&&UWÓ& KIJK UIT .r rn I OPROEP tot Overheid en Volk „Hallo.... met jou J- de gemeente 21c JAARGANG No. 48 22 JUNI 1967 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom. Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekcrke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. -s Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij ébonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Kinderkens, wacht u voor dc afgoden. 1 Joh. 5:21. In een brief heeft Johannes geschreven over Jezus Christusin wie de levende God zich openbaarde. Alleen in deze Jezus Christus was het eeuwige leven. Veiligheid was er alleen onder zijn bescherming. Heerlijkheid was er alleen in zijn Koninkrijk. Maar daarbuiten Is daar soms niemandsland Een neutraal gebied Is daar niets en zijn wij daar uitsluitend op onszelf Inderdaad, daar zijn wij op ons zelf aangewezen. Maar dat betekentover geleverd aan de geheimzinnige machten van het kwaad en van de dood. Want buiten God is geen luchtledigDoch daar is de dreiging der afgoden. En daar heersen boze geesten. Daartegen zijn we, op onszelf aangewezen, allerminst opgewassen. Dat redden we nooit. Buiten Gods Rijk zijn we allen heel kleine jongens, als klein duimpje en zijn broertjes, die stuk voor stuk door de reus worden verslonden. Vanwege deze kleinheid en zwakheid van de mens te midden van de myste riën der onzienlijke dingen schrijft de apostel Johannes aan de leden zijner gemeente „Kinderkens, wacht u voor de afgoden" Voor Johannes waren de afgoden blijkbaar een geduchte realiteit. Velen lachen zo'n beetje om afgoderij en doen alsof dat allemaal alleen maar nonsens is. Maar niet voor niets begint de Wet van de Here God met dit eerste gebod,,Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht heb ben" „O", zeggen velen, „er beslaan geen andere goden, want er bestaat maar één God." En wat onder andere namen in de wereld alzo wordt vereerd en gediend, komt allemaal op het zelfde neer. Dat betekent immers „monotheïsme" Ik zeg u, als die éne God niet is de God van de bijbel, d.i. die God, Wiens aangezicht Jezus Christus is, dat dan die éne God van uw monotheïsme ook een afgod is. Het is niet waar, dat het allemaal op hetzelfde neerkomt. Er is maar één levende God. Dat is de enige met een gelaat en met een naam een met een hart. De andere zijn allemaal vreemde godenanonieme goden goden zonder gezicht. Pas er voor op Sommige lieden zijn op hun manier gelovig. Maar in welke God geloven ze eigenlijk Is het er eentje, die aan hun eigen ideeën zijn ontstaan dankt Of is het die God. die zich in Jezus Christus heeft geopenbaard Kijk uit voor de afgoden Want ze bestaan Doch het is een geheimzinnig bestaan en een griezelige werkelijkheid. In de bijbel wordt met grote ernst tegen hen gewaarschuwd. Niet alsof God concurrenten heeft. God lacht er om. En ook vanuit het christelijk geloof is het mogelijk er om te lachen. Wat hebben de profeten van Israël re mee gespot. Doch laten we maar voorzichtig wezen. Want wie het laatst lacht, lacht het beste, A. D. Qr ótaat geóchreven Alles wat er staat geschreven, Heer, doe ons verstaan, want Uw woorden zijn ons leven. Spreek ons aan Mozes heeft het vuur zien branden en hij werd Uw knecht, laat ons voortgaan aan zijn hand en wijs de weg. Herder David werd een koning en hij zong Uw lof, en zijn Zoon bouwde Uw woning heerlijk af. Wat de sterren niet verzwijgen sprak tot Abraham, en een ster riep de drie wijzen toen Hij kwam. Jezus heeft het laatst gesproken en Zijn stem gaat voort, want als graan is Hij gebroken woord voor woord. Zend Uw regen uit de wolken die het groeien doet graan dat brood wordt voor U w volk in overvloed. Gij gaat onze aard te boven zend Uw adem neer, heel de aarde moet U loven meer en meer Tom Naastepad if De door onze Generale Synode in gestelde commissies zijn aan het werk gegaan. Vragen wij God om de leiding van Zijn Geest bij hun beraadslagin gen, opdat zegenrijke synodale beslis singen kunnen worden genomen. We bidden voor de eenheid van de kerken. Een grote rem op de Evangeliever kondiging is de verdeeldheid der ker ken. Laten we bidden om terugkeer van de eendracht, die het eerste Pinkster feest" kenmerkte en bij de omstanders zo duidelijk opviel. Heel de zendingsgeschiedenis getuigt er van, dat het zaad van het Evangelie verstikt wordt door de verdeeldheid van de Kerk. Eenheid is levensvoorwaarde voor gezegend zendingswerk. Jammer genoeg heeft de oproep van de Kerken niet het hele volk bereikt. Het bleek me, dat ook velen van ,,onze mensen" niet op de hoogte waren van de tekst der woorden. Omdat de oorlog wel door Israël ge wonnen werd, maar de vrede nog niet, blijft steun en voorbede met betrekking tot het Midden-Oosten hard nodig. Hier bij aansluitend de oproep van het Algemeen Diakonaal Bureau aan onze kerkeraden en diakonieën. ,,De kerken, aangesloten bij de Oecume nische Raad van Kerken in Nederland, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Rooms-Katholieke Kerk hebben zich op 6 juni j.l. met de volgende verklaring gericht tot overheid en volk Na een tijd van steeds groter wordende spanningen is in het Midden-Oosten de strijd ontbrand tussen dat deel van het Joodse volk, dat in de staat Israël een na tionaal tehuis heeft gevonden en de vol keren die het omringen. Vooral als wij denken aan het zware lijden, dat het Joodse volk in de jaren, die achter ons liggen, heeft moeten doorstaan, kan deze strijd, waarin het voortbestaan van de staat Israël in gevaar komt, ons niet onverschillig laten. Zonder thans dieper in te gaan op de achtergrond en de oorzaken van het hui dige conflict, menen wij te mogen zeggen, dat een oplossing van dit conflict de rech ten van het volk Israël op zijn nationaal bestaan zal moeten handhaven. Daarom dringen wij er met grote klem bij onze regering op aan, om, nadat door het ingrijpen van de Veiligheidsraad het vuren zal zijn gestaakt, al zijn invloed aan te wenden, dat er een dusdanige behande ling van dit conflict zal plaats vinden, dat alle oorzaken van de huidige spanningen tussen Israël en de Arabische landen wor den weggenomen en het voortbestaan van de staat Israël gewaarborgd wordt. Gaarne bevelen wij een krachtige steun aan alle acties aan, die ten doel hebben hulp te bieden in de menselijke noden, die door de oorlogshandelingen, waar ook, zijn ontstaan. Tenslotte willen wij opnieuw oproepen tot gebed en voorbede voor het herstel van de vrede in het Midden-Oosten, opdat alle volkeren in gerechtigheid en vrede kunnen leven." Hoewel de kerken in een bijzondere relatie staan tot het volk der joden, wat ook in de hulp tot uitdrukking zal moeten komen, is het noodzakelijk de kerkelijke hulp niet alleen tot Israël te beperken. Niet alleen mogen wij dc christenen in de arabische wereld niet discriminerend be handelen of ook in gevaar brengen door een strikt eenzijdige hulpverlening, maar zwaarder weegt nog het gebod van de Heer, dat wij zullen helpen waar nood is en waar wij mogelijkheden tot hulp heb ben. Dc geschiedenis van de barmhartige Samaritaan doorbreekt werkelijk alle gren zen, ook die door onze verontwaardiging nu of door schuldgevoelens uit het verleden getrokken worden." Deze laatste opmerkingen wijzen op het gevaar dat op veel plaatsen voorbijgegaan wordt aan de nood in de arabische wereld. Vanuit het evangelie mag dat niet. De boven geciteerde woorden betekenen niet een koele houding van enerzijds anderzijds, het is de neerslag van een wor steling met de vraag naar wat God van ons als kerken eist. Aldus de toelichting van de kant van de directeur van het al gemeen diakonaal bureau der gereformeer de kerken dr. J. van Klinken, die er ter vermijding van misverstand nog aan toe voegt deze conclusie was ook noodzake lijk geweest, als in de arabische wereld geen christen-minderheden zouden wonen. Bijdragen voor hulpverlening in het midden-oosten zijn welkom op grio 22 11 van het Algemeen Diakonaal Bureau te Utrecht. JEUGDRUBRIEK Correspondentie-adres Fred. v. Eedenstraat 17, Terneuzen. II. Wat wil je worden En wie wil je zijn Wat wil je worden Weet je het al Jij, met je pas behaalde diploma Het is een moeilijke vraag. Misschien weet je het al lang. Misschien heb je al die jaren extra hard gewerkt. Je zet te je tanden op elkaar. Je wist wat je wilde. Maar het kan best zijn, dat je voor je eigen gevoel in een soort vacuum terecht bent gekomen. Omdat je niet weet wat je wil. Je aarzelt op het kruispunt. Welke weg moet je kie zen Nu liggen er door je diploma een aantal wegen open. Dat is al meteen de eerste beperking in je keus. Dan zijn er een aantal beroepen, die jou min der goed liggen. Die beroepen moet je Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad Meditatie Kroniek algemeen kerkelijk actueel) Samenspraak (gesprekken met de lezers) In en om de wandelgangen van het parlement Interviews met bekende en onbekende mensen Onderwerpen van sociale aard Jeugd (over en voor de Jeugd) Kerkmuziek en zang T.V.- rubriek Uit de Pers Zeeuwse Historische figuren Wat gebeurt er in de R.K.-, Ned. Her v.- en andere Kerken Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront VJ niet kiezen. Maar hoe weet je, of een beroep je wel of niet ligt Nu, eerst al door je eens te laten testen, door een erkend bureau voor beroepenkeuze. Misschien zie je daar tegen op. Want je hebt dan het gevoel alsof ze dwars door je heen kijken. En dat wil niemand graag. Het kan ook zijn dat je bij jezelf denkt Mij krijgen ze toch niet door. Nu, als ik je eens een advies mag geven werk mee aan zo'n test. Wees eerlijk. Zeg gewoon wat er in je op komt. Het gaat immers om je toekomst Om jouw geluk Goed, dus die test kan je een heel eind op weg helpen. Daar door leer je je zelf wat beter kennen. Je leert je eigen mogelijkheden beter zien. En dat laatste is weer erg goed voor je zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen Want een mens kan er ongelukkig van worden, als hij een verkeerde keus doet in z'n beroep. Maar stel nu eens voor, dat je daar he lemaal geen probleem van maakt. Stel voor, dat je zegt ,,Ik wil maar één ding. Geld verdienen. Zo vlug moge lijk. En zoveel mogelijk. Dan kan ik op mijn eigen benen staan. Dan kan ik ko pen wat ik wil. Dan kan ik dragen wat ik wil. Geld verdienen „daar gaat 't dan toch maar om". Nu, misschien dat je met jouw diploma zo maar met een geld kunt verdienen. En als je een opleiding gaat volgen verdien je voorlopig niets. Dan ben je je ouders tot last. Nu is dat natuurlijk eerst een punt, waarover je eens moet praten met je ouders. Of ook met anderen. Maar één ding moet je wel even weten Je moet geen beroep kiezen alleen om geld te verdienen. Je moet een beroep kiezen om zelf te dienen. Anderen te dienen. De Heer heeft jou gaven gegeven. Ta lenten om mee te werken. Wat een idee, om ze alleen te ge bruiken, voorzover ze in je eigen kraam te pas komen. Je bent er toch niet om jezelf alleen. Je bent er samen met alle anderen. En voor alle anderen. En wat ze ook allemaal vertellen over de jeugd, ik ben blij dat zoveel jongelui zich vrijwillig hebben gemeld om naar Israël te gaan. Dat er jongens zijn, die hun dienstplichttijd in de onderontwik kelde gebieden willen doorbrengen. Dat er meisjes zijn die met hun diploma op zak denken ,,Hoe en wie kan ik nu het beste helpen Het is ook hier weer een keus tussen minimum en ma ximum. Tussen je gaven exploiteren of gevaar lopen om geëxploiteerd te worden. Hoe ben ik het beste dienstbaar Dat moet de vraag zijn. En vergelijk dan jezelf niet met anderen. Misschien kun nen die alles beter. Misschien denk je dat alleen maar. Vergeet niet, dat jij één van Gods unieke mensen bent. Van jou is er maar één. Zoals jij bent is er geen tweede. Werk dan maar met de gaven, die je hebt. En bepaald zó de keus van je

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1