Collecteren met een glimlach
r
Uit de Gemeenten
NIEUWS
Predikbeurten zondag 26 februari 1967
ook nu besproken, maar wordt weer aan
de deputaten doorgegeven.
b. Het rapport over de evangelisatie-
arbeid wordt gegeven door Ds. J. H.
Meijer. Deze herinnert aan een eerder ge
nomen besluit, en verzoekt aan de kerken
om vóór 15 maart aan de scriba van dcpp.,
Ds. Bosman, een verslag te zenden over
het plaatselijk evangelisatiewerk. Op
donderdag 2 maart a.s. wordt in de Ge-
tuigeniskerk een vergadering gehouden,
uitgeschreven door de wcrkcommissie
,,Kerk en Recreatie", waarin aan de af
gevaardigden der kerken een overzicht
wordt gegeven van de verrichte werk
zaamheden en de plannen voor het komen
de seizoen. Op deze vergadering wordt
door de rapporteur de aandacht gevestigd.
c. Ds. Élshout brengt rapport uit over
de visitatie, die in alle kerken van de clas
sis is gebracht. Op voorstel van de visi
tatoren wordt besloten, dat de eerstvolgen
de kerkvisitatie zal worden gehouden in
de periode aprilJuni 1968, en vervolgens
ieder jaar.
d. Inzake het houden van gemeenschap
pelijke kerkdiensten wordt als regel aan
vaard, dat de kerken een eventuele aan
vrage richten aan de classis, en een af
schrift daarvan zenden aan de deputaten
ad hoe (dit zijn de kerkvisitatorenDe
deputaten zullen de classis van advies die
nen.
7. Rondvraag,
De kerk van Arncmuiden nodigt de
classis uit zich te laten vertegenwoordigen
bij de ingebruikneming van het nieuwe
kerkgebouw.
8. De korte notulen van deze vergade
ring v/orden gelezen en vastgesteld.
9. Nadat de assessor is voorgegaan in
dankgebed wordt de vergadering door de
praeses gesloten.
In opdracht van de classis,
A. G. KORNET, scriba II.
Nieuwerkerk.
1. Zieken: Nog steeds moet ons gebed
opgaan voor br. Bij de Vaate en zijn fa
milie. om oprichting, mag het zijn, indien
het de Here behaagt. Kunde en verpleging
vermogen veel, maar de uitkomsten zijn
van de Here.
In Goes ligt nu br. C. N. Sijrier. Moge
het onderzoek aldaar onder Gods zegen
resultaat hebben en leiden tot genezing.
Het is voorts te hopen (en er was al
enige verwachting), dat br. Edelschaap
uit Oosterland naar huis zal mogen terug
keren.
2. Oosterlandin memoriam br. M.
Capelle. Bijna 91 jaar oud is onze br. heen
gegaan. Maandag de 13de februari is hij
begraven. Met hem ging als laatste daar
van een oude generatie heen. Het is te
begrijpen, dat onze gedachten bepaald
werden bij Psalm 90, die spreekt van ja
ren (bij ons) en van eeuwen (bij God).
We hopen zondagmorgen (19 februari)
in Oosterland met de rouwende familie de
troost te zoeken bij Gods geopende woord
dicht bij Hem.
3. Bruinissewij danken voor herstel
van zieken en ons gebed is om genezing
voor hen die thans ziek zijn.
En tenslotteeen hartelijke groet aan
ouden eneenzamen, want ook deze
hebben Gods verkwikking, mede door
middel van ons mensen, nodig.
J. H. B.
Om te zien hoezeer de stijlloosheid
in de kerk toeneemt, moet men 's zon
dags de banken van de ambtsdragers
eens in ogenschouw nemen. Er zijn ge
lukkig gunstige uitzonderingen waar
het zwart nog als regel geldt. Maar de
verproletarisering in de kleding neemt
helaas hand over hand toe. Zelfs dienst
doende ouderlingen en diakenen gene
ren zich niet om in een licht getint cos-
tuum gekleed te gaan.
Dit verschijnsel doet zich jammer ge
noeg in vele kerken voor. En je kijkt
verrast op als je ergens een kerkeraad
ziet die correct en zonder uitzondering
het „feestelijk zwart" handhaaft in de
eredienst en niet toegeeft aan de drang
der gemakzucht om maar een alledaags
aandoend colbert aan te trekken.
Ook de remonstrantse kerk, die haar
leden voor een groot deel betrekt uit
de bovenlaag van ons volk, is op dit
punt nauwelijks meer een voorbeeld.
Wie echter in Den Haag de remon
strantse diensten bijwoont zal daar de
collectanten -allen tot de jongere
garde behorend in jacquet zien ver
schijnen. En tijdens de collecte bij de
uitgang treft men hen in de tochtige
portaal aan, getooid met hoge hoed.
Het maakt een studentikoze indruk
en dit accent is het Haagse college van
collectanten stellig niet vreemd, zoals
hieronder nog zal blijken. Veel leden
van het college maken deel uit of
hebben dat gedaan van de „acade
mische jongelingschap".
In 1891 riep de remonstrantse ge
meente van Den Haag tot betere ver
zorging van het collecteren in de ere
dienst het college van collectanten in
leven. Het bestaat tot heden voort. Ter
wijl de remonstrantse kerkeraad ook
vrouwelijke leden telt, behoren de col
lectanten uitsluitend tot het mannelijk
geslacht.
Vroeger achtte men het onoirbaar
om de dames in weer en wind (bij de
uitgang) te laten collecteren. Tegen
woordig worden vrouwen niet tot het
college toegelaten, omdat zij de gemeen
te wel op andere wijze kunnen dienen,
terwijl de jonge mannen alleen door
collectantenwerkzaamheden praktisch
voor de gemeente bezig kunnen zijn.
Tot het college kunnen jongeren wor
den toegelaten die belijdenis hebben
gedaan. Wie de benoeming tot lid van
het college aanneemt krijgt een uitno
diging om de eerstvolgende vergadering
bij te wonen.
Aldaar gearriveerd ziet de jongeling
het college in „ambtsgewaad" present.
Daar wordt hij geïnaugueerd met de
volgende formule ..Met deze drie
hamerslagen benoem ik u tot lid
van het college van collectanten der
remonstrants-gereformeerde gemeente
te 's-Gravenhage en verleen u de rech
ten. die aan dit lidmaatschap verbonden
zijn".
Men ziet dit is een stijl de Residen
tie waardig En wat die rechten be
treft, zij bestaan o.a. in het vrijelijk put
ten uit de tabakspot van het college.
Er zijn niet alleen rechten. De leden
van het college hebben ook plichten.
Natuurlijk, zegt u ze moeten immers
collecteren. Ja, maar dat dient op een
bepaalde manier te gebeuren. Daarvoor
bestaat een handleiding. De plichten
beginnen al voor de dienst. Lees artikel
5 van de handleiding maar
„De leden begroeten de zich in de
kamer achter de kerk bevindende ker-
keraadsleden op gepaste wijzeeerst
de aanwezige dames, waarbij het de
voorkeur geniet om te wachten tot het
voorwerp der begroeting de hand toe
steekt vervolgens maakt men zijn op
wachting bij de heren kerkeraadsleden
en pas daarna kan men op beschaafde
wijze zijn vreugde uiten bij het treffen
van zijn collega's."
Ook het binnenkomen in de kerk is
aan vaste voorschriften gebonden.
„Men begeeft zich in een waardig
tempo naar de collectantenbanken,
waarbij een gelijke tred geen vereiste is.
De linkerhand houdt de hoed ter hoogte
van de vierde knoop van het vest met
de bovenkant van de hoed van zich af.
terwijl de andere hand zich ongedwon
gen in het ritme der voeten beweegt en
zich in geen geval schuihoudt onder de
jaspanden of in de broekzak.
De blik is vooruit gericht onder
geen omstandigheden wordt van de ge
legenheid gebruik gemaakt om familie
leden en bekenden te groeten."
Over de collecte bij de uitgang „De
collectant staat rechtop met het collecte
zakje stevig in de hand die naar de
kerk is toegekeerd. Eventuele kennissen
worden gegroet door het afnemen van
de hoed met de andere hand en dus in
geen geval door even tegen de rand
van de hoed te tikken."
Een bijzondere taak valt de collectant
ten deel in trouwdiensten. Hem wordt
opgedragen om naast het geldophalen
„de betrokken personen een voorbeeld
van kalmte te zijn en hun leiding te ge
ven die zij in de meeste gevallen zeer
nodig hebben."
De collectant moet bij bijzondere
diensten ook als plaatsgever optreden.
De handleiding zegt „Men bedenke
wel, dat iedereen geholpen moet wor
den en dat men zich dus niet mag be
perken tot jongere leden van het vrou
welijk geslacht". Bij zoveel aanwijzin
gen worden nieuwelingen allicht be
schroomd. Eén gegadigde durfde de be
noeming niet te aanvaarden. Hij schreef
aan de secretaris van het college „Tot
mijn spijt moet ik u mededelen, dat ik
het toch niet aandurf tot het college toe
te treden en dat ik eigenlijk ook niet
waardig ben in zo'n functie te treden
in verband met mijn karakter".
Er waren immers nog méér eisen. De
collectant mag zijn dienst slechts ver
vullen met welverzorgde handen en een
goed geschoren gelaat.
Dat laatste leverde moeilijkheden op
toen er een lid-in-hope was, die een
baard droeg. Men wijdde er een ver
gadering aan en kwam tot de conclusie,
dat de handleiding zich niet tegen de
volle baard keerde, maar tegen „zich
op onregelmatige tijden vertonende en
in het wild groeiende haar-uitwassen".
De kerkeraad van Den Haag heeft
geen zeggenschap over het college,
maar staat er wel mee in contact. Met
de predikanten onderhoudt men goede
relaties. Eén hunner werd tot „aarts
vader" van het college benoemd. Aan
een ander kon men deze eretitel niet
geven. Een voorstel om hem dan maar
„aarts hogehoeder" te noemen gelet
op de hoofddeksels der leden had
geen doorgang. Het werd „aartshoe
der".
„Het college zo lezen we in een
herdenkingsboekje heeft bewust ge
streeft naar de handhaving van enige
anachronismen". Dat is ook de buiten
wereld niet ontgaan. Een Amerikaan,
die op zondagmorgen een Remonstrants
collectant ter kerk zag schrijden in
jacquet en uitgedost met hoge hoed.
sprong ijlings uit zijn auto om deze
voorwereldlijke christen te fotografen,
zoals hij ook met de kerkgangers te
Staphorst en op Marken had gedaan...
(Aldus Henk de Jong in de
„Utrechtse Kerkbode".)
UIT DE
KERKEN
Beroepen te Hoogvliet (vac. H. Bieze-
bos): G. O. N. Veenhuizen te Emmen-
Angelslo te Sneek (vac. G. Clements):
G. v. d. Veere te Hardegarijp te Asperen
en te Giessen-Rijswijk H. Lenters, kand.
te Geldermalsen te Yerseke M. dc Regt
te Nieuwendijk (N.B.): te Heemstede
(vac. Dr. A. Dondorp): A. Riddersma te
Zuidlaren te Leidschendam G. O. N.
Veenhuizen te Emmen-Angelslote De
venter (vac. P. C. L. de Jager) en te Kla-
zienaveen (vac. N. H. Heiner): J. Jurgens
te Vries (Dr.); te Emmen-ZuidD. H.
Borgers te Nijverdal te Laren, als zieken
huispredikant Joh. Knol te Beverwijk te
's-Gravenhage-West (vac. G. v. d. Lin
den): G. v. d. Veere te Hardegarijp te
Schiedam (vac. W. A. Krijger): D. Bouw-
knegt te 's-Gravenhage-Moerwijk.
Aangenomen naar Augustinusga-Surhui-
zum G. de Ruiter te Sydney, Australië
naar Hcllevoetsluis Dr. H. M. Matter te
Rotterdam-Kralingscheveer naar IjlstH.
Dijkstra te Diever.
Bedankt voor Rotterdam-Lombardijen
G. de Ruiter te Sydney, Australië voor
Eindhoven (vac. Dr. W. v. d. Zwaan):
J. Schelhaas te Leeuwarden-Huizum voor
Hoorn en voor Voorburg (vac. Dr. L.
Schuurman): H. van Bottenburg te Noord-
wijk aan Zee voor Blija, Oppenhuizen en
voor Lemmer H. Dijkstra te Dicver.
Benoemd tot hulpprediker te Wol-
vega (voor Kolderwolde)F. A. Kamp
huis, emeritus-predikant te De Wilp
(Gr.), die deze benoeming ook aannam
tot hulpprediker te HoogvlietA. Vreug-
denhil, lerend ouderling te Zwartewaal.
Examens. Aan de V.U. te Amster
dam slaagde voor het kandidaatsexamen
theologie de heer P. J. Hagen te Amster
dam.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofplcinkerk) 9.30 uur Ds. v. Wilgenburg
2.30 uur Ds. Joosse.
5 uur Ds. Van Wouwe te Serooskerke.
(Noorderkerk) 10.30 uur Ds. Van Wilgenburg.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwerijszstraat)
9.30 uur Ds. Joosse.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
9 uur Ds. De Craene te St. Laurens.
5 uur Ds. Joosse.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7,30 u.
Ds. Dondorp te Gapinge.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 uur Ds. Helderman (Voorber. H. Av.),
2.30 uur Ds. Van Wouwe te Serooskerke.
Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp.
Grijpskerke (in de Herv. Kerk) 9.15 en 2.30 uur Ds.
Den Hengst.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds.
Serooskerke geen opgave ontvangen.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 10.30 uur Ds. Den Hengst, 5 uur Ds. Meijer
te Meliskerke.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Kornet.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman, Openbare
Geloofsbelijdenis.
Wcstkapelle 10 uur Ds. Van Wouwe, 2.30 uur Ds,
Helderman.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos, 3 uur Ds. Berger
te Terneuzen.
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 11 uur Ds. Verbeek, 5 uur Dhr. Musch.
Hoek 9.30 en 2.30 uur Ds. Verbeek.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Souburg
Sas van Gent 7 uur Ds. Berger te Terneuzen.
Terneuzen 10.30 en 16.30 uur Ds. Gispen.
Oostburg 11 en 5 uur Ds. Noorloos te Aardenburg.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Mantz te Rozenburg.
Zoutespui 10 uur Ds. Berger te Terneuzen, 3 uur
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Vreugdenhil te Den Haag
Borssele 9 en 2.30 uur Ds. Hoekstra.
Colijnsplaat 10 uur Ds. Van Rheenen, 2.30 uur Ds.
Koolstra.
Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. Beukema.
Geersdijk 10 uur Ds. Koolstra te Kruiningen,
2.30 uur Ds. Van Rheenen.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. v. d. Loo te Sliedrecht.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. v. d. Loo.
5 uur Ds. Jansen.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg, Goes.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland geen opgave ontvangen.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen te Driewegen
Lewedorp 9 uur Ds. Juch, 2.30 uur Ds. v. d. Loo te
Sliedrecht.
Nieuwdorp 10.30 uur Ds. Hoekstra te Lewedorp.
2.30 uur Ds. Nawijn te Zierikzee.
Wcmeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Coumou te Haarlem.
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Til, Middelburg.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Arntzen te 's-Gravenaeel.
Biddag 1 maart 10 uur Ds. Houtzagers te Soestdijk.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Richel te
Heemstede.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 uur Ds. De Bruijne te Goes
Hoogerheidc (Schapendreef 21) 9.45 en 4 uur Ds.
Moolhuizen te Leiden.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Beg, Ermelo.
Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen.
Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Noorloos, Geldermalsen
Rilland-Bath geen opgave ontvangen.
Tholen 10 en 5 uur Ds. v. d. Hauw te Roosendaal.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Tiemersma te Vlaardingen.
Haamstede geen opgave ontvangen.
Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op
Zoom.
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemairc 9 en 2.30 uur Dhr. Jansma.