r Uit de Gemeenten DE JEUGD van tegenwoordig Predikbeurten xondag 11 juni 1967 BIJ BELGENOO T SCHAP BRAZILIË - ZENDINGSLAND PINKS TERCOLLEC TE RUIM 25 HOGER DAN VORIG JAAR. UIT DE PERS VASTEN. POORTVLIET. De kerkeraad vergaderde 2 juni j.l. Zo als steeds waren ook nu weer alle broeders aanwezig. Een enkele greep uit het ver handelde 1Gunstig rapport ontvangen van de Boek- en Kascontrolecommissie. Steeds weer zijn wij verheugd en dankbaar voor de grote offervaardigheid van onze kleine gemeente, zodat zowel Kerk als Diakonie geen geldzorgen kennen. Januari 1967 werd ook in onze gemeente het ene offer ingevoerd. De opbrengst stemt tot tevredenheid, is beslist niet min der dan voorgaande jaren. 2. Evangelisatiewerk op het eiland Tho- len. Dit zal in de komende week ter hand worden genomen. De campings zullen wor den bezocht en lectuur worden verspreid. Er is echter nog tekort aan medewerkers, hopelijk zullen nog enkele brs. of zrs. zich melden voor dit zo hoognodige werk. 3. De gaande en komende man. Br. Timmermans vertrok met zijn gezin naar Fijnaart. In zijn plaats werd benoemd tot lid van de Commissie van Beheer br. C. van As. 4. Beroepingswerk. Daartoe gemachtigd door de ledenvergadering is door de ker keraad een beroep uitgebracht op candi- daat R. Klijnsma te Weesp. God geve hierop Zijn zegen, opdat onze gemeente binnen afzienbare tijd weer een eigen herder en leraar in haar midden zal mogen begroeten. WEMELDINGE. Ds. J. Noordhoff is bevestigd door ds. Gravendeel uit Middelharnis. In de dienst van vijf uur deed ds. Noordhoff zijn in trede in een overvolle kerk. De schrift lezing hield hij uit Handelingen 4 vers 131 en als tekst had hij gekozen Hande lingen 4 vers 12. Namens de kerkeraad en de gemeente sprak de heer D. Kerkhove en namens de deputatie van de varende gemeente sprak de heer Wagenaar. Ds. De Bruijn uit Goes deed dat namens de Classis Goes. De woordvoerder van de gemeente Den Bommel (waar ds. Noord hof vandaan komt) was de heer Kievit. Namens de Vrij evangelische gemeente en de Nederlands hervormde gemeente sprak ds. G. van Bruggen. Voorts werd gespro ken door burgemeester C. N. F. van Sas van Wemeldinge. Er waren tijdens deze dienst vele afgevaardigden aanwezig van verschillende kerken. Ook wethouder J. Veerhoek en gemeentesecretaris J. Oude man waren aanwezig. UITZENDING VAN EEN RWANDA-FILM VOOR DE TELEVISIE In het T.V.-programma van de IKOR zal op zondagavond II juni een Rwanda- film worden gedraaid, welke door het team van ds Koole, dat in het najaar van 1966 een bezoek aan Rwanda bracht, is opge nomen. Het lijkt ons de moeite waard dit pro gramma te zien. Onze kerken in het zuiden hebben immers ook juist Rwanda als zen dingsterrein. Wij vertrouwen dat door deze uitzen ding dat verre land, waarmee wij zoveel bemoeienissen hebben, ons naderbij zal komen en onze taak voor Rwanda met meer inzicht en liefde zal worden gedaan. Ds. P. van Til, Voorzitter Zuiderzending. Aan de leden/contribuanten van het Ned. Bijb. Gen. wordt medegedeeld, dat de minimumcontributie voor 1967 van 2,50 tot ƒ4,— verhoogd moest worden. De redenen hiertoe mogen wel als bekend worden verondersteld uit breiding van het werk en verhoging van de kosten. Wanneer in juli/augustus de kwitanties worden geïnd, geve men zonder dralen en met alle liefde im mers is er naast de zending en evange lisatie, een taak van groter belang dan die welke ons NBG wil vervullen In alle talen moet (het bijbelse moeten is dat!!) Gods Woord worden bediend. Daartoe is een getrouwe vertaling eer ste vereiste. En dan al die bijbels, die onder de leiding van de Geest Gods zo maar hun weg vinden naar een om le ven snakkend mensenhart Kortom, lidmaatschap van het NBG is iets vanzelfsprekends voor dankbare christenen in het op dit gebied (dat van de bijbels en de vertalingen) zo rijk gezegende Nederland J. H. „Ieder land is zendingsland. Zen- dingsnieuws is wereldnieuws." Ds. J. J. Oranje vertelt het een en ander over de geestelijke, economische en sociale nood in Brazilië. Wat is in dit onmete- Met grote belangstelling en veel vreugde las ik het jaarverslag van de stichting „Evangelisch Herstel en Op bouw". De mensen van E. H. en O. komen zeer intensief in aanraking met de mo derne jeugd. Niet alleen met de jeugd uit onze meer of min beschutte milieus, maar ook en vooral met de losgeslagen jeugd uit onze grote steden. Daarom te meer valt me het optimis tisch geluid op, dat we horen in het jaarverslag over 1966 van E. H. en O. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en randverschijnselen. Maar „de jeugd" van tegenwoordig moet getypeerd wor den als beminnelijk. Wie zegt „de jeugd" generaliseert wie generaliseert doet gevaarlijk en loopt de kans vraagt er om op de vingers getikt te worden. Maar dat risico moet ge lopen worden. Pas tegen de achtergrond van een veralgemeend jeugdbeeld krijgt het bijzonder jeugdwerk perspektief. De Nederlandse jeugd anno 1966 zouden wij willen aanduiden als „beminnelijk", d.w.z. „waard om bemind te worden". Maar „beminnelijk" heeft een bij-beteke nis. Ouderen die scherp observeren konsta teren een kennelijk gehumaniseerd jeugd gedrag de omgang met en de behande ling van mismaakten en van ouden van dagen, om maar twee kategorieën te noe men is, bij enkele generaties geleden ver geleken, grondig veranderd en vermense lijkt zekere baldadigheden, dierenkwelle- rij, zelfs lichte vergrijpen als gapperij zijn zo goed als verdwenen. Toegegeven zij dat er natuurlijk uitschieters in de andere rich ting zijn Maar die zijn beslist niet karak teristiek voor de jeugd van vandaag. Déze lijke land, met zijn heterogene bevol king, naast het directe contact door be zoek en gesprek, het meest nodig Wat kunnen wij doen om de nood op veler lei terrein, te leningen In het juni-julinummers van Het Zendingsblad noemt ds Oranje enkele punten die onze volle aandacht vragen. Het is een reuzentaak, maar in Gods Koninkrijk bestaan geen onmogelijkhe den Het Zendingscentrum van De Gere formeerde Kerken te Baarn heeft tot dusver van 126 gemeenten een opgave ontvangen over de opbrengst van de Pinkstercollecte voor de Zending. Deze 126 gemeenten, waaronder en kele grote steden, brachten in totaal ongeveer miljoen gulden op. Vorig jaar was dit in dezelfde gemeenten 175.000,—. Dat betekent een verho ging van 28J/2 Hierin zijn nog niet begrepen de giften die bij de zendings commissies en bij het Zendingscentrum zijn nagekomen. Het Zendingscentrum verwacht, dat er ongeveer \x/2 miljoen gulden door de Pinkstercollecte alleen zal worden opgebracht. De totale be groting van de gereformeerde zending voor 1967 bedraagt 5J4 miljoen gulden. jeugd is juist gekenmerkt door een vriende lijke, vaak vergoelijkende omgang met haar medemensen die typering is nu algemeen geworden. En het reikt verder. Nog in 1961 zei Prinses Beatrix terecht op een kultureel kongres „Ik meen te mogen zeggen dat in Europa, vooral onder de jon geren, een leegte gevoeld wordt wij missen een gemeenschappelijk ideaal". Het lijkt echter wel of dat in vijf jaar tijds kom pleet is veranderd in 1966 gedraagt de jeugd zich alsof zij wel degelijk een ge meenschappelijk ideaal heeftmedemense lijkheid. De golf van protesten, waarin dit gevoelen openbaar wordt, is niet mis te verstaan de jeugd verzet zich unaniem tegen rassendiscriminatie, tegen de drei ging van de atoombom en de ellende van de honger, tegen een oorlog waarvan zij de zin niet ziet. Voor daadwerkelijke hulp aan onderbedeelden loopt deze jeugd spon taan te hoop bij rampen staat deze jeugd in het voorste gelid van de helpers. Wat de Nederlandse jeugd betreft mag ook bepaald niet vergeten worden hoe haar vertegenwoordigers zich op ander ter rein doen gelden een land dat op sport gebied zulke kampioenen voortbrengt en ereprijzen wegsleept uit het zwaarste mu ziekconcours ter wereld, mag zich geluk kig prijzen in haar jeugd. Het Amerikaanse blad Time heeft tot „dc man van het jaar 1966" uitgeroepen de „generatic onder de 25 jaar". Voor Nederland onderschrij ven we dat met overtuiging. Kritiek is er natuurlijk ook maar is die steeds gegrond Er zijn ogenblikken waar op wij onze jeugd haar vrijmoedigheid en haar openheid-van-geest benijden. Haar schijnbare onbeheerstheid blijkt, bij nader inzien, vaak een innerlijke discipline te verbergen. Wat zich aan ouderen veelal als immoreel voordoet, is maar al te vaak een afwijkende, maar daarom niet minder stringente, ethiek. De jeugd van 1966 blijkt een aantal vooroordelen en daarmee een groot stuk „Weltschmerz" overboord te heb ben gezet voor de eigen tijd heeft zij vaak, zo wordt soms duidelijk, een beter begrip en een betere „feeling" dan vele ouderen. Voor wie in zijn eigen jeugd moeizaam moest leren fietsen, is het onbe grijpelijk hoe autorijden een aangeboren bekwaamheid lijkt te zijn geworden wie een buitenlands-reisje als een schier on voorstelbaar evenement beschouwde vroe ger, komt de gedachte aan de sprong in het heelal als een nachtmerrie voor de jeugd vindt zo iets vanzelfsprekend. Warme harten, koele hoofden, blijmoe dige aanvaarding van „de ander" wij menen dat zó de Nederlandse jeugd van 1966 in haar totaliteit verschijnt. We kunnen niet ontkomen aan de erkenning, dat vasten een bijbels ge bruik is. En waarlijk niet alleen een Oud Testamentisch gebruik. Onze synodes hebben menigmaal een „bededag" uitgeschreven in verband met de speciale noden in de wereld. Maar ik herinner me niet dat er ooit een „Vastendag" geweest is. Door de schrille tegenstelling van vandaag tussen welvaart en gebrek, duikt telkens de vraag naar de zin van het vasten op. Want die tegenstelling laat het christelijk geweten niet met rust. Maar het is erg moeilijk om aan het vasten vorm te geven. Vooral aan het gemeenschappelijke vasten. Ds. Eikelboom (Heinkenszand) schrijft daarover in zijn „huisorgaan" Gemeentetoerusting „Op deze ene aarde vlakbij Gods oog wonen dichtbij elkaar mensen, die rijk zijn en die arm zijn. Maar we laten er niets voor staan. En tocheen kerk die elke opzette lijke ascese afwijst legt zich in de praktijk neef bij de status quo. Zij verrekent het verschil tussen arme en rijke landen niet in haar eigen bestaansvormen. Zij roept haar leden wel op om te offeren en te geven, maar zij schept er maar amper de mogelijkheden voor. Die ene collecte per jaar voor het werelddiaconaat biedt wel de gelegenheid voor een flinke gift, maar schept toch eigenlijk geen kansen voor een echt offer. Wij worden er niet echt bij betrokken. Het stempelt ons leven niet. Wij laten er vrijwel niets voor staan. Dit brengt mij tot een ander puntas cese is „in". Ik hoef u alleen maar te her inneren aan de acties van Haarlemse, Arn hemse en Bredase scholieren rondom de kerstdagen en het verblijf van de heer B. met z'n gezin op het Binnenhof in de kerst nacht. Welke dominee heeft daar op kerst morgen geen „mondvol" tanden van over gehouden. De Haarlemse scholieren ston den bij de kerk. Zij appelleerden op de kerstfeestvierders. Zij verwachtten dat de kerk er achter zou gaan staan. Het wordt meer dan ooit de vraag waarom de ge meente van Jezus Christus zich zo passief terugtrekt achter haar eigen woorden, waarin zij ontstellend redelijk en gezappig de kant kiest van de vlakke burgerlijke moraal, van „goed zijn brood hebben". Waarom zij zo angstig veel begrip toont voor de onoplosbaarheid van de proble men De kerk zegt wel veel maar zij CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til, Voorbereiding Heilig Avondmaal. 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur geen dienst. (Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Joosse, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Van Wilgenburg, Dankzegging. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Brederveld te Souburg, Voorbereiding H. Av. 5 uur Ds. Van Til. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Joosse, Bed. H. Av. 5 uur Ds. Joosse, Voortzetting H. Av. en Dankz. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema, Bediening Heilig Avondmaal en Nabetrachting. Domburg 10.15 en 7 uur Ds. Dondorp te Gapinge. Gapinge 8.45 uur Ds. Meijer te Meliskerke, 7 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 2.30 uur Herv. dienst Ds. Krijger, 7 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 uur Ds. Meijer, bev. Ambtsdragers), 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 9.30 uur Ds Kornet te Vlissingen, Bed. H. Av. en Dankzegging. 2.30 uur Ds. Brederveld, Bed. H. Avondmaal. Serooskerke 10 uur Ds. Van Wouwe, Bed. H. Av„ 2.30 uur Ds. Bosman, Voortz. H. Av. en Dankz. St. Laurens 9 uur Ds. Dondorp te Gapinge, 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Souburg 9.30 uur Ds. Van Wilgemburg, 2.30 uur Ds. Kornet. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 7 uur Ds. Hoekstra te Lewedorp. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur D.s. Pontier, Vlissingen Westkapelle 9.30 uur dienst, 2.30 uur Ds. Dondorp te Gapinge. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 eri 2.30 uur Dhr. Noorloos Sr. te Geldermalsen. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 en 5 uur Ds. Paksy, Heilig Avondmaal en Nabetrachting. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Sas van Gent 7 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Alberts te Soestdijk. Terneuzen 10.30 en 4.30 uur Ds. Berger. Oostburg 11 uur Dhr. Noorloos Sr. te Geldermalsen, 5 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Tom te Harderwijk. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Kersten te Den Haag, Voorbereiding Heilig Avondmaal. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. De Wit te Rotterdam. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Berger te Terneuzen. Colijnsplaafc (in de Ned. Herv. Kerk) 11 en 4 uur Ds. Smidt te Voorschoten. Driewegen 10 uur Dienst, 2.30 uur Ds. Slingenberg. Geersdijk 10.30 en 2.30 uur Ds. Firet te Scherpenzeel. Goes (Westerkerk) 10 en 5 uur Ds. Jansen, Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging). (Oosterkerk) 9 en 5 uur Ds. Dc Bruijne, Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Juch te Kapelle, Bediening Heilig Avondmaal. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Candidaat v. d. Meulen, beroepen predikant te Kruiningen. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. De Jong, 's-Gravenhage Kapelle 9 en 17 uur Dhr. Musch te Breskens. Kruiningen 10.30 uur Ds. De Bruijne te Goes, 5 uur Ds. Juch te Kapelle. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Koolstra. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Tissink te Ridderkerk. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Moolhuijzen, Leiden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Cand. Boonstra te Dordrecht. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 cn 2.30 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Keur te Scheveningen Halsteren 17 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 15.30 uur Ds. v. d. Stoel, Bediening H. Avondmaal en Dankz. Krabbendijke 9.30 cn 2.30 uur Ds. Wessel, Middelburg, Bed. Heilig Avondmaal en Dankzegging. Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Sloot te Rilland-Bath. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Stoffels te Laren. Tholen 10 uur Ds. Sloot te Rilland, 5 uur Ds. v. d. Hauw, Legerpredikant te Roosendaal. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Terhaak te Puttershoek, Voorbereiding Heilig Avondmaal. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Terhaak te Puttershoek. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing, Bediening Heilig Avondmaal. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Hendriks te Hoogvliet. Zonnemaire 10 en 2.30 uur SCI

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3