3£erkbocle PASEND-DAY voor de kerk Pasen Lofzang In de PAASWEEK verschijnt de Kerkbode niet Van LIEFDEGEUR en GARNALEN 21e JAARGANG No. 37 23 MAART 1967 ,.Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Redactie Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. B. Wentse!, Brouwershaven Ds. G. van Wilgenburg, Middelburg. Correspondentie-adres Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Medewerkers J. A. van Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Ds. D. Ringnalda, Middelburg Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v.J Het is voor ons vanzelfsprekend, dat Pasen een algemeen erkende Christe lijke feestdag is. Op alle kalenders, in alle agenda's wordt het als bijzondere dag genoemd. Toch is er verschil met het Kerstfeest. Daaraan doet zo ongeveer iederen mee. Overal staande dennebomen met kaarsjes, klinkt de muziek van de Stille Nacht. Met Pasen is dat anders. O ja, wel zijn er de kippetjes met gekleurde eieren in de etalages, maar de muziek op de achtergrond is toch van minder gewijd gehalte. In de wereld weet men met een kerstkind nog wel, maar met een opgestane Heer geen raad. Wat moet een modern mens zich daarbij den ken En in de kerk Het is opvallend, dat wel eens de typeringen Advents- gemeente, Pinkstergemeente voor de kerk worden gebruikt, doch slechts zelden of nooit Paasgemeente. We kennen de paashaas, eten paasbrood, kleden ons op ,.paastbest", enz., maar waar is de paasgemeente Frappant, dat die com binatie nauwelijks wordt aangetroffen. En toch gaat het over een gewichtig feest. Oscar Cullman heeft in zijn bekende boek Christus und die Zeit" indertijd nadruk gelegd op de aandui dingen D-day en V-dag. Het was kort na de tweede wereldoorlog, en iedereen wist, dat de beslissing in die oorlog al ver voor het einde was gevallen. Men kan de invasie in Nor- mandië noemen, 6 juni 1944, bijna een jaar voor de uiteindelijke overwonning (V Victory overwinning). De beslissing (D decision beslissing) gaat aan de uiteindelijke volkomen triumf vooraf. Zo is Pasen de D-day voor de kerk 1 Eenmaal komt Christus' glorie volledig openbaar, in de voleinding van alle dingen, maar de opstanding van Christus is een beslissend moment. Zien wij het nog zo Beleven we het werkelijk zo Zeker, we zullen niet ontkennen dat Pasen belangrijk is, en we verzetten ons als aan de historiciteit van dit heilsfeit wordt getornd. Terecht. Maar juicht er nog echt een toon in ons hart, horen we het preludium op wat komen gaat wel heel duidelijk Schokt het ons met een hevigheid, die de oude fundamenten van ons bestaan doet trillen Revius voelde iets van de verwondering, toen hij vroeg Wie vermoedde, dat de dood ook sterven kon Wellicht hebt u ook wel eens gelezen over de bijzondere plaats, die Pasen in de Oosterse kerken heeft. Men beleeft er in de liturgie de overgang van het donker naar het licht, van de dood naar het leven. Het is er niet maar een gedenken van een historisch feit, zoals wij ook zouden kunnen zeggen 1600, slag bij Nieuwpoort, maar het is een vieren van het mysterie. Men is er bij betrokken. Het koor zingt .Gisteren werd ik met U begraven, heden word ik met U, de Opgestane, opgewekt Verheerlijk ook mij. o Christus, in Uw Koninkrijk". Telkens roept de priester „Christus is opgestaan", en de ge lovigen antwoorden Hij is waarlijk opgestaan". Zo is het één uitbundig feest, niet maar van een D-day in het verleden, maar ook, opnieuw, in het heden Natuurlijk, wij zingen ook onze paasliederen. Er zit iets uitbundigs in, ge lukkig maar. Toch hebben we maar één Paaszondag tegenover zes of zeven lijdenszondagen. U zegt Het heeft diepe zin om veel over het lijden van de Heer na te denken. Ik zal het niet ontkennen. Het kruis is ook een machtig, centraal gebeuren. Zonder het kruis kunnen we ons de opstanding niet denken. Toch frappeerde het mij dat een kenner van de muurschilderingen in de catacomben eens schreef, dat er maar weinig zijn, die betrekking hebben op het lijden en sterven van Christus. De zegepraal over dood en graf stond bij de eerste christenen op de voorgrond. God redt uit nood en dood De op schriften op de graven spreken van „in pace", telkens herhaald, even goed op de graven van kinderen als van volwassenen. Dat was een geloofsbelijdenis van de Paasgemeente. Op het beslissende moment, de D-day, had Christus de vrede verworven Dat was troost in moeilijke tijden. Het was Thomas a Kempis die eens deze jubelende woorden neerschreef „Daar is geen groter en heerlijker feest in het hele jaar dan het paasfeest. Dan klinkt het door alle gezangen heen Halleluja. Oftzë Heer Jezus Christus, de Vorst des Levens, is opgestaan uit het graf. Nu is de dood overwonnen, nu is de deur van het eeuwige leven geopend. Hemel en aarde en alles wat daarin is moet nu juichen en jubelen. Open ook gij uw mond, mijn ziel, en zing Hem nu reeds prijs en lof, wien ge eens lofzingen zult in eeuwigheid, Halleluja Zo ontdekken we in vroeger eeuwen steeds weer de intense paasvreugde. Het kwam ook in verzen tot uiting, zoals in een paaslied van de twaalfde eeuw, waarvan het laatste couplet luidt Christus is nu verrezen, laat ons vrolijk wezen De dood verloor zijn heerschappij, Christus maakt ons van banden vrij Halleluja Maar is dit alles in onze tijd niet tot een onmogelijke zaak geworden Is Pasen in onze wereld niet overbodig gebleken En kan het in de kerk, die nog iets van het moderne levensgevoel verstaat, wel echt worden gevierd en als uitgangspunt voor de verkondiging worden gemaakt Heeft Pasen zijn be slissende betekenis als D-day niet verloren Ik geloof er niets van. Juist het tegenovergestelde is waar. Als in onze tijd veel over doodsdrift en doodsangst, over een „sein zum Tode" wordt gespro ken, dan is de boodschap van Pasen machtig Het is nu een er zijn voor het Leven Dat geeft perspectief. Als men vraagt naar de zin van het bestaan en van ons werk, dan grijpen we terug naar Paulus, die zijn lange en inhoudsvolle hoofdstuk over de op standing, 1 Cor. 15, besluit met de zekerheid dat onze arbeid nu niet vergeefs is, „in de Heer". Als in onze wereld veel gesproken wordt over de betekenis van het lichaam en van de „lichamelijkheid", dan zegt Pasen ons, dat het heil niet buiten dat lichaam omgaat, integendeel, het is er nauw mee verbonden. Geen wonder, dat de kerk zoveel waarde hechte aan de lichamelijke opstanding van de Heiland. Op voetspoor van Paulus, die stelt, dat als het niet echt gebeurd zou zijn, ons geloof inhoudsloos wordt 1 De D-day geeft uitzicht op de V-dag, op de dag van de overwinning. Dan ligt het leven en de wereld open. Zo is er na Pasen toekomst Velen hebben het tegenwoordig over het jaar 2000. De kerk weet het jaartal niet. maar gelooft in de toekomst van het nieuwe Rijk, met kosmische dimensies. De Opgestane Heer is garant. Dat heeft consequenties voor het heden. Het vraagt om het belijden van Jezus als Heer in alle sectoren van ons bestaan. Om dienst aan Hem, tot aan de einden der aarde „Werelddiaconaat")De beslissing is er immers! Dat stimuleert tot actie. Ik zeg het allen, dat Hij leeft, dat Hij verrezen is, en het is een troost, dat Hij temidden van ons leeft en eeuwig bij ons is. W. KATS. 't Was nacht en stil in Jozefs hof, Een hof geheel verlaten Geen Eng'len zongen er Gods lof Er vloekten wat soldaten. Te moeten passen op een graf Een onbegrepen wake Het ging ze maar weerbarstig af Wat deed dit nu terzake De Nazarener was toch dood Waarom dan nu dit waken Wat vreest men van die dooie Jood Wat kon die nu nog maken Dan schijnt opeens een hemels licht 't Rotsgraf kraaktde aarde beeft De wachters zien een vreemd gezicht 't Is of heel d' omgeving leeft. Ze vluchten weg als op bevel Ze gaan ijlings naar de stad Alsof de duivel uit de hel Vlak ze op de hielen zat. 't Werd dag en licht in Jozefs hof Waar d' Engel zat te kijken Jezus stond weer op God zij lof De dood moest voor Hem wijken. B. Lestnew Br.h. Pasen '67 Men verzoekt ons opname van het vol gende GOEDE VRIJDAG. Liturgie van het Kruis. Vanaf de eerste eeuwen overweegt de christenheid op Goede Vrijdag de geheimen van het kruis. In een dienst die, naar op bouw en soberheid, de traditie van de sy nagoge voortzet, wordt het gehele lijdens verhaal gelezen. Aansluitend worden de gebeden voor Kerk en wereld gezegd. Ten slotte wordt men, ziende op het kruis, en luisterend naar de Improperia (d.i. het „beklag Gods") bepaald wel tot boetedoe ning geleid. Verder kent deze dienst de stille momenten voor persoonlijke overwe ging en neemt het lied een belangrijke plaats in. Naast samenzang heeft solozang plaats, dit jaar door de bas Janus Mondeel. Het orgel wordt bespeeld door de heer S. Sanders. De lezingen en voorbeden worden verzorgd door oudere en jongere leden van verschillende kerkgenootschap pen. Deze dienst in Middelburg, voorbe reid door het „Vrijdagavondgebed", wordt gevierd in de Engelse Kerk, aanvang drie uur. C. B. Bisschop. Paasfeest feest van het Leven Moge de blijdschap over 't nieuwe leven uitstra len over- de wereld. Laten we daarom bid den. Maar ook, dat elke christen een eer lijk getuige mag zijn van dit blijde, nieuwe leven. Wij bidden daarom bijzonder voor alle evangelisatiewerk. Een garnaal is een wonderlijk beest. Idij heeft een hard schild, maar daar onder levert hij een heerlijke versnape ring. En laat ik u eerlijk zeggen die garnaal heeft een bizonder warm gevoel bij mij wakker geroepen op donderdag 9 maart j.l. 'k Mocht toen tegenwoordig zijn bij de opening van de nieuwe kerk van Arnemuiden. Het is een pracht-gebouw geworden met diverse bijlokalen, een echt modern ontvangstcentrum. En wat zaten die banken heerlijk. Aan die banken is een heel verhaal verbonden. Gedurende vier seizoenen zijn veertien vrouwen'bij de kosteres twee avonden per week bijeengekomen om garnalen te pellen voor de kerk. En de kinderen zijn niet achtergebleven toen de ouderen zo'n goed voorbeeld gaven. Twintig kinderen zijn óók twee avon den per week gekomen om de garnalen eetbaar te maken. En het resultaat van dit alles aan de Bouwcommissie kon een bedrag van zegge en schrijven twaalf duizend gulden worden overhan digd. En van dit bedrag konden de ban ken van de kerk volledig worden be taald, mede dank zij de arbeid van vele mannen, die de banken hielpen opstel len. Er was nog een derde huis, waar ook nog de oecumene betracht werd. Hier pelde een Christel. Geref. en een Her vormde mee. Zonder aan waardering voor vele andere activiteiten tekort te doen meen ik, dat hier wel een bizonder ere-saluut mag worden gegeven. De betreffende twee woningen zullen wel een zeer ken- vervolg op pag. 2) In Uw goedheid, Vader, hoor; Leen aan ons bidgebed Uw oor We leggen onze smeking, Heer, Need'rig voor Uw aanschijn neer. Gij, die onze nieren proeft En weet hoezeer ons 't kwaad bedroeft De zwakheid kent van ons verweer, Wees toch onze sterkt', o Heer! U belijden w' onze schuld, De grote schuld, die onverhuld Zich paart aan onze zondensmet 't Schenden van Uw heil'ge wet. Scheld, Uw naar tot heerlijkheid, Uit louter goedertierenheid, Om Christus' bange lijdensstrijd, Vader, onze zonden kwijt. Dat Uw Geestesartsenij Ons middel ter genezing zij Van melaatsheid 'ons bevrijdt, 't Nieuwe leven ons bereidt. U, Drieënig God en Heer, U, U. zij bovenal de eer Voor 't geen G' als Vader hebt gedaan; Neem ons dank- en loflied aan. 18/2 '67 Br.h. B. Lestnew Vrij naar Gregorius de Grote.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1