eeuu?4e
3£erkbocle
De reis van de Paus
naar Fatima en de Oecumene
czAarclóe dingen
rNy
JV
Ar
De Gereformeerde Zending in 1966
Jeugd helpt Diakonaat
in vakantieweek
21e JAARGANG No. 45
1 JUNI 1967
,.Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Cracne, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
-\
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
VJ
Bedenktniet de dingen, die op
de aarde zijn. Col. 3 :2.
Hebben die oude kluizenaars dan toch gelijk gehad Moeten we uitsluitend
de dingen zoeken die boven zijn, waar Christus is en ons van de dingen
hier op aarde zo min mogelijk aantrekken
Hebben al die zorgen voor kleding en voedsel eigenlijk geen zin en zijn onze
bekommeringen over de gang van zaken in de maatschappij en in de staatja
ook in de kerk hier beneden, tenslotte toch maar werelds En is volgens de
apostel de eigenlijke vroomheid niet anders dan het gaan zitten denken aan
de Here Jezus en aan de hemel
Geen sprake van
Wie dat zou willen lezen uit de tekst, die hier boven staat, zou onmiddellijk
de apostel tegen zich krijgen. En wat meer is, de Here Jezus heeft ons heel
anders geleerd. Hij leerde ons bidden ,,Uw wil geschiede, gelijk in de hemel,
alzo ook op de aard e"
Trouwens de aarde is door God geschapen. En het is Zijn alomtegenwoor
dige kracht, waardoor Hij in Zijn voorzienigheid de aarde onderhoudt en ook
in deze wereld de dingen nog schoon maakt op hun tijd.
Alle kluizenarij is aan de bijbel geheel en al vreemd. Wie aan de Here Jezus
denkt en aan de dingen, die boven zijn, die vraagt naar de geboden, die Hij
voor de aarde ons heeft gegeven. Want wie Christus' geboden bewaart, is
Zijn vriend.
In Col. 3 maakt Paulus geen tegenstelling tussen de hemel en de aarde. De
dingen hier beneden zijn net zo goed van God en moeten net zo goed Hem
loven als de dingen die boven zijn. Tenslotte wachten wij een nieuwe hemel
en een nieuwe aarde. De dingen, die boven zijn en die van beneden, zullen
worden verenigd te saam ze zullen onder één Hoofd gebracht worden, name
lijk Christus.
Onder de dingen van beneden bedoelt Paulus niet het gewone leven in
beroep en gezin, niet ons ijveren voor een rechtvaardiger samenleving of voor
een zuivere ontplooiing van de cultuur of de ontwikkeling der wetenschap. Dat
behoort in Col. 3 allemaal bij de Hingen, die boven z ij n,
die we zoeken moeten. Want we zoeken daarin de eer van
God en het rijk van Jezus Christus.
De dingen, die beneden zijn, heeft de apostel uitvoerig beschreven in het
vorige hoofdstuk. Daar vinden we dat hij er onder verstaatde joodse en
heidense, of de gemengde joods-heidense weg der zaligheid door middel van
allerlei riten, mysterieën, geboden, onthoudingen en dergelijke.
Elders noemt hij dat de lichamelijke oefening"
In Col. 2 20 geeft hij er de eigenaardige naam aan van „de wereldgeesten"
Wie in Christus gelooft, die zoekt daarin zijn leven, die zoekt daarin „het
Leven" niet meer. Daaraan is hij afgestorven. Zijn leven is Christus en de
dienst van Christus in de vrijheid van de Heilige Geest, die de geboden Gods
in onze harten schrijft en ons vrij maakt van de menselijke inzettingen van
beneden.
Daar zit toch immers niets in. Zoekt die dingen dan niet. In Christus hebben
we alles en van Hem krijgen we alles
Die eigenwillige godsdienstigheid, zo geestelijk als ze lijkt, is zo aards als
het maar kan. Die is echt „vanbeneden".
Daar zijn we in Christus van af. We moeten het daarin helemaal niet zoeken.
Er niet eens meer aan denken. Doch gaan leven uit het geloof. Dat is wel een
leven zonder veel aanschouwing voorlopig. Want waar „het in zit", waar we
„het" van verwachten, het eigenlijke, ons leven dat is in Christus. Dat is
Zijn genade en Zijn kracht en Zijn geboden en Zijn Geest.
Die menselijke inzettingen en gebruiken zijn erg aanschouwelijk en geven
heel veel sensatie aan het religieuse vlees.
Maar wie met Christus is opgewekt uit de dood. en Hem in het geloof volgt,
is aan die dingen van beneden afgestorven en moet aan d i e dingen, die op
de aarde zijn, zelfs geen gedachte meer wijden. A. D.
Laat ons bidden voor het evangelisatie
werk. Laten degenen, die in dit werk
voorop gaan geen officieren zonder
leger zijn.
Laten zij merken, dat de gemeenteleden
achter hen staan.
Laten wij beseffen mogen, dat het juist
de soldaten zijn, die hier zo'n beslis
sende rol spelen.
Laat ons bidden voor ons Evangelisatie
centrum moge de Heer allen, die daar
arbeiden, bekwamen tot hun werk.
Naar aanleiding van het feit, dat
vijftig jaar geleden Maria aan drie her
derskinderen zou zijn verschenen, heeft
de paus 'n reis naar Fatima (in Portu
gal) gemaakt. Op zichzelf is dit natuur
lijk, sinds deze paus zich zo hier en
daar buiten het Vaticaan laat zien, niets
bijzonders. Het wordt echter iets anders
wanneer de paus deze reis meent te
mogen stellen als 'n oecumenische daad.
De eerste vraag, die men naar aan
leiding van deze reis zou kunnen stel
len is deze, of deze daad van de paus
wel opportuun was voor zijn eigen kerk.
Het is immers duidelijk, dat meer dan
vroeger zulke volksdevoties in de
rooms-katholieke kerk aan het verwel
ken zijn, tenminste bij de intellectueel.
Daarbij moet gezegd, dat zo'n verschij
ning nooit de fide, dus als iets dat moet
geloofd worden, zelfs niet door 'n paus
kan worden naar voren geschoven.
Iedere rooms-katholiek is dus vrij Lour-
des, Fatima enz. als reëel te accepteren
of als fantasie terzijde te schuiven.
Daarbij geldt dan altijd nog de moeilijk
heid, dat zo'n verschijning alleen sub
jectief is.
Dit laatste betekent dus dat alleen
die herderskinderen de verschijning
hebben ervaren zonder dat iemand an
ders er 'n zinnig woord kan over zeg
gen. Zeker, aldus de rooms-katholieke
theologie, men kan proberen aan de
hand van wat later gebeurd de waar
heid vast te stellen, maar dan is het
nog altijd zó, dat niemand maar enigs
zins verplicht kan worden als rooms-
katholiek er in te geloven.
Op dit punt alleen al sloeg de paus
m.i. de bal mis toen hij meende zijn
reis in de engere zin van het woord
oecumenisch (d.i. voor alle rooms-ka-
tholieken, zoals men ook rooms-katho
liek van oecumenisch concilie spreekt)
noemde.
Hoe veel te meer moet dit dan ook
Ook ditmaal krijgt u een beeld van
wat er in 1966 in de gehele wereld door
de Kerken werd gedaan in een boeiend
hoofdstuk ,,De Wereldzending".
Daarna wordt in verschillende hoofd
stukken een overzicht gegeven van de
terreinen, waarop de Gereformeerde
Kerken werkzaam zijn Indonesië, Pa
kistan, Rwanda, Argentinië, Brazilië
en Israël, maar ook van de akitiviteiten
op het „thuisfront" in ons land.
Tevens wordt een overzicht gegeven
van de interkerkelijke samenwerking in
ons land en in internationaal verband.
Het boekje is onmisbaar voor al de
genen, die op de hoogte willen blijven
van wat er door de kerken geschiedt
in de gehele wereld. Het geeft boven
dien een welkome aanvulling op de di
verse artikelen in het Zendingsblad van
onze Kerken, op de gegevens van het
vijfmaal per jaar verschijnende „Mis
sionair Panorama" en op de maande
lijkse gebedsbrief.
Teneinde een ieder in staat te stellen
kennis te nemen van de stand van het
zendingswerk, is de prijs zo laag mo
gelijk gehouden. Na storting van f3,
op girorekening 21 56 00 t.n.v. het Zen
dingscentrum, Baarn, ontvangt men het
boekje franko thuis.
gezegd, wanneer het woord „oecume
nisch" in brede zin wordt gebruikt zo
als wij dit doen. Wat deze daad met
oecumene te maken heeft, is mij vol
komen onduidelijk. Er ligt immers tus
sen de reformatie voor wat Maria-
theologie aangaat 'n zo groot verschil,
dat dit best kan weergeven worden met
datgene, wat eens in Amsterdam op 'n
debat-avond 'n rooms-katholiek tegen
mij zei jullie eren Maria, wij vereren
ze. In dat vereren zit nu juist m.i. dat
gene wat èn door de Bijbel èn door de
Reformatie is afgewezen als zijnde niet
evangelisch. Daar iedere gezonde oecu
mene van de evangelische basis moet
uit gaan, is het wel duidelijk dat men
hier zonder meer kan zeggen, dat de
geste van de paus in deze iedere oecu
menisch aspect mist.
Of de paus naar Fatima had moeten
gaan hangt van hemzelf af. Indien hij
dit voor zijn particuliere devotie nodig
achtte, ofwel of hij dit als hoffelijk
heidsgeste tegenover de conservatieven
in de roomse kerk opportuun achtte,
moet hij zelf weten. Dat hij meende er
ook de oecumene 'n dienst mee te be
wijzen, is zijn goed recht, maar of hij
werkelijk de oecumene 'n dienst heeft
bewezen, kan wel m.i. negatief beant
woord.
Misschien zal iemand zeggen dat ik
daar nu zo over denk, omdat ik pro
testant ben geworden. Eerlijkheidshalve
kan ik zeggen, dat ik hier nooit anders
over heb gedacht, zoals velen van mijn
vroegere collegae. Ik weet nog, hoe ik
eens met 'n andere collega naar Lour-
des (in Frankrijk) ging, omdat men
wilde, dat wij met andere ideeën over
al deze zaken zouden terugkomen,
want, al moet je er dan niet in geloven,
voor wat Lourdes aanging ben je toch
vaak 'n witte raaf als je dit niet doet.
We zijn met z'n tweeën één dag in
Lourdes geweest en hebben de rest van
onze reis doorgebracht in de Pyrineeën.
De redeninplaats van onder de
invloed te komen van wat daar gebeur
de, werden we misselijk van het hyste
risch gedoe, die zich daar afspeelde.
We waren alleen geweldig gelukkig,
dat we onze reis zelf hadden betaald,
zodat we niemand verantwoording
schuldig waren van ons doen en laten.
Om nu op de reis van de paus terug
te komen is het wel opvallend, dat hij
te Fatima ook sprak over moderne ideo
logieën, die alles uit het geloof willen
schrappen wat het menselijk verstand
niet begrijpt. De paus wil de mensen
buiten de rooms-katholieke kerk blijven
benaderen met het „overgeleverde goed
van waarheid en liefde, waarvan de
(r. k.) kerk de hoedster en bestuurster
is". Onze vraag is hoort daar de Ma-
rialogie van Rome ook bij
M. V. J. DE CRAENE.
Op regelmatige tijden worden de
volgende rubrieken opgenomen in
ons blad
Meditatie Kroniek algemeen
kerkelijk actueel) Samenspraak
(gesprekken met de lezers)
In en om de wandelgangen van
het parlement Interviews met
bekende en onbekende mensen
Onderwerpen van sociale aard
Jeugd (over en voor de Jeugd)
Kerkmuziek en zang T.V.-
rubriek Uit de Pers
Zeeuwse Historische figuren
Wat gebeurd er in de R.K.-, Ned.
Herv.- en andere Kerken
Kerkelijke Nieuwsdienst
Feuilleton Officiële kerkelijke
berichten Boeken-recensies
Berichten van het Zendingsfront
Driehonderd jongeren zullen deze
zomer vrijwillig werken in vakantie
oorden voor invaliden, bejaarden en
overbelaste huisvrouwen. Dit is het re
sultaat van een oproep, die het binnen
lands diakonaat van de gereformeerde
kerken kortgeleden deed op de jeugd.
Het gevaar, dat diakonaal vakantie
werk moest worden beperkt, wegens
een tekort aan helpers en helpsters is
hiermee geweken.
De jongeren zullen werken in het
centrum „De Blije Werelt" te Lunteren
en een aantal andere vakantie-oorden,
waar vijftien vakantieweken voor 450
invaliden, elf weken voor bijna duizend
bejaarden en drie weken voor 250 over
belaste huisvrouwen worden georgani
seerd.
DE DRIE GETUIGEN
1 Joh. 5 7, 8.
Niet enkel door het water
kwam het Woord
al was het schip geladen tot
aan de hoogste boord'
niet enkel door het water,
ook door bloed,
treedt in de Zoon de Vader
zijn schepping tegemoet.
Niet enkel door de Doper
is 't geweest
ons bidden en ons hopen
vervult de Heil'ge Geest.
Niet enkel door de Doper
is 't gedaan.
God doet zijn hemel open,
geeft zelf zich te verstaan.
Niet enkel door de baden
zijn wij rein,
door Hij Zijn Kerk vergadert
door water, brood en wijn.
Genade voor genade, overvloed.
Hij noodt ons aan zijn tafel
door water, geest en bloed.
Drie zijn er op de aarde
waarlijk groot,
die ons bij God bewaren in
leven en in dood
de Geest, het bloed, het water,
zij alleen
getuigen van de Vader, en
deze drie zijn één.
Wij loven en wij prijzen op dit
feest
de grote gunstbewijzen van
Vader, Zoon en Geest.
Wat God van oudsher zeide,
dat geschiedt
Zijn Geest zal ons leiden.
Zijn Woord klinkt in ons lied.
Ds. Jan Wit