eeuwóe
^Cerkbode
Icö-fW'é'
r
Geporde mensen
SAMEN
SPRAAK
"V
NAAR ZIERIKZEE
V
J-
21e JAARGANG No. 42
4 MEI 1967
,.Ik worstel
cn ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom. Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkeriszand
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzcn Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo,
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
1 N
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
V.
Lukas 18:8.
Als de Zoon des mensen komt, zal hij
dan het geloof vinden op aavde
Uit het verband (gelijkenis van de weduwe en de onrechtvaardige rechter)
blijkt duidelijk, dat deze vraag betekentWordt er dan naar Zijn komst uit
gezien
Of is het ons hoogste ideaal om minstens 80 jaar te worden en veel te ge
nieten van de A.O.W.
Naar luid van Gods beloften, mogen wij nieuwe hemelen en een nieuwe
aarde verwachten, waar gerechtigheid woont. Waar het recht zijn volle loop
zal hebben. En waar aan de tegenpartijer de macht ontnomen en de mond ge
stopt zal worden.
Over het algemeen hebben wij veel vrijmoedigheid om met onze particuliere
belangen dringend aan te houden bij God.
Maar waarom zijn we zo laks in het bidden om de grote afrekening met de
tegenpartijder van God Die is toch ook onze tegenpartijder
Kunt u zich een bruid voorstellen, die niet naar haar trouwdag verlangt, als
ze maar een prettige verlovingstijd heeft
Is het niet als in de dagen van Noach, dat iedereen heel druk is met zijn eigen
zaakjes en tot in het gebed toe het zijne zoekt. En niet van Chris
tus is?
In het verband van Lukas 18:8 wordt dat zonder meer ongeloof ge
noemd.
Als de Zoon des mensen komt, is hij dan welkom
Wordt er naar zijn komst uitgezien
Leeft het „kom haastig" in onze gebeden
Het „Onze Vader" kan het ons anders wel leren
Want dit voorbeeldige gebed is vol van Gods naam en Gods rijk en Gods
gebod.
El ij wil gebeden zijn om zijn komst.
Elij wil, dat wij biddende meewerken en worstelen om de komst van het rijk.
Want dat is het verkrijgen van ons recht.
Het is ons beloofd.
En als iets beloofd is, heb je recht van vragen.
Die vrouw uit de gelijkenis bedelde niet. Ze liep niet met een lijstMaar
zij vroeg om haar recht.
Maar waarom verschijnt de Elere Jezus niet vandaag op de wolken om een
eind te maken aan alle onrecht en wreedheid
Waarom duren de geboorteweeën van de nieuwe schepping zo lang
Waarom gedoogt de heilige God zoveel leed en ellende
Waarom trekt Elij zijn hand niet uit de boezem (Ps. 74 11) en ziet aan,
hoe alles hier op aarde öf dood is öf dood gaat
Waarom levert Elij de ziel van zijn tortelduif over aan het wil gedierte
(Ps. 74 19.)
Is het niet om er de moed bij te verliezen
Nee, die verloor zelfs niet die weduwe uit de gelijkenis, die te maken had
met een o n rechtvaardige rechter
Waarom vertraagde die vrouw niet En volhardde zij in haar smeking
Wel, omdat zij overtuigd was van haar recht en het niet uithield, zolang haar
recht niet aan het licht kwam als de stralende morgenzon.
Zij geloofde aan haar recht.
Doet LI dat ook
Gelooft LI in uw recht
D.w.z. gelooft LI in Gods beloften
Meent de Hete het met wat hij ons allemaal heeft toegezegd in zijn woord
Als U daar niet heilig van overtuigd bent, ja, dan zal uw gebed spoedig ver
slappen en vindt de Bruidegom, wanneer hij onverwachts komt, uw lampen ge
doofd, omdat U niet voldoende olie had.
Wanneer hij vertoeft, denk dan niet, dat hij zijn beloften ook maar één
moment vergeet.
Wees niet bang, dat hij zijn beloften niet zal nakomen maar volhardt in het
gebed.
Dat vertoeven begrijpen wij niet.
Gods wegen zijn hoger dan de onze en Gods tijden zijn anders dan de onze.
Misschien dient het wel, opdat die vuil is, nog vuiler worde en wie heilig is,
nog meer geheiligd worde (Openb. 22:11).
Misschien dient het om ons te beproeven.
Zeker betekent dat uitblijven voor alle onbekeerden nog een kans tot zalig
heid.
Die lank-moedigheid is voor iedereen een „heden der genade".
Maar ook een roepstem
„Haast U om uws levens wil
Want de tijd, die God geeft is als een wegdooiende ijsschots onder onze
voeten.
Die lankmoedigheid, dat uitblijven, dient in ieder geval hiertoe dat we steeds
vuriger gaan bidden om de komst van het Rijk en om het herstel van het recht.
Dat we gaan bidden, zoals die weduwe altijd door en zonder verslappen.
Net zo lang net zo lang tot alle beloften, zovele als er zijn, tenvolle vervuld
zijn.
Wanneer de Zoon des mensen komt zal hij dan het geloof vinden bij U
Zal hij dan welkom zijn 7
Zoudt U dan gaan dansen en juichen Llw komst is 't, die mijn heil vol
maakt" (Ps. 70 3.) A. D.
II
Niet alle dominee's hebben de naam.
dat ze duidelijk preken. O neen In
,,De Pastorie van Mastland" krijgt de
predik-heer het ongewild te horen, dat
z'n dienstmeisje tegen haar vriendin
zegt ,,Ik snap er niets meer van, 't lijkt
wel een preek van de dominee". En
Mevrouw Wolff, de pastoorse van De
Beemster, geeft op een zaterdag aan
een ouderling te kennen, dat de domi
nee niet voor hem te spreken is ,,Mijn
man moet vandaag onzichtbaar blijven,
om morgen onbegrijpelijk te zijn". Het
moet je in een pastorie van de eigen
mensen" maar gezegd worden. En zal
de goe-gemeente er wel anders over
denken
Nu staan professoren, wat de ge
leerdheid betreft, heus wel enkele tre
den hoger dan de predikanten. Maar
het is niet altijd zo hoe hoger, hoe on
begrijpelijker. Vaak treft het je, dat
juist de hoog-geleerden eenvoudig spre
ken en preken. Zo was ook Professor
Polman in z'n rede op onze ouderlingen-
conferentie, 8 april, van het begin tot
het eind te volgen. U weet, dat deze
professor vaak in rood-wolken gehuld
is. Hij laat zich graag met de kromme
pijp fotograferen. Dat doet vertrouwd
en gezellig aan. Maar er hangt geen
rook, wanneer de professor aan het
spreken is. Och, eerlijk, eerst keken we
wel wat vreemd aan tegen enkele woor
den in stelling III, IV, V. Complemen
tair, intentionaliteit, minimaliseren". Ik
moest denken aan een catechisant uit
Zutphen, die twintig bladzijden van
Berkouwer's Dogmatische Studiën ge
lezen had en toen bij me kwam met een
lijst van zestig woorden, die hij niet be
greep. Dit moet gezegd Professor Pol
man liet geen enkele term onverklaard.
We kregen een helder en boeiend be
toog. En discussie-stof.'Je ging naar de
middagvergadering verlangen. Het was
alsof we telkens een por kregen om met
een vraag naar voren te springen. Ge
porde mensen dat werden we meer
en meer. En we moeten het blijven.
Het zou haast een punten-preek kun
nen worden. Hoe en waartoe we ge
pord werden Over dat ,,hoe" en dat
..waartoe", naar we hopen, onder III.
G. S. O.
De boot is aan.
Reeds ongevraagd kwamen er reac
ties van lezers binnen.
In de vorm van telefoontjes en brie
ven en ingezonden stukken".
Ik zal proberen zo goed mogelijk de
meningen weer te geven en de vragen
te beantwoorden.
Het betreft mijn stukje onder het op
schrift Parade
Veel van wat ik bij nader inzien hier
over nog zou willen zeggen, vond ik
beter dan ik het zou kunnen formu
leren -in de rubriek van Flex in
Trouw van een week geleden. Misschien
herinnert U het zich nog.
Sommigen hadden gewild, dat ik met
zoveel woorden de quaestie genoemd
had van de parade ter gelegenheid van
de Middelburgse feestelijke herdenking
van het stadsbestaan en heel concreet
de mensen had geadviseerd er niet naar
te gaan kijken. Uit protest Opdat dui
delijk zou blijken, dat een groot deel
der bevolking er niet van gediend is.
Anderen schreven mij over de waar
de der traditie en over de dankbaar
heid, die wij verplicht zijn aan de le
gers voor de bevrijding van Walcheren
in de laatste wereldoorlog.
De meningen (sentimenten zijn
dus blijkbaar verdeeld.
Ik heb. zeker ook wel begrip voor het
spelelement van optochten en derge-
vervolg op pag. 2)
Op regelmatige tijden worden de
volgende rubrieken opgenomen in
ons blad
Meditatie Kroniek (algemeen
kerkelijk actueel) Samenspraak
(gesprekken met de lezers)
In en om de wandelgangen van
het parlement Interviews met
bekende en onbekende mensen
Onderwerpen van sociale aard
Jeugd (over en voor de Jeugd)
Kerkmuziek en zang T.V.-
rubriek Uit de Pers
Zeeuwse Elistorische figuren
Wat gebeurd er in de R.K.-, Ned.
Herv.- en andere Kerken
Kerkelijke Nieuwsdienst
Feuilleton Officiële kerkelijke
berichten Boeken-recensies
Berichten van het Zendingsfront
vJ
Woensdagavond 10 mei wordt er in de
Gereformeerde Kerk te Zierikzee een
Classicale Zendingsavond gehouden. (Vo
rige jaren een zogenaamde Zendingsmee
ting" te Haamstede, welke door weer en
gelegenheid vaak maar matig bezocht
werd.)
Het thema voor deze zendingsavond is
„Het Woord in de wereld", aanvang 8 uur.
Sprekers Ds. J. J. Oranje, zendingspre
dikant te Sao Paulo Brazilië zendings-
land", Ds. J. H. Nawijn, meditatie.
Verder is er deze avond ruimte gemaakt
voor voorbede en lied terwijl voorts
medewerking wordt verleend door kerk
koor. organist en trompettist, alsmede door
een blokfluit-ensemble, gevormd uit meisjes
en jongens van de Gereformeerde jeugd
clubs.
Deze avond gaat uit van de Classis
Zierikzee (Schouwen en Duiveland) van
de Gereformeerde Kerken en wordt ge
organiseerd door de zendingscommissie van
de Gereformeerde Kerk van Zierikzee.
De toegang is geheel vrij.
GALILEA
In het voorjaar
ligt de veelvervige rok
van Jozef
over de heuvels gespreid,
nu
de kemelsharen mantel
van Johannes de Doper.
Mensen lopen als mieren
over het wisselkleed
van de seizoenen.
Ook hij ging hier zijn gang.
In Kana
waar hij woorden sprak
van het zuiverste water,
wijn dronk
op de gezondheid
van bruid en bruidegom,
liederen zong
van het Hooglied.
In Nazareth
waar het feest niet doorging.
In Naïn
waar het leven
weer zijn gewone
wonderlijke loop nam.
In de plaatsen
gehecht aan het meer,
waar de doven
hun oren niet konden geloven,
waar het hoge woord is gesproken
door de geluksprofeet.
Het begon de aarde te dagen
in het achterland Galilea,
daar kwam hij aan het licht,
Gods uitgesproken goedheid.
Jaap Zijlstra.
Uit: „Voor de gelukkige vinder"
Callenbach, N ij kerk
r