r Ik zie, ik zie fotiMeh. r Predikbeurten xondag 7 mei 1967 V._y (vervolg van pagina 2) schijn genoemd wordt. We zien immers niet de dingen zelf, maar alleen wat onze geest er door middel der zintuigen van maakt. Was in de eerste richting alles, ook de geest, tot stof te herleiden, in de tweede richting is de geest het allesbe heersende en draait alles om het bewus te denken van de mens als persoonlijk heid. In de derde plaats moet het existen tialisme genoemd worden, de modefilo sofie van onze tijd. Hier is de gedachtengang deze, dat de mens in zijn vrije beslissingen zich zelf als mens schept. De mens is dus zijn eigen god, al moet worden toege geven, dat het een mislukte god is. Van de drie mensbeelden in deze drie richtingen kan niet gezegd worden, dat er een wezenlijke grond gevonden is onder het tegenstrijdige verschijnsel „mens". Men kan de natuur-kant en de per- soons-kant wel tegen elkaar uitspelen en het ene of het andere ontkennen of bagatelliseren, het feit van de menselij ke gespletenheid blijft. Zijn bewuste vrije ik met zijn normen en waarden èn zijn onbewuste driften met hun natuur wetmatigheid, zijn moeilijk op één noe mer te brengen. Vandaar dat het existentialisme zo'n opgang maakt, want hier wordt die con flictsituatie als normaal ofschoon af schuwelijk aanvaard. Het is voor mij vanzelfsprekend, dat men langs de weg van het filosofische denken en redeneren, nooit dóór kan' stoten tot de kennis van de ware mens, van de mens naar zijn eigenlijke wezen. ,,Ken u zelf", zeiden de Grieken, maar die „zelf" is geen ander en men kent dus alleen het zichzelf kennende „zelf" en zo draait men in een kringetje rond, waar men nooit uitkomt. Je kunt nu eenmaal niet voor het raam zitten en je zelf voorbij zien lopen. Het was daarom wijs van de Grieken, dat ze nog een andere spreuk op die tempel zetten, n.l. „Niets te veel", m.a.w. „alles met mate". Het is nuttig beide spreuken te combineren. ..Ken u zelf" maar „niet te zeer". Want daar word je alleen maar duizelig van. Het wezen van de mens is alleen te kennen door de ontmoeting met een we zenlijk mens. die beantwoordt aan de bedoeling van God met de mens. Die waarachtige mens ontmoeten we in de Here Jezus Christus. Bij Hem zien we de grondstructuur niet van het „verschijnsel" mens, maar van de mens, zoals hij bedoeld is, en soms ook bedoelt te wezen. Die grondstructuur wordt geken merkt door de twee existentialen (we zenstrekken van zijn bestaan), die el kaar raken in het woordje samen. Aller eerst het samen met God. Maar dan ook het samen met de medemens. Dat samen moet hier verstaan wor den als een graag samenzijn, een geno ten samenzijn. Zo krijgen we er zicht op, dat de liefde het wezenskenmerk is van de ware mens. De diepte van het mysterie der Drieënheid is Liefde. Maar Griekenland, en de democratie. Weer een land, waar de democratie om zeep geholpen is. Een groep officie ren niet eens de generaals -hebben met hulp van tanks de macht in handen genomen, de regering, plus ontelbaar vele vooraanstaande figuren, gevangen gezet, de koning uitgerangeerd en zich meester gemaakt zowel van de publici- teitsmiddelen als van de rechtspraak. Wanneer deze kliek de macht in handen houdt is er weer een fascistisch land bij. Maar die macht kan hun alleen ontnomen worden door een burqeroor- log. Verschrikkelijk. Maar dat gaat ook ons aan Niet alleen omdat we het allemaal voor de T.V. te zien en te horen krij gen, maar omdat Griekenland onze bondgenoot is in de verdediging van het vrije Westen. Het gaat niet zo best met de demo cratie in de wereld. Wanneer die ver dedigd moet worden door fascisme, zijn we nergens meer. In verschillende landen, die van ouds de naam hadden, dat ze democratisch geregeerd werden, is van vrijheid, ge lijkheid en broederschap geen sprake meer. De invloed van het volk op de regeringen wordt steeds kleiner. Dat is in communistische landen practisch nihil. Maar ook in onze bond genootschappelijke en bevriende landen, zoals Spanje en Portugal en nu ook Griekenland, is van vrije meningsuiting geen sprake. En achter de democratie van het Frankrijk van de Gaulle kunt U ook gerust een vraagteken zetten. Het gaat met de democratie echt niet goed. Ook niet in ons land. Van enige invloed, die de laatste ver kiezing op het vormen van een regering moest hebben, was nauwelijks sprake. Voortdurend worden demonstraties, waarvan het recht in de grondwet ge waarborgd is (art. 7. Zie de uitspraak van de procureur-generaal van de Hoge Raad Mr. P. 's Jakob) verboden. Een veel gelezen blad als de Tele graaf is ronduit fascistisch. Van allerlei leant wordt geroepen om sterke mannen, om krachtig ingrijpen. Er dreigt een chaos. En die moet op de een of andere manier bedwongen worden. Een chaos in het parlement door heel een reeks van splinterpartij tjes. Een chaos bij de kabinetsformatie, omdat een groot aantal kapabele men sen er eenvoudig geen zin in hebben. Een chaos op economisch gebied, door het eindeloze touwtrekken om lonen en prijzen. Hogere lonen maken hogere prijzen onvermijdelijk. Hogere prijzen maken hogere lonen noodzakelijk. Enz., enz. Is de democratie tegen dat alles niet meer opgewassen Hoe komt dat We moeten de oorzaken opsporen en niet de uitingen en de uitwassen alleen bestrijden. Want we hebben geen alter natief. Wat fascisme betekent, hebben wij aan den lijve ondervonden en zien wij duidelijk in Spanje. Portugal, Joego slavië, Griekenland enz. enz. Wat is de oorzaak van de malaise der democratie Ik ben van mening, dat democratie een typisch christelijk gegeven is. En dat de democratie alleen maar tieren kan op christelijke bodem. De leuzen vrijheid, gelijkheid en broederschap heeft de Franse revolutie ontleend aan de geboden en de beloften van het Evangelie. Maar zonder dat Evangelie kon men die leuzen niet waar maken en kwam men bij Napoleon te recht. Wanneer het volk tot massa wordt en alleen maar vraagt naar brood en spelen, alleen maar interesse heeft voor auto's, voetbal en mooie meisjes, heeft de democratie geen voedingsbodem meer. Het christelijk besef van verantwoor delijkheid en van gebondenheid aan bepaalde spelregels maakt vrijheid mo gelijk. De christelijke natie van het sa men staan in de dienst van één Heer, die boven allen is, beschermt de gelijk heid tegen grauwe massaficatie. En het deelhebben van ons allen aan de zonde, maar ook aan de genade van God in Jezus Christus, maakt ons tot broeders en zusters. Van uit de kerk kan de democratie worden gered. De autoriteit van het Woord van God brengt ons in de vrij heid van Christus. Ons persoonlijk. Maar ook een volk. Ook de levensverbanden. Wanneer de volkeren van het Wes ten nog verder ontkerstenen, worden ze rijp voor de chaos. Die chaos moet dan worden bedwon gen door sterke mannen, die niet schro men macht te misbruiken. Dat machtsmisbruik kan alleen door revolutie worden gebroken. En die revolutieenz. enz. In de verte zien we de omtrekken van de figuur van de antichrist, die orde op zaken zal stellen. Maar het is de orde van 666. A. D. IN DE PINKSTERWEEK VERSCHIJNT DE KERKBODE NIET. dan is ook het geheim van de mens- naar-Gods-beeld liefde. Het beeld Gods kan alleen maar functioneren in de relaties der liefde liefde tot God en liefde tot de naaste. Deze dubbele dialoog is de grond vorm van de echte humaniteit, zoals we die leren kennen in het leven van de waarachtige mens Jezus. Hij is de on vervangbare, de enige, die ons het grote geheimenis openbaart van het samen met God èn het kleine geheimenis van het samen met de medemens. De oervorm van de dialoog in de hu maniteit is het huwelijk, want de eerste mens en de eerste medemens waren man en vrouw. Hier wordt het het meest duidelijk, wat liefde is, n.l. elkander kennen en dienen. Wie deze wezenstrek van de liefde gevonden heeft in de Fiere Jezus, In het nummer van 11 mei worden ook de predikbeurten opgenomen van zondag 14 mei. Gaarne spoedige opgave. als de waarachtige mens, vindt dit in heel de bijbel terug. Ook in het Oude Testament. Daar vinden we reeds de schaduwen van de incarnatie (vlees wording van het Woord) in de velerlei vermenselijking van God, zoals Hij zichzelf openbaarde in de verbondsge- meenschap. Hoe menselijk is daar de dialoog tussen God en mens, mens en God en hoe diep is het samen-in-het- verbond, de verbondenheid, gefundeerd in de trouw van Gods genade Deze menselijkheid van Gods open baring hangt samen met de schepping van de mens naar Gods beeld. Van den beginne is de mens aan sprakelijk en ver-antwoorde-lijk in zijn „samen" met God en met de medemens. Dit samen met God in het verbond is in het Oude Testament volledig exis- tentiaal, door en door wezenlijk. De dood kan er dan ook onmogelijk een einde aan maken. De gelovigen hadden geen voorstel ling van, noch inzicht in een leven na dit leven, maar ze waren overtuigd van hun geborgen zijn bij God. Niet de dood, maar wel de verbondenheid met God is wezenlijk en onaantastbaar. Deze verbondsgemeenschap met Im- manuël is de centrale inhoud van het Oude Testament. Alleen tegen deze achtergrond kunnen we het Nieuwe Testament niet misverstaan. Vandaar dat de lectuur van Joodse schrijvers als Martin Bubel zo leerzaam is voor chris tenen. A. D. KORT VERSLAG van de vergadering van de Classis Goes, gehouden op 13 april 1967 in de Oosterkerk te Goes. Namens de roepende kerk van Colijns- plaat opent ds. Van Rheenen de classis. Hij laat zingen Gez. 23 3, leest 1 Petrus 1 312 en gaat voor in gebed. Tijdens het lezen van de notulen onderzoekt de kerk van Geersdijk de credentiebrieven. Nadat gerapporteerd is, dat alle kerken wettig vertegenwoordigd zijn, wordt het moderamen geïnstitueerd praeses ds. Hoekstra aessessor ds. Jansen le scriba ds. v. d. Berg 2e scriba ds. Juch. De praeses vermeldt in zijn openings toespraak de verschillende feiten, o.a. in verband met het beroepingswerk, waarbij de kerken van Kruiningen en Wemeldinge gelukgewenst kunnen worden. Hij spreekt ook woorden ter nagedachtenis van ds. B. Richters. De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd. Ds. v. d. Berg doet mededeling van de gehouden correspon dentie. De classis bekrachtigt de benoe ming van ds. Meijer tot consulent van Co- lijnsplaat, van ds. Dondorp tot consulent van Geersdijk en van ds. Streefkerk tot consulent van Wissenkerke. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Flofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse. 2.30 uur Ds. Van Til, 5 uur Ds. Van Til. (Noorderkerk) 10.15 uur Ds. Wessel. Getuiqeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Wessel. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Joosse. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 u. Ds. Joosse. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Veldhuyzen, Enumatil. Domburg 10 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Elshout te Koudekerke. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 9 en 2.30 uur Ds. Den Hengst, Bediening Heilig Avondmaal. Koudekerke 9 uur Ds. De Craene, 2.30 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. De Zwart te Breukelen Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Krabbe te Den Haag. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. v. Egmond, Oosterbeek St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds. Meijer. Veere 10.30 en 2.30 uur Ds. Groenenberg, Den Haag. Vlissingen 9.30 uur Ds. Kornet (bev. Ds. Groeneveld), 5 uur Ds. Groeneveld (intrede). Vrouwenpolder 9 uur Ds. Dondorp 7 uur Ds. Brederveld Westkapelle 9.30 uur Ds. Elshout, 2.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 uur Dhr. Musch, 3 uur Ds. Paksy. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Paksy, 5 uur Dhr. Musch. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Leene te Ermelo. Terneuzen 10.30 en 16.30 uur Ds. Maaskant te Leiden Oostburg 11 uur Dhr. Musch te Breskens, 5 uur Ds. Paksy. Zaamslag 9 en 5 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. Zoutespui 10.30 en 3 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Borssele 9 en 2.30 uur Colijnsplaat (in de Ned. Herv. Kerk) 11 en 4 uur Ds. Moolhuizen te Leiden. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds. Hoekstra te Lewedorp. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. De Bruijne. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Schuddebeurs te Wezep. 5 uur Ds. De Bruijne. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. De Wit, Rotterdam Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10.45 uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke, 5 uur Ds. Juch te Kapelle-Biezelinge. Kapelle 10 en 5 uur Ds. Melse te Boechout (België). Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Juch te Kapelle. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Wiersinga. Nieuwdorp Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg te Middelburg. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. Ringnalda, Putten. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. Van der Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Molenaar te Breda. Krabbendijke 9.30 uur Ds. Jansen te Goes, 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Poortvliet geen opgave ontvangen. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra, Kruiningen. Tholen geen opgave ontvangen. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. v. d. Schaft, Oud-Bcijerland. Haamstede 10 en 5 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. v. d. Schaft te Oud-Beijerland. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3