Ik zie,
ik zie
Vergeet de lompen niet
NIEUWS
Prodikb&urtan zondag 2 juli 196 7
DE WERELD IN EEN KASTJE.
Een T.V.-toestel is een gevaarlijk
bezit. De zonde zit natuurlijk niet in het
toestel, maar zit van nature in ons hart.
Men kan verkeerd kijken men kan
verkeerd horen (radio) men kan ook
verkeerd lezen (slechte lectuur).
Welk gebruik kan men nu maken
van de T.V.. zo dat het mag strekken
tot eer van God
Is bij de T.V. niet alles gericht op
de mens. op sensatie en op de harts
tochten van de jeugd
Bij uitzondering misschien is er eens
iets positiefs, dat niet zondig is.
Wat een gevaren voor onze jonge
mensen
Moest een dominee onlangs niet de
ouders waarschuwen, dat er op een ca
techisatieles (woensdagsavonds) slechts
de helft van de jongens aanwezig was
Vanwege de voetbalwedstrijd, "die door
de T.V. werd uitgezonden.
En ga zo maar door. Moeten wij niet
concluderen, dat de wereldgelijkvormig
heid hand over hand toeneemt
Er zijn gevallen bekend, dat er zelfs
op de rustdag, de dag des Heren, door
leden van de geref. kerken, ja zelfs door
voorgangers, naar gekeken wordt.
Paulus schreef, dat we ter wille van
de zwakken geen vlees moeten eten, in
dien dit een oorzaak van ergernis zou
zijn. Daarom zullen we zeker als voor
gangers van de gemeente, ons te ont
houden hebben van het bezit en het ge
bruik van de T.V., opdat we andere
mensen niet bemoeilijken in hun taak
der opvoeding van de jeugd.
Wanneer we werkelijk leven bij de
dingen van Gods Koninkrijk, hebben
we toch werkelijk geen enkele behoefte
aan dergelijke wereldse vermaken.
Het bovenstaande is een samenvat
ting van een brief van br. T. te A. Ik
wil een paar dingen naar aanleiding
daarvan opmerken.
1. Het wereldse karakter van veel
T.V.-programma's zit m.i. in het ver
velende, ordinaire en kinderachtige. De
smaak en het intellectuele peil van het
kijkende publiek wordt blijkbaar niet
hoog aangeslagen. Maar het is voor
iedereen, die op de hoogte is, duidelijk,
dat de programma's van de N.C.R.V.
dikwijls een gunstige uitzondering vor
men.
2. Wat mij het meest ergert is de
puberocratie. Daaronder versta ik de
gewoonte om de mening van jeug
digen tot norm te verheffen.
De smaak van halfvolwassenen is
toonaangevend in mode, muziek en ro
mans.
Ook dit vind ik een werelds verschijn
sel.
3. Wie zijn .vermaak" zoekt bij de
T.V. komt echt niet aan zijn trekken.
Tenzij men het vermakelijk vindt om
te kijken in de wijd-open monden van
blèrrende juffrouwen, in de hoop, dat
het valse bovengebit naar beneden
komt.
Het gevaar van de T.V. is m.i. het
grootst voor de ouderen, die de T.V.
gebruiken om hun verveling te bestrij
den en stomweg zitten te kijken naar
iedere uitzending.
Jongens vinden kastje kijken meestal
erg vervelend. Veel jongens en meisjes,
die door E.H.E.O. van de straat ge
haald worden, zijn het ouderlijk huis
ontvlucht, omdat er niets gedaan of ge
zegd mocht worden vanwege de T.V.
4. Mijn briefschrijver onderschat de
positieve waarde van veel documentaire
programma's.
Wat is het niet prachtig dat je a la
minute geïnformeerd wordt over alle
dingen die er gebeuren
Zeker ook over dingen, die je niet
bijster interesseren. Maar neem nu de
wereldpolitiek. Je woont gewoon de
vergadering van de V.N. bij
En er zijn zo nu en dan toch ook
magnifieke muziekprogramma's
U kunt de dag des Heren heel goed
heiligen door te kijken en te luisteren
naar „Zingend geloven" op zondag
avond.
En zo is er nog veel meer
5. Laten we nooit vergeten, dat het
bijbelse woord wereldgelijkvormig een
beetje naar één bepaalde kant (ver
maak) verschoven is.
In de bijbel is „werelds" vooral lief
deloos, humeurig, koppig, gierig (wij
zeggen meestal: zuinig), kletserig,
dwars.
6. Vermaak is een moeilijke zaak.
„Christelijk" vermaak wat is dat
eigenlijk Volksfeesten, bruiloften en
dergelijke zakken o zo makkelijk af tot
een ordinair peil.
Iemand heeft eens gezegd, dat een
christen zich beter thuis voelt on een
begrafenis dan op een bruiloft. Want
op een begrafenis kan hij zich laten
gaanzonder bang te zijn. waar hij
terecht komt.
Ik ben het daar helemaal niet mee
eens.
Juist op een bruiloft is een christen
thuis. God is geen God van doden,
maar van levenden
Maar het is zo moeilijk aan ons ver
maak een goede stijl te geven
Laten wij daarom de N.C.R.V. niet
verwijten als het vaak mislukt (zater
dagavond-programma Ze doen hun
best.
7. Van de boekdrukkunst werd ge
zegd dat het een reuzenstap ten hemel
en ter hel was.
Dat kan van alles gezegd worden. En
zeker van de T.V.
Maar je moet kunnen kiezen, toetsen
en beslissen. Dat moet je zelf doen.
Vroeger werd er voor je beslist, wat
je mocht en wat je niet mocht. Lang
werden niet-christelijke boeken uit onze
huiskamer gehouden. En de bioscoop
was zonder meer taboe.
Nu moeten we veel meer zelf beslis
sen wat we doen of niet doen. En kie
zen. In eigen verantwoordelijkheid.
Want met de T.V. is de wereld in de
huiskamer gekomen.
Zowel de wereld, die God alzo lief
had, maar ook de wereld, die zich tegen
zijn geboden en beloften verzet.
Maar er zitten knoppen aan het toe
stel A. D.
Dat we helpen en hoe wij helpen
staat wel zeer nauw met elkaar in ver
band. Llit het „hoe" blijkt de bereidheid
tot het „dat".
Bij de Ethiopiër Ebed-Melech zijn
het „dat" en het „hoe" op een prach
tige wijze gecombineerd. Het is, naar
we lezen in Jeremia 38, een daad. die
van moed getuigt, dat Ebed-Melech het
voor de profeet Jeremia op neemt. Er
is in Jeruzalem een Hetze tegen Jeremia.
Deze boet-prediker moet van het toneel
verdwijnen, koning noch volk willen
gewaarschuwd zijn. En haat-gedachten
laten in de regel niet lang op de uit
voering wachten. Jeremia wordt in een
modderige put geworpen, waar hem
een langzame, maar zekere dood wacht.
Ja, een daad van moed, dat Ebel-
Melech, een hoveling, naar de koning
gaat en toestemming durft te vragen
om Jeremia te bevrijden. Zedekia, de
windhaan-koning, vandaag zo en mor
gen anders, geeft deze toestemming.
Het bevrijdingswerk geschiedt heel
zorgvuldig. Niet alleen laat Ebed-Me
lech touwen naar beneden zakken om
er Jeremia aan omhoog te trekken, maar
hij werpt ook lompen in de put. Die
lompen moet Jeremia onder de oksels
van zijn armen leggen. De scherpe tou
wen zouden bij het omhoogtrekken
kunnen knellen en snijden in Jeremia's
huid. Dat kan en dat moet vermeden
worden.
Bij de touwen ook de lompen, niet
alleen het „dat", maar ook het „hoe"
van onze daad is van betekenis.
We hadden weer de diaconale con
ferentie. Naar de regel om de zoveel
jaar nu in Middelburg. Ook heus geen
ongezellige gastvrouw. Een zeer goede
opkomst. Moet wel vermeld worden,
dat er, behalve de spreker, 's morgens
drie en 's middags slechts twee predi
kanten waren. Dit is toch wat te triest.
Misschien wel ter compensatie er
waren enkele dames. Onder meer af
gevaardigden van de gereformeerde
vrouwenverenigingen. De presidente
van de kring Walcheren kwam zelfs
als rapportrice uit een der discussie
groepen naar voren.
Voor het A.D.B. en het jubileum
fonds diaconieën spraken de heren
Hoekstra en Van Oeveren.
Br. v. d. Driest en br. Dominicus
gaan het bestuur verlaten. Tot nieuwe
bestuursleden werden gekozen br. P.
W. Jansen van Tholen en br. Doeselaar
uit Axel.
Br. Looise en Ds. Tiemersma zorgden
resp. voor een zeer goede leiding en een
van a tot z te volgen referaat. Ds. Tie
mersma is stam-spreker op conferenties.
Wat heel wel te verklaren is. Bij hem
geen woord te weinig en geen woord
te veel. Diaconaal werk is niet geval
len behandelen, maar mensen hel
pen. Nog ligt de structuur van de ge
meente in het hiërarchische vlak. In de
kerk moet het diaconaal besef levendig
gemaakt worden. Het kerk-lid kan
slechts dan mens Gods zijn, als hij dia
conaal bezig is. Neen, Ds. Tiemersma
heeft Jeremia 38 niet geciteerd. Maar
het klonk door heel z'n referaat heen,
dat bij de touwen de lompen niet ont
breken mogen.
De conferentie was in vijf discussie
groepen verdeeld. Vier vragen kregen
bijzondere aandacht.
I. Heeft U concrete voorstellen, die
dienstig kunnen zijn om de gemeente
meer te betrekken bij het diakonaat
(struktuur van de gemeente).
II. Heeft U concrete voorstellen tot
een beter samenspel predikant - ouder
ling - diaken
III. Welk voorzieningen acht U no
dig om speciaal gehandicapten beter als
mens tot hun recht te laten komen
IV. Hoe denkt U over de ..vrijge
stelde" diaken in de gemeente
Het ontbrak de rapportrice en de
vier rapporteurs niet aan bagage uit de
verschillende groepen. Niet elke groep
had dezelfde vracht. Vooral om de vrij
gestelde diaken heen was er pro en
contra.
Even puntig en even bewogen als
het referaat, was de beantwoording van
Ds. Tiemersma.
De vergadering heeft mild en blij ge
luisterd. Er was over de hele conferen
tie geen zweempje van krampachtigheid.
Soms heb je op kerkvergaderingen de
neiging om de kraag hoog op te zetten.
Op de veertigste conferentie van de
Zeeuwse diakenen werden we warm
van dank voor de hoge onderscheiding,
dat Christus zijn kerk tot dienstbetoon
in deze wereld gesteld heeft. Zalig zijn
de barmhartigen Er zijn de velen in
nood, tot wie touwen moeten neerge
laten worden. En laten we de lompen
dan niet verqeten.
G. S. O.
UIT DE
KERKEN
Beroepen te Lemmer A. Groenewegen
te Ulrum te De Glind (Rudolphstichting)
G. Aalbersberg te Vlaardingen te Leeu-
warden-Huizum (vac. B. Berends): J. M.
Vlaming te Groningen en in de vacature
van J. Schelhaas G. M. W. Steen te Har-
denberg te Uithuizen en te Den Helder
F. J. van der Wal te Zwolle te Benne-
kom J. Melse te Oenkerk te Delfzijl
(als koopvaardijpredikant met als stand
plaats Liverpool): J. W. Bats te Mark
nesse te Heerjansdam G. J. Tcrlaak te
Krimpen aan de IJssel te Asperen P. W.
van der Veen te Scherpeneel te Den Hel
der B. G. de Valk te Heerenveen te
Bergum G. D. Hanemaayer te Haarlcm-
mermeer^O.Z. te Honselersdijk A. Veld-
huyzcn tc Donkerbroek.
Aangenomen naar Dokkum (vac. A. van
Asselt): T. S. van Leeuwen te Oosterend
(op Texel); naar Nieuw-Loosdrecht W.
C. van der Brink te Renkum-Hcclsum.
Bedankt voor Alblasserdam C. Hout
man tc Luttelgeest (N.O.P.); voor Leiden
(a.s. vac. E. Haverkamp): D. H. Borgers
te Nijverdal.
Examens. Aan de V.U. slaagde voor
het kand. examen G. Warner te Utrecht.
Voor het doet. examen slaagde aan de
V.U. Mcj. R. S. van Netten te Arnhem.
De classis Gorinchcm heeft praep. ge
ëxamineerd en beroepbaar verklaard de
heer P. Blokland, kand. te Goadriaan.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Tissink te
Amsterdam.
2.30 uur Ds. Tissink.
5 uur Ds. Kunst te Amsterdam.
(Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Joosse.
Getuigeniskerk (Aariaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur
Ds. Kunst.
5 uur Ds. Joosse.
Pian Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Joosse.
5 uur Ds. Tissink.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Visscher, Zwijndrccht
Domburg 10 uur Ds. Helderman, 7 uur Ds. Griffioen
te Rhoon.
Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst.
Kcudekerke 9.30 en 7 uur Ds. v. Andel te Rotterdam-
Charlois.
Meliskerke 10 uur Ds. Griffioen te Rhoon, 2.30 uur
Ds. Joosse te Middelburg.
Oostkapelle 9, 10.30 en 7 uur Ds. Groeneveld te
Vlissingen.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9, 10.45 en 7 uur Ds. v. d. Hauw te
Roosendaal.
Vrouwenpolder 9, 10.30 uur Ds. Bosman, 7 uur Ds.
Bouwknecht.
Westkapelle 9.30 uur Ds. De Vries te Haarlem,
2.30 uur Ds. Helderman.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Noorloos, Bed. H. Av.
en Dankzegging.
Axel 10 en 5 uur Ds. Mulder te Badhoevedorp.
Breskens 9.30 uur Dhr. Musch, 7 uur Ds. Paksy.
Hoek 10 en 2.30 uur Dhr. Blokland te Roosendaal.
Sas van Gent
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Grashoff, Sliedrecht,
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Terneuzen 10 uur Ds. Gispen, 4.30 uur Ds. Berger.
Oostburg 11 uur Dhr. Musch te Breskens, 5 uur Ds.
Paksy.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Noordhof te Den Bommel.
Zoutespui 11 uur Ds. Berger te Terneuzen, 3 uur
Ds. Mulder te Badhoevedorp.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom, Heinkenszand.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Bed. H. Av.
en Dankzegging.
Colijnsplaat (in de Ned. Herv. Kerk) Ds. Maaskant
te Leiden.
Driewegen 9 uur Ds. Heuseveldt. 2.30 uur Ds. Juch.
Geersdijk 10.30 uur Ds. v. d. Elskamp te Bennekom,
2.30 uur Ds. Mintjcs te Halfweg.
Goes (Westcrkerk) 10 uur Ds. Slingenberg.
5 uur Ds. Heuzeveldt.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Slingenberg.
's-Gravenpolder 10.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes,
2.30 uur Ds. Jansen te Goes.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Weij te Emmer
Erfscheiderveen.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Offers te Sittard.
Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch, Bed. H. Av. en Dankz.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen, Bediening
Heilig Avondmaal.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Hoekstra.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Schippers te Dandinong
Victoria, Australië.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhoff.
Wissenkerke 10 uur Ds. Mintjes te Halfweg, 2.30 uur
Ds. v. d. Elskamp te Bennekom.
Wolphaartsdijk 10 en 7 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Booy te Linschoten,
Bediening Heilig Avondmaal.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Torenbeek te
Vroomshoop.
Halsteren 14.30 uur Ds. Torenbeek te Den Ham.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 15.30 uur
Ds. Pontier te Vlissingen.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder, Appingedam
Oud-Vcssemeer 10 en 3 uur Ds. Keur te Scheveningen
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Wcssel te
Middelburg.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Tholen 10 en 5 uur Ds. Wessel tc Middelburg,
Bed. H. Av. en Dankzegging.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Wielemaker te Joure,
Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging.
Haamstede 9, 10.30 en 7 uur Ds. Arwerth tc Balk
(Friesland)
Nieuwerkerk 10.30 uur Dhr. Jansma, 5 uur Ds. Becker
Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging.
Oosterland 10.15 uur Ds. Becker, 3 uur Dhr. Jansma
te Zonnemaire.
Renesse 7 uur Ds. Lecne te Barendrecht.
Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Scholing, 7 uur
gemeenschappelijke dienst in de Ned. Herv. Kerk.
Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur
IE