijf discussie groepen verdeeld. Vier vragen kregen bijzondere aandacht. I. Heeft U concrete voorstellen, die dienstig kunnen zijn om de gemeente meer te betrekken bij het diakonaat (struktuur van de gemeente). II. Heeft U concrete voorstellen tot een beter samenspel predikant - ouder ling - diaken III. Welk voorzieningen acht U no dig om speciaal gehandicapten beter als mens tot hun recht te laten komen IV. Hoe denkt U over de ..vrijge stelde" diaken in de gemeente Het ontbrak de rapportrice en de vier rapporteurs niet aan bagage uit de verschillende groepen. Niet elke groep had dezelfde vracht. Vooral om de vrij gestelde diaken heen was er pro en contra. Even puntig en even bewogen als het referaat, was de beantwoording van Ds. Tiemersma. De vergadering heeft mild en blij ge luisterd. Er was over de hele conferen tie geen zweempje van krampachtigheid. Soms heb je op kerkvergaderingen de neiging om de kraag hoog op te zetten. Op de veertigste conferentie van de Zeeuwse diakenen werden we warm van dank voor de hoge onderscheiding, dat Christus zijn kerk tot dienstbetoon in deze wereld gesteld heeft. Zalig zijn de barmhartigen Er zijn de velen in nood, tot wie touwen moeten neerge laten worden. En laten we de lompen dan niet verqeten. G. S. O. UIT DE KERKEN Beroepen te Lemmer A. Groenewegen te Ulrum te De Glind (Rudolphstichting) G. Aalbersberg te Vlaardingen te Leeu- warden-Huizum (vac. B. Berends): J. M. Vlaming te Groningen en in de vacature van J. Schelhaas G. M. W. Steen te Har- denberg te Uithuizen en te Den Helder F. J. van der Wal te Zwolle te Benne- kom J. Melse te Oenkerk te Delfzijl (als koopvaardijpredikant met als stand plaats Liverpool): J. W. Bats te Mark nesse te Heerjansdam G. J. Tcrlaak te Krimpen aan de IJssel te Asperen P. W. van der Veen te Scherpeneel te Den Hel der B. G. de Valk te Heerenveen te Bergum G. D. Hanemaayer te Haarlcm- mermeer^O.Z. te Honselersdijk A. Veld- huyzcn tc Donkerbroek. Aangenomen naar Dokkum (vac. A. van Asselt): T. S. van Leeuwen te Oosterend (op Texel); naar Nieuw-Loosdrecht W. C. van der Brink te Renkum-Hcclsum. Bedankt voor Alblasserdam C. Hout man tc Luttelgeest (N.O.P.); voor Leiden (a.s. vac. E. Haverkamp): D. H. Borgers te Nijverdal. Examens. Aan de V.U. slaagde voor het kand. examen G. Warner te Utrecht. Voor het doet. examen slaagde aan de V.U. Mcj. R. S. van Netten te Arnhem. De classis Gorinchcm heeft praep. ge ëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer P. Blokland, kand. te Goadriaan. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Tissink te Amsterdam. 2.30 uur Ds. Tissink. 5 uur Ds. Kunst te Amsterdam. (Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Joosse. Getuigeniskerk (Aariaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Kunst. 5 uur Ds. Joosse. Pian Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Tissink. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Visscher, Zwijndrccht Domburg 10 uur Ds. Helderman, 7 uur Ds. Griffioen te Rhoon. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Kcudekerke 9.30 en 7 uur Ds. v. Andel te Rotterdam- Charlois. Meliskerke 10 uur Ds. Griffioen te Rhoon, 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Oostkapelle 9, 10.30 en 7 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9, 10.45 en 7 uur Ds. v. d. Hauw te Roosendaal. Vrouwenpolder 9, 10.30 uur Ds. Bosman, 7 uur Ds. Bouwknecht. Westkapelle 9.30 uur Ds. De Vries te Haarlem, 2.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Noorloos, Bed. H. Av. en Dankzegging. Axel 10 en 5 uur Ds. Mulder te Badhoevedorp. Breskens 9.30 uur Dhr. Musch, 7 uur Ds. Paksy. Hoek 10 en 2.30 uur Dhr. Blokland te Roosendaal. Sas van Gent Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Grashoff, Sliedrecht, Bed. H. Av. en Dankzegging. Terneuzen 10 uur Ds. Gispen, 4.30 uur Ds. Berger. Oostburg 11 uur Dhr. Musch te Breskens, 5 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Noordhof te Den Bommel. Zoutespui 11 uur Ds. Berger te Terneuzen, 3 uur Ds. Mulder te Badhoevedorp. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom, Heinkenszand. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankzegging. Colijnsplaat (in de Ned. Herv. Kerk) Ds. Maaskant te Leiden. Driewegen 9 uur Ds. Heuseveldt. 2.30 uur Ds. Juch. Geersdijk 10.30 uur Ds. v. d. Elskamp te Bennekom, 2.30 uur Ds. Mintjcs te Halfweg. Goes (Westcrkerk) 10 uur Ds. Slingenberg. 5 uur Ds. Heuzeveldt. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Slingenberg. 's-Gravenpolder 10.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes, 2.30 uur Ds. Jansen te Goes. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Weij te Emmer Erfscheiderveen. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Offers te Sittard. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch, Bed. H. Av. en Dankz. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen, Bediening Heilig Avondmaal. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Schippers te Dandinong Victoria, Australië. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhoff. Wissenkerke 10 uur Ds. Mintjes te Halfweg, 2.30 uur Ds. v. d. Elskamp te Bennekom. Wolphaartsdijk 10 en 7 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Booy te Linschoten, Bediening Heilig Avondmaal. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Torenbeek te Vroomshoop. Halsteren 14.30 uur Ds. Torenbeek te Den Ham. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 15.30 uur Ds. Pontier te Vlissingen. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder, Appingedam Oud-Vcssemeer 10 en 3 uur Ds. Keur te Scheveningen Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Wcssel te Middelburg. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Tholen 10 en 5 uur Ds. Wessel tc Middelburg, Bed. H. Av. en Dankzegging. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Wielemaker te Joure, Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging. Haamstede 9, 10.30 en 7 uur Ds. Arwerth tc Balk (Friesland) Nieuwerkerk 10.30 uur Dhr. Jansma, 5 uur Ds. Becker Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging. Oosterland 10.15 uur Ds. Becker, 3 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire. Renesse 7 uur Ds. Lecne te Barendrecht. Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Scholing, 7 uur gemeenschappelijke dienst in de Ned. Herv. Kerk. Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur IE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3