eeuwóe ^Cerkbode v. Schrift-Gezag en <~Prince van 0ranje 21e JAARGANG No. 43 11 MEI 1967 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan. Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. -N Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 vJ oe wordt het <~Pinkóteren 1 Handelingen 1 14a. U vindt dat misschien maar een vare vraag. Met het verstrijken van de uren wijst de kalender straks immers vanzelf 14 mei aan. Nog enkele dagen en het is zo ver. Maar Pinksteren is niet louter een bepaalde datum in onze agenda, doch het feest van de Heilige Geest. 14 mei wel, doch de Geest van God komt maar niet als vanzelf. Daar ging en gaat een periode van voorbereiding aan vooraf. Voor de discipelen zelfs een wachttijd van 10 dagen. We lezen daarvan in Handelingen 1. ,,Deze allen bleven eendrachtig volharden in het gebed.'' Dit is eenvoudig niets meer of minder dan een stuk gehoorzaamheid aan het gebod van onze grote Meester. Terwijl Hij met hen aanlag gebood Hij hun Jeruzalem niet te verlaten, maar te blijven wachten op de belofte van de Vader" (Hand. 1 4)En in die weg komt de Heilige Geest, in de weg der gehoor zaamheid, wanneer we doen niet wat ons zint maar eenvoudig wat Hij ons gebiedt. Dat is het volgende wat opvalt, hoe die broeders en zusters van de eerste Christengemeente gelovig wachtten"Dwars tegen het onbegrip en schokschouderen van de hen omringende wereld in, vertrouwen zij op de be lofte van de Vader. Durft U het vandaag zo restloos te wagen met Gods beloften Al halen dan velen er de schouders over opAl word je er dan soms stiekum om uitge lachen of voor achterlijk versletendurft U alles op die éne kaart te zetten Nooit kan 't geloof teveel verwachten Het derde wat ogenblikkelijk opvalt is, dat ze niet zo vlug de moed opgeven, die discipelen. Dat doen wij mensen zo gemakkelijk. Als we bidden en er komt niet direct verhoring gaan we al spoedig in staking. Doch de le dag verstrijkt, de 2e, de 5e, de 9e, maar geduldig blijven ze wachten. Volhardend. Indien iets dan hebben wij dit nodig, dat geduld, die volharding. Wie ooit in de wachtkamer van het geloof gezeten heeft weet dat het weieens enkele, zelfs vele dagen kan duren. Gods beloften realiseren zich niet altijd binnen ons tijdschema. En dan toch te blijven geloven. Daarbij spreekt onze tekst van eendracht. Een prachtig woord in onze ver scheurde wereld, waar elke dag nieuwe barsten inspringen. Broeders en zus ters eendrachtig bijeen." Dit is niet alleen nodig wil er van de kerk naar buiten sprake uitgaan. Maar zo ook en daar alleen komt God. Na Pasen staat Thomas als buitenstaander ook buiten het heil. En op Pinksteren komt de Geest daar waar het volk ver gaderd is. Op het gebed. Laten we dat nooit vergeten, 't Wordt niet als vanzelf Pink- teren. Wij zullen er de handen voor uit de mouwen moeten steken en de knieën hebben te strekken. Om ze te vouwen en om ze te buigen. Die 10 dagen tussen hemelvaart en pinksteren, ze worden dan ook wel genoemd de veldtocht van het gebed de strijd van mensen die weten wat het betekent met blote handen op de knieën te worstelen. Kent U dat, dat gaan met gesloten ogen, vol vertrouwen Dat leven met de handen uit de mouwen gevouwen Dat gedurig in contact staan, vandaag, morgen, zondag Dan gebeurt het. ,,En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen. En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren." Zó komt de Heilige Geest, nog vandaag Zó wordt het 14 mei 1967 voor U Pinksteren. Broeder en zuster, een gezegend pinksterfeest. P. JOOSSE. - - J' PINKSTEREN de gemeentel Wij wisten, toen Hij van ons ging: Hij laat ons niet voorgoed alleen. En méér dan de herinnering was de verwachting om ons heen en groeide in ons, zo als een kind dat groeit en dringt in Moeders schoot. Wat leven in het Het Leven vindt is onbereikbaar voor de dood. En Zijn beloften liegen niet Zo heeft Zijn komst ons niet verrast. Schoon niemand Zijn Gestalte ziet is Hij toch de voornaamste Gast. Zo zal Hij eeuwig bij ons zijn, onzichtbaar, doch wie Hem begroet reikt Hij gemeenzaam brood en wijn als teken van Zijn vlees en bloed. Dit is ons aller zoete troost Hem hindert afstand, taal noch tijd. Hij woont in West, EI ij woont in Oost en zegent ons in eeuwigheid Margreeth Woltjes i* r Laten we op en rond de verjaardag van de Kerk Pinksteren ons opnieuw laten inspireren tot het getuigen in de wereld. Wij bidden voor de Zending en alle werk in de ontwikkelingslanden. Moge het vuur van de Geest ons allen raken, zodat wij waarlijk getuigende Kerken krijgen, die zich door de band van de Geest laten verenigen. ZENDING Uittreksel uit een particuliere correspondentie' uit Rwanda. Dat er veel aardigs in zit om behalve de officiële stukken die Baarn vermenig vuldigd en veelvuldig aan diverse in stanties van de zending rondstuurt be treffende gegevens uit Rwanda ook eens iets te lezen uit particuliere cor respondentie zal zo zonder meer wel duidelijk zijn. Ik ben dan ook vrij om brutaal weg enkele regels uit een brief van Mej. Van Woudenberg, een zuster van één van mijn schoonzusters, over te tikken. Wie Mej. Van Woudenberg is weet men allicht, maar wil ik nog even herinneren. Zij werd door het Evangelisatiecentrum te Baarn uitge leend om speciaal de boekhouding van Celtar te organiseren. Celtar is een deel van het zendingswerk in Rwanda en een samentrekking van het lange Fran se centre evangelique de litterature de techniques audiovisuelles et de radio-du conseil protestant de Rwanda, hetwelk overgezet zijnde zoveel is als centrum van de protestantse zending. De bedoe ling is het evangelie uit te dragen in literatuur, door de T.V. en de radio. Dus zoals we in Djakarta de Badan penerbit kristen hebben. Voor Mej. Van Woudenberg geldt een uitleen termijn van drie maanden. Haar brief, gedateerd op 5 maart j.l., begint met te vertellen van haar eerste kerkgang in Kigali een kerkgang in gezelschap van Ds. en Mevr. Van der Neut. De dienst geschiedde in een voor de kerkgangster uit Baarn voor haar vreemde taal het Kinyarwanda. Bij haar binnenkomen werd ze om helsd door een paar oude vrouwtjes. Er werd vrij ingetogen naar de Evan gelist geluisterd. De Rwandezen zijn namelijk niet zo spontaan als b.v. de Congolezen. Er werd veel gezongen de preek was eenvoudig voor een vrij eenvoudig publiek. Aan het eind van de dienst werd bij de mededelingen mel ding gemaakt van de komst en aanwe zigheid van Mej. Van W., die uitge nodigd werd iets te zeggen, hetgeen dan vertaald werd door een van de stu denten. Men vond het blijkbaar prach tig, gelet op de vriendelijk luisterende gezichten en de vele handdrukken na de dienst. Dan vertelt de briefschrijfster nog over het werk van Visser en Monster, die werkzaam zijn aan het bouwproject in Kigakiéén groot complex van 6 woningen, ruimten voor kantoren, win kels, jeugdcentrum met logeergelegen- heid en kerk. De jongelui V. en M. hebben 110 bouwvakkers in dienst en 't werk schiet flink op, is zo wat ter- helfte klaar. De arbeiders zingen of fluiten van allerlei liedjes, zo variërend van Sin terklaasje kom maar binnen" tot ,,Voor alle heiligen, juichend voor Uw troon" (stel je dit voor hier in Holland, B. W.) Het gebed gaat met de bouw gepaard immers op de woensdagsavondwijding doen ze de voorbede voor het werk. Wat kun je blij worden om zulke een voudige, maar rijke dingen. Drie maal in de week heeft men een ochtendwij ding, ingezet door de jongens V. en M. Ze hebben ook een personeelsraad in gesteld, met welke elk probleem wordt besprokenheel wat democratischer dan het op de bouwbedrijven (wel niet van de zending) in Indonesië toeging. Soms hoor ik Visser, die het Frans het best beheerst, met een van de werk nemers of voormannen praten. Wat een fijne tactische vent. En op de och tendwijding komen alle mannen, R.K. of Protestant. Ik denk zo dat de lezers wel een goede indruk krijgen van het werk dat in Rwanda werd opgezet. Er zijn vele moeilijkheden, maar niet minder moge lijkheden zoals de brief duidelijk laat zien. De Heer des oogstes gaat sinds twintig eeuwen door met het binnen halen van de oogst van alle werelden, nu hier, dan daar. En het moet ons een vreugde zijn mede-arbeiders te mogen zijn wier loon niet zal uitblijven in de dag der dagen. Moge de aanvankelijke geestdrift van de ,,Rwandeese" brief schrijfster blijvend zijn en voor ons een aansporing tot gebed en volharding in dienst yan de Heer. De arbeid in de wijngaard is nooit tevergeefs om reden het geen werk van mensen is, maar van Gods Geest, die onwederstandelijk is in Zijn voortgang. Brouwershaven B. WENTSEL. Met grote dankbaarheid hebben we 30 april in onze kerkdiensten gebeden voor de pas geboren prins. Fijn, dat al les goed gegaan is Ik vond het woord van onze minister president voortreffelijk op die donder dagavond. In tegenstelling met de flau- Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad Meditatie Kroniek algemeen kerkelijk actueel) Samenspraak (gesprekken met de lezers) In en om de wandelgangen van het parlement Interviews met bekende en onbekende mensen Onderwerpen van sociale aard Jeugd (over en voor de Jeugd) Kerkmuziek en zang T.V.- rubriek Uit de Pers Zeeuwse Historische figuren Wat gebeurd er in de R.K.-, Ned. Herv.- en andere Kerken Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront we nationale programma's van die avond. Wat kan het me schelen of Juffrouw Pieterse het eerste bericht hoorde, toen ze net aan de koffie zat, dan wel de krant zat te lezen. Ik kwam net terug van de catechisa ties. Dat interviewen van Jan, Piet en Klaas hangt me toch al de keel uit. ,,En wat waren uw gevoelens toen U het hoorde Wat kun je anders zeggen, dan dat het fijn is Want het is echt om blij over te zijn, dat ook onze kroonprinses het wonder van het moederschap ervaren -mag. Er zullen wel niet veel dominees zijn, die op 30 april preekten over Lucas 1 66 ,,Wat zal er van dit kindeke worden Zoals vroeger bij dergelijke gebeurtenissen maar al te veel gedaan is. We hebben tegenwoordig meer eer bied gekregen voor de bijbel als Gods Woord, ondanks alle rumoer om de bijbel". Maar wel vraag je je af, als je denkt aan dat knaapje van ruim acht pond in zijn vorstelijke wieg wat zal er uit groeien En in wat voor wereld zal hij zijn taak straks moeten volbrengen Maar wat de troost bij iedere geboor te is, is ook hier ons vertrouwen zolang wij onze kinderen mogen laten dopen, hoeven wij niet te vrezen. De aarde is des Heren. En de Here Jezus is er ook nog Ik denk aan een versregel van Muurs Jacobs, waar we heel veel aan hebbert gehad. Twee van onze kinderen werden namelijk tussen 1940 en '45 geboren. Door het vele ge bruik kan het zijn, dat ik het niet pre cies citeer. Maar het luidt ongeveer zo ,,Zo lang de Heer nog kinderen in ons midden zendt Weten wij, dat Hij zich niet heeft afgewend". Want het gaat immers van kind tot kind naar de grote Dag. A. D. Tot mijn spijt was ik verhinderd de ouderlingenconferentie in Goes bij te wonen, waar Prof. Polman van Kampen gesproken heeft over ,,De aard van het Schriftgezag". Gelukkig kreeg ik van een van mijn ouderlingen de stellingen in handen, die, naar ik mag aannemen, de inhoud van het referaat samenvatten. Ik ben blij ze hier te kunnen publi ceren. Want het is van belang, dat wij allen goed op de hoogte zijn. Alleen hoop ik voor onze ouderlin gen, dat Prof. Polman in zijn lezing minder vreemde woorden gebezigt heeft, dan in zijn stellingen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1