&&UWÓ&
KIJK UIT
.r
rn
I
OPROEP
tot Overheid en Volk
„Hallo.... met jou
J-
de gemeente
21c JAARGANG No. 48
22 JUNI 1967
,.Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom. Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand
Drs. A. Elshout, Koudekcrke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
-s
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij ébonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
Kinderkens, wacht u voor dc afgoden.
1 Joh. 5:21.
In een brief heeft Johannes geschreven over Jezus Christusin wie de
levende God zich openbaarde.
Alleen in deze Jezus Christus was het eeuwige leven. Veiligheid was er
alleen onder zijn bescherming. Heerlijkheid was er alleen in zijn Koninkrijk.
Maar daarbuiten
Is daar soms niemandsland Een neutraal gebied Is daar niets en zijn wij
daar uitsluitend op onszelf
Inderdaad, daar zijn wij op ons zelf aangewezen. Maar dat betekentover
geleverd aan de geheimzinnige machten van het kwaad en van de dood. Want
buiten God is geen luchtledigDoch daar is de dreiging der afgoden. En daar
heersen boze geesten. Daartegen zijn we, op onszelf aangewezen, allerminst
opgewassen. Dat redden we nooit.
Buiten Gods Rijk zijn we allen heel kleine jongens, als klein duimpje en zijn
broertjes, die stuk voor stuk door de reus worden verslonden.
Vanwege deze kleinheid en zwakheid van de mens te midden van de myste
riën der onzienlijke dingen schrijft de apostel Johannes aan de leden zijner
gemeente „Kinderkens, wacht u voor de afgoden"
Voor Johannes waren de afgoden blijkbaar een geduchte realiteit.
Velen lachen zo'n beetje om afgoderij en doen alsof dat allemaal alleen
maar nonsens is. Maar niet voor niets begint de Wet van de Here God met
dit eerste gebod,,Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht heb
ben"
„O", zeggen velen, „er beslaan geen andere goden, want er bestaat maar
één God."
En wat onder andere namen in de wereld alzo wordt vereerd en gediend,
komt allemaal op het zelfde neer. Dat betekent immers „monotheïsme"
Ik zeg u, als die éne God niet is de God van de bijbel, d.i. die God, Wiens
aangezicht Jezus Christus is, dat dan die éne God van uw monotheïsme ook
een afgod is. Het is niet waar, dat het allemaal op hetzelfde neerkomt. Er is
maar één levende God. Dat is de enige met een gelaat en met een naam
een met een hart. De andere zijn allemaal vreemde godenanonieme
goden goden zonder gezicht.
Pas er voor op
Sommige lieden zijn op hun manier gelovig. Maar in welke God geloven
ze eigenlijk
Is het er eentje, die aan hun eigen ideeën zijn ontstaan dankt Of is het die
God. die zich in Jezus Christus heeft geopenbaard
Kijk uit voor de afgoden Want ze bestaan Doch het is een geheimzinnig
bestaan en een griezelige werkelijkheid. In de bijbel wordt met grote ernst
tegen hen gewaarschuwd.
Niet alsof God concurrenten heeft. God lacht er om. En ook vanuit het
christelijk geloof is het mogelijk er om te lachen. Wat hebben de profeten van
Israël re mee gespot.
Doch laten we maar voorzichtig wezen. Want wie het laatst lacht, lacht het
beste, A. D.
Qr ótaat geóchreven
Alles wat er staat geschreven,
Heer, doe ons verstaan,
want Uw woorden zijn ons leven.
Spreek ons aan
Mozes heeft het vuur zien branden
en hij werd Uw knecht,
laat ons voortgaan aan zijn hand
en
wijs de weg.
Herder David werd een koning
en hij zong Uw lof,
en zijn Zoon bouwde Uw woning
heerlijk af.
Wat de sterren niet verzwijgen
sprak tot Abraham,
en een ster riep de drie wijzen
toen Hij kwam.
Jezus heeft het laatst gesproken
en Zijn stem gaat voort,
want als graan is Hij gebroken
woord voor woord.
Zend Uw regen uit de wolken
die het groeien doet
graan dat brood wordt voor
U w volk in
overvloed.
Gij gaat onze aard te boven
zend Uw adem neer,
heel de aarde moet U loven
meer en meer
Tom Naastepad
if
De door onze Generale Synode in
gestelde commissies zijn aan het werk
gegaan. Vragen wij God om de leiding
van Zijn Geest bij hun beraadslagin
gen, opdat zegenrijke synodale beslis
singen kunnen worden genomen.
We bidden voor de eenheid van de
kerken.
Een grote rem op de Evangeliever
kondiging is de verdeeldheid der ker
ken. Laten we bidden om terugkeer van
de eendracht, die het eerste Pinkster
feest" kenmerkte en bij de omstanders
zo duidelijk opviel.
Heel de zendingsgeschiedenis getuigt
er van, dat het zaad van het Evangelie
verstikt wordt door de verdeeldheid van
de Kerk. Eenheid is levensvoorwaarde
voor gezegend zendingswerk.
Jammer genoeg heeft de oproep van
de Kerken niet het hele volk bereikt.
Het bleek me, dat ook velen van ,,onze
mensen" niet op de hoogte waren van
de tekst der woorden.
Omdat de oorlog wel door Israël ge
wonnen werd, maar de vrede nog niet,
blijft steun en voorbede met betrekking
tot het Midden-Oosten hard nodig.
Hier bij aansluitend de oproep van
het Algemeen Diakonaal Bureau aan
onze kerkeraden en diakonieën.
,,De kerken, aangesloten bij de Oecume
nische Raad van Kerken in Nederland, de
Gereformeerde Kerken in Nederland en de
Rooms-Katholieke Kerk hebben zich op 6
juni j.l. met de volgende verklaring gericht
tot overheid en volk
Na een tijd van steeds groter wordende
spanningen is in het Midden-Oosten de
strijd ontbrand tussen dat deel van het
Joodse volk, dat in de staat Israël een na
tionaal tehuis heeft gevonden en de vol
keren die het omringen.
Vooral als wij denken aan het zware
lijden, dat het Joodse volk in de jaren, die
achter ons liggen, heeft moeten doorstaan,
kan deze strijd, waarin het voortbestaan
van de staat Israël in gevaar komt, ons
niet onverschillig laten.
Zonder thans dieper in te gaan op de
achtergrond en de oorzaken van het hui
dige conflict, menen wij te mogen zeggen,
dat een oplossing van dit conflict de rech
ten van het volk Israël op zijn nationaal
bestaan zal moeten handhaven.
Daarom dringen wij er met grote klem
bij onze regering op aan, om, nadat door
het ingrijpen van de Veiligheidsraad het
vuren zal zijn gestaakt, al zijn invloed aan
te wenden, dat er een dusdanige behande
ling van dit conflict zal plaats vinden, dat
alle oorzaken van de huidige spanningen
tussen Israël en de Arabische landen wor
den weggenomen en het voortbestaan van
de staat Israël gewaarborgd wordt.
Gaarne bevelen wij een krachtige steun
aan alle acties aan, die ten doel hebben
hulp te bieden in de menselijke noden, die
door de oorlogshandelingen, waar ook,
zijn ontstaan.
Tenslotte willen wij opnieuw oproepen
tot gebed en voorbede voor het herstel
van de vrede in het Midden-Oosten, opdat
alle volkeren in gerechtigheid en vrede
kunnen leven."
Hoewel de kerken in een bijzondere
relatie staan tot het volk der joden, wat
ook in de hulp tot uitdrukking zal moeten
komen, is het noodzakelijk de kerkelijke
hulp niet alleen tot Israël te beperken.
Niet alleen mogen wij dc christenen in de
arabische wereld niet discriminerend be
handelen of ook in gevaar brengen door
een strikt eenzijdige hulpverlening, maar
zwaarder weegt nog het gebod van de
Heer, dat wij zullen helpen waar nood is
en waar wij mogelijkheden tot hulp heb
ben. Dc geschiedenis van de barmhartige
Samaritaan doorbreekt werkelijk alle gren
zen, ook die door onze verontwaardiging
nu of door schuldgevoelens uit het verleden
getrokken worden."
Deze laatste opmerkingen wijzen op het
gevaar dat op veel plaatsen voorbijgegaan
wordt aan de nood in de arabische wereld.
Vanuit het evangelie mag dat niet. De
boven geciteerde woorden betekenen niet
een koele houding van enerzijds
anderzijds, het is de neerslag van een wor
steling met de vraag naar wat God van
ons als kerken eist. Aldus de toelichting
van de kant van de directeur van het al
gemeen diakonaal bureau der gereformeer
de kerken dr. J. van Klinken, die er ter
vermijding van misverstand nog aan toe
voegt deze conclusie was ook noodzake
lijk geweest, als in de arabische wereld
geen christen-minderheden zouden wonen.
Bijdragen voor hulpverlening in het
midden-oosten zijn welkom op grio 22 11
van het Algemeen Diakonaal Bureau te
Utrecht.
JEUGDRUBRIEK
Correspondentie-adres
Fred. v. Eedenstraat 17, Terneuzen.
II.
Wat wil je worden
En wie wil je zijn
Wat wil je worden Weet je het al
Jij, met je pas behaalde diploma
Het is een moeilijke vraag. Misschien
weet je het al lang. Misschien heb je
al die jaren extra hard gewerkt. Je zet
te je tanden op elkaar. Je wist wat je
wilde. Maar het kan best zijn, dat je
voor je eigen gevoel in een soort
vacuum terecht bent gekomen. Omdat
je niet weet wat je wil. Je aarzelt op
het kruispunt. Welke weg moet je kie
zen Nu liggen er door je diploma een
aantal wegen open. Dat is al meteen
de eerste beperking in je keus. Dan
zijn er een aantal beroepen, die jou min
der goed liggen. Die beroepen moet je
Op regelmatige tijden worden de
volgende rubrieken opgenomen in
ons blad
Meditatie Kroniek algemeen
kerkelijk actueel) Samenspraak
(gesprekken met de lezers)
In en om de wandelgangen van
het parlement Interviews met
bekende en onbekende mensen
Onderwerpen van sociale aard
Jeugd (over en voor de Jeugd)
Kerkmuziek en zang T.V.-
rubriek Uit de Pers
Zeeuwse Historische figuren
Wat gebeurt er in de R.K.-, Ned.
Her v.- en andere Kerken
Kerkelijke Nieuwsdienst
Feuilleton Officiële kerkelijke
berichten Boeken-recensies
Berichten van het Zendingsfront
VJ
niet kiezen. Maar hoe weet je, of een
beroep je wel of niet ligt Nu, eerst al
door je eens te laten testen, door een
erkend bureau voor beroepenkeuze.
Misschien zie je daar tegen op. Want
je hebt dan het gevoel alsof ze dwars
door je heen kijken. En dat wil niemand
graag.
Het kan ook zijn dat je bij jezelf
denkt Mij krijgen ze toch niet door.
Nu, als ik je eens een advies mag
geven werk mee aan zo'n test. Wees
eerlijk. Zeg gewoon wat er in je op
komt. Het gaat immers om je toekomst
Om jouw geluk Goed, dus die test kan
je een heel eind op weg helpen. Daar
door leer je je zelf wat beter kennen.
Je leert je eigen mogelijkheden beter
zien. En dat laatste is weer erg goed
voor je zelfvertrouwen.
Zelfvertrouwen Want een mens
kan er ongelukkig van worden, als hij
een verkeerde keus doet in z'n beroep.
Maar stel nu eens voor, dat je daar he
lemaal geen probleem van maakt. Stel
voor, dat je zegt ,,Ik wil maar één
ding. Geld verdienen. Zo vlug moge
lijk. En zoveel mogelijk. Dan kan ik op
mijn eigen benen staan. Dan kan ik ko
pen wat ik wil. Dan kan ik dragen wat
ik wil. Geld verdienen „daar gaat 't
dan toch maar om". Nu, misschien dat
je met jouw diploma zo maar met
een geld kunt verdienen. En als je een
opleiding gaat volgen verdien je
voorlopig niets. Dan ben je je ouders
tot last.
Nu is dat natuurlijk eerst een punt,
waarover je eens moet praten met je
ouders. Of ook met anderen. Maar één
ding moet je wel even weten Je moet
geen beroep kiezen alleen om geld te
verdienen. Je moet een beroep kiezen
om zelf te dienen. Anderen te dienen.
De Heer heeft jou gaven gegeven. Ta
lenten om mee te werken.
Wat een idee, om ze alleen te ge
bruiken, voorzover ze in je eigen kraam
te pas komen. Je bent er toch niet om
jezelf alleen. Je bent er samen met alle
anderen. En voor alle anderen.
En wat ze ook allemaal vertellen over
de jeugd, ik ben blij dat zoveel jongelui
zich vrijwillig hebben gemeld om naar
Israël te gaan. Dat er jongens zijn, die
hun dienstplichttijd in de onderontwik
kelde gebieden willen doorbrengen. Dat
er meisjes zijn die met hun diploma
op zak denken ,,Hoe en wie kan ik
nu het beste helpen Het is ook hier
weer een keus tussen minimum en ma
ximum. Tussen je gaven exploiteren
of gevaar lopen om geëxploiteerd te
worden.
Hoe ben ik het beste dienstbaar Dat
moet de vraag zijn. En vergelijk dan
jezelf niet met anderen. Misschien kun
nen die alles beter. Misschien denk je
dat alleen maar.
Vergeet niet, dat jij één van Gods
unieke mensen bent. Van jou is er maar
één. Zoals jij bent is er geen tweede.
Werk dan maar met de gaven, die
je hebt. En bepaald zó de keus van je