eeuwóe ^H^erlzbocle 't (§ebecl, dat doorgaat de gemeente I Classicale Zendingsbijeenkomst te Zierikzee vJ SAMEN SPRAAK 21e JAARGANG No. 44 25 MEI 1967 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 En de Geest en de bruid zeggen Kom. En wie dat hoortzegge Kom Openbaring 22 7a. We mogenmeen ik, er allen dankbaar voor zijn, dat we in onze, nu al niet meer zo heel nieuwe, gezangenbundel de berijming door Jan Willem Schulte Nordholt van het aloude Veni Creator Spiritus hebben staan. Welk een ver betering ten opzichte van 't wat houterige gezang 21, dat we na de Synode van Middelburg in 1933 voorgeschoteld kregen. Daar werd ons op de lippen gelegd Kom, Schepper Geest, bezoek uw kerk met al het heil van Christus werk Vervul Uw schepping, onzer geest, met Gods genaad' op 't Pinksterfeest Dat was rijmelarij. Heel anders hebben we 't nu gezongen Kom Schepper, Geest, daal tot ons neer, houd Gij bij ons Uw intocht Heervervul het hart dat U verbeidt, met hemelse barmhartigheid. Maar toen en nu zongen we, biddend om 't bezoek, de intocht, de inwoning van de Geest. Kom. We richt(t)en ons tot Hem, we aanbaden en aanbidden Hem, Die van de Vader en de Zoon uitgegaan, hen ons beiden aanschouwen doet. In 't gebed, dat na Pinksteren, 't leven van de gemeente en van elk Christen beheerst en stempelt, nu al vele eeuwen lang, gaat 't om een roepen door de Heilige Geest Zelf. Dat is maar gelukkig ook. Want we moeten allen bidden om de wederkomst van Christus. En laten we maar eerlijk zijn, daar brengen wé bepaald niet veel van terecht. We hebben t ook veel te druk met andere dingen. Je baan en je huwelijk, je kinderen en hun vooruitzichten in de maatschappijje hobby en je vacantie, je belasting biljet en de eigen voorzieningen voor je oude dag. En ja zo nog maar weer door. Als wij voorop zouden staan in de gebedsrij, wanneer 't gaat om de Vol einding, als 't in de eerste plaats er op aan zou komen, dat de vlam van ons verlangen de weg verlichtte, waarlangs Koning Christus in heerlijkheid ver schijnen gaat, dan zou 't welkom voor Hem maar al te schamel en Zijn gees telijk intochtspad grotendeels met duistere plekken bezaaid zijn. Maar de Geest zegtKom Dit is de boodschap, dat ondanks ons maar al te dikwijls verbijsterend tekort, 't gebed, dit lied van verlangen, opklinkt en opklinken blijft met Goddelijke stem. Van Evangelie gesproken Immers, alles zou verloren zijn als dit roepen tot zwijgen werd. Maar God Zelf zorgt er voor dat dit niet gebeurt. De Geest zegtKom Ontheft dat ons nu op eenmaal van onze opdracht Verwacht Christus niet meer van iedereen, die zich naar Zijn naam mag noemen, dat hij zich uitstrekt naar de Bruidegom in Zijn majesteit Ben ik er nu werkelijk mee klaar m'n bijbel open te leggen bij Openbaring 22 en te zeggen ha er wordt in ieder geval gebeden om de wederkomst en dat nog wel door de beste Bidder, die bestaat, dus kan ik wel overgaan tot de orde van de dag. Mijn orde wel te verstaan Dat mag niet. Dat 's wel duidelijk. „Als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan geloof vinden op de aarde vraagt Jezus Zelf. Hij wil m'n welkom, Hij wenst mijn verlangen. Maar 't kim ook niet meerEr gaat door onze dagelijkse werkelijkheid een andere, nieuwe werkelijkheid heen de Geest èn de bruid zeggen Kom Er staat nietde bruid moet 't toch zo nodig zeggen. Er staat dat ze 't zegt. Ze weet 't misschien zelf niet eens altijd. Maar ze zégt 'tZe denkt, dat ze 't zo druk heeft met de dingen dezer dagen. Ze heeft kerkbouw plannen en organiseert bejaardenritten. Ze bezint zich op politieke, maatschappelijke, ideologische problemen. Ze is bezig met studie over vragen van Schrift en belijdenis. Ze jaagt en slooft en rent rond als een huismoeder, die nooit de tijd heeft om zich eens op haar zondags aan te kleden en die haar minderwaardig heidsgevoelens echt niet langer verbergen kan. Maar in dat alles zegt zij Kom Heel dat soms zo enerverend bezig-zijn van de gemeente en van Gods kinderen krijgt daarboven stem en klank, 't Wordt één groot, machtig gebed, dat van alle hoeken der aarde opstijgt tot de troon Kom Ergens las ik de Heilige Geest paart zijn stem aan die der kerk in 't gebed om de wederkomst des Heren, 'k Geloof 't niet zo erg. 7c Denk eigenlijk, dat de Geest ons, dikwijls „boven ons zelf uit" doet bidden, dat Hij Zelf ons leven, door 't te richten op 't Koninkrijk en op de dienst aan Christus, maakt tot één sterk roepen om Christus' komst. Paulus zegt 't zo wij ook zelve, die de eer stelingen des Geestes hebben, zuchten in ons zelve, wij strekken ons uit naar de Voleinding. Nu ga ik 't zien Zending drijven is eigenlijk bidden om Christus' komst. En evangeliseren. En m'n kinderen pogen bij te brengen wat Jezus volgen betekent. En studeren en catechiseren. En m'n buurvrouw helpen, die 't niet meer aan kan. En barmhartigheid bewijzen. En héél gewoon, maar echt Chris telijk zorgen voor m'n gezin en voor de orde in de maatschappij. En zoveel meer. Dat danken we aan de Geest. En die 't hoort zegge Kom Hier klinkt de uitnodiging. LI moogt meedoen. O, doet U toch alstublieft mee Zorg dat U er bij komt. Bij deze mensen van 't verlangen. Bij deze feestcommissie voor de grote finale. Er is nog plaats. Er zijn vele vacatures. Eerst als die vervuld zijn. breekt Gods grote dag aan. En de nieuwe aarde wacht. God heeft mensen nodig. Geen zwijgende mensen, maar sprekende, roepende, eisende mensen. Die 't hoort (daar bent u ook al bij en ik) zegge: Kom Het is Pinksteren geweest en het is het nog In onze gebeden, ge dachten en gaven waren wij bezig ver- weg met de einden der aarde. Maar laat ons niet vergeten, dat het toch het thuisfront is dat, wil er iets groots ge beuren, optimaal moet functioneren. Moge daarom de Pinkstergeest ook vaardig worden over dat front, d.w.z. over ons zelf en over allen, die ons daar vóór gaan, waarbij wij in 't bijzonder denken aan ons Zendingscentrum laat ons bidden om de leiding van de Geest bij het treffen van de voorzieningen no dig door het overlijden van ds. Richters. We bidden ook voor ds. Van Hal- sema en zijn gezin, die een dezer dagen weer vertrekt naar Argentinië. Ds. W. H. van Halsema was al vier jaar in Argentinië als predikant van Buenos Aires. Sinds begin 1966 is hij in dienst van de zending tijdelijk als theologisch docent in Buenos Aires, straks als missionair predikant voor het lectuurwerk. Tijdens zijn verlof heeft hij zich speciaal op zijn nieuwe taak voorbereid. In vele opzichten zal het pionieren zijn. Laten we hem en zijn gezin bijzonder Gods zegen toebidden. J' PINKSTERLIED Middelburg G. VAN WILGENBURG. Bidt broeders om de Geest des Heren bidt om Zijn tomeloos geweld. Bidt dat de vlammen weer verteren al wat zich tegen Christus stelt. Bidt dat Gods wind met wilde vlagen in onze dorre tuinen stoeit. Bidt broeders, bidt zonder vertragen, bidt dat nieuw leven weer ontbloeit. Bidt voor u zelf, bidt voor de ander, bidt om de eenheid in de kerk. Bidt voor de noden van elkander, bidt om de voortgang van Zijn werk. Bidt dat de wereld wordt gezuiverd van alle achterdocht en haat. Bidt dat Gods adem ons doorhuivert, zodat ons hart weer branden gaat. Bidt broeders, dat de Heer het wonder hernieuwen zalhet Pinksterfeest! Bidt broederswant wij sterven zonder de levensadem van Gods Geest. Anton Lam Sinds een paar jaar was de Classis Zierikzee bezig een proef te nemen met een zendingsbijeenkomst op tweede Pinksterdag te Haamstede op het gras veld van Ginsterveld. Het ontbrak niet aan een goed programma en bussen zorgden voor de mogelijkheid van rede lijk goede aankomst- en vertrekuren. Niettemin was de belangstelling niet overweldigend veeleer onvoldoende. Nu is er op woensdagavond 10 mei een andere proef genomen, namelijk een samenkomst in de kerk te Zierikzee. Spreker was ds. J. J. Oranje, Gerefor meerd predikant te Sao-Paulo, Brazilië, die wel geen zendingspredikant is, maar Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad Meditatie Kroniek algemeen kerkelijk actueel) Samenspraak (gesprekken met de lezers) ln en om de wandelgangen van het parlement Interviews met bekende en onbekende mensen Onderwerpen van sociale aard Jeugd (over en voor de Jeugd) Kerkmuziek en zang T.V.- rubriek Uit de Pers Zeeuwse Historische figuren Wat gebeurd er in de R.K.-, Ned. LIerv.- en andere Kerken Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront toch voldoende te vertellen weet van het moeitevolle werk in het grote land van Europees formaat dat Brazilië is. Er is met belangstelling naar geluisterd. Enkele vragen werden beantwoord, o.a. die naar de invloed van het communis me. Die is nihil, zei ds. O. De commu nisten verklaren zelf dat er in dit op zicht met Brazilianen niets te beginnen valt. 't Zijn inderdaad in de eerste plaats individualisten. Ds. Nawijn mediteerde over ..Het Woord in de wereld". Aardig vooral nadat we gezongen hadden van ,,Het Woord voor de wereld". Bovendien ook aardig dankzij de voorlezing van een brief van Mevr. Overdulve uit Rwanda aan Mevr. Van der Maas in antwoord op een jeugdactie te Zierikzee. De jongens en meisjes van de Zierik- zeese jeugdclubs deden zich ook horen door een blokfluitensemble. En, om voor elke heilige een kaarsje te branden, vermeld ik nog de namen T. Faber (or gel) en P. C. Verspoorten (trompet). Mijn indruk en die van anderen is die van een geslaagde avond voor de zen ding. De kollekte aan het eind was voor Radio-evangelisatie in Brazilië". Of ondanks dit geslaagd-zijn de proef eveneens als zodanig kan worden be schouwd is nog de vraag, gezien het feit, dat er zeker niet meer mensen aan wezig waren dan in Haamstede, wel weer anderen. Toch zijn we als zen- dingsdeputaten dankbaar, dat we de proef genomen hebben. Brouwershaven B. WENTSEL. 1. Of ik wat schrijven wilde over de bondsdag van onze jongens en meis jes, waar Jan Wolkers, die zulke „vreemde" boeken geschreven heeft, de spreker was. Vroeger hadden we spre kers als Jan Schouten, Klaas Dijk en dergelijke figuren uit eigen kring. Wat. een verschil En waar gaat dat heen Als Vonkenberg dat eens gezien had! Laten wij even voorzichtig zijn met ons oordeel. Wolkers heeft niet gesproken. Hij was alleen aanwezig en mocht vragen beantwoorden, die hem gesteld werden, terwijl er ook anderen in het forum zit ting hadden. Men noemt dat tegen woordig een teach-in. U moet ook niet vergeten, dat het in Leeuwarden een polifest was. Wie de boeken van J. W. niet gelezen had kon polsstok gaan springen of zeilen of naar muziek luisteren. Of J. W. aanwezig was of niet, in ieder geval zijn zijn boeken aanwezig in de hoofden en in de harten van veel Geref. jonge mensen. En nu kun je die wel uit de verte bestrijden, maar ik vind

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1