eeuwóe 3£erkbocle NIET SCHIETEN a. u. b. Open deuren rondom Pasen Jongenswerk en nieuwe 50ente - een nieuw geiuicl r J 21e JAARGANG No. 38 6 APRIL 1967 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Eind-Redacteur: Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redacteur Ds. B. WENTSEL, Brouwershaven. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom. Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekcrke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arncmuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Lósse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 VJ Dat de Uitgevers voor ditmaal de beste plaats voor zich opeistenheeft als oorzaak, dat zij een belangrijke mededeling voor de lezers hebben. Wanneer U ,,de kop" van onze krant bekijkt, zult U bemerken dat er enige veranderingen zijn aangebracht. De Redactie-leden Ds. Gispen te Terneuzen en Ds. Van Wilgenburg zijn als zodanig afgetreden. U zult echter de naam van Ds. Gispen aantreffen onder de medewerkers. Van hem behoeven wij dus geen afscheid te nemen. Anders staat het ten opzichte van Ds. Van Wilgenburg. Hem zeggen wij dank voor hetgeen hij voor de Zeeuwse Kerkbode heeft willen doen. Bij deze negatieve mededelingen behoeven wij het gelukkig niet te laten. Toen bekend geworden was, dat Dr. Dondorp te Heemstede zich eerlang te Gapinge zou vestigen, stelden wij ons met hem in verbinding met de vraag of de moge lijkheid aanwezig was om zijn brede schouders te zetten onder de Zeeuwse Kerkbode. Toen dit beroep" in principe aanvaard werd, hebben wij ons ge wend tot de officiële instantie, die tussen de Particuliere Synoife der Geref. Kerken in Zeeland en ons als uitgevers bestaat. Deze namen zonder enige bedenking onze suggestie over aan de Particuliere Synode te verzoeken Dr. Dondorp te vragen de leiding van onze Kerkbode op zich te nemen. Dit is in middels geschied en met ingang van dit nummer treedt Dr. Dondorp op als Eind-Redacteur. Wij beschouwen dit als een zeer belangrijk gebeuren voor onze Kerkbode. Dr. Dondorp is geen vreemdeling in het Jeruzalem der Pers. 15 jaar lang heeft hij mede leiding gegeven aan het blad ..Enigheid des Geloofs". Tot zijn vertrek uit Heemstede was hij hoofdredacteur van het Haarlemse Kerkblad, dat in drie edities verscheen. Hij kent dus, zoals men wel eens zegt, ,,het klappen van de zweep". Nu is in dit verband deze uitdrukking zeer ad rem. Uitgevers leggen meermalen, zij het dan een denkbeeldige, zweep over redactie en medewerkers om toch vooral tijdig en genoeg kopij binnen te hebben. Wij laten het graag' aan onze nieuwe Redacteur over iets te vertellen over de toekomstplannen. Wij maken echter één uitzondering. In een oriënterend ge sprek met Dr. Dondorp kwam even het plan om de hoek kijken, om indien hier voor mogelijkheden aanwezig blijken te zijn, iets te doen aan de luchtledige ruimte, die er in onze provincie bestaat door het wegvallen van het .Zeeuws Dagblad". Wij verlenen hier graag onze medewerking aan. Boven in de kop van onze krant wordt het Zeeuwse Wapen afgedrukt met de woorden ,.lk worstel en ontkom". Met Gods hulp hopen we dit te realiseren. De Uitgevers. Niet zonder aarzeling ben ik ingegaan op het verzoek de redactie op mij te nemen van het Zeeuwse Kerkblad. Die aarzeling hangt samen met het feit, dat ik in Zeeland nog volkomen on bekend ben. Ik bedoel, dat ik de mensen en de verhoudingen niet ken. U hebt toch dat verhaaltje van die buitenlander wel eens gehoord, die vele jaren in Amsterdam had gewoond en perfect nederlands verstond en sprak. Hij dacht, dat hij onze taal volkomen beheerste. Maar op een keer werd hij aangesproken op straat met de vraag ,,Bent U hier bekend Iemand wilde hem blijkbaar de weg vragen. Maar hij antwoordde ,,Nee, ik ben hier niet bekend. Ik heb wel eens een paar artikelen gepubliceerd en een keer gesproken voor de radio, maar ik geloof toch niet, dat ik zeggen mag bekend te zijn". Mijn tweede aarzeling komt voort uit mijn leeftijd. Ik ben tenslotte emeritus, dat betekent uitgediend. Het woord is nu aan de jongeren. Op een bepaalde leeftijd moet je je mond gaan houden. Ik ben exg blij dat ik nog preken mag en een eigen gemeente heb, waar ik zowel rusten als werken kan, maar overigens juniores ad labores, d.w.z. de jongeren mcvet het nu opknappen. Het is dan ook niet mijn bedoeling het Kerkblad met mijn geschrijf te vullen, maar wel om mijn collega's en anderen op te jutten om in de pen te klimmen. Een derde aarzeling hangt samen met mijn ongeloof.. Ik geloof namelijk niet aan kerkbladen. Er zijn een stuk of wat landelijk organen, die voortreffelijke lectuur bieden in hun weekbladen, waardoor U uitstekend op de hoogte komt en blijft van wat er al zo in onze kerken gedaan wordt en te doen is. Verder is daar de Rotterdammer en Trouw. Wanneer er in regionale of plaatselijke kerkbladen niet wordt gepolemiseerd tegen wat anderen in andere bladen schreven, worden die bladen maar slecht gelezen. Wordt er wel gepolemiseerd, dan dreigt e-r verwarring en verdeeld heid. Want niet de Theologen hebben door hun merrmgsverschillen onze kerken veel narigheid berokkend, maar de Theoloogjes m/et hun paniekzaaiende rod dels. U begrijpt dus dus geen polemieken. En toch moet een blad actueel zijn. Ik kan niet -doen alsof mijn neus bloedt. Of volgens de raad van die goede moeder, die toe n haar zoon door de mobili satie werd opgeroepen voor de militaire dienst, 1 ïem adviseerde ,,En als ze gaan vechten, Piet, bemoei jij je er dan niet inee"". Er waren nog meer aarzelingen. Maar die vertel, .ik niet. Ik wil wel graag bij voorbaat uw welwillendheid inroepen bij de beoor deling van mijn poging. Ik zal mijn best doen. En dan geldt nog altijd het verzoek uit het Wilde [.Westen ,,Wilt a.u.b. niet op de pianist schieten. De man doet zijn best". A. D. I. Open deuren de uitdrukking wordt in verschillend klimaat en betekenis ge bruikt. Men kent haar in deze zin, dat men roept om open deuren en vensters, opdat er wat frisse lucht binnen zal dringen in een muffe sfeer en omgeving. Men kan ook schrijven ,,open dat luik", zoals een hoofdvlootpredikant deed. Dan heeft de uitdrukking lange tijd om- zo-te-zeggen patent gehad op interna tionaal politiek gebied als opendeur- politiek tegenover geheime diplomatie. Omstreeks de jaren 1900 stonden de z.g. grote mogendheden voor China ztilk een politiek voor op handelsgebied. En we beleven in onze tijd ook binnens lands de roep om openheid in ieder op zicht. Een synode als die der Herv. kerk welke met gesloten deuren verga dert, geniet deswege niet de sympathie der journalisten. Ook de Gereformeerde kerken moeten niet al te vaak in comité vergaderen. Van de politieke partijen wordt evenzeer door jong en oud open heid gevraagd. Prof. Zijlstra werd ge prezen om diens openbaar maken van zijn informaties voorzover dit dan kon. Nee, van conclaves zijn we weinig meer gediend en zelfs op aandeelhoudersver gaderingen wordt om meer openheid en inzicht in de balanzen gevraagd. Maar laat ik er niet meer van schrijven 't is duidelijk genoeg gezegd misschien wel al te breed. Nu zal men al wel begrepen hebben, dat ik hier niet bedoel te spreken over het hier genoemde dier verschillende gebieden, 'k Wil het hebben over open deuren rondom Pasen. Over de term als theologische en als Bijbelse uitdrukking zelfs want ge treft haar o.a. aan bij Paulus in een zendingsverslag (Hand. 14 27) waar we lezen en dat Hij (God) ook voor de heidenen een deur des geloofs had geopend. Volgens 1 Kor. 16:9 herhaalt Paulus dit: ..want mij is een grote en machtige deur ge opend". (Zie ook 2 Kor. 2:12 en Openb. 3:8.) In Col. 4 3 van gebeds volharding ,,dat God een deur voor ons woord opene". Het spreken en schrijven over een geopende deur schijnt gebrui kelijk te zijn geweest in de apostolische kring. 'Het ligt trouwens geheel in de lijn van Christus' optreden als Deze tot de joden zegt Ik heb vrijuit tot de wereld gesprokenen in het verbor gen heb Ik niets gesproken", Joh. 18:20. Maar nu de open deuren rondom Pa sen. Het begint met het gescheurde tempelgordijn dat in tweeën scheurde van boven tot beneden (Mt. 27 51 en 15 38). Hiermede zal wel bedoeld zijn het voorhangsel van het heilige van het tempelhuis. Dat het van boven tot be neden scheurt als met onzichtbare hand aangevat, wordt terecht beschouwd als een voorteken van het oordeel Gods, waardoor Isrels tempel als Gods woon stede wordt verworpen. Tevens is het zinnebeeld van de nu door Christus na melijk door Jezus' sterven verkregen vrije toegang tot God. Hebreën 10 19/ 20 zinspeelt hier waarschijnlijk op We hebben volle vrijmoedigheid om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, Zijn vlees", 't Is nu de ure der aanbidding in geest en waarheid die plaatselijke binding uit sluit (Joh. 4). Overal staan de deuren naar de he mel open als gevolg van Jezus' sterven, 't welk vergezeld gaat van het raadsel achtige gebeuren door Mattheüs mee gedeeld ,,en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen". Dit was wel een manifes tatie van hetgeen straks in de hof van Jozef met Jezus zelf geschieden gaat ook Zijn graf gaat open de steen wordt van het graf gewenteld. Hij staat op, treedt naar buiten en gaat de we reld in. Zo wordt Pasen gekenmerkt door de open (grafdeuren, 't Begint met Pasen en zet door rondom Pasen tot op heden. Kenmerkend voor geheel de N.T. aëra is de volstrekte openheid naar alle kanten, zowel van God en mens weder zijds als van de mens tot zijn naaste. Het grafmentarisch karakter van het O.T. (Ef. 2 14) is voorbij. Er is open heid horizontaal en verticaal. Jood en heiden hebben toegang tot de Vader. Deze openheid komt ook uit bij de ver schijning aan de discipelen volgens Joh. 20 1923. Brouwershaven B. WENTSEL. AMEN Ik ken een woord het is maar klein, Dat eind van elk gebed mag zijn. 't Is amen, Ja ,,Zo zij het, Heer Dat wil het zeggen telkens weer Geef, Vader, dat ik elke dag Weer blijde ,,Amen" zeggen mag Op alles, wat Uw liefde doet. Ja, amen, Vader! Zo is 't goed. To Hölscher uit ,,Het onze Vader". Uitg. Wed. van Rossum, Utrecht Laten we bidden voor allen, die moe ten lijden vanwege hun afkomst, kleur of ras. Ook voor al degenen, die niet erkend worden, omdat hun één bepaald feit in hun leven nooit wordt vergeven. Wij bidden om de vergeving en begrij pende geest van Christus voor heel de wereld. Misschien hebben we, als U dit leest een nieuw kabinet. Misschien ook niet. Het interesseert mij niet zo bijster. De aardigheid is er bij mij voor een groot stuk af. Ik benijd de Koningin niet, aan wie dit jongenswerk wordt voorgeschoteld. We hebben in ons land verkiezingen gehad. Wat hebben we ons uitgesloofd: maar 't was zonde van de tijd en het geld. Want uitgerekend die partij, die bij de verkiezingen een klap op haar kop (Schmelzer) gekregen heeft, dat het dreunde, die partij levert de kabi netsformateur. Een zeeofficier. Naar wat ik vernam is het een zeer bekwame, dappere en ook geestige man. Maar het bevel voeren over een schip is nog wat anders dan een land regeren. En ambtenaren zijn geen matrozen. Ik hoop er het beste van, maar ik vrees... Officieren zijn nu eenmaal door hun beroep en door hun opleiding nooit erg vooruitstrevend. Misschien is de marine verder dan het leger want de demo cratisering van de .krijgsmacht" (ver schrikkelijk ouderwets woord is nog maar nauwelijks begonnen. We zijn nu tenminste zo ver, dat de jongens be halve hun knopen ook hun tanden moe ten poetsen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1