r
Uit de Gemeenten
DE JEUGD van
tegenwoordig
Predikbeurten xondag 11 juni 1967
BIJ BELGENOO T SCHAP
BRAZILIË - ZENDINGSLAND
PINKS TERCOLLEC TE
RUIM 25 HOGER
DAN VORIG JAAR.
UIT DE PERS
VASTEN.
POORTVLIET.
De kerkeraad vergaderde 2 juni j.l. Zo
als steeds waren ook nu weer alle broeders
aanwezig. Een enkele greep uit het ver
handelde
1Gunstig rapport ontvangen van de
Boek- en Kascontrolecommissie. Steeds
weer zijn wij verheugd en dankbaar voor
de grote offervaardigheid van onze kleine
gemeente, zodat zowel Kerk als Diakonie
geen geldzorgen kennen.
Januari 1967 werd ook in onze gemeente
het ene offer ingevoerd. De opbrengst
stemt tot tevredenheid, is beslist niet min
der dan voorgaande jaren.
2. Evangelisatiewerk op het eiland Tho-
len. Dit zal in de komende week ter hand
worden genomen. De campings zullen wor
den bezocht en lectuur worden verspreid.
Er is echter nog tekort aan medewerkers,
hopelijk zullen nog enkele brs. of zrs. zich
melden voor dit zo hoognodige werk.
3. De gaande en komende man. Br.
Timmermans vertrok met zijn gezin naar
Fijnaart. In zijn plaats werd benoemd tot
lid van de Commissie van Beheer br. C.
van As.
4. Beroepingswerk. Daartoe gemachtigd
door de ledenvergadering is door de ker
keraad een beroep uitgebracht op candi-
daat R. Klijnsma te Weesp.
God geve hierop Zijn zegen, opdat onze
gemeente binnen afzienbare tijd weer een
eigen herder en leraar in haar midden zal
mogen begroeten.
WEMELDINGE.
Ds. J. Noordhoff is bevestigd door ds.
Gravendeel uit Middelharnis. In de dienst
van vijf uur deed ds. Noordhoff zijn in
trede in een overvolle kerk. De schrift
lezing hield hij uit Handelingen 4 vers
131 en als tekst had hij gekozen Hande
lingen 4 vers 12. Namens de kerkeraad en
de gemeente sprak de heer D. Kerkhove
en namens de deputatie van de varende
gemeente sprak de heer Wagenaar. Ds.
De Bruijn uit Goes deed dat namens de
Classis Goes. De woordvoerder van de
gemeente Den Bommel (waar ds. Noord
hof vandaan komt) was de heer Kievit.
Namens de Vrij evangelische gemeente en
de Nederlands hervormde gemeente sprak
ds. G. van Bruggen. Voorts werd gespro
ken door burgemeester C. N. F. van Sas
van Wemeldinge. Er waren tijdens deze
dienst vele afgevaardigden aanwezig van
verschillende kerken. Ook wethouder J.
Veerhoek en gemeentesecretaris J. Oude
man waren aanwezig.
UITZENDING VAN EEN
RWANDA-FILM
VOOR DE TELEVISIE
In het T.V.-programma van de IKOR
zal op zondagavond II juni een Rwanda-
film worden gedraaid, welke door het team
van ds Koole, dat in het najaar van 1966
een bezoek aan Rwanda bracht, is opge
nomen.
Het lijkt ons de moeite waard dit pro
gramma te zien. Onze kerken in het zuiden
hebben immers ook juist Rwanda als zen
dingsterrein.
Wij vertrouwen dat door deze uitzen
ding dat verre land, waarmee wij zoveel
bemoeienissen hebben, ons naderbij zal
komen en onze taak voor Rwanda met
meer inzicht en liefde zal worden gedaan.
Ds. P. van Til,
Voorzitter Zuiderzending.
Aan de leden/contribuanten van het
Ned. Bijb. Gen. wordt medegedeeld,
dat de minimumcontributie voor 1967
van 2,50 tot ƒ4,— verhoogd moest
worden. De redenen hiertoe mogen wel
als bekend worden verondersteld uit
breiding van het werk en verhoging van
de kosten. Wanneer in juli/augustus de
kwitanties worden geïnd, geve men
zonder dralen en met alle liefde im
mers is er naast de zending en evange
lisatie, een taak van groter belang dan
die welke ons NBG wil vervullen In
alle talen moet (het bijbelse moeten is
dat!!) Gods Woord worden bediend.
Daartoe is een getrouwe vertaling eer
ste vereiste. En dan al die bijbels, die
onder de leiding van de Geest Gods zo
maar hun weg vinden naar een om le
ven snakkend mensenhart
Kortom, lidmaatschap van het NBG
is iets vanzelfsprekends voor dankbare
christenen in het op dit gebied (dat van
de bijbels en de vertalingen) zo rijk
gezegende Nederland
J. H.
„Ieder land is zendingsland. Zen-
dingsnieuws is wereldnieuws." Ds. J. J.
Oranje vertelt het een en ander over
de geestelijke, economische en sociale
nood in Brazilië. Wat is in dit onmete-
Met grote belangstelling en veel
vreugde las ik het jaarverslag van de
stichting „Evangelisch Herstel en Op
bouw".
De mensen van E. H. en O. komen
zeer intensief in aanraking met de mo
derne jeugd. Niet alleen met de jeugd
uit onze meer of min beschutte milieus,
maar ook en vooral met de losgeslagen
jeugd uit onze grote steden.
Daarom te meer valt me het optimis
tisch geluid op, dat we horen in het
jaarverslag over 1966 van E. H. en O.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en
randverschijnselen. Maar „de jeugd"
van tegenwoordig moet getypeerd wor
den als beminnelijk.
Wie zegt „de jeugd" generaliseert wie
generaliseert doet gevaarlijk en loopt de
kans vraagt er om op de vingers
getikt te worden. Maar dat risico moet ge
lopen worden. Pas tegen de achtergrond
van een veralgemeend jeugdbeeld krijgt
het bijzonder jeugdwerk perspektief.
De Nederlandse jeugd anno 1966 zouden
wij willen aanduiden als „beminnelijk",
d.w.z. „waard om bemind te worden".
Maar „beminnelijk" heeft een bij-beteke
nis.
Ouderen die scherp observeren konsta
teren een kennelijk gehumaniseerd jeugd
gedrag de omgang met en de behande
ling van mismaakten en van ouden van
dagen, om maar twee kategorieën te noe
men is, bij enkele generaties geleden ver
geleken, grondig veranderd en vermense
lijkt zekere baldadigheden, dierenkwelle-
rij, zelfs lichte vergrijpen als gapperij zijn
zo goed als verdwenen. Toegegeven zij dat
er natuurlijk uitschieters in de andere rich
ting zijn Maar die zijn beslist niet karak
teristiek voor de jeugd van vandaag. Déze
lijke land, met zijn heterogene bevol
king, naast het directe contact door be
zoek en gesprek, het meest nodig Wat
kunnen wij doen om de nood op veler
lei terrein, te leningen
In het juni-julinummers van Het
Zendingsblad noemt ds Oranje enkele
punten die onze volle aandacht vragen.
Het is een reuzentaak, maar in Gods
Koninkrijk bestaan geen onmogelijkhe
den
Het Zendingscentrum van De Gere
formeerde Kerken te Baarn heeft tot
dusver van 126 gemeenten een opgave
ontvangen over de opbrengst van de
Pinkstercollecte voor de Zending.
Deze 126 gemeenten, waaronder en
kele grote steden, brachten in totaal
ongeveer miljoen gulden op. Vorig
jaar was dit in dezelfde gemeenten
175.000,—. Dat betekent een verho
ging van 28J/2 Hierin zijn nog niet
begrepen de giften die bij de zendings
commissies en bij het Zendingscentrum
zijn nagekomen. Het Zendingscentrum
verwacht, dat er ongeveer \x/2 miljoen
gulden door de Pinkstercollecte alleen
zal worden opgebracht. De totale be
groting van de gereformeerde zending
voor 1967 bedraagt 5J4 miljoen gulden.
jeugd is juist gekenmerkt door een vriende
lijke, vaak vergoelijkende omgang met haar
medemensen die typering is nu algemeen
geworden. En het reikt verder. Nog in
1961 zei Prinses Beatrix terecht op
een kultureel kongres „Ik meen te mogen
zeggen dat in Europa, vooral onder de jon
geren, een leegte gevoeld wordt wij
missen een gemeenschappelijk ideaal". Het
lijkt echter wel of dat in vijf jaar tijds kom
pleet is veranderd in 1966 gedraagt de
jeugd zich alsof zij wel degelijk een ge
meenschappelijk ideaal heeftmedemense
lijkheid. De golf van protesten, waarin dit
gevoelen openbaar wordt, is niet mis te
verstaan de jeugd verzet zich unaniem
tegen rassendiscriminatie, tegen de drei
ging van de atoombom en de ellende van
de honger, tegen een oorlog waarvan zij
de zin niet ziet. Voor daadwerkelijke hulp
aan onderbedeelden loopt deze jeugd spon
taan te hoop bij rampen staat deze jeugd
in het voorste gelid van de helpers.
Wat de Nederlandse jeugd betreft mag
ook bepaald niet vergeten worden hoe
haar vertegenwoordigers zich op ander ter
rein doen gelden een land dat op sport
gebied zulke kampioenen voortbrengt en
ereprijzen wegsleept uit het zwaarste mu
ziekconcours ter wereld, mag zich geluk
kig prijzen in haar jeugd. Het Amerikaanse
blad Time heeft tot „dc man van het jaar
1966" uitgeroepen de „generatic onder
de 25 jaar". Voor Nederland onderschrij
ven we dat met overtuiging.
Kritiek is er natuurlijk ook maar is die
steeds gegrond Er zijn ogenblikken waar
op wij onze jeugd haar vrijmoedigheid en
haar openheid-van-geest benijden. Haar
schijnbare onbeheerstheid blijkt, bij nader
inzien, vaak een innerlijke discipline te
verbergen. Wat zich aan ouderen veelal
als immoreel voordoet, is maar al te vaak
een afwijkende, maar daarom niet minder
stringente, ethiek.
De jeugd van 1966 blijkt een aantal
vooroordelen en daarmee een groot
stuk „Weltschmerz" overboord te heb
ben gezet voor de eigen tijd heeft zij
vaak, zo wordt soms duidelijk, een beter
begrip en een betere „feeling" dan vele
ouderen. Voor wie in zijn eigen jeugd
moeizaam moest leren fietsen, is het onbe
grijpelijk hoe autorijden een aangeboren
bekwaamheid lijkt te zijn geworden wie
een buitenlands-reisje als een schier on
voorstelbaar evenement beschouwde vroe
ger, komt de gedachte aan de sprong in
het heelal als een nachtmerrie voor de
jeugd vindt zo iets vanzelfsprekend.
Warme harten, koele hoofden, blijmoe
dige aanvaarding van „de ander" wij
menen dat zó de Nederlandse jeugd van
1966 in haar totaliteit verschijnt.
We kunnen niet ontkomen aan de
erkenning, dat vasten een bijbels ge
bruik is. En waarlijk niet alleen een
Oud Testamentisch gebruik.
Onze synodes hebben menigmaal een
„bededag" uitgeschreven in verband
met de speciale noden in de wereld.
Maar ik herinner me niet dat er ooit
een „Vastendag" geweest is.
Door de schrille tegenstelling van
vandaag tussen welvaart en gebrek,
duikt telkens de vraag naar de zin van
het vasten op. Want die tegenstelling
laat het christelijk geweten niet met
rust.
Maar het is erg moeilijk om aan het
vasten vorm te geven.
Vooral aan het gemeenschappelijke
vasten.
Ds. Eikelboom (Heinkenszand)
schrijft daarover in zijn „huisorgaan"
Gemeentetoerusting
„Op deze ene aarde vlakbij Gods oog
wonen dichtbij elkaar mensen, die rijk zijn
en die arm zijn. Maar we laten er niets
voor staan.
En tocheen kerk die elke opzette
lijke ascese afwijst legt zich in de praktijk
neef bij de status quo. Zij verrekent het
verschil tussen arme en rijke landen niet
in haar eigen bestaansvormen. Zij roept
haar leden wel op om te offeren en te
geven, maar zij schept er maar amper de
mogelijkheden voor. Die ene collecte per
jaar voor het werelddiaconaat biedt wel
de gelegenheid voor een flinke gift, maar
schept toch eigenlijk geen kansen voor een
echt offer. Wij worden er niet echt bij
betrokken. Het stempelt ons leven niet.
Wij laten er vrijwel niets voor staan.
Dit brengt mij tot een ander puntas
cese is „in". Ik hoef u alleen maar te her
inneren aan de acties van Haarlemse, Arn
hemse en Bredase scholieren rondom de
kerstdagen en het verblijf van de heer B.
met z'n gezin op het Binnenhof in de kerst
nacht. Welke dominee heeft daar op kerst
morgen geen „mondvol" tanden van over
gehouden. De Haarlemse scholieren ston
den bij de kerk. Zij appelleerden op de
kerstfeestvierders. Zij verwachtten dat de
kerk er achter zou gaan staan. Het wordt
meer dan ooit de vraag waarom de ge
meente van Jezus Christus zich zo passief
terugtrekt achter haar eigen woorden,
waarin zij ontstellend redelijk en gezappig
de kant kiest van de vlakke burgerlijke
moraal, van „goed zijn brood hebben".
Waarom zij zo angstig veel begrip toont
voor de onoplosbaarheid van de proble
men De kerk zegt wel veel maar zij
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til,
Voorbereiding Heilig Avondmaal.
2.30 uur Ds. Van Wilgenburg.
5 uur geen dienst.
(Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Joosse, Bed. H. Av.
5 uur Ds. Van Wilgenburg, Dankzegging.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur
Ds. Brederveld te Souburg, Voorbereiding H. Av.
5 uur Ds. Van Til.
Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. Joosse, Bed. H. Av.
5 uur Ds. Joosse, Voortzetting H. Av. en Dankz.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema, Bediening
Heilig Avondmaal en Nabetrachting.
Domburg 10.15 en 7 uur Ds. Dondorp te Gapinge.
Gapinge 8.45 uur Ds. Meijer te Meliskerke, 7 uur
Ds. Kornet te Vlissingen.
Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 2.30 uur Herv. dienst
Ds. Krijger, 7 uur Ds. Meijer te Meliskerke.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 uur Ds. Meijer, bev. Ambtsdragers),
2.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 9.30 uur Ds Kornet te Vlissingen,
Bed. H. Av. en Dankzegging.
2.30 uur Ds. Brederveld, Bed. H. Avondmaal.
Serooskerke 10 uur Ds. Van Wouwe, Bed. H. Av„
2.30 uur Ds. Bosman, Voortz. H. Av. en Dankz.
St. Laurens 9 uur Ds. Dondorp te Gapinge, 2.30 uur
Ds. Joosse te Middelburg.
Souburg 9.30 uur Ds. Van Wilgemburg, 2.30 uur Ds.
Kornet.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9.30 en 7 uur Ds. Hoekstra te Lewedorp.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur D.s. Pontier, Vlissingen
Westkapelle 9.30 uur dienst, 2.30 uur Ds. Dondorp
te Gapinge.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 eri 2.30 uur Dhr. Noorloos Sr. te
Geldermalsen.
Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 9.30 en 5 uur Ds. Paksy, Heilig Avondmaal
en Nabetrachting.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Sas van Gent 7 uur
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Alberts te Soestdijk.
Terneuzen 10.30 en 4.30 uur Ds. Berger.
Oostburg 11 uur Dhr. Noorloos Sr. te Geldermalsen,
5 uur Ds. Paksy.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Tom te Harderwijk.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Kersten te Den Haag,
Voorbereiding Heilig Avondmaal.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. De Wit te Rotterdam.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Berger te Terneuzen.
Colijnsplaafc (in de Ned. Herv. Kerk) 11 en 4 uur
Ds. Smidt te Voorschoten.
Driewegen 10 uur Dienst, 2.30 uur Ds. Slingenberg.
Geersdijk 10.30 en 2.30 uur Ds. Firet te Scherpenzeel.
Goes (Westerkerk) 10 en 5 uur Ds. Jansen,
Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging).
(Oosterkerk) 9 en 5 uur Ds. Dc Bruijne,
Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Juch te Kapelle,
Bediening Heilig Avondmaal.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Candidaat v. d. Meulen,
beroepen predikant te Kruiningen.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. De Jong, 's-Gravenhage
Kapelle 9 en 17 uur Dhr. Musch te Breskens.
Kruiningen 10.30 uur Ds. De Bruijne te Goes, 5 uur
Ds. Juch te Kapelle.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Koolstra.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Tissink te Ridderkerk.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhof.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Moolhuijzen, Leiden.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Cand. Boonstra te Dordrecht.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 cn 2.30 uur Ds. Visscher te
Zwijndrecht.
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Keur te Scheveningen
Halsteren 17 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 15.30 uur Ds.
v. d. Stoel, Bediening H. Avondmaal en Dankz.
Krabbendijke 9.30 cn 2.30 uur Ds. Wessel, Middelburg,
Bed. Heilig Avondmaal en Dankzegging.
Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Sloot te
Rilland-Bath.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels te Laren.
Tholen 10 uur Ds. Sloot te Rilland, 5 uur Ds.
v. d. Hauw, Legerpredikant te Roosendaal.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire.
Haamstede 10 en 5 uur Ds. Terhaak te Puttershoek,
Voorbereiding Heilig Avondmaal.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Terhaak te
Puttershoek.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing, Bediening
Heilig Avondmaal.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Hendriks te Hoogvliet.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur
SCI