eeuwóe ^Cerkbode Icö-fW'é' r Geporde mensen SAMEN SPRAAK "V NAAR ZIERIKZEE V J- 21e JAARGANG No. 42 4 MEI 1967 ,.Ik worstel cn ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom. Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkeriszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzcn Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo, Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. 1 N Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 V. Lukas 18:8. Als de Zoon des mensen komt, zal hij dan het geloof vinden op aavde Uit het verband (gelijkenis van de weduwe en de onrechtvaardige rechter) blijkt duidelijk, dat deze vraag betekentWordt er dan naar Zijn komst uit gezien Of is het ons hoogste ideaal om minstens 80 jaar te worden en veel te ge nieten van de A.O.W. Naar luid van Gods beloften, mogen wij nieuwe hemelen en een nieuwe aarde verwachten, waar gerechtigheid woont. Waar het recht zijn volle loop zal hebben. En waar aan de tegenpartijer de macht ontnomen en de mond ge stopt zal worden. Over het algemeen hebben wij veel vrijmoedigheid om met onze particuliere belangen dringend aan te houden bij God. Maar waarom zijn we zo laks in het bidden om de grote afrekening met de tegenpartijder van God Die is toch ook onze tegenpartijder Kunt u zich een bruid voorstellen, die niet naar haar trouwdag verlangt, als ze maar een prettige verlovingstijd heeft Is het niet als in de dagen van Noach, dat iedereen heel druk is met zijn eigen zaakjes en tot in het gebed toe het zijne zoekt. En niet van Chris tus is? In het verband van Lukas 18:8 wordt dat zonder meer ongeloof ge noemd. Als de Zoon des mensen komt, is hij dan welkom Wordt er naar zijn komst uitgezien Leeft het „kom haastig" in onze gebeden Het „Onze Vader" kan het ons anders wel leren Want dit voorbeeldige gebed is vol van Gods naam en Gods rijk en Gods gebod. El ij wil gebeden zijn om zijn komst. Elij wil, dat wij biddende meewerken en worstelen om de komst van het rijk. Want dat is het verkrijgen van ons recht. Het is ons beloofd. En als iets beloofd is, heb je recht van vragen. Die vrouw uit de gelijkenis bedelde niet. Ze liep niet met een lijstMaar zij vroeg om haar recht. Maar waarom verschijnt de Elere Jezus niet vandaag op de wolken om een eind te maken aan alle onrecht en wreedheid Waarom duren de geboorteweeën van de nieuwe schepping zo lang Waarom gedoogt de heilige God zoveel leed en ellende Waarom trekt Elij zijn hand niet uit de boezem (Ps. 74 11) en ziet aan, hoe alles hier op aarde öf dood is öf dood gaat Waarom levert Elij de ziel van zijn tortelduif over aan het wil gedierte (Ps. 74 19.) Is het niet om er de moed bij te verliezen Nee, die verloor zelfs niet die weduwe uit de gelijkenis, die te maken had met een o n rechtvaardige rechter Waarom vertraagde die vrouw niet En volhardde zij in haar smeking Wel, omdat zij overtuigd was van haar recht en het niet uithield, zolang haar recht niet aan het licht kwam als de stralende morgenzon. Zij geloofde aan haar recht. Doet LI dat ook Gelooft LI in uw recht D.w.z. gelooft LI in Gods beloften Meent de Hete het met wat hij ons allemaal heeft toegezegd in zijn woord Als U daar niet heilig van overtuigd bent, ja, dan zal uw gebed spoedig ver slappen en vindt de Bruidegom, wanneer hij onverwachts komt, uw lampen ge doofd, omdat U niet voldoende olie had. Wanneer hij vertoeft, denk dan niet, dat hij zijn beloften ook maar één moment vergeet. Wees niet bang, dat hij zijn beloften niet zal nakomen maar volhardt in het gebed. Dat vertoeven begrijpen wij niet. Gods wegen zijn hoger dan de onze en Gods tijden zijn anders dan de onze. Misschien dient het wel, opdat die vuil is, nog vuiler worde en wie heilig is, nog meer geheiligd worde (Openb. 22:11). Misschien dient het om ons te beproeven. Zeker betekent dat uitblijven voor alle onbekeerden nog een kans tot zalig heid. Die lank-moedigheid is voor iedereen een „heden der genade". Maar ook een roepstem „Haast U om uws levens wil Want de tijd, die God geeft is als een wegdooiende ijsschots onder onze voeten. Die lankmoedigheid, dat uitblijven, dient in ieder geval hiertoe dat we steeds vuriger gaan bidden om de komst van het Rijk en om het herstel van het recht. Dat we gaan bidden, zoals die weduwe altijd door en zonder verslappen. Net zo lang net zo lang tot alle beloften, zovele als er zijn, tenvolle vervuld zijn. Wanneer de Zoon des mensen komt zal hij dan het geloof vinden bij U Zal hij dan welkom zijn 7 Zoudt U dan gaan dansen en juichen Llw komst is 't, die mijn heil vol maakt" (Ps. 70 3.) A. D. II Niet alle dominee's hebben de naam. dat ze duidelijk preken. O neen In ,,De Pastorie van Mastland" krijgt de predik-heer het ongewild te horen, dat z'n dienstmeisje tegen haar vriendin zegt ,,Ik snap er niets meer van, 't lijkt wel een preek van de dominee". En Mevrouw Wolff, de pastoorse van De Beemster, geeft op een zaterdag aan een ouderling te kennen, dat de domi nee niet voor hem te spreken is ,,Mijn man moet vandaag onzichtbaar blijven, om morgen onbegrijpelijk te zijn". Het moet je in een pastorie van de eigen mensen" maar gezegd worden. En zal de goe-gemeente er wel anders over denken Nu staan professoren, wat de ge leerdheid betreft, heus wel enkele tre den hoger dan de predikanten. Maar het is niet altijd zo hoe hoger, hoe on begrijpelijker. Vaak treft het je, dat juist de hoog-geleerden eenvoudig spre ken en preken. Zo was ook Professor Polman in z'n rede op onze ouderlingen- conferentie, 8 april, van het begin tot het eind te volgen. U weet, dat deze professor vaak in rood-wolken gehuld is. Hij laat zich graag met de kromme pijp fotograferen. Dat doet vertrouwd en gezellig aan. Maar er hangt geen rook, wanneer de professor aan het spreken is. Och, eerlijk, eerst keken we wel wat vreemd aan tegen enkele woor den in stelling III, IV, V. Complemen tair, intentionaliteit, minimaliseren". Ik moest denken aan een catechisant uit Zutphen, die twintig bladzijden van Berkouwer's Dogmatische Studiën ge lezen had en toen bij me kwam met een lijst van zestig woorden, die hij niet be greep. Dit moet gezegd Professor Pol man liet geen enkele term onverklaard. We kregen een helder en boeiend be toog. En discussie-stof.'Je ging naar de middagvergadering verlangen. Het was alsof we telkens een por kregen om met een vraag naar voren te springen. Ge porde mensen dat werden we meer en meer. En we moeten het blijven. Het zou haast een punten-preek kun nen worden. Hoe en waartoe we ge pord werden Over dat ,,hoe" en dat ..waartoe", naar we hopen, onder III. G. S. O. De boot is aan. Reeds ongevraagd kwamen er reac ties van lezers binnen. In de vorm van telefoontjes en brie ven en ingezonden stukken". Ik zal proberen zo goed mogelijk de meningen weer te geven en de vragen te beantwoorden. Het betreft mijn stukje onder het op schrift Parade Veel van wat ik bij nader inzien hier over nog zou willen zeggen, vond ik beter dan ik het zou kunnen formu leren -in de rubriek van Flex in Trouw van een week geleden. Misschien herinnert U het zich nog. Sommigen hadden gewild, dat ik met zoveel woorden de quaestie genoemd had van de parade ter gelegenheid van de Middelburgse feestelijke herdenking van het stadsbestaan en heel concreet de mensen had geadviseerd er niet naar te gaan kijken. Uit protest Opdat dui delijk zou blijken, dat een groot deel der bevolking er niet van gediend is. Anderen schreven mij over de waar de der traditie en over de dankbaar heid, die wij verplicht zijn aan de le gers voor de bevrijding van Walcheren in de laatste wereldoorlog. De meningen (sentimenten zijn dus blijkbaar verdeeld. Ik heb. zeker ook wel begrip voor het spelelement van optochten en derge- vervolg op pag. 2) Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad Meditatie Kroniek (algemeen kerkelijk actueel) Samenspraak (gesprekken met de lezers) In en om de wandelgangen van het parlement Interviews met bekende en onbekende mensen Onderwerpen van sociale aard Jeugd (over en voor de Jeugd) Kerkmuziek en zang T.V.- rubriek Uit de Pers Zeeuwse Elistorische figuren Wat gebeurd er in de R.K.-, Ned. Herv.- en andere Kerken Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront vJ Woensdagavond 10 mei wordt er in de Gereformeerde Kerk te Zierikzee een Classicale Zendingsavond gehouden. (Vo rige jaren een zogenaamde Zendingsmee ting" te Haamstede, welke door weer en gelegenheid vaak maar matig bezocht werd.) Het thema voor deze zendingsavond is „Het Woord in de wereld", aanvang 8 uur. Sprekers Ds. J. J. Oranje, zendingspre dikant te Sao Paulo Brazilië zendings- land", Ds. J. H. Nawijn, meditatie. Verder is er deze avond ruimte gemaakt voor voorbede en lied terwijl voorts medewerking wordt verleend door kerk koor. organist en trompettist, alsmede door een blokfluit-ensemble, gevormd uit meisjes en jongens van de Gereformeerde jeugd clubs. Deze avond gaat uit van de Classis Zierikzee (Schouwen en Duiveland) van de Gereformeerde Kerken en wordt ge organiseerd door de zendingscommissie van de Gereformeerde Kerk van Zierikzee. De toegang is geheel vrij. GALILEA In het voorjaar ligt de veelvervige rok van Jozef over de heuvels gespreid, nu de kemelsharen mantel van Johannes de Doper. Mensen lopen als mieren over het wisselkleed van de seizoenen. Ook hij ging hier zijn gang. In Kana waar hij woorden sprak van het zuiverste water, wijn dronk op de gezondheid van bruid en bruidegom, liederen zong van het Hooglied. In Nazareth waar het feest niet doorging. In Naïn waar het leven weer zijn gewone wonderlijke loop nam. In de plaatsen gehecht aan het meer, waar de doven hun oren niet konden geloven, waar het hoge woord is gesproken door de geluksprofeet. Het begon de aarde te dagen in het achterland Galilea, daar kwam hij aan het licht, Gods uitgesproken goedheid. Jaap Zijlstra. Uit: „Voor de gelukkige vinder" Callenbach, N ij kerk r

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1