Collecteren met een glimlach r Uit de Gemeenten NIEUWS Predikbeurten zondag 26 februari 1967 ook nu besproken, maar wordt weer aan de deputaten doorgegeven. b. Het rapport over de evangelisatie- arbeid wordt gegeven door Ds. J. H. Meijer. Deze herinnert aan een eerder ge nomen besluit, en verzoekt aan de kerken om vóór 15 maart aan de scriba van dcpp., Ds. Bosman, een verslag te zenden over het plaatselijk evangelisatiewerk. Op donderdag 2 maart a.s. wordt in de Ge- tuigeniskerk een vergadering gehouden, uitgeschreven door de wcrkcommissie ,,Kerk en Recreatie", waarin aan de af gevaardigden der kerken een overzicht wordt gegeven van de verrichte werk zaamheden en de plannen voor het komen de seizoen. Op deze vergadering wordt door de rapporteur de aandacht gevestigd. c. Ds. Élshout brengt rapport uit over de visitatie, die in alle kerken van de clas sis is gebracht. Op voorstel van de visi tatoren wordt besloten, dat de eerstvolgen de kerkvisitatie zal worden gehouden in de periode aprilJuni 1968, en vervolgens ieder jaar. d. Inzake het houden van gemeenschap pelijke kerkdiensten wordt als regel aan vaard, dat de kerken een eventuele aan vrage richten aan de classis, en een af schrift daarvan zenden aan de deputaten ad hoe (dit zijn de kerkvisitatorenDe deputaten zullen de classis van advies die nen. 7. Rondvraag, De kerk van Arncmuiden nodigt de classis uit zich te laten vertegenwoordigen bij de ingebruikneming van het nieuwe kerkgebouw. 8. De korte notulen van deze vergade ring v/orden gelezen en vastgesteld. 9. Nadat de assessor is voorgegaan in dankgebed wordt de vergadering door de praeses gesloten. In opdracht van de classis, A. G. KORNET, scriba II. Nieuwerkerk. 1. Zieken: Nog steeds moet ons gebed opgaan voor br. Bij de Vaate en zijn fa milie. om oprichting, mag het zijn, indien het de Here behaagt. Kunde en verpleging vermogen veel, maar de uitkomsten zijn van de Here. In Goes ligt nu br. C. N. Sijrier. Moge het onderzoek aldaar onder Gods zegen resultaat hebben en leiden tot genezing. Het is voorts te hopen (en er was al enige verwachting), dat br. Edelschaap uit Oosterland naar huis zal mogen terug keren. 2. Oosterlandin memoriam br. M. Capelle. Bijna 91 jaar oud is onze br. heen gegaan. Maandag de 13de februari is hij begraven. Met hem ging als laatste daar van een oude generatie heen. Het is te begrijpen, dat onze gedachten bepaald werden bij Psalm 90, die spreekt van ja ren (bij ons) en van eeuwen (bij God). We hopen zondagmorgen (19 februari) in Oosterland met de rouwende familie de troost te zoeken bij Gods geopende woord dicht bij Hem. 3. Bruinissewij danken voor herstel van zieken en ons gebed is om genezing voor hen die thans ziek zijn. En tenslotteeen hartelijke groet aan ouden eneenzamen, want ook deze hebben Gods verkwikking, mede door middel van ons mensen, nodig. J. H. B. Om te zien hoezeer de stijlloosheid in de kerk toeneemt, moet men 's zon dags de banken van de ambtsdragers eens in ogenschouw nemen. Er zijn ge lukkig gunstige uitzonderingen waar het zwart nog als regel geldt. Maar de verproletarisering in de kleding neemt helaas hand over hand toe. Zelfs dienst doende ouderlingen en diakenen gene ren zich niet om in een licht getint cos- tuum gekleed te gaan. Dit verschijnsel doet zich jammer ge noeg in vele kerken voor. En je kijkt verrast op als je ergens een kerkeraad ziet die correct en zonder uitzondering het „feestelijk zwart" handhaaft in de eredienst en niet toegeeft aan de drang der gemakzucht om maar een alledaags aandoend colbert aan te trekken. Ook de remonstrantse kerk, die haar leden voor een groot deel betrekt uit de bovenlaag van ons volk, is op dit punt nauwelijks meer een voorbeeld. Wie echter in Den Haag de remon strantse diensten bijwoont zal daar de collectanten -allen tot de jongere garde behorend in jacquet zien ver schijnen. En tijdens de collecte bij de uitgang treft men hen in de tochtige portaal aan, getooid met hoge hoed. Het maakt een studentikoze indruk en dit accent is het Haagse college van collectanten stellig niet vreemd, zoals hieronder nog zal blijken. Veel leden van het college maken deel uit of hebben dat gedaan van de „acade mische jongelingschap". In 1891 riep de remonstrantse ge meente van Den Haag tot betere ver zorging van het collecteren in de ere dienst het college van collectanten in leven. Het bestaat tot heden voort. Ter wijl de remonstrantse kerkeraad ook vrouwelijke leden telt, behoren de col lectanten uitsluitend tot het mannelijk geslacht. Vroeger achtte men het onoirbaar om de dames in weer en wind (bij de uitgang) te laten collecteren. Tegen woordig worden vrouwen niet tot het college toegelaten, omdat zij de gemeen te wel op andere wijze kunnen dienen, terwijl de jonge mannen alleen door collectantenwerkzaamheden praktisch voor de gemeente bezig kunnen zijn. Tot het college kunnen jongeren wor den toegelaten die belijdenis hebben gedaan. Wie de benoeming tot lid van het college aanneemt krijgt een uitno diging om de eerstvolgende vergadering bij te wonen. Aldaar gearriveerd ziet de jongeling het college in „ambtsgewaad" present. Daar wordt hij geïnaugueerd met de volgende formule ..Met deze drie hamerslagen benoem ik u tot lid van het college van collectanten der remonstrants-gereformeerde gemeente te 's-Gravenhage en verleen u de rech ten. die aan dit lidmaatschap verbonden zijn". Men ziet dit is een stijl de Residen tie waardig En wat die rechten be treft, zij bestaan o.a. in het vrijelijk put ten uit de tabakspot van het college. Er zijn niet alleen rechten. De leden van het college hebben ook plichten. Natuurlijk, zegt u ze moeten immers collecteren. Ja, maar dat dient op een bepaalde manier te gebeuren. Daarvoor bestaat een handleiding. De plichten beginnen al voor de dienst. Lees artikel 5 van de handleiding maar „De leden begroeten de zich in de kamer achter de kerk bevindende ker- keraadsleden op gepaste wijzeeerst de aanwezige dames, waarbij het de voorkeur geniet om te wachten tot het voorwerp der begroeting de hand toe steekt vervolgens maakt men zijn op wachting bij de heren kerkeraadsleden en pas daarna kan men op beschaafde wijze zijn vreugde uiten bij het treffen van zijn collega's." Ook het binnenkomen in de kerk is aan vaste voorschriften gebonden. „Men begeeft zich in een waardig tempo naar de collectantenbanken, waarbij een gelijke tred geen vereiste is. De linkerhand houdt de hoed ter hoogte van de vierde knoop van het vest met de bovenkant van de hoed van zich af. terwijl de andere hand zich ongedwon gen in het ritme der voeten beweegt en zich in geen geval schuihoudt onder de jaspanden of in de broekzak. De blik is vooruit gericht onder geen omstandigheden wordt van de ge legenheid gebruik gemaakt om familie leden en bekenden te groeten." Over de collecte bij de uitgang „De collectant staat rechtop met het collecte zakje stevig in de hand die naar de kerk is toegekeerd. Eventuele kennissen worden gegroet door het afnemen van de hoed met de andere hand en dus in geen geval door even tegen de rand van de hoed te tikken." Een bijzondere taak valt de collectant ten deel in trouwdiensten. Hem wordt opgedragen om naast het geldophalen „de betrokken personen een voorbeeld van kalmte te zijn en hun leiding te ge ven die zij in de meeste gevallen zeer nodig hebben." De collectant moet bij bijzondere diensten ook als plaatsgever optreden. De handleiding zegt „Men bedenke wel, dat iedereen geholpen moet wor den en dat men zich dus niet mag be perken tot jongere leden van het vrou welijk geslacht". Bij zoveel aanwijzin gen worden nieuwelingen allicht be schroomd. Eén gegadigde durfde de be noeming niet te aanvaarden. Hij schreef aan de secretaris van het college „Tot mijn spijt moet ik u mededelen, dat ik het toch niet aandurf tot het college toe te treden en dat ik eigenlijk ook niet waardig ben in zo'n functie te treden in verband met mijn karakter". Er waren immers nog méér eisen. De collectant mag zijn dienst slechts ver vullen met welverzorgde handen en een goed geschoren gelaat. Dat laatste leverde moeilijkheden op toen er een lid-in-hope was, die een baard droeg. Men wijdde er een ver gadering aan en kwam tot de conclusie, dat de handleiding zich niet tegen de volle baard keerde, maar tegen „zich op onregelmatige tijden vertonende en in het wild groeiende haar-uitwassen". De kerkeraad van Den Haag heeft geen zeggenschap over het college, maar staat er wel mee in contact. Met de predikanten onderhoudt men goede relaties. Eén hunner werd tot „aarts vader" van het college benoemd. Aan een ander kon men deze eretitel niet geven. Een voorstel om hem dan maar „aarts hogehoeder" te noemen gelet op de hoofddeksels der leden had geen doorgang. Het werd „aartshoe der". „Het college zo lezen we in een herdenkingsboekje heeft bewust ge streeft naar de handhaving van enige anachronismen". Dat is ook de buiten wereld niet ontgaan. Een Amerikaan, die op zondagmorgen een Remonstrants collectant ter kerk zag schrijden in jacquet en uitgedost met hoge hoed. sprong ijlings uit zijn auto om deze voorwereldlijke christen te fotografen, zoals hij ook met de kerkgangers te Staphorst en op Marken had gedaan... (Aldus Henk de Jong in de „Utrechtse Kerkbode".) UIT DE KERKEN Beroepen te Hoogvliet (vac. H. Bieze- bos): G. O. N. Veenhuizen te Emmen- Angelslo te Sneek (vac. G. Clements): G. v. d. Veere te Hardegarijp te Asperen en te Giessen-Rijswijk H. Lenters, kand. te Geldermalsen te Yerseke M. dc Regt te Nieuwendijk (N.B.): te Heemstede (vac. Dr. A. Dondorp): A. Riddersma te Zuidlaren te Leidschendam G. O. N. Veenhuizen te Emmen-Angelslote De venter (vac. P. C. L. de Jager) en te Kla- zienaveen (vac. N. H. Heiner): J. Jurgens te Vries (Dr.); te Emmen-ZuidD. H. Borgers te Nijverdal te Laren, als zieken huispredikant Joh. Knol te Beverwijk te 's-Gravenhage-West (vac. G. v. d. Lin den): G. v. d. Veere te Hardegarijp te Schiedam (vac. W. A. Krijger): D. Bouw- knegt te 's-Gravenhage-Moerwijk. Aangenomen naar Augustinusga-Surhui- zum G. de Ruiter te Sydney, Australië naar Hcllevoetsluis Dr. H. M. Matter te Rotterdam-Kralingscheveer naar IjlstH. Dijkstra te Diever. Bedankt voor Rotterdam-Lombardijen G. de Ruiter te Sydney, Australië voor Eindhoven (vac. Dr. W. v. d. Zwaan): J. Schelhaas te Leeuwarden-Huizum voor Hoorn en voor Voorburg (vac. Dr. L. Schuurman): H. van Bottenburg te Noord- wijk aan Zee voor Blija, Oppenhuizen en voor Lemmer H. Dijkstra te Dicver. Benoemd tot hulpprediker te Wol- vega (voor Kolderwolde)F. A. Kamp huis, emeritus-predikant te De Wilp (Gr.), die deze benoeming ook aannam tot hulpprediker te HoogvlietA. Vreug- denhil, lerend ouderling te Zwartewaal. Examens. Aan de V.U. te Amster dam slaagde voor het kandidaatsexamen theologie de heer P. J. Hagen te Amster dam. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofplcinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg 2.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Van Wouwe te Serooskerke. (Noorderkerk) 10.30 uur Ds. Van Wilgenburg. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat) 9.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. De Craene te St. Laurens. 5 uur Ds. Joosse. Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7,30 u. Ds. Dondorp te Gapinge. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Helderman (Voorber. H. Av.), 2.30 uur Ds. Van Wouwe te Serooskerke. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 9.15 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Serooskerke geen opgave ontvangen. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 10.30 uur Ds. Den Hengst, 5 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman, Openbare Geloofsbelijdenis. Wcstkapelle 10 uur Ds. Van Wouwe, 2.30 uur Ds, Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos, 3 uur Ds. Berger te Terneuzen. Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 11 uur Ds. Verbeek, 5 uur Dhr. Musch. Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg Sas van Gent 7 uur Ds. Berger te Terneuzen. Terneuzen 10.30 en 16.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 11 en 5 uur Ds. Noorloos te Aardenburg. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Mantz te Rozenburg. Zoutespui 10 uur Ds. Berger te Terneuzen, 3 uur CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Vreugdenhil te Den Haag Borssele 9 en 2.30 uur Ds. Hoekstra. Colijnsplaat 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds. Koolstra. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. Beukema. Geersdijk 10 uur Ds. Koolstra te Kruiningen, 2.30 uur Ds. Van Rheenen. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. v. d. Loo te Sliedrecht. (Oosterkerk) 9 uur Ds. v. d. Loo. 5 uur Ds. Jansen. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg, Goes. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland geen opgave ontvangen. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen te Driewegen Lewedorp 9 uur Ds. Juch, 2.30 uur Ds. v. d. Loo te Sliedrecht. Nieuwdorp 10.30 uur Ds. Hoekstra te Lewedorp. 2.30 uur Ds. Nawijn te Zierikzee. Wcmeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Coumou te Haarlem. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Til, Middelburg. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Arntzen te 's-Gravenaeel. Biddag 1 maart 10 uur Ds. Houtzagers te Soestdijk. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Richel te Heemstede. Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. De Bruijne te Goes Hoogerheidc (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds. Moolhuizen te Leiden. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Beg, Ermelo. Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Noorloos, Geldermalsen Rilland-Bath geen opgave ontvangen. Tholen 10 en 5 uur Ds. v. d. Hauw te Roosendaal. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Tiemersma te Vlaardingen. Haamstede geen opgave ontvangen. Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker. Oosterland 10 en 3 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemairc 9 en 2.30 uur Dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3