Ik zie, ik zie... Uit de Gemeenten KERK en SEXE VROOMHEID Predikbeurten zondag 25 juni 1967 VREDE OVER ISRAËL Vrijwel het enige, dat verleden week de moeite om te kijken waard was, was het Journaal en waren de reportages Oorlog in het Midden-Oosten. Toen één van de C.S.-jong ens in Amsterdam handtastelijk werd met een meisje, dat de hall binnenkwam om een kaartje te kopen aan het loket, had hij toevallig te maken met een jongedame, die goed geoefend was in de judosport. Je kon niet zien. hoe ze het precies deed, maar met één enkele greep lag de aanrander lang uit op de vloer van het Centraal Station. De overwinning van Israël op Nasser en zijn vrienden verleden week deed mij aan dit voorval denken. Of moeten we denken aan de verha len, die wij vinden in het Oude Testa ment. In ieder geval zijn wij stom verwon derd. En ontzettend dankbaar. Niet al leen heeft deze overwinning Israël ge red. Maar ze heeft ook ons bewaard voor een afgrijselijke wereldoorlog van atoom formaat. Maar nu komt het er op aan, om niet alleen de oorlog, doch de vrede te win nen. Dat is minstens even moeilijk. En wij, als christenen, moeten hopen en bidden, dat door de houding van Israël de Arabische wereld niet nog verder zal worden afgestoten van het Westen. Want het Evangelie van Jezus Chris tus zien de Mohammedanen (èn vele Joden als een Westerse aangelegen heid. Ik ben van mening, dat èn de staat Israël èn de Zending zich niet mogen vereenzelven met ..het Westen". Het Westen heeft zo veel boter op het hoofd. En de Joden èn de Arabie ren (Kruistochten) hebben in de loop der historie van de Christenen te lijden gehad. Ook andersom 1 Het is duidelijk, dat de Joodse staat een Westers gezicht heeft. Dat blijft een permanent gevaar voor een werke lijke vrede. Dit wordt door vele vooraanstaande Joden zo gezien en ook gezegd. Maar hun stemmen klinken nu helaas weinig dóór in de jubels om de overwinning. Ik denk aan een figuur als Ds. Gold man, die zei ,,Wij moeten de dialoog met de Arabieren hervatten. Het is no dig, dat wij een eind maken aan een intellectuele houding, die ons belet ons te integreren in een gebied, waar wij rechtens volledig toe behoren". Wil Israël in vrede kunnen leven, dan zal het zich moeten oriënteren op zijn buren. En niet op de verre Wes terse machten. Anders blijft het haat en oorlog. In alle kranten ook in alle kerk bladen wordt er dezer dagen over Israël geschreven. Zie de stroom ingekomen stukken Daarbij is het opmerkelijk, dat de meningen duidelijk twee kanten opgaan. Ook in de kerkelijke pers. Wie niet alleen ,,leve Israël" zegt, maar ook de Arabieren moeten gehol pen worden (b.v. de millioenen vluch telingen zonder eten en woning en de Jordaniërs, die ontzettend hebben ge leden en nog die wordt in de hoek geduwd der half-zachte naïvelingen, die Rusland in de kaart spelen. Komt het verschil niet neer op een verschil tussen Westerse en Christelijke politiek Daarom ben ik lid van een christe lijke staatkundige partij. Nu de wereld één geheel geworden is, heeft het Evangelie mondiale bete kenis. In de Zending. Maar ook in de politiek. Het is in verband hiermee de moeite waard het slot te lezen van Jesaja 19. Kruiningen. Onze oud-predikant Ds. Koolstra is ver huisd naar Roosendaal Jan Vermeerlaan 62. Oosterland. Marinus Capelle en Cornelia E. v. d. Ree hebben kerkelijke bevestiging van hun hu welijk aangevraagd D.V. 27 juni. Deze zal plaats vinden om 2.30 uur in de Geref. Kerk van Zaamslag. Onze consulent Dr. J. H. Becker zal deze plechtigheid verrich ten. Het toekomstige adres van dit paar wordt Spanjaardstraat 57 te Middelburg. Onze gelukwensen aan het bruidspaar en hun families. Zoek het eens op A. D. Poortvliet. Bcroepingswerk. Candidaat R. Klijnsma te Weesp heeft te kennen gegeven geen interesse te hebben voor het beroep, dat onze gemeente op hem heeft uitgebracht. Dit is de vijfde teleurstelling, die wij in het beroepingswerk tegenkomen sinds wij 20 juni 1965 vacant werden. Onze consulent Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder mag tot 1 september a.s. op doktersadvies geen consulentcchap waar nemen. Mag ik een verzoek richten speciaal tot de zusters der gemeente eens een zonne straaltje tc brengen in het eenzame leven van onze oude blinde zuster, Wed. Van Dijke. door haar van tijd tot tijd eens te bezoeken van haar en van onze waar dering kunt U zeker zijn. Een jongen, die voor het eerst een kinder-neven-dienst bijwoonde was hoogst verbaasd, toen hij daar ook meis jes zag. Hij had namelijk gedacht, dat het een dienst zou zijn voor neven en niet voor nichten. Dit doet mij denken aan een ander verhaal Een echtpaar-met-vacantie kwam in (vervolg van pagina 2) van bisdommen. Er zouden er 15 ko men, bovendien nog 3 aartsbisdommen. Ook Zeeland genoot de ,.eer" een bis dom te worden. D.w.z. Zeeland ten noorden van de Westerschelde. Het tegenwoordige Zeeuws-Vlaanderen was toen een deel van Vlaanderen, had met Zeeland weinig te maken. Niemand was er blij mee. De aan hangers van de nieuwe leer" aller minst. Dat waren de Calvinisten, Lu- thersen en Wederdopers, die toen in onze provincie tamelijk veel voorkwa men. Het toezicht zou nu veel scherper worden. Men was bang voor de invoe ring van de Spaanse Inquisitie, een woord dat schrikbeelden opriep van schavotten en brandstapels. De Roomse edellieden evenmin. Vroeger konden ze uit gunst of door goede connecties nog wel eens bisschop worden. Dat was door de nieuwe rege ling voor hen verkeken een bisschop moest in 't vervolg een theologische op leiding gevolgd hebben. De lagere geestelijken waren even min tevreden. Het toezicht op hun werk en hun leven zou strenger worden en dat konden ze lang niet allemaal ver dragen. Het heeft enkele jaren geduurd voor alles geregeld was. Óp een van de laat ste dagen van 1561 kwam de Zeeuwse bisschop naar Middelburg. Het was Nicolaas van den Burgh (of Verburcht, Verborgh). Naar de gewoonte van die tijd werd zijn naam in het Latijn ver taald met Nicolaas de C.astro. Hij was in Leuven geboren en had daar aan de universiteit godgeleerdheid gestudeerd. Later werd hij inquisiteur en schijnt nogal streng opgetreden te zijn. Dat zag er voor de Zeeuwen dus niet zo hoopvol uit. Hij nam de plaats in van de abt te Middelburg en ging wonen in de al oude Abdij. De zomermaanden bracht hij temidden van een prachtige natuur door op het kasteel Westhove bij Dom burg. Groot was zijn macht in Zeeland. Hij verleende audiëntie aan de aanzienlijk sten uit zijn bisdom. Bij feestmaaltijden was hij de voornaamste gast. In de Sta ten van Zeeland nam hij als vertegen woordiger der geestelijkheid de eerste plaats in. Bij zijn inwijding had de nieuwe bis schop gezworen Ik zal de rechten, eer, voorrechten en het gezag van de Roomse kerk, van de paus en van zijn opvolgers bewaren, verdedigen, ver meerderen en pogen uit te breiden". Die eed zal hij wel gehouden hebben. We weten echter niet veel van zijn werkzaamheden op dit gebied. Wel is bekend, dat tijdens de landvoogdij van Alva heel wat doodvonnissen in Zee land vertrokken zijn. Daar zal bisschop de Castro ook wel aan meegeholpen hebben. Toen de Geuzen Middelburg bele gerden is hij gestorven (mei 1573). Als zijn opvolger werd de pastoor van Kou- dekerke Johan van Strijen benoemd. Hij is nooit in zijn bisdom geweest. Middelburg was Prinsgezind geworden, zodat hier voor Roomse geestelijken geen plaats meer was. Zo is Nicolaas de Castro de eerste bisschop van Zee land geweest en tevens de laatste. Nu Middelburg herdenkt dat het 750 jaar geleden stads rechten kreeg, vindt u het misschien wel interessant te weten dat hier eens een bisschop woonde. L. v. W. de buurt van eën groot Gronings dorp en zag tot zijn blijdschap, dat er een prachtig zwembad was. Ze stapten uit hun warme auto, maar vroegen voor alle zekerheid aan een voorbijganger of het wel een gemengd, bad was. Ja, dat was het. Toen ze aan de ingang kaartjes wilden kopen, kregen ze echter te ho ren, dat er voor mannen èn vrouwen verschillende tijden waren vastgesteld. Dat was dus mis, want ze waren samen uit en wilden samen zwemmen. Teleur gesteld reden ze verder. Maar toen zij de voorbijganger van daarnet weer za gen, konden ze toch niet nalaten de man zijn onkunde te verwijten. Hij toonde zich door dit verwijt zeer verongelijkt, want het was een gemengd zwembad De synodalen EN de gereformeerden van het artikel lieten hun kinderen er zwemmen zonder het gevaar van ver menging te vrezen. (Excuseert U a.u.b. de baard.) A. D. De lijd van de brandstapels en van de inquisitie was een vreselijke tijd. Één ding had die tijd evenwel vóór op de onze de geestelijke gevaren wa ren duidelijk zichtbaar. Tegenwoordig weten de christenen niet, waarover het gaat, wanneer er wordt opgeroepen tot een geestelijke strijd. Daarom wordt ook de hulp van de Here Jezus, de overwinnaar, zo weinig begeerd. Wat zijn er vandaag niet een massa dingen, die doodsgevaariijk zijn. Maar we zien het niet Om één ding met name te noemen in een korte tijd is de christelijke zede volkomen veranderd. We zoeken het niet meer in ons iso lement. Van ascese is geen sprake. Puriteinen zijn we allerminst. We hebben maar al te duidelijk ge zien, dat we de drie doodsvijanden de duivel, de wereld en ons eigen vlees, in ons christelijk ghetto mee naar bin nen hadden genomen. Vandaar dat we niet meer willen we ten van een levensstijl, die zich van al les onthoudt, waarin maar enigszins een gevaar zou kunnen schuilen. Want ge varen schuilen overal in. Maar daar staat tegenover, dat wij nu de steun missen, die ons voorgeslacht tot voor kort wel had in een strenge christelijke zede en in het straffe gezag van voormannen, die de toon aangaven. Dat wij nu deze steun en dat gezag kwijt zijn, is aan de éne kant een zaak, die positief gewaardeerd moet worden. Want die zede en die leiding kwamen niet zelden in de plaats van de Here God. Onze steun kan en mag alleen op Hem wezen. Maar aan de andere kant brengt de genoemde verandering óók mee, dat wij nu, meer dan ooit, moeten bidden ,.Leid ons niet in verzoeking, maar ver los ons van de boze". Want wij weten vandaag niet meer zo precies te zeggen, waar de .wereld" begint en eindigt en wat al of niet uit de duivel is, zoals onze vaders dat wis- CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkcrk) 9.30 uur Ds. Joosse. 2.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Van Til (uitzending naar 't Ziekenhuis). (Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Wessel. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Wessel. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Joosse. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Domburg 10 uur Ds. Van der Bom te Den Helder, 7 uur Ds. Bisschop te Steenwijk. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke (in de Elerv. Kerk) 11 uur Ds. Meijer te Meliskerke, 2.30 uur Ds. Krijger (Herv. dienst). Koudekerke 9.30 en 7 uur Ds. Elshout, Bed. H. Av. en Dankzegging. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer, Bed. H. Av. en Dankzegging. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Kloppenburg, Drachten Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Van Ulden, Legerpred. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld, Bed. H. Av. en Dankzegging. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk, Bed. H. Av. en Dankzegging. Vlissingen 9.30 uur Ds. Groeneveld, 7 uur Ds. Kornet, Bed. H. Av. en Dankzegging. Vrouwenpolder 9, 10.30 en 7 uur Ds. Tissink te Ridderkerk. Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Helderman, Bed. H. Av. en Dankzegging. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 en 3 u. Dhr. Noorloos, Geldermalsen, Voorbereiding H. Av. Axel 10 en 5 uur Ds. Kuiper te Campinos (Brazilië). Breskens 9.30 en 5 uur Dhr. Musch. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Sas van Gent Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Vos te Baarn, Voorbereiding Heilig Avondmaal. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger, Bed. H. Av. Oostburg 11 en 5 uur Ds. Paksy, Bed. H. Avondmaal. Zaamslag 9 en 3 uur Ds. De Goede te Ommen. Zoutespui 10.30 uur Ds. De Goede te Ommen, 3 uur Dhr. Musch te Breskens. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Cand. Davidse te Goes. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Voorbereiding Heilig Avondmaal. Colijnsplaat (in de Ned. Herv. Kerk 11 uur Ds. Van Andel te Rotterdam, 5 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Geersdijk 10.15 en 2.30 uur Ds. Bakker te Doorn. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Slingenberg te Rens- woude. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Heuseveldt, 5 uur Ds. Slingenberg. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg, Goes. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Goris te Oldekerk. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. De Zwart, Breukelen. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Juch, Bev. Ambtsdrager en Voorber. H. Av. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen, Voorber. Heilig Avondmaal. Lewedorp 9 uur Ds. Goris te Oldekerk, 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Bisschop te Steenwijk. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhof, Bediening Heilig Avondmaal. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. v. Andel, Rotterdam Wolphaartsdijk 10 uur Ds. Jansen, 7 uur Ds. De Bruijn te Goes. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Schelhaas Hzn., Amsterdam CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 uur Ds. v. d. Ree te Fijnaart, 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Stoel, Bed. Heilig Avondmaal. Halsteren 14.30 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 15.30 uur Ds. Dragt te Tilburg. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. Appers, Den Haag Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Keur te Scheveningen. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Pontier te Vlissingen Tholen 10 uur Ds. Keur, Voorber. Heilig Avondmaal, 5 uur Cand. Nieuwenhuis te Leeuwarden. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 11 uur Ds. Scholing te Scharendijke, 5 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder. (Namiddag Voorber. Heilig Avondmaal.) Haamstede 9, 10.30 en 7 uur Cand. De Vries te Amsterdam. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker, Bed. H. Av. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Becker, Voorber. Heilig Avondmaal. Renesse 7 uur Ds. Van Liere. Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10.30 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire, 6.30 uur Ds. Scholing te Scharendijke. Zonnemaire 10 en 2.30 uur

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3