Ik zie, ik zie... Tussen OORLOG en ^Urede GENERALE SYNODE Prodikbourton zondag 4- juni 1967 (uit alle volken zult gij Mij ten eigen dom zijn) in 't bijzonder Gods privaat bezit, maar dan ten diepste gepeild met de bedoeling, dat met en in Israël alle geslachten des aardbodems gezegend worden (Gen. 12 3). Dit is het profe tische woord, dat zeer vast is en in ver vulling gaat. Hoe dit verwerkelijkt wordt zal de loop der geschiedenis, die van stap tot stap die vervulling zijn zal, wel doen blijken. Het zal zó zijn, dat Israël wordt de banier der volken (nes amiem); het zal zó zijn, dat de wet nl. de tenach in breder zin dan alleen de thora (Tenach de wet, de profeten, en overige geschriften des O.T.) van Jeruzalem zal uitgaan. Intussen blijkt uit dit O.T. al even zeer, dat deze veranderde situatie der toekomst zal worden beheerst, zelfs zal worden geschapen, door één bepaalde persoon, nl. door Messias, welke naar Zijn zelfgetuigenis aan de Emmaüs gangers Jezus de Nazarener is wist ge niet dat, de Christus al deze dingen lijden moest en alzo tot Zijn heerlijk heid ingaan Dit zelfgetuigenis wordt nu door de gemeente overgenomen. Al weer naar Jezus' woord gij zult Mijn getuigen zijn zo te Jeruzalem als tot het uiterste der aarde. De woordvoerders hierbij zijn dan de twaalven, het apostolaat, dat in deze zendingsopdracht zijn vertegenwoordi ger krijgt in Saul van Tarsen, de Jood uit Benjamin, maar ook de apostel der heidenen. Deze gaat de wereld in en op de wereld af af op haar politheïsme, haar veelgodendom, om de ware God in Jezus Christus te prediken. Hij is God geopenbaard in het vlees. De éne ware God is alleen te kennen in en door Hem en Zijn Geest. Zo zeggen joodse mannen en vrouwen het ons. Paulus reist stad en land af om het zo te zeg gen. Zijn reizen zijn zendingsreizen zijn brieven niet alleen zendbrieven aan de gemeenten, doch ook zendingsbrieven naast de pastorale aan Titus en Timo- theüs. Tot zover gaan in 't kort weer gegeven de Nieuw-Testamentische ge gevens en dan is 't opeens uit. Dan schijnt de taak van Israël als apostel der heidenen beëindigd. Dan krijgen in de kerk door de Hei lige Geest uit joden en heidenen ge wekt alleen heiden-christenen als auteurs het woord in de geschriften der Paters, apologeten en kerkvaders als Augustinus e.a. Niet één dezer geschrif ten evenwel van de hand dezer mannen is onder de kononieke boeken opgeno men. 't Is al joods wat de klok slaat in het Nieuwe Testament. Is hiermede nu Is- raëls taak als apostel der heidenen af gelopen Gesteld al dat dit zo is, dan lijkt het me ruim voldoende, want dan is nog heden bij elke Bijbeluitreiking waar en door wie ook het steeds Israël, dat tot de volken van Jezus Christus spreekt. En wat dunkt U Is dit niet een heerlijke en rijke vervulling van de op dracht aan Israël, om Apostel der hei denen te zijn Brouwershaven B. WENTSEL. VOORBEDE. Wij dominees doen (vrij geregeld) in het zgn. grote gebed voorbede voor „allen die in hoogheid zijn gezeten". In mijn jongensjaren was er een do minee, die het lange gebed wat bekortte door al die hoge instanties samen te vatten, door te bidden voor de jus-, po- en militie". Tijdens de laatste wereldoorlog heb ben we alle Nederlandse dominees tel kens brieven gestuurd, waarin ze opge wekt werden óm voor onze eigen rege ring en met name voor onze Koningin openbaar te bidden in de erediensten. Na de oorlog de Volkerenbond was al vóór de oorlog ter ziele is er een nieuwe poging gedaan om te komen tot een supra-nationale rechtsinstantie. Die poging is gelukt in de vorm van de V.N. De United Nations, de Ver enigde Naties. De leden van deze organisatie voeren tegen elkaar geen oorlog meer, maar zullen hun onderlinge geschillen op een andere dan deze barbaarse manier op lossen. Vroeger vocht immers de ene stad tegen de andere. Het ene kasteel met zijn onderhorigen tegen het andere. Later vochten de Hollanders tegen de Friezen (en omgekeerd!) Het stadje Oudewater werd beurtelings door de bisschop van Utrecht en de graaf van Holland bezet en uitgeplunderd, omdat het het ongeluk had net op de grens van beider gebied te liggen. Het is een wonder, dat er nog zoveel (en zo veel moois!) van Oudewater overgebleven is Later kwamen de oorlogen van lan den tegen landen. Tenslotte de wereld oorlogen. Nu dreigt er een derde wereldoorlog. Wat we nodig hebben is een inter nationale rechtsorde, die boven de re geringen uitgaat. Als symbool van deze noodzaak en deze vrome wens staat er in Den Haag UIT DE PERS Van lieverlee krijgen de christenen, die verontrust zijn over de gang van zaken in de wereld, meer stem in de gereformeerde pers. De oorlog is niet een zaakje-ver-weg, dat ons niet aangaat. Bovendien zijn wij geen neutraal land, dat zich buiten de conflicten probeert te houden. Wij hebben gekozen. Daarom zijn wij voor een deel verantwoordelijk voor wat bondgenoten doen of niet doen. In ieder geval hebben we daar de gevolgen van te dragen. Wij zullen altijd mee moeten doen. Verbijsterend is het bericht dat een uitvindster (een vrouw N.B.) van mis dadige oorlogsmethoden met een rid derorde werd beloond. nog steeds het Vredespaleis. In de richting van die rechtsorde werkt de U.N.O. Het stelt nog niet veel voor. Maar het is wat En van die supra-nationale instantie is de heer Oe Thant de secretaris-gene raal. Ofschoon hij een dienende functie heeft en over geen machtsmiddelen be schikt, is hij ,,het allerhoogst gezeten". Als er dus iemand de voorbede der kerken nodig heeft, is hij dat Ik weet niet, of hij christen is, maar zijn werk is christelijk En wat we doen is bidden voor zijn werk. En voor zijn persoon, dat hij het vol zal houden op zijn eenzame post boven de partijen. Want telkens dreigt hij tussen de partijen verpletterd te worden. Niemand is zo goed geïnformeerd als hij. Maar ook is op 't ogenblik niemand zo pessimistisch als hij. Hij heeft gewaarschuwd, dat wij, ten zij er een eind komt aan de oorlog in Vietnam, regelrecht naar een derde wereldoorlog afglijden. Wij. Want toen de Hollanders tegen de Friezen vochten, had Gelderland daar niets mee te maken. Toen de Fransen en de Duitsers in 1870 tegen elkander streden, bleef de rest van Europa er buiten. Maar dat is nu volslagen onmogelijk. Een verschil met vroeger is ook, dat er in die ouderwetse oorlogen overwin naars en verliezers waren. Dat is er nu niet meer bij. De derde wereldoorlog zal een atoom oorlog worden. Alles ligt er reeds voor klaar. En bij de bommen, die dan ge bruikt zullen worden, was de bom op Hiroshima een klappertje uit een kin derpistool. Daarom is het werk van Oe Thant zo buitengewoon belangrijk. En moeten wij bidden dat zijn gezag meer en meer erkend worde. Macht heeft hij niet, maar als onze gebeden trouw en ernstig worden genomen naar Gods troon en hij de steun krijgt van het wereldgewe ten, kunnen er nog wonderen gebeuren. Want het is een wonder, als het goed blijft gaan. A. D. Dit las ik in een bespreking in het „Centraal Weekblad" van Dr. B. de Gaay Fortman over een studie van Drs. T. Veer „Van drs. B. J. Th. ter Veer verscheen in de serie oekumenische leergang, uitgave Sjaloom-Odijk, een geschrift onder de ti tel „Tussen oorlog en vrede". In deze les wordt het oorlogsvraagstuk geanalyseerd in het raam van de interna tionale betrekkingen. Het fundamentele kenmerk van deze betrekkingen is de on zekerheid van de verschillende staten ot in het internationale verkeer voldoende rekening zal worden gehouden met hun nationale belang zoals zij dat zien. Een slechts schijnbare zekerheid is thans ge bouwd op het atomaire evenwicht. Dit afschrikkingsevenwicht kan falen en dan zal de vernietiging zo groot zijn, dat van bescherming van waarden absoluut niet meer kan worden gesproken. Elk gebruik van geweld in internationale conflicten houdt dit risico in. Duidelijk toont de Vóórdat de synode eind augustus op „De Blije Werelt" in Lunteren haar normale vergaderweken begint, zal zij op 21 juni nog eens bijeen komen. Deze dag vergadert ook de generale synode van de hervormde kerk en beide syno des zullen dan, hoewel afzonderlijk, gelijktijdig zich bezig houden met de gereed gekomen nieuwe psalmberijming van de interkerkelijke stichting voor de psalmberijming. De gereformeerde sy node zal deze dag tevens behandelen een voorstel van het deputaatschap voor bestudering van het oorlogsvraag- stuk, om mee te werken aan de organi satie van een „vredesweek" in de twee de week van oktober, samen met de r.k. vredesbeweging „Pax Christi", de hervormde synode en eventueel andere kerken. Dr. P. G. Kunst uit Amsterdam is tot praeses van het moderamen van deze synode gekozen. Assessor werd ds. P. Visser uit Tilburg. Eerste en tweede scriba zijn ds. E. N. van Loo uit Sneek en ds. J. R. Hommes uit Groningen. schrijver aan dat de rol van het militair geweld in de wereld in principe is uitge speeld. Als wij de les van de geschiedenis leren, dan zal het de kant uitgaan van wapenbeheersing en ontwapening, coëxis tentie en het oplossen van conflictstof zo als het probleem Noord-Zuid. De analyse van drs. Ter Veer wordt gekenmerkt door de nuchterheid die de medewerkers aan het Polemologisch Insti tuut in Groningen eigen is. Men zou zijn les in handen wensen van. ministers, ka merleden en andere politici, wier zicht op de feitelijke ontwikkelingen te vaak nog wordt vertroebeld door ideologisch denken. Ik acht het echter de vraag of onze staats lieden door nuchtere sociaal-psychologi sche analyse alleen tot een actieve vredes politiek kunnen worden gebracht. Onmis baar lijkt mij het protest van de fassa' te gen de wijze waarop met Gods schepping wordt omgesprongen door haar bloot te stellen aan vernietiging. Anders gezegd een ethische benadering van het oorlogs- vraagstuk blijft onmisbaar en die mist men in deze les te zeer. Tot die ethische be nadering was de schrijver misschien van zelf gekomen als hij wat concreter was geworden. De huidige gebeurtenissen in Vietnam waarop de les helaas niet in gaat dwingen tot ethisch commentaar. In „Scienne" van 13 januari j.l. las ik, dat het Amerikaanse leger de „Distinguis hed Service Medal" heeft uitgereikt aan een wetenschappelijk onderzoekster voor haar bijdrage aan de ontwikkeling van een vernietigingsmiddel van rijstoogsten. Dit soort middelen wordt thans uitgeprobeerd in Vietnam. Men kan hier niet volstaan met te zeggen dat zo iets onverstandig is het is het werk van de duivel. Mijn conclusie is dat de les van drs. Ter Veer een nuttige bijdrage betekent aan de studie van het oorlogsvraagstuk. Door het gebrek aan ethische benadering wordt ech ter de kans gemist de betrokkenheid van de mensen bij de vragen van oorlog en vrede te vergroten. Als verstandelijk pro bleem zal het oorlogsvraagstuk nooit in het centrum van de belangstelling komen te staan. Daarmee is natuurlijk geenszins gezegd dat men hier de puur verstandelijke analyse wel zou kunnen missen. Ik wil de les van drs. Ter Veer van harte aanbevelen aan de :ézers van ons blad." CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Wessel. 2.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Joosse. (Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Van Wilgenburg. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Wessel. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 u. geen dienst. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema, Voorbereiding Heilig Avondmaal. Domburg 10.45 uur Ds. Kornet te Vlissingen, 7 uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 2.30 u. Ds. Den Hengst, 7.30 uur Ds. Streefkerk. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 uur 7 uur Ds. Meijer te Meliskerke (Voorbereiding Heilig Avondmaal). Serooskerke 9 uur Ds. Dondorp, 2.30 u. Ds. v. Wouwe (Voorbereiding Heilig Avondmaal). St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Vreugdenhil, Den Haag Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Bosman. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 uur Ds. Kornet, 7 uur Ds. Groeneveld. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Westkapelle 9.30 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 uur Ds. Paksy, 3 uur Dhr. Musch. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Dhr. Musch (Voorbereiding Heilig Avondmaal), 5 uur Ds. Paksy. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Sas van Gent 7 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Feringa, Ulvenhout. Terneuzen 10.30 en 4.30 uur Ds. Berger. Oostburg 11 uur Ds. Paksy, 5 uur Dhr. Musch te Breskens. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Berkhoff. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. v. Meyenfeldt te Hilversum CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Cand.-Montsma, Amsterdam. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat (in de Ncd. Herv. Kerk) 11 en 4 uur Ds. Tissink te Ridderkerk. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra te Kruiningen. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. De Bruijne, Voorber. Heilig Avondmaal. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen, Voorber. Heilig Avondmaal. 5 uur Ds. Juch te Kapelle-Biezclinge. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 u. Ds. Pontier te Vlissingen (Voorbereiding Heilig Avondmaal). Heinkenszand 10 en 2.30 uur Cand. v. d. Molen te Kruiningen. Kamperland 10 en 2.30 uur dienst. Kapelle 9 en 17 uur Ds. v. d. Leek, em. predikant te Hengelo. Kruiningen 10 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand, 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Juch. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Van Oostrum te De Meern. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Bevestiging en Intrede Ds. Noordhof. Wissenkerke 9.30 uur Ds. Tissink te Ridderkerk, 5 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Keur te 's-Gravenhage. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 uur Ds. Torenbeek, 2.30 uur dienst. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Molenaar te Breda. Halsteren 2.30 uur Ds. Molenaar te Breda. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Moolhuizen te Leiden (Voorber. Heilig Avondmaal). Krabbendijke 9.30 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen. 2.30 uur Cand. v. d. Molen te Kruiningen (Voorber. Heilig Avondmaal). Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Bakker, em. pred. te Elburg. Rilland-Bath 9.30 en 2.30 uur Ds. Sloot. Tholen 10 en 5 uur Ds. B'akker, em. pred. te Elburg. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel te De Lier Bruinisse 10.30 en 3 uur Ds. Van Til te Middelburg. Haamstede 10 en 5 uur Ds. De Vries te Eindhoven. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Eerw. Heer Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3