eeuwóe 3£erkbocle r Conferentie in Hedenesse Kunnen millioenen mensen zich vergissen I 0p de drempel de gemeente J v. 21e JAARGANG No. 49 29 JUNI 1967 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. ss Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 J Onze voeten zijn staande in Uwe poorten, o Jeruzalem (Psalm 122 2) Bidden is staan in de poorten van Jeruzalem. Uit al hel aard gedruis naderen we tot God en horen we Zijn heilstem. Dit is nu reeds onze zaligheid, dat we door de poorten van het gebed mogen binnen treden in het heiligdom van Gods gemeenschap. En ons Nieuw-Testamentisch voorrecht is, dat dit Jeruzalem van overal te bereiken is, ja, dat het overal kan wezen. Dat het midden in de grootste noden oprijst. De Here Jezus Christus en Zijn Geest zijn aan geen plaatsen en aan geen omstandigheden gebonden. In Hem is overal de gemeenschap en de vrede met God. Onze voeten zijn waar dan ook staande in de poorten van Jeruzalem wij leven op de drempel. De hemel, waar Gods genadetroon is, zit niet dicht boven onze hoofden. Doch dat Jeruzalem is een open stad, met 12 poorten, naar alle kant. En wie in oprechtheid bidt, verschijnt metterdaad voor God in Sion. Weest er toch van bewust, dat u op de drempel leeft. Houdt het oog op de Godsstad gericht. Uw wandel zij in de hemel Hamaalooth Verblijdt u in degenen, die tot u zeggen „we zullen in het huis des Heren gaan' Zoveel steden zijn verwoest, zoveel huizen onbewoonbaar, maar de vrede en de welvaart van de Godsstad zijn gefundeerd in het eeuwig welbehagen van de drie-enige God. Heel de geschiedenis der mensheid is als een pelgrimstocht. Is niet elk leven een reis Een kortere of langere reis. Maar de Christen weet waarheen En wie dat eenmaal gezien heeft, wat Jesaja profeteerde „Ik zal Uw stenen gans sierlijk leggen en Ik zal U op saffieren grondvesten. En uw glasvensteren zal ik kristallijnen maken en Uw poorten van robijnstenen en Uw landpalen van aangename stenen. En al Uw kinderen zullen van de Here geleerd zijn en de vrede Uwer kinderen zal groot zijn" Wie dat eenmaal gezien heeft, kan deze heerlijkheid nooit meer vergeten „Jeruzalem, Jeruzalem, eer vergete mijn rechterhand zichzelf". En die steekt uit alle ellende van dit leven getroost het hoofd omhoog. „Men spreekt van U zeer heerlijke dingen, o stad Gods." Bidden, dat is in de poorten staan. Geloven, dat is op de drempel leven. „Onze voeten staan in Uwe poorten, o Jeruzalem O, zaligheid niet te meten, O, vreugd, die alle smart verbant, Daar is vreemd-lingschap vergeten, En wij, wij zijn in 't Vaderland. A. D.. Dit is een suggestieve vraag. Ook een belangrijke vraag. Is het zó, dat, wanneer millioenen mensen zeggen dit is waar, dit is mooi, dit is goed, ze zich, omdat zovelen er gelijk over denken, dus niet kunnen vergissen De aanleiding tot deze vraag is deze: ik werd attent gemaakt op een zinnetje, in de N.C.R.V.-gids, van 10 juni 1967, bladz. 9, waar een stukje staat over Beatles. De verkoop van hun platen is enorm. Een millioen exemplaren, bij vóór-verkoop al, is maar niets. Totaal aantal verkochte Beatle-singles 200 millioen. Cijfers zo staat er die imponeren, en die echt wel iets te ver tellen hebben". En dan komt dat zin netje Zoveel mensen kunnen zich na melijk niet vergissen. De muziek van de Beatles moet toch ergens ,,iets" hebben, dat aanspreektof je er zelf van houdt of niet". Tot zover dit citaat. Nu gaat het er mij hier niet om, om over de Beatles te schrijven, of om cri- tiek op onze N.C.R.V. te uiten. God zegene deze vereniging, en geve aan al len, die leiding hebben, veel wijsheid. En laat men maar veel dacht ik, het evangelie uitdragen in het christelijk lied, ook voor de T.V., en op het gebied van de cultuur, waar nodig, de scheids lijnen trekken. Het gaat mij nu even hierom, om over dat zinnetje, ook boven dit artikel ge plaatst, wat door te mediteren. Het mag zijn dat Beatle-muziek, of wat ook, blijkbaar iets heeft, dat aan spreekt, ik geloof dat best. En je mérkt het ook, dat 't millioenen aanspreekt. In april baden wij voor allen, die examen moesten doen. Laat ons, nu de examentijd voorbij is, niet vergeten te danken voor behaalde gunstige resultaten en bidden om de kracht, die nodig is om teleurstellingen op de juiste wijze te kunnen incasseren. Mogen in 't bijzonder de jongeren al thans het begin van de weg zien, die zij nu verder hebben te gaan. Dat kun je als een feit constateren. En nu begrijp ik de schrijver van het stukje wel. Hij bedoelt eigenlijk dat is niet per ongeluk, het is geen loutere toeval ligheid, niet per vergissing, dat ze alle maal zo'n plaat willen hebben. Maar nu komt het sprongetje zoveel mensen kunnen zich niet vergissen. En dan wordt 't ineens een zwaar geladen uit spraak. Een gevaarlijke uitspraak. Ik zie een massa-samenkomst, van een millioen mensen. Ze zijn niet per vergissing, toevallig, daar heen gegaan. Dat niet. Maar samen kunnen ze zich ontzaglijk vergissen. De millioenen Nazi's hebben zich ver gist. De millioenen Maria-vereerders vergissen zich. De millioenen Moham medanen vergissen zich. Er is ,,iets" in deze bewegingen, wat de millioenen aanspreekt En toch grandiose ver gissing Millioenen zijn er die de pseudo- religies aanhangen, of die zeggen er is geen God, ik doe nergens aan. Deze alle dwalen in hun keus, en zullen zon der bekering, verloren gaan. Millioenen en millioenen zijn aanhangers van het communisme. Ik neem het nog wat dichter bij huis. In 1517, in 1521 stond Luther alleen aanvankelijk, tegenover een ontzaglijke meerderheid van millioenen. En toch hij vergiste zich niet, maar die velen. Ik denk aan onze Ned. Geloofsbelij denis art. 7 men mag nóg de gewoonte gelijkstellen met de waarheid Gods, noch de grote menigte. Het grote getal is suggestief Maar bij het grote getal kan de ver gissing zijn. Het grote getal bekoort. Maar ook zovele millioenen mensen, op een bepaald punt wel één, in cultuur, religie of politiek, kunnen zich vergis sen. Misschien voor een korte tijd som mige dingen gaan voorbij. Soms voor langere tijd. Ook wel voor eeuwig. Wie Mij volgt, zegt Christus echter, zal in de duisternis niet wandelen Nieuwerkerk Dr J. H. BECKER. CREDO ik geloof in een rivier die stroomt van zee naar de bergen ik vraag van poëzie niet meer dan die rivier in kaart te brengen ik wil geen water uit de rotsen slaan maar ik wil water naar de rotsen dragen droge zwarte rots wordt blauwe waterrots maar de kranten willen het anders maar de kranten willen het anders willen droog en zwart van koppen staan werpen dammen op en dwingen rechtsomkeert Remco Campert (1929) gedichten van dichterbij I. Twee dichterlijke geloofsbelijdenissen I. Sommige gedichten zijn zo eenvoudig, dat ze, voor wie gewend is aan een veelheid van plechtstatige woorden, ingewikkeld lijken. Dat geldt misschien ook voor de twee gedichten die we in de eerste afleveringen van deze rubriek van wat dichterbij dan van de gewone leesafstand zullen bezien. Credo, de titel van Camperts gedicht, ons wel bekend in de betekenis van geloofs belijdenis, wordt in de eerste regel letterlijker en persoonlijker vertaald ik geloof. Campert gelooft in een omgekeerde wereld een rivier die stroomt van zee naar de bergen en hij vraagt van de poëzie niet meer dan die wereld toegankelijk te maken, onder woorden te brengen. Zo wil de dichter in de onvruchtbaarheid van de droogte en de zwartheid van de dood het water brengen, dat leven en licht is. Maar hij brengt het zelf, hij gelooft niet dat het er al is nog minder wil hij in dienst staan van een God die wonderen doet, zoals Mozes die het water uit de rotsen sloeg. Dit geloven in het onmogelijke, in het eigen wonder, is met het oog op de kranten moeilijk vol te houden. De berichten van vernietiging en onheil trekken met hun vet gedrukte koppen onverbiddelijk onze aandacht en maken de dichter zo wanhopig, dat hij regel 9 herhaalt. De wonderlijke, levenbrengende rivier uit regel 1 komt in regel 11 droog te staan, de berichten over de actualiteit verhinderen hem te stromen zoals de dichter wil werpen dammen op en dwingen hem zelfs rechtsomkeert. De gang van zaken in deze wereld blijkt niet omkeerbaar te zijn, alles gaat z'n oude ellendige gang, met of zonder Credo van Campert. Wie zijn ogen niet helemaal sluit voor de werkelijkheid, herkent wel iets van zichzelf in dit gedicht. M. BEINEMA. Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad Meditatie Kroniek algemeen kerkelijk actueel) Samenspraak (gesprekken met de lezers) In en om de wandelgangen van het parlement - Interviews met bekende en onbekende mensen Onderwerpen van sociale aard Jeugd (over en voor de Jeugd) - Kerkmuziek en zang T.V.- rubriek Uit de Pers Zeeuwse Idistorische figuren Wat gebeurt er in de R.K.-, Ned. Herv.- en andere Kerken Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront .J (slot) Nog enkele opmerkingen beloofde ik over deze conferentie: „Kerk en Industriële samenleving". Ik zeg, enkele opmerkingen, want, naar ik meen, krijgt ieder nog een verslag daarvan toegezonden. 1. Wanneer wij over industriële samenle ving spreken, dan moeten wij niet ver geten, dat we daarnaast ook te maken hebben met de wereld van visserij, bankwezen, scheepvaart, koopvaardij, handel, export, en dus één sector nooit moeten overtrekken. 2. De kerk heeft hier zeker een bood schap, maar de ontwikkeling der dingen is zo snel, dat we er voor moeten wa ken niet vandaag te komen met een boodschap van gisterenWat is de kerk Achterlicht of koplamp 3. Er is zulk een groot gevaar in onze tijd, dat de wereld haar woord spreekt en dat de kerk zegtwij weten 't eigenlijk nog niet. Het is ongeveer mode zo te spreken, terwijl 't toch moet zijn de mens is zoekende, maar de kerk spreekt. 4. Er is behoefte aan een ethiek van de consumptie. Niet alleen hoe mag ik verwerven, maar hoe mag ik er van genieten 5. We moeten niet denken, dat dc migra tie enkele en uitsluitend is van het platteland naar dc stad. Die is óók an dersom. Er zijn er die zeggen, nu weer wonend en werkend op het platteland ik verdien hier wel minder, maar ik ben hier meer mens. 6. We moeten niet verzanden in een super-specialisme wat de arbeid der kerk aangaat. Specialisten-predikanten moeten zich laten voorlichten door in siders, en hun informaties, verwerkt, doorgeven aan de predikanten die in een gemeente staan, opdat deze, zo voorgelicht, 'n ieder pastoraal kunnen begeleiden. Zie hier, voor dc lezers een heel klein willekeurig greepje uit enkele discussie uitspraken. Veel is er meegegeven. Veel is er te verwerken geweest. Een enkel filmpje ver toonde ons aspecten van het arbeidsproces, o.a. „Glas", van Haanstra, over het werk der glasblazers. En in de discussie werd, naast Cox en Moltmann Dr. Kuyper niet vergeten. Een enkele vertrok vroeger. Dc meesten bleven tot het einde, dat bepaald werd op donderdagmiddag, na maaltijd en thee. Dank werd gebracht aan allen, die mee werkten om de conferentie zo te doen sla gen. Aan de maaltijden zongen we uit de nieuwe psalmberijming, en bij de dagsluitin gen. Ik persoonlijk vind dagsluitingen hetzij in het leger, hetzij op een conferentie, of op een vereniging, of ook thuis, een van de mooiste momenten van de dag. Wij leggen dan al onze eigen gedachten eens neer, om te luisteren naar God. Zo konden we allen, welgemoed, weer huiswaarts gaan. Nieuwerkerk J. H. B.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1